W124 320 CE -museoautoprojekti-
W124 320 CE -museoautoprojekti-
Kesäauto on ollut haaveissa ja suunnitelmissa pitkään. Mercedes on ollut ehdoton ja ainut harkittu merkki, mutta ajatukset mallista ovat vaihdelleet. Tavallaan kriteerinä on ollut ainostaan kiinnostava yksilö, mitä se ikinä sitten tarkoittaakaan Laitettavaa saisi olla, mutta ihan sellaista työlästä projektia en ole ollut etsimässä, vaan auton pitäisi olla melko valmis ajoon. Muutenkin, kun pakko ei ole mitään ostaa, niin sen "oikean" pitäisi sitten tuntua siltä, että tämä se on.
Avoauto tippui toteutuskelpoiselta listalta pois vaativamman säilytyksensä takia. Toki esim. SLK olisi varmaankin helpompi kovakaton (ja vain yhden katon) ansiosta, mutta malli ei muuten ole ihan se oma juttu.
Parin vuoden aikana olen käynyt katsomassa muutamaa kiinnostavaa autoa, jotka lopulta ovat olleet ennakko-odotuksia vastoin liian projekteja hankintahintaan nähden.
Topicin auton valinta menikin mielenkiintoisesti, kun lähdin katsomaan ihan toista autoa. Silmiin osui w124 300CE-24, jota lähdin katsastamaan. Erittäin ystävällisellä myyjällä oli hulppea talli, jossa auton sai tutkia pohjia myöten nosturilla. Tutkin auton tarkasti ja kävin koeajolla, mutta tämä ei ollut ihan sen kuntoinen kun haluaisin. Ihan kelpo kunnossa hintaan nähden, mutta liikaa tekemistä omaan siihen nähden mitä olin etsimässä. Olin jo lähdössä pois, kun ilmeni, että myyjällä oli toinenkin CE myynnissä. 1993 vuosimallin 320CE. Tämänkin olin huomannut myynnissä olevan, muttei jotenkin herättänyt innostusta ja lisäksi luulin jostain syystä tämän olevan facelift-malli. Sellaista ei tehnyt mieli, kun yksi facelift-sedan on jo . Tätä se ei siis ollut, vaan 2.sarjalainen, 10/1992 valmistunut, 1993 ensirekisteröity, M104.992 koneella oleva 320 CE.
Koeajolla jo tunsi, että tämä auto on lähellä sitä, mitä olen etsimässäkin. Sisusta oli ehjä ja siisti. Kaikki varusteet tuntuivat toimivan ja auto tuntui ehjälle. Ajettiin auto talliin ja nosturille. Pohja oli hämmästyttävän hyvässä kunnossa. Melkein voisi pohjan perusteella uskoa mittariston 191tkm näyttämää todeksi. Autosta löytyi huoltokirja ja iso läjä kuitteja. Maalipinta näytti ehjälle, enkä äkkiseltään löytänyt ruostetta mistään. En oikeastaan edes sieltä pohjasta Ainoa tahra autossa oli se, että se oli kolaroitu vast'ikään. Myyjä oli ostanut auton kolaroituna ja korjannut takaisin rekisteriin. Vaihdettuja osia 7.5%. Keula oli ottanut pienen pusun ja vaihtoon oli mennyt jäähdyttimet, umpiot, puskuri, konepelti ja lokasuojat. Vaihdetut lokasuojat eivät ole alkuperäiset, eivätkä istu ihan 100%. Muutoin korjaus on tehty siististi ja kokonaisuudessaan asiallisesti.
Otin pari päivää tuumaustaukoa ja samalla selvitin, ettei kolarointi ole esteenä museoinnille tulevaisuudessa. Kun näin ei ollut, eikä nukutut yöt saaneet miestä järkiinsä, kaupat sovittiin ja kävin hakemassa auton itselleni. Ajoin auton suoraan talvisäilöön jonka sain myös järjestettyä tuon tuumaustauon aikana.
Tämä CE on myyty uutena Saksaan Dortmundin alueelle, jossa se on majaillut alkutaipaleensa. Huoltovihko kertoo tasaisesti 10tkm välein huolloista Dortmundin liepeillä vuoteen 2000 ja kilometrilukemaan 137tkm. Tämän jälkeen olemassa olevissa tositteissa on pieni aukko. Seuraavana tiedoista löytyi rekisteröinti Ruotsiin 2004. Auto on ollut neljällä omistajalla Ruotsissa Malmön alueella ennen muuttoa Suomeen vuonna 2019. Olemassa olevat katsastustodistukset alkavat vuodesta 2009 ja 151tkm ja päättyvät 2018 166tkm. Löysin ulkomaisella rekisterinumerolla historiatietoja Ruotsista ja niiden tietojen mukaan auto on ollut käytössä vain kesäisin. Suomeen auto on rekisteröity 2019 173tkm ajettuna ja ollut ajossa tuon kesän. 2020 omistaja vaihtunut ja loppuvuodesta sattunut tuo keulapusu. Vaikuttaisi siis, että coupen talviajot ovat onneksi aika vähissä. Kilometrimäärä ei siis ole aivan täysin kiistaton, mutta kovin isoa mustaa aukkoa ei kuitenkaan ole. Korin ja sisutan kunto tukee osaltaan alhaista ajomäärää.
Huoltokuitteja Ruotsista oli paljon. Osanumeroista pääsi kielitaidon puuttesta huolimatta jäljille ja näyttäisi siltä, että moottorin johtosarja on vaihdettu 2012. Samana vuonna on tehty vielä kansiremontti (tästä en nyt ihan satavarma ole). Kuitteja oli paljon myös Tanskasta vuodelta 2018. Kuitenkaan rekisteritietojen mukaan autoa ei olisi Tanskaan rekisteröity. Malmöstä tosin ajaa Kööpenhaminaan melko nopeasti siltaa pitkin.
Ihan täysin valmis tämäkään ei ole. Alkuperäinen soitin puuttuu, eikä ovissa olevista kaiuttimista kuulu mitään. Etu-ja takakaiuttimet toimivat. Automaattiantenni toimii, mutta piiska on vääntynyt eikä nouse kokonaan ylös. Jalopuupaneelit kaipaavat kiillotusta. Vaihdekepin paneelissa on muutama halkeama. Valojen summeri huutaa auton käydessä kun oven aukaisee. Kuskin ikkunasta kuuluu häiritsevän kova tuulen suhina taustapeilin kohdalta 80km/h vauhdista ylöspäin. Tyhjäkäynti ontuu lämpöisena satunnaisesti. Välillä kävi pitkäänkin tasaisesti, välillä humppasi. Maalipinta on siisti, mutta jotain pieniä virheitä löytyy. Ruostetta en kuitenkaan vielä löytänyt . Eiköhän sitäkin jostain, ainakin takavalojen alta löydy
Nopeusmittari tuntuu näyttävän vähän liikaa. Tämä sai epäilemään mittarilukemaa, mutta tositteet kertovat toista.
Koneessa on jossain pieni öljyvuoto. Moottoriöljyä oli koneen takaosassa mm. startin alapuolella oli tippoja.
Nahkasisusta on kuskin penkkiä myöten täysin ehjä, mutta paikoitellen kulunut. Puunaamalla etupenkit saanee täyteen loistoon. Kyynärnojan tereet ovat halkeilleet ja taitaa pieni pätkä uupuakin.
Stancea joutuu ehkä hieman hakemaan. Näyttää, että perä olisi vähän turhan korkealla keulaan nähden. Avaimia on vain yksi, mutta on ihan normaali rauta-avain joten niitä varmaankin suutari kairaa lisää.
Ilmastointia ei ole täytetty keulan korjauksen jälkeen. Vilkut pitänee myös vaihtaa keltaisiin.
Auton pohja on kunnossa ja alusta ehjä. Myöskään tasauspyörästöstä ei kuulunut ylimääräisiä millään ajetulla nopeudella. Hiekkatiellä yritin sudittaa, niin kolmiovalo syttyi kuten kuuluukin. Vakionopeussäädin toimii, sähköpenkit toimii samoin kuin kaikki muutkin sähköhilpppeet. Myös turvavyön ojentajat. Kattoluukku toimii myös. Mistään ei kuulunut ylimääräisiä ääniä (paitsi jo mainittu tuulen suhina) tai kolinoita. Koneessa tuntui olevan hyvin tehoa. 5-vaihteella matkanopeudessa kierroksia vähän yli 2000, joten meno on hiljaista.
Tämä on Sportline-alustalla ja 8-reikävanteilla tilattu. Paikallaan on 16 tuuman kasireiät. Rekisteriote sanoo rengaskooksi 215/50R16, joten olisiko ihan alun perin ollut tuolla vanteella?
Varustetaso on mielestäni hyvä, listauksen lisäksi löytyy käsittääkseni 320 ja 300-24 versioissa vakiona olevat 4xsähkölasit ja saattovalot ovissa. Keskuslukitus taitaa olla coupessa aina?
FIN WDB1240521B870724
Model 320 CE
Engine 104992 12 005490
Transmission 722503 03 791245
Order Number 0 - 214 18548
Order Location DORTMUND BRANCH
Interior LEATHER BLACK (261)
Paint 1 BRILLIANT SILVER METALLIC (744U)
Approx. Build Date 1992-10
Code Description
221 LEFT FRONT SEAT, ELECTRICALLY ADJUSTABLE
222 RIGHT FRONT SEAT, ELECTRICALLY ADJUSTABLE
240 OUTSIDE TEMPERATURE INDICATOR
281 STEERING WHEEL WITH SPORTS DESIGN (390 MM) AND GEARSHIFT LEVER IN LEATHER TRIM
291 AIRBAG FOR FRONT PASSENGER
300 STORAGE BOX IN FRONT TRAY
412 ELECTRIC SLIDING ROOF WITH TILTING DEVICE
425 5-SPEED AUTOMATIC TRANSMISSION
430 HEADREST IN THE REAR, LEFT AND RIGHT
440 TEMPOMAT (CRUISE CONTROL)
471 ACCELERATION SKID CONTROL (ASR)
531 AUTOMATIC ANTENNA
540 ROLLER BLIND, ELECTRIC, FOR REAR WINDOW
570 FOLDING ARMREST, FRONT
580 AIR CONDITIONER
592 HEAT-INSULATING GLASS, ALL-AROUND, HEATED REAR WINDOW PANE, BAND FILTER
620 VEHICLES WITH CATALYST TECHNIQUE
653 SPORTS CHASSIS WITH 8-HOLE LIGHT ALLOY WHEELS
673 HIGH-CAPACITY BATTERY
751 BECKER RADIO GRAND PRIX 2000 VK RDS
814 ACTIVE BASS LOUDSPEAKER SYSTEM
855 NEW AUTOMATIC TRANSMISSION
873 SEAT HEATER FOR LEFT AND RIGHT FRONT SEATS
915 FUEL TANK, 90 LITER
952 SPORTLINE
Kiinnostaisiko foorumia tällainen "pikkuprojekti" (toivottavasti pieni)? Tavoitteena museorekisteröidä kun ikä tulee täyteen. Auto on valmistunut 1992, niin sen saisi ikänsä puolesta museoon 2023. 230E-projekti on vielä kesken ja sen on etusijalla, joten ihan hirveästi ei talven aikana todennäköisesti tule tehtyä, mutta jotain puunauksia yritän ehtiä tekemään. Ensi kesä olisi sitten aikaa ajella ja tutustua paremmin autoon. Nyt kerkesin autoilla vain n. 150km joten ehkä ihan kaikki ei ilmennyt vielä
Avoauto tippui toteutuskelpoiselta listalta pois vaativamman säilytyksensä takia. Toki esim. SLK olisi varmaankin helpompi kovakaton (ja vain yhden katon) ansiosta, mutta malli ei muuten ole ihan se oma juttu.
Parin vuoden aikana olen käynyt katsomassa muutamaa kiinnostavaa autoa, jotka lopulta ovat olleet ennakko-odotuksia vastoin liian projekteja hankintahintaan nähden.
Topicin auton valinta menikin mielenkiintoisesti, kun lähdin katsomaan ihan toista autoa. Silmiin osui w124 300CE-24, jota lähdin katsastamaan. Erittäin ystävällisellä myyjällä oli hulppea talli, jossa auton sai tutkia pohjia myöten nosturilla. Tutkin auton tarkasti ja kävin koeajolla, mutta tämä ei ollut ihan sen kuntoinen kun haluaisin. Ihan kelpo kunnossa hintaan nähden, mutta liikaa tekemistä omaan siihen nähden mitä olin etsimässä. Olin jo lähdössä pois, kun ilmeni, että myyjällä oli toinenkin CE myynnissä. 1993 vuosimallin 320CE. Tämänkin olin huomannut myynnissä olevan, muttei jotenkin herättänyt innostusta ja lisäksi luulin jostain syystä tämän olevan facelift-malli. Sellaista ei tehnyt mieli, kun yksi facelift-sedan on jo . Tätä se ei siis ollut, vaan 2.sarjalainen, 10/1992 valmistunut, 1993 ensirekisteröity, M104.992 koneella oleva 320 CE.
Koeajolla jo tunsi, että tämä auto on lähellä sitä, mitä olen etsimässäkin. Sisusta oli ehjä ja siisti. Kaikki varusteet tuntuivat toimivan ja auto tuntui ehjälle. Ajettiin auto talliin ja nosturille. Pohja oli hämmästyttävän hyvässä kunnossa. Melkein voisi pohjan perusteella uskoa mittariston 191tkm näyttämää todeksi. Autosta löytyi huoltokirja ja iso läjä kuitteja. Maalipinta näytti ehjälle, enkä äkkiseltään löytänyt ruostetta mistään. En oikeastaan edes sieltä pohjasta Ainoa tahra autossa oli se, että se oli kolaroitu vast'ikään. Myyjä oli ostanut auton kolaroituna ja korjannut takaisin rekisteriin. Vaihdettuja osia 7.5%. Keula oli ottanut pienen pusun ja vaihtoon oli mennyt jäähdyttimet, umpiot, puskuri, konepelti ja lokasuojat. Vaihdetut lokasuojat eivät ole alkuperäiset, eivätkä istu ihan 100%. Muutoin korjaus on tehty siististi ja kokonaisuudessaan asiallisesti.
Otin pari päivää tuumaustaukoa ja samalla selvitin, ettei kolarointi ole esteenä museoinnille tulevaisuudessa. Kun näin ei ollut, eikä nukutut yöt saaneet miestä järkiinsä, kaupat sovittiin ja kävin hakemassa auton itselleni. Ajoin auton suoraan talvisäilöön jonka sain myös järjestettyä tuon tuumaustauon aikana.
Tämä CE on myyty uutena Saksaan Dortmundin alueelle, jossa se on majaillut alkutaipaleensa. Huoltovihko kertoo tasaisesti 10tkm välein huolloista Dortmundin liepeillä vuoteen 2000 ja kilometrilukemaan 137tkm. Tämän jälkeen olemassa olevissa tositteissa on pieni aukko. Seuraavana tiedoista löytyi rekisteröinti Ruotsiin 2004. Auto on ollut neljällä omistajalla Ruotsissa Malmön alueella ennen muuttoa Suomeen vuonna 2019. Olemassa olevat katsastustodistukset alkavat vuodesta 2009 ja 151tkm ja päättyvät 2018 166tkm. Löysin ulkomaisella rekisterinumerolla historiatietoja Ruotsista ja niiden tietojen mukaan auto on ollut käytössä vain kesäisin. Suomeen auto on rekisteröity 2019 173tkm ajettuna ja ollut ajossa tuon kesän. 2020 omistaja vaihtunut ja loppuvuodesta sattunut tuo keulapusu. Vaikuttaisi siis, että coupen talviajot ovat onneksi aika vähissä. Kilometrimäärä ei siis ole aivan täysin kiistaton, mutta kovin isoa mustaa aukkoa ei kuitenkaan ole. Korin ja sisutan kunto tukee osaltaan alhaista ajomäärää.
Huoltokuitteja Ruotsista oli paljon. Osanumeroista pääsi kielitaidon puuttesta huolimatta jäljille ja näyttäisi siltä, että moottorin johtosarja on vaihdettu 2012. Samana vuonna on tehty vielä kansiremontti (tästä en nyt ihan satavarma ole). Kuitteja oli paljon myös Tanskasta vuodelta 2018. Kuitenkaan rekisteritietojen mukaan autoa ei olisi Tanskaan rekisteröity. Malmöstä tosin ajaa Kööpenhaminaan melko nopeasti siltaa pitkin.
Ihan täysin valmis tämäkään ei ole. Alkuperäinen soitin puuttuu, eikä ovissa olevista kaiuttimista kuulu mitään. Etu-ja takakaiuttimet toimivat. Automaattiantenni toimii, mutta piiska on vääntynyt eikä nouse kokonaan ylös. Jalopuupaneelit kaipaavat kiillotusta. Vaihdekepin paneelissa on muutama halkeama. Valojen summeri huutaa auton käydessä kun oven aukaisee. Kuskin ikkunasta kuuluu häiritsevän kova tuulen suhina taustapeilin kohdalta 80km/h vauhdista ylöspäin. Tyhjäkäynti ontuu lämpöisena satunnaisesti. Välillä kävi pitkäänkin tasaisesti, välillä humppasi. Maalipinta on siisti, mutta jotain pieniä virheitä löytyy. Ruostetta en kuitenkaan vielä löytänyt . Eiköhän sitäkin jostain, ainakin takavalojen alta löydy
Nopeusmittari tuntuu näyttävän vähän liikaa. Tämä sai epäilemään mittarilukemaa, mutta tositteet kertovat toista.
Koneessa on jossain pieni öljyvuoto. Moottoriöljyä oli koneen takaosassa mm. startin alapuolella oli tippoja.
Nahkasisusta on kuskin penkkiä myöten täysin ehjä, mutta paikoitellen kulunut. Puunaamalla etupenkit saanee täyteen loistoon. Kyynärnojan tereet ovat halkeilleet ja taitaa pieni pätkä uupuakin.
Stancea joutuu ehkä hieman hakemaan. Näyttää, että perä olisi vähän turhan korkealla keulaan nähden. Avaimia on vain yksi, mutta on ihan normaali rauta-avain joten niitä varmaankin suutari kairaa lisää.
Ilmastointia ei ole täytetty keulan korjauksen jälkeen. Vilkut pitänee myös vaihtaa keltaisiin.
Auton pohja on kunnossa ja alusta ehjä. Myöskään tasauspyörästöstä ei kuulunut ylimääräisiä millään ajetulla nopeudella. Hiekkatiellä yritin sudittaa, niin kolmiovalo syttyi kuten kuuluukin. Vakionopeussäädin toimii, sähköpenkit toimii samoin kuin kaikki muutkin sähköhilpppeet. Myös turvavyön ojentajat. Kattoluukku toimii myös. Mistään ei kuulunut ylimääräisiä ääniä (paitsi jo mainittu tuulen suhina) tai kolinoita. Koneessa tuntui olevan hyvin tehoa. 5-vaihteella matkanopeudessa kierroksia vähän yli 2000, joten meno on hiljaista.
Tämä on Sportline-alustalla ja 8-reikävanteilla tilattu. Paikallaan on 16 tuuman kasireiät. Rekisteriote sanoo rengaskooksi 215/50R16, joten olisiko ihan alun perin ollut tuolla vanteella?
Varustetaso on mielestäni hyvä, listauksen lisäksi löytyy käsittääkseni 320 ja 300-24 versioissa vakiona olevat 4xsähkölasit ja saattovalot ovissa. Keskuslukitus taitaa olla coupessa aina?
FIN WDB1240521B870724
Model 320 CE
Engine 104992 12 005490
Transmission 722503 03 791245
Order Number 0 - 214 18548
Order Location DORTMUND BRANCH
Interior LEATHER BLACK (261)
Paint 1 BRILLIANT SILVER METALLIC (744U)
Approx. Build Date 1992-10
Code Description
221 LEFT FRONT SEAT, ELECTRICALLY ADJUSTABLE
222 RIGHT FRONT SEAT, ELECTRICALLY ADJUSTABLE
240 OUTSIDE TEMPERATURE INDICATOR
281 STEERING WHEEL WITH SPORTS DESIGN (390 MM) AND GEARSHIFT LEVER IN LEATHER TRIM
291 AIRBAG FOR FRONT PASSENGER
300 STORAGE BOX IN FRONT TRAY
412 ELECTRIC SLIDING ROOF WITH TILTING DEVICE
425 5-SPEED AUTOMATIC TRANSMISSION
430 HEADREST IN THE REAR, LEFT AND RIGHT
440 TEMPOMAT (CRUISE CONTROL)
471 ACCELERATION SKID CONTROL (ASR)
531 AUTOMATIC ANTENNA
540 ROLLER BLIND, ELECTRIC, FOR REAR WINDOW
570 FOLDING ARMREST, FRONT
580 AIR CONDITIONER
592 HEAT-INSULATING GLASS, ALL-AROUND, HEATED REAR WINDOW PANE, BAND FILTER
620 VEHICLES WITH CATALYST TECHNIQUE
653 SPORTS CHASSIS WITH 8-HOLE LIGHT ALLOY WHEELS
673 HIGH-CAPACITY BATTERY
751 BECKER RADIO GRAND PRIX 2000 VK RDS
814 ACTIVE BASS LOUDSPEAKER SYSTEM
855 NEW AUTOMATIC TRANSMISSION
873 SEAT HEATER FOR LEFT AND RIGHT FRONT SEATS
915 FUEL TANK, 90 LITER
952 SPORTLINE
Kiinnostaisiko foorumia tällainen "pikkuprojekti" (toivottavasti pieni)? Tavoitteena museorekisteröidä kun ikä tulee täyteen. Auto on valmistunut 1992, niin sen saisi ikänsä puolesta museoon 2023. 230E-projekti on vielä kesken ja sen on etusijalla, joten ihan hirveästi ei talven aikana todennäköisesti tule tehtyä, mutta jotain puunauksia yritän ehtiä tekemään. Ensi kesä olisi sitten aikaa ajella ja tutustua paremmin autoon. Nyt kerkesin autoilla vain n. 150km joten ehkä ihan kaikki ei ilmennyt vielä
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Viimeksi muokannut JanneW124, Su 06.11.2022 11:52. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: W124 320 CE - museoautoprojekti-
Nythän mie yhdistän, 7,5%...
Onpa kerrassaan hienosti varusteltu auto pienine tekemisineen. Aktiivibassosysteemi on hieno. Ovissa on 2 kpl 144 mm, 25W bassokaiuttimia puolellaan, eikun johtoja seuraamaan. RDS-GP:n etsiminen voi aiheuttaa ajan- ja rahankulua. Pyöräkoko on ikävä kyllä väärä, W124:ssä 16" oli vain V8:ssa ja 400 E:ssäkin vasta keväästä 1993 lähtien.
Onko etupuskurissa noin järkky sävyero kylkiin verrattuna vai hämääkö kuva? Valojen, maskin ja vilkkujen kohdistuksessa taitaa myös olla vielä töitä tiedossa. Joka tapauksessa varmasti miellyttävä lähtökohta tekemiselle!
Onpa kerrassaan hienosti varusteltu auto pienine tekemisineen. Aktiivibassosysteemi on hieno. Ovissa on 2 kpl 144 mm, 25W bassokaiuttimia puolellaan, eikun johtoja seuraamaan. RDS-GP:n etsiminen voi aiheuttaa ajan- ja rahankulua. Pyöräkoko on ikävä kyllä väärä, W124:ssä 16" oli vain V8:ssa ja 400 E:ssäkin vasta keväästä 1993 lähtien.
Onko etupuskurissa noin järkky sävyero kylkiin verrattuna vai hämääkö kuva? Valojen, maskin ja vilkkujen kohdistuksessa taitaa myös olla vielä töitä tiedossa. Joka tapauksessa varmasti miellyttävä lähtökohta tekemiselle!
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Re: W124 320 CE - museoautoprojekti-
Onnea hankinnasta ! Mahtavat varusteet !
Eli ei museointia ajatellen juuri mitään. Toki kuntoonhan nuo pitää noin muuten laittaa.
Soittimeksi "helpoin" ratkaisu olisi kasettivehje joita oli vielä alkupään 202:ssa, löytyy helposti ja ulkonäöllisesti sopii hyvin. Veikkaanpa että taitaa kuitenkin ajan myötä tulla varustelistassa mainittu Becker.
Alkuperäinen soitin puuttuu, eikä ovissa olevista kaiuttimista kuulu mitään. Etu-ja takakaiuttimet toimivat. Automaattiantenni toimii, mutta piiska on vääntynyt eikä nouse kokonaan ylös. Jalopuupaneelit kaipaavat kiillotusta. Vaihdekepin paneelissa on muutama halkeama.
Eli ei museointia ajatellen juuri mitään. Toki kuntoonhan nuo pitää noin muuten laittaa.
Soittimeksi "helpoin" ratkaisu olisi kasettivehje joita oli vielä alkupään 202:ssa, löytyy helposti ja ulkonäöllisesti sopii hyvin. Veikkaanpa että taitaa kuitenkin ajan myötä tulla varustelistassa mainittu Becker.
Minulla on hämärä muistikuva että ruotsintuontilankuissa on ollut tätä oiretta, kun ovat laittaneet niitä pakollisia automaattivaloja jälkikäteen.Valojen summeri huutaa auton käydessä kun oven aukaisee.
wiimax.fi
Re: W124 320 CE - museoautoprojekti-
Onnittelut! Hieno auto hyvillä varusteilla
Kuntokin vaikuttaa olevan melkoisen hyvä, mutta kun on seurannut miten olet huoltanut 250 DT:äsi tietää että tästäkin tulee ihan erinomainen CE Tätä seuraa mielellään.
Kuntokin vaikuttaa olevan melkoisen hyvä, mutta kun on seurannut miten olet huoltanut 250 DT:äsi tietää että tästäkin tulee ihan erinomainen CE Tätä seuraa mielellään.
k 2.0t SW -98
ex. 300 TE -91
ex. 300 TE -91
Re: W124 320 CE - museoautoprojekti-
Sanoisin että on kyllä "löytö" noilla kilometreillä ja kunnolla... Pusuja vaan tulee (jos tullakseen..), ja niiden korjausta toki on tässä tehtävänä mutta se on siltikin miellyttävämpää kuin esim. harsia kokonaan lahoa koppaa tai 1/2 miljoonaa ajettua entiseen kuosiin...
Kuvittelenko vai onko nimenomaan tuo 320CE Suomessa kovin harvinainen? Ei vaan tule mieleen että olisin ennen nähnyt yhtään kappaletta (livenä tai Suomi-kuvana edes)... Onkohan se ollut edes Vehon tuontiohjelmassa Suomeen? En ole mikään lankkutietäjä, siksi tyhmiä kyselen
Kuvittelenko vai onko nimenomaan tuo 320CE Suomessa kovin harvinainen? Ei vaan tule mieleen että olisin ennen nähnyt yhtään kappaletta (livenä tai Suomi-kuvana edes)... Onkohan se ollut edes Vehon tuontiohjelmassa Suomeen? En ole mikään lankkutietäjä, siksi tyhmiä kyselen
W111 220SEb 1965 entisöintiprojekti
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
Re: W124 320 CE - museoautoprojekti-
Kyllä se tuontiohjelmassa on ollut (kuten kaikki Mersun mallit aina, monista markkinoista poiketen, pl. Välimeri-mallit), mutta esittelyajankohdasta johtuen nykyinen kanta lienee 95% jälkituontia. Omasta mielestäni neliventtiilimoottori kakkossarjan ulkonäössä on se hekumallisin kombinaatio.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Re: W124 320 CE - museoautoprojekti-
Tämä ketju menee seurantaan ja täältä tosiaan löytyy 320CE 2/93
C124 320 CE -93 (vaimon)
W124 300E-24 -92 (oma)
W124 300E-24 -92 (oma)
Re: W124 320 CE - museoautoprojekti-
Juuh, kyselin silloin varmistuksena prosenttien vaikutuksesta museotarkastukseen. Kiitokset vielä avusta.Timo L. kirjoitti: ↑Su 07.11.2021 22:22 Nythän mie yhdistän, 7,5%...
Onpa kerrassaan hienosti varusteltu auto pienine tekemisineen. Aktiivibassosysteemi on hieno. Ovissa on 2 kpl 144 mm, 25W bassokaiuttimia puolellaan, eikun johtoja seuraamaan. RDS-GP:n etsiminen voi aiheuttaa ajan- ja rahankulua. Pyöräkoko on ikävä kyllä väärä, W124:ssä 16" oli vain V8:ssa ja 400 E:ssäkin vasta keväästä 1993 lähtien.
Onko etupuskurissa noin järkky sävyero kylkiin verrattuna vai hämääkö kuva? Valojen, maskin ja vilkkujen kohdistuksessa taitaa myös olla vielä töitä tiedossa. Joka tapauksessa varmasti miellyttävä lähtökohta tekemiselle!
Eiköhän ne äänet sinne oviin saada. Toivottavasti ei ole tehty mitään "älykästä"...
Soittimia (Grand Prix 2000) löytyi RDS merkinnällä äkkiseltään BE1319 ja BE1302 (halpoja ku saippua ). Onkohan jompikumpi vai kumpikaan näistä. Minulla on huono tietämys orkkissoittimista.
Kuinka tarkka museotarkastus on vanteista? Malli, kunto, väri jne?
Kuva varmaankin hämää tuossa etupuskurin sävyssä. En ainakaan livenä kiinnittänyt mitään huomiota asiaan, kuvasta pisti minullakin silmään. Myynti-ilmoituksessa oli eri kulmasta/valosta kuva, jossa ei näyttänyt eriävältä. Täytyy tarkastaa.
Joo, keulassa saattaa olla istuuvuusongelmia. Lokasuojat eivät myöskään istu ihan täydellisesti.
Kiitos. Hyvällä maulla joku tosiaan valinnut.dealer kirjoitti:Onnea hankinnasta ! Mahtavat varusteet !.....
Toistaiseksi havaitut ongelmat eivät tosiaan ole ihan maata mullistavia. Aika näyttää, mikä soitin sinne istahtaa.
Summerin luulisi liittyvän jotenkin virtalukon pohjaan? Sen vaihdosta tosin oli melko tuore kuitti. Vai satutko muistamaan, miten Ruotsin autoista noita on korjattu?
Kiitos. Hyvä, jos käyttöauton rassaaminenkin on kiinnostanut. Täytyy yrittää jaksaa jatkaa senkin kanssa, vaikka muu kalusto uhkaavasti lisääntyy. Nyt hypätään sitten astetta haastavammalle tasolle. Katsotaan, miten onnistuu.Getriebe kirjoitti:Onnittelut! Hieno auto hyvillä varusteilla
Kuntokin vaikuttaa olevan melkoisen hyvä, mutta kun on seurannut miten olet huoltanut 250 DT:äsi tietää että tästäkin tulee ihan erinomainen CE Tätä seuraa mielellään.
Ainakin W124 joukosta kohtuullinen kampe. Toisaalta "onneksi" kolari on sattunut Suomessa. Tahra jää historiaan, mutta käsittääkseni täällä on jonkinlainen vaatimustaso kuntoon saattamisen osalta.Zac kirjoitti:Sanoisin että on kyllä "löytö" noilla kilometreillä ja kunnolla... Pusuja vaan tulee (jos tullakseen..), ja niiden korjausta toki on tässä tehtävänä mutta se on siltikin miellyttävämpää kuin esim. harsia kokonaan lahoa koppaa tai 1/2 miljoonaa ajettua entiseen kuosiin...
Kuvittelenko vai onko nimenomaan tuo 320CE Suomessa kovin harvinainen? Ei vaan tule mieleen että olisin ennen nähnyt yhtään kappaletta (livenä tai Suomi-kuvana edes)... Onkohan se ollut edes Vehon tuontiohjelmassa Suomeen? En ole mikään lankkutietäjä, siksi tyhmiä kyselen
320 konetta on alkanut saada joskus -92 aikana, ja 6/93 on vaihtunut korimalli faceliftiin. Lyhyt aikaikkuna tällaiselle kombolle tekee osansa.
Hienoa. Löytyykö tuosta coupesta tarinaa foorumilta?JPM kirjoitti:Tämä ketju menee seurantaan ja täältä tosiaan löytyy 320CE 2/93
Re: W124 320 CE - museoautoprojekti-
Foorumijutta ei ainakaan vielä ole. Sama väri kuin sinun ja varusteetkin pitkälle samat paitsi; Karo sisustus, ei kattoluukkua, perus GP 2000, ASD perä, tehtaan irrotettava koukku, ajonesto ja häly. Vanteet on 15" kasireiät. Koetin löytää kuvaa, mutta ei nyt osunut silmään. Auto tuli vaimolle Siegenistä 2. omistajalta syksyllä 2003, mittarissa silloin 153tkm, nyt 250tkm. Mittarilukema on ollut sama jo vuosia koska tämä jäi harrastepeliksi 2007 ja kävi maalarilla 2013 jonka jälkeen on kasailtu rauhalliseen tahtiin korjaillen samalla vikapaikkoja. Katsotaan josko tästä ketjusta löytyisi motivaatiota vähän nopeampaan restaurointiin
C124 320 CE -93 (vaimon)
W124 300E-24 -92 (oma)
W124 300E-24 -92 (oma)
Re: W124 320 CE - museoautoprojekti-
Kuulostaa hyvälle. Erikoinen tuo koukku coupessa. Itsekin ottaisin tuon ASD:n mieluummin kuin ASR:n. Kesäkäytössä tosin menisi ihan normiperäkin.JPM kirjoitti: ↑Ma 08.11.2021 19:55Foorumijutta ei ainakaan vielä ole. Sama väri kuin sinun ja varusteetkin pitkälle samat paitsi; Karo sisustus, ei kattoluukkua, perus GP 2000, ASD perä, tehtaan irrotettava koukku, ajonesto ja häly. Vanteet on 15" kasireiät. Koetin löytää kuvaa, mutta ei nyt osunut silmään. Auto tuli vaimolle Siegenistä 2. omistajalta syksyllä 2003, mittarissa silloin 153tkm, nyt 250tkm. Mittarilukema on ollut sama jo vuosia koska tämä jäi harrastepeliksi 2007 ja kävi maalarilla 2013 jonka jälkeen on kasailtu rauhalliseen tahtiin korjaillen samalla vikapaikkoja. Katsotaan josko tästä ketjusta löytyisi motivaatiota vähän nopeampaan restaurointiin
Omalla kohdalla tänne kirjoittelu tuo tietynlaista tavoitetta ja motivaatiota tekemiseen.
Re: W124 320 CE - museoautoprojekti-
Siellä on kytkin joka tunnistaa onko avain paikallaan, jospa on jäänyt vaan johto irti.Summerin luulisi liittyvän jotenkin virtalukon pohjaan? Sen vaihdosta tosin oli melko tuore kuitti. Vai satutko muistamaan, miten Ruotsin autoista noita on korjattu?
Omissa on ollut ainakin eräässä E300TD-93 samanlainen vika (ja ehkä oli myös eräässä 250D:ssä), ruotsinkytkennällä oli automaattivalot ja en perehtynyt summerin toiminnan korjaamiseen fiksummaksi sen koommin.
wiimax.fi
Re: W124 320 CE - museoautoprojekti-
Onnittelut uudesta! Itselläkin oli hetken tuollainen 320, mutta tosin jo E-mallisena.
( http://garage59-mercedes.blogspot.com/s ... %20-93?m=0 ) Mukava kone ajella, yllättävän erilainen kuin 300-24, joka on kuitenkin oma suosikki. 5v automaatti myös iso plussa. Ei muutakun oe loksut hakuun, välillä löytyy edelleen kohtuu hinnalla hyviä orkkiksia. Ilmainen vinkki, että 1.sarjassa ne on yleensä parempina säilyneet.
( http://garage59-mercedes.blogspot.com/s ... %20-93?m=0 ) Mukava kone ajella, yllättävän erilainen kuin 300-24, joka on kuitenkin oma suosikki. 5v automaatti myös iso plussa. Ei muutakun oe loksut hakuun, välillä löytyy edelleen kohtuu hinnalla hyviä orkkiksia. Ilmainen vinkki, että 1.sarjassa ne on yleensä parempina säilyneet.
Aikakauden mukaiset, vannemallin alkuperäisvärissä ja tietysti siistikuntoisena. Käytönjäljet itse sallisin siinämäärin, ettei ole hapettumaa, kupruja tai isoja maali/lakkavikoja. Ei kukaan oikein pysty sitä määräämään onko ne vanteet nyt ihan tasan sillä esim. Hopealla tms. maalattu kun tehtaalla, mutta hyvällä maulla aikakauden sävyllä.
MB E200D T -18
MB 300CE-24 Cabriolet -92
1959 Cadillac Coupe De Ville
1959 Mercury Montclair
http://garage59.blogspot.fi/
Ex: MB 190E 2.0 -90 | MB CLK240A Cabriolet -04 | MB 190E 2.3-16 -85 (W201)| MB 300D -91 (W124) | MB C180CDI TA Avantgarde (S204) -14 | MB 300CE-24 -92 (C124)| MB E320 Coupe -93 (C124)| MB C200CDI T Avantgarde (S204) -08 | MB 250D -93 (W124) | MB E270CDI -04 Avantgarde (S211) | MB C200CDI -01 (W203) | MB E220CDI T -04 (S211) | MB 250D "Oldskool" -91 (W124) | MB 200D -93 (W124) | MB 300CE "EVO X" -91 (C124) | MB 190E 2.6 Sportline -90 (W201)| MB 280SE -72 (W108)
MB 300CE-24 Cabriolet -92
1959 Cadillac Coupe De Ville
1959 Mercury Montclair
http://garage59.blogspot.fi/
Ex: MB 190E 2.0 -90 | MB CLK240A Cabriolet -04 | MB 190E 2.3-16 -85 (W201)| MB 300D -91 (W124) | MB C180CDI TA Avantgarde (S204) -14 | MB 300CE-24 -92 (C124)| MB E320 Coupe -93 (C124)| MB C200CDI T Avantgarde (S204) -08 | MB 250D -93 (W124) | MB E270CDI -04 Avantgarde (S211) | MB C200CDI -01 (W203) | MB E220CDI T -04 (S211) | MB 250D "Oldskool" -91 (W124) | MB 200D -93 (W124) | MB 300CE "EVO X" -91 (C124) | MB 190E 2.6 Sportline -90 (W201)| MB 280SE -72 (W108)
Re: W124 320 CE - museoautoprojekti-
Jeps, kiitti. Täytyypä leväyttää tuo lukko. Päivävalovirityksiä en ainakaan huomannut olevan.dealer kirjoitti: ↑Ma 08.11.2021 20:42Siellä on kytkin joka tunnistaa onko avain paikallaan, jospa on jäänyt vaan johto irti.Summerin luulisi liittyvän jotenkin virtalukon pohjaan? Sen vaihdosta tosin oli melko tuore kuitti. Vai satutko muistamaan, miten Ruotsin autoista noita on korjattu?
Omissa on ollut ainakin eräässä E300TD-93 samanlainen vika (ja ehkä oli myös eräässä 250D:ssä), ruotsinkytkennällä oli automaattivalot ja en perehtynyt summerin toiminnan korjaamiseen fiksummaksi sen koommin.
Re: W124 320 CE - museoautoprojekti-
Kiitos. Hieno ollut tuo sinun coupe. 300-24 oli itselläkin vahvimpana ajatuksena, lähinnä sen takia etten halunnut faceliftiä. Toisen puolen orkislokasuojan (en muista enää kumman) sainkin mukaan, sitä pitää vähän työstää.EVO X kirjoitti: ↑Ma 08.11.2021 20:42 Onnittelut uudesta! Itselläkin oli hetken tuollainen 320, mutta tosin jo E-mallisena.
( http://garage59-mercedes.blogspot.com/s ... %20-93?m=0 ) Mukava kone ajella, yllättävän erilainen kuin 300-24, joka on kuitenkin oma suosikki. 5v automaatti myös iso plussa. Ei muutakun oe loksut hakuun, välillä löytyy edelleen kohtuu hinnalla hyviä orkkiksia. Ilmainen vinkki, että 1.sarjassa ne on yleensä parempina säilyneet.
Kiitti. Onneksi ei tarvitse olla just se millä on tehtaalta lähtenyt.Aikakauden mukaiset, vannemallin alkuperäisvärissä ja tietysti siistikuntoisena. Käytönjäljet itse sallisin siinämäärin, ettei ole hapettumaa, kupruja tai isoja maali/lakkavikoja. Ei kukaan oikein pysty sitä määräämään onko ne vanteet nyt ihan tasan sillä esim. Hopealla tms. maalattu kun tehtaalla, mutta hyvällä maulla aikakauden sävyllä.
Re: W124 320 CE - museoautoprojekti-
Tattis, joo tein tuon itselleni museoa odottamaan 2017 syksyllä, mutta myin -18 kesällä pois. Ostin silloin heti perään 300CE-24 -92. Siitä tykkäsin kovasti juurikin koska se on 2srj.
( http://garage59-mercedes.blogspot.com/s ... %20-92?m=0 )
Tuon myin kuitenkin heti pois kunnostuksen jälkeen. Vähiin nuo 24v kutoset kuitenkin käy, ja hinnat on nousseet rajusti noihin 3-4v takaisiin.
MB E200D T -18
MB 300CE-24 Cabriolet -92
1959 Cadillac Coupe De Ville
1959 Mercury Montclair
http://garage59.blogspot.fi/
Ex: MB 190E 2.0 -90 | MB CLK240A Cabriolet -04 | MB 190E 2.3-16 -85 (W201)| MB 300D -91 (W124) | MB C180CDI TA Avantgarde (S204) -14 | MB 300CE-24 -92 (C124)| MB E320 Coupe -93 (C124)| MB C200CDI T Avantgarde (S204) -08 | MB 250D -93 (W124) | MB E270CDI -04 Avantgarde (S211) | MB C200CDI -01 (W203) | MB E220CDI T -04 (S211) | MB 250D "Oldskool" -91 (W124) | MB 200D -93 (W124) | MB 300CE "EVO X" -91 (C124) | MB 190E 2.6 Sportline -90 (W201)| MB 280SE -72 (W108)
MB 300CE-24 Cabriolet -92
1959 Cadillac Coupe De Ville
1959 Mercury Montclair
http://garage59.blogspot.fi/
Ex: MB 190E 2.0 -90 | MB CLK240A Cabriolet -04 | MB 190E 2.3-16 -85 (W201)| MB 300D -91 (W124) | MB C180CDI TA Avantgarde (S204) -14 | MB 300CE-24 -92 (C124)| MB E320 Coupe -93 (C124)| MB C200CDI T Avantgarde (S204) -08 | MB 250D -93 (W124) | MB E270CDI -04 Avantgarde (S211) | MB C200CDI -01 (W203) | MB E220CDI T -04 (S211) | MB 250D "Oldskool" -91 (W124) | MB 200D -93 (W124) | MB 300CE "EVO X" -91 (C124) | MB 190E 2.6 Sportline -90 (W201)| MB 280SE -72 (W108)
Re: W124 320 CE - museoautoprojekti-
Tuo punainen CE on väriyhdistelmältä melkoinen karkki. Varsinkin tuo beige nahkasisusta on todella komea. Jos itse saisi kaikki valita, niin voisin valita tuollaisen kombon. Kävin jokin aika sitten katsomassa 2.sarjan 400E:tä. Se oli väriltään Malachite green, dattel-nahkasisustalla. Oli kyllä komea yhdistelmä sekin, mutta muuten auto ei ollut minua varten.EVO X kirjoitti: ↑Ma 08.11.2021 21:37Tattis, joo tein tuon itselleni museoa odottamaan 2017 syksyllä, mutta myin -18 kesällä pois. Ostin silloin heti perään 300CE-24 -92. Siitä tykkäsin kovasti juurikin koska se on 2srj.
( http://garage59-mercedes.blogspot.com/s ... %20-92?m=0 )
Tuon myin kuitenkin heti pois kunnostuksen jälkeen. Vähiin nuo 24v kutoset kuitenkin käy, ja hinnat on nousseet rajusti noihin 3-4v takaisiin.
Hinnat on kyllä nousussa, eikä tämäkään valitettavasti ihan ilmainen ollut.
Re: W124 320 CE - museoautoprojekti-
Kaivelin arkistoani ja löysin saksankielisen "Die Coupés 220 CE und 320 CE von Mercedes-Benz"-esitteen (painos 10/92), joka tarttunut hihaan Geneven autonäyttelystä 1993. Siinä mainittu että Sportline-varustelun rengas-vanneyhdistelmä on 15-tuuman kasireikä ja rengaskoko 205/60 ZR 15. Esite löytyy pdf:änä myös: http://oudemercedesbrochures.nl/W124_CE ... utsch.html
k 2.0t SW -98
ex. 300 TE -91
ex. 300 TE -91
Re: W124 320 CE - museoautoprojekti-
Näin on. Ja vanteena 7x15 ET 41.Getriebe kirjoitti: ↑Ti 09.11.2021 15:24 Kaivelin arkistoani ja löysin saksankielisen "Die Coupés 220 CE und 320 CE von Mercedes-Benz"-esitteen (painos 10/92), joka tarttunut hihaan Geneven autonäyttelystä 1993. Siinä mainittu että Sportline-varustelun rengas-vanneyhdistelmä on 15-tuuman kasireikä ja rengaskoko 205/60 ZR 15. Esite löytyy pdf:änä myös: http://oudemercedesbrochures.nl/W124_CE ... utsch.html
Katsoin tuota esitettä myös, harmikseni en löytänyt englanniksi. Saksa kun ei taitu riittävästi. Tuo on muutenki kiva sivusto: https://oudemercedesbrochures.nl/
Re: W124 320 CE - museoautoprojekti-
Joo, sieltä löytyy kyllä miltei kaikki Mersu-esitteet mitä kaipaaJanneW124 kirjoitti: ↑Ti 09.11.2021 19:03Näin on. Ja vanteena 7x15 ET 41.Getriebe kirjoitti: ↑Ti 09.11.2021 15:24 Kaivelin arkistoani ja löysin saksankielisen "Die Coupés 220 CE und 320 CE von Mercedes-Benz"-esitteen (painos 10/92), joka tarttunut hihaan Geneven autonäyttelystä 1993. Siinä mainittu että Sportline-varustelun rengas-vanneyhdistelmä on 15-tuuman kasireikä ja rengaskoko 205/60 ZR 15. Esite löytyy pdf:änä myös: http://oudemercedesbrochures.nl/W124_CE ... utsch.html
Katsoin tuota esitettä myös, harmikseni en löytänyt englanniksi. Saksa kun ei taitu riittävästi. Tuo on muutenki kiva sivusto: https://oudemercedesbrochures.nl/
Sen verran vanhanaikainen olen että sinänsä mukava selata niitä mitä tarttunut matkaan myös painettuina versioina silloin tällöin. Varsinkin saksalaisissa esitteissä ei vielä -90 luvun alussa ollut mitään lifestyle-hömppää vaan pelkkää asiaa
Mutta se muuttui aika nopeasti sen jälkeen..
k 2.0t SW -98
ex. 300 TE -91
ex. 300 TE -91
Re: W124 320 CE - museoautoprojekti-
Noniin... Tämäkin on polkaistu käyntiin
Korjasin moottorin etupäätyyn tulevan suojamuovin. Vanha löytyi takakontista, mutta se oli haljennut ja paikattu isoilla popniiteillä kasaan. Poistin popparit sekä niillä kiinni olevan peltilätkän ja hitsasin tinakolvilla muovin ehyeksi. Täytyy vielä maalata.
Jalopuista entrasin muutaman halkeaman. Rolloboksin kannessa oli pari halkeamaa tuossa osassa, missä aukaisupainike on. Avasin halkeamia hieman terävällä katkoteräveitsellä ja täytin kirkkaalla 2-komponentti epoksiliimalla. Liiman kuivuttua hionta ja kiillotus. Halkeama katoaa lähes täysin, mutta puussa asti oleva viiru jää väkisinkin näkyviin. Hioin ja kiillotin myös loput osat kannesta. Vaihdekepin ympärillä olevassa paneelissa oli muutama pieni halkeama. Näille tein lähes saman korjauksen, "Täyteaineena" käytin kuitenkin pikaliimaa. Halkeamat olivat pienempiä/ahtaampia, joten en juurikaan avartanut niitä ja käytin sitten juoksevampaa pikaliimaa täytteeksi. Iso osa halkeamista hävisi lähes kokonaan, mutta vaihteenvalitsimen aukon alapuolelle jäi haaleasti railo näkyville. Varsin kelpo tuosta kuitenkin tuli. Hion ja kiillotin naarmut pois. Ihan 100% priima ei paneelista tullut, saa nähdä uusinko kiillotuksen vielä jossain vaiheessa. Lähtökohdasta kuitenkin paljon siistimpi. Kuvat klikkaamalla isommiksi.
Korjasin moottorin etupäätyyn tulevan suojamuovin. Vanha löytyi takakontista, mutta se oli haljennut ja paikattu isoilla popniiteillä kasaan. Poistin popparit sekä niillä kiinni olevan peltilätkän ja hitsasin tinakolvilla muovin ehyeksi. Täytyy vielä maalata.
Jalopuista entrasin muutaman halkeaman. Rolloboksin kannessa oli pari halkeamaa tuossa osassa, missä aukaisupainike on. Avasin halkeamia hieman terävällä katkoteräveitsellä ja täytin kirkkaalla 2-komponentti epoksiliimalla. Liiman kuivuttua hionta ja kiillotus. Halkeama katoaa lähes täysin, mutta puussa asti oleva viiru jää väkisinkin näkyviin. Hioin ja kiillotin myös loput osat kannesta. Vaihdekepin ympärillä olevassa paneelissa oli muutama pieni halkeama. Näille tein lähes saman korjauksen, "Täyteaineena" käytin kuitenkin pikaliimaa. Halkeamat olivat pienempiä/ahtaampia, joten en juurikaan avartanut niitä ja käytin sitten juoksevampaa pikaliimaa täytteeksi. Iso osa halkeamista hävisi lähes kokonaan, mutta vaihteenvalitsimen aukon alapuolelle jäi haaleasti railo näkyville. Varsin kelpo tuosta kuitenkin tuli. Hion ja kiillotin naarmut pois. Ihan 100% priima ei paneelista tullut, saa nähdä uusinko kiillotuksen vielä jossain vaiheessa. Lähtökohdasta kuitenkin paljon siistimpi. Kuvat klikkaamalla isommiksi.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Re: W124 320 CE - museoautoprojekti-
Vaatimattomuus ja täydellisyyden tavoittelu..
Tosi hienot niistä tuli
Tosi hienot niistä tuli
k 2.0t SW -98
ex. 300 TE -91
ex. 300 TE -91
Re: W124 320 CE - museoautoprojekti-
Tämähän on työkaverin vanha. Ajoi tällä keskikaiteeseen ensiliukkailla reilu vuosi sitten. Hyvä kun pääsi takaisin liikenteeseen
Autossa oli edellisen omistajan jäljiltä vain yhdet vanteet; kiinalaiset monoblokit. Kasireikäiset löytyivät toiselta työkaverilta ässän alta tuohon.
Autossa oli edellisen omistajan jäljiltä vain yhdet vanteet; kiinalaiset monoblokit. Kasireikäiset löytyivät toiselta työkaverilta ässän alta tuohon.
Re: W124 320 CE - museoautoprojekti-
Kiitos. Kyllä niistä ihan hyvät tuli. Valoa vasten vähän naarmut vielä paistaa, eli kiillotus ei onnistunut niin hyvin kun voisi onnistua.
Re: W124 320 CE - museoautoprojekti-
Moro. Kiitos tiedosta. Jos on jotain mainitsemisen arvoista lisätietoa autosta, niin kerro toki. Joko tähän tai yksityisviestillä. Kiitos.late1409 kirjoitti: ↑Pe 03.12.2021 09:05 Tämähän on työkaverin vanha. Ajoi tällä keskikaiteeseen ensiliukkailla reilu vuosi sitten. Hyvä kun pääsi takaisin liikenteeseen
Autossa oli edellisen omistajan jäljiltä vain yhdet vanteet; kiinalaiset monoblokit. Kasireikäiset löytyivät toiselta työkaverilta ässän alta tuohon.
Re: W124 320 CE - museoautoprojekti-
Tyhjäkäynnin humppaamisen kanssa taisi olla jotain ihmettelyjä. Kiinalaisia tarvikeosia oli laitettu ja ne oli ainakin yksi epäilyksen kohde.
Re: W124 320 CE - museoautoprojekti-
Okei, kiitti tiedosta. En koeajolla havainnut humppausta, mutta kun omistaja oli vaihtunut niin sitten auto ilmoitti viastaan. Humppaaminenkin humppaa, eli välillä kävi pitkänkin aikaa tasaisesti ja välillä tyhjäkäynti seilasi. En ole vielä perehtynyt aiheeseen yhtään, mutta eiköhän se kuntoon saada.
Re: W124 320 CE - museoautoprojekti-
Mulla oli 320:n kanssa tyhjäkäynnin seilaamis/humppaamis ongelma joskus aikaa sitten. Rikastinpiirillä kävi tasaisesti, koneen lämmettyä alkoi humppaaminen. Pahus, kun ei enää muista, mutta mielestäni joku anturi sieltä oli hajalla. Pikku juttu kuitenkin.
C124 320 CE -93 (vaimon)
W124 300E-24 -92 (oma)
W124 300E-24 -92 (oma)
Re: W124 320 CE - museoautoprojekti-
Kävin käyttämässä auton lämpöiseksi. Hienosti pärähti käyntiin. Akkua latasin hetken ennen käynnistämistä ja sekin latautui ainakin laturin valojen mukaan täyteen melko nopeasti. Kylmänä kävi tasaisesti ja jonkun ajan päästä alkoi pieni humppaaminen tyhjäkäynnissä. Voisi viitata johonkin lämpöanturiin, kuten yllä ehdotettu. PartsInfon mukaan voisi olla joko A0115425117 tai A0095423517, jälkimmäisen näköisen anturin näinkin termostaattikotelon paikkeilla.
Samalla tein jotain pikkujuttuja, kun auto lämpesi:
Asensin jalopuupaneelin ja rolloboksin takaisin paikalleen. Vaihdekepin ympärysmuovin sain samalla laitettua oikein, se oli aiemmin väärin asennettu ja jäänyt irvistämään. Samoin vänkärin ovessa sähköpenkin katkaisijoiden kehysmuovi irvisti, sen sain myös asettumaan kuten kuuluu. Tuhkakuppi oli jumissa ja syy siihen oli vääränlainen tupakansytytin joka jumitti luukun. Nyt se toimii kuten kuuluukin. Täytyy hommata oikeanlainen sytytin.
Kaiuttimien vahvistin löytyi takakontista vänkärin puolelta ja siinä näyttäisi olevan liitin ja kaikki johdot paikallaan. Kontin pohjalle tuli myös virtakaapeli ja RCA kaapelin, joten jonkinlainen subbari on aiemmin ollut kontissa. Täytyy tutkia paremmin miksi ovikaiuttmet eivät kuulu.
Tuulensuhinat kuskin ovessa johtunevat todennäköisesti oven väärästä asennosta. Ovi menee huonosti kiinni ja roikkuu hieman takaosasta. Täytyy säätää ovi kohdalleen.
Otin kyynärnojan irti. Täytyy laittaa johonkin verhoilijalle tereiden vaihtoon.
Samalla tein jotain pikkujuttuja, kun auto lämpesi:
Asensin jalopuupaneelin ja rolloboksin takaisin paikalleen. Vaihdekepin ympärysmuovin sain samalla laitettua oikein, se oli aiemmin väärin asennettu ja jäänyt irvistämään. Samoin vänkärin ovessa sähköpenkin katkaisijoiden kehysmuovi irvisti, sen sain myös asettumaan kuten kuuluu. Tuhkakuppi oli jumissa ja syy siihen oli vääränlainen tupakansytytin joka jumitti luukun. Nyt se toimii kuten kuuluukin. Täytyy hommata oikeanlainen sytytin.
Kaiuttimien vahvistin löytyi takakontista vänkärin puolelta ja siinä näyttäisi olevan liitin ja kaikki johdot paikallaan. Kontin pohjalle tuli myös virtakaapeli ja RCA kaapelin, joten jonkinlainen subbari on aiemmin ollut kontissa. Täytyy tutkia paremmin miksi ovikaiuttmet eivät kuulu.
Tuulensuhinat kuskin ovessa johtunevat todennäköisesti oven väärästä asennosta. Ovi menee huonosti kiinni ja roikkuu hieman takaosasta. Täytyy säätää ovi kohdalleen.
Otin kyynärnojan irti. Täytyy laittaa johonkin verhoilijalle tereiden vaihtoon.
Re: W124 320 CE - museoautoprojekti-
Hieno Coupe! Mites tuo 5-vaihteinen automaattivaihteisto on toiminut? Kuinka paljon kierrokset tippuu 100 KM/H tuntinopeudessa verratuna 4-vaihteiseen automaattivaihteistoon?JanneW124 kirjoitti: ↑Su 07.11.2021 21:52 Kesäauto on ollut haaveissa ja suunnitelmissa pitkään. Mercedes on ollut ehdoton ja ainut harkittu merkki, mutta ajatukset mallista ovat vaihdelleet. Tavallaan kriteerinä on ollut ainostaan kiinnostava yksilö, mitä se ikinä sitten tarkoittaakaan Laitettavaa saisi olla, mutta ihan sellaista työlästä projektia en ole ollut etsimässä, vaan auton pitäisi olla melko valmis ajoon. Muutenkin, kun pakko ei ole mitään ostaa, niin sen "oikean" pitäisi sitten tuntua siltä, että tämä se on.
Avoauto tippui toteutuskelpoiselta listalta pois vaativamman säilytyksensä takia. Toki esim. SLK olisi varmaankin helpompi kovakaton (ja vain yhden katon) ansiosta, mutta malli ei muuten ole ihan se oma juttu.
Parin vuoden aikana olen käynyt katsomassa muutamaa kiinnostavaa autoa, jotka lopulta ovat olleet ennakko-odotuksia vastoin liian projekteja hankintahintaan nähden.
Topicin auton valinta menikin mielenkiintoisesti, kun lähdin katsomaan ihan toista autoa. Silmiin osui w124 300CE-24, jota lähdin katsastamaan. Erittäin ystävällisellä myyjällä oli hulppea talli, jossa auton sai tutkia pohjia myöten nosturilla. Tutkin auton tarkasti ja kävin koeajolla, mutta tämä ei ollut ihan sen kuntoinen kun haluaisin. Ihan kelpo kunnossa hintaan nähden, mutta liikaa tekemistä omaan siihen nähden mitä olin etsimässä. Olin jo lähdössä pois, kun ilmeni, että myyjällä oli toinenkin CE myynnissä. 1993 vuosimallin 320CE. Tämänkin olin huomannut myynnissä olevan, muttei jotenkin herättänyt innostusta ja lisäksi luulin jostain syystä tämän olevan facelift-malli. Sellaista ei tehnyt mieli, kun yksi facelift-sedan on jo . Tätä se ei siis ollut, vaan 2.sarjalainen, 10/1992 valmistunut, 1993 ensirekisteröity, M104.992 koneella oleva 320 CE.
Koeajolla jo tunsi, että tämä auto on lähellä sitä, mitä olen etsimässäkin. Sisusta oli ehjä ja siisti. Kaikki varusteet tuntuivat toimivan ja auto tuntui ehjälle. Ajettiin auto talliin ja nosturille. Pohja oli hämmästyttävän hyvässä kunnossa. Melkein voisi pohjan perusteella uskoa mittariston 191tkm näyttämää todeksi. Autosta löytyi huoltokirja ja iso läjä kuitteja. Maalipinta näytti ehjälle, enkä äkkiseltään löytänyt ruostetta mistään. En oikeastaan edes sieltä pohjasta Ainoa tahra autossa oli se, että se oli kolaroitu vast'ikään. Myyjä oli ostanut auton kolaroituna ja korjannut takaisin rekisteriin. Vaihdettuja osia 7.5%. Keula oli ottanut pienen pusun ja vaihtoon oli mennyt jäähdyttimet, umpiot, puskuri, konepelti ja lokasuojat. Vaihdetut lokasuojat eivät ole alkuperäiset, eivätkä istu ihan 100%. Muutoin korjaus on tehty siististi ja kokonaisuudessaan asiallisesti.
Otin pari päivää tuumaustaukoa ja samalla selvitin, ettei kolarointi ole esteenä museoinnille tulevaisuudessa. Kun näin ei ollut, eikä nukutut yöt saaneet miestä järkiinsä, kaupat sovittiin ja kävin hakemassa auton itselleni. Ajoin auton suoraan talvisäilöön jonka sain myös järjestettyä tuon tuumaustauon aikana.
Tämä CE on myyty uutena Saksaan Dortmundin alueelle, jossa se on majaillut alkutaipaleensa. Huoltovihko kertoo tasaisesti 10tkm välein huolloista Dortmundin liepeillä vuoteen 2000 ja kilometrilukemaan 137tkm. Tämän jälkeen olemassa olevissa tositteissa on pieni aukko. Seuraavana tiedoista löytyi rekisteröinti Ruotsiin 2004. Auto on ollut neljällä omistajalla Ruotsissa Malmön alueella ennen muuttoa Suomeen vuonna 2019. Olemassa olevat katsastustodistukset alkavat vuodesta 2009 ja 151tkm ja päättyvät 2018 166tkm. Löysin ulkomaisella rekisterinumerolla historiatietoja Ruotsista ja niiden tietojen mukaan auto on ollut käytössä vain kesäisin. Suomeen auto on rekisteröity 2019 173tkm ajettuna ja ollut ajossa tuon kesän. 2020 omistaja vaihtunut ja loppuvuodesta sattunut tuo keulapusu. Vaikuttaisi siis, että coupen talviajot ovat onneksi aika vähissä. Kilometrimäärä ei siis ole aivan täysin kiistaton, mutta kovin isoa mustaa aukkoa ei kuitenkaan ole. Korin ja sisutan kunto tukee osaltaan alhaista ajomäärää.
Huoltokuitteja Ruotsista oli paljon. Osanumeroista pääsi kielitaidon puuttesta huolimatta jäljille ja näyttäisi siltä, että moottorin johtosarja on vaihdettu 2012. Samana vuonna on tehty vielä kansiremontti (tästä en nyt ihan satavarma ole). Kuitteja oli paljon myös Tanskasta vuodelta 2018. Kuitenkaan rekisteritietojen mukaan autoa ei olisi Tanskaan rekisteröity. Malmöstä tosin ajaa Kööpenhaminaan melko nopeasti siltaa pitkin.
Ihan täysin valmis tämäkään ei ole. Alkuperäinen soitin puuttuu, eikä ovissa olevista kaiuttimista kuulu mitään. Etu-ja takakaiuttimet toimivat. Automaattiantenni toimii, mutta piiska on vääntynyt eikä nouse kokonaan ylös. Jalopuupaneelit kaipaavat kiillotusta. Vaihdekepin paneelissa on muutama halkeama. Valojen summeri huutaa auton käydessä kun oven aukaisee. Kuskin ikkunasta kuuluu häiritsevän kova tuulen suhina taustapeilin kohdalta 80km/h vauhdista ylöspäin. Tyhjäkäynti ontuu lämpöisena satunnaisesti. Välillä kävi pitkäänkin tasaisesti, välillä humppasi. Maalipinta on siisti, mutta jotain pieniä virheitä löytyy. Ruostetta en kuitenkaan vielä löytänyt . Eiköhän sitäkin jostain, ainakin takavalojen alta löydy
Nopeusmittari tuntuu näyttävän vähän liikaa. Tämä sai epäilemään mittarilukemaa, mutta tositteet kertovat toista.
Koneessa on jossain pieni öljyvuoto. Moottoriöljyä oli koneen takaosassa mm. startin alapuolella oli tippoja.
Nahkasisusta on kuskin penkkiä myöten täysin ehjä, mutta paikoitellen kulunut. Puunaamalla etupenkit saanee täyteen loistoon. Kyynärnojan tereet ovat halkeilleet ja taitaa pieni pätkä uupuakin.
Stancea joutuu ehkä hieman hakemaan. Näyttää, että perä olisi vähän turhan korkealla keulaan nähden. Avaimia on vain yksi, mutta on ihan normaali rauta-avain joten niitä varmaankin suutari kairaa lisää.
Ilmastointia ei ole täytetty keulan korjauksen jälkeen. Vilkut pitänee myös vaihtaa keltaisiin.
Auton pohja on kunnossa ja alusta ehjä. Myöskään tasauspyörästöstä ei kuulunut ylimääräisiä millään ajetulla nopeudella. Hiekkatiellä yritin sudittaa, niin kolmiovalo syttyi kuten kuuluukin. Vakionopeussäädin toimii, sähköpenkit toimii samoin kuin kaikki muutkin sähköhilpppeet. Myös turvavyön ojentajat. Kattoluukku toimii myös. Mistään ei kuulunut ylimääräisiä ääniä (paitsi jo mainittu tuulen suhina) tai kolinoita. Koneessa tuntui olevan hyvin tehoa. 5-vaihteella matkanopeudessa kierroksia vähän yli 2000, joten meno on hiljaista.
Tämä on Sportline-alustalla ja 8-reikävanteilla tilattu. Paikallaan on 16 tuuman kasireiät. Rekisteriote sanoo rengaskooksi 215/50R16, joten olisiko ihan alun perin ollut tuolla vanteella?
Varustetaso on mielestäni hyvä, listauksen lisäksi löytyy käsittääkseni 320 ja 300-24 versioissa vakiona olevat 4xsähkölasit ja saattovalot ovissa. Keskuslukitus taitaa olla coupessa aina?
FIN WDB1240521B870724
Model 320 CE
Engine 104992 12 005490
Transmission 722503 03 791245
Order Number 0 - 214 18548
Order Location DORTMUND BRANCH
Interior LEATHER BLACK (261)
Paint 1 BRILLIANT SILVER METALLIC (744U)
Approx. Build Date 1992-10
Code Description
221 LEFT FRONT SEAT, ELECTRICALLY ADJUSTABLE
222 RIGHT FRONT SEAT, ELECTRICALLY ADJUSTABLE
240 OUTSIDE TEMPERATURE INDICATOR
281 STEERING WHEEL WITH SPORTS DESIGN (390 MM) AND GEARSHIFT LEVER IN LEATHER TRIM
291 AIRBAG FOR FRONT PASSENGER
300 STORAGE BOX IN FRONT TRAY
412 ELECTRIC SLIDING ROOF WITH TILTING DEVICE
425 5-SPEED AUTOMATIC TRANSMISSION
430 HEADREST IN THE REAR, LEFT AND RIGHT
440 TEMPOMAT (CRUISE CONTROL)
471 ACCELERATION SKID CONTROL (ASR)
531 AUTOMATIC ANTENNA
540 ROLLER BLIND, ELECTRIC, FOR REAR WINDOW
570 FOLDING ARMREST, FRONT
580 AIR CONDITIONER
592 HEAT-INSULATING GLASS, ALL-AROUND, HEATED REAR WINDOW PANE, BAND FILTER
620 VEHICLES WITH CATALYST TECHNIQUE
653 SPORTS CHASSIS WITH 8-HOLE LIGHT ALLOY WHEELS
673 HIGH-CAPACITY BATTERY
751 BECKER RADIO GRAND PRIX 2000 VK RDS
814 ACTIVE BASS LOUDSPEAKER SYSTEM
855 NEW AUTOMATIC TRANSMISSION
873 SEAT HEATER FOR LEFT AND RIGHT FRONT SEATS
915 FUEL TANK, 90 LITER
952 SPORTLINE
Kiinnostaisiko foorumia tällainen "pikkuprojekti" (toivottavasti pieni)? Tavoitteena museorekisteröidä kun ikä tulee täyteen. Auto on valmistunut 1992, niin sen saisi ikänsä puolesta museoon 2023. 230E-projekti on vielä kesken ja sen on etusijalla, joten ihan hirveästi ei talven aikana todennäköisesti tule tehtyä, mutta jotain puunauksia yritän ehtiä tekemään. Ensi kesä olisi sitten aikaa ajella ja tutustua paremmin autoon. Nyt kerkesin autoilla vain n. 150km joten ehkä ihan kaikki ei ilmennyt vielä
ce_1.jpg
W124 E 200 1994 (käyttis)
W123 230E A 1982 (MR-projekti)
S204 C200 Kompressor A 2008 (Välillä lainassa)
Ex: Mercedes Benz w115 220 D (mr) 1976
W123 230E A 1982 (MR-projekti)
S204 C200 Kompressor A 2008 (Välillä lainassa)
Ex: Mercedes Benz w115 220 D (mr) 1976
Re: W124 320 CE - museoautoprojekti-
Kiitos.
Hyvin toimi ainakin tuon 150km, mitä ajoin ostopäivänä talvisäilöön Liikkui vielä eteen ja taakse aiemmin tällä viikolla
Kierrokset muistelmien mukaan vähän reilu 2000rpm 100km/h vauhdissa.
Laskemalla 195/65/15 renkaalla 100km/h:
Tässä siis 722.5, jolloin perävälitys on 3,69
-5 vaihteen välitys 0.75 = 2382rpm
-4 vaihteen välitys 1.00 = 3176rpm
Mutta:
Jos olisi 4-vaihteinen aski, perä olisi 3,06
-4 vaihteen välitys 1.00 = 2633rpm
Näyttäisi siis, että 250 kierrosta olisi eroa, jos olisi valittu nelivaihteinen aski.
250DT:ssä on 4-vaihteinen aski ja 2.65 välitteinen perä. Siinä kierrokset satasen vauhdissa on 2281rpm.
Edit: 4-vaihteisen askin perävälitys korjattu 3,07->3,06 ja kierrokset muutettu sen mukaiseksi
Hyvin toimi ainakin tuon 150km, mitä ajoin ostopäivänä talvisäilöön Liikkui vielä eteen ja taakse aiemmin tällä viikolla
Kierrokset muistelmien mukaan vähän reilu 2000rpm 100km/h vauhdissa.
Laskemalla 195/65/15 renkaalla 100km/h:
Tässä siis 722.5, jolloin perävälitys on 3,69
-5 vaihteen välitys 0.75 = 2382rpm
-4 vaihteen välitys 1.00 = 3176rpm
Mutta:
Jos olisi 4-vaihteinen aski, perä olisi 3,06
-4 vaihteen välitys 1.00 = 2633rpm
Näyttäisi siis, että 250 kierrosta olisi eroa, jos olisi valittu nelivaihteinen aski.
250DT:ssä on 4-vaihteinen aski ja 2.65 välitteinen perä. Siinä kierrokset satasen vauhdissa on 2281rpm.
Edit: 4-vaihteisen askin perävälitys korjattu 3,07->3,06 ja kierrokset muutettu sen mukaiseksi
Viimeksi muokannut JanneW124, Pe 04.02.2022 22:37. Yhteensä muokattu 1 kertaa.