r129 500sl-91 röpeltää lämmetessään???

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
sec500
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 84
Liittynyt: Ti 15.08.2006 13:48
Paikkakunta: oulu

r129 500sl-91 röpeltää lämmetessään???

Viesti Kirjoittaja sec500 »

autaakee tietäjät.ollut tossa noin vuoden päivät tollanen r129 500sl-91:nen, joka lämmetessään ei ota lähellekään kunnolla kierroksia ja röpeltää ja paukkuu kun yrittää antaa kaasua.kylmällä koneella tehot tallessa ja vastaa normaalisti kaasuun.tulpat,jakajan kannet,pyörijät ja tulpanjohdot uusittu.
Avatar
pt
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1238
Liittynyt: Ma 27.10.2003 17:47
Paikkakunta: Kouvola

Re: r129 500sl-91 röpeltää lämmetessään???

Viesti Kirjoittaja pt »

500E:ssä moinen korjaantui ilmamäärämittarilla.

Mutta oliko tuossa vielä samat ruiskut ja muut..?
W903 316cdi
W124 500E
Dodge Stealth R/T TT
Mustang '72 Convertible
Efraim
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 436
Liittynyt: Pe 17.04.2009 16:27
Paikkakunta: Manse, Riäväkylä

Re: r129 500sl-91 röpeltää lämmetessään???

Viesti Kirjoittaja Efraim »

Morjens,

Kone taitaa olla KE-Jetronicilla (119.960). Jos näin on niin yksi mahdollinen syy on liian korkea ohjauspaine. Paineet selviää mittaamalla.
sec500
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 84
Liittynyt: Ti 15.08.2006 13:48
Paikkakunta: oulu

Re: r129 500sl-91 röpeltää lämmetessään???

Viesti Kirjoittaja sec500 »

Moi.Mistä mahtais johtua toi liian suuri ohjauspaine ja mistä saa mitattua.minkä takia "imu"päällä toimii normaalisti?
Efraim
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 436
Liittynyt: Pe 17.04.2009 16:27
Paikkakunta: Manse, Riäväkylä

Re: r129 500sl-91 röpeltää lämmetessään???

Viesti Kirjoittaja Efraim »

Moro,


K-jetillisen mottorin huonolle käynnille voi olla lukuisia syitä, joista tässä hieman keskustelua.
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 3&t=158145

Ohjauspaineen mittauksen osannee tehdä paikallinen Bosch-huolto, olettaen että siellä on vielä K-jetmiehiä hommissa. Mittauksen voi tehdä myös itse asentamalla ohjauspainelinjaan mittari. Mun entisessä kärryssä ko letkuun prässättiin paikallisessa hydrauliliikkeessä T-haara, johon ruuvasin pienen painemittari. Jotta mittarista on hyötyä pitää löytää kyseiseen autoon & moottoriin tarkoitetut painekäyrät.

Tässä on K-jetin manuaali. Tuon kun lukee niin ymmärtää systeemi perustoiminnan.
http://vwts.ru/injector/k-jetronic/gaso ... ic_eng.pdf
sec500
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 84
Liittynyt: Ti 15.08.2006 13:48
Paikkakunta: oulu

Re: r129 500sl-91 röpeltää lämmetessään???

Viesti Kirjoittaja sec500 »

Moi,Juu k-jetti kyseessä.mikä ton ohjauspaineen nousun aiheuttaa jos on korkealla.tyhjäkäynti pyrkii myös jäämään 1400rpm kun alkaa oireet
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13284
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: r129 500sl-91 röpeltää lämmetessään???

Viesti Kirjoittaja karra »

sec500 kirjoitti:Moi,Juu k-jetti kyseessä. tyhjäkäynti pyrkii myös jäämään 1400rpm kun alkaa oireet
Jos tyhjäkäynti on ja pyrkii jäämään korkealle niiin lisäilmaluistissa voi olla vikaa. Oletan että vaikka M119 niin sellainen tuossa on, joku tietävämpi voisi vahvistaa. Lisäilmaluisti on toiselta nimeltään tyhjäkäyntimoottori. Sen voisi puhdistaa, kuulemma sen voisi upottaa petrooliin tai johonkin muuhun rasvapohjaiseen liuottaavaan nesteeseen, en osaa sanoa kestääko moottorinpesuaineita ym. Siellä sisällä on sähköllä kääntyvä luisti joka jumittaa.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
sec500
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 84
Liittynyt: Ti 15.08.2006 13:48
Paikkakunta: oulu

Re: r129 500sl-91 röpeltää lämmetessään???

Viesti Kirjoittaja sec500 »

Moi.Muistaakseni lisäilmaluisti uusittu.ja tekee ton pelkästään lämmetessään.kylmänä vastaa kaasuun ihan niin kuin pitääkin eikä pätki tai röpellä.oisko lambda vika??jos tarvike lambda...
Efraim
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 436
Liittynyt: Pe 17.04.2009 16:27
Paikkakunta: Manse, Riäväkylä

Re: r129 500sl-91 röpeltää lämmetessään???

Viesti Kirjoittaja Efraim »

Kylmänä kone yleensä toimi ilman lambda-ohjausta ja vasta lämmetessään vaihtaa suljetulle systeemille. Joten lambda-säätö voi olla syynä ongelmaan, jolloin vika voi olla säätösysteemin a) sisäänmenossa eli lambda-anturissa tai lämpötila-antureissa tai b) säätöpuolella eli ohjauspainelinjassa olevassa venttiilissä, jota lambda-ohjauspurkki heiluttaa. Lisäksi itse ohjauspaine voi olla pielessä.

Karran mainitsema lisäilmaluistin takerteleminen aiheuttaa kohonneen tyhjäkäynnin, mutta sen ei pitäisi aiheuttaa käyntiin röpellystä tai epätasaisuutta, sillä seoksien koostumukseen lisäilmaluisti ei vaikuta. Toisaalta suljettu tai avoin lisäilmaluisti voi vaikuttaa seoksiin ohjauspainesäätimen alipainekalvon kautta, mutta tämä pitäisi tapahtua vasta nilkka ohjennettuna-tilanteissa - ja jos näin on niin ohjauspainesäätimessä tai sen kytkennöissä lienee jotain vikaa.

Tutkimusta ja miettimistä - kyllä se vika sieltä löytyy....
Vastaa Viestiin