W211 ylikuumenee

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
JaakkoZZ
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 49
Liittynyt: La 09.01.2021 02:24

W211 ylikuumenee

Viesti Kirjoittaja JaakkoZZ »

Yhden kysymyksen verran vielä ajattelin viisaita päitä vaivata.

Mersu (se 2008 E200 CDI) menossa B-huoltoon maanataina ja eilen kun ajelin töihin, niin reilu 20 km ajettuani, siihen isoon näyttöön syttyi moottorin lämpötilan merkkivalo. Se avain siellä järvessä 😅 ihan värittömänä varoituksena. Mulla oli vielä eilen siinä keulamaskissa kiinni muutama päivä sitten siihen asentamani, verkkokaupasta tilaamani viimasuoja paikallaan. Auto pelas sen pari päivää se kiinni ihan mainiosti kun pakkasta oli yli 10 astetta. Mutta sattumaa tai ei , nyt sitten kolmannella 100 km työmatkalla aloitti ton vian. Poistin viimasuojan heti kun muistin sen mukana tulleesta ohjeesta lukeneeni että ei välttämättä sovi kaikkien autojen omaan tekniikkaan, saattaa sotkea ilmavirtausta ja jäähdytystä.

No, sattumaa tai ei, ei se viimasuojan poistaminen nyt heti mitään auttanut. Jatkoin ajamista ja pysähdyinkin hetkeksi levikkeelle ja käytin koneen sammuksissa. Ei auttanut.

Koneen lämpötila sahasi välillä 85 astetta (toimi normaalisti eikä vikavalo palanut) ja taas hetken päästä vikavalo syttyi ja samalla lämpötila putosi kerralla sen 10 astetta alemmas. Vai oliko 5astetta. Mutta tolleen se sahasi koko sen loput 35 km jonka tyhmänä tietty ajoin että ehdin töihin. Mitään keltaista tai punaista varoitusvaloa ei sytyttänyt kojelautaan kertomaan että kone oikeasti ylikuumenee.

Perillä töissä avasin konepellin ja konehan näytti kuumalta. En muista kuinka puhdas konetila oli ennen tätä mutta näytti ihan siltä kuin jotain olisi valunut koneen reunoilta pohjalle asti. Huomasin myös että lasinpesunestesäiliön kansi oli ikäänkuin kuumuudesta vääntynyt ja auennut. olisiko sieltä sitten loiskunut nestettä koneen pohjalle kun siellä jotain kirkasta nestettä kiilteli. Ja mielestäni öljy haisi . Kuitenkin tarkistettaessa koneen jäähdyttyä, öljyä oli oikea määrä edelleen koneessa, jäähdytinneste näytti puhtaalta (tason määrää en tosin osaa sanoa, mutta hiljattain sen pakkasenkesto mitattiin -60, joten olisivat varmaan sanoneet jos se on vähissä). Kotimatkalla ihan sama juttu, 35 km pääsin ajamaan kunnes sama moottorin lämpötilavaroitusvalo syttyi keskinäyttöön. Mikä vois olla paskana ? Viimasuojan osuus sattumaa ? Termostaatti ? Jäähdytin ? Huohotinputki jäässä ? En osaa sanoa. Ihmettelen vaan kun se lämpötila sahaa vian ollessa päällä ja mitään värillistä merkkivaloa systeemi ei sytytä minnekään.
Jürgen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 371
Liittynyt: Su 05.06.2022 19:04

Re: W211 ylikuumenee

Viesti Kirjoittaja Jürgen »

Ainakin tuo neste, jos on pakkaskesto -60°, niin se ei kyllä enää sovellu jäähdytysnesteeksi.
S.S.S
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 173
Liittynyt: To 13.01.2011 20:32

Re: W211 ylikuumenee

Viesti Kirjoittaja S.S.S »

Voi olla se koho siellä paisarin sisällä "väsynyt". Kun jäähdytysnesteen lämpötila nousee, niin samalla nousee myös järjestelmän paine. Vanha koho voi puristua paineesta kasaan ja pudota säiliön pohjalle. Tästä pitäisi tulla ajotietokoneeseen kehotus tarkistaa jäähdytysnesteen taso. Tai voihan siellä olla itse jäähdytinnesteen tasoanturikin rikki/rikkoutumassa. Tämän voi vaihtaa helposti ilman jäähdytysnesteiden pois laskemista.

Itse kun painin samojen ongelmien kanssa. Hain ensin uuden anturin (ei ole kallis osa), ja kun ei tällä korjaantunut, niin uuden paisuntanestesäiliön. Tällä päästiin tuosta jäähdytysnesteen "tasoviasta".
S211 320CDI 2004
S210 220CDI 1999
W124 200D 1989
Avatar
Jari Nysten
Mersumies
Mersumies
Viestit: 579
Liittynyt: Ti 26.10.2010 14:58
Paikkakunta: Valkeakoski

Re: W211 ylikuumenee

Viesti Kirjoittaja Jari Nysten »

Toi -60 on varmaan raakaa jäähdytysnestettä eikä puolet vettä niinkuin pitäisi.
E500 4Matic S211 -04 RE85 (eFlexFuel)
400SE W140 -93 RE85 (eFlexFuel)
JaakkoZZ
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 49
Liittynyt: La 09.01.2021 02:24

Re: W211 ylikuumenee

Viesti Kirjoittaja JaakkoZZ »

En mä usko että toi ongelma jäähdytysnesteestä aiheutuisi. Vein äsken aiemmin varattuun huoltoon ja pyysin tutkimaan tuota "ylikuumenemista". Sitähän en tiedä että kuumeneeko "oikeasti", kun keltaista tai punaista varoitusvaloa ei sytytä kojelautaan. Vaan sen värittömän siihen päänäyttöön ja se lämpötila alkaa tosiaan mittarin mukaan sahaamaan sellaisella 10 asteen alueella ylös ja alas. Toivoin itse että esimerkiksi vaan termostaatti ois mennyt paskaksi.

Äsken se huollon kaveri ainakin sanoi, kun alkoi moottoria tutkimaan, että polttoainetta valunut jostain letkusta sinne koneen päälle. Ilmankos mun mielestä näyttikin niin epäsiistiltä se konetila. Selkeästi jotain nestettä siellä pohjallakin ja haisi "öljylle". Saattoi toki haista myös dieselille nyt kun miettii.

Tiedä sitten että onko tuo mahdollinen polttoainevuoto vian syy vai seuraus ? No, kohtahan se selviää. Luulisi vain että kyseinen tapahtunut jollekin muullekin. Kuten varmaan noi kaikki aiemmat viatkin, mitä tossa ollut. Varmaan kaikki muut varoitusvalot jo kojelaudassa aiemmin nähnytkin, mutta tuo lämpötilan merkkivalo oli esillä ensimmäistä kertaa. Ihme yhteensattuma vaan että juuri maskisuojan käyttöönoton jälkeen
JaakkoZZ
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 49
Liittynyt: La 09.01.2021 02:24

Re: W211 ylikuumenee

Viesti Kirjoittaja JaakkoZZ »

Kerrankin jotain faktaa eikä mutua. Ohessa korjaamon vikakuvaus, jonka pohjalta nyt uudestaan huollossa määräaikaishuollon jälkeen. Termostaattihan se todennäköisesti on viallinen kun lämpötila "sahaa". Ja korkeapainepumpulle menevät polttoaineletkut kovettumismurtuneet ja vuotavat polttoainetta....lienee tämäkin joku Mersun tyyppivika vaiko vaan kertoo siitä että niitä ei liene ikinä vaihdettu ja nyt vaan tiensä päässä ?

Joku vikakoodihan tuossa taas oli laitettu mukaan...joku viisas varmaan osaa sanoa, kertooko suoraan termariviasta ? Eikä taatusti ole taaskaan star-koodi vaan ihan yleismaailmallinen.

20D6, jäähdytystuuletin ohjaus sisäinen vika.

Tuo lasku on siitä määräaikaishuollosta, vikakuvauksen perusteella nyt siis uudestaan huollossa kun lyhyellä koeajolla (en tiedä, miksi antoivat edes mulle sen takas tossa kunnossa) totesin että pelkkä määräaikaishuolto ei noita muita vikoja tietenkään korjannut.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Huttiainen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 631
Liittynyt: La 21.02.2015 14:16

Re: W211 ylikuumenee

Viesti Kirjoittaja Huttiainen »

Niihin huoltoihin liittyen. Tuossa kun lukee: "Moottoriöljyt/suodatin vaihdettu ja huoltovalo nollattu"
Niin taas on ilmeisesti koko huolto nollattu. Jos tässä on yhtään samanlailla kun omassa 2007 mallisessa R:ssä, niin siinä on 20 eri huoltokohdetta luettavissa mittaristosta, eli Service 1-20. Jos nollaa koko huollon ne kaikki laskurit nollaantuu niiltä mitä auto on pyytänyt ja mitä ilmeisesti ei ole tehty kuitenkaan.
Ei siis kannata paljon sen mittariston mukaan mennä, jos ei edes huoltoja sieltä ole luettu ennen "huoltoa"!
2007 R 320cdi
E200kompressor
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2328
Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22

Re: W211 ylikuumenee

Viesti Kirjoittaja E200kompressor »

JaakkoZZ kirjoitti: Ma 09.01.2023 14:25 Kerrankin jotain faktaa eikä mutua. Ohessa korjaamon vikakuvaus, jonka pohjalta nyt uudestaan huollossa määräaikaishuollon jälkeen. Termostaattihan se todennäköisesti on viallinen kun lämpötila "sahaa". Ja korkeapainepumpulle menevät polttoaineletkut kovettumismurtuneet ja vuotavat polttoainetta....lienee tämäkin joku Mersun tyyppivika vaiko vaan kertoo siitä että niitä ei liene ikinä vaihdettu ja nyt vaan tiensä päässä ?

Joku vikakoodihan tuossa taas oli laitettu mukaan...joku viisas varmaan osaa sanoa, kertooko suoraan termariviasta ? Eikä taatusti ole taaskaan star-koodi vaan ihan yleismaailmallinen.

20D6, jäähdytystuuletin ohjaus sisäinen vika.

Tuo lasku on siitä määräaikaishuollosta, vikakuvauksen perusteella nyt siis uudestaan huollossa kun lyhyellä koeajolla (en tiedä, miksi antoivat edes mulle sen takas tossa kunnossa) totesin että pelkkä määräaikaishuolto ei noita muita vikoja tietenkään korjannut.
Nuo kuvatut viat todennäköisesti maksavat sen verran ettei niitä ilman asiakkaan suostumusta voi tehdä eikä varmaankaan ole ollut osia valmiina. Voihan siinä myös vesipumpussa olla vikaa jos jäähdytysneste ei kierrä riittävästi ja kone käy jatkuvasti keittämisen rajoilla. Termostaatti sitten aukoo ja sulkee parhaansa mukaan.

Tuohan ei taida olla merkkihuolto vaan yksityinen monimerkkikorjaamo kuitista päätellen?
tahtoomersun
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2747
Liittynyt: Pe 06.12.2013 14:02

Re: W211 ylikuumenee

Viesti Kirjoittaja tahtoomersun »

Liian "vahva" jäädytysneste ja maskipeite aiheuttanut ylikuumenemisen ja pahvi/kansi kärsinyt?
Perheessä:
X 243 EQB 250 -23
C 126 500 SEC-89
ex
S 203 C 200 CDI -05
S 205 C 220 CDI -15
S 204 C 350 CDI -09
S 212 200 CDI -11
W 208 CLK 320 -99
W 211 E 220 cdi -05
S 210 E 220 cdi -02
S 202 c 180 -99
Avatar
multiviri
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1045
Liittynyt: La 28.08.2010 13:53
Paikkakunta: Oulu

Re: W211 ylikuumenee

Viesti Kirjoittaja multiviri »

Tuskin ylikuumenee näillä keleillä. Isällä samanlainen auto, muuan vuosi takaperin juhannuksen tienoilla katselin pellin alle. Huomasin että viimasuoja vielä paikoillaan. Ei ollut lämpöjä nostellut.

Vikakoodi ja oirekuvaus sopisi sähköisen jäähdytystuulettimen/sen johtojen vikaan. Termostaatin vaihto tuskin tätä ongelmaa korjaa. Toki jos sitä ei vaihdettu vastikään, ei sekään hukkaan mene. Sähkötuulettimen/johtojen vika aiheuttaa tuulettimen hätäkäytön eli 95% tehon mikä taas laskee moottorin lämmöt alemmaksi, sitten taas nousee kun tuuletin pysähtyy jne.
W212 E200 BlueTec 2016


Ex. Muutama lankku, seittämän ceetä, yksi CLK ja tenava

www.mbosa.fi
Anzzu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 573
Liittynyt: Ke 08.06.2016 17:44

Re: W211 ylikuumenee

Viesti Kirjoittaja Anzzu »

Liian "raaka" nestehän ei siirrä lämpöä samalla tavalla kuin 50/50 seos, siis jos glykolia on liikaa, jäähdytysteho heikkenee
JaakkoZZ
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 49
Liittynyt: La 09.01.2021 02:24

Re: W211 ylikuumenee

Viesti Kirjoittaja JaakkoZZ »

E200kompressor kirjoitti: Ma 09.01.2023 17:17
JaakkoZZ kirjoitti: Ma 09.01.2023 14:25 Kerrankin jotain faktaa eikä mutua. Ohessa korjaamon vikakuvaus, jonka pohjalta nyt uudestaan huollossa määräaikaishuollon jälkeen. Termostaattihan se todennäköisesti on viallinen kun lämpötila "sahaa". Ja korkeapainepumpulle menevät polttoaineletkut kovettumismurtuneet ja vuotavat polttoainetta....lienee tämäkin joku Mersun tyyppivika vaiko vaan kertoo siitä että niitä ei liene ikinä vaihdettu ja nyt vaan tiensä päässä ?

Joku vikakoodihan tuossa taas oli laitettu mukaan...joku viisas varmaan osaa sanoa, kertooko suoraan termariviasta ? Eikä taatusti ole taaskaan star-koodi vaan ihan yleismaailmallinen.

20D6, jäähdytystuuletin ohjaus sisäinen vika.

Tuo lasku on siitä määräaikaishuollosta, vikakuvauksen perusteella nyt siis uudestaan huollossa kun lyhyellä koeajolla (en tiedä, miksi antoivat edes mulle sen takas tossa kunnossa) totesin että pelkkä määräaikaishuolto ei noita muita vikoja tietenkään korjannut.
Nuo kuvatut viat todennäköisesti maksavat sen verran ettei niitä ilman asiakkaan suostumusta voi tehdä eikä varmaankaan ole ollut osia valmiina. Voihan siinä myös vesipumpussa olla vikaa jos jäähdytysneste ei kierrä riittävästi ja kone käy jatkuvasti keittämisen rajoilla. Termostaatti sitten aukoo ja sulkee parhaansa mukaan.

Tuohan ei taida olla merkkihuolto vaan yksityinen monimerkkikorjaamo kuitista päätellen?
Merkkihuolto....no ei todellakaan ole. Mitä tarkoittaa edes "merkkihuolto" ? Vehoa ? Että maksaisin vaikkapa 500€ hintaisesta huollosta sen 2000€ että voisin sanoa huollatetun veholla ? Kellä helvetillä oikeasti on varaa tai halua huollattaa 5k arvoinen Mersu veholla ? Ei mulla ainakaan. Eihän huoltaminen mitään rakettitiedettä kuitenkaan ole, tuossakin todennäköisesti vain termari rikki ja sen korjaamalla tulee kuntoon. Uudet korkeapainepumpun letkut vielä niin ei polttoainettakaan vuoda. En edes ajatellut että olisi mistään muusta kiinni. Taaskin elättelin toiveita että joku olisi saman vikakoodin joskus saanut omaan vastaavaan mersuunsa ja olisi osannut sanoa että joo, termarihan se viallinen. Eihän se niinkään luulisi olevan että noi vikakoodit voi tarkoittaa sen kymmentä eri vikavaihtoehtoa. Johdot nyt harvemmin hajoaa. Tai flekti itsessään.
JaakkoZZ
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 49
Liittynyt: La 09.01.2021 02:24

Re: W211 ylikuumenee

Viesti Kirjoittaja JaakkoZZ »

JaakkoZZ kirjoitti: Ma 09.01.2023 22:03
E200kompressor kirjoitti: Ma 09.01.2023 17:17
JaakkoZZ kirjoitti: Ma 09.01.2023 14:25 Kerrankin jotain faktaa eikä mutua. Ohessa korjaamon vikakuvaus, jonka pohjalta nyt uudestaan huollossa määräaikaishuollon jälkeen. Termostaattihan se todennäköisesti on viallinen kun lämpötila "sahaa". Ja korkeapainepumpulle menevät polttoaineletkut kovettumismurtuneet ja vuotavat polttoainetta....lienee tämäkin joku Mersun tyyppivika vaiko vaan kertoo siitä että niitä ei liene ikinä vaihdettu ja nyt vaan tiensä päässä ?

Joku vikakoodihan tuossa taas oli laitettu mukaan...joku viisas varmaan osaa sanoa, kertooko suoraan termariviasta ? Eikä taatusti ole taaskaan star-koodi vaan ihan yleismaailmallinen.

20D6, jäähdytystuuletin ohjaus sisäinen vika.

Tuo lasku on siitä määräaikaishuollosta, vikakuvauksen perusteella nyt siis uudestaan huollossa kun lyhyellä koeajolla (en tiedä, miksi antoivat edes mulle sen takas tossa kunnossa) totesin että pelkkä määräaikaishuolto ei noita muita vikoja tietenkään korjannut.
Nuo kuvatut viat todennäköisesti maksavat sen verran ettei niitä ilman asiakkaan suostumusta voi tehdä eikä varmaankaan ole ollut osia valmiina. Voihan siinä myös vesipumpussa olla vikaa jos jäähdytysneste ei kierrä riittävästi ja kone käy jatkuvasti keittämisen rajoilla. Termostaatti sitten aukoo ja sulkee parhaansa mukaan.

Tuohan ei taida olla merkkihuolto vaan yksityinen monimerkkikorjaamo kuitista päätellen?
Merkkihuolto....no ei todellakaan ole. Mitä tarkoittaa edes "merkkihuolto" ? Vehoa ? Että maksaisin vaikkapa 500€ hintaisesta huollosta sen 2000€ että voisin sanoa huollatetun veholla ? Kellä helvetillä oikeasti on varaa tai halua huollattaa 5k arvoinen Mersu veholla ? Ei mulla ainakaan. Eihän huoltaminen mitään rakettitiedettä kuitenkaan ole, tuossakin todennäköisesti vain termari rikki ja sen korjaamalla tulee kuntoon. Uudet korkeapainepumpun letkut vielä niin ei polttoainettakaan vuoda. En edes ajatellut että olisi mistään muusta kiinni. Taaskin elättelin toiveita että joku olisi saman vikakoodin joskus saanut omaan vastaavaan mersuunsa ja olisi osannut sanoa että joo, termarihan se viallinen. Eihän se niinkään luulisi olevan että noi vikakoodit voi tarkoittaa sen kymmentä eri vikavaihtoehtoa. Johdot nyt harvemmin hajoaa. Tai flekti itsessään.
Eikä kone käy "jatkuvasti keittämisen rajoilla". Ei itseasiassa keitä varmasti ollenkaan, automatiikka vaan luulee niin, kun termari rikki. Hyvinhän sillä kylmänä ajelee mutta vikavalo alkaa heti palaa kun lämpö nousee sinne normaaliin matkalukemaan 90c. Sitten alkaa heti sahaamaan 10 astetta alas ja taas ylös ja alas. Keltaista tai punaista varoitusvaloa ei kuitenkaan sytytä että ei se kone oikeasti ylikuumene. Kait.
JaakkoZZ
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 49
Liittynyt: La 09.01.2021 02:24

Re: W211 ylikuumenee

Viesti Kirjoittaja JaakkoZZ »

Kaipasin just tällaisiin juttuihin kommentteja ja kokemuksia vastaavanlaisten W211:n omistajilta että mitä on odotettavissa seuraavaksi ? Kyllähän noi aivan varmasti aikalailla samanlaisen elinkaaren elävät nuo autot Suomessa. Lähinnä kiinnostaa, että mikä tuossa TEKNISELLÄ puolella todennäköisesti hajoaa seuraavaksi ? Kori ja muu tekniikkahan tuossa kestää, 14 - vuotiaana katsastuksesta läpi yhdellä uusinnalla pikkuvikojen korjausten jälkeen. Mutta ei ruostetta.

Mietityttää vaan kovasti tuollainen letkujen kovettumismurtuminen. Jos yhdet letkut kovettumismurtuu, mikä menee seuraavaksi ? Jos olettaa, niinkuin ilman huoltokirjaa pitää olettaakin, että kaikki tuollaiset osat alkuperäisiä vielä. Laatikko varmasti kestää, kori kestää, ilmapussit vaihdettu, laturi vaihdettu, jarruputket vaihdettu ja akku. Mikä hajoaa seuraavaksi koneesta ? Korkeapainepumppu? Suuttimet ? Jos nyt taas olettaa että kaikki alkuperäisiä ja 14 vuotta vanhoja. Mitä porukalla on noista CDI koneista hajonnut siinä 15v kynnyksellä 350-400tkm kohdalla ?
JaakkoZZ
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 49
Liittynyt: La 09.01.2021 02:24

Re: W211 ylikuumenee

Viesti Kirjoittaja JaakkoZZ »

Veholle en vie huoltoon ja seuraavista isosta viasta lähtee joko paaliin Tai korjattavana vaihtoautoksi käytännössä nollahinnalla. Kestäisi nyt edes tämän vuoden vielä....

Joku tonnin korjauskin tarkoittaisi 20%:ia auton käyvästä arvosta, eli ei kannata enää.
TPLtre
Mersumies
Mersumies
Viestit: 911
Liittynyt: To 31.01.2019 19:12

Re: W211 ylikuumenee

Viesti Kirjoittaja TPLtre »

No tämä nyt menee vähän yleisen filosofian puolelle, mutta kun lasketaan aina korjaushintaa suhteessa auton oletettuun arvoon, niin meneekös se nyt ihan oikein? Oletetaan, että auton arvo on tonni, joten ei kannata tehdä tonnin remonttia. Ostetaan uudempi, vaikka kymppitonnilla. Siihen tule vika, niin kannattaa tehdä tonnin remontti? Kokonaiskustannus 11 tonnia. Siinä toisessa 2 tonnia, seuraavalle vuodelle vaikkapa.

No tietenkin sen kalliimman odotettu elinikä on pidempi, mutta eikö ennemmin kannata miettiä panos/hyöty-suhdetta? Kun ei siitä 10 tonnin autostakaan ole mitään takeita kauanko se kestää.

Uusien kanssa vähän eri asia kun on uuden takuu ja kaikki huolenpitosopimukset tms, mutta vanhempien käytettyjen kanssa se on mielestäni vähän erilaisen harkinnan varassa.

Itse mietin jotain sen suuntaista, että mersuissa on tietyt käyttökustannukset. Jos ne alkavat kohota sietämättömälle tasolle, on aika vaihtaa, mutta se ei suoraan vertaudu auton oletusarvoon. Toimintavarmuus itselleni ykkösenä.
tehodia
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 366
Liittynyt: Ke 31.03.2004 20:10

Re: W211 ylikuumenee

Viesti Kirjoittaja tehodia »

JaakkoZZ kirjoitti: Ma 09.01.2023 22:03Merkkihuolto....no ei todellakaan ole. Mitä tarkoittaa edes "merkkihuolto" ? Vehoa ? Että maksaisin vaikkapa 500€ hintaisesta huollosta sen 2000€ että voisin sanoa huollatetun veholla ?
On olemassa paljon pelkästään mersuihin kesikittyneitä muitakin huoltoja/korjaamoja. Erikoistumalla vianetsintään tulee paljon enemmän kokemusta kuin joka merkin huoltoasemilla. Hinta niissä asettuu Vehon "täyden hinnan" ja hyvien yleiskorjaamoiden väliin. Eipä tuokaan huolto maksanut 500 euroa, eikä se vanhan mersun huolto välttämättä maksa Vehossakaan 2000 euroa.

Tosin koko huolloissa tehdään myös töitä, jotka voi tehdä pitkälti ihan itsekin. Esim lasinpesunesteen täyttäminen, pyyhkimien sulkien tarkastus/vaihto ja jarrupalojen paksuuden tarkastaminen on vielä helppoja. Asiantuntevissa korjaamoissa voi teettää vain ne työt, joita ei itse ole mahdollista tehdä.
tehodia
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 366
Liittynyt: Ke 31.03.2004 20:10

Re: W211 ylikuumenee

Viesti Kirjoittaja tehodia »

JaakkoZZ kirjoitti: Ma 09.01.2023 22:28Jos nyt taas olettaa että kaikki alkuperäisiä ja 14 vuotta vanhoja. Mitä porukalla on noista CDI koneista hajonnut siinä 15v kynnyksellä 350-400tkm kohdalla ?
Tuossa iässä viimeistään autot ovat yksilöitä. Joten sieltä voi hajota mitä vaan. Paljon riippuu edellisten omistajien käyttö- ja huoltotavoista. Mainitsemasi lienee niitä yleisimpiä "tyyppivikoja", ja ne on nyt autoosi tehty. Lisäksi on kompressori, suuttimet ja ehkä hehkut niitä yleisimpiä. Ja kannattaahan ne käyttönesteet pitää kunnossa, automaattivaihteiston öljynvaihto ajoissa, oikeanlainen jäähdytinneste ja tietenkin oikeanlaiset moottoriöljyt myös ajallaan vaihdettuna.
tehodia
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 366
Liittynyt: Ke 31.03.2004 20:10

Re: W211 ylikuumenee

Viesti Kirjoittaja tehodia »

TPLtre kirjoitti: Ti 10.01.2023 00:01Oletetaan, että auton arvo on tonni, joten ei kannata tehdä tonnin remonttia.
Silloinhan tuo tonnin remontti onnistuu, jos autoa on pitänyt jo pitkän aikaa. Ei välttämättä toimi niin, että ostaa autoa tonnilla ja tekee siihen sitten tonnin remontin. Pian saattaa olla edessä se isoin remontti, joka maksaisi 3000 euroa.

Sama koskee myös huoltopuolta. Kun auto vanhenee, mutta on muuten hyvässä käyttökunnossa, ajatellaan, että esim öljynvaihdoissa voi silloin säästää. Jos auton on hyvässä kunnossa, kannattaa sitä myös pitää hyvässä kunnossa. Huonokuntoiseen sijoitamista pitää sitten harkita jo tarkempaan, kun se vaihtokuume iskee kuitenkin pian.
E200kompressor
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2328
Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22

Re: W211 ylikuumenee

Viesti Kirjoittaja E200kompressor »

JaakkoZZ kirjoitti: Ma 09.01.2023 22:30 Veholle en vie huoltoon ja seuraavista isosta viasta lähtee joko paaliin Tai korjattavana vaihtoautoksi käytännössä nollahinnalla. Kestäisi nyt edes tämän vuoden vielä....

Joku tonnin korjauskin tarkoittaisi 20%:ia auton käyvästä arvosta, eli ei kannata enää.
Me teimme erääseen autoomme joka maksoi 350€, heti alussa lähes kahden tonnin remontin. Taisi mennä väärin eikä olisi kannattanut?

Tosin nyt, kahdeksan vuotta ja 110 000km myöhemmin se on paljon paremmassa kunnossa kuin ostettaessa.

Jos tuo mittaus jäähdystysnesteestä -60C° pitää paikkansa niin ainakin minä vaihtaisin tilalle sen normaalin -36C° pakkaskestävän jäähdytysnesteen.
E200kompressor
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2328
Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22

Re: W211 ylikuumenee

Viesti Kirjoittaja E200kompressor »

.
Avatar
Tenutähti
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1026
Liittynyt: Su 04.12.2005 22:19
Paikkakunta: Tornio

Re: W211 ylikuumenee

Viesti Kirjoittaja Tenutähti »

Vaihda nyt ensin oikean vahvuiset nesteet ja sitten miettii lisää,.
S211 320CDI -04
Vito 116CDI -13
Fiat 680H -79

Eihän se haittaa, jos lapsi on isänsä näköinen, kunhan on muuten terve!
melberi
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 14
Liittynyt: La 10.12.2022 22:20

Re: W211 ylikuumenee

Viesti Kirjoittaja melberi »

Samalla nesteiden valutuksella sen termarinkin vaihtaa, halpa osa, joka kuitenkin vikaantuu aikanaan ellei jo ole.
hentar
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 343
Liittynyt: Ti 27.07.2004 22:23

Re: W211 ylikuumenee

Viesti Kirjoittaja hentar »

Mulla juurikin sama laite ollut kymmenisen vuotta. Helppo auto ollut ylläpitää. Vähän niveliä ja jarruosia. Egr mekanismia pari kertaa herkistellyt. Om 646 ja 5g-tronic varmaan yksi huolettomampia yhdistelmiä. Toki huoltoja ei kande laiminlyödä. Nyt 566tkm
TPLtre
Mersumies
Mersumies
Viestit: 911
Liittynyt: To 31.01.2019 19:12

Re: W211 ylikuumenee

Viesti Kirjoittaja TPLtre »

Etyleeniglykolipohjaisen jäähdytinnesteen pakkaskestävyys ei muuten ole suurin kun se on raakaa. Sen jäätymispiste on noin -12C. En osaa sanoa mitä refraktometri, eli se optien laite näyttäisi pelkälle glykolille, koska sellaista ei ole tarkoitettu edes käytettäväksi. Ja jos neste on oikeaa laatua, se on etyleeniglykolia tässä. Toinen vaihtoehto olisi propyleenigykoli ja se vaatii oman mittalaitteensa, asteikko ei näillä kahdella ole sama. Näiden sekoituksesta muodostuva sammakonkutu lienee urbaani legenda, mutta sekoituksen pakkasenkestävyyttä ei mitata oikein millään laitteella, koska ne vaativat omat asteikkonsa.

Raaka etyleeniglykoli ei kuitenkaan jämähdä jäähän kuin vesi, vaan muodostaa hyhmää ennen kiteytymistään. Tämä voisi olla yksi mahdollinen selitys. Lisäksi glykolin, kummankaan tyypin, ominaislämpökapasiteetti ei ole veden veroinen, joten lämmönsiirtokykykin on huonompi. (Etyleeniglykolilla n. puolet vedestä).

Eipä sitä kokonaan tarvitse vaihtaa, valuttaa nyt ensin vaikka 2 litraa pois ja korvaa vedellä. Uusi mittaus, jos tiedossa mitä se neste oikeasti on. Jos sitä ei tiedä, parempi sitten vaihtaa kokonaan.
zukka
Mersumies
Mersumies
Viestit: 698
Liittynyt: To 25.04.2019 22:55
Paikkakunta: Tuusula

Re: W211 ylikuumenee

Viesti Kirjoittaja zukka »

Varmaan sanomista tulee kun en omista w211 mallia jota pyydettiin vertailuun,mutta samalla tekniikalla olevasta w203 on 350-400tkm välillä normaali huollon lisäksi vaihdettu ahdin ja jostain syystä etupyöränlaakerit.
Taksina ollut elämänsä alkuajat.

En ymmärrä miksi 5k autoon ei kannata tehdä 1k remonttia.
Jos 5k auto hajoaa niin risana saat siitä myymällä 2-3k luultavasti, joten tuolla ja alkuperäisellä 1k korjausrahalla pitäisi ostaa uusi auto missä voi olla taas mitä tahansa.
Jos saisit 3k myydessä ja 1k remonttirahan sijoittamalla uuteen autoon, ostaisit 4k auton.
Tähän autoon sitten ei saisi tulla yli 800e remonttia,mutta jos tulee niin saat risasta 4k autosta ehkä 1,5-3k ja remonttirahan sijoittamalla uuteen autoon ehkä 2,5-3,5k auton.
Kierre on valmis.
Toki laittamalla ylimääräistä rahaa vaihdon yhteydessä pääsee eri numeroihin. Ja vaihteluvirkistää,mutta ei se usein rahallisesti ole kannattavaa pidemmän päälle.

Eihän -60c kestävä glycoli enää siirrä lämpöä kuten on suunniteltu.
Kaikissa omissa katiskoissa pakkaskestävyys on -30c paikkeilla, ei ole ongelmia ollut kun eihän se siinä vielä jäädy kuitenkaan.
tahtoomersun
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2747
Liittynyt: Pe 06.12.2013 14:02

Re: W211 ylikuumenee

Viesti Kirjoittaja tahtoomersun »

Huollossa mitattu pakkaskestävyys -60 eikä aiheuttanut toimenpiteitä?
Mikähän huolto...kiinteistöhulto?
Perheessä:
X 243 EQB 250 -23
C 126 500 SEC-89
ex
S 203 C 200 CDI -05
S 205 C 220 CDI -15
S 204 C 350 CDI -09
S 212 200 CDI -11
W 208 CLK 320 -99
W 211 E 220 cdi -05
S 210 E 220 cdi -02
S 202 c 180 -99
Jürgen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 371
Liittynyt: Su 05.06.2022 19:04

Re: W211 ylikuumenee

Viesti Kirjoittaja Jürgen »

tahtoomersun kirjoitti: To 12.01.2023 10:55 Huollossa mitattu pakkaskestävyys -60 eikä aiheuttanut toimenpiteitä?
Mikähän huolto...kiinteistöhulto?
Todettu "riittäväksi" :D
Vastaa Viestiin