Ostoaikeissa 2005 C320CDI w203

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Vastaa Viestiin
heheheh-yup
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 8
Liittynyt: Ke 16.08.2023 15:06

Ostoaikeissa 2005 C320CDI w203

Viesti Kirjoittaja heheheh-yup »

Hei mersufoorumin kansalaiset,

Täällä ihan keltanokka joten pahoittelen jo valmiiksi jos tulee typeriä kysymyksiä.

Edessä olisi ensimmäisen oman auton osto, mersu tietysti.

Olen katsellut muutamia 203 malleja, mutta erityisesti c320 cdi on iskenyt silmään. Hakusessa olisi siis luotettava päivittäiskäyttöön tarkoitettu auto, työmatkoille pääosin mutta tietysti myös hyviajelua varten ja välillä pidempääkin matkaa.
Auton pitäisi olla luotettava ja suht järkevän hintainen pitää ajossa, mahdollisimman "varmatoiminen" kun en itse tosiaan mikään tietäjä ole, enkä juurikaan osaa itse korjata tai edes diagnosoida vikoja (huom. VIELÄ!, kiinnostaa kyllä oppia).

OM642:sta olen lukenut paljon hyvää ja tuo 2005-> on jo faceliftattu, joten ruoste jne ei vaivaa niin pahasti? Myös 7g tronic vaihteisto kuulemma nimenomaan luotettava ja aika kiva muutenkin.

Budjetissa noin 5000e, voi mennä vähän yli ja tietenkin myös alle, kuitenkin olisi kiva ettei autoon bensa/dieselin lisäksi tarvitsisi hirveästi rahaa upottaa.

Olen katselllut muutamia n. 300k ajettuja, ilmeisesti nämä mallit kuitenkin noilla kilsoilla ihan hyviä vielä, kunhan huolto on pelannut koko elämän ajan.

Onko mitään huomioitavaa mitä tulee mieleen? Mitä kannattaa katsoa erityisesti kun käy koeajamassa? Mitään muuta?

Pahoittelut taas tietämättömyydestä ja etukäteen jo suuri kiitos kaikille mersufoorumin tietäjille!
Avatar
jusi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 538
Liittynyt: Pe 22.11.2013 22:58
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Ostoaikeissa 2005 C320CDI w203

Viesti Kirjoittaja jusi »

Jos haussa on mahdollisimman luotettava ja helpolla ylläpidettävä laite, niin valitsisin ehdottomasti moottoriksi OM646:n.
W221 350 CDI Lang -10, W124 300 D aut. -91, W140 300 SE -92
ex: W220 320 CDI -03, W208 320 Elegance -00, S212 220CDI Avantgarde -12, muut: Triumph Thunderbird Storm 1700 -12
heheheh-yup
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 8
Liittynyt: Ke 16.08.2023 15:06

Re: Ostoaikeissa 2005 C320CDI w203

Viesti Kirjoittaja heheheh-yup »

jusi kirjoitti: Ke 16.08.2023 16:43 Jos haussa on mahdollisimman luotettava ja helpolla ylläpidettävä laite, niin valitsisin ehdottomasti moottoriksi OM646:n.
Kiitos vinkistä! Sanoisitko että 642 on sitten työläs, vai onko 646 vaan yksinkertaisesti hiukan luotettavampi? Onko paljoa eroa noin yleistettynä?
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12596
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Re: Ostoaikeissa 2005 C320CDI w203

Viesti Kirjoittaja epk »

642+7g paljon kalliimpi ylläpitää, siinä suosittelen pitämään muutaman tonnin varalle PELKÄN moottorin ja laatikon perushuoltoihin.
heheheh-yup
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 8
Liittynyt: Ke 16.08.2023 15:06

Re: Ostoaikeissa 2005 C320CDI w203

Viesti Kirjoittaja heheheh-yup »

Kiitos tiedosta, olisko sitten esim 203 facelift/204 200 kompressor/220cdi parempia vaihtoehtoja tähän tilanteeseen?
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17211
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: Ostoaikeissa 2005 C320CDI w203

Viesti Kirjoittaja dealer »

203 facelift OM646 (200/220cdi) on hyvä vaihtoehto, jos vielä löytyy asiallinen yksilö.
oulaistenliikenne.fi
heheheh-yup
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 8
Liittynyt: Ke 16.08.2023 15:06

Re: Ostoaikeissa 2005 C320CDI w203

Viesti Kirjoittaja heheheh-yup »

Millasilla kilsoilla noita 220/200cdi kannattaa katsoa? Tai jotain muuta mihin kiinnittää huomiota että auto olisi mahdollisimman pitkäikäinen?

Huoltohistoria tietty, mitä kannattaa etsiä?

Kiitos kun neuvotte tietämätöntä
T-Row
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 219
Liittynyt: Pe 05.05.2023 14:44

Re: Ostoaikeissa 2005 C320CDI w203

Viesti Kirjoittaja T-Row »

Luotettava auto ja mersu eivät mielestäni sovi samaan lauseeseen. Mersu on kyllä hyvä auto, kunhan omistaa autonosturin ja kattavan korjaamokaluston. Vaikka itse mersuista tykkäänkin ja sellaisella ajan, niin olisi mielestäni edesvastuutonta markkinoida näitä autoja luotettavina, etenkin ensiauton ostajalle. Näihin pitää olla tietynlainen masokismilla höystetty perverssi luonne, että näillä vuodesta toiseen tekee mieli ajella sen kaiken pajalla vietetyn remontin ja ylläpitohuollon jälkeen.

OM642 moottorista on itseltäni mennyt maku, kun on seuraillut parin kaverin painimista niiden kanssa. Jakoketjua saa vaihtaa siinä missä hihnalliseen moottoriin hihnaa. Muita kalliita remontteja ovat esimerkiksi sisuksista lahoavat pakosarjat, sekä ahtimen ja sen säätimen kestämättömyys. Mitään näistä remonteista ei tarvitse tehdä esim. vanhempaan suoraan kutoseen, OM648:iin. OM646 ei itselläni ole kokemusta.
Avatar
MiHe
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6275
Liittynyt: La 23.02.2008 12:47
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: Ostoaikeissa 2005 C320CDI w203

Viesti Kirjoittaja MiHe »

'Samanlainen' se turbon säädin on OM646/&48/642, ja se on sitten ihan kädettömyyttä jos sen turbon tiivisteen survoo siinne siipiin. Pakosarjan heikkous on kyllä totta, vaikka ei niitäkään aivan tolkuttomasti ole hajonnut. Unohdit haukkua öljynlauhduttimen silmälasitiivisteen, 5 euron osa päivän työ.

Oko niitä OM642 HAJONNUT yhtään siihen ketjun venymiseen, toisin kuin M271 tai OM651? Totta kyllä että se ketju kannattaa vaihtaa jopa 200tkm välein...

Nyt puhutaan 20 vuotta vanhasta autosta, ei se huoletonta ja ilmaista ole sellaisen ylläpitäminen, on se sitten mersu tai kia. Ainahan sitä voi saada huonon yksilön mistä lahoaa kaikki mahdollinen tai sitten saa ajella perushuolloilla mutkaista tietä näkymättömiin.

No puolustupuheiden jälkeen samaa mieltä että OM646 varmaan se paras kone aloittaa mersuilu. Stari hommata itelle niin ei tarvi vikakoodeja käydä motonetissa arpomassa, kun ne mene pielen kuitenkin. Mutta jos rahasta on tiukkaa niin sitten joku tojotatms
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07

Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3919
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: Ostoaikeissa 2005 C320CDI w203

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

Useammasta merkistä kokemusta ja samaa paskaa ne on kaikki 20v vanhoina.
Sama rassaaminen ja vikoja kaikissa, erilaisia eri merkeissä mutta saksalaisissa vähemmän kuin patonki tai pasta kirnuissa.

Mersu on niistä vaan kaikkein mukavin matkustaa, siksi mersu. Muuten ihan sama vikojen puolesta millä ajaa.

Ja sitten aiheeseen, 646 ja 722.6 lootana niin halpoja kilometrejä jos mitään älytöntä ei ala autolla tekemään.
Suuttimia, antureita, vaihdekeppejä ja kyb solenoideja menee sillointällöin normi huollot ajallan, ja kannattaa kaikki vedenpoistot pitää puhtaana muuten saa mukavia sähköongelmia.

Suosittelen joka tapauksessa vaihtamaan KAIKKI alustan nivelet kerralla jos yhdessäkään väljää, pääsee siitä vaihda jatkuvasti joku nivel rumbasta eroon ja renkaat kiittää.
T-Row
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 219
Liittynyt: Pe 05.05.2023 14:44

Re: Ostoaikeissa 2005 C320CDI w203

Viesti Kirjoittaja T-Row »

MiHe kirjoitti: To 17.08.2023 07:54 'Samanlainen' se turbon säädin on OM646/&48/642, ja se on sitten ihan kädettömyyttä jos sen turbon tiivisteen survoo siinne siipiin. Pakosarjan heikkous on kyllä totta, vaikka ei niitäkään aivan tolkuttomasti ole hajonnut. Unohdit haukkua öljynlauhduttimen silmälasitiivisteen, 5 euron osa päivän työ.
Mistä johtuu, että 642 säädin ja ahdinongelmista suht pienillä kilometreillä kuulee ja lukee jatkuvasti, kun taas 648 ahdinongelmista en ole kuullut koskaan? Onko tuo 642 sitten vaan niin paljon yleisempi moottori, että niitä tulee vastaan useammin? Olen kuvitellut, että näiden ahtimissa ja säätimissä täytyy olla jotakin eroa, mutta tämä on perustunut vain olettamukseen. Itselläni yli 580tkm ajettu orkkisahdin OM648 moottorissa.
Oko niitä OM642 HAJONNUT yhtään siihen ketjun venymiseen, toisin kuin M271 tai OM651? Totta kyllä että se ketju kannattaa vaihtaa jopa 200tkm välein...
Ei varmastikaan, mutta kaveri halusi tietoja OM642 moottorisesta yksilöstä, että mihin varautua ja mitä tarkastaa, niin lienee tämä jakoketjuasia oleellista tuoda esille.
Nyt puhutaan 20 vuotta vanhasta autosta, ei se huoletonta ja ilmaista ole sellaisen ylläpitäminen, on se sitten mersu tai kia. Ainahan sitä voi saada huonon yksilön mistä lahoaa kaikki mahdollinen tai sitten saa ajella perushuolloilla mutkaista tietä näkymättömiin.
Se on juurikin näin. Jos kriteerinä on ostaa luotettava auto, niin 20v vanhan mersun sijasta kannattaa etsiä esimerkiksi 20v vanha pienillä kilometreillä oleva Toyota ensimmäiseltä omistajalta. Saa muuten halvemmalla kuin paljon ajetun 20v mersun. Tässä oli tarkoitus ottaa kantaa vain siihen luotettavuuteen, ei Mersun ja Toyotan ajo-ominaisuuksien ja mukavuuksien eroihin.
MJPfin kirjoitti: To 17.08.2023 10:01 Mersu on niistä vaan kaikkein mukavin matkustaa, siksi mersu.
Juuri näin. Tämä on juuri se syy, miksi itsekin mersulla ajelen kaiken sen rassaamisenkin jälkeen. Ja itselläni on vielä sattunut kohtalaisen hyvä yksilö kohdalle, koska lähipiirini jatkuvat mersuremontit tuntuvat olevan vielä paljon kalliimpia ja työläämpiä hommia mitä omani. Lisäksi itse tykkään jatkuvasta alustan nivelien vaihtamisesta. Terapeuttista hommaa mielestäni, kun on hyvät vehkeet millä tehdä. En sen sijaan oleta, että kaikki suhtautuisivat auton jatkuvaan remontointiin samanlaisella intohimolla.

Sitten lopuksi vielä w203 ruosteongelmat: Itselläni ei ole kokemusta kuin sen mitä parkkipaikoilla ohi kävellessä näkee, mutta odottelen mielenkiinnolla, milloin ensimmäinen rohkea uskaltaa ottaa asian puheeksi.
Anzzu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 571
Liittynyt: Ke 08.06.2016 17:44

Re: Ostoaikeissa 2005 C320CDI w203

Viesti Kirjoittaja Anzzu »

dealer kirjoitti: Ke 16.08.2023 20:46 203 facelift OM646 (200/220cdi) on hyvä vaihtoehto, jos vielä löytyy asiallinen yksilö.
👆. Sukulaispoika juuri osti tämmösen ja löyty todella hyvänä/hyvin pidetty yksilö, alusta kunnossa niin onhan vaan miellyttävä auto ajaa. Ot:nä sen verran että saattaa olla jopa diilerin huoltama yksilö kun huoltokirjassa oli kolmeen otteeseen merkintä vaihteistoöljyn vaihdosta lintosen korjaamolla :)
heheheh-yup
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 8
Liittynyt: Ke 16.08.2023 15:06

Re: Ostoaikeissa 2005 C320CDI w203

Viesti Kirjoittaja heheheh-yup »

kiitos kaikille vastauksista! kysyisin sellaista, että kuinka paljon eroa näiden 642 ja 646 välillä siis on? onko aivan täysin järjetön idea hommata se 642, olen lukenut että kyseessä on kuitenkin myös todella luotettava ja hyvin toimiva koneisto ja 7g tronicista olen lukenut myös paljon hyvää. Jos kyseessä on vaikka 300tkm ajettu, koko ikänsä todella hyvin pidetty ja säännöllisesti huollettu kunnolla oleva yksilö, onko auto silti typerän suuri riski ostaa?

Voiko koneisto jotenkin 'kuolla' varoittamatta, eli jos käy nätisti, vaihtaa nätisti ei mitään ongelmia, voiko koneisto silti vaan yksi aamu töihin lähdössä päättää että ei lähdetäkkään ja sitten tulee parin tonnin remppa? Tai tietysti tuo on varmaan mahdollista vaikka upouudessa autossa, mutta onko jotenkin todennäköinen tilanne?
T-Row
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 219
Liittynyt: Pe 05.05.2023 14:44

Re: Ostoaikeissa 2005 C320CDI w203

Viesti Kirjoittaja T-Row »

Itse sanoisin, että 642 on suhteellisen "luotettava", muttei huoleton ja halpa pidettävä. Tarkoitan sitä, että se tuskin pihaan tai tielle jättää, mutta kalliita remontteja siihen joutuu auton eliniän aikana tekemään. Nämä kalliit remontit ovat juuri noita edellä mainittuja ja ne eivät tule yleensä yht. äkkiä, vaan ilmoittavat itsestään etukäteen esim. äänillä, vuodoilla ja vikakoodeilla.

Tuo 300tkm on käsittääkseni juuri sellainen kilometrimäärä, että nuo kalliit remontit ovat mieluummin edessä kuin takana.
FinlandMerceds
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5315
Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
Paikkakunta: Mökillä

Re: Ostoaikeissa 2005 C320CDI w203

Viesti Kirjoittaja FinlandMerceds »

heheheh-yup kirjoitti: To 17.08.2023 15:23 kiitos kaikille vastauksista! kysyisin sellaista, että kuinka paljon eroa näiden 642 ja 646 välillä siis on? onko aivan täysin järjetön idea hommata se 642, olen lukenut että kyseessä on kuitenkin myös todella luotettava ja hyvin toimiva koneisto ja 7g tronicista olen lukenut myös paljon hyvää. Jos kyseessä on vaikka 300tkm ajettu, koko ikänsä todella hyvin pidetty ja säännöllisesti huollettu kunnolla oleva yksilö, onko auto silti typerän suuri riski ostaa?

Voiko koneisto jotenkin 'kuolla' varoittamatta, eli jos käy nätisti, vaihtaa nätisti ei mitään ongelmia, voiko koneisto silti vaan yksi aamu töihin lähdössä päättää että ei lähdetäkkään ja sitten tulee parin tonnin remppa? Tai tietysti tuo on varmaan mahdollista vaikka upouudessa autossa, mutta onko jotenkin todennäköinen tilanne?
Ei mitään eroa(jos siis koneisto tarkoitta konetta/moottoria)
Tuossamielessä että yhtenä ammuna ei lähdekään töihin päin,
yli päättään 203 korinen mersu kummalla vaan moottorilla harvoin jää tienpäälle
liikkelle/perille päässe tosin välillä se liike voi olla kovin rauhalissta menoa vika tilassa
tai korvia raastavaa kun etenpäin menään pelkällä 2 vaihtella
kulkee sillä ~80

ruostetahan niissä 203 korisissa alkaa oleman jo viemisisääkin toisissa enemän toissa vähemmän
mutta selvästi vähemmän ruostuvat noilla moottoreilla olevat kuin alkupään
(ja jos haluaa oikeasti ruostetoman mersun niin on ostettava uusi)
Mökkillä
'
FinlandMerceds
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5315
Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
Paikkakunta: Mökillä

Re: Ostoaikeissa 2005 C320CDI w203

Viesti Kirjoittaja FinlandMerceds »

T-Row kirjoitti: To 17.08.2023 11:03 Mistä johtuu, että 642 säädin ja ahdinongelmista suht pienillä kilometreillä kuulee ja lukee jatkuvasti, kun taas 648 ahdinongelmista en ole kuullut koskaan? Onko tuo 642 sitten vaan niin paljon yleisempi moottori, että niitä tulee vastaan useammin? Olen kuvitellut, että näiden ahtimissa ja säätimissä täytyy olla jotakin eroa, mutta tämä on perustunut vain olettamukseen. Itselläni yli 580tkm ajettu orkkisahdin OM648 moottorissa.
Yksi isosyy on tuo yleisyys
toinen arvatavasti säätimen sijainti(niissä olleiden vikojen perustella)
ja on semoisia 648 turbojakain ollut remontin tarpeessa samoin 646

648 ei tainnut olla kysyjällä vaihto ehtona
Mökkillä
'
heheheh-yup
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 8
Liittynyt: Ke 16.08.2023 15:06

Re: Ostoaikeissa 2005 C320CDI w203

Viesti Kirjoittaja heheheh-yup »

FinlandMerceds kirjoitti: To 17.08.2023 15:53
heheheh-yup kirjoitti: To 17.08.2023 15:23 kiitos kaikille vastauksista! kysyisin sellaista, että kuinka paljon eroa näiden 642 ja 646 välillä siis on? onko aivan täysin järjetön idea hommata se 642, olen lukenut että kyseessä on kuitenkin myös todella luotettava ja hyvin toimiva koneisto ja 7g tronicista olen lukenut myös paljon hyvää. Jos kyseessä on vaikka 300tkm ajettu, koko ikänsä todella hyvin pidetty ja säännöllisesti huollettu kunnolla oleva yksilö, onko auto silti typerän suuri riski ostaa?

Voiko koneisto jotenkin 'kuolla' varoittamatta, eli jos käy nätisti, vaihtaa nätisti ei mitään ongelmia, voiko koneisto silti vaan yksi aamu töihin lähdössä päättää että ei lähdetäkkään ja sitten tulee parin tonnin remppa? Tai tietysti tuo on varmaan mahdollista vaikka upouudessa autossa, mutta onko jotenkin todennäköinen tilanne?
Ei mitään eroa(jos siis koneisto tarkoitta konetta/moottoria)
Tuossamielessä että yhtenä ammuna ei lähdekään töihin päin,
yli päättään 203 korinen mersu kummalla vaan moottorilla harvoin jää tienpäälle
liikkelle/perille päässe tosin välillä se liike voi olla kovin rauhalissta menoa vika tilassa
tai korvia raastavaa kun etenpäin menään pelkällä 2 vaihtella
kulkee sillä ~80

ruostetahan niissä 203 korisissa alkaa oleman jo viemisisääkin toisissa enemän toissa vähemmän
mutta selvästi vähemmän ruostuvat noilla moottoreilla olevat kuin alkupään
(ja jos haluaa oikeasti ruostetoman mersun niin on ostettava uusi)
Okei tuo on mukava kuulla. Ja tuohon myöhempään viestiin vastauksena, että jotakuinkun mikä tahansa 5-6k hintaluokan peli kyllä käy, noita om642 olen vaan katsellut nyt tässä mutta tosiaan mitä tahansa vinkkejä otetaan vastaan.

Ja siis ylläpitokustannuksista yleisesti, tulot on säännölliset ja kulut on tosi pienet, tietysti mielellään mahdollisimman edullinen ylläpitää mutta kyllä autoa pitää olla kivaa ajaa. En halua että vuodessa auton tiellä pitämiseen uppoaa saman verran kuin mitä auto on maksanut tietenkään, mutta ei se niinkään ole että ei ole varaa muuta kuin ostaa auto ja dieselit tankkiin ja jos pienikin rahareikä autossa tulee niin edessä on vararikko. Joku tuolla aiemmin siis mainitsi tästä että jos on rahasta tiukkaa, niin sinänsä ei ole, mutta ei myöskään huvita auton takia siihen tilanteeseen joutua :D.
heheheh-yup
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 8
Liittynyt: Ke 16.08.2023 15:06

Re: Ostoaikeissa 2005 C320CDI w203

Viesti Kirjoittaja heheheh-yup »

Tuosta starista vielä, tällä foorumilla oon paljon siitä nähnyt mutta osaisko kukaan vihjata vaikka videoo youtubesta tai täällä jotain hyvää selitystä mikä se on, mistä voi hankkia, mitän käytetään jne?
Anzzu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 571
Liittynyt: Ke 08.06.2016 17:44

Re: Ostoaikeissa 2005 C320CDI w203

Viesti Kirjoittaja Anzzu »

heheheh-yup kirjoitti: To 17.08.2023 16:25 Tuosta starista vielä, tällä foorumilla oon paljon siitä nähnyt mutta osaisko kukaan vihjata vaikka videoo youtubesta tai täällä jotain hyvää selitystä mikä se on, mistä voi hankkia, mitän käytetään jne?
Se on mersuun tarkoitettu testeri. Jos osaa käyttää, niin vikapaikat löytyy aika kivuttomasti ilman turhaa osien vaihtelua.
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17211
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: Ostoaikeissa 2005 C320CDI w203

Viesti Kirjoittaja dealer »

Anzzu kirjoitti: To 17.08.2023 11:36
dealer kirjoitti: Ke 16.08.2023 20:46 203 facelift OM646 (200/220cdi) on hyvä vaihtoehto, jos vielä löytyy asiallinen yksilö.
👆. Sukulaispoika juuri osti tämmösen ja löyty todella hyvänä/hyvin pidetty yksilö, alusta kunnossa niin onhan vaan miellyttävä auto ajaa. Ot:nä sen verran että saattaa olla jopa diilerin huoltama yksilö kun huoltokirjassa oli kolmeen otteeseen merkintä vaihteistoöljyn vaihdosta lintosen korjaamolla :)
Mikä rekkari ? Jos vaikka muistaisi :D

Vielä tuosta OM642-asiasta, niin onhan niitä tuolla ajossa jos ja vaikka kuinka paljon. Kyllä sellaisen moottorin kanssa pystyy elämään, ehkä vaan tulee ajateltua sen tiedossa olevia ongelmia kun OM646 on niin huoleton, monet "isoveljen" murheet puuttuu.
Pakosarjojen murenemisesta on usein mainittu, itse pidän sellaisen riskiä loppupelissä aika pienenä koska yhtään ainutta tapausta ei Lintoselle tullut ainakaan 2019 syksyyn mennessä jonne asti olin siellä töissä.
oulaistenliikenne.fi
heheheh-yup
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 8
Liittynyt: Ke 16.08.2023 15:06

Re: Ostoaikeissa 2005 C320CDI w203

Viesti Kirjoittaja heheheh-yup »

”Muita kalliita remontteja ovat esimerkiksi sisuksista lahoavat pakosarjat, sekä ahtimen ja sen säätimen kestämättömyys.”

Miten nämä viat ilmenee, eli mistä huomaan että näissä voisi olla jotain mätää? Olen katsellut yksilöä, jossa ei mitään kilinää, käy nätisti, vaihteet vaihtaa hienosti eikä mitään hajuja tai vuotoja havaittavissa. Ei mitään vikavaloja myöskään
FinlandMerceds
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5315
Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
Paikkakunta: Mökillä

Re: Ostoaikeissa 2005 C320CDI w203

Viesti Kirjoittaja FinlandMerceds »

heheheh-yup kirjoitti: Pe 18.08.2023 08:09 ”Muita kalliita remontteja ovat esimerkiksi sisuksista lahoavat pakosarjat, sekä ahtimen ja sen säätimen kestämättömyys.”

Miten nämä viat ilmenee, eli mistä huomaan että näissä voisi olla jotain mätää? Olen katsellut yksilöä, jossa ei mitään kilinää, käy nätisti, vaihteet vaihtaa hienosti eikä mitään hajuja tai vuotoja havaittavissa. Ei mitään vikavaloja myöskään
Siitä että auto ei toimi kunnolla,
sen jälkeen vaati yleensä lisä selvitellyn,
alkuun testerillä koska samoihin oireisiin on muitakin mahdolisia syitä
ja jos sen kertoma/testien tulos viittaa noihin sitten purkamalla tarkistuksen
Mökkillä
'
Avatar
jusi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 538
Liittynyt: Pe 22.11.2013 22:58
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Ostoaikeissa 2005 C320CDI w203

Viesti Kirjoittaja jusi »

Eihän OM642 ole huono tai järjetön moottori, mutta avauksessa mainittiin luotettavuus ja pieni rahan meno.

Itse ostin OM642:lla varustetun auton tietoisena siitä, että tiettyjä korjauksia on tehtävä. Ensimmäisen 1 ½ vuoden aikana vaihdettiin suunnitellusti jakoketju. Lisäksi on pitänyt uusia turbon Y-haara, alipainepumppu ja laturi. V-laakson silmälasitiivistettä ei ole (vielä) tarvinnut uusia. Nämä ovat asioita, joita OM646-OM648 -kuskien ei tarvitse miettiä. Niin ja 7G-laatikon turbiini meni myös uusiksi, mutta myyjän piikkiin. Edellä mainittujen korjausten jälkeen on saanut ajella huolettomasti.

Kone on ajossa toista maata kuin nelosdieselit. Ja onhan siinä myös virityspotentiaalia. Kulutus ei ole kauhean matala, jos sillä on merkitystä.

Naapurilla oli noin 600 tkm rullattu facelift W203 OM646 joka oli tosi luotettava laite.
W221 350 CDI Lang -10, W124 300 D aut. -91, W140 300 SE -92
ex: W220 320 CDI -03, W208 320 Elegance -00, S212 220CDI Avantgarde -12, muut: Triumph Thunderbird Storm 1700 -12
T-Row
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 219
Liittynyt: Pe 05.05.2023 14:44

Re: Ostoaikeissa 2005 C320CDI w203

Viesti Kirjoittaja T-Row »

heheheh-yup kirjoitti: Pe 18.08.2023 08:09 ”Muita kalliita remontteja ovat esimerkiksi sisuksista lahoavat pakosarjat, sekä ahtimen ja sen säätimen kestämättömyys.”

Miten nämä viat ilmenee, eli mistä huomaan että näissä voisi olla jotain mätää? Olen katsellut yksilöä, jossa ei mitään kilinää, käy nätisti, vaihteet vaihtaa hienosti eikä mitään hajuja tai vuotoja havaittavissa. Ei mitään vikavaloja myöskään
Kaverilla alkoi kuulua vedättäessä sellainen aivan ihmeellinen tasainen sivuääni, ikään kuin rolina/räminä. Paikallisessa mersuhuollossa olivat sitä mieltä, että ääni tulee pakosarjoista. Aluksi en uskonut tuota diagnoosia, koska ääni oli niin tasainen ja stabiili, eikä mikään epämääräinen ajoittain muuttuva räminä minkä voisi kuvitella irtonaisista pakosarjan sisuksista tulevan. Vaan diagnoosi oli oikea loppujen lopuksi. Autolla taisi olla mittarissa jotain 350tkm luokkaa.
zukka
Mersumies
Mersumies
Viestit: 696
Liittynyt: To 25.04.2019 22:55
Paikkakunta: Tuusula

Re: Ostoaikeissa 2005 C320CDI w203

Viesti Kirjoittaja zukka »

Paljoa näistä tiedä mutta sotkeudutaan nyt tähänkin aiheeseen...

8 vuotta sitten ostin -06 w203 200cdi:n.
370 tkm mittarissa aikalailla.
Vanha taksi.
Turbon oli juuri vaihtanut edellinen omistaja.

Seuraavana päivänä tuikulle.
Muutama viikko ja kybin vaihto.
Muutama viikko ja lisälämmitin yöllä oikariin-> akku meni vaihtoon.

Noin 80tkm myöhemmin vaihdoin hydrauliyksikön vaihteistoon ja samalla remppautin turbiinin. Molemmat vähän varuiksi, koska yli 30 asteen pakkasessa vaihdot olivat ensimmäiset 1-2km erikoisia. Halusin mielenrauhan koska autoa oli tarkoitus pitää jatkossakin.

Olisiko mennyt 50-100tkm kun hammastanko kävi vuotamaan reilusti, oli jo ostosta asti tiputtanut niin että 1-2 kertaa vuodessa sai lisätä nestettä. Vuoto kun meni pahaksi niin muutaman tunnin päästä oli uusi haettu, ajettu tallille 80km, uusi vaihdettu ja ajettu kotiin sama 80km.

Vähän myöhemmin kp pumppu kävi kylmällä moottorilla vuotamaan laturille kun tuli äkkilähtö ilman moottorin lämmitystä. Vuoto lakkasi kun moottori lämpeni, mutta laturista oli jo noussut savu. Uusiksi meni kp pumpun tiivisteet. Laturikin toimi, mutta lähes päivittäin herjasi latausta jossain vaiheessa joten vaihdoin sen varmuuden vuoksi. Kp pumppu oli jo aiemmin kostuttanut ympäristöään, joten olisi voinut välttää tämän jos olisi tajunnut kysyä apua vaikka täältä että mikä tämän kostumisen aiheuttaa.

Onkohan 3 niveltä vaihdettu yhteensä 300tkm aikana. Vai 4.

0 kertaa hinurin kyydissä, 2 kertaa jääty parkkiruutuun akun takia.
Ensimmäinen oli tuo lisälämppärin oikari, toinen oli paikoilleen tilapäisesti laitettu 9 vuotta vanha akku joka unohtui vaihtaa uuteen kun toimi pari vuotta liian hyvin :D
Kolmas meinasi olla tuo kp pumpun vuoto, mutta pystyi vielä ajamaan.
Keppiyksikkö kerran kolvattu, toimikohan vuoden jolloin vaihdoin tilalle toisen käytetyn.

Noin 1krt/ vuosi/50tkm menee jonkun suuttimen pohjatiiviste.

Takaluukku maalattu 2 kertaa, nyt pysyy nipussa ajatuksen voimalla ja possumassalla. Takakaaret maalattu kerran, nyt taas kukkii. Etulokari ja kuskin oven alalaita alkaa myös vaihtamaan väriä. Etulokari tosin johtuu citroenistä joka halusi lähikontaktin, kuskin ovi varmaan ottanut osumaa vuosien saatossa jos kynnykselle on jäänyt hiekkaa/kiviä ja jäänyt oven väliin. Omista ajoista kuitenkn 90-95% mennään yksin jolloin muille oville ei tuota pääse juurikaan käymään.
Takapuskurin pakitin tikkaisiin, mutta onneksi avopuoliso oli sitä ennen kerennyt jo pakittaa samoihin tikkaisiin oven joka jäi lommolleen. Puskuriin ei jäänyt jälkeä. Pitäisiköhän tikkaiden siirtoa harkita.

Perä on motari nopeuksista moottorijarruttamalla ulvonut noin 200tkm, varmaan pidempäänkin.

Auto on saanut kenkää välillä ihan reippaasti, kylki edellä menty paljon, on työnnetty muita autoja, hinattu, vedetty vauhdin kanssa muita ojasta niin että toiselta revennyt vetolenkki rungosta, annettu apuvirtaa, ajettu jumiin, oltu kolareissa ja muuta mitä käyttöautolla tehdään.

Nyt mittarissa noin 670tkm.
Matching numbers avaamaton moottori ja perä, vaihteistokin alkuperäinen mutta edellä mainitut rempat tehty.

Öljyjä vaihdeltu kaikkialle aiemmin kun pitäisi, käytetty lohkolämppäriä aina kun mahdollista, ennen kenkimistä annettu auton lämmetä, isoa kärryä ei vedetty vitosella eli noilta osin tekniikkaa säälitty/ käytetty oikein.

Olen odottanut että tämä jo luovuttaisi, mutta kun ei millään.
Alkaa jo kyllästyttämään.

Seuraavaksi autoksi katsellut om646 moottorista tilalle jos mersu vielä tulee. Myös om642+7g on vaihtoehtona,mutta en haluaisi vaihtaa omasta mielestä vähemmän luotettavaan, vaikeammin huollettavaan ja enemmän kuluttavaan.

2kpl om646 vitoja ollut, molemmilla yli 500tkm mittarissa avaamattomalla moottorilla. Toinen on vieläkin, sammui täyskaasulla keväällä. Polttoainepuolen vikaa epäilen,mutta tutkitaan asiaa talvella vasta. Täyskaasu-> musta pölläys->sammuminen. Suuttimet ylös, yhdestä kärkiholkki löysällä mutta ei halki. Vuoti läpi kun laittoi painetta. Kiristämällä alkoi pitämään,mutta uusi auto oli jo tilalla joten päätin jättää tarkemman tutkimisen talvelle.

Olihan teksti
Avatar
markoala
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2719
Liittynyt: Ma 11.04.2005 12:21
Paikkakunta: Mäntsälä Anttila

Re: Ostoaikeissa 2005 C320CDI w203

Viesti Kirjoittaja markoala »

Ihan hyvä teksti
W213 220d +W203 320 4matic, W201 1.8e
Anzzu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 571
Liittynyt: Ke 08.06.2016 17:44

Re: Ostoaikeissa 2005 C320CDI w203

Viesti Kirjoittaja Anzzu »

dealer kirjoitti: To 17.08.2023 17:47
Mikä rekkari ? Jos vaikka muistaisi :D

Yig540 :)
Vastaa Viestiin