204 CDI A -08 naputtaa tyhjäkäynnillä, kun vaihde D:llä
204 CDI A -08 naputtaa tyhjäkäynnillä, kun vaihde D:llä
Näitä nakutus ja naputus aiheita on paljon, mutten löytänyt sopivaa mihin lisätä oma kysymykseni.
Tälläisen sivuäänen nyt huomasin. Vaihde vapaalla (N) ei mitään, mutta kun R tai D lyö sisään niin kuuluu tasainen naputus tai kalkatus jostain päin konehuonetta. En osannut ulkoa paikallistaa ääntä, mutta sisätiloihin se kuuluu selvästi. Suhteessa kierroslukuun muuttuu, kun lyö lämppärin pois päältä ja kierrokset laskee hieman niin hidastuu myös tämä naputus. Koska ei vaihde vapaalla kuulu, niin tuskin liittyy suuttimiin?
Vaihteiston C-asennolla eli vähän alhaisemmilla tyhjäkäynnin kierroksilla ohjaamoon tuleva vibraatio ja jytinä on myös mielestäni turhan äänekäs, liekö vaihteiston tai moottorin tukikumit vaihdon tarpeessa. Voisiko liittyä myös tohon naputtavaan ääneen?
Autolla on ajettu 265tkm. Ensi viikolla käyn näyttämässä "viisaammilla", mutta olisiko jotain vinkkejä antaa, sais vaikka hyviä syitä juoda pääsiäisenä vähän enemmän
Tälläisen sivuäänen nyt huomasin. Vaihde vapaalla (N) ei mitään, mutta kun R tai D lyö sisään niin kuuluu tasainen naputus tai kalkatus jostain päin konehuonetta. En osannut ulkoa paikallistaa ääntä, mutta sisätiloihin se kuuluu selvästi. Suhteessa kierroslukuun muuttuu, kun lyö lämppärin pois päältä ja kierrokset laskee hieman niin hidastuu myös tämä naputus. Koska ei vaihde vapaalla kuulu, niin tuskin liittyy suuttimiin?
Vaihteiston C-asennolla eli vähän alhaisemmilla tyhjäkäynnin kierroksilla ohjaamoon tuleva vibraatio ja jytinä on myös mielestäni turhan äänekäs, liekö vaihteiston tai moottorin tukikumit vaihdon tarpeessa. Voisiko liittyä myös tohon naputtavaan ääneen?
Autolla on ajettu 265tkm. Ensi viikolla käyn näyttämässä "viisaammilla", mutta olisiko jotain vinkkejä antaa, sais vaikka hyviä syitä juoda pääsiäisenä vähän enemmän
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 56
- Liittynyt: Ma 12.05.2014 08:41
- Paikkakunta: paukarlahti
Re: 204 CDI A -08 naputtaa tyhjäkäynnillä, kun vaihde D:llä
ootko katsonu onko laatikossa tarpeeksi öljyä?
omassani(5v laatikko) oli öljyn pinta jäännyt alle alarajan öljynvaihdon yhteydessä.
kuului sisälle sellainen tasainen nakutus kun pisti pakin päälle,laatikko toimi normaalisti muuten sen päivän ajoin töihin ja illalla tarkastin ja lisäsin öljymäärän oikeaksi,siihen loppu nakutus.
oli itsellä eka laatikkoöljyn vaihto tähän autoon silloin ja sen jälkeen olen kahdesti öljyt vaihtanu eikä ole naputusta kuulunut kun öljyä on oikea määrä.
tosin sinä epäilit että ääni kuuluisi moottorin suunnilta.ai että se epätietoisuus syö miestä kun tietää että jotain vikaa on.
omassani(5v laatikko) oli öljyn pinta jäännyt alle alarajan öljynvaihdon yhteydessä.
kuului sisälle sellainen tasainen nakutus kun pisti pakin päälle,laatikko toimi normaalisti muuten sen päivän ajoin töihin ja illalla tarkastin ja lisäsin öljymäärän oikeaksi,siihen loppu nakutus.
oli itsellä eka laatikkoöljyn vaihto tähän autoon silloin ja sen jälkeen olen kahdesti öljyt vaihtanu eikä ole naputusta kuulunut kun öljyä on oikea määrä.
tosin sinä epäilit että ääni kuuluisi moottorin suunnilta.ai että se epätietoisuus syö miestä kun tietää että jotain vikaa on.
Re: 204 CDI A -08 naputtaa tyhjäkäynnillä, kun vaihde D:llä
Vaikea sitä ääntä on paikallistaa. Ei oo koskaan ennen tarvinnut, niin ei löydy tota mittatikkua, mutta voishan sen käydä ostamassa Motonetista... Tarviiko miten tarkka olla lämpötilan suhteen mittaushetkellä?
Edit: 5-vaihteinen autossa
Edit: 5-vaihteinen autossa
Viimeksi muokannut egyptian, La 15.04.2017 17:48. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 56
- Liittynyt: Ma 12.05.2014 08:41
- Paikkakunta: paukarlahti
Re: 204 CDI A -08 naputtaa tyhjäkäynnillä, kun vaihde D:llä
kl varaosilta ostetussa tikussa on asteikko kylmille ja lämpöisille öljyille.
itse olen aina katsonut laatikon öljyt maantie ajon jälkeen.
siinä se varmaan eka kerralla heitto tulikin kun kone ei ollut kunnolla lämmin kun pintaa mittailin.
ei taida 5v laatikko olla kovin tarkka siitä öljyn lämpötilasta.
termari kun kunnossa niin maantie ajon jäljiltä antaa riittävän mittaus tuloksen.
itse olen aina katsonut laatikon öljyt maantie ajon jälkeen.
siinä se varmaan eka kerralla heitto tulikin kun kone ei ollut kunnolla lämmin kun pintaa mittailin.
ei taida 5v laatikko olla kovin tarkka siitä öljyn lämpötilasta.
termari kun kunnossa niin maantie ajon jäljiltä antaa riittävän mittaus tuloksen.
Re: 204 CDI A -08 naputtaa tyhjäkäynnillä, kun vaihde D:llä
Ajelin auton lämpimäksi. Mittasin motonetin tikulla ja näytti olevan ihan karvan verran ton < 80 > merkin alapuolella, joten mennee virhemarginaalin piikkiin. Pitääkö vaihde olla mitatessa päällä vai P:llä? Vaikka vajaa (noin vähän) niin tuskin pitäisi ääntä aiheuttaa? Kannattaisiko öljyä silti lisätä? Tuskin montaa desiä?
Oisko kellään muita ideoita äänen aiheuttajaksi?
Oisko kellään muita ideoita äänen aiheuttajaksi?
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 56
- Liittynyt: Ma 12.05.2014 08:41
- Paikkakunta: paukarlahti
Re: 204 CDI A -08 naputtaa tyhjäkäynnillä, kun vaihde D:llä
p päällä koneen käydessä olen mitannut,itse lisäisin ehkä 3desiä nousee suunnilleen ylärajaan.
hyvin vähän alle alarajan se itselläkin oli kun naputus kuului.
toivottavasti vika löytyy.
hyvin vähän alle alarajan se itselläkin oli kun naputus kuului.
toivottavasti vika löytyy.
Re: 204 CDI A -08 naputtaa tyhjäkäynnillä, kun vaihde D:llä
2,5dl tuli laitettua ja nyt ollaan asteikon ylärajalla, mutta ei vaikuttanut ääneen.
Sellainen erikoinen huomio, että aikaisemmin oli aika kovaääninen käyntijurnutus tyhjäkäynnillä. Nykyään huomattavasti hiljaisempi? Siis tuon naputtavan äänen ilmaantumisen jälkeen.
Huomenna käyn näyttämässä autoa fiksummille ja luetan samalla mahd tallentuneet vikakoodit.
Sellainen erikoinen huomio, että aikaisemmin oli aika kovaääninen käyntijurnutus tyhjäkäynnillä. Nykyään huomattavasti hiljaisempi? Siis tuon naputtavan äänen ilmaantumisen jälkeen.
Huomenna käyn näyttämässä autoa fiksummille ja luetan samalla mahd tallentuneet vikakoodit.
Re: 204 CDI A -08 naputtaa tyhjäkäynnillä, kun vaihde D:llä
No nyt käytiin diagnoosissa ja tulos: kaikki ok
Jonkin verran hiljaisempi se ääni ehkä nyt onkin, oisko sittenkin vaihteistoöljyn lisääminen auttanut? Vaihteetkin tuntus pelaavan tarkemmin, tein tosin myös vaihteiston "kaasupoljin-nollauksen". Nämä on näitä henkimaailman juttuja ja vainoharhaiseksi sitä tulee, kun kiinnittää huomiota johonkin ääneen ja kohta sitä ei muuta kuulekaan.
Mekaanikko sanoi, että "moottorin käyntiääni ehkä normaalia kovempi, mutta ei epänormaali tai hälyttävä" (onhan autolla ajettu melkein 300tkm ja alkuperäiset tukikumit).
Oli muuten asiallinen palvelu ja hyvin kohtuullisen hintainen vianetsintä sekä pikatesti ja koodien tulostus Xentryllä. Paikka oli MANauto Vantaalla. Netissä ilmoitetut hinnat ei ole kiveen hakattuja.
Jonkin verran hiljaisempi se ääni ehkä nyt onkin, oisko sittenkin vaihteistoöljyn lisääminen auttanut? Vaihteetkin tuntus pelaavan tarkemmin, tein tosin myös vaihteiston "kaasupoljin-nollauksen". Nämä on näitä henkimaailman juttuja ja vainoharhaiseksi sitä tulee, kun kiinnittää huomiota johonkin ääneen ja kohta sitä ei muuta kuulekaan.
Mekaanikko sanoi, että "moottorin käyntiääni ehkä normaalia kovempi, mutta ei epänormaali tai hälyttävä" (onhan autolla ajettu melkein 300tkm ja alkuperäiset tukikumit).
Oli muuten asiallinen palvelu ja hyvin kohtuullisen hintainen vianetsintä sekä pikatesti ja koodien tulostus Xentryllä. Paikka oli MANauto Vantaalla. Netissä ilmoitetut hinnat ei ole kiveen hakattuja.
-
- Mersumies
- Viestit: 2351
- Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22
Re: 204 CDI A -08 naputtaa tyhjäkäynnillä, kun vaihde D:llä
Automaattivaihteiston vetolevy voi aiheuttaa vikaantuessaan juuri tuollaista epämääräistä naputtavaa ääntä joka pahenee kuormitettaessa eli D:lle kytkettäessä. Naputus voi jatkua jopa tuhansia kilometrejä mutta johtaa väistämättä vetolevyn hajoamiseen ja äkilliseen vaurioitumiseen.egyptian kirjoitti: No nyt käytiin diagnoosissa ja tulos: kaikki ok
Jonkin verran hiljaisempi se ääni ehkä nyt onkin, oisko sittenkin vaihteistoöljyn lisääminen auttanut? Vaihteetkin tuntus pelaavan tarkemmin, tein tosin myös vaihteiston "kaasupoljin-nollauksen". Nämä on näitä henkimaailman juttuja ja vainoharhaiseksi sitä tulee, kun kiinnittää huomiota johonkin ääneen ja kohta sitä ei muuta kuulekaan.
Mekaanikko sanoi, että "moottorin käyntiääni ehkä normaalia kovempi, mutta ei epänormaali tai hälyttävä" (onhan autolla ajettu melkein 300tkm ja alkuperäiset tukikumit).
Oli muuten asiallinen palvelu ja hyvin kohtuullisen hintainen vianetsintä sekä pikatesti ja koodien tulostus Xentryllä. Paikka oli MANauto Vantaalla. Netissä ilmoitetut hinnat ei ole kiveen hakattuja.
Vaurio voi moottorin polttoainejärjestelmästä riippuen johtaa moottorin käynnistymättömyyteen ja/tai siihen ettei auton moottori enää pyöri vaikka startti pyörisikin.
Re: 204 CDI A -08 naputtaa tyhjäkäynnillä, kun vaihde D:llä
Lukaisinkin tämän keskustelun:E200kompressor kirjoitti:
Automaattivaihteiston vetolevy voi aiheuttaa vikaantuessaan juuri tuollaista epämääräistä naputtavaa ääntä joka pahenee kuormitettaessa eli D:lle kytkettäessä. Naputus voi jatkua jopa tuhansia kilometrejä mutta johtaa väistämättä vetolevyn hajoamiseen ja äkilliseen vaurioitumiseen.
Vaurio voi moottorin polttoainejärjestelmästä riippuen johtaa moottorin käynnistymättömyyteen ja/tai siihen ettei auton moottori enää pyöri vaikka startti pyörisikin.
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&start=90" onclick="window.open(this.href);return false;
Voiskohan ton vetolevyn kunnon tarkastaa jotenkin ottamatta laatikkoa irti?
-
- Mersumies
- Viestit: 2351
- Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22
Re: 204 CDI A -08 naputtaa tyhjäkäynnillä, kun vaihde D:llä
egyptian kirjoitti:E200kompressor kirjoitti:
Automaattivaihteiston vetolevy voi aiheuttaa vikaantuessaan juuri tuollaista epämääräistä naputtavaa ääntä joka pahenee kuormitettaessa eli D:lle kytkettäessä. Naputus voi jatkua jopa tuhansia kilometrejä mutta johtaa väistämättä vetolevyn hajoamiseen ja äkilliseen vaurioitumiseen.
Vaurio voi moottorin polttoainejärjestelmästä riippuen johtaa moottorin käynnistymättömyyteen ja/tai siihen ettei auton moottori enää pyöri vaikka startti pyörisikin.
Voiskohan ton vetolevyn kunnon tarkastaa jotenkin ottamatta laatikkoa irti?
Vaihtoehto joka tulee mieleen on endoskooppi jolla moottorin/vaihteiston liittymäkohdasta alapuolelta kurkistellessa voisi näkyä kampiakselin pulttikehä.
Siellä laatikon puolella on monessa autosta aukko/reikä/peltilevy turbiinin kiinnitysmuttereita varten josta endoskoopin voisi sujuttaa sisälle.
Tuo endoskooppi kuulostaa hienommalta kuin se todellisuudessa onkaan koska ostin jo pari-kolme vuotta sitten halpiksen AliExpressistä hintaan 20€.
Nykyään nuo ovat kehittyneet jo paljon paremmiksi ja kuvanlaatu on erittäin hyvä ja selkeä. Todennäköisesti yleistyneet jo korjaamokäytössäkin....kenties Dealer voisi valaista asiaa....
Re: 204 CDI A -08 naputtaa tyhjäkäynnillä, kun vaihde D:llä
Voipi olla, että tollaisen endoskoopin jostain saan käsiini. Helpompaa olisi tietenkin kuulostella ääntä koneen alta ja paikallistaa se moottorin ja vaihteiston väliin. Taitaa olla kyllä harvinainen vika mersuissa, ei oikein löydy englanninkielisiltäkään foorumeilta paljon juttua (flexplate).
Ihme juttu oli siellä AutoMANilla (siis automan.fi, ei MANauto), sielllä en saanut sitä ääntä kuulumaan mekaanikon läsnäollessa, rupes oikein hävettämään. Sitten taas tossa kotipihassa se kuuluu selvemmin... Henkimaailman juttuja. Ehkäpä ne vaihteiston tukikumitkin vois tarkastaa tässä piakkoin.
Ihme juttu oli siellä AutoMANilla (siis automan.fi, ei MANauto), sielllä en saanut sitä ääntä kuulumaan mekaanikon läsnäollessa, rupes oikein hävettämään. Sitten taas tossa kotipihassa se kuuluu selvemmin... Henkimaailman juttuja. Ehkäpä ne vaihteiston tukikumitkin vois tarkastaa tässä piakkoin.
Re: 204 CDI A -08 naputtaa tyhjäkäynnillä, kun vaihde D:llä
Kyllä se niin on, että koko topic joutaisi unholaan. Kävin nimittäin tänään koeajamassa 100tkm ajettua facelift C220 CDI:tä OM651 ja 7-g yhdistelmällä ja ihan samanlaisen äänen sain parkissa kuulumaan, joskin vaimeampi moottorin käyntiääni kaikin puolin. Eli kyllä tämä juttu oli korvien välissä ja ihan normaalista rivi-4-CDI:n käyntiäänestä on kyse.
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 56
- Liittynyt: Ma 12.05.2014 08:41
- Paikkakunta: paukarlahti
Re: 204 CDI A -08 naputtaa tyhjäkäynnillä, kun vaihde D:llä
kyllä mersu miesten pitäisi joskus ottaa vähän mallia nissan/toyota kuskeista eikä kuunnella ihan kaikkia sivuä ääniä sillä korvalla että taas on jotain vialla.ajaa vaan.
Toisaalta moni remontti tulee vähän halvemmaksi kun ajoissa tekee ja saattaa päästä jopa perille ilman hinaus autoa.
Toisaalta moni remontti tulee vähän halvemmaksi kun ajoissa tekee ja saattaa päästä jopa perille ilman hinaus autoa.