W202 pyöränpultit / RH Topline

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Bomberi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 298
Liittynyt: Pe 16.12.2011 17:12

W202 pyöränpultit / RH Topline

Viesti Kirjoittaja Bomberi »

Käykö nuo kuvan vasemmanpuolimmaiset pultit rh:n topline vanteisiin? Mulla vaan ei ole noita kuin 10kpl, joten pitäisi löytää toiset 10kpl samanlaisia. Ja onko kellään tietoa kuinka paljon kierreosa saa tulla ulos vanteesta, ettei revi käsijarrun osia rikki?

Kuva



Kuva
Avatar
vk00
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2093
Liittynyt: Pe 30.03.2007 18:05
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: W202 pyöränpultit / RH Topline

Viesti Kirjoittaja vk00 »

Minusta tuo oikeanpuoleinen näyttää kannan ja mitan puolesta sopivammalta.. Vasen aika lyhyen näköinen ja kanta ei Mersuun sopiva, tosin tarvikevanteessa voi olla kartiokin..
Merseedespents
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: W202 pyöränpultit / RH Topline

Viesti Kirjoittaja atlas »

Pultti saa tulla noin 15mm yli vanteesta....voi sen mitata jarrulevun pinnastakin mutta tolla ohjeella aina menty.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Bomberi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 298
Liittynyt: Pe 16.12.2011 17:12

Re: W202 pyöränpultit / RH Topline

Viesti Kirjoittaja Bomberi »

vk00 kirjoitti:Minusta tuo oikeanpuoleinen näyttää kannan ja mitan puolesta sopivammalta.. Vasen aika lyhyen näköinen ja kanta ei Mersuun sopiva, tosin tarvikevanteessa voi olla kartiokin..

Onkohan noin? Tuossa oikeanpuolimmaisessa on kanta äkkiseltään samanlainen kuin peltivanteen pultissa. Näkeekö vanteesta mitenkään kumpi se kuuluisi olla?
Ruuvimeisseli
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 283
Liittynyt: Ma 26.03.2018 16:38

Re: W202 pyöränpultit / RH Topline

Viesti Kirjoittaja Ruuvimeisseli »

Vanteesta näkee tai paremminkin tuntee sormella että onko se vastakartio pallokartio vai ns normaali kartio. Keskenään niitä ei saisi sekoittaa kun ei kartio kosketa vannetta silloin kuin pieneltä alalta ja saattaa pilata vanteet. Pultin pituudelle hyvä nyrkkisääntö on että pultin tulee kiertyä yhtä pitkälle vanteeseen kuin pultilla on paksuutta. Eli esim 14mm paksu pultti riittää että kiertyy pyörännapaan 14mm matkalta, pidemmälle kiertyessään ei saa mitään etua kun vahvuuden määrittää pultin paksuus tuossa. Työntömitalla helppo mitata ja ota huomioon jarrulevy navan välissä mitatessa sehän on pari milliä kuitenkin ”kierteetöntä” osuutta.

Edit: peltivanteesta ei juurikaan näe kummalla kartiolla se on ollut eikä mielestäni niin nuukaa kummalla kartiolla sen edes kiinnittää. Aluvanteesta puhuin aiemmin. Alkuperäiset on AINA pallokartiolla ja 99% ”tarvike” tuotteista on normaalikartiolla.
AK47
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2645
Liittynyt: Ti 10.08.2004 20:00
Paikkakunta: 08/09

Re: W202 pyöränpultit / RH Topline

Viesti Kirjoittaja AK47 »

Ruuvimeisseli kirjoitti:Vanteesta näkee tai paremminkin tuntee sormella että onko se vastakartio pallokartio vai ns normaali kartio. Keskenään niitä ei saisi sekoittaa kun ei kartio kosketa vannetta silloin kuin pieneltä alalta ja saattaa pilata vanteet. Pultin pituudelle hyvä nyrkkisääntö on että pultin tulee kiertyä yhtä pitkälle vanteeseen kuin pultilla on paksuutta. Eli esim 14mm paksu pultti riittää että kiertyy pyörännapaan 14mm matkalta, pidemmälle kiertyessään ei saa mitään etua kun vahvuuden määrittää pultin paksuus tuossa. Työntömitalla helppo mitata ja ota huomioon jarrulevy navan välissä mitatessa sehän on pari milliä kuitenkin ”kierteetöntä” osuutta.

Edit: peltivanteesta ei juurikaan näe kummalla kartiolla se on ollut eikä mielestäni niin nuukaa kummalla kartiolla sen edes kiinnittää. Aluvanteesta puhuin aiemmin. Alkuperäiset on AINA pallokartiolla ja 99% ”tarvike” tuotteista on normaalikartiolla.
Maksimilujuus on itseasiassa aika tarkkaan 1.5 x halkaisija. Materiaali vähän vaikuttaa asiaan.
Jos kiipeää perse edellä puuhun, tipahtaa pää edellä alas.
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12596
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Re: W202 pyöränpultit / RH Topline

Viesti Kirjoittaja epk »

itseasiassa 3-4 kierrosta 1,5mm nousulla olevalla pultilla riittää 100% varmasti siihen että vanne pysyy kiinni.
auto2
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 68
Liittynyt: Ti 24.10.2017 23:20

Re: W202 pyöränpultit / RH Topline

Viesti Kirjoittaja auto2 »

Pultin kartion on myös istuttava vanteeseen.
tahtoomersun
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2742
Liittynyt: Pe 06.12.2013 14:02

Re: W202 pyöränpultit / RH Topline

Viesti Kirjoittaja tahtoomersun »

Oikean puoleinen on aluvanteen pultti, ei käy peltivanteeseen(liian pitkä) vasemmanpuoleinen on peltivanteeseen, mutta ei mersuun. Jos pultti tulee 20mm yli vanteesta, niin alkaa olla jo kintaalla, että ottaako kiinni, näin ainakin c126
Perheessä:
X 243 EQB 250 -23
C 126 500 SEC-89
ex
S 203 C 200 CDI -05
S 205 C 220 CDI -15
S 204 C 350 CDI -09
S 212 200 CDI -11
W 208 CLK 320 -99
W 211 E 220 cdi -05
S 210 E 220 cdi -02
S 202 c 180 -99
Bomberi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 298
Liittynyt: Pe 16.12.2011 17:12

Re: W202 pyöränpultit / RH Topline

Viesti Kirjoittaja Bomberi »

tahtoomersun kirjoitti:Oikean puoleinen on aluvanteen pultti, ei käy peltivanteeseen(liian pitkä) vasemmanpuoleinen on peltivanteeseen, mutta ei mersuun. Jos pultti tulee 20mm yli vanteesta, niin alkaa olla jo kintaalla, että ottaako kiinni, näin ainakin c126
Kyllä tuo vasenkin on aluvanteen pultti, on vain niin paskainen.

Mutta kysytään nyt vielä, meneekö pahasti pieleen jos tilaan pultit koossa 12x1,5 ja 60 asteen kartiolla, juuri tuollaiset kuin aloituspostauksen vasen pultti?
Esim nämä, ja lyhentää sitten tarvittaessa: https://www.vannetukku.fi/aluvannepultt ... 46112.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Tuossa pari kuvaa vanteista, nuohan on siis ihan "yleismallin" vanteet isolla keskireiällä, ei siis mersun omat.


Kuva


Kuva
tahtoomersun
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2742
Liittynyt: Pe 06.12.2013 14:02

Re: W202 pyöränpultit / RH Topline

Viesti Kirjoittaja tahtoomersun »

Näytti vaan niin lyhkäiseltä aluvanteeseen. Tarvikevanne jos on, niin saattaapi olla suora kartio. Tilasin joskus vannetukusta kaivonkansi kopion, niin siinä oli suora kartio, eli mersun orkkis pultit ei käynyt siihen.
Perheessä:
X 243 EQB 250 -23
C 126 500 SEC-89
ex
S 203 C 200 CDI -05
S 205 C 220 CDI -15
S 204 C 350 CDI -09
S 212 200 CDI -11
W 208 CLK 320 -99
W 211 E 220 cdi -05
S 210 E 220 cdi -02
S 202 c 180 -99
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12596
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Re: W202 pyöränpultit / RH Topline

Viesti Kirjoittaja epk »

kuvasta nyt mitään saa selkoa mutta eikös toplinet yleensä ollut pallokartiolla. Laita siihen reikään nyt sormea ja tunnusteli kumpi on. Sitten pulttia perään ja sillä testipultilla mittaat ja tilaat sopivan pultin, sellaisen mikä tulee max 15mm ulos vanteesta.
Avatar
RH
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3949
Liittynyt: Ke 15.09.2004 13:43
Paikkakunta: Salon seutu

Re: W202 pyöränpultit / RH Topline

Viesti Kirjoittaja RH »

Mulla on autossa 18" Topline AA:t.
Pallokartiopultit.
Avatar
R-N-X
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 329
Liittynyt: Su 28.12.2014 21:15
Paikkakunta: Mikkeli

Re: W202 pyöränpultit / RH Topline

Viesti Kirjoittaja R-N-X »

Monesti noissa tarvikkeissa on suorakartio, vaikka muuten olisivat alkuperäisen näköiset. Mulla oli W124:ssä W202:sen 5-puolaiset Rialit, niihin soppeli pultti oli Motonetista Opel Vectran pultti. Pituus passasi hyvin & kartio oli oikea.
W124 200D 1988
ex. W124 230E 1987
AK47
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2645
Liittynyt: Ti 10.08.2004 20:00
Paikkakunta: 08/09

Re: W202 pyöränpultit / RH Topline

Viesti Kirjoittaja AK47 »

Jos ei sormella koettelemalla tai katsomalla osaa sanoa onko kartio vai pallopintainen niin ottaa lasten muovailuvahaa, purukumia tms ja pyöräyttää sinne vanteen reikään öljyä ja painaa muovailuvahan tai purukumin sormella sinne ja katselee minkänäköiseksi se muotoutui.

Kyllä se pitäis nähdäkkin. Valokuvaaminen ei aina kerro muotoa kunnolla. Eipä tostakaan osaa sanoa muuta kuin että 60% tod näk pallokantainen tai toisinpäin :D
Jos kiipeää perse edellä puuhun, tipahtaa pää edellä alas.
Vastaa Viestiin