722.3 Vaihdelaatikon säädöistä

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
ismoq
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 207
Liittynyt: Su 04.05.2008 10:34
Paikkakunta: Espoo

722.3 Vaihdelaatikon säädöistä

Viesti Kirjoittaja ismoq »

Sellainen murhe ollut vaihdelaatikossa 722.369, että rempan jälkeen vaihtaa kyllä nätisti, mutta aiempaan versioon seuraavia ominaisuuksia siunaantunut:

-Aiemmin moottorijarrutti vakkarin kanssa ajettaessa, kun nopeus nousi alamäessä nyt ei vaihda pienemmälle automatic.
-Mielestäni nostaessa jarrua ryömintää tapahtui enemmän, nyt melkein ei juurikaan.
-Kick down 4 suoraan kakkoselle tekee sitä, että ei meinaa "pitää paineita" vaan jumppaa punaisella ylös-alas kierroksia (hieman vaarallinen ohitustilanteessa kun ei saa vauhtia).

Tässä askissa on sellainen ominaisuus, että paineita ei voi mitata, kun ei ole sitä nippaa..

Osaako kukaan sanoa mitä tuon kanssa tekisi? Paineita vai bowden kaapelia..mihin suuntaan?

Onko PK-seudulla jotain hyvää pajaa jolle tuota veisi säädettäväksi?
Ensipeli 124 -89 230E
Ässä W140 -92 S320
Avatar
Jari Nysten
Mersumies
Mersumies
Viestit: 579
Liittynyt: Ti 26.10.2010 14:58
Paikkakunta: Valkeakoski

Re: 722.3 Vaihdelaatikon säädöistä

Viesti Kirjoittaja Jari Nysten »

Ei kai 722.3 moottorijarruta, saatikka vaihda pienempää.
E500 4Matic S211 -04 RE85 (eFlexFuel)
400SE W140 -93 RE85 (eFlexFuel)
Avatar
ido59
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 163
Liittynyt: Ti 08.06.2004 00:09
Paikkakunta: Mäntsälä

Re: 722.3 Vaihdelaatikon säädöistä

Viesti Kirjoittaja ido59 »

-Aiemmin moottorijarrutti vakkarin kanssa ajettaessa, kun nopeus nousi alamäessä nyt ei vaihda pienemmälle automatic.

722.3:ssa ei ole kykyä jarruttaa isolla vaihteella alamäessä. Eikä mitään vakkrin ohjaussignaalia, saati älyä vaihteistossa, jotta toiminto olisi mahdollinen.


-Mielestäni nostaessa jarrua ryömintää tapahtui enemmän, nyt melkein ei juurikaan.

Siis paikaltaan, esim liikennevaloissa? Tämä muutos ei ole mekaanisesti mahdollista samalla turbiinilla ilman, että vaihteissa olisi vikaa, luistoa. Jos turbiini on vaihdettu sellaiseen, jonka stall-speed on suurempi, niin luonnollinen seuraus.


-Kick down 4 suoraan kakkoselle tekee sitä, että ei meinaa "pitää paineita" vaan jumppaa punaisella ylös-alas kierroksia (hieman vaarallinen ohitustilanteessa kun ei saa vauhtia).

'Jumppaus' kierrosten punarajalla liittynee siis moottorinohjaukseen, joka rajoittaa max-kierroksia. Ei vaihteistoon.

722.3:ssa on vain kaksi säätöä vaihteiston ulkopuolella: detent cable ('kick-down' -vaijeri), joka kertoo vaihteistolle kaasupolkimen asennon. Sekä imusarjasta tuleva alipaineletku, alipainemodulaattorille. Joka kertoo vaihteistolle moottorin kuormituksen.

Molemmat ovat säädettävissä.

Jos haluat keskutella enemmän tai yhä tarvitset apua, lähetä YV.
nes2
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 189
Liittynyt: Ma 20.09.2010 16:53

Re: 722.3 Vaihdelaatikon säädöistä

Viesti Kirjoittaja nes2 »

ido59 kirjoitti: La 06.05.2023 23:02 -Mielestäni nostaessa jarrua ryömintää tapahtui enemmän, nyt melkein ei juurikaan.

Siis paikaltaan, esim liikennevaloissa? Tämä muutos ei ole mekaanisesti mahdollista samalla turbiinilla ilman, että vaihteissa olisi vikaa, luistoa. Jos turbiini on vaihdettu sellaiseen, jonka stall-speed on suurempi, niin luonnollinen seuraus.
paitsi tietysti jos öljymäärä on virheellinen tai öljy on väärää laatua.
S124 300 TDT 4Matic -87
Vastaa Viestiin