Käynnistys ja muuta huoltoa
Käynnistys ja muuta huoltoa
Autollani (W124 300D)on nyt ajettu 192tkm. Minkälaista huoltoa olisi syytä tehdä näillä kilometreillä? Oljyt ja suodatin on vaihdettu 10tkm välein. Pa-suodatin on vaihdettu syksyisin ja ilmansuodatinkin n. pari vuotta sitten. Tuulettimen ja kaasuvivuston iskarit vaihdettiin 150tkm kohdalla, samoin kardaanin etupäähän rättinivel. Etujarrulevyt sekä etu- ja takapalat vaihdoin juuri. Kummempia ongelmia ei ole esiintynyt, paitsi viimeaikoina pyörityttää kylmänä aika pitkään ennenkuin käynnistyy. Onko polttoainepuolella tai muualla joitain huoltokohteita, joita kannattaisi ennakoiden huoltaa, ennenkuin ilmenee mitään ongelmia? Olen touhuillut dieselien ja autojen huoltojen ja korjausten kanssa aika vähän, kun on aina löytynyt hyviä kavereita, jotka osaa ne hommat paremmin. Hyvät neuvot ottaisin kyllä mielelläni vastaan. Millä km-lukemilla ohjausiskarin kuntoa olisi syytä tutkailla ja kuinka se pitäisi tehdä?
Ohjausiskarin kunto on helppo todeta; yksi 17mm kannalla oleva pultti pois niin iskarin toinen pää on irti.
Sitten kun vetelet sitä eestaas, sen pitää toimia kuten nesteiskari yleensä, eli hidastaa liikettä reippaasti.
Perä- ja vaihteistoöljyt olet varmaankin vaihtanut säännöllisesti, vaikket siitä erikseen mainitse.
Oven lukkopatruunoihin kannattaa ruiskautella säännöllisesti aseöljyä ja ovenrajoittimet voidella suihkevaseliinillä.
Polttoainejärjestelmässä on myös pieni esisuodatin.
Nykyään, kun katsastuskaan ei ole enää kovin tarkka "syyni", sanoisin että kerran vuodessa kannattaa käyttää autoa MERSUkorjaamolla, siis sellaisella joka on varmasti ammattitaitoinen.
Kunnon tutkiminen, vaikkapa katsastustarkastuksena, ei ole aikaaviepä eikä kallis homma, ja samalla selviää pienetkin öljy / polttoainevuodot ja nivelten välykset jne...
Sitten kun vetelet sitä eestaas, sen pitää toimia kuten nesteiskari yleensä, eli hidastaa liikettä reippaasti.
Perä- ja vaihteistoöljyt olet varmaankin vaihtanut säännöllisesti, vaikket siitä erikseen mainitse.
Oven lukkopatruunoihin kannattaa ruiskautella säännöllisesti aseöljyä ja ovenrajoittimet voidella suihkevaseliinillä.
Polttoainejärjestelmässä on myös pieni esisuodatin.
Nykyään, kun katsastuskaan ei ole enää kovin tarkka "syyni", sanoisin että kerran vuodessa kannattaa käyttää autoa MERSUkorjaamolla, siis sellaisella joka on varmasti ammattitaitoinen.
Kunnon tutkiminen, vaikkapa katsastustarkastuksena, ei ole aikaaviepä eikä kallis homma, ja samalla selviää pienetkin öljy / polttoainevuodot ja nivelten välykset jne...
wiimax.fi