En voi tehdä itse, mutta aion säästää!

Missä kannattaa Mersu huollattaa
Vastaa Viestiin
mpower
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 298
Liittynyt: Ti 18.11.2014 18:03
Paikkakunta: Lohja

En voi tehdä itse, mutta aion säästää!

Viesti Kirjoittaja mpower »

Öhöm ja kröhöm,niin tuota sellainen köyhänä ässäilijänä tuli mieleen! Onkos kukaan teettänyt ammattioppilaitoksissa huolto- tai korjausjuttuja? Kyseessähän olisi vain sellaista mekaanista hommaa, etujarrut levyt paloineen ja uloimmat etuvetoakseleiden nivelet suojakumeineen.

Laitoin tonne Luksiaan kyselyä, mutta vissiin nyt syysloma on? Mietin siis sitä , jostain se ammatti on aloitettava ja kokemusta saatava! Ja on kai niillä pätevät opettajat? Mun aikana oman alani asiakaskoneistusjuttuja ei liiemmin ollut, jotain pientä!

Onkohan aika jo muuttunut ja työelämään ja asiakastöihin nyt panostetaan? 40 euroa näyttäis ammattioppilaitoksen tunti olevan. Noh, varmaan ei vastaa kokeneen asentajan aikaansaamisia , mutta ei oo veloituskaan!
Pojasta vaariin:Ex-romuja:Mosse Scandinavia,Vauxhall Victor,Escort1.1,Toyota Crown,Fiat 124,Fiat 850,BMW 2000,BMW 2002,BMW1600-2,BMW 318i,Fiesta,Megane 1.6, Pösö 406 2.0,Volvo S60,Audi TT Quattro 165kW-99,Honda CR-V-05,MB W203 220CDI-07, MB W211 280CDI-07, BMW 528i 2010,MB CLS 350 CDI 2011,MB S350 BlueTec 4-Matic 2014
Avatar
Orlov
Mersumies
Mersumies
Viestit: 988
Liittynyt: La 27.02.2021 23:00

Re: En voi tehdä itse, mutta aion säästää!

Viesti Kirjoittaja Orlov »

Yleensä ne ”opettajat” tietää, onko siellä semmoinen kaveri, joka johonkin pystyy. Hyvää harjoitustahan se on nuorille
mpower
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 298
Liittynyt: Ti 18.11.2014 18:03
Paikkakunta: Lohja

Re: En voi tehdä itse, mutta aion säästää!

Viesti Kirjoittaja mpower »

Ilmeisesti sitten foorumin jäsenet eivät ole teettäneet ammattioppilaitoksissa huolto-ja korjaushommia kun ei kukka mittä kirjoitellut? Tietysti on selvää se, että vain valtuutettu, isolla kolmisakaraisella valomainostähdellä varustettu korjaamo on ainoa oikea paikka alkuperäisine osineen korjaukseen ja huoltoon! :?:

Mutta omassa tapauksessa ajattelin silleen, kun nyt kyseessä mekaanista osien vaihtoa, mikä ei mitään merkkitestereitä vaadi, niin josko ammattiin opiskelevan olettaisi siitä selviävän, tai ainakin opettajan ohjauksessa? Kyllä tekisin tuon homman itsekin, nosturin vaatis, tai ei välttämättä sitäkään, mutta minä kankea äijä ala enää kylmissäni pihalla könyämään! 8)

Mutta jos tuolta Luksiasta jotain tietoa tulee kun syyslomilta palaavat, niin kirjoittelen sitten! Osat tilasin avaruosad.ee firmasta, oli edullisemmat kuin Aeromotors. Miten sitten kestää tuollainen GSP merkkinen 27 euron nivel verrattuna tähditettyyn 378 euron niveleen, se jäänee nähtäväksi! :lol:
Pojasta vaariin:Ex-romuja:Mosse Scandinavia,Vauxhall Victor,Escort1.1,Toyota Crown,Fiat 124,Fiat 850,BMW 2000,BMW 2002,BMW1600-2,BMW 318i,Fiesta,Megane 1.6, Pösö 406 2.0,Volvo S60,Audi TT Quattro 165kW-99,Honda CR-V-05,MB W203 220CDI-07, MB W211 280CDI-07, BMW 528i 2010,MB CLS 350 CDI 2011,MB S350 BlueTec 4-Matic 2014
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3919
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: En voi tehdä itse, mutta aion säästää!

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

No jännityksellä jäämme odottamaan.
Valitettavasti se osaava porukka vaan vähenee, niin opettajissa kuin oppilaissa.
mpower
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 298
Liittynyt: Ti 18.11.2014 18:03
Paikkakunta: Lohja

Re: En voi tehdä itse, mutta aion säästää!

Viesti Kirjoittaja mpower »

MJPfin kirjoitti: Su 22.10.2023 19:17 No jännityksellä jäämme odottamaan.
Valitettavasti se osaava porukka vaan vähenee, niin opettajissa kuin oppilaissa.
Niinpä, arvioisin MJPfinin olevan oikeassa! Mutta jostainhan se ammatti on aloitettava! Ja eihän sitä tiedä josko edes ottavat homman?
Mutta jos ei maalaisjärjellä ajatellen mekaanisten osien vaihtokaan onnistu, niin sitten on jo surkeeta!

Kirjoittelen jos jotain ilmenee asian tiimoilta!
Pojasta vaariin:Ex-romuja:Mosse Scandinavia,Vauxhall Victor,Escort1.1,Toyota Crown,Fiat 124,Fiat 850,BMW 2000,BMW 2002,BMW1600-2,BMW 318i,Fiesta,Megane 1.6, Pösö 406 2.0,Volvo S60,Audi TT Quattro 165kW-99,Honda CR-V-05,MB W203 220CDI-07, MB W211 280CDI-07, BMW 528i 2010,MB CLS 350 CDI 2011,MB S350 BlueTec 4-Matic 2014
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3919
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: En voi tehdä itse, mutta aion säästää!

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

Muutama amiksesta ollut työharjottelussa ja se on 1-2 kymmenestä kun oikeasti on hoksottimet kohdillaan.
Liikaa etsitään vastauksia suoraan netistä, ja liian vähän käytetään omaa päättelykykyä ongelmien ratkaisemiseen.
mpower
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 298
Liittynyt: Ti 18.11.2014 18:03
Paikkakunta: Lohja

Re: En voi tehdä itse, mutta aion säästää!

Viesti Kirjoittaja mpower »

MJPfin kirjoitti: Su 22.10.2023 22:37 Muutama amiksesta ollut työharjottelussa ja se on 1-2 kymmenestä kun oikeasti on hoksottimet kohdillaan.
Liikaa etsitään vastauksia suoraan netistä, ja liian vähän käytetään omaa päättelykykyä ongelmien ratkaisemiseen.
Jos mää laitan opiskelijoille Youtube linkin niin sitten osaavat!? :D

Tämmötttis!
https://www.youtube.com/watch?v=Gtt1M6CI1o4

EDIT: Niin tuota, videossa vaihdetaan vain vetoakseli, mutta samalla otetaan jarrusatula irti ja levyjen ja palojen vaihto menisi siinä ohessa. Kyllä mun mielestä tuon alle 8 tuntiin molemmille puolille itse tekisin jos nosturi olis? :?:
Pojasta vaariin:Ex-romuja:Mosse Scandinavia,Vauxhall Victor,Escort1.1,Toyota Crown,Fiat 124,Fiat 850,BMW 2000,BMW 2002,BMW1600-2,BMW 318i,Fiesta,Megane 1.6, Pösö 406 2.0,Volvo S60,Audi TT Quattro 165kW-99,Honda CR-V-05,MB W203 220CDI-07, MB W211 280CDI-07, BMW 528i 2010,MB CLS 350 CDI 2011,MB S350 BlueTec 4-Matic 2014
Avatar
Orlov
Mersumies
Mersumies
Viestit: 988
Liittynyt: La 27.02.2021 23:00

Re: En voi tehdä itse, mutta aion säästää!

Viesti Kirjoittaja Orlov »

MJPfin kirjoitti: Su 22.10.2023 22:37 Muutama amiksesta ollut työharjottelussa ja se on 1-2 kymmenestä kun oikeasti on hoksottimet kohdillaan.
Liikaa etsitään vastauksia suoraan netistä, ja liian vähän käytetään omaa päättelykykyä ongelmien ratkaisemiseen.
Aika reilu arvio, kymmenen sijasta käyttäisin lukua 100 ja sekin on valitettavasti liioittelua
mpower
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 298
Liittynyt: Ti 18.11.2014 18:03
Paikkakunta: Lohja

Re: En voi tehdä itse, mutta aion säästää!

Viesti Kirjoittaja mpower »

Orlov kirjoitti: Ma 23.10.2023 00:35
MJPfin kirjoitti: Su 22.10.2023 22:37 Muutama amiksesta ollut työharjottelussa ja se on 1-2 kymmenestä kun oikeasti on hoksottimet kohdillaan.
Liikaa etsitään vastauksia suoraan netistä, ja liian vähän käytetään omaa päättelykykyä ongelmien ratkaisemiseen.
Aika reilu arvio, kymmenen sijasta käyttäisin lukua 100 ja sekin on valitettavasti liioittelua
Äläs nyt! Jos noin on, niin mei ollaan aivan liämessä! Onko Orlovilla omakohtaista kokemusta? Jotenkin mää kuitenkin haluun nuorisoon uskoa.Onhan se erilaista kyllä kun mun nuoruus! Kyllä noi kännykät pitäis lailla kieltää opiskelijoilta! :?:
Pojasta vaariin:Ex-romuja:Mosse Scandinavia,Vauxhall Victor,Escort1.1,Toyota Crown,Fiat 124,Fiat 850,BMW 2000,BMW 2002,BMW1600-2,BMW 318i,Fiesta,Megane 1.6, Pösö 406 2.0,Volvo S60,Audi TT Quattro 165kW-99,Honda CR-V-05,MB W203 220CDI-07, MB W211 280CDI-07, BMW 528i 2010,MB CLS 350 CDI 2011,MB S350 BlueTec 4-Matic 2014
Mese_amg
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 45
Liittynyt: Su 16.04.2017 16:48
Paikkakunta: Espoo

Re: En voi tehdä itse, mutta aion säästää!

Viesti Kirjoittaja Mese_amg »

MJPfin kirjoitti: Su 22.10.2023 22:37 1-2 kymmenestä kun oikeasti on hoksottimet kohdillaan.
Liikaa etsitään vastauksia suoraan netistä, ja liian vähän käytetään omaa päättelykykyä ongelmien ratkaisemiseen.
Allekirjoitan. Oli kulkine perus öljynvaihdossa. Paikan isäntä antoi tehtävän nuorelle jantterille tehtäväksi. Jäin mielenkiinnosta katsomaan miten homma hoituu. Jantteri kierteli autoa ympäri ja etsi pohjasta paikkoja, mistä nostaa auton 2-pilarinostimella. Kun paikat viimein löytyivät niin lähti nostamaan autoa sen enempää miettimättä(?) nostopuomien etäisyyksiä helmoihin. Lopputulos oli, että toisen puolen helma sai aika kipeetä, kun nostimen puomi runttasi nostossa. Menin jantterin puheille ja ilmoitin nyt käyneen ikävästi. Jantteri alkoi selittämään viron murteella, että auto on niin matala, että piti puomeja piti säätää!? Tottakai piti! Ilmeisesti hän ei huomannut tapahtunutta (tai sitten nuorille opetetaan näyttelemistä taikka "hälläväliä" ) Tässä kohtaa allekirjoittaneella alkoi "releet palamaan". No, isäntä paikalle ja helman korjaukselle varattiin uusi aika. Totesi samalla minulle sivuummalla, että kaveri on uusi ja on hankalaa löytää ammattitaitoista porukkaa. Totesi myös, että sama oli käynyt toiselle kulkineelle muutama viikko sitten. Oli miten oli, mutta itselläni oli aikamoinen "tatti otsassa" ja selvyys, etten tuon yrityksen palveluja enää käytä.

Öljynvaihdossa jantteri onnistui myös lorauttamaan puolet öljyistä lattialle. Ihmettelen, miksei isäntä ollut opastamassa jantteria, jos osaaminen tuolla tasolla tai miksi jantteri oli asiakasrajapinnassa...
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17211
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: En voi tehdä itse, mutta aion säästää!

Viesti Kirjoittaja dealer »

Parikymmentä vuotta oli työharjoittelijoita "kaverina" työpaikoilla. Joitain kymmeniä poikia ja tyttöjä.
Muutama todella fiksu oli joukossa, yksi Espanjasta ja 2-3 suomalaista. Sitten jonkinmoisen verran sellaisia joista oli ojentamaan työkaluja ja jonkin verran sellaisia jotka olisi pitänyt saada pidettyä kaukana autoista. Viimeisinä vuosina enenevässä määrin porukkaa josta ei ole millekään alalle, koska ei voida tulla aamulla ajoissa tai ollenkaan työpaikalle.
Kolmannen luokan opiskelija joka keväällä on valmistumassa ja siis siirtymässä työelämään ei välttämättä osaa yhtään mitään. Adblue kaadetaan dieseltankkiin (tämä oli naapurikorjaamolla) / öljynsuodatin jätetään irti / seisontajarruvaijerit kengistä irti jonka jälkeen vielä ajetaan auto katsastusmiehen ällisteltäväksi, kun seisontajarrukahvassa ei ole minkäänlaista vastusta. Jne jne jne.

Anteeksipyyntö tässä samassa niille fiksuille, ei saisi yleistää.
oulaistenliikenne.fi
Jürgen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 369
Liittynyt: Su 05.06.2022 19:04

Re: En voi tehdä itse, mutta aion säästää!

Viesti Kirjoittaja Jürgen »

Yhdyn Dealerin kokemuksiin.
Minun poikani on korjaamolla töissä ja on kertonut aika samanlaisia kokemuksia näistä harjottelijoista. Nostetaan auto ajattelematta mikä paikka kestää nostaa, tuloksena helmat kurtussa, pohjamuovit kappaleina ym. vastaavaa. Joku etsii aukipäin kiertävää räikkää, koska ei ole varma kumpaan suuntaan se mutteri aukeaa. Eikä se työpaikalle tulokaan ole ihan varmaa jokapäivä...
T-Row
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 219
Liittynyt: Pe 05.05.2023 14:44

Re: En voi tehdä itse, mutta aion säästää!

Viesti Kirjoittaja T-Row »

Oon itse vähän sitä mieltä, että monissa näissä tapauksissa juurisyy on nykyisessä opetuksessa. Ammattikoulu on muuttunut todella paljon 20v aikana, nuoret eivät niinkään. Ennen tultiin kouluun ja lähdettiin koulusta lukujärjestyksen mukaan. Nykyään on etäopetusta, etätehtäviä, itseopiskelua yms. Ammattikouluikäinen nuori on siinä iässä, että silloin opiskelussa pitäisi olla selkeä kelloon sidottu kaava. Tuossa iässä on todella altis lusmuilulle, ja nykyinen opiskelutyyli antaa siihen mahdollisuuden. Jos omaan amiska-aikaan opetus olisi ollut nykyisen kaltaista, olisin itse hyvin suurella todennäköisyydellä oppinut lusmuksi. Tosin siihenkin aikaan erot olivat suuria. Meidän linjalla poissaolot piti selittää ja korvata, kun samaan aikaan viereisellä alalla sai tulla ja mennä miten halusi.
mpower
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 298
Liittynyt: Ti 18.11.2014 18:03
Paikkakunta: Lohja

Re: En voi tehdä itse, mutta aion säästää!

Viesti Kirjoittaja mpower »

Pientä päivitystä taas aiheeseen! Kun ammattioppilaitoksesta ei mitään vastausta sähköpostin kyselyyn tullut, rimpauttelin kysellen! Kyllä kuulemma asiakashommia tekevät, opettaja sanoi, kyllä tää on kakkosluokan juttu! Aikaisintaan sais marraskuun 20 päivän jälkeen.

No juu, mää sitten selitin, mittään kiirutta ei sinänsä ole! Kolkutelkoon akseli mun puolesta kurvaillessa kun ajot vähäisiä! Osatkin vasta tilauksessa. Ja niin ihme kuin onkin, kotimainen PP-Market edullisin vetoakselin hankintoihin oli! Ovat kyllä puolalaisia, NTY merkkisiä, mikä lienee laatu sitten niin juu!? :?:

Mutta eipä siinä vielä kaikki, yritin sitten jarruremonttia tehdä kun levyt ja palat tilattu.Siitäkään mittään tullut tai tuli siitä harmia! Semmoset paloja pitävät ohuet akselit niin pirusti hapettuneet jumiin, toinen irtos, mutta toinen jumissa niin maan perusteellisesti! Tuurnalla ja hirmuisella vasaralla nuijin, jumissa se ohut akseli on, happantuneena alumiiniin! :evil:

Ajattelin sitten jonkinlaisen tohon hommata, antais pillillä kuumaa, niin jokohan irtois!?
Kauhian vaikeeta Mersun omatoiminen huolto on kyllä,juu!? :D
Pojasta vaariin:Ex-romuja:Mosse Scandinavia,Vauxhall Victor,Escort1.1,Toyota Crown,Fiat 124,Fiat 850,BMW 2000,BMW 2002,BMW1600-2,BMW 318i,Fiesta,Megane 1.6, Pösö 406 2.0,Volvo S60,Audi TT Quattro 165kW-99,Honda CR-V-05,MB W203 220CDI-07, MB W211 280CDI-07, BMW 528i 2010,MB CLS 350 CDI 2011,MB S350 BlueTec 4-Matic 2014
Jürgen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 369
Liittynyt: Su 05.06.2022 19:04

Re: En voi tehdä itse, mutta aion säästää!

Viesti Kirjoittaja Jürgen »

Jos riittävän isolla vasaralla paukuttaa, niin vaarana on satulan korvan murtuminen, siis sen korvan mistä se kiinnitystappi menee lävitse. Liotusta jollain irroitusöljyllä ja malttia...

Joku joskus aijemmin BMW puolen keskusteluissa mainitsi niistä NTY merkkisistä, että kannattaa jättää sinne kaupan hyllyyn, tiedä sitten :roll:
Niissähän menee etu murroksia kun leipää...
201202220
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 195
Liittynyt: Ma 04.05.2020 22:41

Re: En voi tehdä itse, mutta aion säästää!

Viesti Kirjoittaja 201202220 »

Ammattikouluun ei kannata viedä mitään jos ei allekirjoitettu että suomalainen yli 25v tekee homman ja armeija käyty itse nuo jarruosat ja nivelet on vaihdettu aina
mpower
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 298
Liittynyt: Ti 18.11.2014 18:03
Paikkakunta: Lohja

Re: En voi tehdä itse, mutta aion säästää!

Viesti Kirjoittaja mpower »

201202220 kirjoitti: To 02.11.2023 23:52 Ammattikouluun ei kannata viedä mitään jos ei allekirjoitettu että suomalainen yli 25v tekee homman ja armeija käyty itse nuo jarruosat ja nivelet on vaihdettu aina
On se mulla hankalaa ankarissa arktisissa olosuhteissa syksyllä tehdä! Suurin ongelma on kuitenkin nosturin puute.

Nuo jarruhommat teen kyllä itse, kunhan saan ne jumiutuneet jarrupalojen lukitustapit vaan irti! Toho ja ruosteenirrotusainetta jo hommattu! :D
Pojasta vaariin:Ex-romuja:Mosse Scandinavia,Vauxhall Victor,Escort1.1,Toyota Crown,Fiat 124,Fiat 850,BMW 2000,BMW 2002,BMW1600-2,BMW 318i,Fiesta,Megane 1.6, Pösö 406 2.0,Volvo S60,Audi TT Quattro 165kW-99,Honda CR-V-05,MB W203 220CDI-07, MB W211 280CDI-07, BMW 528i 2010,MB CLS 350 CDI 2011,MB S350 BlueTec 4-Matic 2014
201202220
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 195
Liittynyt: Ma 04.05.2020 22:41

Re: En voi tehdä itse, mutta aion säästää!

Viesti Kirjoittaja 201202220 »

Tais olla joku 15-20eur tunti teeseitsehallisda kun viimeksi piti nosturille auto saada ja säästöä tuli pelkästä lämpimästä tilasta jo voi maksaa
mpower
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 298
Liittynyt: Ti 18.11.2014 18:03
Paikkakunta: Lohja

Re: En voi tehdä itse, mutta aion säästää!

Viesti Kirjoittaja mpower »

201202220 kirjoitti: La 04.11.2023 22:50 Tais olla joku 15-20eur tunti teeseitsehallisda kun viimeksi piti nosturille auto saada ja säästöä tuli pelkästä lämpimästä tilasta jo voi maksaa
Onko tee se itse halleja enää missään? Jos on Lohjalla, niin sinne menen itte tekemään!
Pojasta vaariin:Ex-romuja:Mosse Scandinavia,Vauxhall Victor,Escort1.1,Toyota Crown,Fiat 124,Fiat 850,BMW 2000,BMW 2002,BMW1600-2,BMW 318i,Fiesta,Megane 1.6, Pösö 406 2.0,Volvo S60,Audi TT Quattro 165kW-99,Honda CR-V-05,MB W203 220CDI-07, MB W211 280CDI-07, BMW 528i 2010,MB CLS 350 CDI 2011,MB S350 BlueTec 4-Matic 2014
Avatar
Orlov
Mersumies
Mersumies
Viestit: 988
Liittynyt: La 27.02.2021 23:00

Re: En voi tehdä itse, mutta aion säästää!

Viesti Kirjoittaja Orlov »

Ovat lisääntyneet lähivuosina, nopeasti katsottuna ainakin sorronharjulla joku pitää toiminimellä hallia ja -24 alkuvuodesta avataan ketjun halli Lohjalle. Tuon ketjun halli on juuri avattu tässä minun lähellä
mpower
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 298
Liittynyt: Ti 18.11.2014 18:03
Paikkakunta: Lohja

Re: En voi tehdä itse, mutta aion säästää!

Viesti Kirjoittaja mpower »

Soitin sinne Sorronharjun toiminimeen. Numero ei ole käytössä! Mutta sitten innostuin taas itse suunnittelemaan! Jos ostaisi semmoset ajorampit, niin pääsisi itse alle mylläämään!? Oikeastaan vain siksi pitäisi auton alle päästä, kun vetoakselia pitäisi päästä joko kampeemaan tai lyömään ulos vaihdelaatikon puoleisesta päästä.

Lukituksena on semmonen rengassokka joka pitää vetoakselin aksiaalisesti paikallaan. Ja sitten tutkin sen verran, niin puoliksi saisi auton sisälle autotalliin! Olisi ainakin kuivat olosuhteet, ehkä tuskan hikeä lukuunottamatta? :D
Hmm, ehkä hyvin suunnittelemani onkin jo puoliksi tehty!? Mitään kiirettä eläkkeellä ollessa ei ole, joten aikaa tehdä!

Oisko nää hyvät? Tai kai eri kauppojen ajorampit kaikki lähes samanlaisia. https://www.ikh.fi/fi/ajoramppi-838x300 ... -kpl-meg33
Ja voihan noita ajoramppeja muissakin hommissa tarvita.
Pojasta vaariin:Ex-romuja:Mosse Scandinavia,Vauxhall Victor,Escort1.1,Toyota Crown,Fiat 124,Fiat 850,BMW 2000,BMW 2002,BMW1600-2,BMW 318i,Fiesta,Megane 1.6, Pösö 406 2.0,Volvo S60,Audi TT Quattro 165kW-99,Honda CR-V-05,MB W203 220CDI-07, MB W211 280CDI-07, BMW 528i 2010,MB CLS 350 CDI 2011,MB S350 BlueTec 4-Matic 2014
Jürgen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 369
Liittynyt: Su 05.06.2022 19:04

Re: En voi tehdä itse, mutta aion säästää!

Viesti Kirjoittaja Jürgen »

Noissa ajorampeissa (ja kaikissa muissakin) on sellainen huono ominaisuus että ne tahtoo paeta kun ajaa autoa niiden päälle. Jonkinlainen kiinnitys lattiaan on suositeltavaa ja mikäli auton keula on matala niin saattaa puskurikin jäädä siihen ramppiin viimeistään alas ajettaessa.
Itse suosin hyvää tunkkia ja tukevia akselipukkeja.
mpower
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 298
Liittynyt: Ti 18.11.2014 18:03
Paikkakunta: Lohja

Re: En voi tehdä itse, mutta aion säästää!

Viesti Kirjoittaja mpower »

Jürgen kirjoitti: Ma 13.11.2023 16:19 Noissa ajorampeissa (ja kaikissa muissakin) on sellainen huono ominaisuus että ne tahtoo paeta kun ajaa autoa niiden päälle. Jonkinlainen kiinnitys lattiaan on suositeltavaa ja mikäli auton keula on matala niin saattaa puskurikin jäädä siihen ramppiin viimeistään alas ajettaessa.
Itse suosin hyvää tunkkia ja tukevia akselipukkeja.
Joo, tänään hain rampit ja samaa ajattelin. Ja sitten ovat niin matalat, että aion laittaa 100*100 lankun toiseen päähän ja toiseen päähän 50*100 ruuveilla kiinni, ja reilusti leveämmät kuin ramppi, niin sitten tukeva! Asfalttipihalla aion kyllä homman tehdä ja vanha paksu räsymatto alle niin puhdas sitten tehdä ja tuskin sitten rampitkaan luistaa?

Niin ja juu, sain toisen puolen jarrut jo tehtyä kun annoin lukitustapeille pillillä kuumaa! Huomenna sitten toinen puoli. :)
Pitää nostaa auto yläasentoon kun onneksi Airmatic, niin jos sitten mahtuu vetoakselihommat tekemään?
Pojasta vaariin:Ex-romuja:Mosse Scandinavia,Vauxhall Victor,Escort1.1,Toyota Crown,Fiat 124,Fiat 850,BMW 2000,BMW 2002,BMW1600-2,BMW 318i,Fiesta,Megane 1.6, Pösö 406 2.0,Volvo S60,Audi TT Quattro 165kW-99,Honda CR-V-05,MB W203 220CDI-07, MB W211 280CDI-07, BMW 528i 2010,MB CLS 350 CDI 2011,MB S350 BlueTec 4-Matic 2014
201202220
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 195
Liittynyt: Ma 04.05.2020 22:41

Re: En voi tehdä itse, mutta aion säästää!

Viesti Kirjoittaja 201202220 »

Ostitjo rampit mutta oliko niitä missä jossa tunkille paikka että saa lisää nostettua jos ei riitä rampin korkeus
mpower
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 298
Liittynyt: Ti 18.11.2014 18:03
Paikkakunta: Lohja

Re: En voi tehdä itse, mutta aion säästää!

Viesti Kirjoittaja mpower »

201202220 kirjoitti: Ma 13.11.2023 19:37 Ostitjo rampit mutta oliko niitä missä jossa tunkille paikka että saa lisää nostettua jos ei riitä rampin korkeus
Ei noissa rampeissa sellaista varsinaista paikkaa ole, mistä voisi vaikkapa pullotunkilla lisää nostaa. Jäänee nyt nähtäväksi jos tarvii lisää nostaa. Raportoin kunhan toimenen miten siinä sitten kävi!
Pojasta vaariin:Ex-romuja:Mosse Scandinavia,Vauxhall Victor,Escort1.1,Toyota Crown,Fiat 124,Fiat 850,BMW 2000,BMW 2002,BMW1600-2,BMW 318i,Fiesta,Megane 1.6, Pösö 406 2.0,Volvo S60,Audi TT Quattro 165kW-99,Honda CR-V-05,MB W203 220CDI-07, MB W211 280CDI-07, BMW 528i 2010,MB CLS 350 CDI 2011,MB S350 BlueTec 4-Matic 2014
mpower
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 298
Liittynyt: Ti 18.11.2014 18:03
Paikkakunta: Lohja

Re: En voi tehdä itse, mutta aion säästää!

Viesti Kirjoittaja mpower »

:D Pientä päivitystä taas aiheeseen, sain eilen tehtyä hantin puolen jarruremontin. Vaan ei sekään mennyt kuin Strömsöössä!
Nuijin jarrupalojen lukitustappeja isolla vasaralla ja tuurnalla. Aluksi olin ruosteenirrotusainetta laittanut ja sitten annoin taas pillillä kuumaa! :)

Noh, toinen tappi irtos hyvin, mutta toinen tappi niin pirusti jumissa sieltä lukituksen puolelta! Noh eikös mitä, se tappi sitten vääräksi meni! Höh! Se oli sitten semmonen pyörivä kovametalliviila otettava ja sillä katkaistava se vääntynyt lukitustappi!
Sain sitten nuijittua sen ulos. Sitten merkkiliikkeesta uusi lukitustappi, 19,80 euroa. Kallis on hiottu karkaistu ruostumaton 6mm tappi! Aijai, jai sentään,ja!® :?:

Mutta eipä siinä vielä kaikki! Noh, diiseliä jo pitemmän aikaa Ässä pissaillut pihalle! Inkontinenssivaivoja jo Ässävanhuksella vissiin sitten niin,juu!? Noh,sain sitten onneksi nopeesti läheiseen irakilaisten pakolaisten pitämään firmaan remonttiin.Homma tuli kuntoon, ei merkkiosilla vaan muuten vaan! :thumbup:

Aika hyvin osasivat suomea, olivat ystävällisiä, minun mielestä asiantuntevia mekaaniseen remonttiin.Ja sitten kun sitä dieselsumua oli niin pirusti tullut ja koko takapää mustana, niin ehdottivat , he pesee liuottimella pois ja koko auton!
Ihan jees juttu! :thumbup:

Varauduin myös tulevaan mahdolliseen vetoakseliremonttiin hakemalla Starkista 100*100 parrua. Noh, metrin olisin tarvinnut, mutta neljän metrin pätkä oli minimi! Nuori varastopoika sitten pätki kolmeen osaan, niin sain takapenkille mahtumaan.

Kassalle maksaessani hihkaisinkin kauniille nuorelle neidille, metrin parrua olisin tarvinnut, mutta menköön loput sitten saunan lämmitykseen! Kalliita saunapuita teillä! Noh, onneksi kassaneiti ymmärsi huumorini hymyn levitessä hänen kasvoilleen! :)
Pojasta vaariin:Ex-romuja:Mosse Scandinavia,Vauxhall Victor,Escort1.1,Toyota Crown,Fiat 124,Fiat 850,BMW 2000,BMW 2002,BMW1600-2,BMW 318i,Fiesta,Megane 1.6, Pösö 406 2.0,Volvo S60,Audi TT Quattro 165kW-99,Honda CR-V-05,MB W203 220CDI-07, MB W211 280CDI-07, BMW 528i 2010,MB CLS 350 CDI 2011,MB S350 BlueTec 4-Matic 2014
Mese_amg
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 45
Liittynyt: Su 16.04.2017 16:48
Paikkakunta: Espoo

Re: En voi tehdä itse, mutta aion säästää!

Viesti Kirjoittaja Mese_amg »

Jürgen kirjoitti: Ma 13.11.2023 16:19 Noissa ajorampeissa (ja kaikissa muissakin) on sellainen huono ominaisuus että ne tahtoo paeta kun ajaa autoa niiden päälle. Jonkinlainen kiinnitys lattiaan on suositeltavaa ja mikäli auton keula on matala niin saattaa puskurikin jäädä siihen ramppiin viimeistään alas ajettaessa.
Itse suosin hyvää tunkkia ja tukevia akselipukkeja.
https://www.torafors.com/product/27/hyd ... autorampit

Tämä on toiminut hyvin ja saa nostettua tarpeeksi ylös. Ei tarvitse kiinnitellä lattiaan ja saa säilöön helposti. Toki hieman hinnakkaampi kuin bilteman tms rampit, mutta vankkaa tekoa. Mielelläni maksan hieman laadusta (ja turvallisuuden tunteesta :wink: ) kun työskentelen auton alla.
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13196
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: En voi tehdä itse, mutta aion säästää!

Viesti Kirjoittaja DBFI »

Mese_amg kirjoitti: Pe 24.11.2023 09:18 https://www.torafors.com/product/27/hyd ... autorampit

Tämä on toiminut hyvin ja saa nostettua tarpeeksi ylös. Ei tarvitse kiinnitellä lattiaan ja saa säilöön helposti. Toki hieman hinnakkaampi kuin bilteman tms rampit, mutta vankkaa tekoa. Mielelläni maksan hieman laadusta (ja turvallisuuden tunteesta :wink: ) kun työskentelen auton alla.
En hoksannut miten noissa toimii mekaaninen lukitus? Noilla mpower säästäisi jo reilusti. :)
zukka
Mersumies
Mersumies
Viestit: 696
Liittynyt: To 25.04.2019 22:55
Paikkakunta: Tuusula

Re: En voi tehdä itse, mutta aion säästää!

Viesti Kirjoittaja zukka »

DBFI kirjoitti: Pe 24.11.2023 18:06
Mese_amg kirjoitti: Pe 24.11.2023 09:18 https://www.torafors.com/product/27/hyd ... autorampit

Tämä on toiminut hyvin ja saa nostettua tarpeeksi ylös. Ei tarvitse kiinnitellä lattiaan ja saa säilöön helposti. Toki hieman hinnakkaampi kuin bilteman tms rampit, mutta vankkaa tekoa. Mielelläni maksan hieman laadusta (ja turvallisuuden tunteesta :wink: ) kun työskentelen auton alla.
En hoksannut miten noissa toimii mekaaninen lukitus? Noilla mpower säästäisi jo reilusti. :)
Eikö tuo videon erillinen tanko vaan työnnetä sylinterin yläpäässä olevan liukupalan eteen?

Näppärän näköinen kyllä. Ostaisin jos ei olisi nosturia tallilla, tai jos kotona olisi muutakin kun hiekkapiha jossa tuota käyttää.
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13196
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: En voi tehdä itse, mutta aion säästää!

Viesti Kirjoittaja DBFI »

zukka kirjoitti: Pe 24.11.2023 22:18 Eikö tuo videon erillinen tanko vaan työnnetä sylinterin yläpäässä olevan liukupalan eteen?

Näppärän näköinen kyllä. Ostaisin jos ei olisi nosturia tallilla, tai jos kotona olisi muutakin kun hiekkapiha jossa tuota käyttää.
Olihan se ihan simppeli sitten, en heti hoksannut.

Tuolla hinnalla saa melkein "oikean" (kiinalaisen?) nostimen mutta sitä ei siirrä tallin nurkaan pois tieltä tarvittaessa.
Vastaa Viestiin