124:sen tehdas uusi pumppu... KUVA

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Avatar
jartuo
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1947
Liittynyt: Su 01.08.2004 17:12
Paikkakunta: Turku
Viesti:

124:sen tehdas uusi pumppu... KUVA

Viesti Kirjoittaja jartuo »

Otin Mersun tallista (W309 OM602) ja piti ottaa se taas kesäksi ajoon, katsastuksessa ongelmaksi tuli päästöt.
Tilasin siihen tehdas uuden pumpun, mutta se ei oikein tunnu toimivan. Tyhjäkäynti uupuu ja käyntiin lähtökin on tahmeaa.
Ilmaa ei tuntuisi olevan linjoissa ja ajoituskin on tarkistettu kahteen kertaan. 14 astetta jykk.

Pitääkö noihin pistokkeisiin tulla virtaa vai onko ne vaan ohjaavia releen tyyppisiä laitteita??
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Pessimisti Ei Pety
W124 250 Man.
W309 om603.
E200kompressor
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2326
Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22

Re: 124:sen tehdas uusi pumppu... KUVA

Viesti Kirjoittaja E200kompressor »

jartuo kirjoitti:Otin Mersun tallista (W309 OM602) ja piti ottaa se taas kesäksi ajoon, katsastuksessa ongelmaksi tuli päästöt.
Tilasin siihen tehdas uuden pumpun, mutta se ei oikein tunnu toimivan. Tyhjäkäynti uupuu ja käyntiin lähtökin on tahmeaa.
Ilmaa ei tuntuisi olevan linjoissa ja ajoituskin on tarkistettu kahteen kertaan. 14 astetta jykk.

Pitääkö noihin pistokkeisiin tulla virtaa vai onko ne vaan ohjaavia releen tyyppisiä laitteita??
Ei pienintäkään aavistusta asiasta mutta pumppu on kertakaikkisen HIENO. Harvoin pääsee tuollaisiin osiin käsiksi.

Oliko kallis...?
Avatar
jartuo
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1947
Liittynyt: Su 01.08.2004 17:12
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: 124:sen tehdas uusi pumppu... KUVA

Viesti Kirjoittaja jartuo »

Sama juttu, ekaa kertaa pääsee tuollaista hipelöimään.
Hinta oli 280€ + postitus 15€
Pessimisti Ei Pety
W124 250 Man.
W309 om603.
E200kompressor
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2326
Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22

Re: 124:sen tehdas uusi pumppu... KUVA

Viesti Kirjoittaja E200kompressor »

jartuo kirjoitti:Sama juttu, ekaa kertaa pääsee tuollaista hipelöimään.
Hinta oli 280€ + postitus 15€
Onneksi olkoon. Itse en olisi voinut vastustaa kiusausta vaan olisin varmaan ostanut vähintään neljä kappaletta.

T. nimimerkillä "Tehdasuusi M-111 Kompressor -moottori tallissa"
Avatar
jartuo
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1947
Liittynyt: Su 01.08.2004 17:12
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: 124:sen tehdas uusi pumppu... KUVA

Viesti Kirjoittaja jartuo »

juu kiitosta vaan, vielä kun saisi sen toimimaan.
Löysin vastavan pumpun kuvan netistä.
Mitä tarkoittaa ADA Unit?
Pystyykö punaisen tai vihreän nuolen kohdalta säätämään tyhjäkäyntiä?
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Pessimisti Ei Pety
W124 250 Man.
W309 om603.
Avatar
Nozki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3814
Liittynyt: Ma 16.08.2010 16:29
Paikkakunta: Länsi-Suomessa

Re: 124:sen tehdas uusi pumppu... KUVA

Viesti Kirjoittaja Nozki »

Eikö toi ADA unit ole se ns. alppikello, joka siis säätää syöttöä ilmanpaineen mukaan. Eli kun ajaa korkealle vuoristoon pienempään paineeseen, niin se muuttaa polttoainemäärää silloin sen mukaisesti. Aika tarpeeton värkki Suomen olosuhteissa...
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Avatar
Nozki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3814
Liittynyt: Ma 16.08.2010 16:29
Paikkakunta: Länsi-Suomessa

Re: 124:sen tehdas uusi pumppu... KUVA

Viesti Kirjoittaja Nozki »

...ja tässä muuten vielä juttua siitä alppikellosta (tai alppiruuvista, kuten tässä ketjussa kertovat):
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... t=alppi%2A
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Avatar
jartuo
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1947
Liittynyt: Su 01.08.2004 17:12
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: 124:sen tehdas uusi pumppu... KUVA

Viesti Kirjoittaja jartuo »

Ai perkule ei ihan ekana tullut mieleen? Ajatelin sen ilman muuta olevan tyhjäkäynnin lisäämiseen kylmällä koneella.
En viitsi alkaa uutta pumppua ruuvailemaan, mutta kuuluukohan siihen tulla alipaine vai mistä se haistaa sen ilmanpaineen?
Pessimisti Ei Pety
W124 250 Man.
W309 om603.
Avatar
Nozki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3814
Liittynyt: Ma 16.08.2010 16:29
Paikkakunta: Länsi-Suomessa

Re: 124:sen tehdas uusi pumppu... KUVA

Viesti Kirjoittaja Nozki »

Ei tuu alipainetta; kaipa siellä on vaan kalvo, johon ympäröivä ilmanpaine vaikuttaa.
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5242
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: 124:sen tehdas uusi pumppu... KUVA

Viesti Kirjoittaja S202 »

http://speed-autoteile.fi/" onclick="window.open(this.href);return false;

Näytti hinnaksi vaatimattomat 4200€ :D

Vai että alppikello vuoristoajoa varten :D Savutuksenrajoitin se on ja rajoittaa syöttöä silloin kun ei ole ahtopainetta. Taitaa se alppikin olla väännös lyhenteestä alb. Vai onko noissa tosiaan pelkän ilmakehän paineen perusteella toimiva säätö :shock:
S124 300TE
S211 E500
Avatar
jartuo
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1947
Liittynyt: Su 01.08.2004 17:12
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: 124:sen tehdas uusi pumppu... KUVA

Viesti Kirjoittaja jartuo »

joonaskoski kirjoitti:
jartuo kirjoitti:Otin Mersun tallista (W309 OM602) ja piti ottaa se taas kesäksi ajoon, katsastuksessa ongelmaksi tuli päästöt.
Tilasin siihen tehdas uuden pumpun, mutta se ei oikein tunnu toimivan. Tyhjäkäynti uupuu ja käyntiin lähtökin on tahmeaa.
Ilmaa ei tuntuisi olevan linjoissa ja ajoituskin on tarkistettu kahteen kertaan. 14 astetta jykk.

Pitääkö noihin pistokkeisiin tulla virtaa vai onko ne vaan ohjaavia releen tyyppisiä laitteita??
Kyseiseen pumppuun tarvitsee ELR-ohjainboksin, jolla säätyy kylmäkäynnistyksen rikastus ja tyhjäkäynti. Kyseinen mutikka sijaitsee pumpun takapäässä ylimmäinen mutikka, jonne tulee sähköliitäntä ELR-boksilta. Kyseisen toiminnan takaamiseksi täytyy saada tieto myös moottoriveden lämmöstä ( erillinen anturi ).

Eli ylimmäiseen tulee + ja -, osaatko sanoa kumpi tulee kumpaan?

Pumpun ostin täältä myyjä
Tapanilan Auto
Mestarinkatu 7
70700 KUOPIO
Pessimisti Ei Pety
W124 250 Man.
W309 om603.
Avatar
Nozki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3814
Liittynyt: Ma 16.08.2010 16:29
Paikkakunta: Länsi-Suomessa

Re: 124:sen tehdas uusi pumppu... KUVA

Viesti Kirjoittaja Nozki »

Rumiluksen kanssa vänkääminen on tunnetusti hukkaan heitettyä aikaa, joten siihen en sen kummemmin ajatellut ryhtyä, enkä sen puoleen näihin pumppuihinkaan ole mitenkään syvällisesti perehtynyt.

Totean kuitenkin, että:

- Tuon ekassa kuvassa näkyvän pumpun varaosanumeron perusteella kyseessä olisi (ainakin googlettamalla löytyvän tiedon perusteella) turbokoneen pumppu. Siihen tietysti tarvitaan systeemi, joka ahtopaineen lisääntyessä lisää syöttömäärää. Siinä imusarjalta tulee ilmaletku pumpulle tuohon samaan kohtaan, jossa on se ns. alppikello vaparin pumpuissa. Niin että sen puoleen ihan loogisesti siinä on paikka letkulle.

- Mersun dieselmoottorien alipainekaaviossa toi ADA-venttiili on kyllä piirretty ja kaavioissa nimeltä mainittu, mutta vaparikoneiden kohdalla niissä ainakaan yhdessäkään ei siihen ole piirretty mitään letkua kiinnitettäväksi. Enkä oikein ymmärrä, mihin siinä mitään alipainetta tarvittaisiinkaan, kun se ilmakehän paine on siellä konehuonessa sama kuin auton ympäristössä. En mene satavarmana vannomaan, mutta sellainen käsitys mulla vahvasti edelleen on, että vaparikoneissa siihen ADA-venttiiliin (tai miten nyt ADA-dose kuuluu suomentaa) ei tule mitään letkuja kiinni. Esim. jos katsoo tän ilmoituksen pumppua, niin ei siinä näyttäisi mitään letkulähtöä olevan. Alaspäin sojottaa lyhyt putki, johon tuskin on tarkoitus mitään letkua laittaa kiinni (vaan kaipa siitä sen sijaan ilma pääsee liikkumaan sisälle venttiilliin tai pois sieltä niin, että siellä paine on sama kuin konehuoneessakin). https://www.ebay-kleinanzeigen.de/s-anz ... 4-223-1324

Pari kuvaa ja juttua saksaksi ADA-dosesta:
http://www.w124-freunde.com/index.php?p ... adID=20951
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Re: 124:sen tehdas uusi pumppu... KUVA

Viesti Kirjoittaja pera8x »

nyt tulee pitkästi selitettynä tuon pumpun toimintaa. koita kestää.

ei se pumppu tartte sähköä välttämättä ollenkaan toimiakseen. tuo mötikkä pumpun perseessä on tosiaan tyhjäkäynnin lisäkorotin ja se toimii sähköllä. pumppu kyllä pelaa ilman sitäkin ihan ok:sti, jahka se vaan on säädöissään. pumpun sisällä on keskipakotoimiset limput, mitkä toimii jousivoimaa vastaan ja säätää syöttömäärää, kun tyhjäkäyntikierrokset laskee, tai nousee. keskipakolimput pyrkii pitään kierrokset kokolailla vakiona. kun kierrokset laskee vaikka 600rpm:ään, niin limput ei ole niin levällää ja täten ne säätää tankoa x joka säätää syöttövipua isommalle. mitä enemmän kierrokset pyrkii laskeen, niin sitä enemmän se antaa soppaa. ja kun kierrokset nousee yli normaalin tyhjäkäynnin, niin limput on leveimmillään ja liikuttaa tankoa x, joka sitten säätää, ettei tarvita syöttöä. tämä vaikuttaa juurikin siihen, että kone ylipäätään voi käydä (samaa) tyhjäkäyntiä, oli kone sitten kylmä, tai kuuma ja olipa siellä minkä verran rasitusta päällänsä, eli esim. laturin tekemät jarruvoimat sähkölaitteiden kautta. ihan 100% tarkka tollanen mekaaninen vekotin ei tietenkään voi olla, joten pieni kierrosten lasku on havaittavissa, kun kytkee esim. takalasin lämppärin päälle, puhaltimen täysille ja valotkin vielä. laturi lataa täysillä ja se jarruttaa moottorin pyörimistä, joka sitten taas vaikutta sitä kautta tuohon pumpun toimintaan ja siellä taas noihin keskipakolimppuihin, mitkä pyrkii korjaan tilannetta antamalla lisää soppaa. tämän systeemin olemassaoloon perustuu sekin, että kone lähtee hienosti käyntiin kylmänäkin, vaikka et paina kaasua. koneen ollessa sammuksissa keskipakolimput on leväällänsä ja säätää vipua x, joka säätää syöttömäärää. tässä kohdassa syöttömäärä on aika isolla. kun starttia pyöräytetään ja kone lähtee käymään ja saavuttaa tahdotun tyhjäkäynnin, niin limput taas säätää soppamäärää pienemmälle ja tyhjäkäynti pysyy siinä, mihin se on säädetty. sen takia, että tämä ei ole 100% tarkka systeemi on sitten lisäksi vielä tuo sähkötoiminen ELR systeemi. se on paljon tarkempi ja se antaa sähkön ohjaamana sitten vielä lisäsoppaa tarpeen mukaan. (yleensä, kun pumppua mennään enemmän sääteleen, niin juurikin tämä keskipakovoimilla toimiva systeemi häiriintyy, eikä ole enää säädöissään. ja sen seurauksena sitten ihmetellään, että miksi kierrokset jää leijumaan, tai laskee hitaasti, tai tyhjäkäynti on menetetty, tai kierrokset jää huutamaan tai jotain muuta vastaavaa.) tuo on koko pumpun toiminnan keskpiste, ns. "aivot".

vapareissa on ollut noita alppikelloiksi kutsuttuja mokkuloita. en tiedä onko sen oikea merkitys juurikin vuoristossa ajaessa syötön pienentäminen, vai joku muu. sama se, toimintaperiaat on kuitenkin sellanen, että voisi toimiakkin vuoristossa. siellä on kaksi sellasta levymäistä kiekkoa, mitkä on sisältä onttoja ja kiekkojen sisätila on ilmatiivis. kiekot on ohutta ja joustavaa, jotain messingin sukuista materiaalia ja kun ympäröivä ilmanpaine laskee, niin kiekot pääsee laajeneen, koska sisäinen paine sillon kasvaa suhteessa ympäröivään ilmanpaineeseen. näin ollen alemmasta kiekosta lähtevä vipu säätää syöttöä pienemmälle. ja ilmanpaineen kasvaessa sitten taas päinvastoin. ylemmästä kiekosta lähtee 6mm jenka, jonka päässä on talttapäämeisselille ura. siitä saa säätää perusasetuksen, ettei savuta siinä ilmanpaineessa, missä ajellaan. (tai vaikka katsastusta varten voi säätää soppamäärää pienemmälle). tämä koko härdelli on siis yksinkertaisuudessaan vain syöttömäärän rajotin. kun ruuvaa tuon säätönupikan täysin yläasentoon, niin sillon ei rajota soppaa ollenkaan.

turbollisen alppikello, tai morkooliksikin kutsutta laite on toimintaperiaatteeltaan muuten samanlainen, paitsi että siinä on lisänä tuo ahtopaine. ahtopaine ohjataan tiiviiseen tilaan jossa noi messinkiset kiekot on. ja kun ahtopaine tulee tuohon tilaan, niin messinkiset limput painuu kasaan ja täten säätää tankoa x, joka sitten säätää rajotinta pois käytöstä. näin saadaan savuton toiminta riippumatta kaasupolkimen asennosta ja ahtopaineen määrästä. noiden kiekkojen liikematka on sen verran lyhyt, että virityskäytössä ja isommilla tapeilla ei riitä säätövara. jos säätää savuttomaksi, niin soppamäärää jää puuttumaan maksimeista. jos säätää taas soppamäärät riittämään, niin sillon savuttaa ilman ahtopaineita. sen takia monissa viripumpuissa on ihan oma, erillinen "morkooli".

tyhjäkäyntiä voit säätää tuosta punasen nuolen osottamasta pultista. eli pumpun perästä, ihan siinä näkösällä, eikä mitään luukkuja tartte avata. siinä on lukitusmutteri ja sitten tyhjäkäyntiä säädetään itse pulttia kääntämällä. en nyt muista kumpaanko suuntaan kasvaa, mutta kokeilemalla selviää.

ajotuksen tarkistaisin vielä sillain, että näkee paljonko se ajotus on oikeasti. 14 jykk on vain joku ihan random luku, mistä lie tullutkaan noihin pumppuihin. ei sillä ole mitään tekemistä oikean ruiskuennakon kanssa. oikeampi ennakko on jotain eykk. sen, kun tarkistaa, niin voi poissulkea yhden mahdollisen vikakohdan.
W201 250DT 20V
w201 190E
Avatar
jartuo
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1947
Liittynyt: Su 01.08.2004 17:12
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: 124:sen tehdas uusi pumppu... KUVA

Viesti Kirjoittaja jartuo »

Ok, nuo selvensi asiaa paljon, mutta nyt ei mene hyvin.

1. Vaatii pitkän startin (Ei ilmaa tai vuotoja)
2. Käy kuin 60 luvun kuorma-auto
3. Humppaa tyhjäkäynnillä
4. Varsinkin vedossa maailma täyttyy sauhusta.
5. Ei vääntöä tai tehoja.
6. jartuo ihan finaalissa

Onko nyt niin, että Sulo meni ostamaan väärän pumpun kun sai halvalla? Ei pahemmin huvittaisi vanhaakaan alkaa asentamaan, tai uutta ruuvailemaan.
Edit:
Nyt googletin nin tuo on tosiaan Turbon pumppu, perkele!
Saako tuota muutettua vaparin pumpuksi vai onko peli kokonaan menetetty?
Pessimisti Ei Pety
W124 250 Man.
W309 om603.
Avatar
Nozki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3814
Liittynyt: Ma 16.08.2010 16:29
Paikkakunta: Länsi-Suomessa

Re: 124:sen tehdas uusi pumppu... KUVA

Viesti Kirjoittaja Nozki »

S202 kirjoitti: Vai että alppikello vuoristoajoa varten :D Savutuksenrajoitin se on ja rajoittaa syöttöä silloin kun ei ole ahtopainetta. Taitaa se alppikin olla väännös lyhenteestä alb. Vai onko noissa tosiaan pelkän ilmakehän paineen perusteella toimiva säätö :shock:


ALB-venttiili on jarruissa ainakin raskaassa kalustossa, ja kyllä näissä pumpuissa se kyseinen osa (siis ADA-dose) on juu savutuksenrajoitin, mutta vaparikoneissa aika harvoin on ahtopainetta muutenkaan, ja nimenomaan niissä se toimii vain ympäröivän ilmanpaineen mukaisesti. Kuten pera8x tuossa kuvailikin. ADA on muuten ainakin nettitiedon mukaan lyhenne sanoista "Atmosphärischer Druckausgleich", eli suomeksi jotain sen tapaista kuin ympäristön ilmanpaineen kompensointi.
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Avatar
jartuo
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1947
Liittynyt: Su 01.08.2004 17:12
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: 124:sen tehdas uusi pumppu... KUVA

Viesti Kirjoittaja jartuo »

Voiko sen vaihtaa ilman isompia vaurioita vaparista?
Voiko ainoastaan tuo morgooli aiheuttaa kaikki nuo ylhäällä olevat ongelmat?
Pessimisti Ei Pety
W124 250 Man.
W309 om603.
Avatar
Nozki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3814
Liittynyt: Ma 16.08.2010 16:29
Paikkakunta: Länsi-Suomessa

Re: 124:sen tehdas uusi pumppu... KUVA

Viesti Kirjoittaja Nozki »

jartuo kirjoitti:Voiko sen vaihtaa ilman isompia vaurioita vaparista?
Voiko ainoastaan tuo morgooli aiheuttaa kaikki nuo ylhäällä olevat ongelmat?
En tiedä vaihtomahdollisuudesta, mutta olisin kovasti vakuuttunut, että se ei kyllä asiaa korjaa, jos sen vaihtaa. Vastasin tuossa yllä vaan siihen aiempaan viestiin, jossa epäiltiin, ettei tuollaista ympäristön ilmanpaineeseen reagoivaa laitetta olisi vissiin olemassakaan. Pahoitteluni sen puoleen, että se ei tokikaan auttanut yhtään tätä varsinaista ongelmaa; enintään lisää yleistä ymmärrystä tästä aiheesta.

Kyllä mä edelleen sitä ajoitusta ehkä itse varmistelisin. Jos osaisin, sillä oma osaamiseni ei siihen riittäisi ilman opiskelua... Aihepiiri on mulle kyllä kieltämättä aika vieras, mutta jotenkin pielessä oleva ajoitus omissa mielikuvissa sopisi noiden ongelmien aiheuttajaksi. Toivottavasti joku kokeneempi osaisi neuvoa oikein.

EDIT. Enkä kyllä tiedä, mitä haittaa siitä olisi, että vaparissa on toi turbokoneen morkooli, kun sehän lisää syöttöä vain silloin, kun sinne morkoolille syötetään ahtopainetta. Ja sitä ei vaparissa tietystikään sinne tule. Siitä en sitten tiedä, että onko niissä pumpuissa kuinka paljon muita eroja, mutta kyllähän noissa viritetyissä turbokoneissa on käytetty vaparikoneiden viritettyjä pumppuja ihan onnistuneesti, että ainakin niin päin vaihtaminen on ihan mahdollista.
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Avatar
Samuli H
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1584
Liittynyt: Ti 18.11.2003 20:34
Paikkakunta: Muurame

Re: 124:sen tehdas uusi pumppu... KUVA

Viesti Kirjoittaja Samuli H »

Onko pumpun ajoitus varmasti oikealla kierroksella? Eli ykköspytyn nokat ylöspäin kun pumppu asennettu?

Kerran olen asentanut pumpun väärälle kierrokselle ja silloin oli juuri tuollaisia oireita.
tahtoomersun
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2744
Liittynyt: Pe 06.12.2013 14:02

Re: 124:sen tehdas uusi pumppu... KUVA

Viesti Kirjoittaja tahtoomersun »

jartuo kirjoitti:Otin Mersun tallista (W309 OM602) ja piti ottaa se taas kesäksi ajoon, katsastuksessa ongelmaksi tuli päästöt.
Tilasin siihen tehdas uuden pumpun, mutta se ei oikein tunnu toimivan. Tyhjäkäynti uupuu ja käyntiin lähtökin on tahmeaa.
Ilmaa ei tuntuisi olevan linjoissa ja ajoituskin on tarkistettu kahteen kertaan. 14 astetta jykk.

Pitääkö noihin pistokkeisiin tulla virtaa vai onko ne vaan ohjaavia releen tyyppisiä laitteita??
En näistä ruiskutuslaitteista ja niiden ajoituksesta mitään ymmärrä, mutta voiko tosiaan olla oikea ajoitus 14 astetta jykk, eli JÄLKEEN yläkuolokohdan :problem: tuntuu vaan jotenkin maalaisjärjen vastaiselta...
Perheessä:
X 243 EQB 250 -23
C 126 500 SEC-89
ex
S 203 C 200 CDI -05
S 205 C 220 CDI -15
S 204 C 350 CDI -09
S 212 200 CDI -11
W 208 CLK 320 -99
W 211 E 220 cdi -05
S 210 E 220 cdi -02
S 202 c 180 -99
A
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 266
Liittynyt: Pe 31.08.2007 22:21
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: 124:sen tehdas uusi pumppu... KUVA

Viesti Kirjoittaja A »

Tässä "Jarmolle" Sori :wink:

http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 2&t=126965" onclick="window.open(this.href);return false;

T: Artsi.
--------
W115 240D/3.5 V8/Pystäri
R129 3.0/24/Routakiila
W136 170 S-V 2.0Automat/Vanhus
W903 313cdi
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17218
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: 124:sen tehdas uusi pumppu... KUVA

Viesti Kirjoittaja dealer »

tahtoomersun kirjoitti: voiko tosiaan olla oikea ajoitus 14 astetta jykk, eli JÄLKEEN yläkuolokohdan :problem: tuntuu vaan jotenkin maalaisjärjen vastaiselta...
pera8x kirjoitti:14 jykk on vain joku ihan random luku, mistä lie tullutkaan noihin pumppuihin. ei sillä ole mitään tekemistä oikean ruiskuennakon kanssa.
Se on tullut siitä että pumppu ajoitetaan ajoitustyökalulla kyseiseen lukemaan (jos on ilmoitettu 14 jykk, voi vaihdella puoli astetta). Helppoa, ja varmasti toimii kuten pitää ellei joku osaamaton ole rikkonut pumppua.
Pumpussa on sisällä mekaaniselle ajoitustyökalulle yksi kohta missä se lukitsee pumpun --> silloin ka-pyörällä 14 astetta jykk niin pumppu on kohdallaan. Jartuon valokuvassa ajoitustyökalu on paikallaan pumpussa.
Itse olen käyttänyt merkkivalolla ajoituskohdan osoittavaa työkalua, vielä kätevämpi.

Superturbojen pumpuista ja niiden ajoittamisesta en tiedä mitään, mutta eipä se tähän aiheeseen kuulukaan.
oulaistenliikenne.fi
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5242
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: 124:sen tehdas uusi pumppu... KUVA

Viesti Kirjoittaja S202 »

Eikai se mitään haittaisi vaikka se turbon pumppu oliskin, se alda, ada tai mikä savutuksenrajoitin nyt onkaan, niin ei vaan ole käytössä. Miten se moottori voi edes käydä jos pumppu on väärällä kierroksella, ruiskaisee ainetta poistotahdin lopussa? Se ruiskutusennakko on mersussa jostain syystä ilmoitettu tuolla tapaa, todellinen ennakko on eykk.
S124 300TE
S211 E500
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17218
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: 124:sen tehdas uusi pumppu... KUVA

Viesti Kirjoittaja dealer »

Nimenomaan näin kun edellä S202 kirjoittaa, ihan sama vaikka on turbon pumppu niin pelaa se vaparissakin.
Saattaa hyvin huonosti käydä jos pumppu on väärällä kierroksella. Savuttaa rankasti ja joutokäynti puuttuu, ajamaan tuskin pystyy. Käyntiääni ei tietysti normaali. Ei minulle ole sattunut, mutta olen KUULLUT että noin voi käydä :think:
oulaistenliikenne.fi
Avatar
jartuo
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1947
Liittynyt: Su 01.08.2004 17:12
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: 124:sen tehdas uusi pumppu... KUVA

Viesti Kirjoittaja jartuo »

Eli 14 astetta ei ole kiveen hakattu vaan pumpun tekijöiden "sopima"? Vai olenko väärässä?
Mistä tuollaisen pumpun ajoituksen saa selville, onko joutsenkaula ainut vaihtoehto? Joskus kokeillut eikä siitä tullut yhtään mitään.

Ei tuo ajoituskaan voi kierrosta heittää kun vanha napattiin pois ja uusi tilalle eikä välissä konetta pyöritetty.
Pessimisti Ei Pety
W124 250 Man.
W309 om603.
Avatar
jartuo
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1947
Liittynyt: Su 01.08.2004 17:12
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: 124:sen tehdas uusi pumppu... KUVA

Viesti Kirjoittaja jartuo »

dealer kirjoitti:Nimenomaan näin kun edellä S202 kirjoittaa, ihan sama vaikka on turbon pumppu niin pelaa se vaparissakin.
Saattaa hyvin huonosti käydä jos pumppu on väärällä kierroksella. Savuttaa rankasti ja joutokäynti puuttuu, ajamaan tuskin pystyy. Käyntiääni ei tietysti normaali. Ei minulle ole sattunut, mutta olen KUULLUT että noin voi käydä :think:
'
Hitto nyt kun sanoit, niin pakko vielä mennä talliin tarkistamaan asia.
Pessimisti Ei Pety
W124 250 Man.
W309 om603.
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17218
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: 124:sen tehdas uusi pumppu... KUVA

Viesti Kirjoittaja dealer »

Jos teillä oli vanhassa pumpussa ajoitustappi paikallaan ennen kuin sen irrotitte eikä ole pyöritelty niin on oikealla kierroksella, mutta jos oli vaan pyöritetty alakerta 14 jykk ja otitte pumpun pois niin sehän on 50/50 miten kävi, eli voidaan sanoa että 100% varmasti ei sattunut olemaan oikein :D
oulaistenliikenne.fi
Avatar
jartuo
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1947
Liittynyt: Su 01.08.2004 17:12
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: 124:sen tehdas uusi pumppu... KUVA

Viesti Kirjoittaja jartuo »

dealer kirjoitti:Jos teillä oli vanhassa pumpussa ajoitustappi paikallaan ennen kuin sen irrotitte eikä ole pyöritelty niin on oikealla kierroksella, mutta jos oli vaan pyöritetty alakerta 14 jykk ja otitte pumpun pois niin sehän on 50/50 miten kävi, eli voidaan sanoa että 100% varmasti ei sattunut olemaan oikein :D

Ei hitto siinä on juuri noin käynyt. Laitoin kampiakselin merkin paikoilleen ja vanha irti ja uusi tilalle.
¨Voi hitsi kun tuli hyvä olo, kun on selvä mahdollisuus. KIITOS
Pessimisti Ei Pety
W124 250 Man.
W309 om603.
E200kompressor
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2326
Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22

Re: 124:sen tehdas uusi pumppu... KUVA

Viesti Kirjoittaja E200kompressor »

dealer kirjoitti:Nimenomaan näin kun edellä S202 kirjoittaa, ihan sama vaikka on turbon pumppu niin pelaa se vaparissakin.
Saattaa hyvin huonosti käydä jos pumppu on väärällä kierroksella. Savuttaa rankasti ja joutokäynti puuttuu, ajamaan tuskin pystyy. Käyntiääni ei tietysti normaali. Ei minulle ole sattunut, mutta olen KUULLUT että noin voi käydä :think:
Aivan oikein, juuri noin saattaa käydä.

Omassa TDCI-dieselissä ruiskutus oli noin 70° myöhäisellä ja pitkällä startilla sen saattoi saada käyntiin kun palamatonta polttoainetta oli kertynyt riittävästi palotilaan jolloin moottori käynnistyi "vahingossa".

Käyntiääni oli karkea, kaasuun ei reagoinut ja savu oli raaka, palamatonta dieseliä muistuttava vaaleansininen pilvi.
tahtoomersun
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2744
Liittynyt: Pe 06.12.2013 14:02

Re: 124:sen tehdas uusi pumppu... KUVA

Viesti Kirjoittaja tahtoomersun »

dealer kirjoitti:
tahtoomersun kirjoitti: voiko tosiaan olla oikea ajoitus 14 astetta jykk, eli JÄLKEEN yläkuolokohdan :problem: tuntuu vaan jotenkin maalaisjärjen vastaiselta...
pera8x kirjoitti:14 jykk on vain joku ihan random luku, mistä lie tullutkaan noihin pumppuihin. ei sillä ole mitään tekemistä oikean ruiskuennakon kanssa.
Se on tullut siitä että pumppu ajoitetaan ajoitustyökalulla kyseiseen lukemaan (jos on ilmoitettu 14 jykk, voi vaihdella puoli astetta). Helppoa, ja varmasti toimii kuten pitää ellei joku osaamaton ole rikkonut pumppua.
Pumpussa on sisällä mekaaniselle ajoitustyökalulle yksi kohta missä se lukitsee pumpun --> silloin ka-pyörällä 14 astetta jykk niin pumppu on kohdallaan. Jartuon valokuvassa ajoitustyökalu on paikallaan pumpussa.
Itse olen käyttänyt merkkivalolla ajoituskohdan osoittavaa työkalua, vielä kätevämpi.

Superturbojen pumpuista ja niiden ajoittamisesta en tiedä mitään, mutta eipä se tähän aiheeseen kuulukaan.
A kirjoitti:Tässä "Jarmolle" Sori :wink:

http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 2&t=126965" onclick="window.open(this.href);return false;

T: Artsi.
Nonni, taas on opittu uutta!
Perheessä:
X 243 EQB 250 -23
C 126 500 SEC-89
ex
S 203 C 200 CDI -05
S 205 C 220 CDI -15
S 204 C 350 CDI -09
S 212 200 CDI -11
W 208 CLK 320 -99
W 211 E 220 cdi -05
S 210 E 220 cdi -02
S 202 c 180 -99
Avatar
Nozki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3814
Liittynyt: Ma 16.08.2010 16:29
Paikkakunta: Länsi-Suomessa

Re: 124:sen tehdas uusi pumppu... KUVA

Viesti Kirjoittaja Nozki »

tahtoomersun kirjoitti: ...
Nonni, taas on opittu uutta!
Juu, paljon faktaa ja lisäksi puutaheinää, kuten:
joonaskoski kirjoitti: Vaparin pumppu se on. RS 177
Turbon pumppu on merkinnätään ja morkoolin suhteen erilainen.
...mutta siitä nyt ei kannata sen kummemmin välittää. Ei oo väliä, googlettaako tyyppikilvestä ylimmän rivin vai alimman rivin numero/kirjainsarjan, niin ei jää kovin epäselväksi, että se nimenomaan on turbomoottorin pumppu. Eihän tuolla tässä kohdassa muuten niin väliä ole, mutta sillä nyt vaan, ettei jää väärää käsitystä asiasta, kun tätä keskustelua joku lukee nyt tai myöhemmin.

Se nyt tietysti on totta, että joissain turbokoneissa on merkinnältään ja morkoolin osalta eri näköisiä pumppuja, mutta se nyt ei oikein tähän liity yhtään millään tavalla.
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Vastaa Viestiin