Cdi käynnistys pilotilla

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Mmbmbbenzz203
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 74
Liittynyt: To 21.09.2023 22:39

Cdi käynnistys pilotilla

Viesti Kirjoittaja Mmbmbbenzz203 »

Mites onnistuuko cdi:n käynnistys startti kaasulla?
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3977
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: Cdi käynnistys pilotilla

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

En suosittele, jotain vikaa jos pilottia tarvii. Kunnossa oleva systeemi ei tarvitse piloottia.
Mmbmbbenzz203
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 74
Liittynyt: To 21.09.2023 22:39

Re: Cdi käynnistys pilotilla

Viesti Kirjoittaja Mmbmbbenzz203 »

MJPfin kirjoitti: Ke 22.11.2023 23:42 En suosittele, jotain vikaa jos pilottia tarvii. Kunnossa oleva systeemi ei tarvitse piloottia.
Vähä koittaa hörähellä käyntii ja putkest tulee savuu mut ei vaa käy
Avatar
MiHe
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6283
Liittynyt: La 23.02.2008 12:47
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: Cdi käynnistys pilotilla

Viesti Kirjoittaja MiHe »

...

edit: jaa tää olkin samaa kuin tuolla

viewtopic.php?t=219920
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07

Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
E200kompressor
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2342
Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22

Re: Cdi käynnistys pilotilla

Viesti Kirjoittaja E200kompressor »

Mmbmbbenzz203 kirjoitti: Ke 22.11.2023 21:22 Mites onnistuuko cdi:n käynnistys startti kaasulla?
Miksi ihmeessä et vaan korjaa sitä?
Mmbmbbenzz203
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 74
Liittynyt: To 21.09.2023 22:39

Re: Cdi käynnistys pilotilla

Viesti Kirjoittaja Mmbmbbenzz203 »

E200kompressor kirjoitti: To 23.11.2023 13:59
Mmbmbbenzz203 kirjoitti: Ke 22.11.2023 21:22 Mites onnistuuko cdi:n käynnistys startti kaasulla?
Miksi ihmeessä et vaan korjaa sitä?

Korjaan mutta siis mietin vaa että onnistuuko se
Avatar
Tenutähti
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1026
Liittynyt: Su 04.12.2005 22:19
Paikkakunta: Tornio

Re: Cdi käynnistys pilotilla

Viesti Kirjoittaja Tenutähti »

En oikeen ymmärrä mikä tässä on tavoitteena? Mitä saavutat vaikka saisitkin pilotilla käyntiin? Yhtään vikaa se ei korjaa, ja joka ainoa kerta iso mahdollisuus että hajotat koko moottorin.
Ja kun todennäköisesti ei lähde pilotilla käyntiin vaikka uskaltaisit kokeilla.
Tällainen dieselmoottori ei ole mikään väljä 502 valmetti
S211 320CDI -04
Vito 116CDI -13
Fiat 680H -79

Eihän se haittaa, jos lapsi on isänsä näköinen, kunhan on muuten terve!
E200kompressor
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2342
Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22

Re: Cdi käynnistys pilotilla

Viesti Kirjoittaja E200kompressor »

Mmbmbbenzz203 kirjoitti: To 23.11.2023 21:19
E200kompressor kirjoitti: To 23.11.2023 13:59
Mmbmbbenzz203 kirjoitti: Ke 22.11.2023 21:22 Mites onnistuuko cdi:n käynnistys startti kaasulla?
Miksi ihmeessä et vaan korjaa sitä?

Korjaan mutta siis mietin vaa että onnistuuko se
Ihan vilpittömästi, kukaan ei täällä tai muualla ole ehdottanut pilotilla korjaamista.

Muita ehdotuksia on tullut ja niiden saaminen korjaamopalveluina olisi maksanut satoja euroja. Täältä olet saanut ne ihan ilmaiseksi joten käytä nyt saamiasi neuvoja ja jos ei auta (ihmettelen jos ei korjaannu) niin sitten parviäly kertoo seuraavat toimenpiteet.

Ei sinua täällä kukaan kuseta tai yritä saada menettämään rahojasi.
TPLtre
Mersumies
Mersumies
Viestit: 919
Liittynyt: To 31.01.2019 19:12

Re: Cdi käynnistys pilotilla

Viesti Kirjoittaja TPLtre »

Kaverihan vain kysyy, onnistuuko starttipilotilla käynnistys. No emme ehkä tiedä kun ei ole edes tullut mieleen kokeilla.

Ei muuta kuin kokeilemaan ja tervetuloa kertomaan miten kävi.
Viimeksi muokannut TPLtre, To 23.11.2023 22:48. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
T-Row
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 230
Liittynyt: Pe 05.05.2023 14:44

Re: Cdi käynnistys pilotilla

Viesti Kirjoittaja T-Row »

Mä ajattelen itse asiaa vähän yksinkertaistettuna näin:

Jos kyseessä on jokin vanha ns. tyhmä tietokoneeton laite, esim. kaasari bensa kone, niin sitä voi vähän herkutella käyntiin pilotilla, koska siinä joku "mitätönkin" vika voi haitata kylmäkäynnistystä, vaikkei käyntiin lähdön jälkeen ko. vika enää niin hirveästi haittaakkaan.

Sitten kun mennään tietokoneella ohjattuihin, vaikkapa CDI-moottoreihin, niin silloin se käyntiin lähtemättömyys tarkoittaa sitä, että siellä on joku ihan oikea vika.
TPLtre
Mersumies
Mersumies
Viestit: 919
Liittynyt: To 31.01.2019 19:12

Re: Cdi käynnistys pilotilla

Viesti Kirjoittaja TPLtre »

No se on varmaan jo kerrottu. Jos edelleen huvittaa kokeilla, nin siitä vaan.

En tokikaan suosittele. Ellei cdi lähde tulille, siinä on vikaa oikeasti ja "aasinpotku" voi tulla kalliiiksikin.
zukka
Mersumies
Mersumies
Viestit: 703
Liittynyt: To 25.04.2019 22:55
Paikkakunta: Tuusula

Re: Cdi käynnistys pilotilla

Viesti Kirjoittaja zukka »

Kaipa se käyntiin lähtisi, jos nyt vikana on ettei suuttimilta tule ainetta. Kauhean kolinan ja tärinän pitää ja sammuu viimeistään heti kun suihkutus loppuu

Kerro kuinka kävi jos kokeilet
E200kompressor
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2342
Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22

Re: Cdi käynnistys pilotilla

Viesti Kirjoittaja E200kompressor »

zukka kirjoitti: To 23.11.2023 23:31 Kaipa se käyntiin lähtisi, jos nyt vikana on ettei suuttimilta tule ainetta. Kauhean kolinan ja tärinän pitää ja sammuu viimeistään heti kun suihkutus loppuu

Kerro kuinka kävi jos kokeilet
Ihan näppituntumana suuttimilta tulee polttoainetta mutta väärään aikaan.
TPLtre
Mersumies
Mersumies
Viestit: 919
Liittynyt: To 31.01.2019 19:12

Re: Cdi käynnistys pilotilla

Viesti Kirjoittaja TPLtre »

Vain -33 olen käynnistänyt ja lähti. Ei mitään esilämmityksiä. Sen alemmista lämpötiloista ei ole kokemuksia.

Kyllä cdi lähtee jos on kunnossa.
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17260
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: Cdi käynnistys pilotilla

Viesti Kirjoittaja dealer »

Mmbmbbenzz203 kirjoitti: Ke 22.11.2023 21:22 Mites onnistuuko cdi:n käynnistys startti kaasulla?
Onnistuu, yhdestä OM611 on kokemusta sillä tavalla että omistaja oli ajellut jo pitkään (sanoisin että ainakin kuukausia) pilotilla käynnistellen, kun oli sen verran vaikeuksia polttoaineen paineen nousemisessa ettei käynnistynyt. Pilotilla sai käymään sekunneiksi jolloin painekin ehti nousta ja moottori alkoi toimia oikein.
Muistaakseni suutin tai useampi vaihdettiin että saatiin siltä osin kuntoon, ja koeajolla selvisi että on joskus jäänyt turvavyön lukko sopivasti oven väliin ja hajottanut ovivalokytkimen, josta seurasi se että koko ajan ajossa oli ruutu punaisena ja jatkuva PIIP PIIP PIIP PIIP PIIP.
Saatiin vaihtaa ovivalokytkin, kun oli ensin tehty työstä + osasta urakkatarjous jonka asiakas hyväksyi.

Omia kokemuksia cdi kylmäkäynnistyksistä:
OM611-613 / OM646-648 ei ole parhaita käynnistyjiä kovassa pakkasessa, mitä itselläkin olleita olen joskus kokeillut niin käynnistymättä on jäänyt kun pakkasta on enemmän kuin 25 astetta. Autot on olleet hyvässä käyttökunnossa ja öljyt sellaiset kuin pitää. Voi olla, että käynnistymättömyys on minun autoissa johtunut jostain viasta, joka ei kuitenkaan ole vaikuttanut auton toimintaan mitenkään muuten, joissain niistä seuraavien vuosien ja kymmenien tuhansien kilometrien aikana kun ovat itsellä vielä pitkään olleet.
OM642 en tiedä, OM651 en tiedä muuta kuin sen että jos itsellä olisi niin en taatusti kovasta pakkasesta tulille ruuvaile ilman esilämmitystä vaikka olisi ns. pakko.
Skoda Felicia 1,9 diesel lähti vaivalloisesti parinkympin pakkasesta lämmittämättä, ja öljynpaineen merkkivalon sammumista odotellessa olikin sitten herkkä hetki ... juuri millisekuntia ennen kuin aivot olisivat antaneet kädelle käskyn sammuttaa moottori sammui merkkivalo.
wiimax.fi
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3977
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: Cdi käynnistys pilotilla

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

Om647 lähti mukisematta -27 pakkasesta uudella akulla, tosin siinä oli 400cdi pumppu missä on mekaaninen siirtopumppu. Veikkaan että 64x sarja kärsii sähköisestä siirtopumpusta kovilla pakkasilla, ei linjapaine riitä railpumpulle.
CDI_05
Mersumies
Mersumies
Viestit: 549
Liittynyt: La 28.03.2015 15:47

Re: Cdi käynnistys pilotilla

Viesti Kirjoittaja CDI_05 »

Kysymykseen onnistuuko käynnistys niin tottakai onnistuu, niin kui edellä jo todettiin!!! :D
Avatar
Korjaaja
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 319
Liittynyt: Ma 26.09.2005 12:44

Re: Cdi käynnistys pilotilla

Viesti Kirjoittaja Korjaaja »

Tenutähti kirjoitti: To 23.11.2023 21:47 Tällainen dieselmoottori ei ole mikään väljä 502 valmetti
Kyllä mää nyt mieleni pahoitin.. :lol:
Jürgen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 378
Liittynyt: Su 05.06.2022 19:04

Re: Cdi käynnistys pilotilla

Viesti Kirjoittaja Jürgen »

Jos vika on sellainen että ECU ei anna lupaa moottorin käynnistymiseen, niin hörähtää muttei jää käyntiin.
zukka
Mersumies
Mersumies
Viestit: 703
Liittynyt: To 25.04.2019 22:55
Paikkakunta: Tuusula

Re: Cdi käynnistys pilotilla

Viesti Kirjoittaja zukka »

MJPfin kirjoitti: Pe 24.11.2023 08:05 Om647 lähti mukisematta -27 pakkasesta uudella akulla, tosin siinä oli 400cdi pumppu missä on mekaaninen siirtopumppu. Veikkaan että 64x sarja kärsii sähköisestä siirtopumpusta kovilla pakkasilla, ei linjapaine riitä railpumpulle.
S203 om646 myös lähti nätisti tuplahehkutuksella käyntiin yhtenä talvena kun ei ollut tolppapaikkaa ja pakkasia oli pahimmillaan yli 30 astetta. Pahaahan se teki itselle, moottorille ja vaihteistolle mutta joka päivä päätettiin lähteä yhtä matkaa. Harmi kun ei tullut kuvattua noita kertoja.
+400tkm oli silloin ajettu. Öljynä 0w-30. Nykyään tuskin olisi yhtä halukas :lol:

Tuossa vitosta video joka ollut huonoin käynnistymään omista om646 koneisista johtuen varmaan osittain huonosta akusta ja jäykästä öljystä: https://youtu.be/BkPF76HZt74?si=XlVrRTcMkvT1vAmj
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3977
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: Cdi käynnistys pilotilla

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

Kuulosti todella pahalle, mut pahemmalle kuulostaa 1.9 klonkswagen samassa lämpötilassa.
Avatar
puunakki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 579
Liittynyt: Ke 27.05.2015 08:38

Re: Cdi käynnistys pilotilla

Viesti Kirjoittaja puunakki »

Useasti nähnyt tuon kaltaisia videoita ja aina miettinyt, mikäköhän niissä autoissa on vikana. Omat kulkineet aina lähteneet hienosti käymään ekalla startilla ihan 30 pakkasessa (tupla tai triplahehkutus), toki ovat kaikki olleet aina kondiksessa ja akku terässä. Moottoreina on ollut om601, 604, 646, 648, 642. Uusin OM654 ei ole vielä niin kovia pakkasia nähnyt omassa ajossa. Aina ei vaan ole mahdollisuutta lämmittää, mutta pakko on liikkeelle päästä.
Käyttikset:
MB S213 200d -18

Harrastevehkeet:
MB R230 SL 500 -03 AMG 55 look
MB R129 SL 500 -96
MB R107 SL 300 -86

Entiset:
MB S212 E 350Cdi -10 Avantgarde
MB W211 E 320Cdi -03 Avantgarde
MB W203 C 220Cdi -06 Elegance
MB W210 E 220D -98 Classic
MB W124 E 200D -94
Dorado
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 70
Liittynyt: Pe 16.09.2022 08:58

Re: Cdi käynnistys pilotilla

Viesti Kirjoittaja Dorado »

dealer kirjoitti: Pe 24.11.2023 06:49
Mmbmbbenzz203 kirjoitti: Ke 22.11.2023 21:22 Mites onnistuuko cdi:n käynnistys startti kaasulla?
Onnistuu, yhdestä OM611 on kokemusta sillä tavalla että omistaja oli ajellut jo pitkään (sanoisin että ainakin kuukausia) pilotilla käynnistellen, kun oli sen verran vaikeuksia polttoaineen paineen nousemisessa ettei käynnistynyt. Pilotilla sai käymään sekunneiksi jolloin painekin ehti nousta ja moottori alkoi toimia oikein.
Muistaakseni suutin tai useampi vaihdettiin että saatiin siltä osin kuntoon, ja koeajolla selvisi että on joskus jäänyt turvavyön lukko sopivasti oven väliin ja hajottanut ovivalokytkimen, josta seurasi se että koko ajan ajossa oli ruutu punaisena ja jatkuva PIIP PIIP PIIP PIIP PIIP.
Saatiin vaihtaa ovivalokytkin, kun oli ensin tehty työstä + osasta urakkatarjous jonka asiakas hyväksyi.

Omia kokemuksia cdi kylmäkäynnistyksistä:
OM611-613 / OM646-648 ei ole parhaita käynnistyjiä kovassa pakkasessa, mitä itselläkin olleita olen joskus kokeillut niin käynnistymättä on jäänyt kun pakkasta on enemmän kuin 25 astetta. Autot on olleet hyvässä käyttökunnossa ja öljyt sellaiset kuin pitää. Voi olla, että käynnistymättömyys on minun autoissa johtunut jostain viasta, joka ei kuitenkaan ole vaikuttanut auton toimintaan mitenkään muuten, joissain niistä seuraavien vuosien ja kymmenien tuhansien kilometrien aikana kun ovat itsellä vielä pitkään olleet.
OM642 en tiedä, OM651 en tiedä muuta kuin sen että jos itsellä olisi niin en taatusti kovasta pakkasesta tulille ruuvaile ilman esilämmitystä vaikka olisi ns. pakko.
Skoda Felicia 1,9 diesel lähti vaivalloisesti parinkympin pakkasesta lämmittämättä, ja öljynpaineen merkkivalon sammumista odotellessa olikin sitten herkkä hetki ... juuri millisekuntia ennen kuin aivot olisivat antaneet kädelle käskyn sammuttaa moottori sammui merkkivalo.
Miksi OM651 ei kestä pakkaskäynnistyksiä?
zukka
Mersumies
Mersumies
Viestit: 703
Liittynyt: To 25.04.2019 22:55
Paikkakunta: Tuusula

Re: Cdi käynnistys pilotilla

Viesti Kirjoittaja zukka »

Eikös noissa om651 ollut vaarana että kk laakerit pyörähtävät päällekkäin?
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17260
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: Cdi käynnistys pilotilla

Viesti Kirjoittaja dealer »

En ehkä osaa vastata täysin kysymykseen miksi se ei kestä, mutta kerron mitä tiedän ja omia kokemuksia.

Monia niitä (651) on napsahtanut jumiin laakeriliuskojen mentyä päällekkäin.
Paikallinen koneistamo on korjannut ja rakentanut uusiksi noita moottoreita todella paljon ja jossain vaiheessa olivat tutkineet syitä laakerivaurioon, kertoivat että jollain xxx-mikroskoopilla (en muista hienoa sanaa) näkyi ero kampiakselin laakeripinnoissa muiden moottorien akseleihin, jonkinlainen karkeus (?) josta syystä pienenpienikin kiinnileikkaantumisyritys aiheuttaa sen että laakeriliuskasta alkaa salamannopeasti kertyä materiaalia akselin pintaan ja töks paikat jumiin.
Useissa tapauksissa moottorivaurio liittyi joko pitkäksi ajettuun öljynvaihtoväliin tai kylmäkäynnistykseen kovasta pakkasesta (tai molempiin).

Eräänä keväänä tein moniin autoihin ilmastoinnin täyttöjä niin että koneistamo toi autot ja sitten tapasin asiakkaankin ja kysyin mistä moinen ruuhka, kertoi että 8 kpl OM651-moottorista autoa tuli remonttiin erittäin lyhyellä aikavälillä, kun oli yksi sellainen maaliskuun aamu että mikään sääennuste ei osunut lähellekään - leudon jakson jälkeen oli aamulla yllättäen 25-30 astetta (? paljon kuitenkin) pakkasta, eikä ihmiset olleet hoksanneet laittaa autoja esilämmitykseen ja oli kuitenkin lähdettävä töihin.
Moottoreita sitten hajoili käynnistyksen jälkeen, käyntiinhän ne lähtee mutta sammahtaa sitten ja luullaan että startti on rikki, kun käynnistysyritys ei saakaan moottoria enää pyörimään.

Aiheesta (651 kestävyys) kysellään aika ajoin mm. tämän foorumin facebook-kanavalla, siellä ei tahdo viitsiä edes yrittää selittää kun heti on ensimmäiset kymmenen hyökkäämässä kimppuun kertoen että paskapuhetta "minäkin ajoin kolmesataatuhatta omalla eikä ikinä mitään vikaa".

Uskoisin että OM651 on perusmoottorin osalta hyvin pitkäikäinen kun käyttää laadukasta moottoriöljyä lyhyin öljynvaihtovälein ja jotain esilämmitystä pakkasissa. Itse vaihtaisin myös sen öljynpainetta alentavan solenoidin tilalle palikan joka ei öljynpainetta pudota missään tilanteessa.
wiimax.fi
Dorado
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 70
Liittynyt: Pe 16.09.2022 08:58

Re: Cdi käynnistys pilotilla

Viesti Kirjoittaja Dorado »

dealer kirjoitti: La 02.12.2023 07:40 En ehkä osaa vastata täysin kysymykseen miksi se ei kestä, mutta kerron mitä tiedän ja omia kokemuksia.

Monia niitä (651) on napsahtanut jumiin laakeriliuskojen mentyä päällekkäin.
Paikallinen koneistamo on korjannut ja rakentanut uusiksi noita moottoreita todella paljon ja jossain vaiheessa olivat tutkineet syitä laakerivaurioon, kertoivat että jollain xxx-mikroskoopilla (en muista hienoa sanaa) näkyi ero kampiakselin laakeripinnoissa muiden moottorien akseleihin, jonkinlainen karkeus (?) josta syystä pienenpienikin kiinnileikkaantumisyritys aiheuttaa sen että laakeriliuskasta alkaa salamannopeasti kertyä materiaalia akselin pintaan ja töks paikat jumiin.
Useissa tapauksissa moottorivaurio liittyi joko pitkäksi ajettuun öljynvaihtoväliin tai kylmäkäynnistykseen kovasta pakkasesta (tai molempiin).

Eräänä keväänä tein moniin autoihin ilmastoinnin täyttöjä niin että koneistamo toi autot ja sitten tapasin asiakkaankin ja kysyin mistä moinen ruuhka, kertoi että 8 kpl OM651-moottorista autoa tuli remonttiin erittäin lyhyellä aikavälillä, kun oli yksi sellainen maaliskuun aamu että mikään sääennuste ei osunut lähellekään - leudon jakson jälkeen oli aamulla yllättäen 25-30 astetta (? paljon kuitenkin) pakkasta, eikä ihmiset olleet hoksanneet laittaa autoja esilämmitykseen ja oli kuitenkin lähdettävä töihin.
Moottoreita sitten hajoili käynnistyksen jälkeen, käyntiinhän ne lähtee mutta sammahtaa sitten ja luullaan että startti on rikki, kun käynnistysyritys ei saakaan moottoria enää pyörimään.

Aiheesta (651 kestävyys) kysellään aika ajoin mm. tämän foorumin facebook-kanavalla, siellä ei tahdo viitsiä edes yrittää selittää kun heti on ensimmäiset kymmenen hyökkäämässä kimppuun kertoen että paskapuhetta "minäkin ajoin kolmesataatuhatta omalla eikä ikinä mitään vikaa".

Uskoisin että OM651 on perusmoottorin osalta hyvin pitkäikäinen kun käyttää laadukasta moottoriöljyä lyhyin öljynvaihtovälein ja jotain esilämmitystä pakkasissa. Itse vaihtaisin myös sen öljynpainetta alentavan solenoidin tilalle palikan joka ei öljynpainetta pudota missään tilanteessa.
Kiitokset asiallisesta vastauksesta! Tarkoitus olisi ajella OM651 moottorilla vielä vuosia. Nyt mittarissa 135tkm. Öljyt olenkin vaihtanut 15 tkm välein. Kylmäkäynnistykset piuhan päästä. Toki tilanteita, joissa joutuu joskus starttailemaan -15 pakkasistakin ihan kylmilteen. Siksi kiinnostaakin kaikki tällaiset keskustelut, jottei omalla toiminnalla rikkoisi mitään.
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3977
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: Cdi käynnistys pilotilla

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

Hyvällä huollolla ja lämmityksellä tuskin menee rikki, ainakaan ei ole tullut tietoon tämmöisiä.
Rvs litkut koneessa ei myöskään haittaa asiaa, ainakin itse olen sitä käyttänyt omissa moottoreissa.
Avatar
puunakki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 579
Liittynyt: Ke 27.05.2015 08:38

Re: Cdi käynnistys pilotilla

Viesti Kirjoittaja puunakki »

MJPfin kirjoitti: La 02.12.2023 08:42 Hyvällä huollolla ja lämmityksellä tuskin menee rikki, ainakaan ei ole tullut tietoon tämmöisiä.
Rvs litkut koneessa ei myöskään haittaa asiaa, ainakin itse olen sitä käyttänyt omissa moottoreissa.
Puolitettu öljynvaihtoväli, hyvä lisäaine öljyn seassa ja lämmitys kun mahdollista niin ainakin itse on tehnyt kaiken minkä pystyy :D

Onkohan maailmalla testiä RVS vs. X1R, itse X1R miehiä lubehakkiksen testien johdosta.
Käyttikset:
MB S213 200d -18

Harrastevehkeet:
MB R230 SL 500 -03 AMG 55 look
MB R129 SL 500 -96
MB R107 SL 300 -86

Entiset:
MB S212 E 350Cdi -10 Avantgarde
MB W211 E 320Cdi -03 Avantgarde
MB W203 C 220Cdi -06 Elegance
MB W210 E 220D -98 Classic
MB W124 E 200D -94
E200kompressor
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2342
Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22

Re: Cdi käynnistys pilotilla

Viesti Kirjoittaja E200kompressor »

MJPfin kirjoitti: La 02.12.2023 08:42 Hyvällä huollolla ja lämmityksellä tuskin menee rikki, ainakaan ei ole tullut tietoon tämmöisiä.
Rvs litkut koneessa ei myöskään haittaa asiaa, ainakin itse olen sitä käyttänyt omissa moottoreissa.
Tuo Dealerin kuvaus on erinomainen ja syy voi hyvinkin pitää paikkansa. Samalla kun luin, tuli mieleen RVS joka muodostaa jonkinlaisen liukkaan pinnan pintapaineessa.
En yleensä usko käärmeöljyihin tms. mutta oman käyttöauton automaatti piti hyvin rumaa ääntä kun vuosia sitten tuli hinattua 90km ilman, että kone oli käynnissä. Välillä pysähdyttiin ja starttailtiin yhteensä kahden akun verran jotta laatikon voitelu edes jotenkin toimisi.

Tuon automaatin ruman jollotuksen jälkeen laitoin RVS-käärmeöljyn laatikkoon ja nyt yli 100 000km myöhemmin laatikko ei pidä käytännössä mitään ylimääräistä ääntä. En sitten tiedä korjasiko lisäaine enemmän kuskin psyykettä vaiko laatikon tilaa mutta äänet hävisi.

Sama RVS laitettiin toisen käyttöauton bensakoneeseen ja nyt on mittarissa lähes 400 000km ja kone käy lämpöisenä kuin sukkasillaan, mitään kolinaa tai naputusta ei kuulu.

Tämä ei ole mainos enkä kehoita ketään tekemään mitään mihinkään tai kenellekään. Kunhan kerroin omista luuloistani.
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12607
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Re: Cdi käynnistys pilotilla

Viesti Kirjoittaja epk »

kyllähän tuossa varmaan hajulla ollaan mistä johtuu. Aina talvisin niitä om651sia tupsahtelee myyntiin enemmän mitä "kesäkeleillä", siis näitä moottori vikaisia. Vaan onpi kettumainen kone ostella käytettynä kun ei edes täydellinen huoltokirja ei takaa mitenkään päin sitä, ettei pienillä kilsoilla kohta ole kone rikki. Varsinkin näinä päivinä kun rupeaa suurimmassa osassa olemaan useampi omistaja ja vielä enempi käyttäjiä...
Vastaa Viestiin