aki puhuu kyllä täyttä asiaa!Aki P kirjoitti:No eihän ne volvolla ihan heti ohi mene, mutta superturbo kumminki... ja automaatti, farmari ja takaveto![]()
Ensinnäkin kansi on huono virtaamaan, koska pako ja imusarja samalla puolella.
Ja tosiaan nokkalevy voipi ruveta hyppimään kunnon kierroksilla, eli ei pysy mukana.
Mutta miksi sieltä pitää saada se 9000rpm ulos????
Luucaksellakin maksimi tehot ja väännöt reilun 4000:n kohdalla.....
om606:n turbo
w123 300 turbo diesel
w124E 300d
w124E 300d
-
Melitos
- Asiantuntija

- Viestit: 713
- Liittynyt: Ke 18.08.2004 14:30
- Paikkakunta: Se rennompi voorumi...
Ei tehoja ilman kierroksia. 10 000 Nm ja 0 kierrosta on 0 wattia eli 0 hevosvoimaa.Aki P kirjoitti:Mutta miksi sieltä pitää saada se 9000rpm ulos????
Teho(hv) = vääntömomentti(Nm) x rpm / 7028
Jos volkkarista saataisiin vaikkapa 300Nm vääntöä 9000rpm:n kohdalla, tulisi tehoksi 300 x 9000 / 7028 = 384hv. Sillä jo kolffi tai käddy liikahtaa mukavasti.
Jos Mersu antaisi 600Nm samalla kierrosluvulla, olisi teho jo tuplat eli 768hv. Niin, mitäpä niillä kierroksilla...
Alaväännöillä saadaan leppoisa arkiajokki, korkeilla kierroksilla sekä siellä olevilla väännöillä saadaan hevosvoimat.
So long, and thanks for all the fish
Mutta se ei olekaan hyvä, siksi omaan koneeseen on tehty muutoksia että saisi vetämään. Vetoalue jää kapeaksi ja joutuu käyttämään pitkiä vaihteita, optimaallista olisi saada voimaa 6000 kierrokselle asti jolloin vetoalue olisi 3000-6000 kierrosta, kuten noissa 12 tappisissa.Aki P kirjoitti:Luucaksellakin maksimi tehot ja väännöt reilun 4000:n kohdalla.....
Onko se jotenki huono asia, että joutuu käyttämään isojakin vaihteita?
Samallalailla se voimansiirto särkyy oli sitten 4000 tai 6000 kierrosta jos on särkyäkseen? Ei minulla ainakaan tulis mieleen ajaa kierrokset 6000:ssa. Kuulosti sen verran rumalta kun oma kiersi 6500 penkissä, kun oli pumppu viallinen.
Jos ei vähemmällä vedä niin silloin on vikaa tai bensiini auto.
Voi olla myös väärässä, mutta kuitenki....
Samallalailla se voimansiirto särkyy oli sitten 4000 tai 6000 kierrosta jos on särkyäkseen? Ei minulla ainakaan tulis mieleen ajaa kierrokset 6000:ssa. Kuulosti sen verran rumalta kun oma kiersi 6500 penkissä, kun oli pumppu viallinen.
Jos ei vähemmällä vedä niin silloin on vikaa tai bensiini auto.
Voi olla myös väärässä, mutta kuitenki....
Joku mersupurkaamo??
-
Melitos
- Asiantuntija

- Viestit: 713
- Liittynyt: Ke 18.08.2004 14:30
- Paikkakunta: Se rennompi voorumi...
Eiii välttämättä.Aki P kirjoitti:Samallalailla se voimansiirto särkyy oli sitten 4000 tai 6000 kierrosta jos on särkyäkseen?
Jos otetaan sama teho 4000 ja 6000 kierroksella niin matalemmilla kierroksilla tarvitaan enemmän vääntöä. Ja nimenomaan vääntö on se joka rikkoo voimansiirron tai luistattaa kytkintä, ei hevosvoimat. Vääntöä tuntuu monella olevan liiankin kanssa kun kytkintä ei saada pitämään. Tällöin olisikin hyvä saada koneeseen lisää kierroksia, jolloin tehoa voidaan saada aikaan pienemmällä maksimiväännöllä.
Olet varmaankin huomannut hienoisen järeyseron 150 hv moottoripyörän ja 150 hv traktorin voimansiirrossa. Tämä johtuu siitä, että traktorin moottorissa on paljon enemmän vääntöä kuin moottoripyörässä.
So long, and thanks for all the fish
Melitos kirjoitti:Eiii välttämättä.Aki P kirjoitti:Samallalailla se voimansiirto särkyy oli sitten 4000 tai 6000 kierrosta jos on särkyäkseen?
Jos otetaan sama teho 4000 ja 6000 kierroksella niin matalemmilla kierroksilla tarvitaan enemmän vääntöä. Ja nimenomaan vääntö on se joka rikkoo voimansiirron tai luistattaa kytkintä, ei hevosvoimat. Vääntöä tuntuu monella olevan liiankin kanssa kun kytkintä ei saada pitämään. Tällöin olisikin hyvä saada koneeseen lisää kierroksia, jolloin tehoa voidaan saada aikaan pienemmällä maksimiväännöllä.
Olet varmaankin huomannut hienoisen järeyseron 150 hv moottoripyörän ja 150 hv traktorin voimansiirrossa. Tämä johtuu siitä, että traktorin moottorissa on paljon enemmän vääntöä kuin moottoripyörässä.
Polttomoottorihan toimii sykähdyksittäin.
Jos moottorissa on paljon alavääntöjä, niin silloinhan tulee niitä suuria pamauksia harvakseen, se tietenkin rasittaa voimansiirtoa enemmän.
Ennen moottorin käyntiä pyrittiin tasoittamaan suurella vauhtipyörällä, jonka massan piti ikäänkuin aiheuttaa jatkuvuutta pyörimiseen ja tasata samalla voimansiirtoon kohdistuvaa tärinää, nykyään vauhtipyörä taitaa jo bensa-autoissakin olla kaksiosainen, jolloin välissä oleva jousi pyrkii hoitamaan tuon saman homman.
Uudemmissa diiseleissä tuo kierrosten kanssa pelaaminen ei vaan taida niin vaan onnistua.
Yli seitsämän tuhatta kierrosta katastuksessa on varmaan aiheuttanut jonkinlaista lakin pyörittelyä ja pään raapimista konttorilla. Siinä on varmaan mietitty mittalaitteen toimivuutta toisenkin kerran, ennenkuin on suuta uskallettu aukaista.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Eikö noissa katsastuksen päästömittauksissa siis ole mitään kierrosrajaa, vai riippuuko se vuosimallista ?stonehead kirjoitti:mun mielestä se on musiikkia korville...
tuo oma kiersi katsastussa 7200 kun pumppu oli kunnossa
Lisää tietoa: www.skg.fi
Eikö noissa katsastuksen päästömittauksissa siis ole mitään kierrosrajaa, vai riippuuko se vuosimallista ?[/quote]
Kyllä mulla on ollut semmoinen käsitys, että katsastus saatetaan keskeyttää, jos dieseli kiertää yli ohjearvojen. Taitaa käytäntö vaihdella asemittain, koska mulla ei aina ole mitattu huippukierroksia, tai siis lapussa ei niitä ole mainittu.
Pelkäävät varmaankin hajoamista, jos kone kiertää "liikaa"
Kyllä mulla on ollut semmoinen käsitys, että katsastus saatetaan keskeyttää, jos dieseli kiertää yli ohjearvojen. Taitaa käytäntö vaihdella asemittain, koska mulla ei aina ole mitattu huippukierroksia, tai siis lapussa ei niitä ole mainittu.
Pelkäävät varmaankin hajoamista, jos kone kiertää "liikaa"
OT.. mie en tiiä mittää
Saaks Diesel:iin kierrosrajotinta samaan malliin kuin bensa vehkeisiin? Vaikka Autometer:in kierroslukumittari missä on rajotin samassa...
Siellä pumpussa on luonnostaan se kierrosrajoitin, joka on vieläpä säädettävissä, ja siitä säädöstä tässä puhutaanpravda kirjoitti:Saaks Diesel:iin kierrosrajotinta samaan malliin kuin bensa vehkeisiin? Vaikka Autometer:in kierroslukumittari missä on rajotin samassa...
Minulta tosiaan keskeytettiinn diesel jetta kun se kiersi noin 50 rpm yli ohjearvon, ja perustelu oli juuri tuo rikkoutumisvaara. Tämän takia en koskaan enää asioi katsastusasemalla, siis savumittausten osalta, muutoin lienee pakko.JP74 kirjoitti:Kyllä mulla on ollut semmoinen käsitys, että katsastus saatetaan keskeyttää, jos dieseli kiertää yli ohjearvojen. Taitaa käytäntö vaihdella asemittain, koska mulla ei aina ole mitattu huippukierroksia, tai siis lapussa ei niitä ole mainittu.
Pelkäävät varmaankin hajoamista, jos kone kiertää "liikaa"
Kun vien auton diesel pajalle ja sanon lappäpohjaan ja sillä hyvä niin eikö se kierrosluku siellä lapussa haittaa ketään, no tuo selviää kun käy/kysyn tuota kohta ja kerron viimeistään sitten tänne. Mikäli ei kelpaa niin sitten alkaakin temppuilu miten sitä saadaan hieman laskemaan, kaasuvaijeria 'löysälle', syöttöruuvia tiukemmalle vai onko ainoa keino avata pumpun kansi
Lisää tietoa: www.skg.fi
Re: OT.. mie en tiiä mittää
Perinteisissä syöttöpumppu vehkeissä ei saa, vaatii pumpulla käyntiä, jos haluaa säädellä kierroksia suuntaan tai toiseen.pravda kirjoitti:Saaks Diesel:iin kierrosrajotinta samaan malliin kuin bensa vehkeisiin? Vaikka Autometer:in kierroslukumittari missä on rajotin samassa...
Sanoinkin että pitkiä vaihteita.Aki P kirjoitti:Onko se jotenki huono asia, että joutuu käyttämään isojakin vaihteita?
Otetaan esimerkiksi kaksi konetta joista toinen vetää 4000 kierrosta ja toinen 6000, sama huipputeho.
Vaikkapa omalla nykyisellä laatikolla 2 vaihteella ja 4000 kierroksella on nopeutta 73 km/h, sitten pitää jo vaihtaa koska teho alkaa putoamaan, kolmosella tuossa nopeudessa on 2430 r/min, ei kovin optimaallista.
Sitten kolmosvaihteella ja 4000 kierroksella vauhtia on huimat 120 km/h, nelonen silmään ja kierrokset 2670.
Nelonen ja 4000 kierrosta, vauhti 180 km/h. Kova peli tuollainen, teho alkaa jo laskea ja huippunopeuskin kärsii.
Jotta auto kulkisi kunnolla pitää perävälitystä pidentää 50 %, jolloin kiihtyvyys huononee todella rajusti. Toinen vaihtoehto on lisätä vetäviä kierroksia, vaikka juuri epäilitkin sen etuja.
Nyt sama laatikko 6000 kierrosta kiertävällä koneella.
Kakkosella 6000 r/min on jo 110 km/h,
Kolmonen sisään ja kierrokset 3670, ja veto jatkuu heti, 6000 kierroksella vauhtia jo 180 km/h
Nelonen silmään ja kierrokset 4000 ja voimaa on rutkasti.
Jos motin saisi vetämään 7000 kierrosta, olisi tilanne vielä edullisempi, perävälitystä voisi nykyisestä vaikka laskea ja näin kiihtyvyys paranisi entisestään.
Nuo nopeudet vaihteilla on muistinvaraisia, joten jotain muutaman km/h heittoja voi olla, mutta idea selvinnee.
Mietihän uudestaan miksi koneen pitää kiertää.
Hetken jo mietin mitä ne pitkät vaihteet tarkoittavat mutta nehän tarkoittavat pitkää vetoaluetta, lähtee lähes miltä kierroksilta tahansa vedättämään ei heti tarvitse koskea vaihdenuppiin, oli se sitten automaatti tai manuaali.Mauri H. kirjoitti:Sanoinkin että pitkiä vaihteita.
Tuo kovillakierroksilla tehonottohan on edullista laakereiden kannaltakin. Ajatellaas että työtahdilla kiertokangelle tulee voima X. Mikäli halutaan voima Y ulos autosta ja kierrokset ovat 'vain' 4000 rpm tulee voiman X olla huomattavasti suurempi kuin 6000 rpm tilanteessa, jossa voimia X syntyy 50% useammin, siis kuusi neljän sijaan aikayksikössä. No tuohan nyt oli itsestään selvää kaikille.
Lisää tietoa: www.skg.fi
veskola kirjoitti:Hetken jo mietin mitä ne pitkät vaihteet tarkoittavat mutta nehän tarkoittavat pitkää vetoaluetta, lähtee lähes miltä kierroksilta tahansa vedättämään ei heti tarvitse koskea vaihdenuppiin, oli se sitten automaatti tai manuaali.Mauri H. kirjoitti:Sanoinkin että pitkiä vaihteita.
Tuo kovillakierroksilla tehonottohan on edullista laakereiden kannaltakin. Ajatellaas että työtahdilla kiertokangelle tulee voima X. Mikäli halutaan voima Y ulos autosta ja kierrokset ovat 'vain' 4000 rpm tulee voiman X olla huomattavasti suurempi kuin 6000 rpm tilanteessa, jossa voimia X syntyy 50% useammin, siis kuusi neljän sijaan aikayksikössä. No tuohan nyt oli itsestään selvää kaikille.
tuostahan oli aiemmin puhetta kun jotkut jaksoi jauhaa siitä muuttuvasiipisestä ahtimesta
[img]http://img.photobucket.com/albums/v296/kolja1/Kuvat/allekirjoitus.jpg[/img]
Tulevaisuuden Bussikuski
Tulevaisuuden Bussikuski
Jaksaahan jotkut jauhaa täällä turbo osastolla lähes pelkästään superturboistakin, vaikka niissä mitään uutta ole vähään aikaan tapahtunutkaan. Ja muuthan ei oo yhtään mitään.stonehead kirjoitti: tuostahan oli aiemmin puhetta kun jotkut jaksoi jauhaa siitä muuttuvasiipisestä ahtimesta
Mikä siinä muuttuva siipisessä sitten on niin kamalaa. Mitään "perus" superturbosta poikkeavaa ei sitten kannata edes ajatella. Onkos kenelläkään välähtänyt, että joillain saattaa olla muutkin motiivit mielessä kuin älytön teho juuri ennen kierrosten loppua.
Minusta periaate, että laitetaan helvetin iso turbo, että paikat kestää, on vähän kyseenalainen. Kuitenkin puhutaan että kaikki tehdään vimosenpäälle kunnon osista, ni eipä ole kantautunut korviini kuin yhdeltä kaverilta että koneeseen olisi tulossa järeämpää kampikoneistoa. Kestää lähteä vähän alempaa mukaan. Onhan noita koneita rakennettu pirun paljon tehokkaampiakin mitkä pysyvät nipussa. Miksei noita mersun koneita ja voimansiirtoa sitten rakenneta niin että ne kestää.
Nälkä kasvaa syödessä mutta ollaankos sitä jo kylläisiä? Epäilempä vaan että Mynämäeltäkään on lähtenyt viimeinen versio MB:n pumpusta. Eiköhän sielläkin kokeilla/on kokeiltu sellaista minkä muut on tyrmänny heti.
Taas olisi pitänyt olla hiljaa, mutta menkööt
Kalusto:
Mersu(ja)
*
Mersu(ja)
*
voin kertoa että tähän mennessä mynämäeltä tulleet on vasta alkua ja otappa tarkemmin selvää mistä se järeämpi kampikoneisto juttu on lähtöisin...Pepekyy kirjoitti:Jaksaahan jotkut jauhaa täällä turbo osastolla lähes pelkästään superturboistakin, vaikka niissä mitään uutta ole vähään aikaan tapahtunutkaan. Ja muuthan ei oo yhtään mitään.stonehead kirjoitti: tuostahan oli aiemmin puhetta kun jotkut jaksoi jauhaa siitä muuttuvasiipisestä ahtimesta
Mikä siinä muuttuva siipisessä sitten on niin kamalaa. Mitään "perus" superturbosta poikkeavaa ei sitten kannata edes ajatella. Onkos kenelläkään välähtänyt, että joillain saattaa olla muutkin motiivit mielessä kuin älytön teho juuri ennen kierrosten loppua.
Minusta periaate, että laitetaan helvetin iso turbo, että paikat kestää, on vähän kyseenalainen. Kuitenkin puhutaan että kaikki tehdään vimosenpäälle kunnon osista, ni eipä ole kantautunut korviini kuin yhdeltä kaverilta että koneeseen olisi tulossa järeämpää kampikoneistoa. Kestää lähteä vähän alempaa mukaan. Onhan noita koneita rakennettu pirun paljon tehokkaampiakin mitkä pysyvät nipussa. Miksei noita mersun koneita ja voimansiirtoa sitten rakenneta niin että ne kestää.
Nälkä kasvaa syödessä mutta ollaankos sitä jo kylläisiä? Epäilempä vaan että Mynämäeltäkään on lähtenyt viimeinen versio MB:n pumpusta. Eiköhän sielläkin kokeilla/on kokeiltu sellaista minkä muut on tyrmänny heti.
Taas olisi pitänyt olla hiljaa, mutta menkööt
[img]http://img.photobucket.com/albums/v296/kolja1/Kuvat/allekirjoitus.jpg[/img]
Tulevaisuuden Bussikuski
Tulevaisuuden Bussikuski
Pyöritetään myllyä vielä pari kierrosta. Muuttuva turpiinin geometria antaa laajemman vetoalueen kuin kiinteä, tämähän on kaikille selvää. Superturbolukemiin jos haluaa niin joutuu vaan tekemään sarjan kahdelle ahtimelle, kun ne on vaan semmoisia _pienen_ ämpärin kokoisia. Sitten riittää vääntöä koko kierrosalueella ja voi kiusata teräskankia oikein tosissaan.stonehead kirjoitti:tuostahan oli aiemmin puhetta kun jotkut jaksoi jauhaa siitä muuttuvasiipisestä ahtimestaveskola kirjoitti: ...pitkää vetoaluetta, lähtee lähes miltä kierroksilta tahansa vedättämään ei heti tarvitse koskea vaihdenuppiin, oli se sitten automaatti tai manuaali.
Tuo kovillakierroksilla tehonottohan on edullista laakereiden kannaltakin...
Paloviita,
kyllä mulla ainaki volvo ottaa reippaasti yli sen 6000 mitä on mittarissa asteikkoa. Mulloon vaan 240 vakiopakosarja 2-kanavaisella jatkeella vielä ja se vakioelementti vaikka 12 millinen on jo lentikoneessa tulossa, toivottavasti.. En oo ehtiny mitata niitä hepoja tuolla toimivammalla konstruktiolla mutta vetoalue on reilusti yli 5000. Ne loput kiekat on kyllä aika mitättömiä. Loppuu kaasuvivusta liikevara, nytki tyhjäkäynti on jo n. 1000. Ehkä ens kesänä saajaan faktatietoa ko nuita kuulostaa olevan tulossa ja ajossa... Sais sen 175 kW irti mille tuon voi katsastaa..............
hahhaa jos sattuu pysymään kasassa. Tuolla pumpulla oon ajanu reilu vuoden ja n. 40 tkm enkä oo koneelle tehny muutaku vaihtanu öljyjä ja oli jo lähtiessäkin hiukka väljä. Noo, aika näyttää.
hahhaa jos sattuu pysymään kasassa. Tuolla pumpulla oon ajanu reilu vuoden ja n. 40 tkm enkä oo koneelle tehny muutaku vaihtanu öljyjä ja oli jo lähtiessäkin hiukka väljä. Noo, aika näyttää.
mullaki on mese
Re: OT.. mie en tiiä mittää
eikö se onnistuisi tuollaisella mittarilla,jos siihen saa laitettua max. kierroksille esim. valon ym. niin siitä ohjaus releelle, joka katkaisee syöttöpumpun solenoidilta jännitteen. edellyttäen, että on sähköinen sammutin...JP74 kirjoitti:Perinteisissä syöttöpumppu vehkeissä ei saa, vaatii pumpulla käyntiä, jos haluaa säädellä kierroksia suuntaan tai toiseen.pravda kirjoitti:Saaks Diesel:iin kierrosrajotinta samaan malliin kuin bensa vehkeisiin? Vaikka Autometer:in kierroslukumittari missä on rajotin samassa...
mutta mihin niitä rajoittimia tarvitaan...
Juu, peltivaurioilla onneksi selvittiin. Ja niin kauan it's only money...TDIfreak kirjoitti: Paloviita,toivottavasti vain peltivaurioilla selvittiin.
Saattaapi vaan olla vakuutusyhtiön tarkastajalla erilainen käsitys 18 vuotiaasta, etelä-kalifornian kuivasta ilmastosta huolella valkatusta, täysin ruostevapaasta turbodieselistä, jossa on kokolailla kaikki silloin saatavilla olleet lisävarusteet (harvassa sen ikäisessä eurooppalaisessa on esim. airbag tai muistipaikat ohjauspyörän ja niskatukien sähkösäädöille...)
Veikkaan, että auton arvon suhteen tulee olemaan dekadin käsitysero
MB 250SL -67
MB 230SL -66 (toistaiseksi osina)
BMW i3
Audi A8 3.0 TDI -04
MB 230SL -66 (toistaiseksi osina)
BMW i3
Audi A8 3.0 TDI -04
Tuo olisikin mukava nahda kototekoisena (dieselissa)....Pitaisi vain tovin aikaa kuutioida oikean kokoisia turboja ja muita hassakoita niiden ymparille. Mallia voi ottaa vaikka bemarin 535dsta rivikoneesta. Sekventiaalisen ahtamisen osalta voi sanoa vain, etta historia toistaa itseaaTDIfreak kirjoitti:Superturbolukemiin jos haluaa niin joutuu vaan tekemään sarjan kahdelle ahtimelle, kun ne on vaan semmoisia _pienen_ ämpärin kokoisia. Sitten riittää vääntöä koko kierrosalueella ja voi kiusata teräskankia oikein tosissaan.Noita turpoja saa edullisesti jos vaan pioneerihenkeä löytyy.
En väitä että Mynän pumput on vasta alku. Eiköhan niitä ole kehitetty vuosia kun muut vasta kopioi ja harjoittelee.stonehead kirjoitti:voin kertoa että tähän mennessä mynämäeltä tulleet on vasta alkua ja otappa tarkemmin selvää mistä se järeämpi kampikoneisto juttu on lähtöisin...
En tiedä mitä kampikoneisto juttua sinä tarkoitat. Tuskin olen edes kuullut. Sen verran täytyy kuitenkin korjata että tiedänhän minä kaksi projektia. Kaveri johon aikaisemmin viittasin ei edes kirjoita täällä. Tuskin puhumme samasta tyypistä. Toisella taas meni muistaakseni penkissä veivit käyriksi, sylinteriputki irti yms. Siitä sen enempää tietämättä.
No olkoot miten on
Kalusto:
Mersu(ja)
*
Mersu(ja)
*
Ja vielä luodaan semmosta kuvaa, että mersun kone ym. paikat kestää jatkuvasti noita über tehoja 300km/h lasissa.
Kaikkilla rakentelijoilla on mennyt harjoitellessa ,mäntä, kankia, kansia ja koko moottoreita. Oli sitten moottorissa kapeasti tai leveästi niitä vetoja.
Kaikki ei vain voi myöntää,että ei ne "huollot" ja "päivitykset" ole pelkkää öljynvaihtoa , turbon vaihtoa, tai voimansiirron vahvistusta!
Aina sattuu vaurioita kun tehot ja väännöt moninkertaistetaan.
Särkyvät joko harjoitellessa tai heikkouttaan.
Kaikkilla rakentelijoilla on mennyt harjoitellessa ,mäntä, kankia, kansia ja koko moottoreita. Oli sitten moottorissa kapeasti tai leveästi niitä vetoja.
Kaikki ei vain voi myöntää,että ei ne "huollot" ja "päivitykset" ole pelkkää öljynvaihtoa , turbon vaihtoa, tai voimansiirron vahvistusta!
Aina sattuu vaurioita kun tehot ja väännöt moninkertaistetaan.
Särkyvät joko harjoitellessa tai heikkouttaan.
Joku mersupurkaamo??




