CDI_05 kirjoitti: ↑Ti 19.12.2023 10:49
Startin ylikuormitus johtuu useasti kollektorin hipaistessa kenttäkäämiin päätypuslat kuluneet tai niin likaiset että vierintävastusta on "liikaa".
Jos näin käy ampeerien kulutus nousee virtapiirissä rajattomasti, ja koska solenoidin kärjet on kiinni(startti yrittää pyöriä) on yhteys olemassa sulakkeelle. Sekunninmurto-osan kontakti riittää. Eli ylikuormitusta voi olla oikeasti. Jokaisessa startissa jonka olen purkanut on ollut puslat väljät ja solenoidin kärjet "ruvella" sekä hiilet osittain hapertuneet(ylikuumeneminen).
Varmasti amppeerit nousee oikosulusta. Latureisssa joissa periaate on sama mutta käänteinen, tapahtuu virrannousua hiilten kuluessa jolloin laturin tuottama virta alkaa kulkea hiiliin ensin minimaalisen kipinöinnin eli valokaaren kautta ja lopulta hiilten (siis toisen) etäisyys kollektorista kasvaa liian suureksi.
Pelottavin esimerkki sähkömoottorista oli Allaway-keskuspölynimuri jonka aikaan uutena asensin rakennukseen. Noissa ensimmäisissä malleissa ei ollut ylikuormitussuojaa ja koska imuri usein oli teknisessä tilassa poissa asunnosta jossa sitä käytettiin, jäi imurin peltisen säiliön (sangon) tyhjentäminen väliin jolloin imuri joutui puskemaan ulosmenevää ilmaa valtavan pölymäärän tukkiman paperisuodattimen läpi.
Jolloin sähkömoottori ylikuumeni, virta nousi ja lopulta valokaari poltti hiilet niin lyhyiksi ettei 230V enää riittänyt ylläpitämään valokaarta. Satumaisen onnen johdosta pölyä täynnä oleva imuri ei syttynyt tuleen mutta tekninen tila haisi monta viikkoa palaneelle komponentille.
Varaosina myydyissä imurinmoottoreissa oli sittemmin ylikuormitussuoja tulipaloja estämässä.
Periaate tuossakin virrannousu ylikuormituksen johdosta.
Henkilöauton startti mitoitetaan toimimaan niin, että se käytännössä riittää käynnistämään jääkylmän diesellin -30C° pakkasella jossa tarvittava moottotin pyöritysvoima on x-kertaa suurempi kuin kesäkelillä ja jatkuu epätoivoisena sahaamisena käyttäjän toimesta niin kauan kuin virtaa riittää. Jonka jälkeen toinen tai jopa kolmas akku lisäksi.
Kesäkeliin verrattuna tuollainen käynnistys kuluttaa paljon enemmän virtaa ja siksi kesäkelillä tai pikkupakkasilla startti toimii vielä ihan hyvin käynnistäen auton vaikka toinen hiilipari ei enää olisi mukanakaan. Lopullinen hajoaminen tapahtuu usein pakkasten alkamisen jälkeen. Kuten tuossa meilläkin kävi.
Perheen toinen diesel oli ostettaessa myös starttivikainen joka ilmeni sitten lopulta kun startin pyöritysnopeus ei enää riittänyt käynnistykseen vaikka lisäksi oli kytketty kaapeleilla kaksi lisäakkua alkuperäisen lisäksi. Mikään sulake ei palanut mutta paksu savu nousi startista hiljentäen sen lopullisesti.