Webaston kivut

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
jari36
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 171
Liittynyt: To 28.12.2006 23:47
Paikkakunta: Siellä mistä sattuu katon alustaa löytymän ;) pääasiassa Turku-Pori akselilla

Webaston kivut

Viesti Kirjoittaja jari36 »

Mb 212 e200cdi kyseessä. Orggis webasto alkoi kenkkuilemaan, taisi jonkun kerran jäädä syttymättä keväällä. Mutta nyt starilla tutkaillut ja kaikki yksittäiset osat toimivat, paitsi hehku nousee testatessa 49 % ja sitten testi toppaa. Ilmo kuvan mukainen. Saako laitteeseen osia, vai pitääkö hommata uusi pannu 😳
IMG_20231009_124115.jpg
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Avatar
multiviri
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1043
Liittynyt: La 28.08.2010 13:53
Paikkakunta: Oulu

Re: Webaston kivut

Viesti Kirjoittaja multiviri »

Tarkasta polttoainelinjan kunto
W212 E200 BlueTec 2016


Ex. Muutama lankku, seittämän ceetä, yksi CLK ja tenava

www.mbosa.fi
Avatar
jari36
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 171
Liittynyt: To 28.12.2006 23:47
Paikkakunta: Siellä mistä sattuu katon alustaa löytymän ;) pääasiassa Turku-Pori akselilla

Re: Webaston kivut

Viesti Kirjoittaja jari36 »

Pitää ottaa letku irti pannusta ja testata starilla rupeeko ruikkiin. Tuossa kun testiä ajoin, niin 100% näytti pumpulle, mutta voihan se putki silti olla kaput!
Jürgen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 369
Liittynyt: Su 05.06.2022 19:04

Re: Webaston kivut

Viesti Kirjoittaja Jürgen »

jari36 kirjoitti: Su 15.10.2023 15:23 Pitää ottaa letku irti pannusta ja testata starilla rupeeko ruikkiin. Tuossa kun testiä ajoin, niin 100% näytti pumpulle, mutta voihan se putki silti olla kaput!
Sen pumpun testi ei kerro mitään polttoainelinjan kunnosta, se vain käyttää pumppua, ei edes tiedä toimiiko pumppu, ainoastaan osaa kertoa pumpun sähköisen tilan eli katkos tai oikosulku. Pumppu voi olla jumissa tai se takaiskuventtiili on jumissa.

Ota polttoaineputki irti pumpusta, samasta päästä mihin johdot tulevat ja laita lämmitin päälle. Silloin pitäisi tulla polttoainetta pumpun sykkeen mukaan ja lopulta lämmittimen pysähtyessä noin limupullon korkillinen. Jos ei, niin pumppu on rikki tai pumpun imuputki vuotaa. Se että pumppu tykyttää, ei kerro sen välttämättä olevan kunnossa. Seuraavaksi ota tankilta tuleva putki irti ja liitä uusi putki pumppuun, putken toinen pää astiaan jossa polttoainetta ja kokeile lämmitintä uudelleen. Jos pumppu imee polttoainetta ja alkaa ruikkia, niin pumppu ehjä ja imuputki vuotaa.
Seuraavaksi pumpulta lämmittimelle menevä putki kiinni ja taas lämmitin päälle, parin yrityksen jälkeen pitäisi lämmittimen lähteä tulille.
Jos ei lähde, niin seuraavana se lämmititmessä oleva putki irti ja taas sama testi, mikäli polttoainetta ei tule, on se pumpun ja lämmittimen välinen putki tukossa. Nämä testit voi halutessaan tehdä eri järjestyksessäkin.
Metallinen putki pumpun ja lämmittimen välillä voi tukkeutua niin että putki alkaa ruostua jolloin polttoainetta ei enää kulje riittävästi ja silloin kannattaa korvata putki uudella, Webaston käyttämällä muovisella (mecanyl) putkella.

Toivottavasti tästä on apua.
Avatar
jari36
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 171
Liittynyt: To 28.12.2006 23:47
Paikkakunta: Siellä mistä sattuu katon alustaa löytymän ;) pääasiassa Turku-Pori akselilla

Re: Webaston kivut

Viesti Kirjoittaja jari36 »

Varmasti on apua... Miten & mitä star ilmoittaa hehku testissä kun kunnossa. Omassa kun testin pisti päälle, niin 49% nousi ja sitten suoraan 0:llaan.
Jürgen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 369
Liittynyt: Su 05.06.2022 19:04

Re: Webaston kivut

Viesti Kirjoittaja Jürgen »

jari36 kirjoitti: Su 15.10.2023 20:50 Varmasti on apua... Miten & mitä star ilmoittaa hehku testissä kun kunnossa. Omassa kun testin pisti päälle, niin 49% nousi ja sitten suoraan 0:llaan.
Starista en osaa sanoa, mutta Webaston Thermotest tekee suunnilleen saman toimenpiteen. Ei nouse sataan, pitää hetken (annetun ajan) jollain osateholla ja sitten sammuu nollaan. Testi ilmeisesti OK jos laitteen mielestä vastusarvo annetulla virralla on raja-arvojen sisällä. Thermoest itsessään ei kerro mitään raja-arvoja vastukselle, mutta ne on saatavissa korjaamomanuaalista, Star taitaakin kertoa suoraan ne raja-arvot.
Avatar
jari36
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 171
Liittynyt: To 28.12.2006 23:47
Paikkakunta: Siellä mistä sattuu katon alustaa löytymän ;) pääasiassa Turku-Pori akselilla

Re: Webaston kivut

Viesti Kirjoittaja jari36 »

Testissä toinen hehkutulppa. vastus aivan sama molemmissa,olisko ollut 0.3ohmia. pikkuakulla testatessa molemmat hehkuvat samallalailla. Testasin ennen kun otin lämmittimen irti autosta polttoainepumppua. irrotin pannun kyljestä pa putken. pa tulee tipoittain sykkeen mukaan... ehkä puolikorkillista ennen kuin sammuu. Pitää huomenna asentaa autoon paikoilleen ja jatkaa kokeiluja...Ideoita otetaan vastaan ;)
Jürgen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 369
Liittynyt: Su 05.06.2022 19:04

Re: Webaston kivut

Viesti Kirjoittaja Jürgen »

jari36 kirjoitti: Ke 18.10.2023 20:37 Testissä toinen hehkutulppa. vastus aivan sama molemmissa,olisko ollut 0.3ohmia. pikkuakulla testatessa molemmat hehkuvat samallalailla. Testasin ennen kun otin lämmittimen irti autosta polttoainepumppua. irrotin pannun kyljestä pa putken. pa tulee tipoittain sykkeen mukaan... ehkä puolikorkillista ennen kuin sammuu. Pitää huomenna asentaa autoon paikoilleen ja jatkaa kokeiluja...Ideoita otetaan vastaan ;)
Idea: Uusi poltin...
Avatar
jari36
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 171
Liittynyt: To 28.12.2006 23:47
Paikkakunta: Siellä mistä sattuu katon alustaa löytymän ;) pääasiassa Turku-Pori akselilla

Re: Webaston kivut

Viesti Kirjoittaja jari36 »

Meinaatko palopesää vai uusi pannu?
Jürgen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 369
Liittynyt: Su 05.06.2022 19:04

Re: Webaston kivut

Viesti Kirjoittaja Jürgen »

Palopesää meinasin
Savuaako se lämmitin?
Viimeksi muokannut Jürgen, To 19.10.2023 15:57. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Avatar
webastoguru
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 175
Liittynyt: Su 30.05.2021 13:46

Re: Webaston kivut

Viesti Kirjoittaja webastoguru »

Laitteistotunnuksen perustella autossa näyttäisi olevan W212 Webasto Thermo Top VEVO -lämmitin, joka kannattaa aina korjata. Näissä malleissa saattaa höyrystin tukkeutua joskus, mutta se on helppo testata. Jos ilma ei mene höyrystimeen, kun esim. puhaltaa sen metalliseen polttoaineputkeen, silloin ei myöskään polttoaine sinne mene.

Uusi höyrystin maksaa noin 200-280 € ja niitä löytyy alan tarvikkeita myyvistä liikkeistä kuten Eeperi Oy:ltä. Kuluvat osat ovat näissä VEVO malleissa höyrystin ja paloilmapuhallin. Suhteellisen harvoin vikoja on ollut ohjainkorteissa, joiden korjaus ei taida monelta onnistua. Näiden M-B lisälämmittimien vikojen paikallistaminen onnistuu helpoiten Webaston testerillä ja testipenkissä.

Mikäli autossa olisi W212 Webasto Thermo Top V -lämmitin, silloin niiden korjaus on ajan ja rahan haaskausta. Tilalle M-B VEVO tai Evo -lämmitin ja uusi polttoainepumppu, silloin ongelmat loppuu siihen.
"Me, haluttomat, tietämättömän johdolla, teemme mahdotonta kiittämättömille. Olemme tehneet niin paljon, niin kauan, niin vähällä, olemme nyt päteviä tekemään mitä tahansa ilman mitään..." K.J.J
Avatar
jari36
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 171
Liittynyt: To 28.12.2006 23:47
Paikkakunta: Siellä mistä sattuu katon alustaa löytymän ;) pääasiassa Turku-Pori akselilla

Re: Webaston kivut

Viesti Kirjoittaja jari36 »

Kyllä poijjaat oikeilla jäljillä olivat 😉 Kuvan osat läitoin toiset.. Jo hönkii 👍
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Vastaa Viestiin