W124 320 CE -museoautoprojekti-
Re: W124 320 CE -museoautoprojekti-
Etenee tämäkin... Hitaasti, mutta etenee.
Takakelkan etummaiset puslat on irti. Lähtivät kolmessa osassa molemmat puolet. Varsinkin se keskimmäinen alumiini, jonka läpi pultti menee koriin kiinni, oli molemmin puolin vulkanointi pettänyt. Korikiinnikkeissä on hieman pintaruostetta, jota olen poistanut hiomalla ja hapottamalla. Melkein tekisi mieli pudottaa kelkka alas, mutta sen tietää mitä siitä seuraa Ja pakoputki ei katkea mistään ilman rälläkkää, paitsi pakosarjalta asti. Kaikki liitokset on hitsattu Ei tuokaan mikään este ole, mutta aiheuttaa lisää hommaa. Toistaiseksi kelkka paikallaan siis mennään, eiköhän siitä hyvä tule niinkin.
Perämurikan putsasin. Olikin melkoisessa mählässä. Vaihdoin vetarin laippojen poskistefat molemmin puolin, koska öljyisyyttä oli niiden alueella. Etustefa on ihan kuiva.
Poskistefojen vaihto on melko simppeli homma. Öljyt pois perästä ja takakansi irti, jotta pääsee ottamaan akselin lukitusrenkaan irti. Sen jälkeen akselintumppi lähtee ihan vetämällä ulospäin. Akselin kaulalla on soviterinkula jolla aksiaalivälys on sopiva kun lukkorengas on urassaan. Välystä ei saisi olla. Tässä ihan pieni välys tuntui, olkoon noin. Tuo sokka pitäisi vaihtaa uuteen, mutta en osannut sellaista tietenkään ostaa. Sitten vanha tiiviste pois ja uusi tilalle. Ostin Corteco -merkkiset stefat. Niistä oli MB numero viilattu pois, muuten olivat ihan samanlaiset kuin vanhat. Kustantivat n. 17€/kpl. Vanhat stefat eivät näyttäneet mitenkään kärsineiltä. Akselissa huulen kohdalla oli kiillottuma, mutta ei tuntunut sormeen. Hipistelin alueen hienolla santapaperilla varuiksi. Uudet stefat asensin hieman syvemmälle kuin vanhat, jotta huulloksen kohta muuttuu hieman. Itse asiassa stefan pesässä oli olake jota vasten tiivisteet laitoin. Vanhat eivät olleet ihan pohjassa, vaan 1-2mm olkkeesta vajaa. Koska vanhat stefat eivät näyttäneet selkeästi viallisilta, putsasin tietenkin myös huohottimen. Se huopapala olikin ihan öljyn kastelema. Puhdistin pesuaineella ja kuivasin sen paineilmalla.
Takakelkan etummaiset puslat on irti. Lähtivät kolmessa osassa molemmat puolet. Varsinkin se keskimmäinen alumiini, jonka läpi pultti menee koriin kiinni, oli molemmin puolin vulkanointi pettänyt. Korikiinnikkeissä on hieman pintaruostetta, jota olen poistanut hiomalla ja hapottamalla. Melkein tekisi mieli pudottaa kelkka alas, mutta sen tietää mitä siitä seuraa Ja pakoputki ei katkea mistään ilman rälläkkää, paitsi pakosarjalta asti. Kaikki liitokset on hitsattu Ei tuokaan mikään este ole, mutta aiheuttaa lisää hommaa. Toistaiseksi kelkka paikallaan siis mennään, eiköhän siitä hyvä tule niinkin.
Perämurikan putsasin. Olikin melkoisessa mählässä. Vaihdoin vetarin laippojen poskistefat molemmin puolin, koska öljyisyyttä oli niiden alueella. Etustefa on ihan kuiva.
Poskistefojen vaihto on melko simppeli homma. Öljyt pois perästä ja takakansi irti, jotta pääsee ottamaan akselin lukitusrenkaan irti. Sen jälkeen akselintumppi lähtee ihan vetämällä ulospäin. Akselin kaulalla on soviterinkula jolla aksiaalivälys on sopiva kun lukkorengas on urassaan. Välystä ei saisi olla. Tässä ihan pieni välys tuntui, olkoon noin. Tuo sokka pitäisi vaihtaa uuteen, mutta en osannut sellaista tietenkään ostaa. Sitten vanha tiiviste pois ja uusi tilalle. Ostin Corteco -merkkiset stefat. Niistä oli MB numero viilattu pois, muuten olivat ihan samanlaiset kuin vanhat. Kustantivat n. 17€/kpl. Vanhat stefat eivät näyttäneet mitenkään kärsineiltä. Akselissa huulen kohdalla oli kiillottuma, mutta ei tuntunut sormeen. Hipistelin alueen hienolla santapaperilla varuiksi. Uudet stefat asensin hieman syvemmälle kuin vanhat, jotta huulloksen kohta muuttuu hieman. Itse asiassa stefan pesässä oli olake jota vasten tiivisteet laitoin. Vanhat eivät olleet ihan pohjassa, vaan 1-2mm olkkeesta vajaa. Koska vanhat stefat eivät näyttäneet selkeästi viallisilta, putsasin tietenkin myös huohottimen. Se huopapala olikin ihan öljyn kastelema. Puhdistin pesuaineella ja kuivasin sen paineilmalla.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Re: W124 320 CE -museoautoprojekti-
Jos joku on varmaa, niin se on aivan varmaa En malttanut kuitenkaan. Saapahan kunnolla kelkasta ja pohjasta pienimmätkin ruvet pois. Lisäksi narinahelat ovat vaihtokunnossa ja taidampa sitten vaihtaa myös tukivarret samalla. Aina nämä tahtoo vähän paisua...Toistaiseksi kelkka paikallaan siis mennään, eiköhän siitä hyvä tule niinkin.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Re: W124 320 CE -museoautoprojekti-
Purin kelkasta kaikki paitsi takimmaiset koripuslat pois. En nyt vienyt koko kelkkaa puhallettavaksi ja maalattavaksi, vaan hiekkapuhalsin itse ruostekohdat puhtaaksi ja hapotin läpikäydyt kohdat fosforihapolla.
Kelkan takapuslia en tähän tietoon vaihda, koska sportline-alustaan sopivia puslia ei enää valmisteta (A1293511442 -> A2023510942). Ebaystä kyllä sellaiset löytyi ihan sopuhintaan, mutta kuvista päätellen laatu vähän arveluttaa. Paikallaan olevat puslat ovat ulkoisesti ehjät eivätkä tunnu mitenkään väljiltä.
Takanavat palastelin osiin. Vähän menee ehjän korjaamiseksi laakerien osalta, niissä ei mitään vikaa tuntunut olevan. En vain malttanut olla tilaamatta uusia laakereita, kun napa on irrallaan. Samalla saa osista ruosteet ja patinat pois. Narinahelat irrotin myös. Eivät vielä ihan hirveän huonot olleet, mutta suojakumit rikki molemmista. Jarrukilvet on ihan ehjät.
Kelkan takapuslia en tähän tietoon vaihda, koska sportline-alustaan sopivia puslia ei enää valmisteta (A1293511442 -> A2023510942). Ebaystä kyllä sellaiset löytyi ihan sopuhintaan, mutta kuvista päätellen laatu vähän arveluttaa. Paikallaan olevat puslat ovat ulkoisesti ehjät eivätkä tunnu mitenkään väljiltä.
Takanavat palastelin osiin. Vähän menee ehjän korjaamiseksi laakerien osalta, niissä ei mitään vikaa tuntunut olevan. En vain malttanut olla tilaamatta uusia laakereita, kun napa on irrallaan. Samalla saa osista ruosteet ja patinat pois. Narinahelat irrotin myös. Eivät vielä ihan hirveän huonot olleet, mutta suojakumit rikki molemmista. Jarrukilvet on ihan ehjät.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Re: W124 320 CE -museoautoprojekti-
Mahtuiko muuten ASR/ABS anturit läpi siitä perän alla-oikealla sivulla olevan kourun, jossa ne kulkevat, yläosassa olevasta aukosta vai irrotitko johdot sieltä lattian läpi menevästä liittimestä vai kenties katkaisit johdot?
C124 320 CE -93 (vaimon)
W124 300E-24 -92 (oma)
W124 300E-24 -92 (oma)
Re: W124 320 CE -museoautoprojekti-
Irrotin pohjan läpi menevän liittimen. Sehän lähtee ihan kiertämällä. Purin sen suojakourun kokonaan irti, kun se pyöreä tökkeli siitä ei ainakaan mahtuisi läpi. Samaan liittimeen tulee ABS-johtojen lisäksi jarrupalojen kulumisanturien johdot.
ABS anturit purin vielä siitä pohjaliittimestä irti, kun perä piti saada työn alle. En ihan tarkkaan muista miten ne purkautuivat, mutta jokin lukituskynsi piti painaa auki.
Kulumisanturit irrotin jarrusatuloista. Ovat yhdellä pultilla kiinni.
Re: W124 320 CE -museoautoprojekti-
Ok, kiitos infosta. Pitääkin tutkia miten anturin johdot kiinnittyy siihen pyöreään isoon liittimeen.
Mulla on aika ruosteinen se kouru. Tarkoitus olisi irrottaa se ja siistiä. Onkohan sinkityksen päällä ollut maalipinta? Tuosta omasta ei osaa enää sanoa pinta käsittelystä.
Mulla on aika ruosteinen se kouru. Tarkoitus olisi irrottaa se ja siistiä. Onkohan sinkityksen päällä ollut maalipinta? Tuosta omasta ei osaa enää sanoa pinta käsittelystä.
C124 320 CE -93 (vaimon)
W124 300E-24 -92 (oma)
W124 300E-24 -92 (oma)
Re: W124 320 CE -museoautoprojekti-
Mullakin se kouru on aika rupinen, mutta näkyviltä osin näyttäisi keltapassivoidulta. Sisäpuolta ei ainakaan ole maalattu.JPM kirjoitti: ↑To 02.02.2023 12:46 Ok, kiitos infosta. Pitääkin tutkia miten anturin johdot kiinnittyy siihen pyöreään isoon liittimeen.
Mulla on aika ruosteinen se kouru. Tarkoitus olisi irrottaa se ja siistiä. Onkohan sinkityksen päällä ollut maalipinta? Tuosta omasta ei osaa enää sanoa pinta käsittelystä.
Re: W124 320 CE -museoautoprojekti-
Otin takaa kallistuksenvakaajan pois ja tutkailin pohjan ruosteet. Sitä ei todellakaan pahasti ollut, mutta muutamassa kohdassa pientä pintaruostetta. Tämä alusta ei juurikaan ruostesuojaa ole nähnyt, joten aika pienellä vaivalla nuo löytyi. Polttoaine -ja jarruputkien kiinnikkeiden alta yleensä aina vähän löytyy ruskeaa, niin myös tällä kertaa. Jarruputkien klipsut eivät näy kuvassa, mutta vastaavasti oli pintaruostetta. Tässä on muuten taakse molemmille puolille omat jarruputket, johtunee sekin tuosta luistonestosta. Sipistelin ruosteiset kohdat puhtaaksi ja sivelin fosforihappoa viimeistelyksi.
Kelkan kiinnikkeetkin ovat todella hyvässä kunnossa, otin niistäkin saumat auki ja kaikki pintaruosteet pois.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Re: W124 320 CE -museoautoprojekti-
Kiitos kuvasta, nyt tiedän jo paljon enemmän kiinnikkeen mallista!
Hyvässä kunnossa on kyllä kori sinun autossa.
Hyvässä kunnossa on kyllä kori sinun autossa.
C124 320 CE -93 (vaimon)
W124 300E-24 -92 (oma)
W124 300E-24 -92 (oma)
Re: W124 320 CE -museoautoprojekti-
Näkyy olevan siisti pohja, mikähän tuossa äärimmäisenä vasemmalla ympyröidyssä kohdassa on kun mullakin on molemmin puolin siinä ruostetta?
S124 300TE
S211 E500
S211 E500
Re: W124 320 CE -museoautoprojekti-
Ollos hyvä!
Tässä oli vaan kuskin puolella. Monessa oudossa ruostekohdassa on ollut pistehitsi, mutta en muista oliko tuossa kohtaa...
230E:stä oli samantyylinen kuva ja siinäkin olen maalannut tuon saman kohdan
Re: W124 320 CE -museoautoprojekti-
Itsekkin tätä monessa autossa ihmetelly kun melkein jokaiseen 124 on ruoste tuohon kohtaan ilmaantunut. Joissain autoissa missä ruoste ei pahaksi tuossa kohdassa ole päässyt huomaa massassa jonkinlaisen painauman. Lie koria on massauksen jälkeen tehtaalla nostettu näistä kohdista
W115 220D
W123 300D
S124 300TE-24 x2
W124 300D "st"
W124 300E
C124 300CE-24
W123 300D
S124 300TE-24 x2
W124 300D "st"
W124 300E
C124 300CE-24
Re: W124 320 CE -museoautoprojekti-
Ok, täytyypä katsoa vielä tarkemmin näkyisikö mitääs painaumaa tässä.
Pohjan hiotut ja hapotetut ex-ruostekohdat maalasin vielä ruosteenpysäyttäjällä. Täytyy vetäistä vielä epoksit yms mäskit päälle.
Takanavoista poistin ruosteet sitruunahapossa. Samoin takakallistuksen vakaajan kiinnikket, ABS johtojen kourun osat yms muuta pienempää osaa lillui sitruunahappokylvyssä. Täytyy nekin maalata vielä.
Pohjan hiotut ja hapotetut ex-ruostekohdat maalasin vielä ruosteenpysäyttäjällä. Täytyy vetäistä vielä epoksit yms mäskit päälle.
Takanavoista poistin ruosteet sitruunahapossa. Samoin takakallistuksen vakaajan kiinnikket, ABS johtojen kourun osat yms muuta pienempää osaa lillui sitruunahappokylvyssä. Täytyy nekin maalata vielä.
Re: W124 320 CE -museoautoprojekti-
On tässäkin sellaiset kuopat molemmin puolin. Vain kuskin puolella hieman ruostetta.meseucco kirjoitti: ↑La 04.02.2023 16:50Itsekkin tätä monessa autossa ihmetelly kun melkein jokaiseen 124 on ruoste tuohon kohtaan ilmaantunut. Joissain autoissa missä ruoste ei pahaksi tuossa kohdassa ole päässyt huomaa massassa jonkinlaisen painauman. Lie koria on massauksen jälkeen tehtaalla nostettu näistä kohdista
Ruosteen hinkutusta on taas harrastettu. Löysin pohjasta vielä takajousikuppien vierestä molemmin puolin ihan pienet kohdat, joista rapsuttelin ja hapotin ruosteet pois. Nyt pohjan osalta kaikki kohdat on maalattu epoksipohjamaalilla. Takapalkkiin lisäsin kotelosuojaa palkissa olevista rei'istä.
Kuskin puolen takakaareen tehdyt hitsauspaikat maalasin myös samalla epoksilla.
Takakelkasta hiekkapuhalsin aiemin ruostekohdat puhtaaksi. Nyt nekin kohdat saivat pohjamaalin ylleen. Tuohon vielä pintamaali niin pääsee laittamaan kasaan päin. Vetoakselit puhdistin päällisin puolin ja hinkkasin akselin puhtaaksi. Ei ollut tallilla sopivaa rasvaa, joten en vielä purkanut niveliä. Tuskin niissä mitään on, mutta vähän polttelis vaihtaa rasvat nyt kun ovat irrallaan
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Re: W124 320 CE -museoautoprojekti-
Purin molempien vetoakselien molemmat nivelet. Sisäpää on ihan ajateltu purettavaksi, mutta ulkopään niveltä joutuu vähän pakottamaan auki. Tuosta välistä pitää irrottaa ensin suojakuppi nivelestä. Suojakumin puoleista kuppia pitää raottaa nivelen urasta pois ja sitten nivelen o-renkaan yli. Sitten ulkonivelen saa taitettua irti ja akselin päästä saa sitten lukkorenkaan auki. Myös sisäpään nivel on lukittu segerillä.
Puhdistin kaikki nivelien osat vanhoista rasvoista. Hyväkuntoiset on nivelet, ihan pientä kiillottumaa urissa. Rasvatkin oli pääosin notkeat, mutta pientä jankkiintumista oli havaittavissa. Hipelöin akselit puhtaaksi ja maalasin suojakumien välin ensin pohjamaalilla ja sitten mustaksi.
Niveliä en kerennyt enää kasaamaan, antaa maalin kuivaa kunnolla. Takanavat ovat ruosteesta puhtaat ja toisen sain maalattua pohjaväriin kunnes maali loppui. Taka-apurunkoon pusersin perämurikan häränsilmäpuslat paikalleen. Kierretangolla ja sopivilla vasteilla menivät kepeästi paikalleen. Suihkutin kotelosuojaa takakaelkan runkopalkkien sisään etummaisien kumityynyyjen pesässä olevasta reiästä.
Kannattaa merkkailla kaikki vetarin osat melko hyvin, jotta ne saa takaisin oikein. Itse olen käyttänyt valkoista paikkamaalia sellaisessa kynsilakkapurkissa. Pysyy hyvin vaikka osia putsailee.Puhdistin kaikki nivelien osat vanhoista rasvoista. Hyväkuntoiset on nivelet, ihan pientä kiillottumaa urissa. Rasvatkin oli pääosin notkeat, mutta pientä jankkiintumista oli havaittavissa. Hipelöin akselit puhtaaksi ja maalasin suojakumien välin ensin pohjamaalilla ja sitten mustaksi.
Niveliä en kerennyt enää kasaamaan, antaa maalin kuivaa kunnolla. Takanavat ovat ruosteesta puhtaat ja toisen sain maalattua pohjaväriin kunnes maali loppui. Taka-apurunkoon pusersin perämurikan häränsilmäpuslat paikalleen. Kierretangolla ja sopivilla vasteilla menivät kepeästi paikalleen. Suihkutin kotelosuojaa takakaelkan runkopalkkien sisään etummaisien kumityynyyjen pesässä olevasta reiästä.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Re: W124 320 CE -museoautoprojekti-
No niin...
Jotain pientä edistystä ja ei niin edistystä...
Vetarit kasattu uusilla rasvoilla, paitsi että toisesta uupuu vielä suojakumien kiristyspannat, koska ajatuksissani ostin niitä liian vähän.
Kelkan etupuslat paikallaan. Jotain pikkuosia maalattu. Takanavat maalattu.
Toinen takalaakeri paikallaan, mutta napa ja jarrukilpi vielä irrallaan. Myös narinahela pesässään.
Toisen puolen takanavan kasaus olikin vähän surkeampi suoritus. Savolainen supersankari Vituiksmän oli asentamassa. Ensin rikoin narinahelan suojakumin kun asensin helaa paikalleen. Tai sitten se oli jo rikki, jokatapauksessa uusiks män.
Painoin laakerin pesään ja navan sitten laakeriin. Mietin, että miten tuo kokonaisuus näyttää niin oudolta No koska jarrukilpi unohtui välistä
Noh, ehjänähän tuo laakeri ei purkaannu, joten sekin meni uusiks ( ja kyllä, tiedän että jarrukilven saisi halkaistuna paikalleen mutten halua tehdä niin). Purin navan, kokeillaan seuraavalla kerralla paremmalla menestyksellä.
Jotain pientä edistystä ja ei niin edistystä...
Vetarit kasattu uusilla rasvoilla, paitsi että toisesta uupuu vielä suojakumien kiristyspannat, koska ajatuksissani ostin niitä liian vähän.
Kelkan etupuslat paikallaan. Jotain pikkuosia maalattu. Takanavat maalattu.
Toinen takalaakeri paikallaan, mutta napa ja jarrukilpi vielä irrallaan. Myös narinahela pesässään.
Toisen puolen takanavan kasaus olikin vähän surkeampi suoritus. Savolainen supersankari Vituiksmän oli asentamassa. Ensin rikoin narinahelan suojakumin kun asensin helaa paikalleen. Tai sitten se oli jo rikki, jokatapauksessa uusiks män.
Painoin laakerin pesään ja navan sitten laakeriin. Mietin, että miten tuo kokonaisuus näyttää niin oudolta No koska jarrukilpi unohtui välistä
Noh, ehjänähän tuo laakeri ei purkaannu, joten sekin meni uusiks ( ja kyllä, tiedän että jarrukilven saisi halkaistuna paikalleen mutten halua tehdä niin). Purin navan, kokeillaan seuraavalla kerralla paremmalla menestyksellä.
Re: W124 320 CE -museoautoprojekti-
Asensin toisen puolen takalaakerin loppuu. Siihen onnistui laittaa jarrukilpi väliin ennen navan prässäystä. Toiselle puolelle laakeri on vielä matkalla.
Ruostesuojasin kelkan alle jäävän pohjan osuuden Dinitrol ML kotelosuojalla. Kelkan etukiinnikkeiden saumoihin laitoin udet tiivisteliimamassat poistettujen tilalle.
Perän tankkasin öljyllä. Mittailin takakannen ollessa auki, että iso lautaspyörä on 210mm halkaisijalla, eli tässä on ns. kunkkuperä. Lirutin siis 1.3l Fuchs Titan Sintopoid FE 75W-85 peräöjyä sisuksiin. Kiinnitin perän takakelkkaan.
Irrotin taka-alatukivarsista sisemmät puslat ja vaihdoin uusiin. Nämä eivät kyllä olleet mitenkään väljät, mutta kun uudet oli paketissa niin en voinut olla vaihtamatta. Näitä ei varmaan liian usein vaihdella, joten laitetaanpa jotain informaatioota:
Vanhaa puslaa ei kannata yrittää prässätä kokonaisena pihalle. Yhden kerran olen näin tehnyt ja puslan pesä muotoutui kananmunan muotoiseksi. Eli pusla otetaan rikkomalla. Ensin pienellä poranterällä poraa välissä olevan kumin kunnolla rikki ja irti, jolloin keskellä olevan alumiiniholkin saa lyötyä/revittyä irti. Esim. kun on saanut poralla kumiin reikiä, niin kiinnittää tukivarren puslasta kiinni ruuvipenkkiin ja pyörittelee kumin irti Sitten rautasahan terä puslan reiän läpi ja kahdesta kohdasta ulkoholkki halki. Ulkoholkki on melko ohutta tavaraa, joten varovaisesti kannattaa sahailla. Sitten tuurnalla napauttaa ylimääräisen soiron irti ja loput puslasta irtoaa nätisti. Uuden osan voi sitten prässätä paikalleen.
Ruostesuojasin kelkan alle jäävän pohjan osuuden Dinitrol ML kotelosuojalla. Kelkan etukiinnikkeiden saumoihin laitoin udet tiivisteliimamassat poistettujen tilalle.
Perän tankkasin öljyllä. Mittailin takakannen ollessa auki, että iso lautaspyörä on 210mm halkaisijalla, eli tässä on ns. kunkkuperä. Lirutin siis 1.3l Fuchs Titan Sintopoid FE 75W-85 peräöjyä sisuksiin. Kiinnitin perän takakelkkaan.
Irrotin taka-alatukivarsista sisemmät puslat ja vaihdoin uusiin. Nämä eivät kyllä olleet mitenkään väljät, mutta kun uudet oli paketissa niin en voinut olla vaihtamatta. Näitä ei varmaan liian usein vaihdella, joten laitetaanpa jotain informaatioota:
Vanhaa puslaa ei kannata yrittää prässätä kokonaisena pihalle. Yhden kerran olen näin tehnyt ja puslan pesä muotoutui kananmunan muotoiseksi. Eli pusla otetaan rikkomalla. Ensin pienellä poranterällä poraa välissä olevan kumin kunnolla rikki ja irti, jolloin keskellä olevan alumiiniholkin saa lyötyä/revittyä irti. Esim. kun on saanut poralla kumiin reikiä, niin kiinnittää tukivarren puslasta kiinni ruuvipenkkiin ja pyörittelee kumin irti Sitten rautasahan terä puslan reiän läpi ja kahdesta kohdasta ulkoholkki halki. Ulkoholkki on melko ohutta tavaraa, joten varovaisesti kannattaa sahailla. Sitten tuurnalla napauttaa ylimääräisen soiron irti ja loput puslasta irtoaa nätisti. Uuden osan voi sitten prässätä paikalleen.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Re: W124 320 CE -museoautoprojekti-
Eilen saapui uusi takalaakeri sekä narinahela ja tänään naputtelin helan paikalleen onnistuneesti. Prässäsin laakerin, laitoin jarrukilven ja sitten vasta navan laakeriin. 45 euroa ja muutaman tunnin ylimääräinen työ oli tunaroinnin hinta.
Narinahelan ostin yhden ylimääräisen, halvimman mahdollisen (n. 3€), josta otan ehjän suojakumin Lemförderiin niin siitä saa ehdan varaosan.
Lisäilin pohjaan ruostesuojausta, laitoin pari uutta kumitulppaa rikkinäisten tilalle ja pistin polttoaine/jarruputkien kiinnikkeitä takaisin. Samoin takavakaajan kiinnitin uusilla korikumeilla ja puhdistetuilla/maalatuilla pannoilla paikalleen.
Hipistelin takaiskarien läpivientikohdista pienet pintaruosteet pois ja maalasin alueet.
Niin ja vetareihin laitoin puuttuvat nivelen kumien pannat.
Narinahelan ostin yhden ylimääräisen, halvimman mahdollisen (n. 3€), josta otan ehjän suojakumin Lemförderiin niin siitä saa ehdan varaosan.
Lisäilin pohjaan ruostesuojausta, laitoin pari uutta kumitulppaa rikkinäisten tilalle ja pistin polttoaine/jarruputkien kiinnikkeitä takaisin. Samoin takavakaajan kiinnitin uusilla korikumeilla ja puhdistetuilla/maalatuilla pannoilla paikalleen.
Hipistelin takaiskarien läpivientikohdista pienet pintaruosteet pois ja maalasin alueet.
Niin ja vetareihin laitoin puuttuvat nivelen kumien pannat.
Re: W124 320 CE -museoautoprojekti-
Nyt, kun kaikki osat olivat asennusvalmiita, niin sai jotain näkyvääkin aikaiseksi.
Pulttasin vetoakselit uusilla pulteilla ja alusrinkuloilla perään kiinni. Alkuperäiset pultit olivat xzn-kannalla (10), uudet taasen e-torx 12.
Sitten laitoin uudet takatukivarret ensin takanapaan ja sitten apurunkoon. Tukivarret oli helpompi kasata ensin irtonaiseen takanapaan.
Sitten kelkka tunkin päälle ja ujuttelin koko komeuden paikalleen. Bensapumpun imuletku pitää viedä kelkan läpi, joten se pitää muistaa irrottaa ennen kelkan asennusta. Sitten koripultit kiinni. Eteen tuli uudet ja taakse laitoin vanhat. Ovat keltapassivoidut ja kantaa lukuunottamatta virheettömät.
Kasasin käsijarruvaijerit kiinni napaan ja linkkuun. Pulttasin myös kardaanin kiinni perään.
Alatukivarret kiinnitin sisäpäästä ja nostin tunkilla jousen kanssa toisen pään narinahelaan kiinni. Sitten uudet iskunvaimentimet ja koiranluut molemmin puolin.
Nostin tunkilla jousen alta kunnes auto nousi tuennastaan ilmaan ja kiristin kaikki tukivarsien, iskarien yms pultit kireälle tässä asennossa. Sama temppu molemmille puolille. Aurauksensäätötangot asensin suurinpiirtein samaan asemaan, jossa vanhat olivat ennen purkua. Käsijarrut ja asr kaapelit kouruineen jäivät seuraavaan kertaan.
Jousiksi Eibach ProKit 2517-140 ykkösen kumeilla. Iskareiksi Bilstein B8.
Pulttasin vetoakselit uusilla pulteilla ja alusrinkuloilla perään kiinni. Alkuperäiset pultit olivat xzn-kannalla (10), uudet taasen e-torx 12.
Sitten laitoin uudet takatukivarret ensin takanapaan ja sitten apurunkoon. Tukivarret oli helpompi kasata ensin irtonaiseen takanapaan.
Sitten kelkka tunkin päälle ja ujuttelin koko komeuden paikalleen. Bensapumpun imuletku pitää viedä kelkan läpi, joten se pitää muistaa irrottaa ennen kelkan asennusta. Sitten koripultit kiinni. Eteen tuli uudet ja taakse laitoin vanhat. Ovat keltapassivoidut ja kantaa lukuunottamatta virheettömät.
Kasasin käsijarruvaijerit kiinni napaan ja linkkuun. Pulttasin myös kardaanin kiinni perään.
Alatukivarret kiinnitin sisäpäästä ja nostin tunkilla jousen kanssa toisen pään narinahelaan kiinni. Sitten uudet iskunvaimentimet ja koiranluut molemmin puolin.
Nostin tunkilla jousen alta kunnes auto nousi tuennastaan ilmaan ja kiristin kaikki tukivarsien, iskarien yms pultit kireälle tässä asennossa. Sama temppu molemmille puolille. Aurauksensäätötangot asensin suurinpiirtein samaan asemaan, jossa vanhat olivat ennen purkua. Käsijarrut ja asr kaapelit kouruineen jäivät seuraavaan kertaan.
Jousiksi Eibach ProKit 2517-140 ykkösen kumeilla. Iskareiksi Bilstein B8.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Re: W124 320 CE -museoautoprojekti-
Hyvältä näyttää!
C124 320 CE -93 (vaimon)
W124 300E-24 -92 (oma)
W124 300E-24 -92 (oma)
Re: W124 320 CE -museoautoprojekti-
Kasasin takapään loppuun.
Reititin ABS ja kulumisentunnistinantureiden johdot ja kasasin pohjaan kiinnittyvään liittimeen ABS-liittimet takaisin.
Laitoin käsijarrukengät hilppeineen paikalleen, samoin jarrulevyt ja satulat. Säädin käsijarrut. Vetoakselin ulkopään muttereita en vielä kirinyt lopulliseen momenttiin kun ei ollut sopivaa momenttiavainta.
Laitoin myös pakoputken takavaimentimen paikalleen ja alatukivarsien muovisuojat myös.
Sitten laskin auton renkaille.
Vaihdoin etupäähän uudet jouset ja iskunvaimentimet. Eli nyt on alustana Eibach ProKit 2517-140 ja iskareina Bilstein B8 joka nurkassa. Tuo B8 on muutaman sentin lyhempi kuin sportlinen iskari. Jouset olivat mitaltaan aika samoissa vanhoihin verraten mutta jostain syystä kuskin puolen vanha etujousi oli puoli kierrosta lyhempi kuin vänkärin puoleinen
Korko näytti ihan hyvältä, ehkä edessä hieman alempana kuin takana. Noh, näkeepä tuon sitten paremmin, kun saan auton ulos ja vähän ajeltua. Ohjausiskunvaimentimen vaihdoin myös uuteen Bilsteiniin.
Seuraavaksi pääsisi sitten korjailemaan keulan osia linjaansa. Ja kaikkea muuta mitä piti talvella tehdä
Reititin ABS ja kulumisentunnistinantureiden johdot ja kasasin pohjaan kiinnittyvään liittimeen ABS-liittimet takaisin.
Laitoin käsijarrukengät hilppeineen paikalleen, samoin jarrulevyt ja satulat. Säädin käsijarrut. Vetoakselin ulkopään muttereita en vielä kirinyt lopulliseen momenttiin kun ei ollut sopivaa momenttiavainta.
Laitoin myös pakoputken takavaimentimen paikalleen ja alatukivarsien muovisuojat myös.
Sitten laskin auton renkaille.
Vaihdoin etupäähän uudet jouset ja iskunvaimentimet. Eli nyt on alustana Eibach ProKit 2517-140 ja iskareina Bilstein B8 joka nurkassa. Tuo B8 on muutaman sentin lyhempi kuin sportlinen iskari. Jouset olivat mitaltaan aika samoissa vanhoihin verraten mutta jostain syystä kuskin puolen vanha etujousi oli puoli kierrosta lyhempi kuin vänkärin puoleinen
Korko näytti ihan hyvältä, ehkä edessä hieman alempana kuin takana. Noh, näkeepä tuon sitten paremmin, kun saan auton ulos ja vähän ajeltua. Ohjausiskunvaimentimen vaihdoin myös uuteen Bilsteiniin.
Seuraavaksi pääsisi sitten korjailemaan keulan osia linjaansa. Ja kaikkea muuta mitä piti talvella tehdä
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Re: W124 320 CE -museoautoprojekti-
Latailin hieman akkua ja täräyrin coupen käyntiin. Piti käyttää tallista ulkona jotta sain vänkärin oven kokonaan auki jotta sain vänkärin puolen lokasuojan irti. Kuskin puoli onnistui sisällä tallissa, sillä puolella on enemmän tilaa.
Otin myös puskurin sekä valo -ja vilkku-umpiot irti. Ja maskin myös.
Lokasuojat on tarvikkeet eli istuvuus ei ole täydellinen. Ovilinjaan käy ihan ok, mutta suhteessa konepeltiin irvistää.
Konepelti on myös vähän miten sattuu. Pahiten koholla vänkärin puolen tuulilasin nurkasta, mutta on siinä muutakin linjailua. Säätövara ei riitä joten kokeilen eka toisilla saranoilla, jospa nuo nykyiset on vähän kierot...
Umpioissa on tarvikelasit. Oikelle puolelle on jemmassa ihan uusia Boschin ja Hellan laseja 3kpl, mutta vasemmallle toistaiseksi vain käytettyjä orkkiksia.
Otin myös puskurin sekä valo -ja vilkku-umpiot irti. Ja maskin myös.
Lokasuojat on tarvikkeet eli istuvuus ei ole täydellinen. Ovilinjaan käy ihan ok, mutta suhteessa konepeltiin irvistää.
Konepelti on myös vähän miten sattuu. Pahiten koholla vänkärin puolen tuulilasin nurkasta, mutta on siinä muutakin linjailua. Säätövara ei riitä joten kokeilen eka toisilla saranoilla, jospa nuo nykyiset on vähän kierot...
Umpioissa on tarvikelasit. Oikelle puolelle on jemmassa ihan uusia Boschin ja Hellan laseja 3kpl, mutta vasemmallle toistaiseksi vain käytettyjä orkkiksia.
Re: W124 320 CE -museoautoprojekti-
Löytyihän siitä konepellistä säätöä, kun pääsi ihan ajatuksella tekemään. Vänkärin kulman sai tiputettua sopivaan korkoon saranoita vaihtamatta. Vänkärin puolelle löytyy alkuperäinen lokasuoja, sovittelin sitä paikalleen ja se linjautui ihan kivasti. Laitoin ostoilmoituksen kuskin puoleisesta orkkislokarista, katsotaan onnistaako.
Onneksi tuo kuskin puoleinenkaan ihan pahimmasta päästä ole, aika hyväksi sain sitäkin leivottua. Tuulilasin puolella sauma on vielä liian iso. Tuntuisi, että konepeltiä pitäisi saada siirrettyä sivuttain muutama milli niin olisi aika hyvä. Tuosta on hyvä jatkaa...
Onneksi tuo kuskin puoleinenkaan ihan pahimmasta päästä ole, aika hyväksi sain sitäkin leivottua. Tuulilasin puolella sauma on vielä liian iso. Tuntuisi, että konepeltiä pitäisi saada siirrettyä sivuttain muutama milli niin olisi aika hyvä. Tuosta on hyvä jatkaa...
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Re: W124 320 CE -museoautoprojekti-
Onko sillä väliä, vaikka umpioiden lasit ei ole alkuperäisosia ? "Normaalissa" museotarkastuksessa asialla ei ole merkitystä.
Vasempaan lasiinhan se kivi useimmiten lentää vastaantulevasta ajoneuvosta niin ne on enemmän hakusessa kuin oikean puoleiset.
Vasempaan lasiinhan se kivi useimmiten lentää vastaantulevasta ajoneuvosta niin ne on enemmän hakusessa kuin oikean puoleiset.
wiimax.fi
Re: W124 320 CE -museoautoprojekti-
Museoinnin kannalta tuskin onkaan. Ehkä itselle enemmän.
Tykkään yrittää bongailla alkuperäisosia (uusia/hyväkuntoisia), joita ei enää kohtuudella saa.
Jos olen sitten onnistunut ehjäämään jonkin paikan alkuperäisosalla, mutta tarvikkeen hinnalla niin olen onnistunut
Re: W124 320 CE -museoautoprojekti-
Hyvä tapa ajatella asiaa.
Umpion laseissa on lähinnä se ongelmana, että käytetyt on useimmiten jossain määrin kuluneita ja näin ollen uusi (tarvike)lasi tekee autolle paljon paremman ulkonäön, jossa kohtaa itse tinkisin mieluummin alkuperäisyydestä.
En tosin edes muista omista 124:stä, taitaa olla molemmissa orkkis lasit.
Umpion laseissa on lähinnä se ongelmana, että käytetyt on useimmiten jossain määrin kuluneita ja näin ollen uusi (tarvike)lasi tekee autolle paljon paremman ulkonäön, jossa kohtaa itse tinkisin mieluummin alkuperäisyydestä.
En tosin edes muista omista 124:stä, taitaa olla molemmissa orkkis lasit.
wiimax.fi
Re: W124 320 CE -museoautoprojekti-
Juuh, huonompaa tilalle en laita. Yhden vasemmanpuoleisen uuden Boschin ostinkin, mutta ilmeisesti myyjä halusi katsoa asiaa toisesta suunnasta kerta olikin oikean puolen lasi paketissa. Sillä niitä onkin nyt useampi uusi jemmassa. Katsellaan, josko tarttuisi toisellekin puolelle vielä.
Mikään kiire ei ole kun nuo paikallaan olevat on ihan ehjät, olikohan Depo-merkkiset.
Mikään kiire ei ole kun nuo paikallaan olevat on ihan ehjät, olikohan Depo-merkkiset.
Re: W124 320 CE -museoautoprojekti-
Ajattelin parantaa hieman ajomukavuutta. Vaihteenvalitsin on ollut melko epämääräinen ja tiesin, että vaihteensiirtäjän tangon puslat ovat loppu. Sain uudet puslat kaupan yhteydessä mukaan kun ostin tämän ja nyt päätin asentaa ne.
Vaihteiston pää oli helppo, kun välikappaleen sai purettua kokonaan irti. Painoin uuden holkin viilapenkissä paikalleen. Oli tosi tiukka. Vanhaa puslaa ei ollut enää ollenkaan jäljellä. Vaihteensiirtäjän puoli olikin vähän työläämpi. Yritin ensin auton alla saada uutta paikalleen, mutta ei siitä mitään tullut. Enkä omista hommaan tarkoitettuja pihtejä, ja vaikka mielessä oli joskus väsätä sellaiset niin tekemättä jäi... Päätin ottaa sitten koko keppiyksikön irti. Sitten sain viilapenkissä uuden puslan paikalleen. Keppiyksikön takaisin laittamiseksi päätin ottaa koko keskikonsolin irti, on sen verran ahtaasti johtojen alla muutoin. Ja siinä samalla vauhdilla purin sisustaa hieman lisää ja vaihdoin uuden monitoimiviiksen. Vanha halusi pyyhkiä tihkuasennolla aina kun viikseen koski. Vaihto oli melko simppeli vaikka airbag ja ratti pitikin irroittaa. Viiksessä on tuollainen 1 irrallinen liitin joka oli vanhasta katkaistu enkä löytänyt sille autostakaan vastaliitintä. Yksi katkaistu johto siellä roikkui... Mitä tuo ohjaa?
Vaihteiston pää oli helppo, kun välikappaleen sai purettua kokonaan irti. Painoin uuden holkin viilapenkissä paikalleen. Oli tosi tiukka. Vanhaa puslaa ei ollut enää ollenkaan jäljellä. Vaihteensiirtäjän puoli olikin vähän työläämpi. Yritin ensin auton alla saada uutta paikalleen, mutta ei siitä mitään tullut. Enkä omista hommaan tarkoitettuja pihtejä, ja vaikka mielessä oli joskus väsätä sellaiset niin tekemättä jäi... Päätin ottaa sitten koko keppiyksikön irti. Sitten sain viilapenkissä uuden puslan paikalleen. Keppiyksikön takaisin laittamiseksi päätin ottaa koko keskikonsolin irti, on sen verran ahtaasti johtojen alla muutoin. Ja siinä samalla vauhdilla purin sisustaa hieman lisää ja vaihdoin uuden monitoimiviiksen. Vanha halusi pyyhkiä tihkuasennolla aina kun viikseen koski. Vaihto oli melko simppeli vaikka airbag ja ratti pitikin irroittaa. Viiksessä on tuollainen 1 irrallinen liitin joka oli vanhasta katkaistu enkä löytänyt sille autostakaan vastaliitintä. Yksi katkaistu johto siellä roikkui... Mitä tuo ohjaa?
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 101
- Liittynyt: Ti 27.12.2016 15:03
Re: W124 320 CE -museoautoprojekti-
Voisikohan tuo olla ns. saksanparkki eli piuha jolla syttyy joko vasemman tai oikean puoleiset parkkivalot auton sammutettuna vilkun viiksen mukaan? En tunne W124 sähkökaaviota niin voi olla väärä arvaus.
Rossin Dieselit
C218 CLS 350 CDI 4matic -12
W212 E 220 CDI -11
W204 C 200 CDI -11
C218 CLS 350 CDI 4matic -12
W212 E 220 CDI -11
W204 C 200 CDI -11