M102 Kansiremontti

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Tomppa_190e
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 22
Liittynyt: Su 20.01.2013 22:30

M102 Kansiremontti

Viesti Kirjoittaja Tomppa_190e »

Joo eli on alkanut tonne nesteiden sekaan ilmestymään öljyä, joten kansiremontti tulis varmaan tarpeeseen. Auto ei muuten oireile mitenkään ja vedot on koneessa tallella.
Mitäs kaikkea tohon sit pitää laittaa sen pahvin lisäksi, kansi varmaan olis hyvä käydä oikasemassa jossain. Kertokaas ton remontin tehneet, onnistuuko itse tekeminen? Missä hinnoissa pyörii korjaamolla osineen, ja mites pelkät osat? Mistä saa halvimmalla? Kaikkea muutakin asiaan liittyväää saa toki kertoa.

Kiitos jo etukäteen.
Avatar
CrbN
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 353
Liittynyt: Ma 16.04.2012 18:01
Paikkakunta: Riihimäki

Re: M102 Kansiremontti

Viesti Kirjoittaja CrbN »

Haku auttaa tässäkin tapauksessa aika paljon
Tonnin parin romuja
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3977
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Re: M102 Kansiremontti

Viesti Kirjoittaja tomant »

Vajaa kymmenen vuotta sitten maksoin noin 250 euroa kannen plaanaamisesta (muistaakseni 0,15mm), venttiilien ja seetien hiomisesta ja venttiilkumien vaihdosta ja koneesta tuli uudenveroinen. Sen lisäksi piti hankkia yläpään tiivistesarja ja sekalaisia letkuja ja nippeleitä ja näihin meni ehkä 150 euroa. Korjauskäsikirjan avulla oli työn tekeminen aika helppoa, kun oli tuntumaa ennestään koneremontteihin muutaman vuosikymmenen takaa. Kokenut kaveri olisi ensikertalaiselle korvaamaton apu. Työkaluja joutui jonkun verran hankkimaan, mm. momenttiavaimen sekä kannenpultteihin ja ketjunkiristimen tulppaan tarvittavat työkalut normaalien hylsysarjojen ja käsityökalujen lisäksi. Ketjunohjaimen tappien ulosvedossa pitää olla malttia. Ensimmäinen kannentiivisteen vaihto on jännittävää, useamman kerran tehtynä siitä tulee rutiinia.

Korjaamon hinnoista en osaa sanoa, kun en ole koskaan sellaisessa teettänyt, mutta hintaa kannattaa kysellä sieltä etukäteen.

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C240 203.061, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edelliset C180 203.035 ja C200 202.020
jaakko.putkisaari
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2563
Liittynyt: Su 25.02.2007 17:39
Paikkakunta: Espoo

Re: M102 Kansiremontti

Viesti Kirjoittaja jaakko.putkisaari »

Aikalailla juurikin noin kuten Tomant kertoilikin edellä, juuri tehty em oireiden vuoksi tuohon omaan 124 M102 moottoriin samanmoinen remontti!

Mitä kannattaa ensikertalaisen huomioida, jos tekee ja ehkä kannattaakin tehdä itse kun vain paikka löytyy suorittaa homma.
Hanki vaikka Motonetistä autosi korjaus opas tuolla pärjää jo pitkälle, suht samat ovat ohjeistukset molemmissa kirjoissa W190/W124 bensiini mallit, tosin selostuksissa yllättäen suuriakin eroja muutoin samanmoiset teknisesti!

Työkalujen suhteen Tomantin neuvojen mukaan pärjää hyvinkin, kustannukset sitten omalta kohdalta oli kannen kunnostus, eli pesu ja lasikuula puhallukset, plaanaus venttiilityöt, ohjurien tarkistukset/mittaukset ja kasaus uusilla venavarren kumeilla oli 295e hintaista Virtaus kansi kyssä Vihdissä, oli muuten ensiluokkainen työn jälki!

Muut kustannukset sitten uusi yläpään tiiviste sarja,huhotin letkut,suuttimien uudet tiivisteet, venttiilikopan tiiviste ja tietty nesteet,suotimet jne toisen mokoman, nuo hommasin Veholta tulivat kerralla oikein ja kohtalaisen kilpailukykyiseen hintaan!

Yhden huomion tein joka yllätti purkuvaiheessa, ketjunkiristimen jousi oli kuoleentunut, eli ei ollutkaan minkäänlaista vastusta irroitettaessa mutteripästä, no Veholta uusi 2.50e sai pelkän jousen tuohon onneksi, oli sitten kunnon vastus kasattessa! :D
Lisäksi vaihdoin hydrauli painimetkin vaikkei mitään naputus oireita ollutkkan, tulipahan samalla aukaisulla tuokin tehtyä.

Moottorille tein tupa öljy liotuksen ja kannatti, nyt 1000km takana ja oljyt edelleen kirkkaat ja puhtaat, mielestäni käynti muuttui entistäkin sivistyneemmäksi ja hiljaisemmaksi, vaikka ennen remonttia ei käynnissä sinäänsä ollutkaan poikeavaa...

Suuttimet tosin liottelin muutaman päivän ruiskun puhdistus aineessa ja vaikka noilla oli vasta 50 000th km takana oli yllättäen aika likaista tuo neste mikä lähti, (tästä muuten artikkeli viime kesän Kippari lehdessä, milestäni kannatti vaikka km eivät kummoiset noilla vielä ollutkaan.

Lopuksi vielä sanoisin , kannattaa kuvata joka kohta ja merkitä alipaine letkut ja johdot vaikka värillisellä sähkö teipeillä, ottaa kuvat, niin tulee laakista kasattaessa oikeille paikoilleen ja jää turha arvuuttelu pois.

Miten sitten omassa pikku projektissa kävi, kasattuani koneen nippuun ajattelin tuon seisonta ajan yhteensä 3 viikkoa, koska kiirettä ei ollut ja kone sai liota samalla rauhassa tupa öljyissä imusarja täysin purettuna. Mielestäni mukavempi kasata puhdistetuilla osilla sekin puoli, kone pentele lähti samantien käyntiin, vaikka toivoin pidempää starttausta saadakseni öljyt paremmin kiertämään tuon liotuksen vuoksi, vaan eipä tuosta ole tuntunut haittaakaan olevan vaikka heti käynnistyikin! (Tuli muuten tässä pieni katkos kirjoitteluun meni yhteydet poikki sähkökatkon vuoksi, pienimuotoinen myräkkä täällä etelämpänä juuri nyt!)

Ei muuta kun rohkeasti koneen kimppuun, hanki tuo opaskirja ja pärjäät jo pitkälle, täältä Foorumilta saa kyllä tarkentavia apuja jos jokin silti mietityttää remontin yhteydessä!!
Viimeksi muokannut jaakko.putkisaari, Su 06.12.2015 10:04. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Jaakko.P

Ja näillä mennään.
123 230e 82
124 300ce 88
124 230e 89
124 200e 92
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18277
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: M102 Kansiremontti

Viesti Kirjoittaja dealer »

Ei ole vaikea remontti. Pari pointtia:
- Kiristin pitää purkaa ja asentaa osina paikalleen
- Imusarjaa ei kannata irrottaa autosta vaan ainoastaan kannesta
- Sama juttu pakosarjan osalta
wiimax.fi
jaakko.putkisaari
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2563
Liittynyt: Su 25.02.2007 17:39
Paikkakunta: Espoo

Re: M102 Kansiremontti

Viesti Kirjoittaja jaakko.putkisaari »

dealer kirjoitti:Ei ole vaikea remontti. Pari pointtia:
- Kiristin pitää purkaa ja asentaa osina paikalleen
- Imusarjaa ei kannata irrottaa autosta vaan ainoastaan kannesta
- Sama juttu pakosarjan osalta
Dealer on oikeassa noiden imu ja pakosarjan irroittamisen kanssa, hän kun tekee näitä ammatikseen!? Näin harrastajan kulmasta katsottuna noiden purku helpottaa mielestäni kaikkea toimintaa kone huoneen puolella. Mutta kuten totesinkin mukavampi kasailla puhdistetuilla osilla takaisin, tosin tekee työläämmän ja aikaa vievämmän tuosta hommasta, vaan jos hommalla ei kiire, voi sen tehdä toisinkin!?
Jaakko.P

Ja näillä mennään.
123 230e 82
124 300ce 88
124 230e 89
124 200e 92
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18277
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: M102 Kansiremontti

Viesti Kirjoittaja dealer »

Ei kai tuossa varsinaisesti oikeaa tapaa ole, itse vaan tottunut tekemään nopeimmalla tavalla. Aina parempi jos on aikaa ja "vihtiä" irrotella ja puhdistella osia enemmänkin.
Imusarjan saa tosiaan varovasti vedettyä sen verran syrjään ettei se haittaa kannen irrotusta ja asennusta, vaikka sähköjohdon pätkällä sitoo kiinni johonkin. Viimeksi tein vanhan bensakoneen kansiremonttia pari kolme viikkoa sitten, tosin sekä moottori että kori oli pitempiä kuin tässä eli M103 / V124 :D
wiimax.fi
Vastaa Viestiin