holset hx35 ja E290TD

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
Vastaa Viestiin
É290TD
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 5
Liittynyt: Ke 04.01.2012 16:16

holset hx35 ja E290TD

Viesti Kirjoittaja É290TD »

rupeaisin kyseleen et onko mitenkä vaativa homma laittaa W210 2,9turbodiisseliin tuo holset hx35.
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5572
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: holset hx35 ja E290TD

Viesti Kirjoittaja S202 »

Eikai se mitenkään erityisen vaativa, pakosarjan kun vaihtaa 250turbodieselistä niin sopii kai suoraan siihen laippaan.
S124 300TE
W124 300D
Avatar
Siekkinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3171
Liittynyt: Ma 14.11.2011 00:39
Paikkakunta: Kuopio

Re: holset hx35 ja E290TD

Viesti Kirjoittaja Siekkinen »

250dt:ssä on kolmiolaippa. Hx35 laippa on suorakaiteen muotonen t3 laippa. En tuota autoa tunne mutta jos tila riittää niin ei kai se sitten ole ongelma. Syöttöjä tarviit vaan reilusti lisää.
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
É290TD
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 5
Liittynyt: Ke 04.01.2012 16:16

Re: holset hx35 ja E290TD

Viesti Kirjoittaja É290TD »

onhan siinä 290:ssä kolmio pakosarjan ja turbon välinen liitos
ja eikö se holset vielä vaadi jaetun ulostulon pakosarjalta.?
eli kalliisks varmaan tulee tuo virittäminen ku pitää lastu ostaa ja varmaa teetättää pakosarja ja mitä muita sovikkeita lienekkää vielä.,,,
Avatar
Siekkinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3171
Liittynyt: Ma 14.11.2011 00:39
Paikkakunta: Kuopio

Re: holset hx35 ja E290TD

Viesti Kirjoittaja Siekkinen »

É290TD kirjoitti:onhan siinä 290:ssä kolmio pakosarjan ja turbon välinen liitos
ja eikö se holset vielä vaadi jaetun ulostulon pakosarjalta.?
eli kalliisks varmaan tulee tuo virittäminen ku pitää lastu ostaa ja varmaa teetättää pakosarja ja mitä muita sovikkeita lienekkää vielä.,,,
Kyllä ainakin tuossa mallissa on jaettu pakopesä eli vaatii jaetun laipan. Tai ei se kyllä pakollinen ole mutta kannattaa laittaa että herää paremmin. Ja tuon turbon kanssa ei voi laittaa varsinaista lastua vaan auto pitää ohjelmoida ihan tuolle turbolle sopivaks. Pakosarjaan löytyy ulkomailta muutoslaippoja jotka vaan pultataan kiinni pakosarjaan ja sitten vaan turbo paikalleen. Alle 100 euroa maksaa ebayssa. En oo kyllä varma onko tuohon kolmiolaippaan sopivaa mutta kannattaa kahtoa. Sitten öljynpaluu pitää muokata mutta siihen ei letku maksa paljoa. Ja öljynpaineputki pitää myös uusia eikä sekään paljoa maksa ja on helppoa kun laittaa teräspunosletkua. Downpipe menee myös uusiks eikä yllättäen sekään ole kallista. Turbo on uutena sen 700 euroa, pakosarjan muutoslaippa noin 60 euroa, ohjelmointi ammattilaisella 600 euroa, putket ja letkut sun muut tarvikkeet noin 50-70 euroa. Niin ja ainakin ahtoputken lähön joutuu muokkaamaan :D ja iso cooleri on aika tarpeellinen mutta ei pakollinen..
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8797
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Re: holset hx35 ja E290TD

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

250turboD:ssä on turbon laippa T25.

290:ssä kolmio

HX35:ssa pakopesästä riippuen yleensä T3
É290TD
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 5
Liittynyt: Ke 04.01.2012 16:16

Re: holset hx35 ja E290TD

Viesti Kirjoittaja É290TD »

ja tässä 290:ssä turbo on "alipaine" ohjattu sis se hukka portti nii mitenkäs se sitte sillä holsetilla käy.
ja paljonko suunnillee on heppoja tuon holsetin laittamisen ja ohjelmoinni jälkee ku vakiona 129hv ja vääntö 300nm
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5572
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: holset hx35 ja E290TD

Viesti Kirjoittaja S202 »

No sen kellon voi kaiketi muuttaa uuteen turboonki alipainetoimiseksi. Niin, tolla 250 tarkotin vanhempaa kapeekantista missä turbo on nelikulmaisella laipalla kiinni. Onkos 603tbo:n laippa T3? Kai tohon t25 laippaanki aika ison turbon saa. Eikö toi hx35 oo muutenki turhan iso ku ei siitä sähköpumpusta tai koko moottorista mahdottomia irti saa :roll:
S124 300TE
W124 300D
É290TD
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 5
Liittynyt: Ke 04.01.2012 16:16

Re: holset hx35 ja E290TD

Viesti Kirjoittaja É290TD »

minä e nuista laiposta paljoa tiiä mut ainaki kolmio laippa on tos mulla.. soitin tänää just yhtee turbo huoltoo ja kysyin niilt et mitä se suosittelee,
kun sanoin et 200 kaakkia ois suunnillee tarkotus repiä koneesta irti nii sano 2... garret gt32 ja holset hx35, ja holsetilla ylettää hepoissa pitemmälle nii sillä se vähä kiinnostas ja halvempi. ja garretila ei kuulemma mennä paljon ohi 200hepan..
vakio turbo tais olla garret gt25 en oo varma...
etrade
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1979
Liittynyt: Pe 01.01.2010 19:54

Re: holset hx35 ja E290TD

Viesti Kirjoittaja etrade »

http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 5&t=111952" onclick="window.open(this.href);return false;

Rumiluksen tekstien kohdalla silmät kiinni.
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 35&t=90348" onclick="window.open(this.href);return false;
Avatar
Siekkinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3171
Liittynyt: Ma 14.11.2011 00:39
Paikkakunta: Kuopio

Re: holset hx35 ja E290TD

Viesti Kirjoittaja Siekkinen »

Niin joo kapeakantisessa 2.5 on t25 laippa. Luulin että puhutaan moniventtiilistä. om603 eli 3 litran kapeakantisessa on t3 laippa ja siihen passaa tuo holsetti suoraan. t4 laippa on vasta isoimmissa pesissä. Voi tuohon holsettiin patentoida alipainetoimisen hukkaportin kun ottaa vanhasta kellon talteen. Tiiä sitten tarviiko sen alipainetoiminen ollakkaan. Minkälainen syöttöpumppu noissa suoraruiskuissa on? Voi olla heräämisongelmia hx35 kanssa. Joku hy35 #8 pesällä vois toimia tuossa paremmin.
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
etrade
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1979
Liittynyt: Pe 01.01.2010 19:54

Re: holset hx35 ja E290TD

Viesti Kirjoittaja etrade »

Jakajapumppu ja on yleisesti foorumilla tiedos että sinne laitetaan om606 vakio ahdin heittämällä paikalleen ja ollaan tyytyväisiä.
Avatar
Siekkinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3171
Liittynyt: Ma 14.11.2011 00:39
Paikkakunta: Kuopio

Re: holset hx35 ja E290TD

Viesti Kirjoittaja Siekkinen »

etrade kirjoitti:Jakajapumppu ja on yleisesti foorumilla tiedos että sinne laitetaan om606 vakio ahdin heittämällä paikalleen ja ollaan tyytyväisiä.
Kyllä sekin vähän yli 200 hepan riittää ja on helppo vaihtaa. Mutta jos välttämättä haluaa laittaa hx35 kokoluokkaa olevan niin hy35 kasin pesällä heräis paremmin ja toimis käyttöautossa hyvin. Jos vaan syötöt riittää. Ja jos ei riitä niin nestepää vaihtoon ja ohjelmaa.
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
É290TD
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 5
Liittynyt: Ke 04.01.2012 16:16

Re: holset hx35 ja E290TD

Viesti Kirjoittaja É290TD »

joo rupesin itekki jo miettimää et ehtii jonkun astetta pienemmä ku tuo hx35, kuullu et on melko huono lähtee mukaa ku on tarkoitettu vähä isommille koneille ku vasta laittovat yhtee 7.5L traktorii tuommose viriturboks. ja olikos se E300td:ssä kkk:n turbo? ja onko siinä kolmio laippa että menee suurinpiirtein suoraa paikallee?ja auto on joka päiväisessä ajussa nii olisi iha mukava et on semmone turbo joka tuo kyl hönkyä muty myös herää hyvin ettei herää vasta joskus 3000kierrokse jälkee, ja mahollisesti sillee myös ettei hirveesti tarviis konee puolel mennä ku turbon vaihtaa.
ja hevosia olis tarkoitus ottaa joku 220-240hv. että mikä turbo ois iha viksuin.
Avatar
Siekkinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3171
Liittynyt: Ma 14.11.2011 00:39
Paikkakunta: Kuopio

Re: holset hx35 ja E290TD

Viesti Kirjoittaja Siekkinen »

É290TD kirjoitti:joo rupesin itekki jo miettimää et ehtii jonkun astetta pienemmä ku tuo hx35, kuullu et on melko huono lähtee mukaa ku on tarkoitettu vähä isommille koneille ku vasta laittovat yhtee 7.5L traktorii tuommose viriturboks. ja olikos se E300td:ssä kkk:n turbo? ja onko siinä kolmio laippa että menee suurinpiirtein suoraa paikallee?ja auto on joka päiväisessä ajussa nii olisi iha mukava et on semmone turbo joka tuo kyl hönkyä muty myös herää hyvin ettei herää vasta joskus 3000kierrokse jälkee, ja mahollisesti sillee myös ettei hirveesti tarviis konee puolel mennä ku turbon vaihtaa.
ja hevosia olis tarkoitus ottaa joku 220-240hv. että mikä turbo ois iha viksuin.
Mulla on hx35 lankussa ja porukoitten 7.2 litran raktorissa on sellanen vakiona.

Siinä koneessa se juuri on. Om606 eli väyrysen kolmilitranen moniventtiili. KKK-k14 on sen malli. Kolmiolaippa on eli menee heittämällä. Itellä oli sellanen 250dt om605 c-mersussa. Öljynpaluuputkea SAATTAA joutua muokkaamaan mutta sehän on helppo homma. En sano varmaks kun en tuota konetta tunne. Tuo k-14 herää alhaalla (1500-2000 kierrosta) pienen pakopesän ansiosta ja tuo myös lisätehoja. Mulla oli suunnilleen 200 heppaa siinä ceessä. Mutta sitten tuo sun tehotavote.. Se saattaa jäähä tuolla turbolla saamatta. Ainakin on ihan ylärajoilla. Pakopaineet on sitten sen verran korkeella ettei tee koneelle hyvää. Holsetin puolelta hx27 tai he221 olis molemmat hyviä sun tehotavotteisiin ja herääkin alhaalla. Tosin laippa ei ole sama eli menee pakosarjan muokkaamiseks. Niissä on t2 laippa. Järkevin vaihtoehto olis mun mielestä laittaa se väyrysen vakioturbo (kkk-k14) ja rajottaa tehotavotteet 200 heppaan. Helpoin ja halvin ratkasu.
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
etrade
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1979
Liittynyt: Pe 01.01.2010 19:54

Re: holset hx35 ja E290TD

Viesti Kirjoittaja etrade »

Onko nuo traktori-henkilöauto vertailut aiheellisia...
Itellä jäi traktorikokeilut -90 luvun alkuun ja kuorma-autot 2000 luvun puoleen väliin, mutta jäi sellainen fiilis että kuorma-auto puolella otetaa samoista litroista huomattavasti enemmän turbolla. Traktoripuolella taas vääntöä koko alueelle tasaisemmin... jossain nevatyö traktoreis taas kuorma-automaisemmin kaasu pohjas?

Löytääkös joku keskustelua KKK-k14 öljyputkien mahdollisista muutoksista?
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8797
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Re: holset hx35 ja E290TD

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

606sen kkk menee suoraan 290:iin

Pakoputken laipan joutuu vaihtaan etuputkeen.

Helpoin kun hommaa 300 väyrysestä myös sen etummaisen 30cm pätkän pakoputkea+ tuon pantalemmarin.

Kuva
Kuva
Avatar
Siekkinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3171
Liittynyt: Ma 14.11.2011 00:39
Paikkakunta: Kuopio

Re: holset hx35 ja E290TD

Viesti Kirjoittaja Siekkinen »

etrade kirjoitti:Onko nuo traktori-henkilöauto vertailut aiheellisia...
Itellä jäi traktorikokeilut -90 luvun alkuun ja kuorma-autot 2000 luvun puoleen väliin, mutta jäi sellainen fiilis että kuorma-auto puolella otetaa samoista litroista huomattavasti enemmän turbolla. Traktoripuolella taas vääntöä koko alueelle tasaisemmin... jossain nevatyö traktoreis taas kuorma-automaisemmin kaasu pohjas?

Löytääkös joku keskustelua KKK-k14 öljyputkien mahdollisista muutoksista?
Ei voi raktoreita verrata autoon ja siks just laitoin ite tuohon edelliseen viestiin kun kaikissa ei ole samanlailla. Kuorma-autoissa voimaa tarvitaan vielä enemmän että saahaan vedettyä 60 000 kilon täysperävaunua. Raktorilla alle kolmasosa tuosta. Ja eihän kuorma-autolla kaasu pohjassa ajeta vaan nätisti siinä kierrosmittarin puolivälissä parhaalla tehoalueella/vääntöalueella. Kuorma-auton turbot on useimmiten liian isoja henkilöautokäyttöön. Isojen raktoreiden turbot taas voi olla melko sopivia st hommiin. Poislukien vetoraktorit. Tuon turbon laitto näyttää olevan tuohon koneeseen melko samanlainen homma kun 250 om605 koneeseen.
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Heleke
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 65
Liittynyt: Ti 12.07.2011 07:06

Re: holset hx35 ja E290TD

Viesti Kirjoittaja Heleke »

Lainaan vähän topiccia, toivottavasti kukaan ei pahastu! Hommasin omaan om602 koneiseen meseeni 606 vakiopillerin ja sprintterin pitkäiskuisen 602 pakosarjan. Pahaksi onnekseni asentaessani osia huomasin että sprintterin sarjassa ahdin ei tulekkaan kiinni pakosarjan keskelle niinkuin vakiosarjassa ahdin kiinnittyy. Ongelma syntyy alkuperäisen ahtoputken ja egr systeemien kanssa, auto siis on kirottu vähäpäästöinen!

Osat ovat paikallaan ja katsastus lähestyy, kysymykseni kuuluu: Onko olemassa missään om602 koneessa keskellä olevaa ahtimen lähtöä kolmiolaipalla?
etrade
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1979
Liittynyt: Pe 01.01.2010 19:54

Re: holset hx35 ja E290TD

Viesti Kirjoittaja etrade »

En tiedä pitkäiskuisesta mutta omas 2,9 rintteris on 2-3 välis lähtö kolmiolle. Tuossa ylempänä on Mika.T:n valokuva ja olisko se 290 väyrysestä... onko siinä lähtö keskellä?

Asennatko noita 250 TD?
Heleke
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 65
Liittynyt: Ti 12.07.2011 07:06

Re: holset hx35 ja E290TD

Viesti Kirjoittaja Heleke »

Juu W124 250dt:hen on asennettu ko. osat. Saattaapi olla että Mika.T:n valokuvassa se lähtö on keskellä, ainakin lähtö on lähempänä egr venttiilin rööriä kuin tuossa omassa sprintterin satsissa. Joku tietävä voisi kertoa onko tuo 290 vakiosarja?
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8797
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Re: holset hx35 ja E290TD

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Tuo minun kuva on 290 väyrysestä.
Heleke
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 65
Liittynyt: Ti 12.07.2011 07:06

Re: holset hx35 ja E290TD

Viesti Kirjoittaja Heleke »

Osaatko vielä kertoa että onko lähtö keskellä pakosarjaa, kuvan mukaan ainakin näyttäisi sille että olis keskellä. Jos se siinä möllöttää niin jos joltain sellainen pakosarja löytyy niin saa tarjota!
Avatar
jekku90
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1352
Liittynyt: Su 11.04.2010 11:00
Paikkakunta: sotkamo

Re: holset hx35 ja E290TD

Viesti Kirjoittaja jekku90 »

250 sarja löytyy joka on kaiketi pitkälti sama kun 290. sarjaan pultattu t3 laippa kiinni....
w201 om605
etrade
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1979
Liittynyt: Pe 01.01.2010 19:54

Re: holset hx35 ja E290TD

Viesti Kirjoittaja etrade »

T3 ja kolmio varmaan vähä erillaisia...
Avatar
jekku90
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1352
Liittynyt: Su 11.04.2010 11:00
Paikkakunta: sotkamo

Re: holset hx35 ja E290TD

Viesti Kirjoittaja jekku90 »

onhan siinä mutta kun tyhmä ottanut enää selvää mikä ahdin sinne on menossa :lol:
w201 om605
Behemoth
Mersumies
Mersumies
Viestit: 708
Liittynyt: Ke 18.01.2012 22:52

Re: holset hx35 ja E290TD

Viesti Kirjoittaja Behemoth »

Lainaillaampa tätä. Tuleeko tuolla pelkällä 606:sen turbon laitolla jo kaakkeja vai täytyykö ohjelmaan kajota, että pelaa?
Vastaa Viestiin