Ongelmia yläpään tiivistesarjan vaihdossa W123

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
jkujala
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 59
Liittynyt: Ti 12.10.2004 17:27
Paikkakunta: Tampere

Ongelmia yläpään tiivistesarjan vaihdossa W123

Viesti Kirjoittaja jkujala »

Eli siis käynnissä on 123:n kannentiivisteen, yms. koneen yläpään tiivisteiden vaihto. Homma sujui pisteeseen, jossa olin irroittanut koneen venttiili kopan ja kannen pultit ja sekä kanteen tulevat liitokset. Kansi on siis irti, mutta en saa sitä nostetuksi paikaltaan, koska edestäpäin katsottuna nokka-akselin hammaspyörän oikeallapuolella oleva, en tiedä mikä... oliko se joku liukukisko, on vielä kiinni kannessa kannen läpi kulkevan akselinsa avulla. En tiedä kuinka epäselvästi tuon muotoilin, mutta kyseinen osa pitäisi kuitenkin ilmeisesti saada irti. Onko "tapin" poistoon jokin erikoinen työkalu? Olisikohan foorumilaisilla tähän neuvoja? Vai oliko hommassa jokin virhe/jäikö työvihe huomaamatta?

Apujanne kaivataan! Auto seisoo moottori levällään pihamaalla :cry:
Pyra
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 130
Liittynyt: To 30.10.2003 11:56
Paikkakunta: Loppi

123 kannen irroitus

Viesti Kirjoittaja Pyra »

Moi

Tarkoitat varmaankin nokkaketjun "ohjuria". Itse otin juuri viime viikolla M110 moottorista ko. ohjurit irti. Niihin on olemassa erikoistyökalu, mutta ne tapit saa irti kiertämällä niihin ruuvi ja esim vasaralla varovasti kampeaa ruuvin kannasta kantta vasten.
SEKKIMIES

ex. MB W123 280E -80
ex. MB W123 300D -81
ex. MB W126 280S -81
ex. MB W126 280SE -82
ex. MB W126 500SEC -81
ex. MBW202 200D -95
MB W126 500SEC -83
Toyota Corolla Verso DCat-06
Volvo V40 -02
Avatar
Antti M.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1064
Liittynyt: Ti 28.09.2004 09:57
Paikkakunta: Pietarsaari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Antti M. »

Ja muistaakseni W123sen korjausoppaassa on kuvakin ko. työkalusta ja vastaava on suht.helppo tehdä itsekin.
Millhill Performance
-Built With Pride-
jkujala
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 59
Liittynyt: Ti 12.10.2004 17:27
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja jkujala »

Kiitos vinkeistä :D Omasta korjausoppaastani en tätä kyseistä työkalua löytänyt (lieneekö oppaistakin erilaisia versioita?... tai sitten meni vain ohi). Mahtaakohan työkalun saada varaosa välittäjiltä (esim KL-varaosat) vai pitääkö kääntyä Vehon puoleen? Entä onko hinnasta tietoa?
Avatar
Antti K
Valvoja
Valvoja
Viestit: 447
Liittynyt: To 13.11.2003 18:16
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Antti K »

Tästä oli aiemmin pohdintoja W201 kanssa taitaa olla samanlaiset tapit.

http://mersuforum.net/forum/viewtopic.p ... vet%E4j%E4
jkujala
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 59
Liittynyt: Ti 12.10.2004 17:27
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja jkujala »

Opettavainen tarina. Pyörittelin sopivan "ruuvin" sisään tappiin ja rupesin kampeamaan ulos vasaralla. Ilmeisesti väänsin vinoon ja tappi napsahti poikki läheltä kierteiden loppukohtaa. Ei kun tappi ohjurin vierstä rautasahalla poikki ja tapin jämät talteen. 123:seen löytyi Helsingin Veholta 1 kpl kyseisiä tappeja á 31 €. Opetus on että hätänen työ pistää potuttamaan...ainakin Vehon hinnoilla :evil:
Avatar
Antti K
Valvoja
Valvoja
Viestit: 447
Liittynyt: To 13.11.2003 18:16
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Antti K »

Putkesta tehty ulosvetäjä on siitä hyvä, että se vetää suoraan ja tasaisesti. M6 pultti on hyvä olla ainakin 10.8 kovuudeltaan.
Vastaa Viestiin