W108 Käynnistysvaikeuksia (M130)

Kaikki 25+ vuotiaita Mersun mallisarjoja koskeva keskustelu.
Vastaa Viestiin
tuomass.
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 38
Liittynyt: Su 10.01.2010 17:41

W108 Käynnistysvaikeuksia (M130)

Viesti Kirjoittaja tuomass. »

Koneremontin jälkeen ollut vaikeuksia saada autoa käymään. Eli siis auton vanha M130 moottori leikkasi kiinni ja nyt tilalle vaihdettu varaosa-autosta otettu moottori, johon tehty koneistukset ja kuluvat osat uutta alakertaan ja kanteen. Nyt auto ei remontin jälkeen lähde millään käyntiin, enkä oikein keksi mistä lähtisin vikaa seuraavaksi etsimään. Auto seisonut pitkään remontin aikana. Mitä on tehty tähän mennessä:

- Pumpun kylkiluukku avattu ja tarkistettu elementtien/mäntien liikkuminen, ajoitettu 20 JYKK (ykkösessä puristustahti menossa, ruiskuttaa 6 sylinteriin tällöin, hammastangon liikkumista ei ole tarkistettu mutta pitäisi kai lähteä käymään vaikka ei liikkuisi)
- Bensan siirtopumpun paine tarkistettu, noin 1bar näytti ja pumppu käy kokoajan virrat päällä. Vanhat bensat tuli hyvällä nopeudella paluulinjasta
- Sytytys ajoitettu siten, että ykköseen kipinä 8 EYKK staattisessa tilassa (ykkösessä puristustahti menossa)
- Sytykseen uusittu puola ja etuvastus, tulpanjohdot ja virranjakajan kansi, pyörijä. Kondensaattori ja katkojan kärjet olivat väärät niin ne ovat vielä vanhoja. Kärjet putsattu ja kärkiväli säädetty noin 3 mm, myös tulpat uusittu.
- Vanhat bensat vaihdettu uusiin
- Varaosamoottorin suuttimia kokeiltu ristiin

Oireena nyt siis sellainen, että vähän lupailee mutta ei kuitenkaan käynnisty. 1 ja 2 sylinterin tulpat tummuneet, eli siellä on jotain elämää mutta kaikissa muissa sylintereissä täysin kirkkaat (ei minkäänlaista palamista). Tulpat ei mielestäni pahasti kyllä kastukaan mutta epäilen silti ennemmin sytytyspuolen ongelmia. Muihinkin kuin 1 ja 2 sylinteriin tulee kipinä tulppaan, mutta en sitten tiedä onko riittävän vahva kipinä. Pumpun takana olevaa starttauksessa seosta rikastavaa solenoidia olen koittanut ohjata erillisellä virransyötöllä, mutta sillä ei ole vaikutusta. Imusarjan lisäsuutin myös on ainakin välillä ruiskuttanut bensaa imusarjaan, mutta eipä silläkään mielestäni mitään vaikutusta ole ja pitäisi ilmankin lämpillä keleillä kai lähteä. Bensaa tulee suuttimille asti kun suutinputkia löysää.

Itseäni hämää tuo, että vain kahdessa sylinterissä tapahtuu syttymistä. En oikein keksi tähän mitään loogista selitystä, joten tähän kaivattaisiin vinkkejä. Puolan vieressä olevan (kondensaattorin?, eri kuin virranjakan kyljessä oleva) irroitus ei vaikuttanut millään tavalla käyttäytymiseen, mietin että sekin voisi ehkä olla rikki. Ehkäpä sytytystulpille tulee liian heikko jännite ja kun 3-6 sylinterillä on pidemmät tulpanjohdot -> suurempi vastus jolloin kipinä on liian heikko sytyttääkseen seoksen? Tai sitten on ajoitukset tms. pielessä, en oikein ymmärrä näistä vanhoista bensavehkeistä mitään niin kaikki apu on tarpeen.
350ÄSÄL
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 187
Liittynyt: La 18.08.2012 11:48
Paikkakunta: Äänekoski

Re: W108 Käynnistysvaikeuksia (M130)

Viesti Kirjoittaja 350ÄSÄL »

Hei, tämmönen pisti silmään:
Kärjet putsattu ja kärkiväli säädetty noin 3 mm, myös tulpat uusittu.
, kuulostaa aika isolta kärkiväliltä niin tulppaan kuin katkojan kärkiin? Vai onko painovirhe?
Avatar
Sharedoc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1092
Liittynyt: La 03.03.2012 15:48
Paikkakunta: Oulu

Re: W108 Käynnistysvaikeuksia (M130)

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

Veikkaisin että virranjakaja on asetettu booreille väärään asentoon.

Yleensä kannattaa kokeilla lähteekö käymään jarruspuhdistusprayllä. Jos lähtee käymään niin silloin vika on bensapuolella. Jos jarruspray ei vaiukuta mitenkään, niin vika on sytkäpuolella tai virranjakajan tai nokka-akselin ajoituksessa.
tuomass.
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 38
Liittynyt: Su 10.01.2010 17:41

Re: W108 Käynnistysvaikeuksia (M130)

Viesti Kirjoittaja tuomass. »

Kärkiväli on siis tosiaan säädetty 0,3 mm tuon Haynesin kirjan mukaan, ei 3 mm :D. Vika ei tosin lopulta ollut sytytyksessä tai polttoaineen syötössä, vaan puristuspaineissa. Kansi tuli koneistamolta venttiilit ja nokka-akseli paikoillaan, enkä tajunnut tarkistaa venttiilin välyksiä. Oli lähes kaikki venttiilit nollavälyksillä (1 ja 2-sylinteriä lukuunottamatta), jolloin venttiilit jäi kantamaan. Välyksien säädön jälkeen lähti heti käymään.
Vastaa Viestiin