W123 230 ohjaustehostimen sijainti +lämppäri ongelmaa

Kaikki 25+ vuotiaita Mersun mallisarjoja koskeva keskustelu.
Vastaa Viestiin
Timestone
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 200
Liittynyt: Ke 22.10.2003 07:35
Paikkakunta: Tampere

W123 230 ohjaustehostimen sijainti +lämppäri ongelmaa

Viesti Kirjoittaja Timestone »

Tuli hankittua tuossa pari päivää sitten W123 230 bensamersu. Auto on vuosimallia 78. Autohan on siis käsittääkseni M115 moottorilla, 2.3L bensamylly. Mersusta on jätetty optiolistalta ilmeisesti pois ohjaustehostin (kuka lie masokisti...), niin nyt tekisi mieli laittaa kyseinen vempele.

En ole koskaan näitä W123 bensoja ole nähnyt konehuoneesta ennen tuota, joten mihin kohtaan tässä ohjaustehostin tulee? Käykö diesel-mallin tehostaja? Ainakaan samaan paikkaan kai se ei voi tulla, koska tässä on virranjakaja siinä kohti. Hihnapyörässä näkyy olevan paikka ot:lle.

Sitten toisena asiana; Lämppärin kenno luultavasti vuotaa koska antoi ihan höyryä sieltä lasin lähellä olevista suuttimista. Lämppärin puhallin ei myös toimi, kaikkina asentoina moottori on hiljaa. Eli lämppärin kenno pitäisi vaihtaa, mikä on helpoin tapa? Myös tuo moottori pitäisi tutkia, jos olisi vaikka kytkennöissä vika. Vinkkejä vian etsintään?
Avatar
jarski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2157
Liittynyt: Su 23.03.2003 20:15
Paikkakunta: Karstula

..

Viesti Kirjoittaja jarski »

Muistaakseni ot:n pumppu on virranjakajan "alapuolella" bensakoneissa...

Koko lämmityslaitteen pömpelin joutuu irottamaan kennon vaihtoa varten.
Eli keskikonsoli ja kojelauta pois :shock: Niin ainakin olen itse tehnyt.. Pömpelin saattaisi saada keinoteltua pois ilman kojelaudan irrotusta, mutta kojelauta on loppujen lopuksi aika helppo irrottaa, menee siinä sivussa samaan katastrofiin..

Samalla puhdistuu lämmityslaitten kenno, jos asentaa käytetyn, niin kunnon pesu päältä päin mäntysuovalla. Kyllä tarkenee sen jälkeen ja kaupan päälle tulee viikoksi autoon raikas mäntysuovan tuoksu 8)
w115,123,124,126,210 yms.
Avatar
PKivireki
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 466
Liittynyt: Su 04.01.2004 00:06
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja PKivireki »

Yks kaveri laittoi 115 bensakoneeseen 123sen ot:n. Hyvä on ajaa!

Täytyy kysäistä ko. touhusta kun soittelen sille lähipäivinä.
Timestone
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 200
Liittynyt: Ke 22.10.2003 07:35
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Timestone »

PKivireki, siis tarkoitus on laittaa W123 bensamersuun tehostin josta se puuttuu. Pitäisi vaan löytää sopiva tehostaja, että sopiiko W123 dieselin vastaava vai pitääkö olla jostain bensakoneellisesta W123:sta?

Tutkiskelin tässä tänään noita lämppärin säätönamiskuukkeleita. Näytti tuohon keskimmäiseen nappiin (puhaltimen säätö) tulevan sellainen vaijeri systeemi kuin muissakin. Mitä varten se on? Toiseksi olisi mukava tietää miten tuo kytkin toimii sähköisesti. Jotkut johdot yhdistämällä luultavasti pitäisi lämppärin puhaltimen lähteä pyörimään? Hieman harmittaa kun tuli tuommoinen vika vastaan, joutuu tekemään taas työlään ja aikaa vievän homman...
Avatar
Jyry
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 419
Liittynyt: Su 11.04.2004 12:49
Paikkakunta: Länsi-Suomi

Viesti Kirjoittaja Jyry »

Tutkiskelin tässä tänään noita lämppärin säätönamiskuukkeleita. Näytti tuohon keskimmäiseen nappiin (puhaltimen säätö) tulevan sellainen vaijeri systeemi kuin muissakin. Mitä varten se on? Toiseksi olisi mukava tietää miten tuo kytkin toimii sähköisesti. Jotkut johdot yhdistämällä luultavasti pitäisi lämppärin puhaltimen lähteä pyörimään? Hieman harmittaa kun tuli tuommoinen vika vastaan, joutuu tekemään taas työlään ja aikaa vievän homman...[/quote]

Vaijeri on siinä siksi, että kun kääntää puhaltimen katkaisijaa vastapäivää niin paljon kuin se kiertyy, eli nuoli törröttää alaspäin, sulkeutuu ilman tulo auton sisätiloihin. Eli voi esimerkiksi välttyä tilapäisiltä ulkoisilta hajuhaitoilta. Katkaisijaa todennäköisemmin vika on itse puhaltimessa. On sitten se remontti w123.ssa aivan uskomattoman helppo. Hanttarin jalkotilassa hanskalokeron alapuolella olevan isohkon peitelevyn kun ruuvaa auki, niin puhaltimen saa näkyviin ja irroitettua ilman kiukkua tosi näppärästi.
Avatar
sooppa
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1164
Liittynyt: Ke 16.06.2004 18:51
Paikkakunta: vaasa

Re: W123 230 ohjaustehostimen sijainti +lämppäri ongelmaa

Viesti Kirjoittaja sooppa »

megen pensakoneeseen on omanlainen kiinnike,musta putkihässäkkä.pumppuja on kahta mallia dieseleissä mutta kummatkin ehkä sopii pensamalliin.eroa on kiinnityksessä.simpukat on luultavasti samanlaisia.multa löytyis pensamallin tehostajan pumppu.otettu w123 230-mallista.kiinnikkeen oon heittäny pois.pumppu tulee samaan kohtaa kun diisselissäkin mutta alemmaksi(muistaakseni)
Timestone
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 200
Liittynyt: Ke 22.10.2003 07:35
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Timestone »

Kiitoksia infosta. Tällä hetkellä kuitenkin päätin hoitaa tuon lämppäriongelman ja sen jälkeen ostella nuo tehostinvermeet. Pikkuisen tahtoo kylmä tulla kun ei saa lämmintä kabiiniin. Tosin äkkiähän sitä lämpiää kun ei ole ohjaustehostinta... :D

Käykö noiden uudempien w123:n lämppäripaketti suoraan tähän? Aki tarjoaa tuolla myyntipalstalla vuoden 82 mersusta pakettia ja mielellään vaihtaisin sen koko paketin niin toimisi varmasti. Toisin sanoen, tuleeko mitään ongelmaa vaihdossa? Tuleeko enemmän työtä kun vaihtaisi vain kennon ja moottorin?
Avatar
sooppa
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1164
Liittynyt: Ke 16.06.2004 18:51
Paikkakunta: vaasa

Viesti Kirjoittaja sooppa »

noiden lämppäreiden kans en ole pelannu mutta ainoa ero jonka tiedän on taxi ja matkamalli.muuten pitäis olla samanlaisia.eli taximallis on kojelauta ja keskikonsoli+lämppärisysteemit erilaiset kun matkamallissa.veikkaan että yhtä kova homma on vaihtaa kenno+moottori kun koko paska.
Vastaa Viestiin