W 221 takapään kolina
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 13
- Liittynyt: Pe 13.12.2013 15:03
W 221 takapään kolina
Auttakaa nyt joku, ettei tarvi corollaa ostaa. MB W221 -07. Takapäästä kuuluu "pehmeä" kolina nimismiehen kiharoissa. Uusin alkuvuodesta taakse molemmat ilmajouset, koiranluut, apurungon kumityynysarjan (ne oli aivan paskat), mutta pieni ääni kuuluu edelleen??
Re: W 221 takapään kolina
Löysitkö äänen aiheuttajan. Minun-12 w221 takapää ”kolisee” kans nimismiehen kiharoissa,ja mikä mystisintä niin ääni kuuluu vain pakkasella.Aamulla kun lähtee lämpimästä tallista niin ei mitään ääntä,mutta kun ajat tovin pakkasessa niin ääni alkaa kuulumaan.On tutkittu alustaa korjaamolla useaan otteeseen ja päädytty takatolppien vaihtoon,mutta tuo sinun viestisi sai vielä miettimään…alusta toimii muuten kyllä moitteetta,mutta ääni häiritsee muuten niin hiljaisessa kyydissä.
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 13
- Liittynyt: Pe 13.12.2013 15:03
Re: W 221 takapään kolina
100% tieto: takatolppien yläpäässä pusla kovettuu ja ääni tulee sieltä (takapenkillä istuessa ääni kuuluu hattuhyllyltä). Tuntuu olevan ns tarviketolppien ongelma. Laitoin heinäkuussa 2021 uudet shipmannin tolpat, ääni loppui. Ajoa neljä kuukautta, alle 10 tkm, toinen tolppa hajosi sisältä ja vaihdettiin molemmat uusiksi. Marraskuussa kokeiltiin Japan Partsin tolppia, pelaa kyllä mutta naputus alkoi heti. Tällä hetkellä mietintä menossa malttaisko laittaa n 1000€ lisää ja ostais Billsteinit vai ostaisko alkuperäiset jotka ovat vielä kalliimmat.
Re: W 221 takapään kolina
Riittävästi kiitoksia nopeasta vastauksesta. Minun auto mennyt nyt 160 tkm ja tolppien luulen olevan alkuperäiset.Itse vahvasti billsteinien kannalla.
Vaihdoitko -20 vuonna pelkät ilmapussit kun kolina ei tuolloin loppunut ?
Vaihdoitko -20 vuonna pelkät ilmapussit kun kolina ei tuolloin loppunut ?
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 13
- Liittynyt: Pe 13.12.2013 15:03
Re: W 221 takapään kolina
W221 on ns ilmajousijalat, eli ei ole mahdollista vaihtaa pelkkiä ilmapusseja kuten esim E-sarjalaisissa, tolpassa on iskari pussin sisällä.
Re: W 221 takapään kolina
Ei muuta asiaa miksikään mutta "ns ilmajousilat" ne on E-sarjassakin, Airmaticissa vielä edessä samaan tapaan iskarin kanssa integroitu tolppa kuin 221 S-sarjassa (muissakin S-sarjalaisissa). 211 E-sarjassa vaan monipuolisemmat kun on säädettävän iskunvaimennuksen lisäksi säätyvä/valittava ilmajousen tilavuus.Paimenkuja kirjoitti: ↑Pe 07.01.2022 08:05 W221 on ns ilmajousijalat, eli ei ole mahdollista vaihtaa pelkkiä ilmapusseja kuten esim E-sarjalaisissa, tolpassa on iskari pussin sisällä.
- anselmi123
- Vakiokalustoa
- Viestit: 331
- Liittynyt: Ti 28.06.2016 15:05
- Paikkakunta: LPR
Re: W 221 takapään kolina
Täällä olis samantyylistä vikaa. Alunperin oli kosteutta kompuran paineenpoistoventtiilissä jolloin pakkasella aina jäätyi jumiin. Nyt tuntuisi se toimivan, mutta takapää kolahtelee terävissä montuissa jotenkin satunnaisesti. Lueskelin että siellä peräpäähän on kiihtyvyysanturi mikä ilmeisesti kertoo jousitukselle tietoa. Ei mitään vikakoodia anna aiheesta mutta voisiko silti siinä olla vikaa? W221 kyseessä täällä.
Star C3 @LPR
Re: W 221 takapään kolina
Mikä auto kyseessä? Siis rekkari/runkonumero (olenkohan joskus aiemminkin inttänyt)? Peräpään kiihtyvyysanturia ei ole kaikissa 221:ssä.anselmi123 kirjoitti: ↑Pe 07.01.2022 14:16 Täällä olis samantyylistä vikaa. Alunperin oli kosteutta kompuran paineenpoistoventtiilissä jolloin pakkasella aina jäätyi jumiin. Nyt tuntuisi se toimivan, mutta takapää kolahtelee terävissä montuissa jotenkin satunnaisesti. Lueskelin että siellä peräpäähän on kiihtyvyysanturi mikä ilmeisesti kertoo jousitukselle tietoa. Ei mitään vikakoodia anna aiheesta mutta voisiko silti siinä olla vikaa? W221 kyseessä täällä.
Meinaatko että jousitus alkaa kolista jos kiihtyvyysanturi antaa väärää tietoa vaiko muuten vaan meinasit senkin tarkistaa?
- anselmi123
- Vakiokalustoa
- Viestit: 331
- Liittynyt: Ti 28.06.2016 15:05
- Paikkakunta: LPR
Re: W 221 takapään kolina
WDD2211861A161325 on auton valmistenumero. Siis eikös airmaticilla varustetussa W221:sessä olekkaan aina tuota kiihtyvyysanturia? Ajattelin että ottaisin anturin varaosanumeron ainakin ylös. Onko tietoa anturin tarkemmasta sijainnista? Katsoin WISsistä anturin vaihto ohjetta mutta jäi hiukan epäselväksi mitä paneeleita tarvitsee purkaa. Minkälaista tietoa sen pitäisi antaa jos *:n siihen lykkään kiinni? Mitään vikakoodeja ei ilmene ainakaan.
Star C3 @LPR
Re: W 221 takapään kolina
WIS:istä noita tietoja itsekin katsoin. Faceliftissä tyypillinen parannus oli etummaistenkin kiihtyvyysantureiden pois jättäminen. Takimmainen ollut 08/06 asti ja sen jälkeen M156 moottorisissa.
Muistaakseni sen anturin signaalista ei testerillä muuta saa irti kuin että autoa "tönimällä" saa selville että reagoi liikkeeseen. DAS-opastaa. Live lukemia ei tainnut saada näkyville.
Hattua nostamaan vaan jos haluaa tarkistaa anturin fyysisesti (siis jos hattu on hattuhyllyllä). Tyytyisin itse testerin tietoihin.
Muistaakseni sen anturin signaalista ei testerillä muuta saa irti kuin että autoa "tönimällä" saa selville että reagoi liikkeeseen. DAS-opastaa. Live lukemia ei tainnut saada näkyville.
Hattua nostamaan vaan jos haluaa tarkistaa anturin fyysisesti (siis jos hattu on hattuhyllyllä). Tyytyisin itse testerin tietoihin.
Re: W 221 takapään kolina
Vaihdettiin Bilsteinit alle ja kolinat loppuivat.
- anselmi123
- Vakiokalustoa
- Viestit: 331
- Liittynyt: Ti 28.06.2016 15:05
- Paikkakunta: LPR
Re: W 221 takapään kolina
Vähän aikaan sitten vaihdettu uusi kompura, jolloin poistui tuo paineenpoistoventtiilin ongelmat. Samalla tuli huomattua painepöntössä pieni halkeama josta vuoti, sekin vaihdettu uuteen. Starilla ajelin noita testejä läpi ja kaikki vaikuttaisi olevan ok. Vieläkin esiintyy satunnaisesti kovaa kolahdusta terävissä montuissa. Joku siel ei nyt toimi oikein, ideoita?
Star C3 @LPR
- anselmi123
- Vakiokalustoa
- Viestit: 331
- Liittynyt: Ti 28.06.2016 15:05
- Paikkakunta: LPR
Re: W 221 takapään kolina
Ei oo tää homma edennyt. Edelleen kolisee terävissä montuissa, varsinkin näin talviaikana kun noita pyykkilauta kohtia muodostuu. Starilla käyty kaikki testit läpi onnistuneesti ilman mitään vikakoodeja. Eniten ihmetytti iskarin solenoidin arvot kun asetettu arvo on 500mA ja mitattu arvo pyörii siin 450mA. Tuommoset arvot antaa jokainen nurkka. Voiks tuo vaikuttaa oikeesti iskarin käyttäytymiseen noin rajusti? Voiko joku tietty alustanosa väljänä aiheuttaa tosi kovaa kolinaa vai kohdistuuko syypäänä lopussa olevat iskarit. Onko kellään kokemuksia vastaavasta? Ei viittis tilata uusia tolppia jos ei ole satavarma että siitä on kiinni.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Star C3 @LPR
Re: W 221 takapään kolina
Koititko ajella autolla tekemällä noi testit. Kuvassa oli nyt etupää,mutta koitat myös takapäässä samaa. Esim.F3 menee iskari kovimpaan moodiin ja F4 pehmeimpään,onko näillä ajaessa eroa kolinalla ?
Star
- anselmi123
- Vakiokalustoa
- Viestit: 331
- Liittynyt: Ti 28.06.2016 15:05
- Paikkakunta: LPR
Re: W 221 takapään kolina
En oo ajossa viel testannut. Sen verran surkea akku läppärissä, mut pitää testata mitä arvot näyttää liikkuessa.
Star C3 @LPR
Re: W 221 takapään kolina
Sytkärilaturi halvempi kuin uusi akku ja kestää pidemmänkin lenkin. Usein "suora" johtokin toimii vaikka läppärin oman laturin jännite olisi korkeampi.anselmi123 kirjoitti: ↑Ke 07.12.2022 08:48 En oo ajossa viel testannut. Sen verran surkea akku läppärissä, mut pitää testata mitä arvot näyttää liikkuessa.