Jannen W251 R 320 CDI

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Avatar
JanneW124
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1269
Liittynyt: Su 23.11.2014 13:15
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Jannen W251 R 320 CDI

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

dealer kirjoitti: La 11.03.2023 08:20 Hehkuja menee mutta jos alkaa mennä kovin usein kannattaa varmistaa että rele ja hehkut on keskenään yhteensopivia, niitä on kahta mallia ja ei kestä hehkut jos on laitettu yhteensopimaton releen kanssa.

Akuksi sopii AGM 95Ah, ja sellainen siellä on, esimerkiksi tänään aika edullinen tarjous kun vielä -10% tuosta tarjoushinnasta:
https://www.karkkainen.com/verkkokauppa ... nistysakku
Se vaan että rahti akulle kallis, pitäisi noutaa.

Apuvirralla käynnistäminen on aina riski näissä uudemmissa autoissa.
Ok, kiitti. Täytyypä tutkia tuo releen/hehkujen sopivuus. Rele ja aiemmat hehkut on vaihdettu paikallisella merkkiin erikoistuneella korjaamolla ja itse vaihtamani hehkut ostin KL varaosista joten sopivuuden luulisi olevan kohdallaan, mutta tarkistetaan.

Joo, ei se apuvirralla käynnistäminen varmasti hyvä juttu ole. Ennen ensimmäistä kertaa varmistin käyttöohjekirjasta että on edes virallisesti sallittua tehdä niin.

Ostin tuon linkkaamasi akun. Kun yksi Käkkäräinen on työmatkan varrella niin noudettuna jäi 163€ hintaa. Miten tähän oikeaoppisesti vaihdetaan akku?
-Vähän päivässä, paljon viikossa
W124 E250DT
W124 230E
W251 R 320CDI
W124 320 CE
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14008
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Jannen W251 R 320 CDI

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

https://youtu.be/XGJ-o4k8l4Q

Itse taisin tehdäakun vaihdon tämän videon mukaan.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17143
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: Jannen W251 R 320 CDI

Viesti Kirjoittaja dealer »

Akun vaihtoon tulikin jo edellä ohjevideo. Penkkiä en ole koskaan irrottanut akun vaihdon takia.
oulaistenliikenne.fi
zukka
Mersumies
Mersumies
Viestit: 694
Liittynyt: To 25.04.2019 22:55
Paikkakunta: Tuusula

Re: Jannen W251 R 320 CDI

Viesti Kirjoittaja zukka »

dealer kirjoitti: La 11.03.2023 08:20
Akuksi sopii AGM 95Ah, ja sellainen siellä on, esimerkiksi tänään aika edullinen tarjous kun vielä -10% tuosta tarjoushinnasta:
https://www.karkkainen.com/verkkokauppa ... nistysakku
Se vaan että rahti akulle kallis, pitäisi noutaa.
Kauankohan tuo -10% lisäale on voimassa kun ei äkkiseltään näkynyt ja onko se myös tiskiltä haettuna vai pelkästään verkkokaupassa?

Jos tarvetta niin voin tiistaina käydä lahden kärkkäiseltä ostamassa ja haet ennen kesää hollolasta tai pohjois tuusulasta.
Avatar
JanneW124
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1269
Liittynyt: Su 23.11.2014 13:15
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Jannen W251 R 320 CDI

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

Timo L. kirjoitti: La 11.03.2023 09:40 https://youtu.be/XGJ-o4k8l4Q

Itse taisin tehdäakun vaihdon tämän videon mukaan.
Ok, kiitti. Eli ei tartte mitään varavirtaa vaan vanha pois ja uusi tilalle...
zukka kirjoitti: La 11.03.2023 12:52
dealer kirjoitti: La 11.03.2023 08:20
Akuksi sopii AGM 95Ah, ja sellainen siellä on, esimerkiksi tänään aika edullinen tarjous kun vielä -10% tuosta tarjoushinnasta:
https://www.karkkainen.com/verkkokauppa ... nistysakku
Se vaan että rahti akulle kallis, pitäisi noutaa.
Kauankohan tuo -10% lisäale on voimassa kun ei äkkiseltään näkynyt ja onko se myös tiskiltä haettuna vai pelkästään verkkokaupassa?

Jos tarvetta niin voin tiistaina käydä lahden kärkkäiseltä ostamassa ja haet ennen kesää hollolasta tai pohjois tuusulasta.
Lisäale näytti olevan voimassa tämän viikonlopun 11.-12.3. verkkokaupassa ja paikan päällä.
Akun tarve oli minulla ja se on hoidettu.
-Vähän päivässä, paljon viikossa
W124 E250DT
W124 230E
W251 R 320CDI
W124 320 CE
Avatar
JanneW124
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1269
Liittynyt: Su 23.11.2014 13:15
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Jannen W251 R 320 CDI

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

Aikalailla vuosi mennyt taas öljynvaihdosta, joten sellainen tuli suoritettua. Harvemmin saa tehdä kesäkuussa räntäsateella remonttia....
Vaihdoin myös tietysti ilmansuodattimet, niille tuo vuoden vaihtoväli on aikalailla maksimi. Raitisilmasuodattimien edellisestä vaihdosta oli kaksi vuotta, saisi vaihtaa useammin. Nyt siis uudet paikalla.

Jäljestin myös rikkinäistä hehkua ja lopulta niitä oli kaksi pimeänä. 3 -ja 5-pytyn hehkut vaihtamalla tuli kuntoon.
-Vähän päivässä, paljon viikossa
W124 E250DT
W124 230E
W251 R 320CDI
W124 320 CE
Avatar
JanneW124
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1269
Liittynyt: Su 23.11.2014 13:15
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Jannen W251 R 320 CDI

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

Käytin pari viikkoa sitten ilmastointihuollossa. Kolmisen vuotta edellisestä täytöstä, minun omistusaikana ensimmäinen kerta. 200g oli vajetta kylmäaineessa.

Tänään käytin katsastuksessa. Hylkäys tuli tällä kertaa, kun käsijarrujen ero oli 71% vasemman hyväksi eikä oikea takaiskari saanut minkäänlaista tulosta. Pyysin mittaamaan takaiskarit vielä uudelleen ja ihan silminnähden mittalaite oli oikeassa. Ilmeisesti mehut tulleet pihalle jossain vaiheessa.
Nyt kun asian tiedosti, niin varsinkin vaimennus Sport-asennolla huomaa kyllä että oikea takanurkka ei ole mukana. Muutoin tulee paljon ajettua Comfort-asennolla, jolloin auto on muutenkin lullapulla niin en ole osannut kiinnittää huomiota.
Käsijarru olikin sitten ihan omaa hölmöyttä kun en tarkastanut ennen leimaa. Jarrut kuitenkin lukkiutuivat pelkän vasemman puolen ansiosta. Sain 1kk ajoaikaa, luulin jo että käsijarru aiheuttaa ajokiellon...

Iskarin vaihto näyttää hieman työläälle siltä osin, että yläpään kiinnitys menee takamatkustustilojen verhoilujen taakse. Täytyy siis purkaa jonkin verran, että pääsee käsiksi.

Uuden iskarin varaosanumero on A251 320 31 31 (Airmatic + ADS). Melkoinen hintahaitari näyttää olevan... Ebayn halvin 76€/kpl - KL-varaosien Bilstein 816€/kpl.
Aeromorsista Arnott olisi reilu 400€/kpl ja oudommat merkit parin sadan kieppeillä.. https://aeromotors.fi/kataloog/search?s ... 2513203131
Onko kokemuksia eri merkkisistä? Edullisimpia vaihtaa jo useamman kerran yhden Bilsteinin hinnalla....
Ajattelin vaihtaa molemmille puolille samalla.
-Vähän päivässä, paljon viikossa
W124 E250DT
W124 230E
W251 R 320CDI
W124 320 CE
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14008
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Jannen W251 R 320 CDI

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Aerosus kesti 7000 km. Sain KL:stä takuuseen Bilsteinin. Silä on menty kymppitonneja.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
JanneW124
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1269
Liittynyt: Su 23.11.2014 13:15
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Jannen W251 R 320 CDI

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

Timo L. kirjoitti: To 29.06.2023 23:40 Aerosus kesti 7000 km. Sain KL:stä takuuseen Bilsteinin. Silä on menty kymppitonneja.
Hyvä diili :)
Bilsteiniä löytyisi edullisimmillaan 990€/pari AK24 sivustolta. Sieltä en ole koskaan tilannut. Arnott aikalailla 850€/pari useamassakin puljussa. Ashika, Maxgear, Japanparts yms itselle tuntemattomat sitten n. 1/3 -1/2 hintaan em merkeistä...
-Vähän päivässä, paljon viikossa
W124 E250DT
W124 230E
W251 R 320CDI
W124 320 CE
Avatar
Pontus
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1684
Liittynyt: Pe 08.02.2008 20:26
Paikkakunta: Helsinki

Re: Jannen W251 R 320 CDI

Viesti Kirjoittaja Pontus »

JanneW124 kirjoitti: Pe 30.06.2023 09:13
Timo L. kirjoitti: To 29.06.2023 23:40 Aerosus kesti 7000 km. Sain KL:stä takuuseen Bilsteinin. Silä on menty kymppitonneja.
Hyvä diili :)
Bilsteiniä löytyisi edullisimmillaan 990€/pari AK24 sivustolta. Sieltä en ole koskaan tilannut. Arnott aikalailla 850€/pari useamassakin puljussa. Ashika, Maxgear, Japanparts yms itselle tuntemattomat sitten n. 1/3 -1/2 hintaan em merkeistä...
Laita Bilstein niin kestää pitkään.
W124 E 200 1994 (käyttis)
W123 230E A 1982 (MR-projekti)
S204 C200 Kompressor A 2008 (Välillä lainassa)

Ex: Mercedes Benz w115 220 D (mr) 1976
Avatar
JanneW124
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1269
Liittynyt: Su 23.11.2014 13:15
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Jannen W251 R 320 CDI

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

Pontus kirjoitti: Pe 30.06.2023 14:38
JanneW124 kirjoitti: Pe 30.06.2023 09:13
Timo L. kirjoitti: To 29.06.2023 23:40 Aerosus kesti 7000 km. Sain KL:stä takuuseen Bilsteinin. Silä on menty kymppitonneja.
Hyvä diili :)
Bilsteiniä löytyisi edullisimmillaan 990€/pari AK24 sivustolta. Sieltä en ole koskaan tilannut. Arnott aikalailla 850€/pari useamassakin puljussa. Ashika, Maxgear, Japanparts yms itselle tuntemattomat sitten n. 1/3 -1/2 hintaan em merkeistä...
Laita Bilstein niin kestää pitkään.
Bilsteinit meni tilaukseen.
-Vähän päivässä, paljon viikossa
W124 E250DT
W124 230E
W251 R 320CDI
W124 320 CE
Avatar
JanneW124
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1269
Liittynyt: Su 23.11.2014 13:15
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Jannen W251 R 320 CDI

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

Ja Bilsteinit saapuivat. Tilasin AK24 sivustolta viime perjantaina ja tämän viikon keskiviikkona olivat kotiovella. Aluksi oli hieman outoa kun en tilauksen jälkeen saanut mitään tilausvahvistuksia tms. Noh, maanantaina alkoi sähkoposti laulamaan ja tavaran ilmoitettiin lähteneen liikkeelle. Ja parissa päivässä Eestistä kotiovelle...

Tänään vaihdoin uudet kynkät alle. Takamatkustustilan verhoilut pitää siis purkaa pois, jotta yläpään kiinnitysmuttereihin pääsee käsiksi. Tämä oli onneksi melko helppo rasti. Paneelit ovat näkyvästi kahdella T30 torxilla ja yhdellä T20 torxilla sivuluukun alta kiinni. Takaoven tiivisten alla on kolme klipsua. Muutoin paneeli lähtee suoraan poispäin vetämällä. Takailmastointilaitteita on kuskin puolella paneelin takana, mutta eivät vaikuttaneet tähän hommaan millään lailla. Apukuskin puolella pitää sisävalon ja 12V liitännän johdot irroittaa, samoin tankin luukun avauskahva on ujutettu paneeliin kiinni. Outoa, kun molemmilla sivuilla on kuitenkin irrotettavat luukut takavalopolttimoiden vaihtoa varten, niin eikö noita irtoluukkuja olisi voinut muotoilla ja kasvattaa sen verran, että pääsisi iskarin pultteihin käsiksi...? Ei olisi pitkästi tarvinnut...

Sitten alahaarukan pultti auki. M24 kantainen läpipultti oli todella tiukassa. Mutteria piti lämmittää reilusti, ennen kuin antautui pulttipyssylle. Laitoin tunkin alapallonivelen kohdille ja avasin yläpään kiinnityksen. Iskarin sähköliitäntä irti ja vaimennin pois. Otin myös pyöränkoteloiden huopalokarit pois, jotta näin yläpään kiinnityksen läpiviennit. Ainakin yksin touhutessa kätevämpi.

Säädin myös käsijarrut pitämään tasaisemmin, jospa tuota kehtaisi ensiviikolla käydä näyttämässä konttorilla uudelleen...
-Vähän päivässä, paljon viikossa
W124 E250DT
W124 230E
W251 R 320CDI
W124 320 CE
Avatar
JanneW124
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1269
Liittynyt: Su 23.11.2014 13:15
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Jannen W251 R 320 CDI

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

Kyllä se leiman arvoisesti tuli kuntoon.
Molemmille puolille tuli uudet vaimentimet, mutta silti oli 20% eroa. Edelleen oikea puoli heikompi. Aiempia katsastustodistuksia tutkiskelin ja aina olleet hyvin tasaiset arvot molemmilla akseleilla.
-Vähän päivässä, paljon viikossa
W124 E250DT
W124 230E
W251 R 320CDI
W124 320 CE
Avatar
JanneW124
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1269
Liittynyt: Su 23.11.2014 13:15
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Jannen W251 R 320 CDI

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

Tänään ajelin ja 100km/h nopeudella vakkari päällä yhtäkkiä vakkari tippui pois päältä, mittaristo alkoi piipittämään ja ajotietokoneen näytttöön ilmestyi "ESP unavailable", "ABS unavailable" ja "drive to workshop without changin a gear". Run flat indicatorin toimimattomuudesta tuli ilmoitus.Myös soitin sammui hetkeksi. Tovin kuluttua ääni lakkasi ja kaikki toimi normaalisti.
Liikennevaloihin pysähtyessä teki saman uudelleen ja hetken oli vaihteenvaihto isomalle hukassa, kunnes kaikki alkoi taas toimimaan.
Pari kertaa lisäksi niin, ettei mittaristo huutanut, mutta hetkellisesti soitin pimeni ja samat varoitukset ilmaantuivat tauluun.
Ei vielä kerennyt testeriin, mutta olisiko täällä arvauksia?
ABS anturi tuli ensimmäisenä mieleen, mutta miksi soitin sammuisi?
-Vähän päivässä, paljon viikossa
W124 E250DT
W124 230E
W251 R 320CDI
W124 320 CE
zukka
Mersumies
Mersumies
Viestit: 694
Liittynyt: To 25.04.2019 22:55
Paikkakunta: Tuusula

Re: Jannen W251 R 320 CDI

Viesti Kirjoittaja zukka »

Arvaus:
Laturi?
Akku?
Niiden johdotukset?
1tumppi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 187
Liittynyt: Su 28.06.2020 10:33
Paikkakunta: IISALMI
Viesti:

Re: Jannen W251 R 320 CDI

Viesti Kirjoittaja 1tumppi »

Meillä vakkari temppuili, tiputti pois päältä jne. Molemmat akut vaihdoin, alkoi pelaamaan.
Tämän hetkinen kalusto
MB R 320 cdi-06
MB 817 -90
Doppstadt AK-430 murska. MB 430hp v6 moottorilla.
Scania 144 R -98
Chryster town country 3.8 -05
Ford Transit -10
Suzuki GSX 1100 F
Avatar
JanneW124
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1269
Liittynyt: Su 23.11.2014 13:15
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Jannen W251 R 320 CDI

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

No joo, kevättalvella ostin uuden akun ja se on pitänyt vaihtaa. Nyt sain aikaiseksi, niin ompahan sekin poissuljettu sitten...
Vaihdoin siis pääakun uuteen Vartaan ja samalla uusin pikkuakun. Enpäs edes tiennyt tuollaisen olemassaolosta. Tarvikkeena pikkuakku kustanti alle 20€, navat siinä olivat eripäin kuin alkuperäisessä. Fyysisesti hieman erikokoinenkin, mutta sopii telineeseen.
Screenshot_20230910_115434_Gallery.jpg
Pääakun maakapelista puuttui eristettä palanen, laitoin ersteteipillä umpeen. Yllättävän iisisti akku tuonne etpenkin alle lopulta vaihtui.
Screenshot_20230910_120152_Gallery.jpg
Screenshot_20230910_120233_Gallery.jpg
Pienellä testilenkillä kerran tapahtui jonkinlainen hetkellinen vikatila, mutta tällä kertaa vain Run flat indicator tippui pelistä.
Ennen akkujen vaihtoa samantyylinen tapaus, mutta myös ESPstä tuli vikailmoitus. Tällä kerralla myös puhallin sammui hetkeksi. Latausta seurasin ajotietokoneen näytöltä, mutta en ainakaan huomannut sen romahtamista ennen näyttöön ilmestyneitä vikailmoituksia.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
-Vähän päivässä, paljon viikossa
W124 E250DT
W124 230E
W251 R 320CDI
W124 320 CE
Avatar
JanneW124
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1269
Liittynyt: Su 23.11.2014 13:15
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Jannen W251 R 320 CDI

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

Akkujen vaihdon jälkeen maanantaiaamuna heitti kesken ajon vikailmoitukset tauluun ja mittaristo piipitti. Edellisten vikailmoitusten lisäksi punainen akun kuva syttyi ajotietokoneen näytölle, eikä sitä saanut pois. Hetken päästä piipitys loppui, eikä sen jälkeen ole herjannut mitään. Ainoana muutoksena, otin 12V liitännässä olevan FM-lähettimen pois pistokkeestaan... en nyt tiedä, voisiko tuo olla syypää.
Vikakoodit luettiin, ei tosin staarilla, mutta korjaamon testerillä. Kaikenmaailman koodien seasta arvauksena laturi ja mahdollisesti ylijännite. Olisiko säädin sitten menossa rikki?

Takaisinkutsun velvoittamana auto kävi paikallisella merkkikorjaamolla jarrutehostimen vaihdossa.
-Vähän päivässä, paljon viikossa
W124 E250DT
W124 230E
W251 R 320CDI
W124 320 CE
Avatar
JanneW124
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1269
Liittynyt: Su 23.11.2014 13:15
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Jannen W251 R 320 CDI

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

Pari viikkoa ajelin ilman mitään edellämainittuja oireita.
Tänään kuitenkin oli heittänyt kertoman mukaan astetta pahemman tiltin. ABS, ESP yms aiempien virheilmoitusten lisäksi ohjaustehostus oli hävinnyt, ilmastointi/puhallin ränkännyt päälle/pois. Pyyhkijät eivät kuulemma myöskään toimineet.
-Vähän päivässä, paljon viikossa
W124 E250DT
W124 230E
W251 R 320CDI
W124 320 CE
Avatar
isk
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 194
Liittynyt: Pe 12.09.2003 01:41
Paikkakunta: Espoo

Re: Jannen W251 R 320 CDI

Viesti Kirjoittaja isk »

Josko kuitenkin lataussäädin/latauspuolen hämminkiä? Uusi akku toimii aikansa, kunnes jännite laskee niin alas, että kaikkea kummallista alkaa tapahtua. Ask me how I know…
C253+Q3+A1
Ex: 164.122, 203.207, 202.194, 169.031
Avatar
JanneW124
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1269
Liittynyt: Su 23.11.2014 13:15
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Jannen W251 R 320 CDI

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

isk kirjoitti: Ma 25.09.2023 14:55 Josko kuitenkin lataussäädin/latauspuolen hämminkiä? Uusi akku toimii aikansa, kunnes jännite laskee niin alas, että kaikkea kummallista alkaa tapahtua. Ask me how I know…
Vois olla jokin hetkittäinen häiriö latausjännitteessä?. Toimii pitkiä matkoja ja aikoja ongelmitta ja sitten joskus tulee noita vikailmoituksia, nekin voi olla vain yksittäisen vikailmoituksen hetkellinen väläys tai sitten pidempikestoinen piipitys.
Jännitteensäätimen ostinkin, mutta vaihto näyttäisi vaativan laturin irroituksen ja sekin näyttää hieman ahtaalta. Täytyy varata kunnolla aikaa... Laturin vierestä menevä johtonippu oli melko öljyinen, samoin laturin takaosa. Putsasin tienoon mitä nyt yletti puunailemaan.

Alustan kompressorin ryynit kuivasin talvea vasten.
-Vähän päivässä, paljon viikossa
W124 E250DT
W124 230E
W251 R 320CDI
W124 320 CE
MercuMan
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 1
Liittynyt: La 28.10.2023 20:57

Re: Jannen W251 R 320 CDI

Viesti Kirjoittaja MercuMan »

Itselläni oli kaikenlaista outoa sähkötapahtumaa tai oikeastaan -vikaa vm 2008 Rssä. Kerran Kuopion reissulla talvella -20c meinasi tulla noutaja, kun kävi sama juttu että yksitellen kaikki sähkölaitteet tippuivat pois päältä. Mutta sitten kävi jokin ihme ja pääsin perille.

Huhtikuussa vaihdoin sitten kaikki releet, yhden ostin Veholta ja muut tarvikkeena, mutta merkkituotteita. Sen jälkeen ei ole ollut mitään sähköongelmia. Yleensä ne pahenivat kesän jälkeen kun ilmat kylmenevät ja kosteutta tiivistyy(?). Suosittelen vaihtoa, näyttää helpolta ja halvalta tavalta poistaa mystiset sähköongelmat.
W251R
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 28
Liittynyt: To 23.02.2023 09:08

Re: Jannen W251 R 320 CDI

Viesti Kirjoittaja W251R »

Omassa ärrässä mittaillu tuota latausjännitettä ja miettiny onko tuossa jonkin sortin ekolaturi kuten uudemmissa kun se on yhteydessä can väylään sen pienen pistokkeen kautta ja säätää latausjännitettä? Latasin akun täyteen ylläpitolaturilla ja siltikään auton latausjännite ei nouse yli 14,2V. Uusi akku paikallaan ja kaipas vähän latausta niin jännite nousee hitaasti 13,8-->14,2V. Samaan tyyliin kuin ulkoisella laturilla ladattaessa. Yleensä perinteisissä systeemeissä laturi tuuttaa sen 14,4V vaikka akku ois melkein tyhjä.
Vaihtaisin mielellään laturin vaikka käytettyyn orkkikseen kun joku on joskus vaihtanu tuohon Elstock laturin jossa on liian kapea hihnapyörä ja syö hihnan 3kk poikki. Hihnapyörän vaihtoa varten joutus kuitenkin irrottaa sen sieltä. Kapeammalla 7 uraisella hihnalla ohjaustehostimen pumppu rupee naputtaa niin en viittiny sitä käyttää. Yhden kerran käyny häiriö, että esp ja vilkut lakkas toimimasta.

Sillä vaan mietin että jos lataus ei riitä niin se tappaa uudenkin akun nopeasti. Vanha oli Bosch agm akku 95Ah jonka pitäs kestää paremmin purkamista. Joku oli vaan jättäny plusnavan löysälle että esp häiriö saatto johtua siitä. Lepojännite täytenä 12,6V. Uusi on Exide EA1000 tavallinen 100Ah 900A lepojännite 12,9V
Avatar
JanneW124
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1269
Liittynyt: Su 23.11.2014 13:15
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Jannen W251 R 320 CDI

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

Ajotietokoneen näytön mukaan latausjännite tässä on ollut about 13,4V - 14,0V. Tuntuu hieman alhaiselta, mutta tuollainen se on ollut. Suoraan akusta en ole mitannut.
Tuo juuri vaihdettu uusi akku on Varta Silver Dynamic G14 95Ah AGM.
Laturin alkuperäisyydestä en osaa sanoa, ainakaan minun aikana ei ole vaihdettu eikä edellisen omistajan kirjanpidossakaan ollut merkintää vaihdosta.

Nyt ei ole pitkään aikaan ilmennyt mitään vikatiloja, useampi tuhat kilometriä ajelttu ongelmitta. Yksi rele oli huonosti paikallaan konehuoneessa olevassa rasiassa, huomasin kun otin airmaticin kompuran releen irti ryynien kuivauksessa.
-Vähän päivässä, paljon viikossa
W124 E250DT
W124 230E
W251 R 320CDI
W124 320 CE
Avatar
JanneW124
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1269
Liittynyt: Su 23.11.2014 13:15
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Jannen W251 R 320 CDI

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

Toistaiseksi menty ilman vikailmoituksia. Tämä onkin ollut nyt aiempaa kovemmalla käytöllä, kun sijaistaa ykkösauton virkaa W124 ollessa pois käytöstä.
Kylmää ollut viimepäivinä, eilen aamusta pahimmillaan -36,5 pakkasastetta. Pihassa ei onneksi ihan noin kylmä ollut, mutta -30 asteesta sai rapsauttaa käyntiin. Onneksi tuli syksyllä uusittua akku! Tänään jo huomattavasti lämpimämpää
kesää_jäljellä.jpg
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
-Vähän päivässä, paljon viikossa
W124 E250DT
W124 230E
W251 R 320CDI
W124 320 CE
Avatar
JanneW124
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1269
Liittynyt: Su 23.11.2014 13:15
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Jannen W251 R 320 CDI

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

Pakkasjakson jälkeen on auto ajon jälkeen tuoksunut hieman dieselille jostain konehuoneen tienoolta, voimakkaimmin kuskin puolelta. Konehuoneesta en löytänyt selkeää syytä. Purin ilmansuodattimet pois, jotta pääsin näkemään suuttimen paluulinjat, mutta ne olivat ihan kuivat eivätkä vuotaneet auton käydessä. Korkeapainepumpun tienoolta diesel tuoksuu, mutta ei siinäkään mikään vuoda auton käydessä eikä ympäristö ole kostea. Vaihdoin ilmansuodattimet ja polttoainesuodattimen vuotoa tutkiessa, kun olivat sopivasti esillä. Polttoainesuodattimelle menevät letkut olivat myös ehjät. Täytyy tutkia vielä tuo Webasto, olisiko siinä jokin vuoto... Tosin Webaston käydessä ei polttoaine mielestäni tuoksu.
ABS ja ESP sekä Run flat indicator lähtivät pois pelistä yllättäen muutama päivä sitten. Vikakoodi tuli oikealta taka-anturilta ja sitä aloin sitten vaihtamaan. Kun sain anturin irti navasta, huomasin että takatukivarressa olevasta liittimestä oli toinen ABS anturin johdoista poikki. Ja tietysti siitä "väärältä" puolelta eli auton puoleisesta liittimestä. Oli katkennut niin liittimen juureen, että piti katkaista toinenkin johto jotta liittimen sai kätösiin ja purettua. Sen verran oli vanhaa johtoa näkyvissä, että sain kolvattua siihen jatkon. Laitoin uuden anturin ja ABS/ESP alkoi toimimaan.
-Vähän päivässä, paljon viikossa
W124 E250DT
W124 230E
W251 R 320CDI
W124 320 CE
Avatar
MiHe
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6256
Liittynyt: La 23.02.2008 12:47
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: Jannen W251 R 320 CDI

Viesti Kirjoittaja MiHe »

löpövuoto pumpun (taka)pulttien löystymisen takia?
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07

Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
Avatar
JanneW124
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1269
Liittynyt: Su 23.11.2014 13:15
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Jannen W251 R 320 CDI

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

MiHe kirjoitti: Su 28.01.2024 19:26 löpövuoto pumpun (taka)pulttien löystymisen takia?
Tällainen pulttien löystymisongelmakin tuli vastaan, kun googlailin om642 löpövuotoja. Mutta pitäsikö vuodon näkyä jotenkin jos pumppu vuotaisi?
Täytyy tutkia vielä. Ilmeisesti kuvassa näkyvät 6kpl pienempää pultinreikää ja voisi ehkä nähdä peilillä?
Kuva
-Vähän päivässä, paljon viikossa
W124 E250DT
W124 230E
W251 R 320CDI
W124 320 CE
CDI_05
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 453
Liittynyt: La 28.03.2015 15:47

Re: Jannen W251 R 320 CDI

Viesti Kirjoittaja CDI_05 »

Se on siinä ja siinä.
Vastaa Viestiin