722.6 huuhteluöljynvaihto

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: 722.6 huuhteluöljynvaihto

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

HarryB kirjoitti:Mulla on siis ilmeisesti se läpivientiholkki. Vaaleeta ja mustaa muovia, pari o-rengasta ja valkoisessa muovissa semmonen siiveke. Varaosamyyjä meinas että "Sen vaan ottaa irti ja laittaa uuden tilalle." Tämä ei ole vielä onnistunut.

Jos se on siellä johdinlevyssä kiinni, niin sittenhän pitää ottaa tuo venttiilikoneisto irti pois edestä vai?

Jotain kuvai löytyi ainakin: http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=29746" onclick="window.open(this.href);return false;
Tuolla lisää
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=" onclick="window.open(this.href);return false;


Kuva

Kuvatuksessa nkyvää valkoista "kehää" kiertämällä pitäis tuon mustan"tulpan" töpselin mistä johdot lähtee
lähteä irti (valkoinen kehä on kiinni siinä töpselin läpi vienti holkissa) kehä jää kiinni
sitten kun töpseli on irti niin siellä kiini jääneessä holkissa on sisällä se 7mm kanta(sitä ruuvailessa tarkana että sen "mutteri ei lähde pyörimään tyhjää siellä johdin levyssä jos niin=uusi johdin levy vaikka täältä hintaan 180€"
millä holkki lähtee irti(näkyy kun katsoo uutta osaa)
tarkana että vanhat orinkulat tulee pois ja uutta laittaessa että ei rikä niitä pinnejä
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: 722.6 huuhteluöljynvaihto

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

HarryB kirjoitti:Terveisiä auton alta! Jumissa ollaan kun ei hommat suju.

Liitinrunko ei siis irtoa lootasta. Onko se nyt kiinni pultilla vai lähteekö voimalla rikkomatta mitään muuta kuin itsensä? Tämä tuote siis kyseessä:
http://www.jamant.fi/liitinrunko-wjwk-m ... -3364.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Sen johdon sain jo irti.
Sepä on kuvassa (taitaa olla kaliimpi kuin vehossa... toinen juttu mikä tuossa
niin kyllä sieltä tulee yhtään öljyä ulos)
kai siinä on mukan se pultti,
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
valotus
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 71
Liittynyt: Pe 18.01.2013 21:41

Re: 722.6 huuhteluöljynvaihto

Viesti Kirjoittaja valotus »

Tulipa tehtyä elämäni ensimmäinen huuhteluvaihto kyb-solenoidin ja johdinlevyn uusimisen kera ja hyvinhän tuo meni ohjeiden mukaan toimiessa. Muutaman käytännön huomion tein, jotka ensi kerralla koetan muistaa:

- öljypohjan pultit olivat jostain syystä aivan helvetillisen tiukassa, meinasi usko loppua kun olin vääntänyt muutaman eri torx-sarjan paloista kaksi poikki ja kolme kieroksi. Pulttien naputtelu vasaralla auttoi ja ne katkenneet palatkin tipahtivat lopulta pultinkannoista ulos.

- sama toistui venttiilipöydän kiinnityspulttien kohdalla, mutta ne sentään narahtivat lopulta vääntämällä auki lukuunottamatta yhtä, josta pultinkannan torx-kolo korkkasi niin, että pultti piti naputella pistepuikolla liikkeelle. Kuusiokannalla saisi tuossa koossa enemmän momenttia kuin torxilla, niin paljon kuin siitä muuten tykkäänkin.

- öljyä tulee tuossa venttiiliboksioperaatiossa näköjään sen verran enemmän ulos, että ohjeessa mainittu 5L sisään / 3L ulos / 3L sisään / jne... ei aivan riittänyt, vaan pari desiä ennen ensimmäisen kolmen litran täyttymistä alkoi pumppu jo purskutella ilmaa. Olisi pitänyt täyttää ekalla ainakin 5,5 litraa tai sitten ottaa vaan rauhallisesti 2 litran täyttö-/huuhtelusyklejä.

- Fuchsin MB 236.14 öljyä saa 20L tonkan Saksasta rahteineen melkein puoleen hintaan (127,- eur) verrattuna Suomen hyllyhintoihin (Motonet 14,90/L ja KL 208,-/20L)

- sen uuden johdinlevynkin tilaa sieltä samalla 121,- eurolla (KL 236,- eur)

Vaan onnistuihan remppa vallan loistavasti. Nyt loota vaihtaa mukavan pehmeästi ja erityisesti sellainen tasakaasulla ja joskus pienessä vedossa tuntunut nypyttely katosi kokonaan.
Avatar
Obnoxio
Mersumies
Mersumies
Viestit: 604
Liittynyt: To 23.10.2008 19:49

Re: 722.6 huuhteluöljynvaihto

Viesti Kirjoittaja Obnoxio »

Tuli vastaan erittäin hyvä videosarja 722.6-vaihteiston sähköpuolen remontista:
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=bdt4g5jqo4E[/youtube]
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=OQPNEH9mEQU[/youtube]
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=QFqPjEQX8Xk[/youtube]
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=pl55H5sxmUc[/youtube]
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=mLQ8T2FlzKc[/youtube]
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=JnHN6NopO_Y[/youtube]
valotus
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 71
Liittynyt: Pe 18.01.2013 21:41

Re: 722.6 huuhteluöljynvaihto

Viesti Kirjoittaja valotus »

Tuo edellämainittu videosarja tuli katsottua ennen remppaa. Pappa esittelee työvaiheet oikein intoa puhkuen. :D

On kyllä todella hienoa, että näitä tutoriaaleja mitä ihmeellisimmistä aiheista löytyy nykyään netistä.
--Make78--
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 55
Liittynyt: Su 27.10.2013 15:19
Paikkakunta: Kanta-Häme

Re: 722.6 huuhteluöljynvaihto

Viesti Kirjoittaja --Make78-- »

Onko huuhteluvaihto kannattavaa tehdä joka kerta?
Edellisestä huuhteluvaihdosta ~30000km
Tarkoitus olisi tehdä kyb venttiilin ja johdinlevyn vaihto.
MB W211 200cdi Avantgarde -07
Avatar
arska10
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7817
Liittynyt: Ti 14.09.2010 17:55
Paikkakunta: Vaasa

Re: 722.6 huuhteluöljynvaihto

Viesti Kirjoittaja arska10 »

Ei tarvitse huuhdella
Mitään "näistä mersuista ymmärrä", mutta *.rilla on selvitty ja autettu muitakin ;)
Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: 722.6 huuhteluöljynvaihto

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

--Make78-- kirjoitti:Onko huuhteluvaihto kannattavaa tehdä joka kerta?
Edellisestä huuhteluvaihdosta ~30000km
Tarkoitus olisi tehdä kyb venttiilin ja johdinlevyn vaihto.
Onko öljy joka kerta mustaa, öljy pohjassa palon kaikenlaista moskaa
(puhdasta on turha pestä...)
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13286
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: 722.6 huuhteluöljynvaihto

Viesti Kirjoittaja karra »

Isän W203 2004 kävi huollossa. 4 litraa meni laatikkoöljyä merkkiliikkeessä, työ pelkästään oli 169 euroa. Muut siihen päälle. 55 t ajettu auto.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Motti M
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 193
Liittynyt: La 16.02.2008 10:06
Paikkakunta: Etelä-Karjala

Re: 722.6 huuhteluöljynvaihto

Viesti Kirjoittaja Motti M »

Pitäisi lähiaikoina kokeilla huuhdella 722.6 öljyt. Tarkoitus vaihtaa samalla KÜB-venttiili, vaihteiston pistoke ja suodatin. Lootassa ei mitään suurempaa epäilyttävää käyttäytymistä, ihan lievää kierrosten heijaaminen tasanopeudella joskus esiintynyt.

Muutama asia askarruttaa, vähän tajunnanvirtaa asiasta:

Suodattimen yläpuolella oleva levy on kait nimeltään johdinlevy? Ilmeisesti se kannattaa varmaan käyttää pöydällä puhdistuksessa samalla kertaa, varsinkin kun ei ole mitään tietoa edeltävistä öljyn vaihdoista (Auto on E270 -04 ja rullattu myös 270tkm, oljytulpan sinetti on punainen).

Onko johdinlevyn irrotuksessa/asentamisessa mitään huomionarvoista?

Miten johdinlevy kannattaa puhdistaa?

Kannattaako puhdistaa vielä vaihteiston ylempiäkin osia samalla (onko siellä seuraavaksi venttiilikoneisto vastassa)?

Onko öljyn vaihdossa mitään riskejä? Mersun kohdalla en muista törmänneeni, mutta muiden merkkien foorumeilla on ajoittain juttuja, että automaattiloota hajosi vähän öljyn vaihdon jälkeen. Näiden juttujen uskoisin olevan totta ja syntymekanismin liittyvän uuden öljyn pesuvaikutukseen. Uusi öljy on saanut liman liikkeelle ja haitannut jonkun ohjauskaran toimintaa. Sitten se onkin vain yksi kunnon vedätys niin kitkapinnat moro... Tiedä sitten onko teoria oikea, mutta loogiselta se ainakin Wappu aattona kuullosti :D
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17251
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: 722.6 huuhteluöljynvaihto

Viesti Kirjoittaja dealer »

Hydrauliikkayksikkö (venttiilikoneisto) on se missä suodatin on kiinni. Yksikön mukana irtoaa sähköyksikkö, jonka päällä edelleen löytyy mm. KYB venttiili.
wiimax.fi
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: 722.6 huuhteluöljynvaihto

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

Motti M kirjoitti:Pitäisi lähiaikoina kokeilla huuhdella 722.6 öljyt. Tarkoitus vaihtaa samalla KÜB-venttiili, vaihteiston pistoke ja suodatin. Lootassa ei mitään suurempaa epäilyttävää käyttäytymistä, ihan lievää kierrosten heijaaminen tasanopeudella joskus esiintynyt.

Muutama asia askarruttaa, vähän tajunnanvirtaa asiasta:

Suodattimen yläpuolella oleva levy on kait nimeltään johdinlevy? Ilmeisesti se kannattaa varmaan käyttää pöydällä puhdistuksessa samalla kertaa, varsinkin kun ei ole mitään tietoa edeltävistä öljyn vaihdoista (Auto on E270 -04 ja rullattu myös 270tkm, oljytulpan sinetti on punainen).

Onko johdinlevyn irrotuksessa/asentamisessa mitään huomionarvoista?

Miten johdinlevy kannattaa puhdistaa?

Kannattaako puhdistaa vielä vaihteiston ylempiäkin osia samalla (onko siellä seuraavaksi venttiilikoneisto vastassa)?

Onko öljyn vaihdossa mitään riskejä? Mersun kohdalla en muista törmänneeni, mutta muiden merkkien foorumeilla on ajoittain juttuja, että automaattiloota hajosi vähän öljyn vaihdon jälkeen. Näiden juttujen uskoisin olevan totta ja syntymekanismin liittyvän uuden öljyn pesuvaikutukseen. Uusi öljy on saanut liman liikkeelle ja haitannut jonkun ohjauskaran toimintaa. Sitten se onkin vain yksi kunnon vedätys niin kitkapinnat moro... Tiedä sitten onko teoria oikea, mutta loogiselta se ainakin Wappu aattona kuullosti :D
kuvia ym löytyy tuolta mese fi
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
Arben87
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 42
Liittynyt: La 27.08.2016 23:16

Re: 722.6 huuhteluöljynvaihto

Viesti Kirjoittaja Arben87 »

Lurautin turbiinin ja ölypohjan tyhjäksi,noin 6,5l tuli suht puhdasta öljyä pois..voinko kaataa suoraan takaisin ton verran ja tehdä pinnan tasomäärän säädön sitten ?

Ongelma 2 lämpimällä pientä kierrosten humppaamista,kyb venttiili?
Behemoth
Mersumies
Mersumies
Viestit: 686
Liittynyt: Ke 18.01.2012 22:52

Re: 722.6 huuhteluöljynvaihto

Viesti Kirjoittaja Behemoth »

Miten huuhdellaan Väyrysen 200 cdi -2001 loota, kun ei mene syylärille öljyt kuten W211 lootassa? 211 helppoa kun ottaa syyläriltä lähtevän irti ja sieltä huuhtelee, mutta 210 ei öljy näytä menevän jäähydyttimelle. Tai ainakaan tässä Suomi-autossa 200 cdi 9/2001. 1998 220d:ssä kyllä meni.
FinlandMerceds
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5315
Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
Paikkakunta: Mökillä

Re: 722.6 huuhteluöljynvaihto

Viesti Kirjoittaja FinlandMerceds »

Behemoth kirjoitti:Miten huuhdellaan Väyrysen 200 cdi -2001 loota, kun ei mene syylärille öljyt kuten W211 lootassa? 211 helppoa kun ottaa syyläriltä lähtevän irti ja sieltä huuhtelee, mutta 210 ei öljy näytä menevän jäähydyttimelle. Tai ainakaan tässä Suomi-autossa 200 cdi 9/2001. 1998 220d:ssä kyllä meni.
Laatikosta paluu (hantin) puolen banjo auli ja siihen letkuun sopiva letku päälle
Mökkillä
'
Behemoth
Mersumies
Mersumies
Viestit: 686
Liittynyt: Ke 18.01.2012 22:52

Re: 722.6 huuhteluöljynvaihto

Viesti Kirjoittaja Behemoth »

FinlandMerceds kirjoitti:
Behemoth kirjoitti:Miten huuhdellaan Väyrysen 200 cdi -2001 loota, kun ei mene syylärille öljyt kuten W211 lootassa? 211 helppoa kun ottaa syyläriltä lähtevän irti ja sieltä huuhtelee, mutta 210 ei öljy näytä menevän jäähydyttimelle. Tai ainakaan tässä Suomi-autossa 200 cdi 9/2001. 1998 220d:ssä kyllä meni.
Laatikosta paluu (hantin) puolen banjo auli ja siihen letkuun sopiva letku päälle
Mistä tämä putki palaa oikein, kun ei näytä menevän syylärille? Meneekö jollain hullunkierrolla lootan puolelta toiselle?
FinlandMerceds
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5315
Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
Paikkakunta: Mökillä

Re: 722.6 huuhteluöljynvaihto

Viesti Kirjoittaja FinlandMerceds »

Behemoth kirjoitti:
FinlandMerceds kirjoitti:
Behemoth kirjoitti:Miten huuhdellaan Väyrysen 200 cdi -2001 loota, kun ei mene syylärille öljyt kuten W211 lootassa? 211 helppoa kun ottaa syyläriltä lähtevän irti ja sieltä huuhtelee, mutta 210 ei öljy näytä menevän jäähydyttimelle. Tai ainakaan tässä Suomi-autossa 200 cdi 9/2001. 1998 220d:ssä kyllä meni.
Laatikosta paluu (hantin) puolen banjo auli ja siihen letkuun sopiva letku päälle
Mistä tämä putki palaa oikein, kun ei näytä menevän syylärille? Meneekö jollain hullunkierrolla lootan puolelta toiselle?
Voi olla että joku on vetänyt letkuja uusiksi tai sitten menee moottorin kylkeen lauhdutimeen joidenkin 270 tapaan
mutta seurra letkua/putkea,

helppo se on otaa siitä laatikon sivusta irti sitten vaikka työntää sen isoon letkuun
Mökkillä
'
jusahh
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 56
Liittynyt: Su 26.01.2014 11:35

Re: 722.6 huuhteluöljynvaihto

Viesti Kirjoittaja jusahh »

Terve. FB-ryhmän puolella ihmeteltiin MB:n 5G-tronic, 7G ja 7G-tronic+ öljyluokituksia ja ajattelin tännekin laittaa tietoja jakoon.

Kysyin TEBOILin asiakaspalvelusta MB236.10-15 luokitusten eroista ja mikä öljy käy mihinkä laatikkoon. Vastasivat, että:
MB236.10,-12,-14 luokitukset ovat teknisiltä vaatimuksiltaan melko samanlaiset. Suurin ero on viskositeetissä (juoksevuus). Kaikissa on vastaavia vaatimuksia kulumisenestolle, vaahtoamisen estolle ja lämpötilan sietokykyyn.
- MB236.10 luokituksen vaatimus on viskositeetti n. 35-40Cst@40c
- MB236.14 viskositeetti 29,5CsT@40c
- Poikkeuksena MB236.15. Sen viskositeetti on oltava 19cSt@40c ja öljy on erikoisvalmistettu pienen vatkaushäviön tarpeisiin ja tällä on haettu pienempää polttoaineen kulutusta. Tämä öljy on vaatimus uudemmissa 7Gt+ vaihteistoissa (start-stopilla varustetut W212, W204 esim.)

Maksettu mainos: TEBOIL fluid S viskositeetti on n. 35cSt@40c ja on käytännössä yhteensopiva kumpaankin .10 ja .14 luokkaan, mutta ei 236.15. (Fluid S purkissa on vain MB236.10). Vanhaan ja kuluneeseen laatikkoon on itseasaissa syytä laittaa MB236.10 tuon .14 sijaan, sillä paksumpi viskositeetti suojaa kulunutta lootaa paremin. MB236.14 luokitus on tullut 5G-troniciin ja 7G-troniciin (ei 7G+) polttoainesäästön takia. 5G lootaa (722.6) on maailmalla paljon myös MB236.10 vaatimuksella esim. W211 ja W203 koreissa.

Itse pohdin, että esim. COMMA MVATF+ ei millään voi täyttää MB236.10/.14/.15 luokituksia. Tuo viskositeetti romahtaa .15 kohdalla ja en kyllä laittaisi omaan laatikkoon. Pistin kyselyä COMMA:lle asiasta ja mm. Motonet voisi käydä läpi nuo omat ohjeistuksensa.comma mvatf

https://www.motonet.fi/fi/tuote/590232/ ... H-Tayssynt" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.motonet.fi/fi/tuote/590329/ ... maattioljy" onclick="window.open(this.href);return false;
jussiur
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 41
Liittynyt: Ke 15.05.2019 16:33

Re: 722.6 huuhteluöljynvaihto

Viesti Kirjoittaja jussiur »

jusahh kirjoitti:Terve. FB-ryhmän puolella ihmeteltiin MB:n 5G-tronic, 7G ja 7G-tronic+ öljyluokituksia ja ajattelin tännekin laittaa tietoja jakoon.

Kysyin TEBOILin asiakaspalvelusta MB236.10-15 luokitusten eroista ja mikä öljy käy mihinkä laatikkoon. Vastasivat, että:
MB236.10,-12,-14 luokitukset ovat teknisiltä vaatimuksiltaan melko samanlaiset. Suurin ero on viskositeetissä (juoksevuus). Kaikissa on vastaavia vaatimuksia kulumisenestolle, vaahtoamisen estolle ja lämpötilan sietokykyyn.
- MB236.10 luokituksen vaatimus on viskositeetti n. 35-40Cst@40c
- MB236.14 viskositeetti 29,5CsT@40c
- Poikkeuksena MB236.15. Sen viskositeetti on oltava 19cSt@40c ja öljy on erikoisvalmistettu pienen vatkaushäviön tarpeisiin ja tällä on haettu pienempää polttoaineen kulutusta. Tämä öljy on vaatimus uudemmissa 7Gt+ vaihteistoissa (start-stopilla varustetut W212, W204 esim.)

Maksettu mainos: TEBOIL fluid S viskositeetti on n. 35cSt@40c ja on käytännössä yhteensopiva kumpaankin .10 ja .14 luokkaan, mutta ei 236.15. (Fluid S purkissa on vain MB236.10). Vanhaan ja kuluneeseen laatikkoon on itseasaissa syytä laittaa MB236.10 tuon .14 sijaan, sillä paksumpi viskositeetti suojaa kulunutta lootaa paremin. MB236.14 luokitus on tullut 5G-troniciin ja 7G-troniciin (ei 7G+) polttoainesäästön takia. 5G lootaa (722.6) on maailmalla paljon myös MB236.10 vaatimuksella esim. W211 ja W203 koreissa.

Itse pohdin, että esim. COMMA MVATF+ ei millään voi täyttää MB236.10/.14/.15 luokituksia. Tuo viskositeetti romahtaa .15 kohdalla ja en kyllä laittaisi omaan laatikkoon. Pistin kyselyä COMMA:lle asiasta ja mm. Motonet voisi käydä läpi nuo omat ohjeistuksensa.comma mvatf

https://www.motonet.fi/fi/tuote/590232/ ... H-Tayssynt" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.motonet.fi/fi/tuote/590329/ ... maattioljy" onclick="window.open(this.href);return false;
Kyllä comman mukaan mutta ei mersun mukaan. Katto mersun sivuilta mitä itte mersu on hyväksyny.
Pajalla käytetää kyllä comman öljyä ja kyllä se toimii mutta ite en suosittele sitä laitettavaks mihkää uudempaan tai vähän ajettuun.
Commaa ollu kuullukkaan ennen ku motonetti sitä mainosti.. ei motonetista saa mitää laadukasta muutaku jos oikee vaatii :thumbdown:
ramaha
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 4
Liittynyt: Ke 19.01.2011 11:17

Re: 722.6 huuhteluöljynvaihto

Viesti Kirjoittaja ramaha »

sompio kirjoitti:Aiheeseen liittyen kysyisin, että onko 722.6 mittatikun (Pohjaanyltävän) viivat seuraavasti: Alin viiva 12 mm, seuraava 22 mm ( Kylmät öljyt). Sitten 54 mm ja 64 mm ( kuumat 80 celsiusastetta).
Mitat tikun alapäästä. Pitäis tekasta tikku kun tänään kylmänä ei meinannut heti lähteä eteenpäin pakin jälkeen. Näkis öljynmäärän ja värin sekä tuntisi hajun. Olisko vikaa siellä vai jossain muualla.
Autohan on E 320 T 4-Matic -98 mittarissa 300 000 km eikä tietoa onko laatikkoon milloin vaihdettu öljyt. Sinetti on punainen eli joskus se on murrettu ja vaihdettu.
Hiukka tähän liittyen kysyisin, jotta onko jollakulla tietoa öljymäärästä litroina tai millilitroina tms. vastaten tuota mittatikun 10 mm:n väliä min- ja max-viirujen väliä. Saisi mahdollisimman vähän öljyä puljaten kohdalleen?
Oma mese kun ilmoittaa vikakoodein, jotta öljyä on liian vähän. Ajattelin töpselin vaihtaa ja sen jälkeen säätää öljymäärän kohdalleen. Mitään toiminnallista oiretta tähän liittyen en ole kuitenkaan huomannut, joten puute varmaan kohtalaisen vähäinen? Toivotaan!
Huttiainen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 631
Liittynyt: La 21.02.2015 14:16

Re: 722.6 huuhteluöljynvaihto

Viesti Kirjoittaja Huttiainen »

ramaha kirjoitti:
sompio kirjoitti:Aiheeseen liittyen kysyisin, että onko 722.6 mittatikun (Pohjaanyltävän) viivat seuraavasti: Alin viiva 12 mm, seuraava 22 mm ( Kylmät öljyt). Sitten 54 mm ja 64 mm ( kuumat 80 celsiusastetta).
Mitat tikun alapäästä. Pitäis tekasta tikku kun tänään kylmänä ei meinannut heti lähteä eteenpäin pakin jälkeen. Näkis öljynmäärän ja värin sekä tuntisi hajun. Olisko vikaa siellä vai jossain muualla.
Autohan on E 320 T 4-Matic -98 mittarissa 300 000 km eikä tietoa onko laatikkoon milloin vaihdettu öljyt. Sinetti on punainen eli joskus se on murrettu ja vaihdettu.
Hiukka tähän liittyen kysyisin, jotta onko jollakulla tietoa öljymäärästä litroina tai millilitroina tms. vastaten tuota mittatikun 10 mm:n väliä min- ja max-viirujen väliä. Saisi mahdollisimman vähän öljyä puljaten kohdalleen?
Oma mese kun ilmoittaa vikakoodein, jotta öljyä on liian vähän. Ajattelin töpselin vaihtaa ja sen jälkeen säätää öljymäärän kohdalleen. Mitään toiminnallista oiretta tähän liittyen en ole kuitenkaan huomannut, joten puute varmaan kohtalaisen vähäinen? Toivotaan!
Ei ole olemassa vikakoodia öljynvähyydestä, joten mikähän se koodi vikakoodi oikeasti on?
2007 R 320cdi
TPLtre
Mersumies
Mersumies
Viestit: 915
Liittynyt: To 31.01.2019 19:12

Re: 722.6 huuhteluöljynvaihto

Viesti Kirjoittaja TPLtre »

Onkohan tässä nyt sotkettu moottori ja laatikko keskenään?
FinlandMerceds
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5315
Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
Paikkakunta: Mökillä

Re: 722.6 huuhteluöljynvaihto

Viesti Kirjoittaja FinlandMerceds »

TPLtre kirjoitti:Onkohan tässä nyt sotkettu moottori ja laatikko keskenään?
On,
laatikossa on 3 anturia
2 nopeus ja 1 lämpötila
lisäksi startaamisen esto katkaisin,
0 tasoanturia
Mökkillä
'
esapk
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 352
Liittynyt: Pe 24.02.2017 21:19

Re: 722.6 huuhteluöljynvaihto

Viesti Kirjoittaja esapk »

sompio kirjoitti:Aiheeseen liittyen kysyisin, että onko 722.6 mittatikun (Pohjaanyltävän) viivat seuraavasti: Alin viiva 12 mm, seuraava 22 mm ( Kylmät öljyt). Sitten 54 mm ja 64 mm ( kuumat 80 celsiusastetta).
Mitat tikun alapäästä. Pitäis tekasta tikku kun tänään kylmänä ei meinannut heti lähteä eteenpäin pakin jälkeen. Näkis öljynmäärän ja värin sekä tuntisi hajun. Olisko vikaa siellä vai jossain muualla.
Autohan on E 320 T 4-Matic -98 mittarissa 300 000 km eikä tietoa onko laatikkoon milloin vaihdettu öljyt. Sinetti on punainen eli joskus se on murrettu ja vaihdettu.
Ei yllä pohjaan saakka vaan stoppaa putkessa olevaan kuristimeen.
esapk
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 352
Liittynyt: Pe 24.02.2017 21:19

Re: 722.6 huuhteluöljynvaihto

Viesti Kirjoittaja esapk »

Itse vaihdoin laiskuuttani niin, että tein kolme kertaa imuvaihdon mittatikun rei'ästä parin päivän välein. Pohjasta asti imaisin joka kerta noin 3,5 litraa+ ja alle kaksi litraa jäi enää vanhaa öljyä laatikkoon sen jälkeen. Kohtalainen tulos tosi vähällä vaivalla.
Tosi vähällä. Inha kepulikonstihan tuo on, mutta kuitenkin parempi kuin ei mitään.. Kai..?
esapk
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 352
Liittynyt: Pe 24.02.2017 21:19

Re: 722.6 huuhteluöljynvaihto

Viesti Kirjoittaja esapk »

Kuvat.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
esapk
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 352
Liittynyt: Pe 24.02.2017 21:19

Re: 722.6 huuhteluöljynvaihto

Viesti Kirjoittaja esapk »

Kannattanee ostaa tikku Motonetista. Vastaa täysin Mersun omaa. Se stopparimalli.
FinlandMerceds
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5315
Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
Paikkakunta: Mökillä

Re: 722.6 huuhteluöljynvaihto

Viesti Kirjoittaja FinlandMerceds »

esapk kirjoitti:Itse vaihdoin laiskuuttani niin, että tein kolme kertaa imuvaihdon mittatikun rei'ästä parin päivän välein. Pohjasta asti imaisin joka kerta noin 3,5 litraa+ ja alle kaksi litraa jäi enää vanhaa öljyä laatikkoon sen jälkeen. Kohtalainen tulos tosi vähällä vaivalla.
Tosi vähällä. Inha kepulikonstihan tuo on, mutta kuitenkin parempi kuin ei mitään.. Kai..?
Ei ole parempi,
jos et vaihtunut suodatinta,
suodatin tukkon ja sitä myöten laatiko selvä
mutta mitäs tuosta kun helpolla pääsee
Mökkillä
'
esapk
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 352
Liittynyt: Pe 24.02.2017 21:19

Re: 722.6 huuhteluöljynvaihto

Viesti Kirjoittaja esapk »

Öljypohja oli auki vähän aiemmin ja silloin vaihdoin suodattimen ja sen osan öljystä, joka tuli ulos sitä kautta. "Loppuvaihto" sitten vähän myöhemmin kuvaamallani tavalla.
Eli lienee tyhjää parempi kuitenkin. :)
ramaha
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 4
Liittynyt: Ke 19.01.2011 11:17

Re: 722.6 huuhteluöljynvaihto

Viesti Kirjoittaja ramaha »

Huttiainen kirjoitti:
ramaha kirjoitti:
sompio kirjoitti:Aiheeseen liittyen kysyisin, että onko 722.6 mittatikun (Pohjaanyltävän) viivat seuraavasti: Alin viiva 12 mm, seuraava 22 mm ( Kylmät öljyt). Sitten 54 mm ja 64 mm ( kuumat 80 celsiusastetta).
Mitat tikun alapäästä. Pitäis tekasta tikku kun tänään kylmänä ei meinannut heti lähteä eteenpäin pakin jälkeen. Näkis öljynmäärän ja värin sekä tuntisi hajun. Olisko vikaa siellä vai jossain muualla.
Autohan on E 320 T 4-Matic -98 mittarissa 300 000 km eikä tietoa onko laatikkoon milloin vaihdettu öljyt. Sinetti on punainen eli joskus se on murrettu ja vaihdettu.
Hiukka tähän liittyen kysyisin, jotta onko jollakulla tietoa öljymäärästä litroina tai millilitroina tms. vastaten tuota mittatikun 10 mm:n väliä min- ja max-viirujen väliä. Saisi mahdollisimman vähän öljyä puljaten kohdalleen?
Oma mese kun ilmoittaa vikakoodein, jotta öljyä on liian vähän. Ajattelin töpselin vaihtaa ja sen jälkeen säätää öljymäärän kohdalleen. Mitään toiminnallista oiretta tähän liittyen en ole kuitenkaan huomannut, joten puute varmaan kohtalaisen vähäinen? Toivotaan!
Ei ole olemassa vikakoodia öljynvähyydestä, joten mikähän se koodi vikakoodi oikeasti on?
Ei ole laatikon öljyn määrästä vikakoodia, tiedetään. Vikakoodi tuli poistettua, mutta se ilmoitti joistakin laatikon kommunikaatio-ongelmista. Selityksissä oli sitten syinä vuotava liitin, siitä kytkentähäiriöt, johdinlevyvika tms. ja yhtenä oireena alentunut öljyn määrä jne.
Tämä ei kuitenkaan ollut kysymyksessäni olennaista, vaan varsinainen kysymys oli tuon sentin pintaeron vastaavuus tilavuutena, litroina tai sen osina. Ei tarttis arvailla lisäysmääriä.
Ps. Liitin on nyt irroitettu ja sen pohja purettu pois. Oli vuotanut ja kovastikin öljyinen. Ei ollut vielä muualle sähköihin levinnyt, onneksi.
Vastaa Viestiin