SCR pöntön jälkeinen NOX arvo

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
amatoori
Mersumies
Mersumies
Viestit: 960
Liittynyt: Ke 01.01.2014 11:34
Paikkakunta: hml

SCR pöntön jälkeinen NOX arvo

Viesti Kirjoittaja amatoori »

Tuossa tullu nyt tänään tuon S205 (-16) potilaan nox arvoja tutkailtua anturien vaihdon jälkeen.

Näyttää siltä että takimmainen anturi ei meinaa saada riittävästi lämpöä jotta antaisi jotain muuta ulos kuin 0 ppm. Eli sain kyllä moottoritieajossa sieltä tulemaan järkevää dataa ulos (sai kyllä lämmitellä 10 asteen pakkasessa aika kauan), mutta kun palas taajama-ajoon, niin jonkin ajan kuluttua tipahtaa takaisin nollaan.

Onkohan tää normaalia?

Tuossa kuvaaja Xentrystä, eli hieman ennen 220 sekuntia tipahtaa nollaan.

.
Screenshot_2023-12-06_22-45-03.png
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
W295 EQE 350+ -22, C207 E250 cdi -14, W906 310 cdi -10, S204 C200 cdi -08, ex S205 C200 cdi -16, ex S205 C350e -16, ex S204 C200 cdi -09, ex S203 C200 cdi, -03, ex R107 SL350 -71
Sähköjuttui, koodauksia, online softa/scn.
Avatar
Berglund
Mersumies
Mersumies
Viestit: 713
Liittynyt: To 31.01.2008 06:49
Paikkakunta: Östrä Vanda
Viesti:

Re: SCR pöntön jälkeinen NOX arvo

Viesti Kirjoittaja Berglund »

Katsopa mikä on noxien kulma-arvo / hyötysuhde, sekä etu noxia. Nyt en muista tarkalleen mitä on hyötysuhde parametrin nimi.
Tuo arvo pitää olla 1.5 ja jos jonpikumpi nox antaa epämääräistä arvoa nousee tuo arvo. Kun saavuttaa 2.5 menee järjestelmä vikatilaan eikä perus vikakoodin nollaus onnistu.
Itsellä taka nox aloitti antamaan arvoja tosi myöhään käynnistyksestä ja välillä pomppasi ylös ja alas joka nosti tuota arvoa kokoajan.
Kyse on etu nox arvo jaettu taka nox arvolla, jolla nähdään hyötysuhde järjestelmässä.

Kuvasta kyllä vaikuttaa että nox ei toimi oikein, pitäisi olla suht tasaista arvoa. Voi olla likainen nox tai hajoamassa....
MB ML 350 CDI A 4-MATIC Business Premium -12 (W166.024)
MB C 230 A Kombi Avantgarde -06 (S203.252)
MB CLK 200 A Sport -98 (W208.335)
MB E 300D Sedan -80 (W123.130) klassikko
ex MB E 220 CDI A Kombi Avantgarde -10 (S212.202)
ex MB ML 320 A -99 (W163.154)
ex MB Vaneo 1.9 A Ambiente -05 (W414.700)
ex MB E 270 CDI A Kombi Avantgarde -03 (S211.216)
ex MB 190 E 2.0 Sportline -90 (W201.102)

MTBRacingTeam
Suomen Mercedes-Benz klubi
amatoori
Mersumies
Mersumies
Viestit: 960
Liittynyt: Ke 01.01.2014 11:34
Paikkakunta: hml

Re: SCR pöntön jälkeinen NOX arvo

Viesti Kirjoittaja amatoori »

Berglund kirjoitti: To 07.12.2023 08:01 Katsopa mikä on noxien kulma-arvo / hyötysuhde, sekä etu noxia. Nyt en muista tarkalleen mitä on hyötysuhde parametrin nimi.
Tuo arvo pitää olla 1.5 ja jos jonpikumpi nox antaa epämääräistä arvoa nousee tuo arvo. Kun saavuttaa 2.5 menee järjestelmä vikatilaan eikä perus vikakoodin nollaus onnistu.
Itsellä taka nox aloitti antamaan arvoja tosi myöhään käynnistyksestä ja välillä pomppasi ylös ja alas joka nosti tuota arvoa kokoajan.
Kyse on etu nox arvo jaettu taka nox arvolla, jolla nähdään hyötysuhde järjestelmässä.

Kuvasta kyllä vaikuttaa että nox ei toimi oikein, pitäisi olla suht tasaista arvoa. Voi olla likainen nox tai hajoamassa....
Eipähän tullu sitä tallennettua mutta olisko se ollu ihan vaan 1. Sillon kun tuolta taka noxilta saa arvoja ylipäätään näyttää kyllä mun mielestä siltä että kaikki pelaa hyvin. Tuo käyrä tietenkin hyppii tuossa koska tuo on taajama-ajoa ja tehot vaihtelee paljon, takimmainen kuitenkin loogisesti seuraa etummaista ja on järkevän verran alempi.

Mietin että voiko oikeesti olla niin että tällä pakkasella nox-anturin sisäisen lämmitinelementin teho ei riitä kun pakokaasukin on melko viileetä, ei se scr pöntön lämpökään ollu kuin vähä yli 100 astetta.

Katselin youtube videota Sprinterin analyysista, siinä kun DAS:lla otettiin lukuja ulos, näkyi myös nox-anturien mittaamat lämmöt. Tätä ei mokomaa näy Xentryllä tuosta autosta, ainoostaan scr-pöntön lämpödata.
W295 EQE 350+ -22, C207 E250 cdi -14, W906 310 cdi -10, S204 C200 cdi -08, ex S205 C200 cdi -16, ex S205 C350e -16, ex S204 C200 cdi -09, ex S203 C200 cdi, -03, ex R107 SL350 -71
Sähköjuttui, koodauksia, online softa/scn.
Avatar
Berglund
Mersumies
Mersumies
Viestit: 713
Liittynyt: To 31.01.2008 06:49
Paikkakunta: Östrä Vanda
Viesti:

Re: SCR pöntön jälkeinen NOX arvo

Viesti Kirjoittaja Berglund »

On se mahdollista että johtuu muustakin. Itsellä vika tuli päälle matka ajossa n 100-150km lähdöstä.
Kaupunki ajossa ollenkaan.

Kun katsoo tuota etu noxin arvoa on se minusta hiukan matala ja välillä menee alle taka nox arvon.

Tuo hyötysuhde arvo oli normisti jotain 0.5-0.8 luokkaa ...

Seuraa arvoa jos rupeaa kasvamaan niin vikaa on.
Syy voi myös olla että on väärä nox vaihdettu, scr1 ja scr2 noxeja ei saa sotkea keskenään koska reagointi kyky on erillainen.

Huomasin että mainitsin laskukaavan väärin taka/etu nox arvo on oikea eli esim 50/100=0.5
MB ML 350 CDI A 4-MATIC Business Premium -12 (W166.024)
MB C 230 A Kombi Avantgarde -06 (S203.252)
MB CLK 200 A Sport -98 (W208.335)
MB E 300D Sedan -80 (W123.130) klassikko
ex MB E 220 CDI A Kombi Avantgarde -10 (S212.202)
ex MB ML 320 A -99 (W163.154)
ex MB Vaneo 1.9 A Ambiente -05 (W414.700)
ex MB E 270 CDI A Kombi Avantgarde -03 (S211.216)
ex MB 190 E 2.0 Sportline -90 (W201.102)

MTBRacingTeam
Suomen Mercedes-Benz klubi
Vastaa Viestiin