Teräsleidi S123 300TD Turbodiesel vm. 1982 tarinaa
Re: Teräsleidi S123 300TD Turbodiesel vm. 1982 tarinaa
S123 otettu liikennekäyttöön talvikaudeksi. Nastarenkaat alla. Nyt saa ilmat jäähtyä ja lunta tulla.
S123 300TDT autom -82 664 tkm viewtopic.php?t=165053
C107 350 SLC -72 240tkm (MR) http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65233
W123 300D -76 489tkm (MR) http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65243
Fiat 600D -64 64tkm http://www.fiatforum.fi/viewtopic.php?f=9&t=41922 ja http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65194
Monark Monarped -61 8tkm http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?p=777043#777043
Norlett 5000 vm -70-luvulta http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?p=786561
C107 350 SLC -72 240tkm (MR) http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65233
W123 300D -76 489tkm (MR) http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65243
Fiat 600D -64 64tkm http://www.fiatforum.fi/viewtopic.php?f=9&t=41922 ja http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65194
Monark Monarped -61 8tkm http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?p=777043#777043
Norlett 5000 vm -70-luvulta http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?p=786561
Re: Teräsleidi S123 300TD Turbodiesel vm. 1982 tarinaa
Jyväskylässä museokatsastettu S123 300TD vapari kohtuuhintaan myynnissä.
https://www.nettiauto.com/mercedes-benz/300/13202397
https://www.nettiauto.com/mercedes-benz/300/13202397
S123 300TDT autom -82 664 tkm viewtopic.php?t=165053
C107 350 SLC -72 240tkm (MR) http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65233
W123 300D -76 489tkm (MR) http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65243
Fiat 600D -64 64tkm http://www.fiatforum.fi/viewtopic.php?f=9&t=41922 ja http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65194
Monark Monarped -61 8tkm http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?p=777043#777043
Norlett 5000 vm -70-luvulta http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?p=786561
C107 350 SLC -72 240tkm (MR) http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65233
W123 300D -76 489tkm (MR) http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65243
Fiat 600D -64 64tkm http://www.fiatforum.fi/viewtopic.php?f=9&t=41922 ja http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65194
Monark Monarped -61 8tkm http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?p=777043#777043
Norlett 5000 vm -70-luvulta http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?p=786561
Re: Teräsleidi S123 300TD Turbodiesel vm. 1982 tarinaa
No se meni jo kaupaksi. Näytti ihan fiksulle muuten mutta 1. sarjaa ja aika ruma ulkoväri.
S124 300TE
S211 E500
S211 E500
Re: Teräsleidi S123 300TD Turbodiesel vm. 1982 tarinaa
Höh mikäs ykkössarjalaisuudessa ja laimennetussa hernerokassa on vikana? Musta oli todella kiva kaikin puolin eikä hintakaan ollut paha, joku 8000€? Jos ilmastointi ois ollu niin olisin hakenu omaan pihaan.
"Jos siinä on renkaat tai rinnat niin se tulee aiheuttamaan harmia ja päänvaivaa."
6/1990 560 SEL
7/1990 300E-24 Automatic
6/1990 560 SEL
7/1990 300E-24 Automatic
Re: Teräsleidi S123 300TD Turbodiesel vm. 1982 tarinaa
7500€. Nojoo aikakautensa värinen auto, hyväkuntoisena sopivalla hinnalla ottaisin minkä vaan vuosimallin ja värin. Mutta on noi 3. sarjalaisena ja jollain vaalealla metallivärillä ihan erinäköisiä autoja mitä pastelliväriset.
S124 300TE
S211 E500
S211 E500
Re: Teräsleidi S123 300TD Turbodiesel vm. 1982 tarinaa
ja niin se vain tämänkin hinta lähti jyrkkään nousukiitoonS202 kirjoitti: ↑Ke 26.10.2022 16:157500€. Nojoo aikakautensa värinen auto, hyväkuntoisena sopivalla hinnalla ottaisin minkä vaan vuosimallin ja värin. Mutta on noi 3. sarjalaisena ja jollain vaalealla metallivärillä ihan erinäköisiä autoja mitä pastelliväriset.
https://www.nettiauto.com/mercedes-benz/e/13228070
"Elämä, oli se hassu juttu joka sattui matkalla kalmistoon" -komisario Jansson-
"You never actually own a Mercedes-Benz. You merely look after it for the next generation."
w140 500SE
exät:
c124 300CE
w201 190E
w124 200E
s124 300TD
w124 260E Sportline
s123 300TD
a124 E220cab
c123 230CE
c123 230C
w126 500SE
w126 260SE
c124 320CE
c124 300CE
"You never actually own a Mercedes-Benz. You merely look after it for the next generation."
w140 500SE
exät:
c124 300CE
w201 190E
w124 200E
s124 300TD
w124 260E Sportline
s123 300TD
a124 E220cab
c123 230CE
c123 230C
w126 500SE
w126 260SE
c124 320CE
c124 300CE
Re: Teräsleidi S123 300TD Turbodiesel vm. 1982 tarinaa
Menee jo ihan OT:n puolelle mutta voi sviddu mitä skeidaa taas. Mulla menee nykyjään hermot ja ostokiinostus samantien kun myynti-ilmoitukseen on kopioitu jotain geneeristä infoa jostain Wikipediasta ihan vaan filleriksi. Kaiken lisäksi autoa myydään alkuperäisenä 7-paikkaisena mitä se ei ainakaan Lastvinin mukaan ole. En kyllä ostaisi tommoselta amatöörijobbarilta edes 10€ seteliä 5:llä eurolla.wezze72 kirjoitti: ↑Su 30.10.2022 20:36
ja niin se vain tämänkin hinta lähti jyrkkään nousukiitoon
https://www.nettiauto.com/mercedes-benz/e/13228070
Pitäiskö soittaa Santerille ja kysyä että myiskö se tuon 7500€
"Jos siinä on renkaat tai rinnat niin se tulee aiheuttamaan harmia ja päänvaivaa."
6/1990 560 SEL
7/1990 300E-24 Automatic
6/1990 560 SEL
7/1990 300E-24 Automatic
Re: Teräsleidi S123 300TD Turbodiesel vm. 1982 tarinaa
Tämä autohan oli pitkään Kymenlaakson jaospäälliköllä ja olikohan sitten taksiautoilija Hastilla - molemmat kovia harrastajia. 2018 CMS:ssä satuttiin vierekkäin Värihän tuossa on mahtava ajankuva ja harvinainen.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Re: Teräsleidi S123 300TD Turbodiesel vm. 1982 tarinaa
Katselin tuota itsekin jonkin aikaa vähän sillä silmällä. Hernerokkakin on ihan ok, ainakin joksikin torstai-autoksi.
En vain tähän saumaan huvittanut ruveta taas ilmastointia ja tempomatia retrofittaamaan, joten skippasin.
Hintakin oli ihan asiallinen. Nykyisestä paha sanoa. Välillä mietityttää saadaanko noista sitä pyydettyä ja keinotekoisesti taivaisiin nostettua hintaa. Näitähän näkee tämän tästä. Tämäkin oli jo aika hyvän aikaa myynnissä sillä 7500:n pyynnillä, eli ei heti lähtenyt silläkään. Kait tuo on sitten sitä "pisnistä". Minultakin autot tuppaavat lähtemään aiempaa korkeammalla hinnalla, mutta siinä on vain se ero, että ne lähtevät myös aiempaa selvästi paremmassa kunnossa. Eli hinnan nousulle pitäisi myös saada katetta.
Karel
E 430 T -98 “Musti”
A 190 -01 "Nalle"
A 190 -01 "Erika"
420 SEC -87 ”Zacco”
260 SE -89 ”Essu” MR
280 SE -85 ”Nassu” MR
300 SEL -89 ”Olga” MR
300 SE -89 "Typy" Odottaa entisöintiä
300 SE -88 ”Sjuude” (Varaosa-auto)
L 508 D -81 ”Umu”
Volvo C 202 Valp -78 ”Elmeri”
ex.: 260 SE -90 / 300 SD -84 / 280 E -79 / BMW 745 iA -81/ 450 SEL 6.9 -76 / 280 S -82 / 280 SE -85 / 420 SEL -86 / 500 SEL -86 / 300 SEL -90 / A 140 -00 / 300 D -83 / Honda Accord EX -84 / 230 TE -84 / 280 SE -80 / Perheessä olleet muut: 230 -79 / 190 -87 / 200 -85 (124) / 300 SE -86 / 300 SE -85
E 430 T -98 “Musti”
A 190 -01 "Nalle"
A 190 -01 "Erika"
420 SEC -87 ”Zacco”
260 SE -89 ”Essu” MR
280 SE -85 ”Nassu” MR
300 SEL -89 ”Olga” MR
300 SE -89 "Typy" Odottaa entisöintiä
300 SE -88 ”Sjuude” (Varaosa-auto)
L 508 D -81 ”Umu”
Volvo C 202 Valp -78 ”Elmeri”
ex.: 260 SE -90 / 300 SD -84 / 280 E -79 / BMW 745 iA -81/ 450 SEL 6.9 -76 / 280 S -82 / 280 SE -85 / 420 SEL -86 / 500 SEL -86 / 300 SEL -90 / A 140 -00 / 300 D -83 / Honda Accord EX -84 / 230 TE -84 / 280 SE -80 / Perheessä olleet muut: 230 -79 / 190 -87 / 200 -85 (124) / 300 SE -86 / 300 SE -85
Re: Teräsleidi S123 300TD Turbodiesel vm. 1982 tarinaa
Sama. Tulee iha paha olo tollasesta hevonpaskasta mitä tos ilmotuksessa on. Sääliks käy lähinnä sit jos joku noi liirumlaarumit uskoo ja maksaa tuosta ton pyynnin - mut toisaalta, "olisi syntiä antaa tyhmien pitää rahansa".Hage kirjoitti: ↑Ke 02.11.2022 01:32Menee jo ihan OT:n puolelle mutta voi sviddu mitä skeidaa taas. Mulla menee nykyjään hermot ja ostokiinostus samantien kun myynti-ilmoitukseen on kopioitu jotain geneeristä infoa jostain Wikipediasta ihan vaan filleriksi. Kaiken lisäksi autoa myydään alkuperäisenä 7-paikkaisena mitä se ei ainakaan Lastvinin mukaan ole. En kyllä ostaisi tommoselta amatöörijobbarilta edes 10€ seteliä 5:llä eurolla.wezze72 kirjoitti: ↑Su 30.10.2022 20:36
ja niin se vain tämänkin hinta lähti jyrkkään nousukiitoon
https://www.nettiauto.com/mercedes-benz/e/13228070
Pitäiskö soittaa Santerille ja kysyä että myiskö se tuon 7500€
Lisäpenkit o verhoiltu linja-autoplyyshillä, ja jostai kumman syystä kilometrilukema on "häivytetty", eli ei lue ilmotuksessa ja mittaristosta on hämärä kuva. Toki tolla tavalla sen voiki jo sitä seuraava jobbari pyöräyttää parisataa tuhatta pienemmäks, ku auton maalipinta ja sisusta sen ainaki tällä vilkasulla kestää
Ajossa, kukin vuorollaan:
w126 300 SEL -89
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w202 C220 CDI Elegance -98
w168 A160 automatic Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03
Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97
Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
w126 300 SEL -89
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w202 C220 CDI Elegance -98
w168 A160 automatic Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03
Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97
Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
Re: Teräsleidi S123 300TD Turbodiesel vm. 1982 tarinaa
hyvää tulosta tämä santeri näkyy tehneen eli ilmeisesti "tyhmät ovat antaneet hänelle rahansa".
sama on itselläkin että kalliimmalla ovat yleensä lähdössä, mutta kyllä kuntokin kohenee ja ostaja saa rahalleen vastineen.
mutta tällainen tympäsee että ostetaan auto, ajetaan toiselle kylälle, käytetään harjapesussa, ja takasin markkinoille.
ilmoituksesta päätellen santeri on kuullut jutun että "kaikki vanhat hienot Mersut ostetaan takaisin saksaan"
sama on itselläkin että kalliimmalla ovat yleensä lähdössä, mutta kyllä kuntokin kohenee ja ostaja saa rahalleen vastineen.
mutta tällainen tympäsee että ostetaan auto, ajetaan toiselle kylälle, käytetään harjapesussa, ja takasin markkinoille.
ilmoituksesta päätellen santeri on kuullut jutun että "kaikki vanhat hienot Mersut ostetaan takaisin saksaan"
"Elämä, oli se hassu juttu joka sattui matkalla kalmistoon" -komisario Jansson-
"You never actually own a Mercedes-Benz. You merely look after it for the next generation."
w140 500SE
exät:
c124 300CE
w201 190E
w124 200E
s124 300TD
w124 260E Sportline
s123 300TD
a124 E220cab
c123 230CE
c123 230C
w126 500SE
w126 260SE
c124 320CE
c124 300CE
"You never actually own a Mercedes-Benz. You merely look after it for the next generation."
w140 500SE
exät:
c124 300CE
w201 190E
w124 200E
s124 300TD
w124 260E Sportline
s123 300TD
a124 E220cab
c123 230CE
c123 230C
w126 500SE
w126 260SE
c124 320CE
c124 300CE
Re: Teräsleidi S123 300TD Turbodiesel vm. 1982 tarinaa
Täytyi oikein katsoa se ilmoitus läpi koska herätti näinkin suuria tunteita...
No joo, kauppias toki keksinyt näppärän tavan täyttää auton kuvaus.. sen sijaan että koittaisi kertoa jotain todellista, kopioi historiikkia autowikistä. Erityisesti maininnat varusteista joita autossa ei välttis edes ole, perän tasosäätö esim. - oliko T:ssä vakiona?
Olisi ne km-lukema myös syytä olla. Jos se on tyyliin max 300tkm ja kunto on yhtä hyvä kuin vaikuttaa niin hp. on "ihan ok".
Mutta jos siellä jotain 500tkm+ rullattu niin voi mennä tovi ostajaa etsiessä. MR-rekkaus toki vaatii kohtuu alkuperäistä kuntoa...
No joo, kauppias toki keksinyt näppärän tavan täyttää auton kuvaus.. sen sijaan että koittaisi kertoa jotain todellista, kopioi historiikkia autowikistä. Erityisesti maininnat varusteista joita autossa ei välttis edes ole, perän tasosäätö esim. - oliko T:ssä vakiona?
Olisi ne km-lukema myös syytä olla. Jos se on tyyliin max 300tkm ja kunto on yhtä hyvä kuin vaikuttaa niin hp. on "ihan ok".
Mutta jos siellä jotain 500tkm+ rullattu niin voi mennä tovi ostajaa etsiessä. MR-rekkaus toki vaatii kohtuu alkuperäistä kuntoa...
W111 220SEb 1965 entisöintiprojekti
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
Re: Teräsleidi S123 300TD Turbodiesel vm. 1982 tarinaa
On tasonsäätö vakiona farmarissa, mutta kattoluukku ei kyllä ole mikään veivattava
S124 300TE
S211 E500
S211 E500
Re: Teräsleidi S123 300TD Turbodiesel vm. 1982 tarinaa
Mittarissa näyttäs olevan 438 ja risat. Minusta tuo väri on hieno, Timoa kompaten, aikaansa kuvastava. Sisusta on onneksi musta eikä ole siinä onneksi revitelty 70-luvun tyyliin. Edellisessä ilmossa lukee että mittaristo kaipaisi huomiota, liekö matkamittari pysähtynyt..?
Re: Teräsleidi S123 300TD Turbodiesel vm. 1982 tarinaa
Hiljalleen lisääntyvää öljyvuotoa moottorista. Ilmeisesti kampiakselin takapään stefa. Täytyy perehtyä kuinka iso homma olisi korjata. Väliaikaisesti täytynee kokeilla Red Line Seal Saver -lisäainetta. Täytyy vaan ensin vaihtaa uudet öljyt ja suodatin.
Muuten S123 on pelannut hyvin.
Muuten S123 on pelannut hyvin.
S123 300TDT autom -82 664 tkm viewtopic.php?t=165053
C107 350 SLC -72 240tkm (MR) http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65233
W123 300D -76 489tkm (MR) http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65243
Fiat 600D -64 64tkm http://www.fiatforum.fi/viewtopic.php?f=9&t=41922 ja http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65194
Monark Monarped -61 8tkm http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?p=777043#777043
Norlett 5000 vm -70-luvulta http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?p=786561
C107 350 SLC -72 240tkm (MR) http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65233
W123 300D -76 489tkm (MR) http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65243
Fiat 600D -64 64tkm http://www.fiatforum.fi/viewtopic.php?f=9&t=41922 ja http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65194
Monark Monarped -61 8tkm http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?p=777043#777043
Norlett 5000 vm -70-luvulta http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?p=786561
Re: Teräsleidi S123 300TD Turbodiesel vm. 1982 tarinaa
Aijai, toi vuotohomma on paha! Mulla on Hymerissä sama OM617 moottori, joka vuotaa myös takastefasta. Se tiiviste on sellainen "koiranpaska" eikä huulitiiviste. Jos oikein netistä ymmärsin niin pitää moottori räjäyttää atomeiksi että saa vaihdettua. Kansi ja kampiakseli pois ja sit on helppo vaihtaa Ite oon antanut tiputtaa. Mitään järkeä alkaa tuollaiseen savottaan autoon, jolla ajetaan tässä taloudessa muutama tuhat vuodessa.
Toki, jos tohon löytyy oikotie onneen niin saa kertoa. Käsittääkseni tuo tiivise on lohkon alaosassa koneistetussa poterossa niin ei pysty helposti korvaamaan huulitiivisteellä
Toki, jos tohon löytyy oikotie onneen niin saa kertoa. Käsittääkseni tuo tiivise on lohkon alaosassa koneistetussa poterossa niin ei pysty helposti korvaamaan huulitiivisteellä
Re: Teräsleidi S123 300TD Turbodiesel vm. 1982 tarinaa
Tutkin tuossa netistä ja löysin toisenkin mahdollisen vuotopaikan, joka sopisi vuodon hyvin oireisiin eli turbon paluuputki lohkoon. https://www.peachparts.com/shopforum/di ... -tube.html
Alhaaltapäin en pysty näkemään mistä vuoto on peräisin, koska koko moottorin alaosa ja vaihdelaatikko on ihan öljyn peitossa. Kuitenkin enemmän öljyssä matkustajan puolelta kuin kuskin puolelta joten se tukisi turbon paluuputken vuotoa.
Kävin ostamassa Motonetista Red Line Seal Saver -lisäainetta https://www.motonet.fi/fi/tuote/607118/ ... aine-177ml
Täytyy kokeilla ja seurata auttaako vuotoon.
Alhaaltapäin en pysty näkemään mistä vuoto on peräisin, koska koko moottorin alaosa ja vaihdelaatikko on ihan öljyn peitossa. Kuitenkin enemmän öljyssä matkustajan puolelta kuin kuskin puolelta joten se tukisi turbon paluuputken vuotoa.
Kävin ostamassa Motonetista Red Line Seal Saver -lisäainetta https://www.motonet.fi/fi/tuote/607118/ ... aine-177ml
Täytyy kokeilla ja seurata auttaako vuotoon.
S123 300TDT autom -82 664 tkm viewtopic.php?t=165053
C107 350 SLC -72 240tkm (MR) http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65233
W123 300D -76 489tkm (MR) http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65243
Fiat 600D -64 64tkm http://www.fiatforum.fi/viewtopic.php?f=9&t=41922 ja http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65194
Monark Monarped -61 8tkm http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?p=777043#777043
Norlett 5000 vm -70-luvulta http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?p=786561
C107 350 SLC -72 240tkm (MR) http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65233
W123 300D -76 489tkm (MR) http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65243
Fiat 600D -64 64tkm http://www.fiatforum.fi/viewtopic.php?f=9&t=41922 ja http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65194
Monark Monarped -61 8tkm http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?p=777043#777043
Norlett 5000 vm -70-luvulta http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?p=786561
Re: Teräsleidi S123 300TD Turbodiesel vm. 1982 tarinaa
Itse olen käyttänyt 3000km ajan tuota seal saveria eikä vaikutuksia tiputteluun
Re: Teräsleidi S123 300TD Turbodiesel vm. 1982 tarinaa
Kaadoin puoli purkkia Red Line Seal Saver -kemikaalia moottoriöljyn sekaan. Kaksi kertaa olen ajanut koneen lämpimäksi ja pari päivää on nyt ollut vaikuttamassa ja seuraan alkaako öljyvuoto pienenemään.
664000 km matkamittarissa. Aika vähän tullut ajettua tällä autolla tänä vuonna kun diesel on ollut bensaa kalliimpaa. Laitoin tänään pois liikennekäytöstä kun näyttää vaan diesel kallistuvan lisää. Halvempaa ajella bensamesellä.
664000 km matkamittarissa. Aika vähän tullut ajettua tällä autolla tänä vuonna kun diesel on ollut bensaa kalliimpaa. Laitoin tänään pois liikennekäytöstä kun näyttää vaan diesel kallistuvan lisää. Halvempaa ajella bensamesellä.
S123 300TDT autom -82 664 tkm viewtopic.php?t=165053
C107 350 SLC -72 240tkm (MR) http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65233
W123 300D -76 489tkm (MR) http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65243
Fiat 600D -64 64tkm http://www.fiatforum.fi/viewtopic.php?f=9&t=41922 ja http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65194
Monark Monarped -61 8tkm http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?p=777043#777043
Norlett 5000 vm -70-luvulta http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?p=786561
C107 350 SLC -72 240tkm (MR) http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65233
W123 300D -76 489tkm (MR) http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65243
Fiat 600D -64 64tkm http://www.fiatforum.fi/viewtopic.php?f=9&t=41922 ja http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65194
Monark Monarped -61 8tkm http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?p=777043#777043
Norlett 5000 vm -70-luvulta http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?p=786561
Re: Teräsleidi S123 300TD Turbodiesel vm. 1982 tarinaa
https://www.nettiauto.com/mercedes-benz/200/13081792
Museokatsastettu S123 200 bensakoneella manuaali vm 82 kohtuuhintaan.
Museokatsastettu S123 200 bensakoneella manuaali vm 82 kohtuuhintaan.
S123 300TDT autom -82 664 tkm viewtopic.php?t=165053
C107 350 SLC -72 240tkm (MR) http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65233
W123 300D -76 489tkm (MR) http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65243
Fiat 600D -64 64tkm http://www.fiatforum.fi/viewtopic.php?f=9&t=41922 ja http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65194
Monark Monarped -61 8tkm http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?p=777043#777043
Norlett 5000 vm -70-luvulta http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?p=786561
C107 350 SLC -72 240tkm (MR) http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65233
W123 300D -76 489tkm (MR) http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65243
Fiat 600D -64 64tkm http://www.fiatforum.fi/viewtopic.php?f=9&t=41922 ja http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65194
Monark Monarped -61 8tkm http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?p=777043#777043
Norlett 5000 vm -70-luvulta http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?p=786561
Re: Teräsleidi S123 300TD Turbodiesel vm. 1982 tarinaa
Käytin S123 mersun katsastuskonttorilla puolitoista kuukautta etuajassa vikalistan hakua varten. Pohjassa ruostevaurioita ja eturipustuksen reaktiotuki tuli puuhalistalle. Moottorin öljyvuodosta tuli myös korjauskehoitus mutta kysyttyäni asiasta katsastusmies totesi ettei näytä niin pahalta että olisi hylkysyy. Ilmeisesti viime syksyllä laittamani öljyn lisäaine on tehonnut.
Reaktiotukeen en vuosi sitten keksinyt miten saisin sen vaihdettua ilman etujousen irroittamista, joten vain säädin välitankoa silloin kireämmäksi. Nyt täytyisi keksiä keino taikka sitten lainata jousenpuristin.
Reaktiotukeen en vuosi sitten keksinyt miten saisin sen vaihdettua ilman etujousen irroittamista, joten vain säädin välitankoa silloin kireämmäksi. Nyt täytyisi keksiä keino taikka sitten lainata jousenpuristin.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
S123 300TDT autom -82 664 tkm viewtopic.php?t=165053
C107 350 SLC -72 240tkm (MR) http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65233
W123 300D -76 489tkm (MR) http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65243
Fiat 600D -64 64tkm http://www.fiatforum.fi/viewtopic.php?f=9&t=41922 ja http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65194
Monark Monarped -61 8tkm http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?p=777043#777043
Norlett 5000 vm -70-luvulta http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?p=786561
C107 350 SLC -72 240tkm (MR) http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65233
W123 300D -76 489tkm (MR) http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65243
Fiat 600D -64 64tkm http://www.fiatforum.fi/viewtopic.php?f=9&t=41922 ja http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65194
Monark Monarped -61 8tkm http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?p=777043#777043
Norlett 5000 vm -70-luvulta http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?p=786561
Re: Teräsleidi S123 300TD Turbodiesel vm. 1982 tarinaa
Saisiko sen reaktiotangon irti purkamatta etujousta vai pitikö irrottaa jousen lautanen ennen kuin mutteri irtoaa tangon päästä. Se sisä pää lähtee irti kolmella pultilla ja niitä saa ostaa erikseen.
mb W115 240D-75
mb W107 sl 450/560-75
mb w123 300TDT-81
+varaosaautot
mb W107 sl 450/560-75
mb w123 300TDT-81
+varaosaautot
Re: Teräsleidi S123 300TD Turbodiesel vm. 1982 tarinaa
Täytyypä tutkia saako reaktiotuen tangon irti runko-osasta. Olen ollut siinä uskossa että tanko on vulkanoitu kumiosaan kiinni.
Hitsattavista ruostevaurioista hankalin on takana oikealla kallistuksen vaimentimen irronnut kiinnike koriin.
Hitsattavista ruostevaurioista hankalin on takana oikealla kallistuksen vaimentimen irronnut kiinnike koriin.
S123 300TDT autom -82 664 tkm viewtopic.php?t=165053
C107 350 SLC -72 240tkm (MR) http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65233
W123 300D -76 489tkm (MR) http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65243
Fiat 600D -64 64tkm http://www.fiatforum.fi/viewtopic.php?f=9&t=41922 ja http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65194
Monark Monarped -61 8tkm http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?p=777043#777043
Norlett 5000 vm -70-luvulta http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?p=786561
C107 350 SLC -72 240tkm (MR) http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65233
W123 300D -76 489tkm (MR) http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65243
Fiat 600D -64 64tkm http://www.fiatforum.fi/viewtopic.php?f=9&t=41922 ja http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65194
Monark Monarped -61 8tkm http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?p=777043#777043
Norlett 5000 vm -70-luvulta http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?p=786561
Re: Teräsleidi S123 300TD Turbodiesel vm. 1982 tarinaa
mb W115 240D-75
mb W107 sl 450/560-75
mb w123 300TDT-81
+varaosaautot
mb W107 sl 450/560-75
mb w123 300TDT-81
+varaosaautot
Re: Teräsleidi S123 300TD Turbodiesel vm. 1982 tarinaa
Purin reaktiotuen korin puoleisen osan kuoret pois, mutten edelleenkään saa irti reaktiotuen korin puoleista osaa, kts kuvat. Kierrettä on vieläkin n. 20 mm akselin puoleisen osan sisässä. Rälläkällä saan toki katkaistua korin puoleisen osan jolloin saan sen irti. Mutta samaa reittiä ei ole mitään toivoa laittaa uutta osaa kun se ei mahdu millään.
Akselin puoleista osaa en saa irroitettua, koska tukivarren läpi menevän pultin kanta jää jousilautasen alle, enkä saa akselin puoleista osaa siksi irroitettua. Jousilautasen irroittaminen vaatii jousipuristimen jota ei minulla ole enkä haluaisi sitä ostaa.
En keksi muuta ratkaisua kuin rälläkoidä irti korin puolella oleva kiinnityspelti, kiinnittää reaktiotuen korin puoleinen uusi osa siihen, ruuvata reaktiotuen osat kiinni toisiinsa ja hitsata sitten kiinnityspelti reaktiotukineen takaisin kiinni runkoon. Ongelmana on lähellä oleva pakoputki mutta sen saa siirrettyä pari senttiä kaummaksi kun irroittaa tukiraudan, koska putkessa on jousto-osa. Ei oikein haluattaisi ryhtyä silpomaan-hitsaamaan alustaa mutten muuta ratkaisuakaan keksi tähän välmään.
Akselin puoleista osaa en saa irroitettua, koska tukivarren läpi menevän pultin kanta jää jousilautasen alle, enkä saa akselin puoleista osaa siksi irroitettua. Jousilautasen irroittaminen vaatii jousipuristimen jota ei minulla ole enkä haluaisi sitä ostaa.
En keksi muuta ratkaisua kuin rälläkoidä irti korin puolella oleva kiinnityspelti, kiinnittää reaktiotuen korin puoleinen uusi osa siihen, ruuvata reaktiotuen osat kiinni toisiinsa ja hitsata sitten kiinnityspelti reaktiotukineen takaisin kiinni runkoon. Ongelmana on lähellä oleva pakoputki mutta sen saa siirrettyä pari senttiä kaummaksi kun irroittaa tukiraudan, koska putkessa on jousto-osa. Ei oikein haluattaisi ryhtyä silpomaan-hitsaamaan alustaa mutten muuta ratkaisuakaan keksi tähän välmään.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
S123 300TDT autom -82 664 tkm viewtopic.php?t=165053
C107 350 SLC -72 240tkm (MR) http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65233
W123 300D -76 489tkm (MR) http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65243
Fiat 600D -64 64tkm http://www.fiatforum.fi/viewtopic.php?f=9&t=41922 ja http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65194
Monark Monarped -61 8tkm http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?p=777043#777043
Norlett 5000 vm -70-luvulta http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?p=786561
C107 350 SLC -72 240tkm (MR) http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65233
W123 300D -76 489tkm (MR) http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65243
Fiat 600D -64 64tkm http://www.fiatforum.fi/viewtopic.php?f=9&t=41922 ja http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65194
Monark Monarped -61 8tkm http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?p=777043#777043
Norlett 5000 vm -70-luvulta http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?p=786561
Re: Teräsleidi S123 300TD Turbodiesel vm. 1982 tarinaa
Minä pyörittäisin tuon säädön ihan loppuun ja yrittäisin saada sisäpään väänneettyä irti kupistaan. Ehkä joutuu laittamaan tukivarteen vedon eteenpäin niin saa enempi tilaa irrotukseen. Tai sitten joutuu irrottamaan jousilautasen ja sinnekin kannattaa vaihtaa uudet puslat. Onko muuten mahdollista vaihtaa pultti toisin päin jousilautasen alle, jos sen katkaisee niin saa etupään irti helpommin.
mb W115 240D-75
mb W107 sl 450/560-75
mb w123 300TDT-81
+varaosaautot
mb W107 sl 450/560-75
mb w123 300TDT-81
+varaosaautot
Re: Teräsleidi S123 300TD Turbodiesel vm. 1982 tarinaa
Täytyy kokeilla kammeta tukivartta eteenpäin ja takakenoon jolloin reaktiotangon kierrepää tulisi parempaan asentoon.
Näyttää että reaktiotuen korin puoleisen osan tukipelti, jossa on siis se kuppireikä, muodostuu kahdesta eri pellistä, jotka on kiinni toisissaan vain niillä kolmella pultilla jotka kiinnittää reaktiotuen korin puoleisen osan. Kokeilen huomenna vääntää näitä peltejä että saisi lisää tilaa.
Näyttää että reaktiotuen korin puoleisen osan tukipelti, jossa on siis se kuppireikä, muodostuu kahdesta eri pellistä, jotka on kiinni toisissaan vain niillä kolmella pultilla jotka kiinnittää reaktiotuen korin puoleisen osan. Kokeilen huomenna vääntää näitä peltejä että saisi lisää tilaa.
S123 300TDT autom -82 664 tkm viewtopic.php?t=165053
C107 350 SLC -72 240tkm (MR) http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65233
W123 300D -76 489tkm (MR) http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65243
Fiat 600D -64 64tkm http://www.fiatforum.fi/viewtopic.php?f=9&t=41922 ja http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65194
Monark Monarped -61 8tkm http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?p=777043#777043
Norlett 5000 vm -70-luvulta http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?p=786561
C107 350 SLC -72 240tkm (MR) http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65233
W123 300D -76 489tkm (MR) http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65243
Fiat 600D -64 64tkm http://www.fiatforum.fi/viewtopic.php?f=9&t=41922 ja http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65194
Monark Monarped -61 8tkm http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?p=777043#777043
Norlett 5000 vm -70-luvulta http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?p=786561
Re: Teräsleidi S123 300TD Turbodiesel vm. 1982 tarinaa
Aloittelin reaktiotuen kiinnityksen siirtämistä kauemmeksi. Sain rälläkällä 115 mm katkaisulaipalla melkein irroitettua runkopalkin puoleisen sivun mutta jäi noin 40 mm johon laikka ei yltänyt. Täytyy ostaa Biltemasta paineilmakäyttöinen pistosaha jolla toivottavasti saan loppumatkan sahattua irti.
https://www.biltema.fi/tyokalut/paineil ... 2000016731
https://www.biltema.fi/tyokalut/paineil ... 2000016731
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
S123 300TDT autom -82 664 tkm viewtopic.php?t=165053
C107 350 SLC -72 240tkm (MR) http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65233
W123 300D -76 489tkm (MR) http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65243
Fiat 600D -64 64tkm http://www.fiatforum.fi/viewtopic.php?f=9&t=41922 ja http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65194
Monark Monarped -61 8tkm http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?p=777043#777043
Norlett 5000 vm -70-luvulta http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?p=786561
C107 350 SLC -72 240tkm (MR) http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65233
W123 300D -76 489tkm (MR) http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65243
Fiat 600D -64 64tkm http://www.fiatforum.fi/viewtopic.php?f=9&t=41922 ja http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65194
Monark Monarped -61 8tkm http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?p=777043#777043
Norlett 5000 vm -70-luvulta http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?p=786561
Re: Teräsleidi S123 300TD Turbodiesel vm. 1982 tarinaa
Sain isommalla 125 mm katkaisulaipalla irroitettua molemmat sivut reaktiotuen takakannattimesta ja taitettua sen rautakangella vääntäen n 80 asteen kulmaan taaksepäin. Näin syntyneen lisätilan myötä uuden reaktiotuen pystyi ruuvaamaan kiinni välitankoon.
Asennus jää kuitenkin toiselle päivälle koska työasennot oli hankalia että selkä vähän alkoi varoittelemaan.
Periaatteessa aluksi säätötanko aivan pohjaan jotta tulee tilaa vääntää takakannatin takaisin alkuperäiseen asentoonsa kiinnihitsausta varten. Sitten reaktiotuen takapään kiinnipulttaus ja säätötangon ruuvaus asentoon.
Asennus jää kuitenkin toiselle päivälle koska työasennot oli hankalia että selkä vähän alkoi varoittelemaan.
Periaatteessa aluksi säätötanko aivan pohjaan jotta tulee tilaa vääntää takakannatin takaisin alkuperäiseen asentoonsa kiinnihitsausta varten. Sitten reaktiotuen takapään kiinnipulttaus ja säätötangon ruuvaus asentoon.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Viimeksi muokannut Sharedoc, Ti 25.07.2023 12:19. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
S123 300TDT autom -82 664 tkm viewtopic.php?t=165053
C107 350 SLC -72 240tkm (MR) http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65233
W123 300D -76 489tkm (MR) http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65243
Fiat 600D -64 64tkm http://www.fiatforum.fi/viewtopic.php?f=9&t=41922 ja http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65194
Monark Monarped -61 8tkm http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?p=777043#777043
Norlett 5000 vm -70-luvulta http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?p=786561
C107 350 SLC -72 240tkm (MR) http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65233
W123 300D -76 489tkm (MR) http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65243
Fiat 600D -64 64tkm http://www.fiatforum.fi/viewtopic.php?f=9&t=41922 ja http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65194
Monark Monarped -61 8tkm http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?p=777043#777043
Norlett 5000 vm -70-luvulta http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?p=786561
Re: Teräsleidi S123 300TD Turbodiesel vm. 1982 tarinaa
Kätevää. Katkaisetko auton keskeltä poikki jos vaihdelaatikko pitää irrottaa?
S124 300TE
S211 E500
S211 E500