W246 B180 penkinlämmitin

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
viitj2z
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 23
Liittynyt: Ke 01.08.2007 09:31

W246 B180 penkinlämmitin

Viesti Kirjoittaja viitj2z »

En äkkiseltään löytänyt aiheesta suomenkielistä ketjua. Paljon kyllä englanniksi mutten silti juuri korjausoppaita.

Ongelmana siis on että painaessa penkinlämmittimen päälle, ohjauksen valo kyllä pysyy päällä mutta kumpikaan penkki ei lämpene. Lopettivat yhtäkkiä toimimasta. Sillä epäilin että tokko vastuslangat penkeistä yhtäkkiä pamahtivat. Onko tuossa ohjauspaneelin ja penkin vastuksen välissä jotain komponentteja jotka voisivat olla syyllisiä? Sähkökytkentä olisi kiva.
W246 B 180 BE
X243 EQB350 4-matic
ex-W211 E320 CDI
ex-W202 C230 Kompressor
RXTX
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 43
Liittynyt: Ma 29.11.2004 11:21
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: W246 B180 penkinlämmitin

Viesti Kirjoittaja RXTX »

Omassa samaa vikaa W246 B200:ssa. Kuljettajan penkin alla on ohjainpurkki A246 820 05 26 johon pääsee käsiksi kuljettajan jalkatilan puolelta. Ohjaimelle tulee kolme liitinkoteloa jotka värikoodattu. Ohjaimessa se liitin johon tulee valkoisella koodattu liitinkotelo, siinä on 2 urosliitintä muuttunut mustaksi ilmeisesti ylikuumeneminsen takia. Mistä taas ylikuumeneminen johtuu sitä en osaa sanoa. Avasin ohjaimen, tarkistin juotokset sekä putsasin liittimet mutta ei herännyt henkiin. Nyt pitää tuumata, uutta ohjainta en arvaa ostaa koska ei ole mitään varmutta korjaantuuko vika sillä.
Sama ohjain on ymmärtääkseni käytössä myös W176, C117, X156
W246 B 200 BE A
W253 GLC 250 D 4-Matic
x_ismo
Mersumies
Mersumies
Viestit: 584
Liittynyt: Ke 23.11.2011 08:28
Paikkakunta: Vesilahti

Re: W246 B180 penkinlämmitin

Viesti Kirjoittaja x_ismo »

Testaa se lähtö vaikka jollain 15-25W polttimolla. Näet onko vika boksissa vaiko nissä vastuslangoissa.Mielellään vika pitäisi selvittää ennenkuin alkaa varaosia vaihtelemaan lotto periaatteella.
S205 2020 C300de
exS205 2016 C300h,
exS204 2012 C220cdi
exW204 2008 C200cdi
exS203 2004 C200cdi
viitj2z
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 23
Liittynyt: Ke 01.08.2007 09:31

Re: W246 B180 penkinlämmitin

Viesti Kirjoittaja viitj2z »

RXTX kirjoitti: Su 05.11.2023 11:12 Omassa samaa vikaa W246 B200:ssa. Kuljettajan penkin alla on ohjainpurkki A246 820 05 26 johon pääsee käsiksi kuljettajan jalkatilan puolelta. Ohjaimelle tulee kolme liitinkoteloa jotka värikoodattu. Ohjaimessa se liitin johon tulee valkoisella koodattu liitinkotelo, siinä on 2 urosliitintä muuttunut mustaksi ilmeisesti ylikuumeneminsen takia. Mistä taas ylikuumeneminen johtuu sitä en osaa sanoa. Avasin ohjaimen, tarkistin juotokset sekä putsasin liittimet mutta ei herännyt henkiin. Nyt pitää tuumata, uutta ohjainta en arvaa ostaa koska ei ole mitään varmutta korjaantuuko vika sillä.
Sama ohjain on ymmärtääkseni käytössä myös W176, C117, X156
Kiitos. Pääsin tällä välillä itekin käsiksi korjausoppaaseen joka vahvistaa tämän. Siinä napista vastukselle matkalla tosiaan on SAM joka ohjaa käsittääkseni aika paljon muutakin, tokkopa se ois hajonnu yksittäisen ohjauksen osalta. Sitten tosiaan tuo mainitsemasi purnukka. Jos on perusjakkarat niin on vain yksi noita ja paremmissa jakkaroissa oli kaksi. Noita sai käytettynä aika halvalla. Meinasin ostaa ja kopasta saisko sillä iskuun.
<edit>
Niin ja olihan siellä ne kaksi aiheeseen liittyvää sulakettakin 36. ja 60. jotka löytyy apukuskin jalkatilasta.
Viimeksi muokannut viitj2z, Ke 22.11.2023 16:33. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
W246 B 180 BE
X243 EQB350 4-matic
ex-W211 E320 CDI
ex-W202 C230 Kompressor
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13213
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: W246 B180 penkinlämmitin

Viesti Kirjoittaja DBFI »

viitj2z kirjoitti: Ma 06.11.2023 08:03
RXTX kirjoitti: Su 05.11.2023 11:12 Omassa samaa vikaa W246 B200:ssa. Kuljettajan penkin alla on ohjainpurkki A246 820 05 26 johon pääsee käsiksi kuljettajan jalkatilan puolelta. Ohjaimelle tulee kolme liitinkoteloa jotka värikoodattu. Ohjaimessa se liitin johon tulee valkoisella koodattu liitinkotelo, siinä on 2 urosliitintä muuttunut mustaksi ilmeisesti ylikuumeneminsen takia. Mistä taas ylikuumeneminen johtuu sitä en osaa sanoa. Avasin ohjaimen, tarkistin juotokset sekä putsasin liittimet mutta ei herännyt henkiin. Nyt pitää tuumata, uutta ohjainta en arvaa ostaa koska ei ole mitään varmutta korjaantuuko vika sillä.
Sama ohjain on ymmärtääkseni käytössä myös W176, C117, X156
Kiitos. Pääsin tällä välillä itekin käsiksi korjausoppaaseen joka vahvistaa tämän. Siinä napista vastukselle matkalla tosiaan on SAM joka ohjaa käsittääkseni aika paljon muutakin, tokkopa se ois hajonnu yksittäisen ohjauksen osalta. Sitten tosiaan tuo mainitsemasi purnukka. Jos on perusjakkarat niin on vain yksi noita ja paremmissa jakkaroissa oli kaksi. Noita sai käytettynä aika halvalla. Meinasin ostaa ja kopasta saisko sillä iskuun.
<edit>
Niin ja olihan siellä ne kaksi aiheeseen liittyvää sulakettakin 36. ja 60. jotka löytyy apukuskin jalkatilasta.
Napilla kai tarkoitat lämmityksen käyttökytkintä, sen tieto menee SAM:iin, jos on perusjakkarat niin penkkien purkille ei mene CAN-väylää vaan ohjaukset tulee SAM:ilta LIN-väylällä. Muuta osuutta SAMilla ei ole, sähkötkin tulee suoraan F34 sulakeboksilta.

pe91.29-p-2104-97iaa
https://www.forum-mercedes.com/img/memb ... ucteur.pdf

Tarkista kaaviosta mitkä ne kuumenneet johdot oli, sen jälkeen kun olet mitannut x-ismo:n ohjeiden mukaan.
viitj2z
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 23
Liittynyt: Ke 01.08.2007 09:31

Re: W246 B180 penkinlämmitin

Viesti Kirjoittaja viitj2z »

viitj2z kirjoitti: Ma 06.11.2023 08:03
RXTX kirjoitti: Su 05.11.2023 11:12 Omassa samaa vikaa W246 B200:ssa. Kuljettajan penkin alla on ohjainpurkki A246 820 05 26 johon pääsee käsiksi kuljettajan jalkatilan puolelta. Ohjaimelle tulee kolme liitinkoteloa jotka värikoodattu. Ohjaimessa se liitin johon tulee valkoisella koodattu liitinkotelo, siinä on 2 urosliitintä muuttunut mustaksi ilmeisesti ylikuumeneminsen takia. Mistä taas ylikuumeneminen johtuu sitä en osaa sanoa. Avasin ohjaimen, tarkistin juotokset sekä putsasin liittimet mutta ei herännyt henkiin. Nyt pitää tuumata, uutta ohjainta en arvaa ostaa koska ei ole mitään varmutta korjaantuuko vika sillä.
Sama ohjain on ymmärtääkseni käytössä myös W176, C117, X156
Kiitos. Pääsin tällä välillä itekin käsiksi korjausoppaaseen joka vahvistaa tämän. Siinä napista vastukselle matkalla tosiaan on SAM joka ohjaa käsittääkseni aika paljon muutakin, tokkopa se ois hajonnu yksittäisen ohjauksen osalta. Sitten tosiaan tuo mainitsemasi purnukka. Jos on perusjakkarat niin on vain yksi noita ja paremmissa jakkaroissa oli kaksi. Noita sai käytettynä aika halvalla. Meinasin ostaa ja kopasta saisko sillä iskuun.
<edit>
Niin ja olihan siellä ne kaksi aiheeseen liittyvää sulakettakin 36. ja 60. jotka löytyy apukuskin jalkatilasta.
Kirjoitan updaten jos joku kokee samaa vikaa. Oman päättelyketjun mukaisesti edellämainittujen seikkojen takia epäilys osui tuohon A2468200526-boksiin. Niitä näytti saavan liettuan ovoko:sta n.50egellä purkuautoista. Tilasin kokeeksi semmosen ja laitoin paikalleen. Minulta meni 5 minuuttia vaihdossa. Kannattaa olla laittamatta virtoja päälle vikakoodien minimoimiseksi. Toimii. Saa nähdä kauanko tuolla käytetyllä boksilla toimii. Mutta toimiipa kuitenkin.
W246 B 180 BE
X243 EQB350 4-matic
ex-W211 E320 CDI
ex-W202 C230 Kompressor
Vastaa Viestiin