V6 cdi imusarjan läpät?
Re: V6 cdi imusarjan läpät?
Itselle kävi nyt juuri näin että dpf poltto on tiheämpi läppien poiston jälkeen. Ennen läppien poistoa toimi normaalisti, läpät poistettiin samassa yhteydessä öljynlauhduttimen tiivisteiden vaihdossa. Tiheä poltto alkoi heti tämän huollon jälkeen. Onko selvinnyt mistä tämä mahtaa johtua?
Re: V6 cdi imusarjan läpät?
Olen tästä lukenut väitteitä, että läppien poisto käytöstä vähentäisi pyörteilyä sylinterissä ja siten huonontaisi polttoaineen palamista. Itse en ole huomannut mitään eroa kun poistin läppämoottorin käytöstä irroittamalla johdon ja laittamalla 4700 ohmin vastuksen antamaan eculle ok tiedon. Ei ollut rikki, mutta se oli yksi kokeilu ja ennaltaehkäisevää huoltoa. Muuta siellä ei ole. PWM ohjaus ja siitä ok-tieto eculle. 3 johtoa, varsin yksinkertaista. Ja kun läppämoottori ei ole pelissä, jousi palauttaa läpät auki-asentoon. Pysyvät auki siis, mutta ovat siellä yhä. Ei ole ollut eroa DPF polttosyklissä sen ansiosta.
Mietitääs nyt hetki tätä pyörteiden vaikutusta. Meillä on nelitahtimoottori. Läpät vaikuttaa imun aikana säätämällä suorempaa virtauskanavaa imusarjassa. Toisin sanoen kun läpät on kiinni, ilma kulkee pidemmän matkan pidemmän kanavan kautta, siis osa siitä. Läpät auki ilman virtauskanava on lyhyempi. Toinen aukko on koko ajan auki, ei sitä hengitystä voi kokonaan topata. Imutahdin aikana sitä tulee joko osittain tai kokonaan suljetusta tai sitten täysin avonaisesta kanavasta, itseasiassa kahdesta aukosta. Se kulkee venttiilinaukon läpi imevään sylinteriin, eli mäntä on menossa alas. Sitten venttiilit sulkeutuvat ja alkaa puristustahti. Sitten tulee ruiskutus. Paljonko meinaatte, että siitä ilman mahdollisesta pyörteilystä läppien ansiosta on tässä vaiheessa voimissaan sekoittamaan vaikkapa vain 1000 barin voimalla tulevaa ruiskutusta? Joka tapahtuu siis vasta puristustahdin loppuvaiheessa ja siitä yli.
Voin olla totaalisen väärässä, mutta tätä mahdollisen imuilman pyörteilyn aiheuttamaa vaikutusta polttoaineen palamiseen en ole ymmärtänyt. Mitä ennemmin veikkaan, on että ilmansaantia kuristetaan tuolla NOX:ien vähentämiseksi. Kaasuläppä ei loggausteni mukaan tee mitään tässä.
Mietitääs nyt hetki tätä pyörteiden vaikutusta. Meillä on nelitahtimoottori. Läpät vaikuttaa imun aikana säätämällä suorempaa virtauskanavaa imusarjassa. Toisin sanoen kun läpät on kiinni, ilma kulkee pidemmän matkan pidemmän kanavan kautta, siis osa siitä. Läpät auki ilman virtauskanava on lyhyempi. Toinen aukko on koko ajan auki, ei sitä hengitystä voi kokonaan topata. Imutahdin aikana sitä tulee joko osittain tai kokonaan suljetusta tai sitten täysin avonaisesta kanavasta, itseasiassa kahdesta aukosta. Se kulkee venttiilinaukon läpi imevään sylinteriin, eli mäntä on menossa alas. Sitten venttiilit sulkeutuvat ja alkaa puristustahti. Sitten tulee ruiskutus. Paljonko meinaatte, että siitä ilman mahdollisesta pyörteilystä läppien ansiosta on tässä vaiheessa voimissaan sekoittamaan vaikkapa vain 1000 barin voimalla tulevaa ruiskutusta? Joka tapahtuu siis vasta puristustahdin loppuvaiheessa ja siitä yli.
Voin olla totaalisen väärässä, mutta tätä mahdollisen imuilman pyörteilyn aiheuttamaa vaikutusta polttoaineen palamiseen en ole ymmärtänyt. Mitä ennemmin veikkaan, on että ilmansaantia kuristetaan tuolla NOX:ien vähentämiseksi. Kaasuläppä ei loggausteni mukaan tee mitään tässä.
-
- Mersumaanikko
- Viestit: 5315
- Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
- Paikkakunta: Mökillä
Re: V6 cdi imusarjan läpät?
Polttoaineen palamiseenTPLtre kirjoitti:Olen tästä lukenut väitteitä, että läppien poisto käytöstä vähentäisi pyörteilyä sylinterissä ja siten huonontaisi polttoaineen palamista.
Vapaastihengitävässä
Bensankanssa(ja ahdetuissa kun ei painetta ole) l
läpillä/muutivilla imusarjoill ym on vaikutusta,
näissä enemään pakokaasun sekoitumiseen puhtaan ilman kanssa
sama määrä töhnää siinen silti menee kun läppien kanssa
eli kuten ajtelit päästö milessä tehty systeemi
. .
Mökkillä
'
'
Re: V6 cdi imusarjan läpät?
Juu. Nimenomaan alhaallahan ne läpät cdi:ssä toimivatkin, sitten kun voimaa pyydetään, on auki. Sikäli kun läppämoottori toimii.
Re: V6 cdi imusarjan läpät?
.
On muitakin ruiskutuksia, kun se pääruiskutus.
Simulaatiossa, kun imuventtiili sulkeutuu, niin ei pyöriminen lopu siihen paikkaan, vaan se kiihtyy edelleen, kun tilaa aletaan pienentämään.
Pyörimisliikkeellä sylinterissä on massan hitauden antamaa voimaa, jolla täytös paranee selvästi, vakioahtimella ei merkitystä, mutta virikäytössä on kyllä havaitava etu suuremman ahtimen heräämiselle.
Vapaana olevaan imuputken halkaisijalla, sekä pituudella on merkitystä, ilma pitää saada riittävästi kiihtymään, eikä sitä sylinterin täytöksen vaatimaa anosta saa "varastaa" naapuri pytyltä.
On muitakin ruiskutuksia, kun se pääruiskutus.
Simulaatiossa, kun imuventtiili sulkeutuu, niin ei pyöriminen lopu siihen paikkaan, vaan se kiihtyy edelleen, kun tilaa aletaan pienentämään.
Pyörimisliikkeellä sylinterissä on massan hitauden antamaa voimaa, jolla täytös paranee selvästi, vakioahtimella ei merkitystä, mutta virikäytössä on kyllä havaitava etu suuremman ahtimen heräämiselle.
Vapaana olevaan imuputken halkaisijalla, sekä pituudella on merkitystä, ilma pitää saada riittävästi kiihtymään, eikä sitä sylinterin täytöksen vaatimaa anosta saa "varastaa" naapuri pytyltä.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 496
- Liittynyt: Su 02.12.2018 09:38
Re: V6 cdi imusarjan läpät?
Itse luulen että juuri sekoitusvaikutuksen takia egr määrää pitäisi vähentää ilman läppiä. Voihan se myös imeä enemmän sitä egr kaasua esim tyhjäkäynnillä. Otin sen kopan egr irti ja pitäähän se sitä auki tyhjäkäynnilläkin osittain.
W212 E350cdi
Re: V6 cdi imusarjan läpät?
Ei mene paskaa sekaan jos EGR on tukittu.
Yhtä kautta ymmärrän tämän pyörteen sylinterissä. Jos ilmaa tulee vain toisesta imuventtiilistä, se tulee "sivusta" ja virtaus on vähän kuin syklonissa. Muuten kaikki pyörteily virtauskanavassa tahtoo vain lisätä vastusta.
Yhtä kautta ymmärrän tämän pyörteen sylinterissä. Jos ilmaa tulee vain toisesta imuventtiilistä, se tulee "sivusta" ja virtaus on vähän kuin syklonissa. Muuten kaikki pyörteily virtauskanavassa tahtoo vain lisätä vastusta.
Re: V6 cdi imusarjan läpät?
Offtopiccia: Jos venttiileillä on muuttuva ajoitus, voidaan sitä sylinterin ilmapyörteilyä tehdä imuventtiilien keskinäisellä epäsymmetrillä avauksellakin... tätä joskus isojen poikien dieselissä kokeiltiin...
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07
Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
W219 320CDI -07
Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
Re: V6 cdi imusarjan läpät?
Insinörttihän ei tee mitään turhaa, ja siksi C30 imusarjassa ei läppiä ole? Itse olen siinä käsityksessä ollut että kanavien muotoilu tekee riittävän pyörteilyn mitä isommilla syötöillä tarvitaan ja tuo läppä on alakierroksia varten kun se suuri egr paska määrä pitää saada sekoittumaan ja ne harvat happimolekyylit löytämään polttoaine sieltä sonnan seasta. AMG inssithän on vähentänyt egr määrää ja heittäneet läpät kuikkaan turhina, eikä niitä myöskään näy sprinttereissä tai vitoissa mistä egr puuttuu.
Re: V6 cdi imusarjan läpät?
Nyt on läppämoottorin johto kiinni taas. Kaipa se vielä toimii, ainakaan ei valittanut mitään. Aika hyvän öljykylvyn oli kyllä jo saanut. Se loppui nyt, huohotin huohottelee ihan eri paikkaan öljynerottimen kautta.
En minä kyllä osaa kertoa mitään eroa huomaavani, oli kiinni tai ei. Pitää seurailla kulutusta josko siinä olisi joku ero. Sitä kun aikansa möyrii konepellin alla niin se tuntuma on hyvin subjektiivinen. Mutta sanotaan että ei siitä mitenkään eri eläin kuoriutunut. Pitäisi rakentaa on-off katkaisin siihen että voi ajossa testata välitöntä vaikutusta voidakseen kertoa.
Tutkin vielä hetken ajettuani starilla onko siellä mitään tallentunut tuosta. Oli se sen verran uitettu.
En minä kyllä osaa kertoa mitään eroa huomaavani, oli kiinni tai ei. Pitää seurailla kulutusta josko siinä olisi joku ero. Sitä kun aikansa möyrii konepellin alla niin se tuntuma on hyvin subjektiivinen. Mutta sanotaan että ei siitä mitenkään eri eläin kuoriutunut. Pitäisi rakentaa on-off katkaisin siihen että voi ajossa testata välitöntä vaikutusta voidakseen kertoa.
Tutkin vielä hetken ajettuani starilla onko siellä mitään tallentunut tuosta. Oli se sen verran uitettu.
Re: V6 cdi imusarjan läpät?
Eipä ole läppämoottorista herjaillut. Jos läpät alavääntöön positiivisesti vaikuttaa, silloin periaatteessa kulutuksen pitäisi pudota matka-ajossa. Ja saattaa olla että se on puolisen litraa pudonnut. Tosin hankala sanoa kun en ole sitä tankkauksista mittaillut.
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 21
- Liittynyt: Ke 29.07.2020 21:02
Re: V6 cdi imusarjan läpät?
Osaako joku kertoman perusteella paikallistaa mystisen vian, jonka alkuun itse epäilin johtuvan imusarjan läpistä.
Kylmällä moottorilla jos lähtee rivakasti liikkeelle, niin veto lopahtaa/nykäisee, ja tämän jälkeen auto menee vikatilaan, ja voimat häviää tyystin. Tämä tapahtuu yleensä vaihteella 2 ja 3 , 7g.
Myös lämpillä koneella saattaa tehdä saman jos painaa lapun lattiaan asti.
Imusarjan läpät on siis poistettu, ja oireilu hieman helpotti eli nyt kyllä pystyy lähtemään ilman nykäisyä.
Starilla ei vikakoodia löydy, ja "vikatila" poistuu kun starttaa uudelleen.
Kylmänä lähtiessä kun kiihdyttää rauhallisesti niin että laatikko käy kaikki vaihteet läpi niin tämän jälkeen voi ajella normaalisti.
Kuvittelin tätä tosiaan alkuun imupuolen ongelmaksi, mutta alkaa vahvasti tuntumaan laatikko/turbiini osastolta.
Ahdin oli siisti, eikä välystä ollut havaittavissa päälisin puolin tarkasteltuna.
Auto s211 280cdi -05.
Kylmällä moottorilla jos lähtee rivakasti liikkeelle, niin veto lopahtaa/nykäisee, ja tämän jälkeen auto menee vikatilaan, ja voimat häviää tyystin. Tämä tapahtuu yleensä vaihteella 2 ja 3 , 7g.
Myös lämpillä koneella saattaa tehdä saman jos painaa lapun lattiaan asti.
Imusarjan läpät on siis poistettu, ja oireilu hieman helpotti eli nyt kyllä pystyy lähtemään ilman nykäisyä.
Starilla ei vikakoodia löydy, ja "vikatila" poistuu kun starttaa uudelleen.
Kylmänä lähtiessä kun kiihdyttää rauhallisesti niin että laatikko käy kaikki vaihteet läpi niin tämän jälkeen voi ajella normaalisti.
Kuvittelin tätä tosiaan alkuun imupuolen ongelmaksi, mutta alkaa vahvasti tuntumaan laatikko/turbiini osastolta.
Ahdin oli siisti, eikä välystä ollut havaittavissa päälisin puolin tarkasteltuna.
Auto s211 280cdi -05.
Re: V6 cdi imusarjan läpät?
Ei tämä imusarjan läppiin liity, kampuran anturi voisi ollakin. Mutta kannattaa se viedä starin piuhan päähän, niin ei tarvitse arvailla sitä vikakoodia missään motonetin lottokoneessa.
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 21
- Liittynyt: Ke 29.07.2020 21:02
Re: V6 cdi imusarjan läpät?
Starilla katsottiin. Ehkäpä ei osattu. Onko vapaaehtoista tohtoria varsinais-suomessa Vilkaisemaan tuota? Ennalta sovittua ja reilua korvausta vastaan tietysti!
Re: V6 cdi imusarjan läpät?
Tuo ratsuni on 280 cdi v6 avantgarde ja vikakoodina ilmoittaa juurikin tuota läppämoottoria. Mutta. Vika tuli/ilmeni kun tuli ajettua tankki suht kuivaksi, "säästötila". Voiko tuo säästötila jotenkin sotkea ja kuin olisi entrattavissa...?
Re: V6 cdi imusarjan läpät?
Tuskin mitään syy yhteyttä, sattunut vain tulemaan silloin. Vastus liittimen ja katsomaan tokeneeko sillä niin selviää onko moottori sökö.
-
- Uusi tuttavuus
- Viestit: 1
- Liittynyt: Ke 15.09.2021 13:10
Re: V6 cdi imusarjan läpät?
Osaako joku kertoa millaisen läjän tarvitsee ynnämuita tiivisteitä, kun vaihtaa tuon läppämoottorin ? Eli lähinnä mitä kaikkea täytyy purkaa tieltä pois että pääsee tuota läppämoottoria vaihtamaan. Kustannus arviossa oli ensin turbon tiivistesarja (n.50€) ja nyt kyselivät lupaa tilailla ynnämuita tiivisteitä / kiinnikkeitä n.200€
350 cdi v6
350 cdi v6
Re: V6 cdi imusarjan läpät?
Imusarjan läppien siirtotankojen lukitseminen auki asentoon, autosta on poistettu niitä liikutteleva moottori.
Kumpi pitkistä siirtotangoista lukitaan eteenpäin ja kumpi taakse?
Kumpi pitkistä siirtotangoista lukitaan eteenpäin ja kumpi taakse?
Re: V6 cdi imusarjan läpät?
https://www.benzworld.org/threads/inlet ... 2.1668433/
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07
Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
W219 320CDI -07
Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
Re: V6 cdi imusarjan läpät?
Miten lukitsit läppien tangot ettei pääse liikkumaan? Potilas vito vm.08, 3.0l cdi V6. Läppämoottori tänään irroitettu ja apukuskinpuolen vivuston muovihärpäke hajonnut, se mikä lukitsee läppämoottorin ja vivuston yhteen. Vivustot likkuvat kummallakin puolen käsin eli ei jumissa. sen verran hankalalta näyttää vivustojen kytkentä ilman että joutuisi purkamaan enemmän niin meinasin lukita nuo auki asentoon ja laittaa vanhan moottorin jos ehjä takaisin paikalleen ja jättää noi vivustyon kiinnitysosat pois moottorista. Miten olette lukinnut noi vivustot auki asentoon? Aika ahdas väli ainakin ja ei oikein nippusiteillekkään mitään järkevää paikkaa löytänyt mihin saisi lukittua. Ja oliko niin että kuskin puolelta vivusto taakse päin auki ja apukuskin puolelta eteenpäin auki?uppopallo kirjoitti: ↑Pe 05.08.2011 04:55 Morjens! Minulla oli sama propleema joitakin aikoja sitten, eli se imuläpppien ohjausmoottori meni rikki. Ohjausmoottorin rikkimeneminen johtuu siitä kun sen päälle tipppuu öljyä, ja se öljy tulee kampikammion huohotinputken kautta. Huoltojen yhteydessä missä vaihdetaan moottorin ilmasuodattimet, korjaamo jättää imuputken kiristyslemmarin turboon liian löysälle ja silloin öljyä pääsee tippumaan ohjausmoottorin päälle. Onhan kyllä myös se mahdollisuus olemassa, että se kuminen tiivisterengas joka tulee turbon ja imuputken väliin on mennyt rikki. Itse laitoin uuden moottorin mutta en kytkenyt sitä imuläppiin kiinni, ja se nyt johtuu siitä että paikka on liian ahdas jotta sen pystyy kytkemään. Lukitsin imuläpät aukiasentoon, ja moottori surraa siellä omiaan. Turbon imuaukon alle imuläpppien ohjausmoottorin ja yläpuolella olevan johtonivaskan väliin messinkisen levyn, joka estää öljyn valumisen imuläppien ohjausmoottorin ja pistokkeen päälle josta moottori saa virtansa. Vaikka nyt kyllä tarkistan itse sen kiristyslemmarin tiukkuuden aina huollon jälkeen, että mitään öljyä ei pääse valumaan mihinkään.