W123 280E -79 * matka jatkuu*
Re: w123 280e -79 "Victoria" kunnostusrojekti
Ostin uudet jouset ja iskarit. Jäykän sorttinen etupää. Yhtään ei painunut, vaikka tekniikka on paikallaan Maavaraa on reilusti. Starttia ja vaihelaatikon pultteja laittaessa, pystyi ryömimään alle ilman tunkkia
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
"Kerrotko ampujan epävirallisesti, Mersumiesten kesken?"
-Komisario Eero Jansson-
-Komisario Eero Jansson-
Re: w123 280e -79 "Victoria" kunnostusrojekti
taisit sitten ostaa tarvike vieterit niiden kanssa käy noin
Re: w123 280e -79 "Victoria" kunnostusrojekti
Kyllä, Lesjöforsin vieterit laitoin. Aiemmin kyseinen merkki on ollu ihan ok tavaraa.cuuno kirjoitti:taisit sitten ostaa tarvike vieterit niiden kanssa käy noin
"Kerrotko ampujan epävirallisesti, Mersumiesten kesken?"
-Komisario Eero Jansson-
-Komisario Eero Jansson-
Re: w123 280e -79 "Victoria" kunnostusrojekti
Pitkän etsimisen jälkeen löysin etuovet. Nyt on kaikki ovet sen verran hyvät, että hitsaushommiin ei tarvi alkaa.
Autoa nyt kasaillu ja peltejä istutellut paikalleen. Kyllä se vielä joku päivä..
Autoa nyt kasaillu ja peltejä istutellut paikalleen. Kyllä se vielä joku päivä..
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
"Kerrotko ampujan epävirallisesti, Mersumiesten kesken?"
-Komisario Eero Jansson-
-Komisario Eero Jansson-
Re: W123 280E -79 "Victoria" kunnostusrojekti
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
"Kerrotko ampujan epävirallisesti, Mersumiesten kesken?"
-Komisario Eero Jansson-
-Komisario Eero Jansson-
Re: W123 280E -79 "Victoria" kunnostusrojekti
Jalopuusarja keskikonsoliin tois mukavasti ilmettä sisustaan, mutta on turkasen kallis
S124 300TE
S211 E500
S211 E500
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 63
- Liittynyt: La 19.05.2007 17:32
Re: W123 280E -79 "Victoria" kunnostusrojekti
Siitä tulee varsin hieno! Hyvä väriyhdistelmä. Faijalla oli joskus 80-luvulla saman värinen (siis vihreä/vihreä, ei viher-valko-mustan-punainen ) 300D - kyllä sillä kelpasi nuoren miehen kruisailla. Otin kerran talteen nuo keskikonsolin jalopuut yhdestä purkuun menneestä 280TE:stä. Voi olla että on vielä tallella. Jos kiinnostaa niin voin etsiä.
Re: W123 280E -79 "Victoria" kunnostusrojekti
Välivuosi näköjään vierähti Mesen suhteen No nyt kuitenkin jatketaan ja koitetaan ehtiä ensi keväänä tien päälle.
"Kerrotko ampujan epävirallisesti, Mersumiesten kesken?"
-Komisario Eero Jansson-
-Komisario Eero Jansson-
Re: W123 280E -79 "Victoria" kunnostusrojekti
Hei
Välivuoden jälkeen hyvä jatkaa
Jos tarvetta sisustapuolelle, niin löytyy tuollainen vihreä 280 sisustus...
TJ
Välivuoden jälkeen hyvä jatkaa
Jos tarvetta sisustapuolelle, niin löytyy tuollainen vihreä 280 sisustus...
TJ
**********
W242 B250e
X164 V8
W123 300CD
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
W242 B250e
X164 V8
W123 300CD
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
Re: W123 280E -79 "Victoria" kunnostusrojekti
Osia haalittu isolla kädellä Meseen. Jarrupuolen laitoin kokonaan uusiksi ja paikallisesta varaosaliikkeestä hain kaikki uudet hilut jarruihin. Satulat tosin oli sen verran hyvät, että laitan vain uudet tiivisteet. Saksasta lähti tulemaan pikkuhiluja ja polttoainepuolen puuttuvat osatkin tarttui haaviin. Jos tälle vuodelle saisi ajokuntoon..
"Kerrotko ampujan epävirallisesti, Mersumiesten kesken?"
-Komisario Eero Jansson-
-Komisario Eero Jansson-
Re: W123 280E -79 "Victoria" kunnostusrojekti
On tämä kyllä melkoista palapeliä. Seisontajarruhihnojen levittimet on arkistoitu sen verran hyvin, että uudet oli tilattava. Ihme kyllä marmorilta löytyi halvimmalla. Polttoainejärjestelmän painevaraajaa on vaikea näköjään löytää käytettynä. Uusia löytyy, mutta aika suolaiseen hintaan. Samaten putkistot painevaraaja-suodatin-pumppu yksikköön. Ei auta kuin tehdä itse. Jarrusatulat oli takana erittäin hyvät, mutta etusatulat syöpyneet päältäpäin. Yksikään ei ollut jumissa ja männät sai nätisti pois. Etusatuloiden syöpymien takia hankintalistalle laitetaan paremmat. Saa tarjota, jos löytyy. Painevaraajaa myös.
"Kerrotko ampujan epävirallisesti, Mersumiesten kesken?"
-Komisario Eero Jansson-
-Komisario Eero Jansson-
Re: W123 280E -79 "Victoria" kunnostusrojekti
Niin se vain aika rientää. Taas on kuitenkin touhuttu Mesen kans. Uskomattoman paljon siinä on hommia ollu, kun pienimmillekin nippeleille paikkaa on ettiny. Lisäksi jokainen osahan tietysti on pitänyt tarkastaa/kunnostaa ja tarvittaessa korvata uudella. Bensapumppupaketinkin loppupeleissä sain kelvollisen, kun kasasin kolmesta eri paketista parhaat palat yhteen.
Jarrusatulat myös löytyi eteen. Kaikki satulat on puhallettu, maalattu ja kasattu uusilla tiivisteillä. Pienten ilmausongelmien jälkeen autossa on viimeinkin toimivat jarrut.
Öljyjen ja nesteiden laiton jälkeen auto alkoi olla valmiina ensimmäiseen käynnistykseen. Bensapumpun rele vain tuottaa ongelmia. Ei nimittäin pumppu pyörähdä, kun virran kytkee. Rele kyllä napsahtaa. Omista jemmoista löytyi uusi rele, mutta se oli uudempaa mallia missä on kierroksenrajoitin samassa. Ostin uuden tarvikereleen ja kytkin sen, mutta ei auttanut.
Jätin releen pois ja jumppasin väliaikaisesti johdolla virrat pumpulle. Sitten 5 litraa bensaa tankkiin ja pumppu pyörimään. Paineet nousi hyvin, eikä isompia vuotoja ollut näkyvissä. Käsi jännityksestä täristen starttaamaan...starttaa hyvin, mutta ei yritäkään. Monta yritystä myöhemmin vihdoin köhäisee kerran. Odottelen virrat päällä hetken, käännän avainta ja sitten se tapahtuu.. kutonen hyrähtää tulille. Nämä on hienoja hetkiä. Koen olevani taas yhden etapin lähempämä maalia projektin kanssa.
Jarrusatulat myös löytyi eteen. Kaikki satulat on puhallettu, maalattu ja kasattu uusilla tiivisteillä. Pienten ilmausongelmien jälkeen autossa on viimeinkin toimivat jarrut.
Öljyjen ja nesteiden laiton jälkeen auto alkoi olla valmiina ensimmäiseen käynnistykseen. Bensapumpun rele vain tuottaa ongelmia. Ei nimittäin pumppu pyörähdä, kun virran kytkee. Rele kyllä napsahtaa. Omista jemmoista löytyi uusi rele, mutta se oli uudempaa mallia missä on kierroksenrajoitin samassa. Ostin uuden tarvikereleen ja kytkin sen, mutta ei auttanut.
Jätin releen pois ja jumppasin väliaikaisesti johdolla virrat pumpulle. Sitten 5 litraa bensaa tankkiin ja pumppu pyörimään. Paineet nousi hyvin, eikä isompia vuotoja ollut näkyvissä. Käsi jännityksestä täristen starttaamaan...starttaa hyvin, mutta ei yritäkään. Monta yritystä myöhemmin vihdoin köhäisee kerran. Odottelen virrat päällä hetken, käännän avainta ja sitten se tapahtuu.. kutonen hyrähtää tulille. Nämä on hienoja hetkiä. Koen olevani taas yhden etapin lähempämä maalia projektin kanssa.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
"Kerrotko ampujan epävirallisesti, Mersumiesten kesken?"
-Komisario Eero Jansson-
-Komisario Eero Jansson-
Re: W123 280E -79 "Victoria" kunnostusrojekti
Aina mukava kuulla ku jossai tallissa joku "antaa niiden luulla, etten tee sille mitään" projekti etenee
Ajossa, kukin vuorollaan:
w126 300 SEL -89
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w202 C220 CDI Elegance -98
w168 A160 automatic Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03
Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97
Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
w126 300 SEL -89
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w202 C220 CDI Elegance -98
w168 A160 automatic Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03
Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97
Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
Re: W123 280E -79 "Victoria" kunnostusrojekti
Ei auta hopulla pilata hyvää projektia Tässä tulee kuitenkin koko ajan rakenneltua muitaki autoja ja moottoripyöriä samaan aikaan. Viime vuonna mm. rakentelin vanhasta ambulanssista 5-paikkaisen matkailuauton, mutta se on toinen tarina se.jackie kirjoitti:Aina mukava kuulla ku jossai tallissa joku "antaa niiden luulla, etten tee sille mitään" projekti etenee
Nyt kuitenki asiaa Mesestä.
Eli tuo bensapumpun releen toiminta. Mittailin yleismittarilla töpselistä ja sytytysvirtojen ollessa pois, ei millekkään navalle tule jännitettä. Olenko ymmärtänyt väärin, että 30 navalle pitäisi tulla jännite kuitenkin aina? Avaimesta sytytysvirtojen päälle kääntäminen tuo jännitteen 87a ja 86 navoille.
30:lle suoraa syöttämällä jännitteen, pumppu alkaa pyörimään.
Mihinkään sähköihin ei ole tehty muutoksia.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
"Kerrotko ampujan epävirallisesti, Mersumiesten kesken?"
-Komisario Eero Jansson-
-Komisario Eero Jansson-
Re: W123 280E -79 "Victoria" kunnostusrojekti
Kannattaa pyöritellä sulakkeita, jos on tullut hapettumaa liitos pintoihin.
mb W115 240D-75
mb W107 sl 450/560-75
mb w123 300TDT-81
+varaosaautot
mb W107 sl 450/560-75
mb w123 300TDT-81
+varaosaautot
Re: W123 280E -79 "Victoria" kunnostusrojekti
Kaikki sulakkeet ja liittimet olen käynyt läpi. Mittasin vielä jokaisen sulakkeen paikallaankin, että on ehjiä ja saa kontaktin.
"Kerrotko ampujan epävirallisesti, Mersumiesten kesken?"
-Komisario Eero Jansson-
-Komisario Eero Jansson-
Re: W123 280E -79 "Victoria" kunnostusrojekti
Nasta nro:30 on juurikin jatkuvan virran nasta suoraan akulta.
auto w123 200D/300DT vm, -81
Re: W123 280E -79 "Victoria" kunnostusrojekti
Jotaki häikkää tuossa releen kytkennässä nyt on. Kävin läpi koko johtosarjan, puhdistin ja laitoin kontaktisprayta liittimiin. En vielä ehtinyt sen syvällisemmin perehtyä asiaan, kun tuli toisenlainenkin ongelma esiin.
Auto oli pihalla, kun käytin sitä käynnissä ja pukkasin lopuksi sen takaisin talliin. Seuraavana päivänä tallissa oli kauhea bensankäry ja pikku lammikko auton alla. Bensapumpun seudulta oli vuotanut. Tarkistin kaikki liitokset ja lopuksi vuoto löytyi siitä purkista, johon tulee tankilta letku ja lähtee pumpulle. Lisäksi purkissa on pienempi letkulähtö, johon paineakulta tuleva vuotoletku kiinnittyy. Vuoto oli nimenomaan tässä liitoksessa ja tarkemmin katsottuna lähtö vuosi juotoksesta.
Puhdistin osat ja juotin tuon pikku lähdön takaisin paikalleen hopealangalla. Pikkuisen painetestin jälkeen näyttäisi nyt olevan tiivis.
Auto oli pihalla, kun käytin sitä käynnissä ja pukkasin lopuksi sen takaisin talliin. Seuraavana päivänä tallissa oli kauhea bensankäry ja pikku lammikko auton alla. Bensapumpun seudulta oli vuotanut. Tarkistin kaikki liitokset ja lopuksi vuoto löytyi siitä purkista, johon tulee tankilta letku ja lähtee pumpulle. Lisäksi purkissa on pienempi letkulähtö, johon paineakulta tuleva vuotoletku kiinnittyy. Vuoto oli nimenomaan tässä liitoksessa ja tarkemmin katsottuna lähtö vuosi juotoksesta.
Puhdistin osat ja juotin tuon pikku lähdön takaisin paikalleen hopealangalla. Pikkuisen painetestin jälkeen näyttäisi nyt olevan tiivis.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
"Kerrotko ampujan epävirallisesti, Mersumiesten kesken?"
-Komisario Eero Jansson-
-Komisario Eero Jansson-
Re: W123 280E -79 "Victoria" kunnostusrojekti
Ei kyllä aukea nuo releen sähköt
Kun kytken virtakynän akun + napaan ja koitan releen liittimeen, niin jokainen nasta saa kynän syttymään. Sitten kun käännän avaimesta virrat päälle, niin 87 30 85 edelleen sytyttää lampun, mutta 87a/86 ei.
Seuraavaksi kytken virtakynän akun - napaan ja teen saman testin. Ilman sytytysvirtoja, ei mitään. Virrat päälle ja 87a/86 sytyttää lampun.
Ostin Ebaysta Haynesin korjausoppaan, joka on pelkästään vm. 77-81 W123 280 malleille. Painettu 1984. Jos siitä löytyis kytkentäkaavio, niin vähän helppais etsimistä.
Kun kytken virtakynän akun + napaan ja koitan releen liittimeen, niin jokainen nasta saa kynän syttymään. Sitten kun käännän avaimesta virrat päälle, niin 87 30 85 edelleen sytyttää lampun, mutta 87a/86 ei.
Seuraavaksi kytken virtakynän akun - napaan ja teen saman testin. Ilman sytytysvirtoja, ei mitään. Virrat päälle ja 87a/86 sytyttää lampun.
Ostin Ebaysta Haynesin korjausoppaan, joka on pelkästään vm. 77-81 W123 280 malleille. Painettu 1984. Jos siitä löytyis kytkentäkaavio, niin vähän helppais etsimistä.
"Kerrotko ampujan epävirallisesti, Mersumiesten kesken?"
-Komisario Eero Jansson-
-Komisario Eero Jansson-
Re: W123 280E -79 * Apua kaivataan sähköjen kanssa*
Tämmöinen tuli vastaan, kun koitin kaivella kytkentäkaavioita netistä.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
"Kerrotko ampujan epävirallisesti, Mersumiesten kesken?"
-Komisario Eero Jansson-
-Komisario Eero Jansson-
Re: W123 280E -79 * Apua kaivataan sähköjen kanssa*
Eihän tuon kytkiksen mukaan releelle tule jatkuvaa virtaa..?
"Kerrotko ampujan epävirallisesti, Mersumiesten kesken?"
-Komisario Eero Jansson-
-Komisario Eero Jansson-
Re: W123 280E -79 * Apua kaivataan sähköjen kanssa*
Aukaisin liittimen ja johtojen värit ainakin passaa kaavioon.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
"Kerrotko ampujan epävirallisesti, Mersumiesten kesken?"
-Komisario Eero Jansson-
-Komisario Eero Jansson-
Re: W123 280E -79 * Apua kaivataan sähköjen kanssa*
Nyt rele toimii oikein. Auto käynnistyy hyvin, mutta tyhjäkäynti on liian korkea. Varmaan 3000rpm. Se täytyy nyt saada laskettua alemmas.
"Kerrotko ampujan epävirallisesti, Mersumiesten kesken?"
-Komisario Eero Jansson-
-Komisario Eero Jansson-
Re: W123 280E -79 * Apua kaivataan sähköjen kanssa*
Kylmänä pelkästään vaiko myös kuumana? Warm up regulatorihan säätää kylmän käynnin nopeutta. K jetronic pidättää aika kauan korotetulla tyhjäkäynnillä kun kylmästä startataan.Kimi kirjoitti:Nyt rele toimii oikein. Auto käynnistyy hyvin, mutta tyhjäkäynti on liian korkea. Varmaan 3000rpm. Se täytyy nyt saada laskettua alemmas.
Olet varmaan kokeillut tyhjäkäynnin säätöruuvia eli ilmaruuvia pyörittää.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Re: W123 280E -79 * Apua kaivataan sähköjen kanssa*
Tyhjäkäynti asettui, kun korjasin vuotavan alipaineletkun ja säädin sytytystä. Öljynpainemittarin letku päätti antautua samalla, kun konetta säätelin. Nyt on kuskin jalkatilassa öljyt
"Kerrotko ampujan epävirallisesti, Mersumiesten kesken?"
-Komisario Eero Jansson-
-Komisario Eero Jansson-
Re: W123 280E -79 * Apua kaivataan sähköjen kanssa*
Siivosin öljyt pois kabiinista ja jatkoin koekäyttöä. Nyt on koeajo suoritettu ja Mese liikkui viimein omin voimin. Edellisestä kerrasta onkin aikaa. Hymy korvissa kurvailin pihatietä ympäriinsä
"Kerrotko ampujan epävirallisesti, Mersumiesten kesken?"
-Komisario Eero Jansson-
-Komisario Eero Jansson-
Re: W123 280E -79 * Koeajo suoritettu*
Öljynpainemittarin letku oli haljennut. Onkohan tuo letku vaihdettavissa? Uusia ei taida löytyä mistään.
"Kerrotko ampujan epävirallisesti, Mersumiesten kesken?"
-Komisario Eero Jansson-
-Komisario Eero Jansson-
Re: W123 280E -79 * Koeajo suoritettu*
Ne päät pystyy varmaan ottamaan vanhasta kun vaan hommaa jostain sopivaa letkua tilalle. Tai putkea se paremminkin on, varmaan tämä olis sopivaa http://tuotteet.etra.fi/fi/g26204417/ta ... nylonputki" onclick="window.open(this.href);return false;
S124 300TE
S211 E500
S211 E500
Re: W123 280E -79 * Koeajo suoritettu*
Näyttäis olevan samanlaista putkea
Aamulla pistin Mesen käymään ja peruutin tallista ulos. Tyhjäkäyntikin oli sopiva heti startista alkaen. Kaasuvivusto on väljän sorttinen. Siihenkin täytyy vielä perehtyä.
Aamulla pistin Mesen käymään ja peruutin tallista ulos. Tyhjäkäyntikin oli sopiva heti startista alkaen. Kaasuvivusto on väljän sorttinen. Siihenkin täytyy vielä perehtyä.
"Kerrotko ampujan epävirallisesti, Mersumiesten kesken?"
-Komisario Eero Jansson-
-Komisario Eero Jansson-
Re: W123 280E -79 * Koeajo suoritettu*
Vivustosta uupuu ilmeisesti jonkilaiset muoviholkit ja tulipellissä oleva kiinnike on kans väljä. Kaasupoljinta joutuu painamaan reilusti ennen kuin moottori reagoi.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
"Kerrotko ampujan epävirallisesti, Mersumiesten kesken?"
-Komisario Eero Jansson-
-Komisario Eero Jansson-