SBC tai SBF 107:aan

Kaikki 25+ vuotiaita Mersun mallisarjoja koskeva keskustelu.
Avatar
Adventurer
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 294
Liittynyt: La 26.11.2005 16:06
Paikkakunta: Joensuu

SBC tai SBF 107:aan

Viesti Kirjoittaja Adventurer »

Olen tässä jo alkanut kyllästymään D-jetti 450 SL:äni jatkuviin pikkuongelmiin, aneemiseen suorituskykyyn, viritysosien täydelliseen puuttumiseen, varaosien järettömiin hintoihin ja ruvennut suunnittelemaan sopivassa välissä koko voimalinjan korvaamista esim. Chevyn tai Fordin pikkulohkolla ja sopivalla askilla. Molemmista koneista saa edullisesti kiitettäviä teholukuja ja tarjonta on valtaisa.
Maailmalla näitä konversioita on tehty mutta varsin vähän löyisin materiaalia.

107:n konehuoneessa kyllä tilaa näyttäisi olevan, onhan sillä järkytävän kokoinen möhkäle, kunhan öljypohjan ja suodattimen saa eteen.
Vaihteiston tarvitsema tila askarruttaa ja laatikon takaripustus.

Onko kellä kokemuksia pohjolassa vastaavista swapeista?
Ei tarvitsisi keksiä pyörää uudelleen.
Ranex
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 372
Liittynyt: La 09.04.2005 20:35
Paikkakunta: joensuun kuppeessa, gulffin takana.

Re: SBC tai SBF 107:aan

Viesti Kirjoittaja Ranex »

tätähän mie jo 10v sitten sulle ehdotin, nyt v8 on mennyttä aikaa, eikun vaan OM606 turbolla ja vahvistetulla automaattilaatikolla, niin lystiä piisää kohtuu kustannuksin, jos taas tiisselöinti ei kiinnosta, niin japsellilla on kohtuu hintaisia tehokkaita kuutosia. Hevosvoimat on hintasuhteeltaan edullisempia kuin kasista otettuna.

http://www.peachparts.com/shopforum/die ... 107-a.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5246
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: SBC tai SBF 107:aan

Viesti Kirjoittaja S202 »

606 on niin 2000 lukua :D Eihän kasin mörinää korvaa mikään. Kuminpolttoon ja varttimailille on toisenlaiset vehkeet :problem:
S124 300TE
S211 E500
Matti Äyräväinen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 151
Liittynyt: Ma 24.11.2003 14:47

Re: SBC tai SBF 107:aan

Viesti Kirjoittaja Matti Äyräväinen »

Adventurer kirjoitti:Olen tässä jo alkanut kyllästymään D-jetti 450 SL:äni jatkuviin pikkuongelmiin, aneemiseen suorituskykyyn, viritysosien täydelliseen puuttumiseen, varaosien järettömiin hintoihin ja ruvennut suunnittelemaan sopivassa välissä koko voimalinjan korvaamista esim. Chevyn tai Fordin pikkulohkolla ja sopivalla askilla. Molemmista koneista saa edullisesti kiitettäviä teholukuja ja tarjonta on valtaisa.
Maailmalla näitä konversioita on tehty mutta varsin vähän löyisin materiaalia.

107:n konehuoneessa kyllä tilaa näyttäisi olevan, onhan sillä järkytävän kokoinen möhkäle, kunhan öljypohjan ja suodattimen saa eteen.
Vaihteiston tarvitsema tila askarruttaa ja laatikon takaripustus.

Onko kellä kokemuksia pohjolassa vastaavista swapeista?
Ei tarvitsisi keksiä pyörää uudelleen.
Moi,

Kokemusta ei ole juuri tuosta kopasta mutta W111:stä kyllä.

Rahan säästäminen on huono peruste suunnittelemallesi swapille. SBC ei ole halpa virittää (Fordista puhumattakaan) jos tavoitteenasi on toimintavarma moottori. SBC:hen saa halpoja osia mutta hyvää ja halpaa ei ole olemassakaan. Kyllä halvoista osista kasatussa moottorissakin voi olla voimaa mutta kuinka kauan?

Jos lähtisin pilaamaan 107:aa ristisiitoksella, valitsisin jonkun GM:n LS-moottorin (alumiinilohkoisen). Vakiokuntoisena (+300 hv DIN)näillä pääsee pitkälle ja pienellä kulutuksella. Jos mielii isoja tehoja, menee näissäkin paljon osaa vaihtoon (mm. pulverista puristetut kiertokanget ja hypereunukkimännät). Tätä R107 mallia on valmistettu niin paljon, että niitä riittää pilattavaksikin. Hyvää en kuitenkaan lähtisi pilaamaan.

Vaihteistolle joudut varmasti tekemään tilaa. Orkkisperän kestävyys tulee jossain vastaan.

Homma ei tule olemaan helppo eikä halpa. Toivottavasti pystyt tekemään paljon itse. Go for it.

Miten olisi D-jetin tilalle vaikka MoTec?

Matti
280 SL -70
Continental MK II -57
AAR Cuda
DB 990 Selectamatic -66
VW Polo 1,3 CL -92
racer123
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 413
Liittynyt: Pe 20.06.2014 18:59

Re: SBC tai SBF 107:aan

Viesti Kirjoittaja racer123 »

Varteenotettavia vaihtoehtoja olisi myös M119 ja M113, jos 8-pyttyistä haetaan. Toisaalta M120-pattejakin saa jo järkevään rahaan ja olisihan se V12 R107 leuhka 8)
Tähdelliset: S211 E270CDI, W210 E420, W124 230E turbo, C123 230CE (kv), W123 240D
Star C4 Tampereella, sopii vuosimalleihin '93-'20. Yhteys YV.
mihkali
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 69
Liittynyt: Ti 11.08.2015 15:42

Re: SBC tai SBF 107:aan

Viesti Kirjoittaja mihkali »

noniin...mieli tekisi kirota hartaasti :lol: :lol: siun juilakkeen takia pit nousta kesken unien sängystä.....sinun pohtimassa ongelmassa on vain pari muuttujaa.A.paljonko haluat käyttää projektiin rahaa???B.voimaa vai luotettavuutta??vain pari muuttujaa...sähköt??(pari päivää töitä seon sit siinä)MUTTTA MUTTA!!!haluatko säilyttää vanhan vaihteiston...jos haluat niin jenkeistä tilaukseen sopiva vaihteisto adapteri,und thats it....tai sitten ei????? käsittääkseni nykyisin ei moottorin kannattimia niin vain hitsailla :cry: :cry: seon ainoa varteen otettava ongelma+etu akseli painot yms...pikkuseikat.mutta pelko pois kyllä niille tekijä löytyy....jos rohkenen pyytää niin käy ensin katsastus konttorilla mitä on mahdollista tehdä.niin katsellaan sitten mitä tuolta offi puolelta apuja löytys.ps.vain käteis maksu jos firmalle niin alvi,t mukana. mutta oletko mieltänyt ajatusta siitä että jossain,,,old taimer.miittingisä sut noitana polttavat???laita yv.niin katellaan sulle tekijä.PS.miksi suomalainen työmies on niiiiin ylivertainen muitten maitten insinööööreihin nähden......kun osaa tehdä immeisen toisen sissään ilman valoja.ps2 sohvalla nukutaan kuukautiset koko perheen ongelma :D
Ranex
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 372
Liittynyt: La 09.04.2005 20:35
Paikkakunta: joensuun kuppeessa, gulffin takana.

Re: SBC tai SBF 107:aan

Viesti Kirjoittaja Ranex »

http://www.nettiauto.com/mercedes-benz/slc/8018072" onclick="window.open(this.href);return false; tuossa on jo tehtynä mersulainen swappi
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13284
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: SBC tai SBF 107:aan

Viesti Kirjoittaja karra »

Ranex kirjoitti:http://www.nettiauto.com/mercedes-benz/slc/8018072 tuossa on jo tehtynä mersulainen swappi
Tuohan on siis mersufoorumilainen swappi eli "sepulaakeri" :D

Mites jos vaihtas sen D-Jetin vaan K-jettiin (kaikkine hilppeineen) ? Tai pudottais nokalle eurotehoisen 560-koneen kuten Porvoossa on tehty?
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
priuttan
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 170
Liittynyt: Ke 15.05.2013 21:52

Re: SBC tai SBF 107:aan

Viesti Kirjoittaja priuttan »

Minulla on tuossa 450 SL -76 mersussa M117 500 kone ja sen jatkona 4-vaiheinen laatikko. Kone on tiettävästi
noin 86-89 vuosimallin 500 S mersusta. Paketti on hyvä ja toimiva, muutoksia on pitänyt tehdä jonkin verran.
Uskilla on erittäin hyvä lista, että mitkä asiat pitää tehdä tuon muutoksen tiimoilta, mm. öljypohjan vaihto, suodatin
jalka, laatikonperä, jotta saa mittarin toimimaan jne.

-pekka-
MB 450 SL R107
Avatar
Adventurer
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 294
Liittynyt: La 26.11.2005 16:06
Paikkakunta: Joensuu

Re: SBC tai SBF 107:aan

Viesti Kirjoittaja Adventurer »

Kyllä no kaikki vajaasylinteriset ja Mersun omat koneet ovat niin epämukavuus alueella. 5 litran koneswappi kävi joskus mielessä mutta ei enää puissa kasva nekään ja niiden komponentit ja törmätään samaan samoihin seikkoihin (vaikeuksiin) kuin muidenkin MB:n koneiden kanssa.
En minä SBC:llä mitään 500 euron 305:ta tarkoita. Tasan tarkkaan on tiedossa mitä uusi tai vanha motti maksaa ja sen virittäminen.
Nuo 450:n tehot on jo valmiina ja ylikin Jimin pikkulohko kaseissa ja pelkällä nokka/imusarja/kaasari-paketilla saa 50% tehoa lisää. Kulutus ei ole mikään pointti kun se jää kuitenkin kaikissa vaihtoehdoissa nykyistä pienemmäksi. Ei tässä nyt mitään mieletöntä asfaltin rutistajaa olla haikailemassa.
Mutta teen mieluummin old-skoolia valtavan jälkituotannon suosimaa tekniikkaa kuin jotain romulaanin moderneinta (niin 2000 luku) johon ei muutaman vuoden päästä löydy mitään osaa.

Laatikko nyt tietysti vaihtuu koneen mukana.

Itehän nämä on tehtävä. Eikä korvakkeiden muutokset ja leimaaminen konttorilla ole mikään ongelma. Eikä mitkään akselipainot voi vähempää katsureita meilläpäin kiinnostaa kun kaikki on tehty asiallisesti.
Lähinnä ideani olisi ensin tutkia mitä on tehty. Paljonko etupalkkia voi ohentaa, miten vaihteiston ripustukset yms. Ei tarvitsisi lähteä puhtaalta paperilta suunnittelemaan.
ja jotainhan tuossa jo olikin
Avatar
slsl77
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2031
Liittynyt: Su 31.10.2010 19:10
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: SBC tai SBF 107:aan

Viesti Kirjoittaja slsl77 »

Tässä linkissä laitetaan w123 jenkki V8 http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=157324" onclick="window.open(this.href);return false;

Löytyy muuten etupalkki, jos on tarvetta.
mb W115 240D-75
mb W107 sl 450/560-75
mb w123 300TDT-81
+varaosaautot
wese500
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 95
Liittynyt: Su 17.06.2012 20:53
Paikkakunta: Lahti

Re: SBC tai SBF 107:aan

Viesti Kirjoittaja wese500 »

Ranex kirjoitti:tätähän mie jo 10v sitten sulle ehdotin, nyt v8 on mennyttä aikaa, eikun vaan OM606 turbolla ja vahvistetulla automaattilaatikolla, niin lystiä piisää kohtuu kustannuksin, jos taas tiisselöinti ei kiinnosta, niin japsellilla on kohtuu hintaisia tehokkaita kuutosia. Hevosvoimat on hintasuhteeltaan edullisempia kuin kasista otettuna.

http://www.peachparts.com/shopforum/die ... 107-a.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Komppaan :clap: kyllähän 606 sopivalla vaihteistolla olis tuohon hyvä paketti ja ainakin osien hankinta ei tee tuskaa...kyllähän se mynämäkeläisellä höystetyn dieselin käynti on sulosointuja korvalle vaikka ei se kasikaan hullumpi ole.
190E 2,6 -89
190D 2.5 Turbo -91
300D Turbo -92
SK 1824 4X4 -96
Avatar
Adventurer
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 294
Liittynyt: La 26.11.2005 16:06
Paikkakunta: Joensuu

Re: SBC tai SBF 107:aan

Viesti Kirjoittaja Adventurer »

Ajoin muuten vielä aneemisempaa "urheiluautoa" männäviikolla. Kaveri oli ostanut 80-luvun 380 SL:n.
Nätisti se kävi ja tasaisesti kulki, niin tasaisesti, että satasen vauhdissa kaasun tallaaminen pohjaan ei tasaisuutta juuri häirinnyt. :lol:

Nyt kun olen asiaa vähän selvittänyt, niin SBC:n saa uutena Grate moottorina reiluun pariin tonniin. Siihen joku Lunatin 256/262 nokka herättää tehot ja toimii niin kaasarilla kuin TPI:llä. suodattimelle siirtosarja ja öljysumppu pitää siirtää eteen. Rälläköintiä ja hitsaamista. Haasteellisinta öljyputken vienti eteen ja tarvitsee tuen jostain runkolaakeripukista. TH700 laatikoita jatkeeksi reilusti saatavilla.
Kansien vaihdolla päästäänkin sitten tehoissa rutkasti eteenpäin suht. edullisesti.

SBF selvittely vielä kesken mutta sitä puoltaisi suodatin ja sumppu valmiiksi edessä. Tosin ei riittävästi eli sitäkin joutuisi muokkaamaan.
Matti Äyräväinen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 151
Liittynyt: Ma 24.11.2003 14:47

Re: SBC tai SBF 107:aan

Viesti Kirjoittaja Matti Äyräväinen »

Adventurer kirjoitti:Nyt kun olen asiaa vähän selvittänyt, niin SBC:n saa uutena Grate moottorina reiluun pariin tonniin. Siihen joku Lunatin 256/262 nokka herättää tehot ja toimii niin kaasarilla kuin TPI:llä. suodattimelle siirtosarja ja öljysumppu pitää siirtää eteen. Rälläköintiä ja hitsaamista. Haasteellisinta öljyputken vienti eteen ja tarvitsee tuen jostain runkolaakeripukista. TH700 laatikoita jatkeeksi reilusti saatavilla.
Kansien vaihdolla päästäänkin sitten tehoissa rutkasti eteenpäin suht. edullisesti.
Moi,

Midyear (C2) Veteissä sumppu on edessä. Veikkaisin kuitenkin pakosarjojen olevan öljypohjaa suurempi ongelma. Block huggereita voisi ehkä käyttää lähtökohtana. 7. sylinterin sytytystulppa saattaa osua ohjaussimpukkaan.

Nuo parin tonnin "laatikkomoottorit" kannattaa pitää vakiona. Ne on kasattu halvimmista (huonoimmista) osista ja näin ollen huonoin lähtökohta virittämiselle. Tuollaiseen kun vaihtaa nokan, jakopään, nostajat, tönärit, keinut, kannet ja imusarjan, fyrkkaa on mennyt melkein tuplasti. Alakerta on kuitenkin vielä vakioskeidaa.

Tarkoitus ei ole masentaa. Kuten tuossa aiemmin kirjoitin ihan hirveästi tässä ei säästä rahaa vs. Mesen koneen virittäminen. Luotettavuuskaan ei välttämättä parane tuollaisella Amerikan grate moottorilla, varsinkaan jos sitä viritetään.

Kannattaa siis miettiä mitä haluaa ja lähteä toteuttamaan visiota. Kustannukset voi sitten laskea myöhemmin...
280 SL -70
Continental MK II -57
AAR Cuda
DB 990 Selectamatic -66
VW Polo 1,3 CL -92
Avatar
Adventurer
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 294
Liittynyt: La 26.11.2005 16:06
Paikkakunta: Joensuu

Re: SBC tai SBF 107:aan

Viesti Kirjoittaja Adventurer »

Matti Äyräväinen kirjoitti:
Adventurer kirjoitti:Nyt kun olen asiaa vähän selvittänyt, niin SBC:n saa uutena Grate moottorina reiluun pariin tonniin. Siihen joku Lunatin 256/262 nokka herättää tehot ja toimii niin kaasarilla kuin TPI:llä. suodattimelle siirtosarja ja öljysumppu pitää siirtää eteen. Rälläköintiä ja hitsaamista. Haasteellisinta öljyputken vienti eteen ja tarvitsee tuen jostain runkolaakeripukista. TH700 laatikoita jatkeeksi reilusti saatavilla.
Kansien vaihdolla päästäänkin sitten tehoissa rutkasti eteenpäin suht. edullisesti.
Moi,

Midyear (C2) Veteissä sumppu on edessä. Veikkaisin kuitenkin pakosarjojen olevan öljypohjaa suurempi ongelma. Block huggereita voisi ehkä käyttää lähtökohtana. 7. sylinterin sytytystulppa saattaa osua ohjaussimpukkaan.

Nuo parin tonnin "laatikkomoottorit" kannattaa pitää vakiona. Ne on kasattu halvimmista (huonoimmista) osista ja näin ollen huonoin lähtökohta virittämiselle. Tuollaiseen kun vaihtaa nokan, jakopään, nostajat, tönärit, keinut, kannet ja imusarjan, fyrkkaa on mennyt melkein tuplasti. Alakerta on kuitenkin vielä vakioskeidaa.

Tarkoitus ei ole masentaa. Kuten tuossa aiemmin kirjoitin ihan hirveästi tässä ei säästä rahaa vs. Mesen koneen virittäminen. Luotettavuuskaan ei välttämättä parane tuollaisella Amerikan grate moottorilla, varsinkaan jos sitä viritetään.

Kannattaa siis miettiä mitä haluaa ja lähteä toteuttamaan visiota. Kustannukset voi sitten laskea myöhemmin...
No ensinnäkin kaikki osat tämä päivänä ovat niitä halvimpia osia, kiinassa tehtyjä. Sellaisia made in USA ei juuri ole olemassakaan kun kaikki on siirtäneet tuotannon Kiinaan josta myös Mersun osat tulevat. Noita Grate moottoreita asennetaan kymmeniin tuhansiin autoihin vuosittain ja porukka on tyytyväistä. 5,7 antaa sen 250 heppaa rautakansilla ja vakio-osilla ja siinä on n. 50% lisää 450:n tehoihin. Nokka ja imukansi on jäänyt ex. projekteista hyllyyn ja noiden moottoreiden osat maksaan ns. sienen verran kätettynä ja osia on ebayt täynnä. Ei tässä nyt mitään 700 hepan kiihdytysmoottoria rakennettaisi vaan otetaan koneesta ne tehot jotka siitä helposti saa eli n. 300 hp. Miksi uudet kannet, jakopää nostajat uuteen moottoriin? Meinaatko, että ne ovat jotenkin huonompia koneessa jolle annetaan takuukin? Alakerran vakioskeida pointtia en ymmärrä, 4-pulttinen alakerta.. en tiedä miten sen vahvemmaksi saisi tai pitäisi saada kun ei se koskaan niistä tehojen takia hajoa 2 pulttisestakaan. Edelleen puhun katumoottorista.

Mutta kerro ihmeessä miten parilla tonnilla tai vaikka neljällä otetaan tuosta 450 SL:stä +300 heppaa bolt on systeemein? Luotettavuutta en menisi nykyisellään kehumaan. Suurin osa Oldtimers-osaston kysymyksistä on ko koneen D-jet systeemiin käynti- ja käyttöongelmista jotka tuskin paranevat virittelyjen myötä. Itse rautahan on varmaan matalasta viritysasteesta johtuen pitkäikäistä. Vai tarkoitiko jotain muuta mesen moottoria?
Avatar
hismajestics
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1764
Liittynyt: La 16.10.2010 21:44
Paikkakunta: Helsinki

Re: SBC tai SBF 107:aan

Viesti Kirjoittaja hismajestics »

Adventurer kirjoitti: Mutta kerro ihmeessä miten parilla tonnilla tai vaikka neljällä otetaan tuosta 450 SL:stä +300 heppaa bolt on systeemein? ... Vai tarkoitiko jotain muuta mesen moottoria?
Tämä kiinnostaisi itseänikin.

Välillä on käynyt mielessä mistä ne kiksit oikein tulee jos hommaa jenkkikuristetun 450 W107, jossa sen ≈170 hp? Nämä ovat makuasioita ja omaan makuuni sopii paremmin W107, jossa on tarpeeksi suorituskykyä. Ilmeisesti se sitten tarkoittaa jenkkimoottoria :?:
//johannes

---------------------
250CE -72 M104 3,2L

Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709

http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
Matti Äyräväinen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 151
Liittynyt: Ma 24.11.2003 14:47

Re: SBC tai SBF 107:aan

Viesti Kirjoittaja Matti Äyräväinen »

[quote="Adventurer

No ensinnäkin kaikki osat tämä päivänä ovat niitä halvimpia osia, kiinassa tehtyjä. Sellaisia made in USA ei juuri ole olemassakaan kun kaikki on siirtäneet tuotannon Kiinaan josta myös Mersun osat tulevat. Noita Grate moottoreita asennetaan kymmeniin tuhansiin autoihin vuosittain ja porukka on tyytyväistä. 5,7 antaa sen 250 heppaa rautakansilla ja vakio-osilla ja siinä on n. 50% lisää 450:n tehoihin. Nokka ja imukansi on jäänyt ex. projekteista hyllyyn ja noiden moottoreiden osat maksaan ns. sienen verran kätettynä ja osia on ebayt täynnä. Ei tässä nyt mitään 700 hepan kiihdytysmoottoria rakennettaisi vaan otetaan koneesta ne tehot jotka siitä helposti saa eli n. 300 hp. Miksi uudet kannet, jakopää nostajat uuteen moottoriin? Meinaatko, että ne ovat jotenkin huonompia koneessa jolle annetaan takuukin? Alakerran vakioskeida pointtia en ymmärrä, 4-pulttinen alakerta.. en tiedä miten sen vahvemmaksi saisi tai pitäisi saada kun ei se koskaan niistä tehojen takia hajoa 2 pulttisestakaan. Edelleen puhun katumoottorista.

Mutta kerro ihmeessä miten parilla tonnilla tai vaikka neljällä otetaan tuosta 450 SL:stä +300 heppaa bolt on systeemein? Luotettavuutta en menisi nykyisellään kehumaan. Suurin osa Oldtimers-osaston kysymyksistä on ko koneen D-jet systeemiin käynti- ja käyttöongelmista jotka tuskin paranevat virittelyjen myötä. Itse rautahan on varmaan matalasta viritysasteesta johtuen pitkäikäistä. Vai tarkoitiko jotain muuta mesen moottoria?[/quote][/quote]




Moi,

Ihan turhaan olet loukkaantunut. Olen vain yrittänyt neuvoa sinua

Kiinasta saa juuri sellaista laatua kuin tilaa. Amerikasta taas ei saa aina sitä mitä tilaa.

Kirjoitit tuossa aiemmin saavasi reiluun pariin tonniin grate moottorin, johon vaihtaisit nokan ja mahdollisesti kannet. Vaihtotarve tuli siis sinulta. Nelipulttisten pikkulohkojen hinnat ovat lähempänä kolmea kuin kahta tonnia (tai sitten sinulla on todella hyvä kanava sellaisen hankintaan). Oletin siis kyseessä olevan hinnat alkaen 2-bolt moottori. Grate moottoreissa ei ole yhtään hevosvoimaa ilman imu-/pakosarjoja + bensakamoja. Nämä kaikki tulevat siis lisäkustannuksiksi. Kirjoituksistasi ei selvinnyt, että sinulle on kertynyt näitä osia edellisistä projekteistasi.

Koska sinulta ilmeisesti löytyy kokemusta SBC:sta, minun ei tarvinne kertoa, miksi parin tonnin laatikkomoottoriin kannattaa vaihtaa jakopää...

En ymmärrä tätä 2-4 kiloeurolla +300 hv orkkismoottorista kysymystä. En ole missään vaiheessa ollut vastaan SBC/MB ristisiitosta. Olen itsekin tehnyt sellaisen. Vaihtoehtoina minulla oli tuolloin Mesen 420:n kasi tai SBC. Kallistuin Letukkaan helppouden sekä räyhäkkyyden takia. Nyt ehkä tekisin toisin. Mersun koneen D-jetin vaihtaisin luonnollisesti MoTec:iin ja lähtisin rakentamaan alumiinilohkoisesta koneesta. Ristisiitoksen tullessa kyseeseen hommaisin Letukan LS-moottorin.

Väitän, että ennenkuin sinulla on +300 heppainen SBC:llä varustettu R107 ajossa, rahaa on kulunut vähintään 5 tonnia. Jos on yhtään sellainen fiilis, että raha vaikuttaa päätöksiin, kannattaa ostaa kerralla se viimeinen palikka. Kukaan ei maksa mitään niistä ylijääneistä, käytetyistä vakio-osista. Köyhällä ei ole varaa ostaa huonoa jne.... Ja onhan rautakantinen SBC ihan hemmetin nolo Mersussa.

350 SBC nelikurkkuisella kaasarilla ei aina tarkoita +300 hevosvoimaa ja alakerran nelipulttisuus ei tee autuaaksi. GM lupaa vakiolle 4-bolt lohkolle tehonkestoa 350 hp (Amerikan lyhytjalkaista). Kyllä näistä on otettu tuplastikin tuo ja on niitä joskus hajonnutkin. Mielestäni katuauton moottorin ei tarvitse olla" just ja just-kestää osista kasattu. Minulla on tällä hetkellä katuautossa GM:n rallein (Nascar) rautalohko, jolle tehdas lupaa tehonsietoa 700 hp. Lohkossa on paljon hyviä juttuja, joita vakiolohkossa ei ole.



Tsemppiä projektiin.
280 SL -70
Continental MK II -57
AAR Cuda
DB 990 Selectamatic -66
VW Polo 1,3 CL -92
Avatar
Adventurer
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 294
Liittynyt: La 26.11.2005 16:06
Paikkakunta: Joensuu

Re: SBC tai SBF 107:aan

Viesti Kirjoittaja Adventurer »

Sori Matti, jos annoin kuvan jostain ärtymisestä. Olen ärtynyt lähinnä tuohon 117:aan :) en sinun neuvoihisi.

Ei minulla mitään sen salaisempia ostopaikkoja uusille koneille ja osille ole kuin muillakaan.
https://www.summitracing.com/int/parts/ ... /overview/" onclick="window.open(this.href);return false;
Tuossa esim. Summitilla oleva alle kahden tonnin kone jossa 4 pulttinen alakerta, rullanokka ja vähän paremmat kannet 2049 dollarilla.
rahtia ja veroja tulee tietty se 500-800 päälle . Ei paljoa vaivaa kun motti on Hämeenlinnassa.

https://www.summitracing.com/int/parts/ ... /overview/" onclick="window.open(this.href);return false;
Tuossa on jo 430 hp mutta tallaista en etsi kun menee yli budjetin.

Oishan niitä LT-moottoreita ja muita...

Totta toki jos lähtee uusilla parasta palikoilla tekemään on 5000 pieni raha. Ehkä niin paljoa en laita ja tämä Grate, Goodwrench ja mitä ne ovatkaan moottorit ovat vain yksi vaihtoehto. Minulla on aikaa etsiä muitakin.
On nimittäin niin että monet haikailee vieläkin tehokkaampien ja modernimpien tehopakettien perään ja markkinoilla on kyllä laadukasta käytettyä tekniikkaakin. Minulla ei ole tämän Mersun tapauksessa mitään estettä tehdä konetta käytetyistä komponenteista tai siirtää sellaisenaan jotain toimivaa pakettia nokalle. Viimeksi ostin Camaron rullanokkakoneen 500:lla kaverilta joka halusi siitä vain TPI:n. Kone oli 11tkm sitten aukaisu ja hoonattu. Sain varsin edullisen voimalähteen 50-luvun letukkaan ja modifioin siihen vain performerin imukannen ja edelbrockin kaasarin jotka maksoivat tyyliin 150-200 euroa.
Kyllä minä koen esim. Mopareita ja Mersujakin rakentaneena että SBC osat ovat halpoja, ja tarjonta valtaisa, sen kun vaan arpoo ne parhaat.

En tiedä kumpi on nolompaa, SL jonka alkuperäinen kone useimmiten käy niin rikkaalla että ympärillä olijat meinaa pyörtyä, pitää pelata lähteekö kuumana käyntiin vai kasteleeko tulpat. Äänimaailma onnetonta pörinää ja oikein mitään ei tapahdu jos yrittää kaivella niitä aneemisia tehoja esille. Siihen verrattuna rautakantinen, pieniruokainen, suht.tehokas ja helppohoitoinen jenkki SBC ei suuresti nolota.
Tietysti jos olisi edullinen keino saada tuo 117 kone antamaan ulos vaikka 250 heppaa, reagoimaan paremmin kaasuun ja toimimaan enemmän kuin pyhättömän viikon, niin mikä ettei..
Matti Äyräväinen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 151
Liittynyt: Ma 24.11.2003 14:47

Re: SBC tai SBF 107:aan

Viesti Kirjoittaja Matti Äyräväinen »

Adventurer kirjoitti:Sori Matti, jos annoin kuvan jostain ärtymisestä. Olen ärtynyt lähinnä tuohon 117:aan :) en sinun neuvoihisi.

Ei minulla mitään sen salaisempia ostopaikkoja uusille koneille ja osille ole kuin muillakaan.
https://www.summitracing.com/int/parts/ ... /overview/" onclick="window.open(this.href);return false;
Tuossa esim. Summitilla oleva alle kahden tonnin kone jossa 4 pulttinen alakerta, rullanokka ja vähän paremmat kannet 2049 dollarilla.
rahtia ja veroja tulee tietty se 500-800 päälle . Ei paljoa vaivaa kun motti on Hämeenlinnassa.

https://www.summitracing.com/int/parts/ ... /overview/" onclick="window.open(this.href);return false;
Tuossa on jo 430 hp mutta tallaista en etsi kun menee yli budjetin.

Oishan niitä LT-moottoreita ja muita...

Totta toki jos lähtee uusilla parasta palikoilla tekemään on 5000 pieni raha. Ehkä niin paljoa en laita ja tämä Grate, Goodwrench ja mitä ne ovatkaan moottorit ovat vain yksi vaihtoehto. Minulla on aikaa etsiä muitakin.
On nimittäin niin että monet haikailee vieläkin tehokkaampien ja modernimpien tehopakettien perään ja markkinoilla on kyllä laadukasta käytettyä tekniikkaakin. Minulla ei ole tämän Mersun tapauksessa mitään estettä tehdä konetta käytetyistä komponenteista tai siirtää sellaisenaan jotain toimivaa pakettia nokalle. Viimeksi ostin Camaron rullanokkakoneen 500:lla kaverilta joka halusi siitä vain TPI:n. Kone oli 11tkm sitten aukaisu ja hoonattu. Sain varsin edullisen voimalähteen 50-luvun letukkaan ja modifioin siihen vain performerin imukannen ja edelbrockin kaasarin jotka maksoivat tyyliin 150-200 euroa.
Kyllä minä koen esim. Mopareita ja Mersujakin rakentaneena että SBC osat ovat halpoja, ja tarjonta valtaisa, sen kun vaan arpoo ne parhaat.

En tiedä kumpi on nolompaa, SL jonka alkuperäinen kone useimmiten käy niin rikkaalla että ympärillä olijat meinaa pyörtyä, pitää pelata lähteekö kuumana käyntiin vai kasteleeko tulpat. Äänimaailma onnetonta pörinää ja oikein mitään ei tapahdu jos yrittää kaivella niitä aneemisia tehoja esille. Siihen verrattuna rautakantinen, pieniruokainen, suht.tehokas ja helppohoitoinen jenkki SBC ei suuresti nolota.
Tietysti jos olisi edullinen keino saada tuo 117 kone antamaan ulos vaikka 250 heppaa, reagoimaan paremmin kaasuun ja toimimaan enemmän kuin pyhättömän viikon, niin mikä ettei..
Moi,

Huomasitko, että tuo halvempi moottori ei ole tehdasuusi vaan kunnostettu käytetystä? Toisessa ei erikseen mainittu lohkon olevan uusi eli todennäköisesti myös se on tehty vanhaan lohkoon. Tämä jälkimmäisessä on 3.75" iskuinen ulkoisesti tasapainotettu strokerkampura. Dampperi ja vauhtitpyörä/flexplate ei kuitenkaan kuulu settiin. Tätä konetta ei siis ole tasapainotettu kuin teoreettisella tasolla. Lisäksi veivit ovat vakiot 5,7" (pidemmät olisi mainittu), joilla veivin ja iskun suhteeksi tulee surkea 1.52. Ei todellakaan voi suositella.

Kun heitin tuon väitteen yli viidestä tonnista mielessäni oli juuri tuo hinnat alkaen SBC. Auton ajokuntoon saattamiseen tarvitaan paljon tuon laatikkomoottorin lisäksi: Bensa- ja sytkäkamat, apulaitteet, moottorityynyt, vesiletkuja jne.. Jos et sovita moottoria Mesen vaihteistoon niin lista pitenee. Pikkusälään menee yllättävän paljon rahaa.

Tuo nolous on vain minun mielipide. Jos päädytään käyttämään maailman yleisintä ja halvintaV8 moottoria Mersussa, mielestäni siinä pitää olla munaa ja siihen ei nämä rautakasat riitä....
280 SL -70
Continental MK II -57
AAR Cuda
DB 990 Selectamatic -66
VW Polo 1,3 CL -92
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Re: SBC tai SBF 107:aan

Viesti Kirjoittaja unski »

En halua millään pilata hyvää viritysmeininkiä....Jos haluat antaa Mersulle vielä mahdollisuuden, niin esim jäsen SLS77:llä näytti olevan euro-speksien 450:nen myynnissä. Siihen D-jetin tilalle K-jetin imusarja ja hilppeet, jostain varmasti toimivasta moottorista sytytysosineen. Sitten kokonaan uudet suuttimet, uusi pumppu ja paineakku pa-linjaan. Silloin koneessa on tosin vain 225 hp, mutta ainakin oman kokemuksen mukaan, tuo paketti on yllättävänkin peruspirteä ja toimintavarma...tosin tätä taitaa olla ehdotettukin ainakin kertaalleen. Eikä tarvisi vaihtaa mitään korvakoita tai rakennella pakosarjoja.

Itselläni on sitten hieman monimutkaisempi setti, 10:1 puristeinen 420:nen vanhemmilla, mekaanisilla nokilla, K-jetillä ja uudemmalla sytytyksellä ja 722.3 4-v automaatilla Olen nyt ajellut sillä vissiin vähintään 25000tkm. ilman mitään ongelmaa ja voin sanoa, että ei tuo ainakaan laiska ole....eikä mikään kamala syöppökään, kaupungissa alle 14l/100km.

Mutta tämä nyt oli sivujuonne vain...mikäli se on SBC, niin sitten se on se. :)

Timppa
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Avatar
Lassard
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 65
Liittynyt: Su 30.12.2007 17:19

Re: SBC tai SBF 107:aan

Viesti Kirjoittaja Lassard »

Jos Amerikkaa kohti pitäisi mennä, niin kallistuisin LS-pataan, tai vielä mieluummin 5.7 Hemiin... Hemi ei tunnu ollenkaan niin nololta Mesen pellin alla kuin se 55-9? valmistettu perus-pikkulohko. Ehkä Hemin lootakin on meseperäinen.
BHN
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 317
Liittynyt: To 20.06.2013 10:14

Re: SBC tai SBF 107:aan

Viesti Kirjoittaja BHN »

Adventurer kirjoitti: En tiedä kumpi on nolompaa, SL jonka alkuperäinen kone useimmiten käy niin rikkaalla että ympärillä olijat meinaa pyörtyä, pitää pelata lähteekö kuumana käyntiin vai kasteleeko tulpat. Äänimaailma onnetonta pörinää ja oikein mitään ei tapahdu jos yrittää kaivella niitä aneemisia tehoja esille. .
Tärkeintähän on se mielikuva mitä annat ulkopuoliselle. V8 moottori, iso kulutus, kova ääni ja savutus on tae valtavista tehoreserveistä. Ja kun tulee puhe hevosvoimista käännät sujuvasti keskustelun toisaalle.
Avatar
Adventurer
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 294
Liittynyt: La 26.11.2005 16:06
Paikkakunta: Joensuu

Re: SBC tai SBF 107:aan

Viesti Kirjoittaja Adventurer »

BHN kirjoitti:
Adventurer kirjoitti: En tiedä kumpi on nolompaa, SL jonka alkuperäinen kone useimmiten käy niin rikkaalla että ympärillä olijat meinaa pyörtyä, pitää pelata lähteekö kuumana käyntiin vai kasteleeko tulpat. Äänimaailma onnetonta pörinää ja oikein mitään ei tapahdu jos yrittää kaivella niitä aneemisia tehoja esille. .
Tärkeintähän on se mielikuva mitä annat ulkopuoliselle. V8 moottori, iso kulutus, kova ääni ja savutus on tae valtavista tehoreserveistä. Ja kun tulee puhe hevosvoimista käännät sujuvasti keskustelun toisaalle.
No juuri näin on joutunut tekemään :D Kerran käänsin aiheen käyttöautoni 1,5 litran ecoboost moottoriin jossa on enempi löylyä kuin tässä V8:ssa :D
Avatar
Adventurer
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 294
Liittynyt: La 26.11.2005 16:06
Paikkakunta: Joensuu

Re: SBC tai SBF 107:aan

Viesti Kirjoittaja Adventurer »

unski kirjoitti:En halua millään pilata hyvää viritysmeininkiä....Jos haluat antaa Mersulle vielä mahdollisuuden, niin esim jäsen SLS77:llä näytti olevan euro-speksien 450:nen myynnissä. Siihen D-jetin tilalle K-jetin imusarja ja hilppeet, jostain varmasti toimivasta moottorista sytytysosineen. Sitten kokonaan uudet suuttimet, uusi pumppu ja paineakku pa-linjaan. Silloin koneessa on tosin vain 225 hp, mutta ainakin oman kokemuksen mukaan, tuo paketti on yllättävänkin peruspirteä ja toimintavarma...tosin tätä taitaa olla ehdotettukin ainakin kertaalleen. Eikä tarvisi vaihtaa mitään korvakoita tai rakennella pakosarjoja.

Itselläni on sitten hieman monimutkaisempi setti, 10:1 puristeinen 420:nen vanhemmilla, mekaanisilla nokilla, K-jetillä ja uudemmalla sytytyksellä ja 722.3 4-v automaatilla Olen nyt ajellut sillä vissiin vähintään 25000tkm. ilman mitään ongelmaa ja voin sanoa, että ei tuo ainakaan laiska ole....eikä mikään kamala syöppökään, kaupungissa alle 14l/100km.

Mutta tämä nyt oli sivujuonne vain...mikäli se on SBC, niin sitten se on se. :)

Timppa
Joo, ei mikään ole poissuljettu. Ongelma on aneeminen ja epäluotettava moottori ja siihen vain pitää saada joku ratkaisu. Talissa tosin pari muuta projektia joista toinen iso, joten ei vielä lähikuukausina edes mahdollista aloittaa.
Avatar
Adventurer
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 294
Liittynyt: La 26.11.2005 16:06
Paikkakunta: Joensuu

Re: SBC tai SBF 107:aan

Viesti Kirjoittaja Adventurer »

racer123 kirjoitti:Varteenotettavia vaihtoehtoja olisi myös M119 ja M113, jos 8-pyttyistä haetaan. Toisaalta M120-pattejakin saa jo järkevään rahaan ja olisihan se V12 R107 leuhka 8)
Millainen olisi M113 5.0 moottori kokonsa puolesta 107:n kone huoneeseen?
Sellainen olisi edullisesti tarjolla, puuttuu tosin ecu.
Mitä mahdollisia ongelmia se sovittamisen kanssa olisi? Mulla kun ei ole käsitystä ko möhkäleen koosta vielä.
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13284
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: SBC tai SBF 107:aan

Viesti Kirjoittaja karra »

Adventurer kirjoitti:
racer123 kirjoitti:Varteenotettavia vaihtoehtoja olisi myös M119 ja M113, jos 8-pyttyistä haetaan. Toisaalta M120-pattejakin saa jo järkevään rahaan ja olisihan se V12 R107 leuhka 8)
Millainen olisi M113 5.0 moottori kokonsa puolesta 107:n kone huoneeseen?
Sellainen olisi edullisesti tarjolla, puuttuu tosin ecu.
Mitä mahdollisia ongelmia se sovittamisen kanssa olisi? Mulla kun ei ole käsitystä ko möhkäleen koosta vielä.
Onhan se tungettu Gee mersuunkin, konepelti on itse asiassa saman muotoinen kuin sataseiskassa :D

Kuva

Voisin kuvitella että (W460) autoa suunnitellessaan Steyr-Puch ei sinne kasipannua ajatellut ja mersuhan sen teki vasta W463 mallissaan. En tiedä onko uudemmassa sitten runkoaiset ym jutut leveämmällä.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
Adventurer
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 294
Liittynyt: La 26.11.2005 16:06
Paikkakunta: Joensuu

Re: SBC tai SBF 107:aan

Viesti Kirjoittaja Adventurer »

No enempi huolettaa öljypohja/etupalkki/tulipelti kombinaatio.
Ei kovin radikaaleja rälläköinteja kehtaisi muutan valmiiseen autoon tehdä.
Avatar
Antti M.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1064
Liittynyt: Ti 28.09.2004 09:57
Paikkakunta: Pietarsaari
Viesti:

Re: SBC tai SBF 107:aan

Viesti Kirjoittaja Antti M. »

Jos 250-300heppaa riittäs niin mää valitsisin varmaan tieksi ottaa sen ulos tuosta M117sta(tai sitte modernimpaa jenkkitekniikkaa LS tai Hemi). Ostais 560sen koneen ja siitä sisuskalut ja kannet tuohon 450seen(ois rautalohko ja toisekseen ei tarvis sovitella laatikkoakaan) tosin en tiiä voiko noita alulohkon alkuperäsiä mäntiä ja renkaita käyttää rautalohkon kans(jos ei, niin sitte käyttää vaikka sitä alulohkoa ja sovittaa lootan tai vaihtaa 722.3seen). Kansille kevyt porttaus, nokat hiottavaks, vanhemman mallin venttiilinvälyksentasaajat, peltisarjat ja megasquirt tms. jne. ja normaaliremontti koneelle tarpeen mukaan toki. Käyttövarma paketti ku tekee huolella ja tehotavoite pitäis ylittyä kevyesti. Tosin ilmainen tie tuokaan ei toki oo ja hinta riippuu paljon lähtökohdan kunnosta, koneistukset maksaa ja jotkin osat on vähä hakusalla, mutta kyllä niitä vielä löytyy kohtuuhintaan. Just sain ite M117kan valmiiksi niin on vähä näppituntumaa kustannuksista ja miten osia löytyy.
Millhill Performance
-Built With Pride-
Avatar
Adventurer
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 294
Liittynyt: La 26.11.2005 16:06
Paikkakunta: Joensuu

Re: SBC tai SBF 107:aan

Viesti Kirjoittaja Adventurer »

Unski oli joskus tehnyt listan kaikista asioista kun SL:n koneeksi vaihdetaan esim SEL:n 5 litrainen M117.
En vaan löydä sitä mistään. Voisko joku linkittää sen tähän?
Ois tiedossa -87 SEC:n 500 nen kone ja laatikko
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Re: SBC tai SBF 107:aan

Viesti Kirjoittaja unski »

http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... ilit=+W107" onclick="window.open(this.href);return false;

Kannattaa kiinittää huomiota bensalinjoihin, D-jetti on 2bar systeemi ja K-jetti 5.5bar. Siitten myöskin siihen, että -87 on jo KE-jetti. Se kannattaa melkein muuttaa K-jetiksi, niin säästyy vähän sähkötöitä.

Timppa
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Vastaa Viestiin