W201 ei käynnisty! (RATKAISTU)
- mertsi1340
- Vakiokalustoa
- Viestit: 235
- Liittynyt: To 04.03.2004 15:42
- Paikkakunta: JKL
W201 ei käynnisty! (RATKAISTU)
Hei,
Auto (W201, 2.0E, 1986) starttaa mutta ei lähde käyntiin.
Sytytystulpat saavat virtaa.
Bensapumppu toimii. Bensaa tulee suurella paineella tulolinjalla (kohta 1 liitekuvassa). Myös kohteiden 3:n ja 4a:n välillä kulkee polttoaine paineella.
Mutta polttoaine ei mene sylintereille/suuttimille, siis ei tule kohtiin 5a, 5b, 5c ja 5d:hen.
Tutkimuksen aikana kerran kun poistettiin sininen 2-napainen johtopistoke (4b kuvassa) käynnistyssuuttimesta (4a kuvassa), auto lähti käyntiin ja pysyi käynnissä vain antamalla kaasua. Tätä emme saaneet toistumaan toista kertaa.
Yj-rele on vaihdettu pari vuotta sitten.
Mitä pitäisi seuraavaksi tutkia?
Jos ongelma on käynnistyssuuttimessa, miten sen saa selville?
Kiitokset etukäteen.
Auto (W201, 2.0E, 1986) starttaa mutta ei lähde käyntiin.
Sytytystulpat saavat virtaa.
Bensapumppu toimii. Bensaa tulee suurella paineella tulolinjalla (kohta 1 liitekuvassa). Myös kohteiden 3:n ja 4a:n välillä kulkee polttoaine paineella.
Mutta polttoaine ei mene sylintereille/suuttimille, siis ei tule kohtiin 5a, 5b, 5c ja 5d:hen.
Tutkimuksen aikana kerran kun poistettiin sininen 2-napainen johtopistoke (4b kuvassa) käynnistyssuuttimesta (4a kuvassa), auto lähti käyntiin ja pysyi käynnissä vain antamalla kaasua. Tätä emme saaneet toistumaan toista kertaa.
Yj-rele on vaihdettu pari vuotta sitten.
Mitä pitäisi seuraavaksi tutkia?
Jos ongelma on käynnistyssuuttimessa, miten sen saa selville?
Kiitokset etukäteen.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Viimeksi muokannut mertsi1340, Ke 24.01.2018 10:32. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Ex. W210, E200 (aut.), -97, 192tkm
Ex. 190E 2.0, -86, 290tkm
Ex. W115, 200D - 1974
Ex. 190E 2.0, -86, 290tkm
Ex. W115, 200D - 1974
Re: W201 ei käynnisty!
Jostain saa ilmaa eli kaukalon letku irti ruiskun alta tai itse kumikaukalo ja huohotin putket täysin lahot.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
- mertsi1340
- Vakiokalustoa
- Viestit: 235
- Liittynyt: To 04.03.2004 15:42
- Paikkakunta: JKL
Re: W201 ei käynnisty!
Unohdin mainittaa, että mittariston varoitusvalotkaan eivät pala enää.
Ex. W210, E200 (aut.), -97, 192tkm
Ex. 190E 2.0, -86, 290tkm
Ex. W115, 200D - 1974
Ex. 190E 2.0, -86, 290tkm
Ex. W115, 200D - 1974
Re: W201 ei käynnisty!
Ensin mietin yj-relettä koska se ojkaa kylmäkäynnistystä mutta vaikuttaako se mittaristo valoihin?
Maatto vika jossakin...?
Tuliko mittariston hyytyminen samaan aikaan?
Maatto vika jossakin...?
Tuliko mittariston hyytyminen samaan aikaan?
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
- mertsi1340
- Vakiokalustoa
- Viestit: 235
- Liittynyt: To 04.03.2004 15:42
- Paikkakunta: JKL
Re: W201 ei käynnisty!
Pojan kertomuksen mukaan kaikki alkoi kun yhtäkkiä ajon aikana hän oli laittanut vilkkua päälle ja kaikki varoitus valot tulivat päälle ja auto sammui. Auto ei heti lähtenyt käyntiin vain 20min päästä käynnistyi ja vähän ajan päästä sammui uudelleen.
Vilkku oli aikaisemmin vähän temppuillut. Välillä toimii ja välillä ei, joku kontaktihäiriö. Huomasin, että apukuskin puolinen etuvilkun lyhty oli löysää ja liikkui jonkin verran. Kun tönäsin sen paikalleen se rupesi toimimaan taas.
Auto hinattiin kotipihalle ja akku lataamaan. Tarkistin virranjakajan kuntoa ja oli OK. Seuraavana päivänä auto lähti käyntiin ja muutamaan kilometrin ajon jälkeen, se taas sammui kotipihalla ja ei käynnistynyt enää. Ei kun akku lataamaan uudelleen ja seuravana päivänä auto käynnistyi normaalisti mutta sammui 10min käynnin jälkeen ja ei enää käynnistynyt kunnes kuten aikaisemmin sanoin testaus vaiheessa kun poistin 2-napainen johtopistoke käynnistyssuuttimesta.
Tässä on tapahtumat suurenpiirtein alusta tähän päivään.
Vasta testausvaiheessa huomasin varoitusvalojen ongelman.
Voiko jännitteensäädin olla rikki? yj-releen sulaketta tarkistan joko tänään tai huomenna.
Vilkku oli aikaisemmin vähän temppuillut. Välillä toimii ja välillä ei, joku kontaktihäiriö. Huomasin, että apukuskin puolinen etuvilkun lyhty oli löysää ja liikkui jonkin verran. Kun tönäsin sen paikalleen se rupesi toimimaan taas.
Auto hinattiin kotipihalle ja akku lataamaan. Tarkistin virranjakajan kuntoa ja oli OK. Seuraavana päivänä auto lähti käyntiin ja muutamaan kilometrin ajon jälkeen, se taas sammui kotipihalla ja ei käynnistynyt enää. Ei kun akku lataamaan uudelleen ja seuravana päivänä auto käynnistyi normaalisti mutta sammui 10min käynnin jälkeen ja ei enää käynnistynyt kunnes kuten aikaisemmin sanoin testaus vaiheessa kun poistin 2-napainen johtopistoke käynnistyssuuttimesta.
Tässä on tapahtumat suurenpiirtein alusta tähän päivään.
Vasta testausvaiheessa huomasin varoitusvalojen ongelman.
Voiko jännitteensäädin olla rikki? yj-releen sulaketta tarkistan joko tänään tai huomenna.
Viimeksi muokannut mertsi1340, Ke 24.01.2018 10:32. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ex. W210, E200 (aut.), -97, 192tkm
Ex. 190E 2.0, -86, 290tkm
Ex. W115, 200D - 1974
Ex. 190E 2.0, -86, 290tkm
Ex. W115, 200D - 1974
- mertsi1340
- Vakiokalustoa
- Viestit: 235
- Liittynyt: To 04.03.2004 15:42
- Paikkakunta: JKL
Re: W201 ei käynnisty!
Akun latauksen jälkeen mittariston valot toimivat taas.
Yj-relen ja muut sulakkeet näyttivät ehjiltä.
Yj-relen ja muut sulakkeet näyttivät ehjiltä.
Ex. W210, E200 (aut.), -97, 192tkm
Ex. 190E 2.0, -86, 290tkm
Ex. W115, 200D - 1974
Ex. 190E 2.0, -86, 290tkm
Ex. W115, 200D - 1974
Re: W201 ei käynnisty!
Eli latauksen säädin uusi laturin kylkeen...toki kannattaa katsoa kollektosin pinnan kuluneisuus että kannattaako sittenkin laittaa uusi laturi.
Mittaa kuitenkin lataus jännite mutta sinne säätimeen,hiilien loppumiseen se viittaa.
Mittaa kuitenkin lataus jännite mutta sinne säätimeen,hiilien loppumiseen se viittaa.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
- mertsi1340
- Vakiokalustoa
- Viestit: 235
- Liittynyt: To 04.03.2004 15:42
- Paikkakunta: JKL
Re: W201 ei käynnisty!
Siis auto ei edelleenkään käynnisty. Voiko säädin vaikuttaa käynnistämiseen?
Sähköstä en tajua paljon mitään. Miten lataus jännitettä voi mitata jos auto ei ole käynnissä?
Sähköstä en tajua paljon mitään. Miten lataus jännitettä voi mitata jos auto ei ole käynnissä?
Ex. W210, E200 (aut.), -97, 192tkm
Ex. 190E 2.0, -86, 290tkm
Ex. W115, 200D - 1974
Ex. 190E 2.0, -86, 290tkm
Ex. W115, 200D - 1974
Re: W201 ei käynnisty!
Jos lataus jännite laskee liiaksi taitaa yj-rele pudottaa virrat pois...ainakin viallinen rele tekee tuota ja kylmäkäynnistys piiri putoaa pois.
Akun + ja - napojen välistä pitäisi olla sammuksissa yli 12v ja käynnissä nousta siihen 13.8v...ja yleismittarilla voltti ja DC alue eli tasavirta.
Akun + ja - napojen välistä pitäisi olla sammuksissa yli 12v ja käynnissä nousta siihen 13.8v...ja yleismittarilla voltti ja DC alue eli tasavirta.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
- mertsi1340
- Vakiokalustoa
- Viestit: 235
- Liittynyt: To 04.03.2004 15:42
- Paikkakunta: JKL
Re: W201 ei käynnisty!
Kiitos kun jaksat vastata.
Äsken mittasin ja sammuksissa jännite oli 12,76V.
Auttaako jos yritän käynnistää autoa apukäynnistysvirralla? Onko silloin jännite taso noin se 13,8V?
Äsken mittasin ja sammuksissa jännite oli 12,76V.
Auttaako jos yritän käynnistää autoa apukäynnistysvirralla? Onko silloin jännite taso noin se 13,8V?
Ex. W210, E200 (aut.), -97, 192tkm
Ex. 190E 2.0, -86, 290tkm
Ex. W115, 200D - 1974
Ex. 190E 2.0, -86, 290tkm
Ex. W115, 200D - 1974
Re: W201 ei käynnisty!
Lepo jännite on jees...jos apuvirralla antaa ja toinen auto käy on siellä se 13.8v....muutenhan ilman kaapeleita käynnissä jos laturi on pimeä alkaa jännite vähitellen laskea ja alkaa sieltä 12.6v
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
- mertsi1340
- Vakiokalustoa
- Viestit: 235
- Liittynyt: To 04.03.2004 15:42
- Paikkakunta: JKL
Re: W201 ei käynnisty!
Jännitteensäädin, kuten arvelttiin, oli kaput.
Nyt ainakin taistaiseksi auto käynnistyy ilman ongelmia.
Kiitoksia kaikille kommenteista.
En edelleenkaan ymmärrä mitä jännitteensäätimen tehtävä on kun autoa starttataan mutta moottori ei käy? Silloin laturi ei ole lataamassa akkua joten miten jännittensäädin varmistaa, että osat, esim. polttoainejakaja, saavat riittävän korkean jännitteen toimiaakseen?
Sähkö asiat minulle ovat henkimaailmaan juttuja.
Nyt ainakin taistaiseksi auto käynnistyy ilman ongelmia.
Kiitoksia kaikille kommenteista.
En edelleenkaan ymmärrä mitä jännitteensäätimen tehtävä on kun autoa starttataan mutta moottori ei käy? Silloin laturi ei ole lataamassa akkua joten miten jännittensäädin varmistaa, että osat, esim. polttoainejakaja, saavat riittävän korkean jännitteen toimiaakseen?
Sähkö asiat minulle ovat henkimaailmaan juttuja.
Ex. W210, E200 (aut.), -97, 192tkm
Ex. 190E 2.0, -86, 290tkm
Ex. W115, 200D - 1974
Ex. 190E 2.0, -86, 290tkm
Ex. W115, 200D - 1974