AdBlue

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
tilator
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 49
Liittynyt: Ke 16.02.2005 21:24

Re: AdBlue

Viesti Kirjoittaja tilator »

kankkis kirjoitti: Pe 22.04.2022 20:11
tilator kirjoitti: Pe 22.04.2022 18:54 Jos oikein olen ymmärtänyt, saa vielä sammuttamisen jälkeen käyntiin kun moottori on lämmin. Jäähtymisen jälkeen ei enää onnistu.

Missä tämä raja menee, olisi tietysti mielenkiintoista tietää. Voisi laittaa lämpömittarin anturiksi sopivan vastuksen, jotta moottori olisi aina lämmin ;)

Raision Vehosta piti vielä aiemmin lisäämäni, että siellä niitä käytettyjä adblue-säiliöitä näytti olevan pitkin lattioita. Sillä paikalla, jossa oma ropposeni oli johdon päässä, oli kolme poistettua säiliötä.
Taisivat olla rikkinäisiä vaihdettuja
Käytettyjä ja uuteen vaihdettuja olivat tietenkin. Olivatko rikkinäisiä lienee lähinnä arvailua. Star on sanonut, että vaihtoon ja kun Star sanoo, niin sitten vaihdetaan.

En kyllä mitenkään jaksa uskoa, että tämä koko touhu on todellista. Että yhteen adbluejärjestelmään on entinen laatuautojen valmistaja saanut pesiytymään niin paljon vikaa, että lähes kaikkea on mennyt vaihtoon. On säiliötä, pumppua, letkua, suutinta, nox-anturia. Varmaan jotakin muutakin tähän päälle. Ilmeisesti ainut osa mitä Star ei ole kertaakaan *käskenyt* vaihtamaan on täyttöaukon korkki.

Joko koko systeemi on aidosti täyttä paskaa tai sitten todellisuudessa vikaa on yhdessä osassa ja Star arpoo vaihdettavien osien listan. Syy arpomiseen on siinä, että vikakoodeja kertyy milloin missäkin järjestyksessä ja tämä saa Starin antamaan milloin minkäkin vaihdettavien osien listan.

Yhtenä epäilyni herättävänä asiana on se, että järjestelmä ei tunnista adblue-säiliössä olevan nesteen määrää kun jokin sopiva virhekoodi on päällä. Näin siitä huolimatta, että säiliössä ei ole vikaa.

Vaan mikäs siinä on ehjiä osia vaihdellessa, kun tälle löytyy maksaja.
MB E240 -98
kankkis
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 424
Liittynyt: Ti 19.10.2010 23:38

Re: AdBlue

Viesti Kirjoittaja kankkis »

tilator kirjoitti: Pe 22.04.2022 23:00
kankkis kirjoitti: Pe 22.04.2022 20:11
tilator kirjoitti: Pe 22.04.2022 18:54 Jos oikein olen ymmärtänyt, saa vielä sammuttamisen jälkeen käyntiin kun moottori on lämmin. Jäähtymisen jälkeen ei enää onnistu.

Missä tämä raja menee, olisi tietysti mielenkiintoista tietää. Voisi laittaa lämpömittarin anturiksi sopivan vastuksen, jotta moottori olisi aina lämmin ;)

Raision Vehosta piti vielä aiemmin lisäämäni, että siellä niitä käytettyjä adblue-säiliöitä näytti olevan pitkin lattioita. Sillä paikalla, jossa oma ropposeni oli johdon päässä, oli kolme poistettua säiliötä.
Taisivat olla rikkinäisiä vaihdettuja
Käytettyjä ja uuteen vaihdettuja olivat tietenkin. Olivatko rikkinäisiä lienee lähinnä arvailua. Star on sanonut, että vaihtoon ja kun Star sanoo, niin sitten vaihdetaan.

En kyllä mitenkään jaksa uskoa, että tämä koko touhu on todellista. Että yhteen adbluejärjestelmään on entinen laatuautojen valmistaja saanut pesiytymään niin paljon vikaa, että lähes kaikkea on mennyt vaihtoon. On säiliötä, pumppua, letkua, suutinta, nox-anturia. Varmaan jotakin muutakin tähän päälle. Ilmeisesti ainut osa mitä Star ei ole kertaakaan *käskenyt* vaihtamaan on täyttöaukon korkki.

Joko koko systeemi on aidosti täyttä paskaa tai sitten todellisuudessa vikaa on yhdessä osassa ja Star arpoo vaihdettavien osien listan. Syy arpomiseen on siinä, että vikakoodeja kertyy milloin missäkin järjestyksessä ja tämä saa Starin antamaan milloin minkäkin vaihdettavien osien listan.

Yhtenä epäilyni herättävänä asiana on se, että järjestelmä ei tunnista adblue-säiliössä olevan nesteen määrää kun jokin sopiva virhekoodi on päällä. Näin siitä huolimatta, että säiliössä ei ole vikaa.

Vaan mikäs siinä on ehjiä osia vaihdellessa, kun tälle löytyy maksaja.
Juu noinhan se menee😂
Samat ongelmat lähes kaikilla merkeillä adblue/scr/denox järjestelmissä, paska systeemi mutta minkäs teet. pakko niitä on koittaa parsia kuntoon aina mistä mikäkin sattuu hajoamaan.

Varmaan monessa paikassa mennään suoraan mitä star sanoo ja useinhan se oikeassa onkin mutta itsellä ainakin on tapana tutkia ja varmistaa että diagnoosi on oikea.

Se on vaan fakta että lyhyet ajo syklit on myrkkyä nox antureille ja tietyt tankki/pumppu modulit on huonoja ja sellaisia että tiettyjä osia ei saa erikseen vaihdettua. Lisäksi viellä alkanut joutua vaihtaa SCR kattejakin kun menettäneet pelkistys tehon.
W639 Vito
Ex. X204 GLK 320Cdi 2009
Ex. W212 200Cgi 2011
Ex. W164 ML 320CDI 2008
Ex. W201 2.5dt ic 1989
Ex. W211 320CDI 2005
Ex. W163 ML 430 2002
Ex. W124 200d
Avatar
multiviri
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1038
Liittynyt: La 28.08.2010 13:53
Paikkakunta: Oulu

Re: AdBlue

Viesti Kirjoittaja multiviri »

kankkis kirjoitti:
Juu noinhan se menee😂
Samat ongelmat lähes kaikilla merkeillä adblue/scr/denox järjestelmissä, paska systeemi mutta minkäs teet. pakko niitä on koittaa parsia kuntoon aina mistä mikäkin sattuu hajoamaan.

Varmaan monessa paikassa mennään suoraan mitä star sanoo ja useinhan se oikeassa onkin mutta itsellä ainakin on tapana tutkia ja varmistaa että diagnoosi on oikea.

Se on vaan fakta että lyhyet ajo syklit on myrkkyä nox antureille ja tietyt tankki/pumppu modulit on huonoja ja sellaisia että tiettyjä osia ei saa erikseen vaihdettua. Lisäksi viellä alkanut joutua vaihtaa SCR kattejakin kun menettäneet pelkistys tehon.
Itseasiassa 213 kopassa nox-anturit yllättävän vähävikaisia. Tankkeja, painelinjoja menee. Suuttimia harvemmin. Jos Xentry kertoo että AdBlue- paine on liian pieni niin hyvin usein linjassa on reikä suuttimen lähellä. Jos Xentry kertoo että pumppumoduulissa on toimintahäiriö niin hyvin usein tankki on vaihdettava, tankkiin saa korjaussarjan mikä ei korjaa tuota pumppumoduulin ongelmaa.

Vikaisia on nämä AdBlue- järjestelmät, ehkä pikkuhiljaa ovat paranemaan päin…
W212 E200 BlueTec 2016


Ex. Muutama lankku, seittämän ceetä, yksi CLK ja tenava

www.mbosa.fi
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13162
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: AdBlue

Viesti Kirjoittaja DBFI »

multiviri kirjoitti: La 23.04.2022 00:08
Vikaisia on nämä AdBlue- järjestelmät, ehkä pikkuhiljaa ovat paranemaan päin…
Näkeehän näitä ongelmia foorumilla, omassa kesti AdBlue-systeemit sen 8 vuotta minkä auto oli omassa ajossa. Eipä tuohon muutenkaan remonttia tarvinnut paitsi start/stop akku pari kertaa vaihtoon.

Onko neloset vaan niin paljon yleisempiä koneita kun isommista ei niin valitella? En ole katsonut onko SCR-osissa edes eroja noiden välillä. Oma auto lähti kyllä harvoin liikenteeseen ureatankki jäätyneenä.
Avatar
Berglund
Mersumies
Mersumies
Viestit: 712
Liittynyt: To 31.01.2008 06:49
Paikkakunta: Östrä Vanda
Viesti:

Re: AdBlue

Viesti Kirjoittaja Berglund »

Kyllä niitä ongelmia on isommissakin, varsinkin kuljetuspuolella.
Itse mitä olen nyt huomannut on lyhyet ajot ja sen jälkeen muutamia pitkiä heti perään ongelmia tulee.
Kylmässä auton seisottaminen jäätymisen takia.
Scr1 & scr2 järjestelmien osien sekoittaminen johtaa ongelmiin. Eri pari nox on ongelma.
Noihin scr1 koodataan nykyään omat nox, koska hitaampia reagoimaan. Ns uudemmat nopeat ei toimi oikein scr1 systeemissä vaikka ne voi asentaa ilman ongelmia.
Ei vaan ole käyttövarma järjestelmä ja ei talvikäyttöön tarkoitettu.
Myös nämä ajolukitukset vikatilanteessa on haasteellisia jos sopivaa korjaamoa ei ole heti saatavilla.
Myös scr järjestelmä voi olla avoin / yhdellä noxilla tai suljettu kahdella. Avoin ei ole päästöjen kantilta tehokas, mutta hiukan toiminta varmempi kuin suljettu.
Myös osien hinta on tolkuton suhteessa, todelliseen valmistus kustannuksen. Tätä ohjaa ehkä politiikka enemmän kuin markkinatalous.
Jos vertaa KAT plus lambda kokonaisuuden hintoja SCRn. Yksittäiset osat perusperiaatteella on samantyyppisiä.

Et silleen, varmasti olisi parempiakin järjestelmiä näihin päästöasioihin...
MB ML 350 CDI A 4-MATIC Business Premium -12 (W166.024)
MB C 230 A Kombi Avantgarde -06 (S203.252)
MB CLK 200 A Sport -98 (W208.335)
MB E 300D Sedan -80 (W123.130) klassikko
ex MB E 220 CDI A Kombi Avantgarde -10 (S212.202)
ex MB ML 320 A -99 (W163.154)
ex MB Vaneo 1.9 A Ambiente -05 (W414.700)
ex MB E 270 CDI A Kombi Avantgarde -03 (S211.216)
ex MB 190 E 2.0 Sportline -90 (W201.102)

MTBRacingTeam
Suomen Mercedes-Benz klubi
Avatar
Nippe
Mersumies
Mersumies
Viestit: 762
Liittynyt: Ti 27.05.2008 17:55
Paikkakunta: Vantaa

Re: AdBlue

Viesti Kirjoittaja Nippe »

Näitten kusivehkeitten kanss tulee itsekkin oltua päivittäin tekemisissä, tosin eri merkillä ja isompia autoa. Mutta samoja ongelmia merkistä ja mallista riippumatta. Liian herkkä systeemi joka vikaantuu epäpuhtauksista ja kosteudesta yms. Onhan sillä työllistävä vaikutus, halpaa se ei ole.
W202 C200 CDI -00 (Ikuinen projekti :D )
S205 C250d -14
CL203 C200K -02

ex: W163 ML270 CDI -02
ex: W124 250D -88
ex: W202 C180 -99
ex: W124 E420 -94
Samsikki
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 19
Liittynyt: Ma 03.08.2020 22:53
Paikkakunta: Kempele

Re: AdBlue

Viesti Kirjoittaja Samsikki »

Harmittaa muuten loistavan W213 omistajana nuo adblue kusiongelmat!

Itsellä meni ensimmäisenä adblue-linja halki puolitoista vuotta sitten. Eikun Oulussa SAH:lle vaihdettavaksi, kun ei omassa pihassa talvella apurunkoa aleta laskemaan linjan asentamista varten. Saksasta tilaamalla taisi originaali linja kustantaa n. 300e. Työ sitten olikin 600e luokkaa. Tonnin luokkaa, että sai adblue-linjan kuntoon.

Seuraava remppa olikin viime syksynä, kun adblue mittaus ei onnistunut, helikopteri valo paloi, katsastus olisi pitänyt jo tehdä ja taas lähti kilsat juoksemaan nollaa kohti. Ei kun netistä käytetty adblue-tankki ja pihassa vaihtaen. Käytetty tankki taisi maksaa 400e luokkaa eBaystä. Taas sai iloisena ajella erinomaisella autolla ilman ongelmia!

Sitä iloa kesti puolisen vuotta, kunnes nyt pääsiäisressulla ajelin kilsat taas nollan pintaa. Koodit jälleen tutut U05A308, P204B08, U05A387, P204B87 ja P13DF00. Liittimien rassaaminen ei auta, eli tankki taas vaihtokunnossa PRKL. Tällä kertaa vähän pidempi soittokierros ja nettisurffailu varaosien perässä. A2134706001-->A2134709301-->A2134705402, eli vaihtotankillakin jo historiaa ja ilmeisesti muutostarvetta niissäkin ollut! Hintahaitari älytön! Merkkiliikkeiden kallein +2100e ja edullisin netistä tilaamalla 1200e luokkaa. Kyseessä uusi alkuperäisosa A2134705402. Liikkeeseen viemällä saa tuohon 2000e vaihtotankin lisäksi laittaa luokkaa 3h työtä, eli päästäisiin parhaillaan 2500e tasoon! 😂😂

Kohta tallissa 2 rikkinäistä adblue tankkia ja tekisi kovasti mieli yrittää fiksata, mutta ei elektroniikka-/sähköosaamista valitettavasti löydy tarpeeksi...
W213 220d
tilator
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 49
Liittynyt: Ke 16.02.2005 21:24

Re: AdBlue

Viesti Kirjoittaja tilator »

Samsikki kirjoitti: La 23.04.2022 10:20 Harmittaa muuten loistavan W213 omistajana nuo adblue kusiongelmat!

Itsellä meni ensimmäisenä adblue-linja halki puolitoista vuotta sitten. Eikun Oulussa SAH:lle vaihdettavaksi, kun ei omassa pihassa talvella apurunkoa aleta laskemaan linjan asentamista varten. Saksasta tilaamalla taisi originaali linja kustantaa n. 300e. Työ sitten olikin 600e luokkaa. Tonnin luokkaa, että sai adblue-linjan kuntoon.

Seuraava remppa olikin viime syksynä, kun adblue mittaus ei onnistunut, helikopteri valo paloi, katsastus olisi pitänyt jo tehdä ja taas lähti kilsat juoksemaan nollaa kohti. Ei kun netistä käytetty adblue-tankki ja pihassa vaihtaen. Käytetty tankki taisi maksaa 400e luokkaa eBaystä. Taas sai iloisena ajella erinomaisella autolla ilman ongelmia!

Sitä iloa kesti puolisen vuotta, kunnes nyt pääsiäisressulla ajelin kilsat taas nollan pintaa. Koodit jälleen tutut U05A308, P204B08, U05A387, P204B87 ja P13DF00. Liittimien rassaaminen ei auta, eli tankki taas vaihtokunnossa PRKL. Tällä kertaa vähän pidempi soittokierros ja nettisurffailu varaosien perässä. A2134706001-->A2134709301-->A2134705402, eli vaihtotankillakin jo historiaa ja ilmeisesti muutostarvetta niissäkin ollut! Hintahaitari älytön! Merkkiliikkeiden kallein +2100e ja edullisin netistä tilaamalla 1200e luokkaa. Kyseessä uusi alkuperäisosa A2134705402. Liikkeeseen viemällä saa tuohon 2000e vaihtotankin lisäksi laittaa luokkaa 3h työtä, eli päästäisiin parhaillaan 2500e tasoon! 😂😂

Kohta tallissa 2 rikkinäistä adblue tankkia ja tekisi kovasti mieli yrittää fiksata, mutta ei elektroniikka-/sähköosaamista valitettavasti löydy tarpeeksi...
Tässähän se ongelma juuri onkin. Eli kyllähän vikaantumisen ymmärtää, mutta kun ei tule korjaamallakaan kuntoon. Samaa systeemiä remontoidaan vähän väliä.

Meikäläinenkin ajeli ensimmäisellä mersulla hyvän matkaa yli puoli miljoonaa kilometriä, mutta jos nykyisiin alkaa muutaman kymppitonnin jälkeen tulla tuhansien eurojen remontteja ja vielä niin, että auto päättää milloin ajaminen loppuu eikä kuski, niin tämä peli ei tule jatkumaan pitkään. Ei ole toivoakaan päästä edes puoleen ensimmäisen mersun ajokilometrimäärästä. Nykyinen huonolaatuinen tekele on päästettävä ansaitsemaansa lepoon nopeammalla tahdilla.
MB E240 -98
jussi.v
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 9
Liittynyt: Su 05.11.2017 11:34

Re: AdBlue

Viesti Kirjoittaja jussi.v »

Tilasin adblue tankin saksasta kun pitkään on valitellut vikakoodia p203d17, ettei pysty mittaamaan tankin tasoa.
Voiko tuon vanhan tankin napata vaan pois ja kytkeä piuhat ja letkut kiinni vai täytyykö tuota adblue pumppua jotenkin ilmata tms?
Mitä korjaamo ohje sanoo tuohon, autona w212 2016 vuosimallia 220 bluetec koneella 170hv
Kiitos etukäteen jos joku avulias ehtisi vilkaista miten tuo vaihto pitäisi suorittaa 👍
Betlehem
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 9
Liittynyt: To 04.11.2021 11:34

Re: AdBlue

Viesti Kirjoittaja Betlehem »

tilator kirjoitti: Su 24.04.2022 14:10
Samsikki kirjoitti: La 23.04.2022 10:20 Harmittaa muuten loistavan W213 omistajana nuo adblue kusiongelmat!

Itsellä meni ensimmäisenä adblue-linja halki puolitoista vuotta sitten. Eikun Oulussa SAH:lle vaihdettavaksi, kun ei omassa pihassa talvella apurunkoa aleta laskemaan linjan asentamista varten. Saksasta tilaamalla taisi originaali linja kustantaa n. 300e. Työ sitten olikin 600e luokkaa. Tonnin luokkaa, että sai adblue-linjan kuntoon.

Seuraava remppa olikin viime syksynä, kun adblue mittaus ei onnistunut, helikopteri valo paloi, katsastus olisi pitänyt jo tehdä ja taas lähti kilsat juoksemaan nollaa kohti. Ei kun netistä käytetty adblue-tankki ja pihassa vaihtaen. Käytetty tankki taisi maksaa 400e luokkaa eBaystä. Taas sai iloisena ajella erinomaisella autolla ilman ongelmia!

Sitä iloa kesti puolisen vuotta, kunnes nyt pääsiäisressulla ajelin kilsat taas nollan pintaa. Koodit jälleen tutut U05A308, P204B08, U05A387, P204B87 ja P13DF00. Liittimien rassaaminen ei auta, eli tankki taas vaihtokunnossa PRKL. Tällä kertaa vähän pidempi soittokierros ja nettisurffailu varaosien perässä. A2134706001-->A2134709301-->A2134705402, eli vaihtotankillakin jo historiaa ja ilmeisesti muutostarvetta niissäkin ollut! Hintahaitari älytön! Merkkiliikkeiden kallein +2100e ja edullisin netistä tilaamalla 1200e luokkaa. Kyseessä uusi alkuperäisosa A2134705402. Liikkeeseen viemällä saa tuohon 2000e vaihtotankin lisäksi laittaa luokkaa 3h työtä, eli päästäisiin parhaillaan 2500e tasoon! 😂😂

Kohta tallissa 2 rikkinäistä adblue tankkia ja tekisi kovasti mieli yrittää fiksata, mutta ei elektroniikka-/sähköosaamista valitettavasti löydy tarpeeksi...
Tässähän se ongelma juuri onkin. Eli kyllähän vikaantumisen ymmärtää, mutta kun ei tule korjaamallakaan kuntoon. Samaa systeemiä remontoidaan vähän väliä.

Meikäläinenkin ajeli ensimmäisellä mersulla hyvän matkaa yli puoli miljoonaa kilometriä, mutta jos nykyisiin alkaa muutaman kymppitonnin jälkeen tulla tuhansien eurojen remontteja ja vielä niin, että auto päättää milloin ajaminen loppuu eikä kuski, niin tämä peli ei tule jatkumaan pitkään. Ei ole toivoakaan päästä edes puoleen ensimmäisen mersun ajokilometrimäärästä. Nykyinen huonolaatuinen tekele on päästettävä ansaitsemaansa lepoon nopeammalla tahdilla.
Sehän se on! Jos takuuna +60,000 euron autoon työnnetään toimimattomia osia, jotka hajoaa systemaatisesti noin 30,000-50,000 km ajon tai 16-19 kuukauden jälkeen niin silloin vastuun tulee olla laitetoimittajalla. Ei asiakkaalla. Nykyisen anturitekniikan voi täysin hyvällä syyllä olettaa kestävän vuosia tai vuosikymmeniä.
tj86430
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5419
Liittynyt: Ma 20.09.2010 13:10
Paikkakunta: Luxemburg

Re: AdBlue

Viesti Kirjoittaja tj86430 »

Mitenkäs tuo AdBluen määrän ja sillä päästävien kilsojen määrän näyttö toimii S213:ssa (220d)? Olen nyt ajanut vehkeellä n. 10000km (17000->27000) ja muutama tuhat kilsaa sitten näyttö näytti noin puolta AdBlue-tankillista ja että siilä pääsisi 3400km. Viimeksi kun katsoin niin näytti hieman alle puolta tankillista ja että sillä pääsisi 3100km. Paljonko tuo tankin koko yleensäkin on, ja paljonko tuota AdBlueta normaalisti kuluu?

Ei muuten, mutta meinasin huomenna lähteä Suomessa käymään, ja jos on luultavaa että AdBlue loppuu kesken reissun, tankkaan sitä mieluummin jo ennen lähtöä.
s213 220d -17

Villa Pikkujalo
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13162
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: AdBlue

Viesti Kirjoittaja DBFI »

Miksi et tankkaisi täyteen vaikka ei olisi vaaraa loppumisesta reissun aikana? Omassa autossa oli 25 litran säiliö, en löytänyt 213:n tilavuutta mutta varmaan samaa luokkaa.
tilator
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 49
Liittynyt: Ke 16.02.2005 21:24

Re: AdBlue

Viesti Kirjoittaja tilator »

DBFI kirjoitti: To 28.04.2022 17:35 Miksi et tankkaisi täyteen vaikka ei olisi vaaraa loppumisesta reissun aikana? Omassa autossa oli 25 litran säiliö, en löytänyt 213:n tilavuutta mutta varmaan samaa luokkaa.
205-korisessa elää vahvasti jopa merkkiliikkeessä legenda, jonka mukaan ei saa tankata täyteen. Minusta kyllä kuulostaa enemmänkin taikauskolta, mutta mistäpä tuota tietäisi.

Lieneekö 213-koriselle samaa jäniksenkäpälää?
MB E240 -98
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13162
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: AdBlue

Viesti Kirjoittaja DBFI »

tilator kirjoitti: To 28.04.2022 17:40
205-korisessa elää vahvasti jopa merkkiliikkeessä legenda, jonka mukaan ei saa tankata täyteen. Minusta kyllä kuulostaa enemmänkin taikauskolta, mutta mistäpä tuota tietäisi.

Lieneekö 213-koriselle samaa jäniksenkäpälää?
Siis en tarkoittanut että tankkaisi yli suosituksen (minusta "täyteen" tarkoittaa suositusten mukaisesti eikä piripintaan). Hyvä pointti kuitenkin huomioitavaksi jos jossain mallissa on vaaraa ylitäytöstä.
tj86430
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5419
Liittynyt: Ma 20.09.2010 13:10
Paikkakunta: Luxemburg

Re: AdBlue

Viesti Kirjoittaja tj86430 »

DBFI kirjoitti: To 28.04.2022 17:35 Miksi et tankkaisi täyteen vaikka ei olisi vaaraa loppumisesta reissun aikana? Omassa autossa oli 25 litran säiliö, en löytänyt 213:n tilavuutta mutta varmaan samaa luokkaa.
Lähinnä siksi, jos en ehdi löytää/käydä sopivalla asemalla ennen lähtöä. No lähi-Totalilla oli AdBlueta pumpussa niin tankkasin, 12,56 litraa meni ennen kuin pistooli naksahti, ja täytön jälkeen näytti 7400km. Varmaan joku 25litrainen tuossakin on. Se ei vielä selvinnyt kuinka pitkään se todellisuudessa riittää, mutta aikaa myöten senkin suhteen viisastuttaneen,
s213 220d -17

Villa Pikkujalo
Avatar
jysi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3046
Liittynyt: Pe 23.05.2003 17:49
Paikkakunta: Salo

Re: AdBlue

Viesti Kirjoittaja jysi »

Juuri kuitteja etsiessä kaivelin Motonetin kuittihistoriaa ja sen perusteellä räknäilin että 45 litraa olen kaatanut tankkiin ja ajanut 98 tkm. Tällä hetkellä tankissa on 3200 km matkaa varten tavaraa, en muista paljonko oli alkusaldo. Joka tapauksessa jossakin siellä 0,5 - 0,75 l / 1000 km näyttäisi olevan menekki
tilator
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 49
Liittynyt: Ke 16.02.2005 21:24

Re: AdBlue

Viesti Kirjoittaja tilator »

Ostin sitten vuotavan letkun tilalle Vehosta uuden 205-koriseen. Letkussa itsessään olevan varaosanumeron perusteella kyse on täysin samasta letkusta millainen siellä on alkujaankin, joten noinkohan tuo nyt sitten kestää jäätymistä alkuperäistä paremmin.
MB E240 -98
kankkis
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 424
Liittynyt: Ti 19.10.2010 23:38

Re: AdBlue

Viesti Kirjoittaja kankkis »

tilator kirjoitti: To 28.04.2022 19:56 Ostin sitten vuotavan letkun tilalle Vehosta uuden 205-koriseen. Letkussa itsessään olevan varaosanumeron perusteella kyse on täysin samasta letkusta millainen siellä on alkujaankin, joten noinkohan tuo nyt sitten kestää jäätymistä alkuperäistä paremmin.
Putki imetään tyhjäksi joka kerta kun auto sammutetaan niin ei siellä kuuluisi olla mitään mikä jäätyy ja ajon aikana putkea lämmitetään.
Mutta jos esim pumppumoduulissa vika kovilla pakkasilla niin saattaa jäädä putki täyteen ja jäätyä.
On niissä jotain valmistus häikkääkin varmaan
W639 Vito
Ex. X204 GLK 320Cdi 2009
Ex. W212 200Cgi 2011
Ex. W164 ML 320CDI 2008
Ex. W201 2.5dt ic 1989
Ex. W211 320CDI 2005
Ex. W163 ML 430 2002
Ex. W124 200d
tj86430
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5419
Liittynyt: Ma 20.09.2010 13:10
Paikkakunta: Luxemburg

Re: AdBlue

Viesti Kirjoittaja tj86430 »

Vilkaisin Motonetin hintoja AdBluelle, ja näytti olevan ainakin taloudellisesti viisas päätös tankata täällä.
s213 220d -17

Villa Pikkujalo
Samsikki
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 19
Liittynyt: Ma 03.08.2020 22:53
Paikkakunta: Kempele

Re: AdBlue

Viesti Kirjoittaja Samsikki »

jussi.v kirjoitti: Ti 26.04.2022 10:36 Tilasin adblue tankin saksasta kun pitkään on valitellut vikakoodia p203d17, ettei pysty mittaamaan tankin tasoa.
Voiko tuon vanhan tankin napata vaan pois ja kytkeä piuhat ja letkut kiinni vai täytyykö tuota adblue pumppua jotenkin ilmata tms?
Mitä korjaamo ohje sanoo tuohon, autona w212 2016 vuosimallia 220 bluetec koneella 170hv
Kiitos etukäteen jos joku avulias ehtisi vilkaista miten tuo vaihto pitäisi suorittaa 👍
Ainakin W213 selviää vanhan rikkinäisen tankin poistamisella ja ehjän vaihtamisella tilalle. Koodit nollautuneet itsekseen tähän saakka. Jopa tuo tympeä 800 km laskuri, kun vain määrätietoa tankilta saa.
W213 220d
tilator
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 49
Liittynyt: Ke 16.02.2005 21:24

Re: AdBlue

Viesti Kirjoittaja tilator »

Nyt on 205-koriseen letku vaihdettu. Aiemmin siitä jo väliaikaisesti paikkasin selkeän halkeaman pikaliimalla ja muoviteipillä. Paikkaukseni olikin pitänyt, mutta siitähän ei paljon apua ollut, kun samainen letku vuoti kahdesta muusta paikasta, eli suuttimen puoleisen liittimen molemmin puolin.

Sitten pari lisähuomiota, joista toisesta voi olla muillekin apua:

Ensinnäkin letku tosiaankin vuotaa myös liittimistään. Voimallinen epäilyni on, että liittimiä ei ole suunniteltu tilanteeseen, jossa niiden pitäisi ptää sekä painetta että myös alipainetta. Kuulemma säiliössä oleva pumppu pumppaa sekä nestettä letkuun, että myös tyhjentää letkun autoa sammutettaessa. Eli siis tekee letkuun alipaineen. En yhtään ihmettelisi, jos liittimessä oleva O-rengas pitäisi kyllä paineen, mutta alipaineen puolelle mentäessä se antaisikin periksi ja päästäisi ilmaa läpi. Tällöin ilma vetää vääjäämättä ajan myötä myös tomua perässään ja O-rengas alkaa vuotaa myös nestettä ulos.

Sitten se toinen huomio, eli ehjästä letkusta huolimatta virhekoodi P13df tuli sinnikkäästi takaisin vain muutamassa sekunnissa, vaikka sen nollasi toistuvasti. Nythän on niin, että mikään nox-sensori ei voi mitään arvoa näin nopeasti antaa, kun pakokaasun pitäisi lämmetäkin. Lisäksi koodien nollauksen jälkeen järjestelmä pystyy ilmoittamaan adbluen määrän, mutta heti virheen ilmaannuttua järjestelmä kertoo, että määrää ei voi mitata. Sehän nyt on terveellä maalaisjärjellä pääteltävissä, että kyse on jostakin muusta. Kyse voi olla esimerkiksi siitä, että jokin muu adblue-systeemiin liittyvä komponentti täyttää can-väylän ja lopputuloksena on tuo määränmittausongelma sekä virhekoodi. No - ajattelinpa sitten testata sitä, että nollaan ensin virhekoodit, haen sitten huoltovalikosta näyttöön adbluen määrän, jonka järjestelmä kykenee näyttämään virhekoodien nollauksen jälkeen ja starttasin tämän jälkeen moottorin käyntiin adbluen määrän ollessa edelleen näytöllä. Kas - eipä tullutkaan aiempaan tapaan keltaista vikavaloa ja virhekoodia muutamassa sekunnissa käynnistyksen jälkeen.

En ole tätä nyt vielä ehtinyt enempää testaamaan kuin vain pienene lenkin ajelin ilman koodin ja keltaisen valon ilmaantumista, mutta mahdollisesti järjestelmän toipumista auttaa se, kun adbluen määrä on jo startatessa näytöllä.

Testailu jatkuu ...
MB E240 -98
tilator
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 49
Liittynyt: Ke 16.02.2005 21:24

Re: AdBlue

Viesti Kirjoittaja tilator »

Edelliseen viestiin lisäyksenä, että vaimo ajeli autolla tänään runsaat 100km eikä ainakaan sinä aikana vikavalo syttynyt.
MB E240 -98
tilator
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 49
Liittynyt: Ke 16.02.2005 21:24

Re: AdBlue

Viesti Kirjoittaja tilator »

Taas on ajeltu parina päivänä yhteensä puolisentoista sataa kilometriä eikä vikakoodia ole ilmaantunut.

Yksi epäilyttävä asia tähän vielä liittyy, eli adblue-järjestelmän korjaamiseen ja kalibrointiin kuuluu säiliön tyhjentäminen. Lieneekö niin, että se ei näytä jäljellä olevaa litkun määrää oikein, ellei kalibrointia tee tyhjällä säiliöllä?
MB E240 -98
miksei
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 293
Liittynyt: To 11.08.2005 18:41
Paikkakunta: Kokemäki

Re: AdBlue

Viesti Kirjoittaja miksei »

Talvella lisäsin adblueta ja tratti jäi pesemättä. Ei ihme että putket tollasesta tavarasta tukkeutuu
DSC_1342~2.JPG
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
tilator
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 49
Liittynyt: Ke 16.02.2005 21:24

Re: AdBlue

Viesti Kirjoittaja tilator »

miksei kirjoitti: Ke 04.05.2022 17:31 Talvella lisäsin adblueta ja tratti jäi pesemättä. Ei ihme että putket tollasesta tavarasta tukkeutuu
Litkustahan on runsaat 30% salpietaria. Loppu vettä.

Salpietari kuitenkin liukenee veteen hanakasti. Jätäpä vesijohtovettä haihtumaan, niin siitä jää jäljelle kalkkitahra, joka ei tahdo liueta millään.
MB E240 -98
tj86430
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5419
Liittynyt: Ma 20.09.2010 13:10
Paikkakunta: Luxemburg

Re: AdBlue

Viesti Kirjoittaja tj86430 »

Tankkasin AdBlue-tankin täyteen ennen Suomeen lähtöä, ja sen jälkeen näytti että tankillisella pääsisi 7400km. Nyt olen ajanut n. 3700km, ja nyt näyttää vielä reilusti yli 5000km.
s213 220d -17

Villa Pikkujalo
v6omega
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 140
Liittynyt: Ke 17.10.2018 13:49

Re: AdBlue

Viesti Kirjoittaja v6omega »

Tässä juutuubi viedeossa kerrotaan Adlue käytöstä Mersussa että "Before a complete refill, extract the remaining AdBlue from the tank.
Note: This must be performed for a Service B or every 2 years. "

Kysymys kuuluukin, tehdäänkö tuo Adblue säiliön tyhjenys tosiaan B huollossa Suomessa - moniko TSI huoltaja tyhjentää säiliön ennen täyttöä?

https://youtu.be/PaxfHJC0NJs
TPLtre
Mersumies
Mersumies
Viestit: 901
Liittynyt: To 31.01.2019 19:12

Re: AdBlue

Viesti Kirjoittaja TPLtre »

tilator kirjoitti: Ke 04.05.2022 17:39 Litkustahan on runsaat 30% salpietaria. Loppu vettä.

Salpietari kuitenkin liukenee veteen hanakasti. Jätäpä vesijohtovettä haihtumaan, niin siitä jää jäljelle kalkkitahra, joka ei tahdo liueta millään.
Ei se salpietaria ole, sitä nimitystä käytetään nitraateista, yleisimmin natriumnitraattia. Ureasta on kyse ja se on toisenlainen yhdiste.
renttu
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 34
Liittynyt: Ti 27.12.2005 11:24
Paikkakunta: kaakkois suomi

Re: AdBlue

Viesti Kirjoittaja renttu »

W213 adblue häiriö pumppumoduli viallinen korjaus arvio 2500e auto sunilla. Käytettyjä pumppuja ja säiliöitä olis kyllä tarjolla. Valmiste nro WDD2130131A459573 jos joku kertoisi mikä on pumpun ja säiliön numerot.
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13162
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: AdBlue

Viesti Kirjoittaja DBFI »

renttu kirjoitti: Ma 16.05.2022 12:19 W213 adblue häiriö pumppumoduli viallinen korjaus arvio 2500e auto sunilla. Käytettyjä pumppuja ja säiliöitä olis kyllä tarjolla. Valmiste nro WDD2130131A459573 jos joku kertoisi mikä on pumpun ja säiliön numerot.
Osat EPC:stä (Parts Infosta saattaa löytyä päivitettyjä osia):
213 osat.JPG
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Vastaa Viestiin