Jannen W251 R 320 CDI
Re: Jannen W251 R 320 CDI
Tein öljynvaihtohuollon tänään. Myös molemmat ilmanputsarit vaihtuivat puhtaisiin. Ilmanputsareiden vaihto oli huomattavasti helpompi, miltä ensivilkaisulla konehuoneeseen odotin. Otti toki oman aikansa, mutta homma kannatti. Vanhat noin 30000km ajetut olivat jo ihan tukossa.
Kompuran korjaussarja ei ole vielä saapunut, alkuviikosta tuli kuitenkin jo toimitusvahvistus. Kohta pääsee tutkailemaan sitä kuntoon.
Öljynvaihtoon hommasin viimeinkin tuollaisen imurin. Olipas kätevä laite, öljytikun reiästä tuuppasin sopivan letkun sisään ja imasin ölpät pois. Noin 8 litraa tuli vanhaa pihalle ja samanverran uutta tilalle (8,5l on virallinen määrä). Mobil ESP 5W-30 laitoin, kun sitä on aiemmissakin huolloissa käytetty. Ohjaustehostimeen lisäsin desin verran sopivaa öljyä. Ilmanputsarien vaihdon kertominen autolle jäi tekemättä, mutta huoltoilmaisimen sain nollattua juutubesta löytyneen ohjeen avulla.
Jäähdytysnestettä on hävinnyt pikkuisen, sillälailla että noin 1000-1500km välein on auto herjannut nesteen määrästä ja olen sitä lisäillyt. Nyt vuoto löytyi jäähdyttimen ylälaitaa pitkin menevän letkun takaiskuventtiilistä. Siinä on halkeama. Laitoin putkiteippiä tilkkeeksi ja kiristin klemmarit huolella. Vuoto loppui, täytyy hommata uusi takaisku.Kompuran korjaussarja ei ole vielä saapunut, alkuviikosta tuli kuitenkin jo toimitusvahvistus. Kohta pääsee tutkailemaan sitä kuntoon.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
- anselmi123
- Vakiokalustoa
- Viestit: 316
- Liittynyt: Ti 28.06.2016 15:05
- Paikkakunta: LPR
Re: Jannen W251 R 320 CDI
Tuo biltteeman imuri on kyllä kätevä. Itsekkin oon kaikkiin mersuihin vaihtanut samanlaisella imurilla.
Star C3 @LPR
Re: Jannen W251 R 320 CDI
Kyllä! Tähän asti aina temunnut pohjamuoveja irti sekä sisä- että ulkotiloissa. Nyt ei tarvinnut edes tallivaatteita vaihtaa päälleanselmi123 kirjoitti:Tuo biltteeman imuri on kyllä kätevä. Itsekkin oon kaikkiin mersuihin vaihtanut samanlaisella imurilla.
Re: Jannen W251 R 320 CDI
Tartuimpa viimein tuohon ilma-alustan kompuran remonttiin. Purin pumpun autosta pöydälle ja aloin palastelemaan kompuraa. Moottorin akselia irrottaessa kävi kuitenkin tuho, kun mäntä hajosi. Moottorin pienempi laakeri on kiinni männässä ja isompi sylinterissä. Ilmeisesti isompi laakeri oli niin tiukka, että akselia piti lyödä melko lujaa. Kun akseli viimein irtosi, varisi männästä rikkoutunut runko lattialle. Uutta mäntää ei tietenkään ole, tilasin pelkät tiivisteet. Pitänee käydä alkuviikosta ostamassa uusi pumppu... Uuden männänkin toki saisi tilaamalla, mutta tiivistesatsikin matkusti useamman viikon.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Re: Jannen W251 R 320 CDI
No nyt on airmaticin kompressori vaihdettu uuteen ja auto lopetti herjaamisen. Päädyin tilamaan eBayn kautta Saksasta AMK:n kompressorin, sen merkkinen alkuperäinenkin on. Uutta relettä ei tullut kompuran mukana, mutta kävin sellaisen KL:ltä ostamassa. Tulipa varashälytinkin testattua kun aloin nostamaan etukulmaa ylös rengasta irrottaakseni ovet lukittuna Hienosti alkoi kiljua ennenkuin rengas oli ilmassa.
Kun kompressori oli vielä irrallaan oli hyvin tilaa laittaa takaiskuventtiilit pissapojan letkuihin. Ärsyttävä ominaisuus kun pyyhkijät kerkeää pyyhkiä kuivaa lasia pitkän matkan ennen veden tuloa. Motonetistä löytyi 5mm letkuun käypät venttiilit. Nyt letkut pysyvät täynnä ja vettä tulee suuttimista heti.
Kun kompressori oli vielä irrallaan oli hyvin tilaa laittaa takaiskuventtiilit pissapojan letkuihin. Ärsyttävä ominaisuus kun pyyhkijät kerkeää pyyhkiä kuivaa lasia pitkän matkan ennen veden tuloa. Motonetistä löytyi 5mm letkuun käypät venttiilit. Nyt letkut pysyvät täynnä ja vettä tulee suuttimista heti.
Re: Jannen W251 R 320 CDI
Bilteman imurin imuputki käy suoraan mersun öljytikunputken päähän, eli ei tarvitse laittaa siihen jatkokappaleita. Hämmästyttävällä tavalla juuri tarkalleen oikean kokoinen siihen, kun työntää putken sisään pari senttiä niin on tiivis liitos ja voi vedellä öljyt ulos. Siis kaikki nämä vanhemmat moottorit kunnes OM651 on eri kokoinen putki.
Itse ajattelin että käyttäisin tuon vaihtajan kanssa kompressoria, mutta mitäsitätyhjää, niin helposti ja nopeasti tulee käsin pumppaamalla öljyt pois.
Itse ajattelin että käyttäisin tuon vaihtajan kanssa kompressoria, mutta mitäsitätyhjää, niin helposti ja nopeasti tulee käsin pumppaamalla öljyt pois.
wiimax.fi
Re: Jannen W251 R 320 CDI
W124:sta imaisin juurikin noin tuolla paksummalla suoraan öljytikusta, kun tiesin tikun putken menevän pohjalle asti. Tässä Ärrässä en ollut varma mihin asti tikun putki ylttää niin laitoin jatkopalan. Mutta ilmeisesti myös tässä tikun putki on ajateltu imuvaihtoa silmällä pitäen?dealer kirjoitti:Bilteman imurin imuputki käy suoraan mersun öljytikunputken päähän, eli ei tarvitse laittaa siihen jatkokappaleita. Hämmästyttävällä tavalla juuri tarkalleen oikean kokoinen siihen, kun työntää putken sisään pari senttiä niin on tiivis liitos ja voi vedellä öljyt ulos. Siis kaikki nämä vanhemmat moottorit kunnes OM651 on eri kokoinen putki.
Itse ajattelin että käyttäisin tuon vaihtajan kanssa kompressoria, mutta mitäsitätyhjää, niin helposti ja nopeasti tulee käsin pumppaamalla öljyt pois.
Re: Jannen W251 R 320 CDI
Kyllä kaikista mersuista joissa on putki tätä samaa kokoa on vedetty "putkenpäästä" imuvaihtona ja tulee kaikki öljyt moottorista pois.
wiimax.fi
Re: Jannen W251 R 320 CDI
Kiitos, hyvä tietää.dealer kirjoitti:Kyllä kaikista mersuista joissa on putki tätä samaa kokoa on vedetty "putkenpäästä" imuvaihtona ja tulee kaikki öljyt moottorista pois.
Uudet kesärenkaat hommasin vielä syyssateille alle. Kormoranin Summer SUV koossa 255/50R19, sama koko kuin ostaessa alla olleet Continentalit. Contit olivat kuluneet jo ihan sakkorajan tuntumaan. Eturenkaissa oli havaittavissa epätasaista kulumista, varsinkin apukuskin puoli oli kulunut ihan ulkolaidasta. Olisi varmaan syytä käydä tarkistuttamassa ohjauskulmat? Auto ei tosin puolla minnekään ja on vakaa ajettava, onhan vanhoissa renkaissakin saattanut olla jo vikaa?
Ilma-alusta ei ole edelleenkään herjaillut mitään. Kulutus on ollut vajaa 5000km matkalla 8,7l/100km. Ajotietokoneen kulutusmittari pitää hämmästyttävän tarkasti kutinsa.
Re: Jannen W251 R 320 CDI
Pesin ja vahasin tämän maitovalaan. Olhan siinä puunaamista Konepellistä paikkasin parikymmentä kiveniskemää ja vänkärin puolen takalokasuojasta yhden kohdan, mistä maali oli lähtenyt pieneltä alueelta. En yrittänytkään tehdä huomaamattomia paikkauksia, tarkoituksena ainoastaan estää pahempi vaurioituminen. Pienempiä kiveniskemiä jäi vielä vaikka muille jakaa ympäri autoa kun pestessä ja myllyttäessä niitä huomasi. Kiillotin konepellin ja ovet pahimmista naarmuista. Samoin apukuskin puoleisen umpion kiillotin, se kun oli sameampi kuin toisella puolen. Kuskin puolelle oli edellinen omistaja vaihdattanut koko umpion Tammikuussa 2019.
Ohjauspyörä tuntui tahmealta käsiin ja kunnon pesun jälkeen oli aiheellista maalata nahkaruori taas siistiksi. Samoin noissa ohjauspyörän napeissa oli/on jotain tahmeaa. Sitä sain varovasti asetonilla pehmitettyä ja rapsuteltua pois. Täytyy toiselta puolen vielä ehostaa...
Ohjauspyörä tuntui tahmealta käsiin ja kunnon pesun jälkeen oli aiheellista maalata nahkaruori taas siistiksi. Samoin noissa ohjauspyörän napeissa oli/on jotain tahmeaa. Sitä sain varovasti asetonilla pehmitettyä ja rapsuteltua pois. Täytyy toiselta puolen vielä ehostaa...
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Re: Jannen W251 R 320 CDI
Muutamana viileämpänä aamuna taustapeilit ovat olleet huurussa, eikä vänkärin puolen peilistä ole sumu hälvennyt. Tilasin uuden peilin, ensimmäisenä epäilyksenä oli rikkoutunut lämmitysvastus. Tarvikkeena peili löytyi edulliseen hintaan.
Mutta mutta... rassasin peilin irti huomatakseni:
Molemmat johdot siis poikki. Onko väliä, jos johdot menee ristiin kun nuo kolvailee ehjäksi? Hyvinkin samalta kohdalta ovat menneet poikki, katkeamasta saa hyvän epäilyn kumpi on kumpi, muttei voi olla ihan varma. Molemmat piuhat mustia. Itse ajattelisin, että lämmitys on vain vastuslenkki eikä sillä olisi väliä mitenpäin johdot tulevat? Onko parempaa tietoa?
Mutta mutta... rassasin peilin irti huomatakseni:
Molemmat johdot siis poikki. Onko väliä, jos johdot menee ristiin kun nuo kolvailee ehjäksi? Hyvinkin samalta kohdalta ovat menneet poikki, katkeamasta saa hyvän epäilyn kumpi on kumpi, muttei voi olla ihan varma. Molemmat piuhat mustia. Itse ajattelisin, että lämmitys on vain vastuslenkki eikä sillä olisi väliä mitenpäin johdot tulevat? Onko parempaa tietoa?
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Re: Jannen W251 R 320 CDI
Ei pitäisi olla väliä kumminpäin yhdistät, ihan vastus vain.
W212 E200 BlueTec 2016
Ex. Muutama lankku, seittämän ceetä, yksi CLK ja tenava
www.mbosa.fi
Ex. Muutama lankku, seittämän ceetä, yksi CLK ja tenava
www.mbosa.fi
Re: Jannen W251 R 320 CDI
Kiitos. En ole vielä saanut aikaiseksi korjata....
Talvirenkaat vaihdoin viimein alle. Meni aika myöhäiseksi, lankussa oli piikkipyörät jo hyvissä ajoin ja pystyin kesärenkailla siten ajelemaan vesikelit. Talvinakit tulivat auton mukana, Continentalin nastat, 235/60R18 noin 5mm pintaa jäljellä. Webastoakin päässyt testaamaan nyt kylmien tultua ja hyvin toimii, samoin kaukosäätimet toimii molemmat.
10tkm nyt kerennyt tällä huristella. Hyvin on toiminut kaikki. Positiivista minusta:
-isot sisätilat kaikille matkustajille
-istuimet helppo kataa/ottaa käyttöön tarpeen mukaan
-hiljainen ja todella hyvä ajettava
-äänentoisto on laadukas
-melko hyvät ajovalot
Negatiivista:
-vaikea hahmotettava pakittaessa, pakkivalot saisi olla paremmat.
-suurehko kulutus (tosin on autolla kokoakin)
-tavaratila on niukka jos kaikki istumapaikat käytössä
Huomautettavaa tähän mennessä:
-oik. taustapeilin lämmitys ei toimi (korjaus tulossa)
-oik. taustapeilin säätö ei toimi sivusuunnassa
-takalasinlämmitin tehoton
-takalasin pyyhin ei toimi
-parkkitutkat huutaa omiaan ajottain
-command ei huoli eikä poista levyä, vaihtaja toimii
Ei siis mitään vakavaa vikaa. Perheautona tälläinen toimii mielestäni loistavasti.
Re: Jannen W251 R 320 CDI
Mitkä polttimot sulla ajovaloissa? Laitoin Osramin night breakkerit +200%. Mielestäni valot on silti aika huonot, pitkiä helpottaa kun laitto lisä ledi pitkät. Ennen volvoja ajaessa niissä oli paljon paremmat valot.
Tämän hetkinen kalusto
MB R 320 cdi-06
MB 817 -90
Doppstadt AK-430 murska. MB 430hp v6 moottorilla.
Scania 144 R -98
Chryster town country 3.8 -05
Ford Transit -10
Suzuki GSX 1100 F
MB R 320 cdi-06
MB 817 -90
Doppstadt AK-430 murska. MB 430hp v6 moottorilla.
Scania 144 R -98
Chryster town country 3.8 -05
Ford Transit -10
Suzuki GSX 1100 F
Re: Jannen W251 R 320 CDI
En ole kyllä tietoinen, mitkä siellä on. Ehkä minun vertailupohja on vähän huono oikeasti hyville valoille kun melko vanhaa kalustoa ollut aina käytössä. mm. 1-koppainen Mondeo, jossa valoteho oli verrattavissa voinokareeseen
Lyhyissä on ksenonit kaarreominaisuudella. Pitkät ei valaise kovinkaan pitkälle, mutta valokuvio on aika laaja .
Re: Jannen W251 R 320 CDI
Huonojen valojen takia hain tosiaan Osramin D2S night breakkerit Motonetista 69.90€ hintaan.
Aloin vaitamaan polttimoita, otin umpion irti ja huomasin että edellinen omistaja oli jo vaihtanut kyseiset polttimot. Nyt on 140€skon polttimot varalla...
Valoja kun katsoo edestä, kirkkautta näyttäs piisaavan mutta valokuvio on onneton.
Aloin vaitamaan polttimoita, otin umpion irti ja huomasin että edellinen omistaja oli jo vaihtanut kyseiset polttimot. Nyt on 140€skon polttimot varalla...
Valoja kun katsoo edestä, kirkkautta näyttäs piisaavan mutta valokuvio on onneton.
Tämän hetkinen kalusto
MB R 320 cdi-06
MB 817 -90
Doppstadt AK-430 murska. MB 430hp v6 moottorilla.
Scania 144 R -98
Chryster town country 3.8 -05
Ford Transit -10
Suzuki GSX 1100 F
MB R 320 cdi-06
MB 817 -90
Doppstadt AK-430 murska. MB 430hp v6 moottorilla.
Scania 144 R -98
Chryster town country 3.8 -05
Ford Transit -10
Suzuki GSX 1100 F
Re: Jannen W251 R 320 CDI
Ärräkin päässyt talvitestiin...
Auto oli käyttämättä noin 2 viikkoa, josta viimeinen viikko pakkasta -10ºC molemmin puolin. Kuskin puolen etunurkka oli laskenut alas tänä aikana, mutta nousi ylös, kun avasin takaoven . Hyvin lähti käyntiin, eikä Airmaticista tullut mitään herjoja tai muutakaan häiriötä. Toimii normaalisti kovallakin pakkasella eikä ainakaan yhdessä yössä laske.
Akun jännitettä seurasin ajotietokoneen näytöstä eilen (-23ºC) ja tänään (-29ºC). Aamulla 20min webaston jälkeen 11.7V ja 11.5V. Startatessa jännite tippui 9...9.5V seudulle. Latausjännite nousi samantien 14V, kun auto käynnistyi ja pysyi ajaessa välillä 13.4...14.0V. Starttijännite tuntuu aika matalalle, toisaalta käynnistyi ongelmitta eikä alijännite aiheuttanut minkäänlaisia herjoja. Edellisen omistajan kuittipinosta löytyi tieto uusitusta akusta vuodelta 2014 eli ei ihan tuore tapaus.
Työmatkaa minulla noin 50km suuntaansa ja siltä matkalta seuraavat havainnot:
Kone (jäähdytysneste) lämpeää 80ºC lämpöön esilämmityksen jälkeen noin 10 km ajon jälkeen, jos puhaltimen pitää manuaalisesti matalalla nopeudella. Automaattiasento puskee liialla innolla koneen lämmöt hyttiin. Täyteen lämpöön (noin 90ºC) meni ehkä 15km matka jos pakkasta vähemmän kuin -20ºC. Kun pakkasta oli yli 20 asetetta, ei oikein tahtoneet koneenlämmöt nousta 90 asteen tuntumaan, vaan jäivät noin 80...83 asteeseen. Tänä aamuna kun matkalla pakkasta oli alimmillaan -30ºC, koneen lämmöt jämähtivät 80ºC:seen, eikä sisätilat lämmenneet ihan pyydettyyn 20ºC:seen. Ei sisällä nyt mitenkään kylmä ollut mutta kuitenkin. Onkohan termostaatti ihan kunnossa vai onko normaalia isollekkin cdi-koneelle? Keulalla ei ole maskia. Kaikki koneenlämmöt luettu mittaristosta, ei tarkastettu millään testerillä.
Aika mukavalta tuntuu tuollainen iso nelikko talvikäytössä näin ensipuraisulta. Eteneminen on vakaata ja vaivatonta. Ainoa miinus tulee parkkitutkista, jotka huutavat ihan omiaan.
Auto oli käyttämättä noin 2 viikkoa, josta viimeinen viikko pakkasta -10ºC molemmin puolin. Kuskin puolen etunurkka oli laskenut alas tänä aikana, mutta nousi ylös, kun avasin takaoven . Hyvin lähti käyntiin, eikä Airmaticista tullut mitään herjoja tai muutakaan häiriötä. Toimii normaalisti kovallakin pakkasella eikä ainakaan yhdessä yössä laske.
Akun jännitettä seurasin ajotietokoneen näytöstä eilen (-23ºC) ja tänään (-29ºC). Aamulla 20min webaston jälkeen 11.7V ja 11.5V. Startatessa jännite tippui 9...9.5V seudulle. Latausjännite nousi samantien 14V, kun auto käynnistyi ja pysyi ajaessa välillä 13.4...14.0V. Starttijännite tuntuu aika matalalle, toisaalta käynnistyi ongelmitta eikä alijännite aiheuttanut minkäänlaisia herjoja. Edellisen omistajan kuittipinosta löytyi tieto uusitusta akusta vuodelta 2014 eli ei ihan tuore tapaus.
Työmatkaa minulla noin 50km suuntaansa ja siltä matkalta seuraavat havainnot:
Kone (jäähdytysneste) lämpeää 80ºC lämpöön esilämmityksen jälkeen noin 10 km ajon jälkeen, jos puhaltimen pitää manuaalisesti matalalla nopeudella. Automaattiasento puskee liialla innolla koneen lämmöt hyttiin. Täyteen lämpöön (noin 90ºC) meni ehkä 15km matka jos pakkasta vähemmän kuin -20ºC. Kun pakkasta oli yli 20 asetetta, ei oikein tahtoneet koneenlämmöt nousta 90 asteen tuntumaan, vaan jäivät noin 80...83 asteeseen. Tänä aamuna kun matkalla pakkasta oli alimmillaan -30ºC, koneen lämmöt jämähtivät 80ºC:seen, eikä sisätilat lämmenneet ihan pyydettyyn 20ºC:seen. Ei sisällä nyt mitenkään kylmä ollut mutta kuitenkin. Onkohan termostaatti ihan kunnossa vai onko normaalia isollekkin cdi-koneelle? Keulalla ei ole maskia. Kaikki koneenlämmöt luettu mittaristosta, ei tarkastettu millään testerillä.
Aika mukavalta tuntuu tuollainen iso nelikko talvikäytössä näin ensipuraisulta. Eteneminen on vakaata ja vaivatonta. Ainoa miinus tulee parkkitutkista, jotka huutavat ihan omiaan.
Re: Jannen W251 R 320 CDI
Parissa päivässä oli taas kuskin etunurkka laskenut. Viimeviikolla perjantaina illalla ajoin auton parkkiin ja sunnuntaina huomasin keulan olevan tontissa. Nousee heti ylös, eikä herjaa. Etupussit on vaihdettu tähän n. 100tkm sitten, olikohan 2016. Täytyy yrittää tutkia, mistä vuotaa. Kesällä ei mikään nurkka laskenut pitkänkään ajamattomuuden aikana.
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 487
- Liittynyt: To 11.04.2019 10:26
Re: Jannen W251 R 320 CDI
Pakkasvuodot johtuu yleensä vedestä, kun kompuran vedenkuivain täyttyy. Uudet kuivain ryynit, niin yleensä rauhoittuu. Ilmansuodatin samalla. Imuletku kannattaa tarkistaa myös. Jos ongelma jatkuu pidempään, saattaa venttiilit hapettua.
Viimeksi muokannut EemeliErkki, To 21.01.2021 12:28. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: Jannen W251 R 320 CDI
Juu. Kesällä vaihdoin uuden imuletkun, suodattimen ja lopulta uuden kompressorin. Imuletku oli kompuran juuresta halki ja auto herjasi liian pitkää täyttöaikaa kompressorille. Nämä ilmoitukset tokeni sitten uudella kompuralla. Eli ryynit pitäisi olla kuivat elleivät sitten puolessa vuodessa kostu liiaksi?
Venttiiliblokin iästä ei ole havintoa, eli saattaahan siellä venttiili jumia... Täytyy tutkia
Venttiiliblokin iästä ei ole havintoa, eli saattaahan siellä venttiili jumia... Täytyy tutkia
Re: Jannen W251 R 320 CDI
Hehkun merkkivalo syttyi startin jälkeen palamaan. Pystyykö ilman vikakoodinlukua (yleismittarilla?) luotettavasti jäljittämään viallisen kynttilän? Ja tarvitseeko vaihdon jälkeen koodit nollata? Voisi kokeilla vaihtaa itse. Olen lukenut kauhutarinat katkenneista hehkuista, mutta ajattelin pienellä momentilla yrittää irrottaa. Jos ei onnistu, niin sitten pajalle
Katsoin edellisitä huolloista, että hehkurele on vaihdettu 200tkm kohdalla 2015 ja kaikki hehkut uusittu 235tkm (2016). Sitten yksittäin 2. sylinteriin 316tkm, 5. pyttyyn 324tkm ja itse vaihdatin 6. pytyn hehkun 328tkm kohdalla. Kilometrejä nyt 340tkm eli noin 100tkm voisi päätellä hehkujen kestoksi, kerran nyt yksitellen porsivat. Vaihtamatta siis 1. 3. ja 4. sylinterin tulpat, Nuo voisi kyllä vaihtaa kaikki kolme, ensin täytyy tietty varmistua, missä vika.
Ilma-alusta on toiminut talvipakkasilla hyvin. Laskemista tapahtuu vain kovemmilla, reilusti yli -20 pakkasilla, jos auto on ajamatta pari päivää. Muuten pysyy ryhdissään.
Katsoin edellisitä huolloista, että hehkurele on vaihdettu 200tkm kohdalla 2015 ja kaikki hehkut uusittu 235tkm (2016). Sitten yksittäin 2. sylinteriin 316tkm, 5. pyttyyn 324tkm ja itse vaihdatin 6. pytyn hehkun 328tkm kohdalla. Kilometrejä nyt 340tkm eli noin 100tkm voisi päätellä hehkujen kestoksi, kerran nyt yksitellen porsivat. Vaihtamatta siis 1. 3. ja 4. sylinterin tulpat, Nuo voisi kyllä vaihtaa kaikki kolme, ensin täytyy tietty varmistua, missä vika.
Ja tuossa kuitteja selatessa huomasin, että akku uusittu sittenkin uudelleen 324tkm kohdalla vuonna 2020.pari viestiä sitten kirjoitti:Edellisen omistajan kuittipinosta löytyi tieto uusitusta akusta vuodelta 2014 eli ei ihan tuore tapaus.
Ilma-alusta on toiminut talvipakkasilla hyvin. Laskemista tapahtuu vain kovemmilla, reilusti yli -20 pakkasilla, jos auto on ajamatta pari päivää. Muuten pysyy ryhdissään.
Re: Jannen W251 R 320 CDI
Hei
Itse vaihdoin kertaalleen kaikki hehkut ex R mersuun. Oli yksi tulppa rikki. Niistä voi kyllä suoraan mitata yleismittarilla vastusarvot ja vertailla keskenään. Omassani sen näki selvästi vastusarvosta. Ajoin silloin koneen lämpöiseksi ja ruuvasin tulpat irti kuumasta koneesta. Itselläni ei ollut ongelmia, mutta olen myös kuullut kauhutarinoita... joku esitti että iskevä akkukone olis kelpo työkalu irroitukseen...
By the way, mulla on tallissa jossain hehkurele kun vaihdoin senkin varuilta. Uskoisin alkuperäisenkin olevan ehjä koska vaihdoin sen lähinnä liian nopealta tuntuvan hehkun takia. Ihan yhtä hätäänen oli uudellakin releellä . Eli jos tarvii niin halvalla lähtee (jos löytyy...).
TJ
Itse vaihdoin kertaalleen kaikki hehkut ex R mersuun. Oli yksi tulppa rikki. Niistä voi kyllä suoraan mitata yleismittarilla vastusarvot ja vertailla keskenään. Omassani sen näki selvästi vastusarvosta. Ajoin silloin koneen lämpöiseksi ja ruuvasin tulpat irti kuumasta koneesta. Itselläni ei ollut ongelmia, mutta olen myös kuullut kauhutarinoita... joku esitti että iskevä akkukone olis kelpo työkalu irroitukseen...
By the way, mulla on tallissa jossain hehkurele kun vaihdoin senkin varuilta. Uskoisin alkuperäisenkin olevan ehjä koska vaihdoin sen lähinnä liian nopealta tuntuvan hehkun takia. Ihan yhtä hätäänen oli uudellakin releellä . Eli jos tarvii niin halvalla lähtee (jos löytyy...).
TJ
**********
W242 B250e
X164 V8
W123 300CD
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
W242 B250e
X164 V8
W123 300CD
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
Re: Jannen W251 R 320 CDI
Mulla on jäänyt mb originaali parkki tutkia tuosta w164 kun en jaksanut niitä maalata. Ne kyllä joutais pois nurkista.
MersuMies kolmannessa polvessa..........
w114/8 -71
w123 -82
s124 -93
s212 -2011
s202-94 autokrossi peli
s124 useita (jokkis kilpureita)
Yamaha XSR 900
w114/8 -71
w123 -82
s124 -93
s212 -2011
s202-94 autokrossi peli
s124 useita (jokkis kilpureita)
Yamaha XSR 900
Re: Jannen W251 R 320 CDI
Kyllä tuossa mielestäni kaikki tutkat toimii, mutta heti kun lumi ilmestyi kuvioihin niin niillä ei tee mitään. Keulan tutkat huutavat milloin mistäkin hiutaleesta ja jäästä. Onneksi ne saa pois päältä.
Kiitos tarjouksesta. Tutkitaan ensin hehkut.Maastis kirjoitti:Eli jos tarvii niin halvalla lähtee (jos löytyy...)
Re: Jannen W251 R 320 CDI
JanneW124 kirjoitti: ↑Pe 26.02.2021 12:14Kyllä tuossa mielestäni kaikki tutkat toimii, mutta heti kun lumi ilmestyi kuvioihin niin niillä ei tee mitään. Keulan tutkat huutavat milloin mistäkin hiutaleesta ja jäästä. Onneksi ne saa pois päältä.
Onkohan niissä lämmitys ollut alunperin? Mulla kokemusta w164 ja x164, w164 piippasi sekuvain milloin minkäkin takia ja x164 ei käytännössä koskaan virhe piippauksia.
MersuMies kolmannessa polvessa..........
w114/8 -71
w123 -82
s124 -93
s212 -2011
s202-94 autokrossi peli
s124 useita (jokkis kilpureita)
Yamaha XSR 900
w114/8 -71
w123 -82
s124 -93
s212 -2011
s202-94 autokrossi peli
s124 useita (jokkis kilpureita)
Yamaha XSR 900
Re: Jannen W251 R 320 CDI
Jaa-a. Ei tietoa lämmityksestä. Parts Information kertoi tuollaisen varaosanumeron: A0045428718. En ainakaan pikaisella tutkimisella nähnyt missään mainintaa lämityksestä...??joop79 kirjoitti:Onkohan niissä lämmitys ollut alunperin? Mulla kokemusta w164 ja x164, w164 piippasi sekuvain milloin minkäkin takia ja x164 ei käytännössä koskaan virhe piippauksia.
Re: Jannen W251 R 320 CDI
Noniin...
Hehkut sain vaihdettua. Suihkuttelin irrotusöljyä muutamana päivänä ennen remonttia hehkujen juureen. Ajoin koneen lämpöiseksi ja sisälle talliin (mahtui juuri ja juuri). Ilmanoton y-haara piti irrottaa että pääsi 1 ja 3 pytyn hehkuun käsiksi. 1. hehkun edestä piti irrottaa jokin polttoaineletkujen pidike, se oli kahdella E10 kantaisella pultilla kiinni. 4.pytyn hehkun saa irti purkamatta mitään edestä. Puhaltelin paineilmalla poisotettavan hehkun juuresta saishet pois ja momenttiavaimella avasin hehkut. Kaikki 3 vaihdettavaa irtosi helposti, alle 15Nm voimalla. Uuden hehkun varteen laitoin asennustahnaa ja kiristin hehkut 11Nm tiukkuuteen. Viallinen kynttilä oli kolmospytyssä, siitä ei saanut vastusta mitattua. Ehjän hehkun vastus oli jotain 0,5...0.8 Ohmia.
Vaihdoin siis 1. 3. ja 4. sylinterin hehkut. 2. 5. ja 6 on vaihdettu äskettäin
Hehkut sain vaihdettua. Suihkuttelin irrotusöljyä muutamana päivänä ennen remonttia hehkujen juureen. Ajoin koneen lämpöiseksi ja sisälle talliin (mahtui juuri ja juuri). Ilmanoton y-haara piti irrottaa että pääsi 1 ja 3 pytyn hehkuun käsiksi. 1. hehkun edestä piti irrottaa jokin polttoaineletkujen pidike, se oli kahdella E10 kantaisella pultilla kiinni. 4.pytyn hehkun saa irti purkamatta mitään edestä. Puhaltelin paineilmalla poisotettavan hehkun juuresta saishet pois ja momenttiavaimella avasin hehkut. Kaikki 3 vaihdettavaa irtosi helposti, alle 15Nm voimalla. Uuden hehkun varteen laitoin asennustahnaa ja kiristin hehkut 11Nm tiukkuuteen. Viallinen kynttilä oli kolmospytyssä, siitä ei saanut vastusta mitattua. Ehjän hehkun vastus oli jotain 0,5...0.8 Ohmia.
Vaihdoin siis 1. 3. ja 4. sylinterin hehkut. 2. 5. ja 6 on vaihdettu äskettäin
Re: Jannen W251 R 320 CDI
Kesärenkaat vaihdoin alle. Päätin samalla ottaa irti takasisälokasuojat, jotka ovat huopaa tässä mallissa. Hiljaiset, mutta jotenkin tuntuu, että osaavat kastua ja sitten sisäpuoli pääsee muhimaan. Ei kuitenkaan paljastunut mitään huolestuttavaa. Hyvät ruostesuoja-aineet löytyi vielä koteloista molemmin puolin. Jonkin verran oli hiekkaa yms likaa, jotka pesin painepesurilla pois. Harjasin huopakaaret suurinpiirtein puhtaaksi ja kuivasin kotelot hyväksi ennen takaisinlaittoa. Lisäilin ruostesuojaa sinne tänne.
Kuskin puolen huopakaaren päällä oli ehkä jonkin jyrsijän pesä Ei siellä ketään enää asunut...
Kuskin puolen huopakaaren päällä oli ehkä jonkin jyrsijän pesä Ei siellä ketään enää asunut...
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
-
- Uusi tuttavuus
- Viestit: 4
- Liittynyt: Ma 27.08.2012 14:14
Re: Jannen W251 R 320 CDI
Ainakin alkupään Hellan Xenon pohjissa tyyppivika.
Heijastin hapettuu ja valot onnettomat, vaikka olisi hyvät polttimot.
Omaani tilasin kiinan poikien 'hella' kopiot ja vaihdoin pohjat/linssit. Valot parani merkittävästi
Tuommoiset:
E55 3.0 Bi-Xenon HID D2S Projector Lens Replacement For A6 C5 A6L W209 W219 E65
Netistä löytyi videokin missä opastetiin miten umpio saadaan auki ja kiinni. En tähän hätään sitä löytänyt.
Umpiot laitettiin pahvilaatikkoon ja niitä lämmitettiin kuumailmapuhaltimella noin 20min, jonka jälkeen valojen linssit irtoaa liimastaan.
Takaisin saa taasen kuumentamalla umpiot.
Vähän joutui poraamaan linssien kiinikkeitä, mutta helppo homma.
Kovin homma saada umpiot pois autosta.
Oman 'konversion' tein 2017 ja vielä valot ok tasolla, joten ei nuo pohjat ihan kuraa ollut.
Jos tommoista tekee, kanattaa merkata missä asennossa kaarrevalo säätö/korkeus on on kun ne irroittaa.
Niitä ei saa ohjelmallisesti siirrettyä (tai ainakaan itse en saanut).
Re: Jannen W251 R 320 CDI
Öljynvaihto tuli ajankohtaiseksi. Edellisen kerran vaihdoin noin vuosi ja 15tkm sitten. Auton mielestä olisi voinut ajaa vielä 13tkm... Ainakin ilmansuodattimille näyttäisi tuo 15tkm olevan ihan hyvä, olivat jo aika likaiset imupuolelta. Vaihdoin myös raitisilmasuodattimet.
Huohottimen tienoolta motti oli hieman öljyinen ja auto kehoittikin tarkastamaan öljymäärän parisataa kilometriä ennen vaihtoa. Ilmeisesti kannattaa vaihtaa se huohotinkotelo?
Vuoden ollut meillä nyt tämä valas. Hyvä perheauto kaikinpuolin. Noin 19tkm kertyi ekana vuonna ajoa. Kulutus 17,5tkm mitattuna 9,21 l/10km. Ajotietokone näyttää 8,9 l/100km, ero johtunee siitä että webaston käyttöä se ei osaa laskea.
Remontteina/huoltoina:
-jakoketju,
-voimansiirron öljyt,
-airmatic-kompura,
-4kpl hehkuja,
-kesärenkaat
-2xöljynvaihtohuolto
Huohottimen tienoolta motti oli hieman öljyinen ja auto kehoittikin tarkastamaan öljymäärän parisataa kilometriä ennen vaihtoa. Ilmeisesti kannattaa vaihtaa se huohotinkotelo?
Vuoden ollut meillä nyt tämä valas. Hyvä perheauto kaikinpuolin. Noin 19tkm kertyi ekana vuonna ajoa. Kulutus 17,5tkm mitattuna 9,21 l/10km. Ajotietokone näyttää 8,9 l/100km, ero johtunee siitä että webaston käyttöä se ei osaa laskea.
Remontteina/huoltoina:
-jakoketju,
-voimansiirron öljyt,
-airmatic-kompura,
-4kpl hehkuja,
-kesärenkaat
-2xöljynvaihtohuolto