500SL 1990
Re: 500SL 1990
Eipä ne kauhean vahvoja tarvii olla että kerää irto purun mitä rattaista tulee. Kunhan pysyvät paikoillaan. Jos ne pysyy jääkaapin ovessa niin eiköhän ne tuollakin pysy.
No Febi on ollut ihan ok mitä olen käyttänyt niiden osia. Sehän on kaiketi Febi Bilstein jos en ihan väärin muista. Ainakin ollut.
No Febi on ollut ihan ok mitä olen käyttänyt niiden osia. Sehän on kaiketi Febi Bilstein jos en ihan väärin muista. Ainakin ollut.
Re: 500SL 1990
Hieno R129 projekti, tuohon jakopään osiin liittyen itse käyttäisin kuitenkin noita Mersun OEM osia. Febin laatu on ollut aikamoista vaihtelua hyvästä huonoon. Suurin osa Febin osista tehdään nykyään kiinassa.
Tuolla videolla on aika hyvin että mitä merkkejä kannattaa käyttää ja mitä ei.
https://www.youtube.com/watch?v=cqeKZVy8eXo
Tuolla videolla on aika hyvin että mitä merkkejä kannattaa käyttää ja mitä ei.
https://www.youtube.com/watch?v=cqeKZVy8eXo
W124 E 200 1994 (käyttis)
W123 230E A 1982 (MR-projekti)
S204 C200 Kompressor A 2008 (Välillä lainassa)
Ex: Mercedes Benz w115 220 D (mr) 1976
W123 230E A 1982 (MR-projekti)
S204 C200 Kompressor A 2008 (Välillä lainassa)
Ex: Mercedes Benz w115 220 D (mr) 1976
Re: 500SL 1990
Kiitos, ostan varmaan mersun original osatPontus kirjoitti: ↑To 19.01.2023 23:48 Hieno R129 projekti, tuohon jakopään osiin liittyen itse käyttäisin kuitenkin noita Mersun OEM osia. Febin laatu on ollut aikamoista vaihtelua hyvästä huonoon. Suurin osa Febin osista tehdään nykyään kiinassa.
Tuolla videolla on aika hyvin että mitä merkkejä kannattaa käyttää ja mitä ei.
https://www.youtube.com/watch?v=cqeKZVy8eXo
Re: 500SL 1990
Joo, nyt vaikuttaa että laatu vaihtelee Febin osissa..MJPfin kirjoitti: ↑To 19.01.2023 23:30 Eipä ne kauhean vahvoja tarvii olla että kerää irto purun mitä rattaista tulee. Kunhan pysyvät paikoillaan. Jos ne pysyy jääkaapin ovessa niin eiköhän ne tuollakin pysy.
No Febi on ollut ihan ok mitä olen käyttänyt niiden osia. Sehän on kaiketi Febi Bilstein jos en ihan väärin muista. Ainakin ollut.
Re: 500SL 1990
Syyläreitä säkyy siinä määrin, että Kent on tehnyt ihan korjaussarjankin: https://www.youtube.com/watch?v=2yYz1xtPme0
Re: 500SL 1990
Itsellä oli myös samalla tavalla ylävesiletkun lähtö katkennut. Letku oli kyllä paikallaan mutta vuoti välistä. Tein vastaavanlaisen väliaikaiskorjauksen hallilta löytyneestä metalliputkesta ja liimasin epoksilla kiinni. Uudessa Behrin syylärissä olikin metalli-insertit valmiina letkunlähdöissä.
Re: 500SL 1990
INA olisi muistaakseni laadultaan OEM jakoketju. Ainakin ollut joskus.
Re: 500SL 1990
Kiitos vinkistäpazo kirjoitti: ↑La 21.01.2023 11:44 Syyläreitä säkyy siinä määrin, että Kent on tehnyt ihan korjaussarjankin: https://www.youtube.com/watch?v=2yYz1xtPme0
Re: 500SL 1990
En saa kampiakselin 27mm pulttia irti Jatkovarren kanssa ku yrittää niin alkaa pyöriin mukana vaikka puristimella yrittää lukita kampiakselin remmipyörän..mutterikoneella kokeilin myös..
Re: 500SL 1990
No huomena ostan voimakkaaman mutterikoneen niin eiköhän tuo pultti irtoa
Näin pitkälle pääsin tänään purkuhommissa.. Kyllä se jossain asennossa hyppää tuo ketju vähän, apparin puolimmaiset nokkka-akselit on silloin paikallaan ja kestää vähän aikaa ennekuin taas "tulevat mukaan", eli jotain vikaa siellä ketjuhommissa on..
Näin pitkälle pääsin tänään purkuhommissa.. Kyllä se jossain asennossa hyppää tuo ketju vähän, apparin puolimmaiset nokkka-akselit on silloin paikallaan ja kestää vähän aikaa ennekuin taas "tulevat mukaan", eli jotain vikaa siellä ketjuhommissa on..
Re: 500SL 1990
Ketjunkiristimissä on yleensä "räikkä" joka pitää mekaanisesti ketjusta turhat löysät pois koneen ollessa pysähdyksissä, koneen käynnistyessä öljynpaine kiristää ketjun oikeaan kireyteen. Tästä syystä ketjussa on aina hiukan enemmän löysää koneen seistessä ja ajoitus ei mene merkkeihin. Käydessä ajoitus voi silti olla kohdallaan tai ainakin hyvin liki.
C124 320 CE -93 (vaimon)
W124 300E-24 -92 (oma)
W124 300E-24 -92 (oma)
Re: 500SL 1990
Mukavastihan projektisi etenee! M119 on mahtimoottori ja aikanaan tehokkain, mitä Daimler-Benz henkilöautoon teki. Voimaa on vähintään riittävästi, mutta R129 SL on myös painava auto - Sports Leicht.
Kuvasta päätellen moottorissasi saattaa olla hyvin tavallinen öljyvuoto edessä kuskin puolella. Helppo ja halpa korjata. Tässä yksi monista viestiketjuista aiheesta: viewtopic.php?f=2&t=178591&p=1154919#p1154919
Kuvasta päätellen moottorissasi saattaa olla hyvin tavallinen öljyvuoto edessä kuskin puolella. Helppo ja halpa korjata. Tässä yksi monista viestiketjuista aiheesta: viewtopic.php?f=2&t=178591&p=1154919#p1154919
Viimeksi muokannut pazo, Ma 23.01.2023 22:25. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Re: 500SL 1990
Ahaa, mutta tuo ketjun pompahdus vähän epäilyttää että siellä on jotakin rikki myös.. Eikö ajoituksen pitäis kuitenkin olla kohillaan kampiakseli-nokka akselit vaikka kone on kiinni..?JPM kirjoitti: ↑La 21.01.2023 20:48 Ketjunkiristimissä on yleensä "räikkä" joka pitää mekaanisesti ketjusta turhat löysät pois koneen ollessa pysähdyksissä, koneen käynnistyessä öljynpaine kiristää ketjun oikeaan kireyteen. Tästä syystä ketjussa on aina hiukan enemmän löysää koneen seistessä ja ajoitus ei mene merkkeihin. Käydessä ajoitus voi silti olla kohdallaan tai ainakin hyvin liki.
Re: 500SL 1990
Joo niin on, melkein kahen tonnin painoseen autoon tarviikin tuon koneen Joo ihan oikeassa olet, tehostimen säiliön täyttöletku vuotaapazo kirjoitti: ↑La 21.01.2023 21:41 Mukavastihan projektisi etenee! M119 on mahtimoottori ja aikanaan tehokkain, mitä Daimler-Benz henkilöautoon teki. Voimaa on vähintään riittävästi, mutta R129 SL on myös painava auto - Sports Leight.
Kuvasta päätellen moottorissasi saattaa olla hyvin tavallinen öljyvuoto edessä kuskin puolella. Helppo ja halpa korjata. Tässä yksi monista viestiketjusta aiheesta: viewtopic.php?f=2&t=178591&p=1154919#p1154919
Re: 500SL 1990
Joo, aivan varmasti on ketju ja kiristin kulunut, ohjureissa voi olla vikaa jne. Tottakai ajoituksen kuuluisi olla kohdallaan koneen seistessä ja uusilla osilla se menee varmasti aika lähelle merkkeihin. Jos pitäisi veikata niin se ei silti osu aivan kohdalleen eikä siinä silti ole mitään vikaa.pasi84 kirjoitti: ↑La 21.01.2023 22:55Ahaa, mutta tuo ketjun pompahdus vähän epäilyttää että siellä on jotakin rikki myös.. Eikö ajoituksen pitäis kuitenkin olla kohillaan kampiakseli-nokka akselit vaikka kone on kiinni..?JPM kirjoitti: ↑La 21.01.2023 20:48 Ketjunkiristimissä on yleensä "räikkä" joka pitää mekaanisesti ketjusta turhat löysät pois koneen ollessa pysähdyksissä, koneen käynnistyessä öljynpaine kiristää ketjun oikeaan kireyteen. Tästä syystä ketjussa on aina hiukan enemmän löysää koneen seistessä ja ajoitus ei mene merkkeihin. Käydessä ajoitus voi silti olla kohdallaan tai ainakin hyvin liki.
C124 320 CE -93 (vaimon)
W124 300E-24 -92 (oma)
W124 300E-24 -92 (oma)
Re: 500SL 1990
Ei se kiristin kuulu antaa löysää vaikka kone ei käy, sitä varten siellä on se räikkä mikä estää kiristimen pakittamisen.
Jos ketju pomppii löysälle käsin pyöritettäessä niin loppu on osat.
Ei mersun ketjuista niin kokemusta mutta muista aika paljon. Ei ole yhdessäkään ollut löysää uusilla osilla kun ketjunkiristin ja laaharit kunnossa.
Jos ketju pomppii löysälle käsin pyöritettäessä niin loppu on osat.
Ei mersun ketjuista niin kokemusta mutta muista aika paljon. Ei ole yhdessäkään ollut löysää uusilla osilla kun ketjunkiristin ja laaharit kunnossa.
Re: 500SL 1990
Olisiko niin, että se räikkä on mukana pelissä vaan tiettyy kireyteen saakka? Ts. se estää vaan ylilöystymisen? Muutaman ketjun ja kiristimen olen vaihtanut, kun moottoreista on kylmäkäynnistyksen jälkeen kuulunut se tuttu raksutus, joka häviää kun öljynpaineet nousee. Uusilla ketjuilla ja kiristimillä ne alkuraksahdukset ovat aina hävinneet.
Sammutetussa moottorissa ketjussa on räikästä huolimatta pieni klappi kampuran ja nokkien merkeissä. Kuluneesa ketjussa sitten selvästi enemmän. Se, mikä keskimäärin on lähinnä, on aina tähän asti ollut se oikea ajoitus.
Sammutetussa moottorissa ketjussa on räikästä huolimatta pieni klappi kampuran ja nokkien merkeissä. Kuluneesa ketjussa sitten selvästi enemmän. Se, mikä keskimäärin on lähinnä, on aina tähän asti ollut se oikea ajoitus.
Karel
E 430 T -98 “Musti”
A 190 -01 "Nalle"
A 190 -01 "Erika"
420 SEC -87 ”Zacco”
260 SE -89 ”Essu” MR
280 SE -85 ”Nassu” MR
300 SEL -89 ”Olga” MR
300 SE -89 "Typy" Odottaa entisöintiä
300 SE -88 ”Sjuude” (Varaosa-auto)
L 508 D -81 ”Umu”
Volvo C 202 Valp -78 ”Elmeri”
ex.: 260 SE -90 / 300 SD -84 / 280 E -79 / BMW 745 iA -81/ 450 SEL 6.9 -76 / 280 S -82 / 280 SE -85 / 420 SEL -86 / 500 SEL -86 / 300 SEL -90 / A 140 -00 / 300 D -83 / Honda Accord EX -84 / 230 TE -84 / 280 SE -80 / Perheessä olleet muut: 230 -79 / 190 -87 / 200 -85 (124) / 300 SE -86 / 300 SE -85
E 430 T -98 “Musti”
A 190 -01 "Nalle"
A 190 -01 "Erika"
420 SEC -87 ”Zacco”
260 SE -89 ”Essu” MR
280 SE -85 ”Nassu” MR
300 SEL -89 ”Olga” MR
300 SE -89 "Typy" Odottaa entisöintiä
300 SE -88 ”Sjuude” (Varaosa-auto)
L 508 D -81 ”Umu”
Volvo C 202 Valp -78 ”Elmeri”
ex.: 260 SE -90 / 300 SD -84 / 280 E -79 / BMW 745 iA -81/ 450 SEL 6.9 -76 / 280 S -82 / 280 SE -85 / 420 SEL -86 / 500 SEL -86 / 300 SEL -90 / A 140 -00 / 300 D -83 / Honda Accord EX -84 / 230 TE -84 / 280 SE -80 / Perheessä olleet muut: 230 -79 / 190 -87 / 200 -85 (124) / 300 SE -86 / 300 SE -85
Re: 500SL 1990
Ahaa, kiitosJPM kirjoitti: ↑Su 22.01.2023 09:19Joo, aivan varmasti on ketju ja kiristin kulunut, ohjureissa voi olla vikaa jne. Tottakai ajoituksen kuuluisi olla kohdallaan koneen seistessä ja uusilla osilla se menee varmasti aika lähelle merkkeihin. Jos pitäisi veikata niin se ei silti osu aivan kohdalleen eikä siinä silti ole mitään vikaa.pasi84 kirjoitti: ↑La 21.01.2023 22:55Ahaa, mutta tuo ketjun pompahdus vähän epäilyttää että siellä on jotakin rikki myös.. Eikö ajoituksen pitäis kuitenkin olla kohillaan kampiakseli-nokka akselit vaikka kone on kiinni..?JPM kirjoitti: ↑La 21.01.2023 20:48 Ketjunkiristimissä on yleensä "räikkä" joka pitää mekaanisesti ketjusta turhat löysät pois koneen ollessa pysähdyksissä, koneen käynnistyessä öljynpaine kiristää ketjun oikeaan kireyteen. Tästä syystä ketjussa on aina hiukan enemmän löysää koneen seistessä ja ajoitus ei mene merkkeihin. Käydessä ajoitus voi silti olla kohdallaan tai ainakin hyvin liki.
Re: 500SL 1990
Jäähytintä ei saa tähän joten yritän korjata tämän nykyisen sillä Kentin korjaussarjalla..
Re: 500SL 1990
Kuuluuko kampiakselissa olla väljyttää sisään/ulospäin?Mulla se liikkuu noin millin sisään ja ulos. Remmilevy ja sen navan olen irrottanut jos sillä on jotain vaikutusta siihen.
Re: 500SL 1990
On päittäisvälystä mutta ei kyllä milliä, oletko heittokellolla mitannut?
S124 300TE
S211 E500
S211 E500
Re: 500SL 1990
Noniin, arvelinkin että oikeasti välys on paljon pienempi. 0,18mm kuulostaa normaalilta, mutta tarkista se korjausoppaasta.
S124 300TE
S211 E500
S211 E500