SL R129 ADS jousitus osaaja/korjaamo
SL R129 ADS jousitus osaaja/korjaamo
1996 vuosimallin SL kaipaisi tietäjää jousituksen diagnosointiin ja korjaukseen. Onko hyvää aiheeseen perehtynyttä korjaamoa suositella kotisuomesta ja ehkä jopa etelän puolelta?
Re: SL R129 ADS jousitus osaaja/korjaamo
Juuri tämän nimenomaisen järjestelmän osaaminen on kyllä harvassa. Tällä ADS II -versiolla varustettuja autoja on maailmalla, Suomesta puhumattakaan, suhteessa tosi vähän. Se on tietysti sukua yleisemmälle oman aikakautensa tasonsäädölle, mutta iskunvaimennuksen säätö ja elektroninen ohjaus muuttaa yhtälöä aika paljon. Tietämystä löytyy luultavasti maailman foorumeille kirjoitettuna paljon enemmän kuin yhdeltäkään kotimaiselta pajalta.
Onko jotain spesifejä kysymyksiä mielessä? Jonkin verran on tuon sielunelämään tullut tutustuttua.
Onko jotain spesifejä kysymyksiä mielessä? Jonkin verran on tuon sielunelämään tullut tutustuttua.
Re: SL R129 ADS jousitus osaaja/korjaamo
Kiitos vastauksesta. Spesifiä kysymystä ei ehkä sanan varsinaisessa merkityksessä ole, mutta auto on herjannut ajoittain ohjauskulman-anturia jo pidemmän ajanjakson. Tälle asialle ei olla tehty mitään vielä, mutta nyt viime kesänä alkoi sytyttelemään lisäksi jousituksen merkkivaloa. Tässä osaajan etsinnässä oli tarkoitus löytää henkilöä, joka ymmärtäisi tätä systeemiä paremmin kokonaisuutena. Vikakoodien lukijoita löytyy kyllä. Itse autohan on vasta 21tkm rullattu AMG 7,055 litraisella moottorilla. Harvinaisuutensa vuoksi en tohtisi tätä antaa kenen tahansa tutkittavaksi. Asiaan perehtynyt harrastaja olisi ehkä jopa se oikein henkilö tätä tutkimaan. Palkkiota vastaan tietenkin. Ohjauskulma-anturi on kertaalleen uusittu ennen kuin auto tullut taloon. Se nyt ei tietty liity tähän asiaan merkittävästi.
Re: SL R129 ADS jousitus osaaja/korjaamo
Joo, ymmärrän hyvin että keräilyharvinaisuutta ei haluaisi mihin tahansa viedä. Itse en oikein pysty mitään palvelua tarjoamaan, varsinkin kun auto taitaa sijaita vähän turhan kaukana, mutta voin yrittää konsultoida.
Yksi asia, minkä tarkistaisin tuon ikäisessä heti, on ADS:n venttiiliyksikön johdotus. Sen liitin tulee matkustajan puolen iskaritolpan tuntumaan moottoritilan puolelle, ja sen avaamalla saa jonkunlaisen hajun siitä, missä kunnossa johtojen eristeet ovat:
Vaikka faceliftin jälkeisiin M120-koneisiin SL:iin ei ole eksynyt edeltävien vuosien biohajoavia johtosarjoja moottoriin, näyttää siltä että ihan alkusarjassa niitä on saattanut eksyä muihin paikkoihin, kuten tähän ADS:n johdotukseen. MBWorldissa on juttua aiheesta. Ongelman raportoineella on loppuvuodesta 96 valmistunut mallivuoden 97 SL600, itselläni alkuvuodesta 97, ja omassani ei tuota murhetta ole.
Tämä ei välttämättä liity ongelmaasi suoraan, mutta jos paljastuu että johtosarja ei ole kunnossa, niin sehän nyt voi aiheuttaa yhtä jos toista. Ja tarina ei kerro, onko vastaavia odotettavissa jossain toisessa kohdassa järjestelmää.
Mulla on muuten hyllyssä ylimääräinen toimiva ADS II -ohjausyksikkö, mikäli sattuu käymään niin että epäilyt kohdistuvat siihen ja haluat kokeilla. Kannattaa myös ottaa tämä pdf talteen, se kertoo ADS II:sta enemmän kuin WIS tietää, ja on varmasti hyödyllinen korjaajalle, kuka sitten onkaan.
Yksi asia, minkä tarkistaisin tuon ikäisessä heti, on ADS:n venttiiliyksikön johdotus. Sen liitin tulee matkustajan puolen iskaritolpan tuntumaan moottoritilan puolelle, ja sen avaamalla saa jonkunlaisen hajun siitä, missä kunnossa johtojen eristeet ovat:
Vaikka faceliftin jälkeisiin M120-koneisiin SL:iin ei ole eksynyt edeltävien vuosien biohajoavia johtosarjoja moottoriin, näyttää siltä että ihan alkusarjassa niitä on saattanut eksyä muihin paikkoihin, kuten tähän ADS:n johdotukseen. MBWorldissa on juttua aiheesta. Ongelman raportoineella on loppuvuodesta 96 valmistunut mallivuoden 97 SL600, itselläni alkuvuodesta 97, ja omassani ei tuota murhetta ole.
Tämä ei välttämättä liity ongelmaasi suoraan, mutta jos paljastuu että johtosarja ei ole kunnossa, niin sehän nyt voi aiheuttaa yhtä jos toista. Ja tarina ei kerro, onko vastaavia odotettavissa jossain toisessa kohdassa järjestelmää.
Mulla on muuten hyllyssä ylimääräinen toimiva ADS II -ohjausyksikkö, mikäli sattuu käymään niin että epäilyt kohdistuvat siihen ja haluat kokeilla. Kannattaa myös ottaa tämä pdf talteen, se kertoo ADS II:sta enemmän kuin WIS tietää, ja on varmasti hyödyllinen korjaajalle, kuka sitten onkaan.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Re: SL R129 ADS jousitus osaaja/korjaamo
Samaa mieltä juusmon kanssa. Osaavia korjaamoja ei tahdo löytyä. ADS kaasunestejousituksen versio 2 tuli ensimmäisessä faceliftissä 9/1995 ja Suomessa niitä lienee kymmenkunta. Järkevintä ja varsinkin halvinta on itse perehtyä aiheeseen. Tuo Brian Cliftonin jakelema ADS2 "opas" on kyllä WISistä peräisin. Jostain syystä siinä ei kuitenkaan ole listattu vikakoodeja. Jos/kun ADS vikavalo syttyy, vikamuistista pitäisi löytyä vihjettä syystä.
Mallia SL 500 7.0 AMG:tä tehtiin vain 150 kpl; enin osa meni juurikin Japaniin. Tosiaan varsin harvinainen ja vieläpä hyvin pienillä metreillä!
Mallia SL 500 7.0 AMG:tä tehtiin vain 150 kpl; enin osa meni juurikin Japaniin. Tosiaan varsin harvinainen ja vieläpä hyvin pienillä metreillä!
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Re: SL R129 ADS jousitus osaaja/korjaamo
Olen nähnyt väitteen, että tuo ei kokonaisuudessaan löydy WISistä, ja että WIS sotkee ADS1- ja ADS2-ohjeita keskenään, mutta en ole jaksanut itse kaivella ja varmistaa asiaa, kun tuo PDF on ollut saatavilla.
Vikakoodeihin liittyen tulikin mieleen toinen lähde, MB USA:n STAR TekInfo, jossa on tähänkin liittyen kaikenlaista.