ML 320 W163 seisontajarrun säätö

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13285
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

ML 320 W163 seisontajarrun säätö

Viesti Kirjoittaja karra »

Onko niin että foorumilla ei ole puitu käsijarrun säätöä?

Omassa 1998 ML:ssä poljin menee aika pohjaan. Googlettelin jenkkifoorumeilta että vaijerissa on auton alla automaattisäätö ja kenkien kuluessa jarruja pitää säätää rummuista. Sen tein; vähän sain kirittyä mutta silti menee poljin yli kymmenen naksua.

Kävin eilen auton alla kurkkimassa että joku räikkäsysteemi on siellä missä päävaijeri haarautuu molemmille takapyörille. Keskiruuviin saa muistaakseni 5 mm kuusiokoloavaimen, ja siitä naksuttelin räikkää mutta mitään ei tapahtunut. Oli aika kuivan näköinen se systeemi, kaipaisikohan hiukka voitelua ja sitten jarrun rumppaamista?
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Re: ML 320 W163 seisontajarrun säätö

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Se automaattisäätö olis hyvä saada "nollattua" ennenkuin säätää kengät rummusta iholle.
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13285
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: ML 320 W163 seisontajarrun säätö

Viesti Kirjoittaja karra »

Mika.T kirjoitti:Se automaattisäätö olis hyvä saada "nollattua" ennenkuin säätää kengät rummusta iholle.
Mienköhän se tapahtuu? Ei kai siinä muuta säätöruuvia ole kun se keskellä oleva kuusiokolokantainen? Säädin joka tapauksessa kengät "iholle" mutta ei oikeastaan parantanut tilannetta eli polkimen painumista.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13285
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: ML 320 W163 seisontajarrun säätö

Viesti Kirjoittaja karra »

Mersun ohjeessa sanotaan ennen kenkien säätöä: preload automatic cable slack adjuster ja säädön jälkeen release automatic slack adjuster. Kuinkahan se tapahtuu?

http://ww2.justanswer.com/uploads/mbpau ... _brake.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Tässä kuvia, nuo linkit pitää kopioda ja liittää tuohon selaimen osoiteriville:

mbworld.org/forums/attachments/m-class-w163/247218d1352797759-2003-ml350-parking-brake-adjustment-parking-brake-cables.pdf

mbworld.org/forums/attachments/m-class-w163/247217d1352797759-2003-ml350-parking-brake-adjustment-parking-brake-assembly.pdf

Kuva
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
shade_z
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1641
Liittynyt: Ma 22.09.2008 21:17

Re: ML 320 W163 seisontajarrun säätö

Viesti Kirjoittaja shade_z »

kysymys onkin että pitääkö se jarru. pakuissa ja maastureissa ajoasento on sellanen että voimaa saa enemmän polkimenpainamiseen. jos ei "tyhjää" ole montaa napsua niin silloin hyvä.
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13285
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: ML 320 W163 seisontajarrun säätö

Viesti Kirjoittaja karra »

Aivan, kun ei minulla ole tällaista ennen ollut. Chevy Tahoen käsijarruun eikä yhteenkään alustan niveleen ei tarvinnut 12 vuoteen koskea :D .

Tätä ei viime katsastuksessa edes jarrydynossa käytetty :shock: . Siksi tässä kyselenkin :wink: . Jarru pitää kyllä mutta poljin menee varmaan 15 naksua pohjaan...
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Risto113
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1210
Liittynyt: To 27.10.2011 14:47
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: ML 320 W163 seisontajarrun säätö

Viesti Kirjoittaja Risto113 »

Löysin nämä linkit laittamistasi ohjeista, oikeassa reunassahan on MB dokumentin numero, joita google löytää.

Tässä automaattisäädön vapautus:
http://www.google.fi/url?sa=t&rct=j&q=& ... 4037,d.bGg" onclick="window.open(this.href);return false;

Esijännitys (pre-load) tarkoittaa käsittääkseni kiristystä säätöruuvista jarrulevyn sisältä.
Eli ensin vapauttaa tuon säädön, sitten kirii rummusta, lopuksi polkee muutaman kerran niin automatiikka ottaa löysät pois.
Kannattanee herkistellä ja rasvailla se kiristinsydeemi, siis tuo jakajapalikka...
Macc
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 269
Liittynyt: Su 07.01.2007 21:21

Re: ML 320 W163 seisontajarrun säätö

Viesti Kirjoittaja Macc »

karra kirjoitti:Mersun ohjeessa sanotaan ennen kenkien säätöä: preload automatic cable slack adjuster ja säädön jälkeen release automatic slack adjuster. Kuinkahan se tapahtuu?

http://ww2.justanswer.com/uploads/mbpau ... _brake.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Tässä kuvia, nuo linkit pitää kopioda ja liittää tuohon selaimen osoiteriville:

mbworld.org/forums/attachments/m-class-w163/247218d1352797759-2003-ml350-parking-brake-adjustment-parking-brake-cables.pdf

mbworld.org/forums/attachments/m-class-w163/247217d1352797759-2003-ml350-parking-brake-adjustment-parking-brake-assembly.pdf

[ http://www.benzworld.org/forums/attachments/w163-m-class/605433d1381874525-w163-parts-pictures-ml-park-brake-adjuster.jpg ]
Miten ihmeessä tuon härpättimen saa nollattua, kun itsellä juurikin tuolla lailla ylätapissaan ja nyt kun uudet kilkkeet, niin tarvitsisi saada löysättyä.
Tuota yhtä pdf:ää katselin, mutten tullut hullua hurskaammaksi.
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13285
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: ML 320 W163 seisontajarrun säätö

Viesti Kirjoittaja karra »

Macc kirjoitti:Miten ihmeessä tuon härpättimen saa nollattua, kun itsellä juurikin tuolla lailla ylätapissaan ja nyt kun uudet kilkkeet, niin tarvitsisi saada löysättyä.
Tuota yhtä pdf:ää katselin, mutten tullut hullua hurskaammaksi.
Omasta puolestani voin sanoa että avioero hoiti jarruongelman puolestani, ja onneksi monta muutakin ongelmaa :lol: . No joo leikki leikkinä, minulla jarru piti hyvin niin en sitten alkanut syventymään asiaan, auto kuulemma leimattiin parikin kertaa ja se on jossain meidän huudeilla ajosssa vielä.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Risto113
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1210
Liittynyt: To 27.10.2011 14:47
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: ML 320 W163 seisontajarrun säätö

Viesti Kirjoittaja Risto113 »

Macc kirjoitti:
karra kirjoitti:Mersun ohjeessa sanotaan ennen kenkien säätöä: preload automatic cable slack adjuster ja säädön jälkeen release automatic slack adjuster. Kuinkahan se tapahtuu?

http://ww2.justanswer.com/uploads/mbpau ... _brake.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Tässä kuvia, nuo linkit pitää kopioda ja liittää tuohon selaimen osoiteriville:

mbworld.org/forums/attachments/m-class-w163/247218d1352797759-2003-ml350-parking-brake-adjustment-parking-brake-cables.pdf

mbworld.org/forums/attachments/m-class-w163/247217d1352797759-2003-ml350-parking-brake-adjustment-parking-brake-assembly.pdf

[ http://www.benzworld.org/forums/attachments/w163-m-class/605433d1381874525-w163-parts-pictures-ml-park-brake-adjuster.jpg ]
Miten ihmeessä tuon härpättimen saa nollattua, kun itsellä juurikin tuolla lailla ylätapissaan ja nyt kun uudet kilkkeet, niin tarvitsisi saada löysättyä.
Tuota yhtä pdf:ää katselin, mutten tullut hullua hurskaammaksi.
Se kiekkoon tapaava osa on jousiterästä ja siis taipuu, vaikka ruuvimeisselillä käännät pois hampailta niin loksahtaa nollille.
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13285
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: ML 320 W163 seisontajarrun säätö

Viesti Kirjoittaja karra »

Tämä taas esillä minulla, auto oli lainassa 45 päivää hyvällä tutulla ja eihän ne lainauksessa koskaan parane.

Seisontajarru menee ihan pohjaan eikä pidä. Pitää kurkata ne kengät ennen kun alkaa säätämään, kuulemma on kitkapintoja irronnut. Joka tapauksessa aion vaihtaa takajarrupalat uusiin kun ne oli vähän murentuneet ... eli satula irti joka tapauksessa.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13285
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: ML 320 W163 seisontajarrun säätö

Viesti Kirjoittaja karra »

Eilen tutkin sen verran kun vaihdoin jarrupalata uusiin, että en saanut jarrulevyä irti vaikka sitä naputtelinkin. Saisin töistä ison ulosovetäjän mutta se saattaa rikkoa levyn niin kannattaa olla uudet levyt ja vaikka ne kengätkin jos vielä syvemmin alkaa tutkia.

Säädin käsijarrukenkiä lähemmäs ja jarruteho tuli takaisin mutta poljin menee todella pohjaan.

En siis käynyt auton alla kun se oli pihalla murskeen päällä, pitää ottaa se talliin ja käydä tutkimassa vaijerin säätömekanismi. Jos onnistuisin tuon säädön nollaamaan niin voisi kehiä jarrut uudestaan iholle. Jos se automaattisäätö siis pelaa, nuohan on yleensä aivan umpiruosteessa.
Viimeksi muokannut karra, Su 20.08.2023 23:25. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
Korjaaja
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 318
Liittynyt: Ma 26.09.2005 12:44

Re: ML 320 W163 seisontajarrun säätö

Viesti Kirjoittaja Korjaaja »

Eikös se käsijarrun säätö mene niin, että jakopalikan kuusiokoloruuvista käännetään kiekko matalimmalleen, jolloin vaijerit löystyvät ja sitten rummuilla kiristys napsuttimilla kiinni asti ja seittemen napsua auki. Lopuksi vaan poletaan vaijeri tiukalle. Jos ei onnistu, sitten on jossain jotain vikaa.. Vaijerit pittää olla löysällä ennen napsuttimien kiristystä, että linkkumekanismit saa toimintamatkaa tarpeeksi.
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13285
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: ML 320 W163 seisontajarrun säätö

Viesti Kirjoittaja karra »

Korjaaja kirjoitti: Ti 11.07.2023 20:43 Eikös se käsijarrun säätö mene niin, että jakopalikan kuusiokoloruuvista käännetään kiekko matalimmalleen, jolloin vaijerit löystyvät ja sitten rummuilla kiristys napsuttimilla kiinni asti ja seittemen napsua auki. Lopuksi vaan poletaan vaijeri tiukalle. Jos ei onnistu, sitten on jossain jotain vikaa.. Vaijerit pittää olla löysällä ennen napsuttimien kiristystä, että linkkumekanismit saa toimintamatkaa tarpeeksi.
Pitää kokeilla tällaista proseduuria sitten. Ensin pitää päästä auton alle katsomaan kuinka ruosteessa tuo jakopalikka on. Sinne ei taida päästä lattian läpi yläkautta?
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
dneproshin
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 155
Liittynyt: To 15.12.2016 18:05
Paikkakunta: Joutseno

Re: ML 320 W163 seisontajarrun säätö

Viesti Kirjoittaja dneproshin »

Eipä taida päästä yläkautta. Omassa 163:ssa ei ollut ollenkaan huonossa kunnossa, on onneksi melko suojaisassa paikassa.
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13285
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: ML 320 W163 seisontajarrun säätö

Viesti Kirjoittaja karra »

dneproshin kirjoitti: Ke 12.07.2023 17:10 Eipä taida päästä yläkautta. Omassa 163:ssa ei ollut ollenkaan huonossa kunnossa, on onneksi melko suojaisassa paikassa.
Okei toivoa on siis :lol: . Kurkin siis sinne ensin, pitää saaha talliin auto niin on turvallisempaa nostella betonilattialla.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13285
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: ML 320 W163 seisontajarrun säätö

Viesti Kirjoittaja karra »

Korjaaja kirjoitti: Ti 11.07.2023 20:43 Eikös se käsijarrun säätö mene niin, että jakopalikan kuusiokoloruuvista käännetään kiekko matalimmalleen, jolloin vaijerit löystyvät ja sitten rummuilla kiristys napsuttimilla kiinni asti ja seittemen napsua auki. Lopuksi vaan poletaan vaijeri tiukalle. Jos ei onnistu, sitten on jossain jotain vikaa.. Vaijerit pittää olla löysällä ennen napsuttimien kiristystä, että linkkumekanismit saa toimintamatkaa tarpeeksi.
Sain vielä puhelimella saman neuvon yhdeltä autonasentajalta. Eli alla olevan kuvan härvelistä keskellä olevasta kuusiokoloruuvista käännetään jotta vaijerit löystyy. Jotta voidaan kääntää niin alareunassa oleva jousi pitää vapauttaa esim ruuvarilla. Yritän tänään perehtyä hommaan.

Kuva

Nyt kun ajatuksella on ajatellut niin ei ole kovin monimutkainen systeemi.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
FinlandMerceds
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5315
Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
Paikkakunta: Mökillä

Re: ML 320 W163 seisontajarrun säätö

Viesti Kirjoittaja FinlandMerceds »

karra kirjoitti: Su 20.08.2023 09:47
Korjaaja kirjoitti: Ti 11.07.2023 20:43 Eikös se käsijarrun säätö mene niin, että jakopalikan kuusiokoloruuvista käännetään kiekko matalimmalleen, jolloin vaijerit löystyvät ja sitten rummuilla kiristys napsuttimilla kiinni asti ja seittemen napsua auki. Lopuksi vaan poletaan vaijeri tiukalle. Jos ei onnistu, sitten on jossain jotain vikaa.. Vaijerit pittää olla löysällä ennen napsuttimien kiristystä, että linkkumekanismit saa toimintamatkaa tarpeeksi.
Sain vielä puhelimella saman neuvon yhdeltä autonasentajalta. Eli alla olevan kuvan härvelistä keskellä olevasta kuusiokoloruuvista käännetään jotta vaijerit löystyy. Jotta voidaan kääntää niin alareunassa oleva jousi pitää vapauttaa esim ruuvarilla. Yritän tänään perehtyä hommaan.

Kuva

Nyt kun ajatuksella on ajatellut niin ei ole kovin monimutkainen systeemi.
Kuvaan osa jos on menossa paikalleen niin hinkaa ruosteet
hyvin pois ja sitten jotain hyvin pysyvää voitelevaa tuohon rustuneesen "nivellys" kohtaan
muuten kohta jumitelle siitä
Mökkillä
'
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13285
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: ML 320 W163 seisontajarrun säätö

Viesti Kirjoittaja karra »

FinlandMerceds kirjoitti: Su 20.08.2023 10:43
karra kirjoitti: Su 20.08.2023 09:47
Korjaaja kirjoitti: Ti 11.07.2023 20:43 Eikös se käsijarrun säätö mene niin, että jakopalikan kuusiokoloruuvista käännetään kiekko matalimmalleen, jolloin vaijerit löystyvät ja sitten rummuilla kiristys napsuttimilla kiinni asti ja seittemen napsua auki. Lopuksi vaan poletaan vaijeri tiukalle. Jos ei onnistu, sitten on jossain jotain vikaa.. Vaijerit pittää olla löysällä ennen napsuttimien kiristystä, että linkkumekanismit saa toimintamatkaa tarpeeksi.
Sain vielä puhelimella saman neuvon yhdeltä autonasentajalta. Eli alla olevan kuvan härvelistä keskellä olevasta kuusiokoloruuvista käännetään jotta vaijerit löystyy. Jotta voidaan kääntää niin alareunassa oleva jousi pitää vapauttaa esim ruuvarilla. Yritän tänään perehtyä hommaan.

Kuva

Nyt kun ajatuksella on ajatellut niin ei ole kovin monimutkainen systeemi.
Kuvaan osa jos on menossa paikalleen niin hinkaa ruosteet
hyvin pois ja sitten jotain hyvin pysyvää voitelevaa tuohon rustuneesen "nivellys" kohtaan
muuten kohta jumitelle siitä
Kuva oli jenkkifoorumilta lainattu. Omassa oli aika hyväkuntoinen, kuiva ja ruosteeton; ihan kun olisi vaihdettu joskus tai sitten vaan säilynyt hyvin.

En saanut hommaa tehtyä, keskellä oleva kuusiokolo on oudon kokoinen; 4 mm on väljä ja 5 mm tappi ei sinne mahtunut, vaikka sitä koloa putsailinkin. Olisiko 4,5 mm vai peräti tuumainen koska jenkkiauto kyseessä? Tuon pikku jousen sain välistä pois mutta kun en rissaa päässyt pyörittämään niin en saanut sinne vaijereille löysää.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
E200kompressor
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2337
Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22

Re: ML 320 W163 seisontajarrun säätö

Viesti Kirjoittaja E200kompressor »

[/quote]
En saanut hommaa tehtyä, keskellä oleva kuusiokolo on oudon kokoinen; 4 mm on väljä ja 5 mm tappi ei sinne mahtunut, vaikka sitä koloa putsailinkin. Olisiko 4,5 mm vai peräti tuumainen koska jenkkiauto kyseessä? Tuon pikku jousen sain välistä pois mutta kun en rissaa päässyt pyörittämään niin en saanut sinne vaijereille löysää.
[/quote]

Kuusiokoloavaimet ovat hyvin edullisia. Tuumakokoisinakin.

https://www.motonet.fi/fi/tuote/774000/ ... ot-17-osaa

https://www.puuilo.fi/kuusiokoloavainsarja-25-os

https://www.biltema.fi/tyokalut/kasityo ... 2000034287

https://www.tokmanni.fi/kuusiokoloavain ... 8868312120

https://www.karkkainen.com/verkkokauppa ... avainsarja

https://www.clasohlson.com/fi/Kuusiokol ... /p/40-7492

https://www.ikh.fi/fi/kuusiokoloavainsa ... ma-x003155
Avatar
Korjaaja
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 318
Liittynyt: Ma 26.09.2005 12:44

Re: ML 320 W163 seisontajarrun säätö

Viesti Kirjoittaja Korjaaja »

s211:sä se on 5mm ja on tympiästi kardaanin yläpuolella. Oliko kuitenkin kuusiokolossa roskaa? Kyllä sen kiekon saa pyörähtämään ilman avaintakin, mutta avaimella helpompi siirtää sitten löysät pois. Eikai sitä jousta pidä ottaa pois? Saako sitä sitten paikalleen kartaanin päällä?
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13285
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: ML 320 W163 seisontajarrun säätö

Viesti Kirjoittaja karra »

Korjaaja kirjoitti: Ma 21.08.2023 06:46 s211:sä se on 5mm ja on tympiästi kardaanin yläpuolella. Oliko kuitenkin kuusiokolossa roskaa? Kyllä sen kiekon saa pyörähtämään ilman avaintakin, mutta avaimella helpompi siirtää sitten löysät pois. Eikai sitä jousta pidä ottaa pois? Saako sitä sitten paikalleen kartaanin päällä?
Luin koko topikin alusta ja olin näköjään edellisessä ML:ssä todennut että 5 mm on se koko. Se on niinku just huulella että menisi sinne, mutta rikkoi sitä koloa jo kun kiiltävää metallia tuli näkyviin. Eikä saa lyötyä koska se on juurikin kardaanin päällä, ja se mekanismi liikkuu ja joustaa koska on vaijereiden varassa.

Jos kiekkoa saa käännettyä muuten niin pitää yrittää uudelleen. Laitoin sinne irroitusöljyä niin odotellaan tovi josko se vaikuttaa. Jousi irtoaa sivulle (heh vahingossa singahti) ja sen saa painettua sinne koloonsa nätisti.

Miten ne hammastukset niinku käytännössä vapautetaan, mistä pitää vääntää ruuvarilla että kiekko vapautuu? Vai voimalla vaan? Jau muistaako kukaan kumpi suunta kun löysytetään?
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
FinlandMerceds
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5315
Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
Paikkakunta: Mökillä

Re: ML 320 W163 seisontajarrun säätö

Viesti Kirjoittaja FinlandMerceds »

karra kirjoitti: Ma 21.08.2023 09:18
Korjaaja kirjoitti: Ma 21.08.2023 06:46 s211:sä se on 5mm ja on tympiästi kardaanin yläpuolella. Oliko kuitenkin kuusiokolossa roskaa? Kyllä sen kiekon saa pyörähtämään ilman avaintakin, mutta avaimella helpompi siirtää sitten löysät pois. Eikai sitä jousta pidä ottaa pois? Saako sitä sitten paikalleen kartaanin päällä?
Luin koko topikin alusta ja olin näköjään edellisessä ML:ssä todennut että 5 mm on se koko. Se on niinku just huulella että menisi sinne, mutta rikkoi sitä koloa jo kun kiiltävää metallia tuli näkyviin. Eikä saa lyötyä koska se on juurikin kardaanin päällä, ja se mekanismi liikkuu ja joustaa koska on vaijereiden varassa.

Jos kiekkoa saa käännettyä muuten niin pitää yrittää uudelleen. Laitoin sinne irroitusöljyä niin odotellaan tovi josko se vaikuttaa. Jousi irtoaa sivulle (heh vahingossa singahti) ja sen saa painettua sinne koloonsa nätisti.

Miten ne hammastukset niinku käytännössä vapautetaan, mistä pitää vääntää ruuvarilla että kiekko vapautuu? Vai voimalla vaan? Jau muistaako kukaan kumpi suunta kun löysytetään?
Kokeile tuumaista,
myös torxs on monesti hyvä 6 kolon korvike
Mökkillä
'
Avatar
noroljan
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2467
Liittynyt: Ke 04.08.2010 01:36
Paikkakunta: Päijät-Häme

Re: ML 320 W163 seisontajarrun säätö

Viesti Kirjoittaja noroljan »

Epäilen tuumakokoa, kun W220:ssa on sama osa. Otin sen varuille vaihtoa varten, mutta tuon alkuperäisen voitelu ja "vapautus" teki nykyiselle W163 osalle sen että se on sen jälkeen toiminut jo 5 vuotta, eikä tarvinnutkaan vaihtaa.

Torxilla juurikin tuli väännettyä (ilman mitään purkamista), mutten kyllä muista tarkemmin miten ja mihin suuntaan, jäykkä se ainakin oli.
W163 ML 270 CDI -02 (OM612+722.6)
W163 ML 430 -00 (M113+722.6)
C126 560 SEC -88 (M113+722.6) Projekti
W220 320 CDI -01 (OM613+722.6) Projekti
W906 Sprinter 315 CDI inva-auto (OM646+722.6)
W906 Sprinter 316 CDI Extrapitkä (OM651+722.6) Projekti
Avatar
Korjaaja
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 318
Liittynyt: Ma 26.09.2005 12:44

Re: ML 320 W163 seisontajarrun säätö

Viesti Kirjoittaja Korjaaja »

Vahva tuntuma, että aukipäin käänsin, siis vastapäivään. Sen näkee siitä epäkeskosta. Ei tarvi löysätä jousta. Ehkä auttaa, jos vaijereihin saa hieman löysää. Paikkahan on kyllä aivan syvällä ja poikittain.
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13285
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: ML 320 W163 seisontajarrun säätö

Viesti Kirjoittaja karra »

Kiitos neuvoista ja vinkeistä, saattaa mennä ensi viikkoon mutta muhikoon nyt siinä irrotusöljyssä vielä.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13285
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: ML 320 W163 seisontajarrun säätö

Viesti Kirjoittaja karra »

Yritin eilen kääntää tuota hammastettua kiekkoa kuusiokoloavaimella mutta ei se pyöri. Osat ei ole ruosteessa ja ne nitkuaa toisiinsa nähden.

Tein smirgelillä sopivan kuusiokoloavaimen joka mahtui tuohon reikään. Irroitin tuon jousen, mutta se hammastus puree kovaa sihen rautapalaan joka on tuossa jousen ja hammapyörän välillä, se ei liiku - on kai sitten jumissa. Luulisin että jos jousen irrottaa niin se rautapala antaa myöten ja hammaspyörää pystuu kääntämään aukipäin. Omassa säätö on ihan tapissa eli se akseli on tuolla hahlon toisessa reunassa jo.

Sain pikkuisen kirittyä jarrukenkiä rummusta eli taas vähän parani. Jarru kyllä pitää mutta poljin menee pohjaan.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Vastaa Viestiin