2016, w212 E220 sähköisellä ohjustehostimella. 300tkm ajettu, ohjaustehostin lopetti toimimasta. Näytöön tulee "power steering malfunction, read user's manual". Kun sammuttaa auton ja odottaa, että varoitus katoaa niin toimii taas normaalisti. Vika tullut 3 kertaa noin kk aikana.
Star antoi hammastankoon eri vikamahdollisuuksia. Vika ei ollut tuolloin päällä kun käytin piuhoissa. Käytin hammastangon moottorista piuhat irti ja vähän kontakti -spraytä sinne ruikkasin mutta ei korjaantunut. Onko kukaan onnistunut korjaamaan vikaa muutoin kun vaihtamalla koko hammastangon? Onkohan yleinenkin vika. Minun huoltomiehellä on kylläkin vain yksi vastaava tapaus ja silloin asensivat kolariautosta hammastangon.
Power steering malfunction, read user's manual
Power steering malfunction, read user's manual
W212 E220 4Matic Bluetec 2016
Re: Power steering malfunction, read user's manual
Vika löytyi kun käytin hammastangon auki. Vettä on päässyt sisälle ja ruosteessa laakerit ym. Pesin ja uudet osat sisälle niin toimii taas.
Noh, tulihan siihen tietenki jotain vikaa tilalle. Airbagin valo palaa ja ratin namiskat ei toimi, ainakaan volume ei toiminut. Ratti jäi yhden hampaan verran vinoon. En tiedä mutta voiko se vaikuttaa. Ratti voi ilmeisesti olla myös yhden kierroksen ja yhden hampaan verran vinossa.
Noh, tulihan siihen tietenki jotain vikaa tilalle. Airbagin valo palaa ja ratin namiskat ei toimi, ainakaan volume ei toiminut. Ratti jäi yhden hampaan verran vinoon. En tiedä mutta voiko se vaikuttaa. Ratti voi ilmeisesti olla myös yhden kierroksen ja yhden hampaan verran vinossa.
W212 E220 4Matic Bluetec 2016
-
- Mersumaanikko
- Viestit: 5315
- Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
- Paikkakunta: Mökillä
Re: Power steering malfunction, read user's manual
Testerin piuhan päähän jonnekin niin saa suntaa mikä sillä onBBC kirjoitti: ↑Ma 29.05.2023 08:58 Vika löytyi kun käytin hammastangon auki. Vettä on päässyt sisälle ja ruosteessa laakerit ym. Pesin ja uudet osat sisälle niin toimii taas.
Noh, tulihan siihen tietenki jotain vikaa tilalle. Airbagin valo palaa ja ratin namiskat ei toimi, ainakaan volume ei toiminut. Ratti jäi yhden hampaan verran vinoon. En tiedä mutta voiko se vaikuttaa. Ratti voi ilmeisesti olla myös yhden kierroksen ja yhden hampaan verran vinossa.
jos on päässyt pyörimään monta kierosta tai muu asenus virhe niin
voi olla ratin"spirlai" rikki eli yhteydet ilmapalleroon ja nappuloihin poikki
Mökkillä
'
'
Re: Power steering malfunction, read user's manual
Ei tarvi viedä piuhan päähän, antamasi vinkki riittää.
Ohjausakselin nivel irtosi hammastangon irroituksen yhteydessä ja sitä niveltä akselin poorille takaisin ahrätessäni taisin pyöritellä akselia eli rattikin pyöri. Eilen avasin ratin ja tuon spirali hässäkän. Spiralinauha on poikki molemmista liittimistä. Nopean googlaamisen perusteella nuita on erikseen myynnissä. Liittäminen ei taida olla järkevää tai mahdollistakaan?
Joskus viimetalvena kovassa pakkasessa vaihde ei kytkeytynyt ja piti antaa auton lämmetä ensin, taitaa olla vikaa myös vaihteen valitsimessa. Vaihdan vivun samoilla töillä jos löydän osan jostaki.
Ohjausakselin nivel irtosi hammastangon irroituksen yhteydessä ja sitä niveltä akselin poorille takaisin ahrätessäni taisin pyöritellä akselia eli rattikin pyöri. Eilen avasin ratin ja tuon spirali hässäkän. Spiralinauha on poikki molemmista liittimistä. Nopean googlaamisen perusteella nuita on erikseen myynnissä. Liittäminen ei taida olla järkevää tai mahdollistakaan?
Joskus viimetalvena kovassa pakkasessa vaihde ei kytkeytynyt ja piti antaa auton lämmetä ensin, taitaa olla vikaa myös vaihteen valitsimessa. Vaihdan vivun samoilla töillä jos löydän osan jostaki.
W212 E220 4Matic Bluetec 2016
-
- Mersumaanikko
- Viestit: 5315
- Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
- Paikkakunta: Mökillä
Re: Power steering malfunction, read user's manual
Keppi kuitenkin liikkui ?BBC kirjoitti: ↑Ma 05.06.2023 14:38 Ei tarvi viedä piuhan päähän, antamasi vinkki riittää.
Ohjausakselin nivel irtosi hammastangon irroituksen yhteydessä ja sitä niveltä akselin poorille takaisin ahrätessäni taisin pyöritellä akselia eli rattikin pyöri. Eilen avasin ratin ja tuon spirali hässäkän. Spiralinauha on poikki molemmista liittimistä. Nopean googlaamisen perusteella nuita on erikseen myynnissä. Liittäminen ei taida olla järkevää tai mahdollistakaan?
Joskus viimetalvena kovassa pakkasessa vaihde ei kytkeytynyt ja piti antaa auton lämmetä ensin, taitaa olla vikaa myös vaihteen valitsimessa. Vaihdan vivun samoilla töillä jos löydän osan jostaki.
jos niin sitten ensimäisenän tarkistaa öljyn määrä
Mökkillä
'
'
Re: Power steering malfunction, read user's manual
Keppi liikkui aivan normaalin oloisesti. Antoi ilmoituksen mittariin "Without changing gear, consult workshop". Silloin talvella taisin hiustenkuivaajalla puhallella lisää lämpöä vivun tyveen. Rupesi toimimaan mutta nyt teki saman uudestaan. Alkoi toimimaan kun sammutti auton ja räpläsi tikkua ylösalas jonkin aikaa. Pitää tarkistaa myös tuo öljyn määrä. On taittu vaihtaa öljyt tapahtuman jälkeen mutta tarkastan silti.
Ohjauksesta vielä sen verran, että rattihan jäi hiukan vinoon hammastangon remontoinnin yhteydessä. Eilen käänsin yhden poorin verran rattiakseli sieltä ohjausakselin suojapussin sisällä olevasta liitoksesta, arvioin tämän olevan sopivasti. Ei ollut, nyt ratti on reilusti toiselle puolelle vinossa eli meni lähes puoli kierrosta yhdellä napsulla. Onko edes mahdollista vai onko tuossa rattiakselissa jokin sähköisen säätö. Tämän lisäksi alkoi puoltamaan. Puoltaminen johtuu ehkä siitä, että koska ratti on reilusti vinossa niin tehostin (sähkömoottori) haluaa kääntää sen suoraan ja auto tietysti ohjautuu sen mukaisesti. Yritin opettaa asentotunnistimia eli kääntelin pari kertaa laidasta laitaan mutta ei vaikutusta. Tuleeko ongelmia jo oikaiseen ratin vanhanaikaisesti ratin pooreista? Tänään kokeilen, koska rattiakselin poorista kääntäminen on tosi kinkkinen homma ja siihen en ala turhan takia.
Ohjauksesta vielä sen verran, että rattihan jäi hiukan vinoon hammastangon remontoinnin yhteydessä. Eilen käänsin yhden poorin verran rattiakseli sieltä ohjausakselin suojapussin sisällä olevasta liitoksesta, arvioin tämän olevan sopivasti. Ei ollut, nyt ratti on reilusti toiselle puolelle vinossa eli meni lähes puoli kierrosta yhdellä napsulla. Onko edes mahdollista vai onko tuossa rattiakselissa jokin sähköisen säätö. Tämän lisäksi alkoi puoltamaan. Puoltaminen johtuu ehkä siitä, että koska ratti on reilusti vinossa niin tehostin (sähkömoottori) haluaa kääntää sen suoraan ja auto tietysti ohjautuu sen mukaisesti. Yritin opettaa asentotunnistimia eli kääntelin pari kertaa laidasta laitaan mutta ei vaikutusta. Tuleeko ongelmia jo oikaiseen ratin vanhanaikaisesti ratin pooreista? Tänään kokeilen, koska rattiakselin poorista kääntäminen on tosi kinkkinen homma ja siihen en ala turhan takia.
W212 E220 4Matic Bluetec 2016
-
- Mersumaanikko
- Viestit: 5315
- Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
- Paikkakunta: Mökillä
Re: Power steering malfunction, read user's manual
Kulmat pitää säätää niin että ratti suoraan lukitaan siihen sitävarten olevalla työkalullaBBC kirjoitti: ↑Ke 07.06.2023 13:00 Keppi liikkui aivan normaalin oloisesti. Antoi ilmoituksen mittariin "Without changing gear, consult workshop". Silloin talvella taisin hiustenkuivaajalla puhallella lisää lämpöä vivun tyveen. Rupesi toimimaan mutta nyt teki saman uudestaan. Alkoi toimimaan kun sammutti auton ja räpläsi tikkua ylösalas jonkin aikaa. Pitää tarkistaa myös tuo öljyn määrä. On taittu vaihtaa öljyt tapahtuman jälkeen mutta tarkastan silti.
Ohjauksesta vielä sen verran, että rattihan jäi hiukan vinoon hammastangon remontoinnin yhteydessä. Eilen käänsin yhden poorin verran rattiakseli sieltä ohjausakselin suojapussin sisällä olevasta liitoksesta, arvioin tämän olevan sopivasti. Ei ollut, nyt ratti on reilusti toiselle puolelle vinossa eli meni lähes puoli kierrosta yhdellä napsulla. Onko edes mahdollista vai onko tuossa rattiakselissa jokin sähköisen säätö. Tämän lisäksi alkoi puoltamaan. Puoltaminen johtuu ehkä siitä, että koska ratti on reilusti vinossa niin tehostin (sähkömoottori) haluaa kääntää sen suoraan ja auto tietysti ohjautuu sen mukaisesti. Yritin opettaa asentotunnistimia eli kääntelin pari kertaa laidasta laitaan mutta ei vaikutusta. Tuleeko ongelmia jo oikaiseen ratin vanhanaikaisesti ratin pooreista? Tänään kokeilen, koska rattiakselin poorista kääntäminen on tosi kinkkinen homma ja siihen en ala turhan takia.
ja sitteen molemista raidetangoistta käänellän kulmat kohdilleen niin että ratti pysyy suorassa,
(pitäis olla täysin selvä homma joka pajalle mikä niitä säätellee)
eli jos kulmat on ok laita ratti suoraan ja käänä raidetangoista saman verran kumasatakin toisesta toissen ja toisesta toisen suuntaan,
spoori hypäytys ratista ei kannatta iso riski että liitos spiraali hajoaa
ja muutenkin suurempi töinen kuin se oike tapa säätää
Mökkillä
'
'