Joo virtalukon pohjassa oli vika! w202:sen pohjaa kokeilin ja starttas nätisti käyntiin, mutta jtn häikkää on tossa w202:sen pohjassakin ku abs valo rupes palamaan, mutta tilasin jo kl varaosista uuden virtalukon pohjan että ei hätiä mitiä
x204 GLK 350cdi 4matic -13
c124 300ce-24v -91
ex x204 GLK 220cdi 4matic -13
ex c124 300ce-24v -91
ex s203 270cdi -04
ex w163 ML320 -99
ex w201 190e -91
ex w220 s320 -99
ex s210 270cdi -01
ex w210 320cdi -01
ex s124 300te -90
ex w202 c230K -96
ex w202 c220 -94
Noniin, lanssin perän takakannake oli tosiaan hitsattu runkoon kiinni kun normaalisti se on 4 pultilla kiinni, laikkaa piti näyttää että sai irti ja sitten sai aika vikkelään perän ja vetarit purettua minkäslainen homma tuon kardaanin laipan stefan vaihtaminen perästä? Mitä pitää ottaa huomioon? Ja mites noiden vetoakseleiden suojakumien vaihto, onnistuuko esim limsapullon avulla saada suojakumi venymään nivelen yli? Kokemuksia?
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
x204 GLK 350cdi 4matic -13
c124 300ce-24v -91
ex x204 GLK 220cdi 4matic -13
ex c124 300ce-24v -91
ex s203 270cdi -04
ex w163 ML320 -99
ex w201 190e -91
ex w220 s320 -99
ex s210 270cdi -01
ex w210 320cdi -01
ex s124 300te -90
ex w202 c230K -96
ex w202 c220 -94
Kävin tänään ostamassa perään kardaanin laipan stefan, vetarien suojakumit jäi vielä ostamatta, nyt tarttis neuvoja miten ja minkälainen kumi sinkuu hyvin nivelen yli paikalleen?
x204 GLK 350cdi 4matic -13
c124 300ce-24v -91
ex x204 GLK 220cdi 4matic -13
ex c124 300ce-24v -91
ex s203 270cdi -04
ex w163 ML320 -99
ex w201 190e -91
ex w220 s320 -99
ex s210 270cdi -01
ex w210 320cdi -01
ex s124 300te -90
ex w202 c230K -96
ex w202 c220 -94
Miksi ihmeessä pitäisi laittaa ylivedettävä kumi? Toinen nivel irti akselista, ja uudet alkuperäisen malliset kumisarjat paikalleen. Niveltä irrottaessa joutuu laikkaamaan toisesta päästä tuon peltikupin pois, mutta sehän tulee kumisarjassa uusi. Toista päätä ei tarvitse purkaa ellei välttämättä halua.
E: Tämä mielipide siis perustuu omiin kokemuksiin, muutamat ylivedettävät omaan w123 joskus laittaneena voin todeta että ei kannata, eivät kestä ja ovat muutenkin ihan perseestä.
No jostain lukasin että eiole mikään maailman yksinkertaisin homma saada nivel akselista irti? onnistuuko edes ilman prässiä?
x204 GLK 350cdi 4matic -13
c124 300ce-24v -91
ex x204 GLK 220cdi 4matic -13
ex c124 300ce-24v -91
ex s203 270cdi -04
ex w163 ML320 -99
ex w201 190e -91
ex w220 s320 -99
ex s210 270cdi -01
ex w210 320cdi -01
ex s124 300te -90
ex w202 c230K -96
ex w202 c220 -94
Nyt on kumit irrotettu ja pitää uudet hakea ensi viikolla, mutta mikäs helvetin mutteri tossa kardaanin laipan päässä on ? tottunu w202 30mm tähtikantaseen mutta tässä onki sitte vähä erillainen? Pitääkö olla joku erikoishylsä jolla tuon saa auki
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
x204 GLK 350cdi 4matic -13
c124 300ce-24v -91
ex x204 GLK 220cdi 4matic -13
ex c124 300ce-24v -91
ex s203 270cdi -04
ex w163 ML320 -99
ex w201 190e -91
ex w220 s320 -99
ex s210 270cdi -01
ex w210 320cdi -01
ex s124 300te -90
ex w202 c230K -96
ex w202 c220 -94
Itse olen lämmittämällä ja sopivasta kohtaa takomalla saanut ne nivelet irti, mutta toki paras olisi prässi. Kannattaa ostaa sitten suojagummiksi vähän parempaa kuin halvin. Itselläni oli 300TDT:ssä halvin "alkuperäinen" suojakumi niin kestiköhän edes 10tkm ja oli taas ampunu rasvat pihalle Viimeksi ostin löbron satsit valmiiksi hyllyyn kun on pari ehjää vetaria jemmassa joihin ne pitäs vaihdella.
Tuo mutteri näyttäs äkkiseltään samalta kuin takapyörän navan mutteri. n. 40e hintaan myydään sitä avainta halvimmillaan, mutta joku muu varmistakoon että onko tuohon ihan omansa olemassa.
Joo serkun luona voisin käyttää vetareita kun hän omistaa prässin, mutta mikä peltikuppi pitää siis laikata ja miten? Kaiketi navan päästä? Ja kl varaosista ajattelin kumit ostaa
x204 GLK 350cdi 4matic -13
c124 300ce-24v -91
ex x204 GLK 220cdi 4matic -13
ex c124 300ce-24v -91
ex s203 270cdi -04
ex w163 ML320 -99
ex w201 190e -91
ex w220 s320 -99
ex s210 270cdi -01
ex w210 320cdi -01
ex s124 300te -90
ex w202 c230K -96
ex w202 c220 -94
tuohon laippaan voi tehdä avaimen myös itse kun hankkii jostain noin 40 mm ulkohalkaisijaltaan olevan voimahylsyn ja tekee siihen lovet oikeisiin kohtiin.
Joo tuo kävikin mielessä eilen! Saattais löytyäkkin sellainen hylsä jota muokata
x204 GLK 350cdi 4matic -13
c124 300ce-24v -91
ex x204 GLK 220cdi 4matic -13
ex c124 300ce-24v -91
ex s203 270cdi -04
ex w163 ML320 -99
ex w201 190e -91
ex w220 s320 -99
ex s210 270cdi -01
ex w210 320cdi -01
ex s124 300te -90
ex w202 c230K -96
ex w202 c220 -94
crikez kirjoitti:Joo serkun luona voisin käyttää vetareita kun hän omistaa prässin, mutta mikä peltikuppi pitää siis laikata ja miten? Kaiketi navan päästä? Ja kl varaosista ajattelin kumit ostaa
Joo tuon navan puoleisen pään olen itsekkin aina purkanut ja tuo peltikuppi purkautuu kun rälläköit tuon paksun reunan pinnalta auki. Siinä on liitoskohta, jossa akselinpuoleisen osan reuna prässätään navanpuoleisen peltikupin reunan päälle. Sittenpä näet sen, kun uudet setit ostat. Kerran sain purettua tuon vanhan kupin ehjänä, mutta on aikaa vaativaa nyhräystä
Edit: Niin joo ja siinä peltikupin liitoskohdassa on kumitiivistekkin, joka harvoin on käyttökelpoinen vaikka kupin ehjänä saisikin purettua. Eli uutta settiä vain kehiin, niissä tulee tiivistekkin mukana.
Joo eiköhän näillä ohjeilla onnistu, mutta minkäs hintainen tuo peltikuppi setti sitten on? Esim. kl varaosissa?
x204 GLK 350cdi 4matic -13
c124 300ce-24v -91
ex x204 GLK 220cdi 4matic -13
ex c124 300ce-24v -91
ex s203 270cdi -04
ex w163 ML320 -99
ex w201 190e -91
ex w220 s320 -99
ex s210 270cdi -01
ex w210 320cdi -01
ex s124 300te -90
ex w202 c230K -96
ex w202 c220 -94
Peltiosat tulee täydellisen suojakumisarjan mukana.
E: Kl- varaosissa näyttää olevan 81,70e, itellä taitaa olla ad-varaosista ostetut lemförderit joiden muistelen maksaneen nelisen kymppiä per nivel. Sehän riittää että ostat kaksi pelkkää kumia, ja kaksi täydellistä sarjaa.
x204 GLK 350cdi 4matic -13
c124 300ce-24v -91
ex x204 GLK 220cdi 4matic -13
ex c124 300ce-24v -91
ex s203 270cdi -04
ex w163 ML320 -99
ex w201 190e -91
ex w220 s320 -99
ex s210 270cdi -01
ex w210 320cdi -01
ex s124 300te -90
ex w202 c230K -96
ex w202 c220 -94
Joo pitääpä miettiä, ja jumaliste että on tiukassa tuo kardaanin laipan mutteri, tein hylsän siihen ja sai metrin jatkovarrella ja lekalla lyödä montakymmentä kertaa ennen ku ne hampaat pettivät hylsästä minkä tein
x204 GLK 350cdi 4matic -13
c124 300ce-24v -91
ex x204 GLK 220cdi 4matic -13
ex c124 300ce-24v -91
ex s203 270cdi -04
ex w163 ML320 -99
ex w201 190e -91
ex w220 s320 -99
ex s210 270cdi -01
ex w210 320cdi -01
ex s124 300te -90
ex w202 c230K -96
ex w202 c220 -94
crikez kirjoitti:Joo pitääpä miettiä, ja jumaliste että on tiukassa tuo kardaanin laipan mutteri, tein hylsän siihen ja sai metrin jatkovarrella ja lekalla lyödä montakymmentä kertaa ennen ku ne hampaat pettivät hylsästä minkä tein
Joo avasin, millähän ihmeellä tuon mutterin sais auki... sen verran lujassa kyllä on
x204 GLK 350cdi 4matic -13
c124 300ce-24v -91
ex x204 GLK 220cdi 4matic -13
ex c124 300ce-24v -91
ex s203 270cdi -04
ex w163 ML320 -99
ex w201 190e -91
ex w220 s320 -99
ex s210 270cdi -01
ex w210 320cdi -01
ex s124 300te -90
ex w202 c230K -96
ex w202 c220 -94
Vissi se pitää uus hylsä siihen tehdä ja jos vaikka lämmittäminen auttas mutterin aukeamiseen
x204 GLK 350cdi 4matic -13
c124 300ce-24v -91
ex x204 GLK 220cdi 4matic -13
ex c124 300ce-24v -91
ex s203 270cdi -04
ex w163 ML320 -99
ex w201 190e -91
ex w220 s320 -99
ex s210 270cdi -01
ex w210 320cdi -01
ex s124 300te -90
ex w202 c230K -96
ex w202 c220 -94
Muistathan sitten merkata mutteri, akseli, napa vaikkapa pistepuikolla että saat mutterin samaan kireyteen takas. Muuten voi perä alkaa huutamaan jos jää liian löysälle tai menee liian tiukalle.
No ajattelin kyllä vaihtaa tilalle tuon 30mm tähtikantasen mutterin ja kiristää sitä varovasti pikkuhiljaa sopivaan momenttiin, mutta näyttää nyt vähän siltä että jää stefa vaihtamatta, sen verran järeillä työkaluilla yritetty mutteria saada auki tuloksetta ja alkaa pikkuhiljaa olemaan mutterikin aika kehnossa kunnossa.... sen verran olemattomalta tuntui perän stefan vuoto olevan että pärjäisi varmasti noinkin
x204 GLK 350cdi 4matic -13
c124 300ce-24v -91
ex x204 GLK 220cdi 4matic -13
ex c124 300ce-24v -91
ex s203 270cdi -04
ex w163 ML320 -99
ex w201 190e -91
ex w220 s320 -99
ex s210 270cdi -01
ex w210 320cdi -01
ex s124 300te -90
ex w202 c230K -96
ex w202 c220 -94
jari_w123 kirjoitti:Muistathan sitten merkata mutteri, akseli, napa vaikkapa pistepuikolla että saat mutterin samaan kireyteen takas. Muuten voi perä alkaa huutamaan jos jää liian löysälle tai menee liian tiukalle.
Milenkiinnosta. Onko tuolla oikeasti merkitystä? Passataaanko tuo osa perästä, tuon kireyden säädöllä? Ei kai?
Onko ambulanssissa iso perä, kun näyttäisi olevan jäähdytysripoja takakannessa? Kannattaa koettaa vaikka porata poikki se mutteri yhdeltä kantilta niin aukeaa helpommin sitten. Jos lämmität niin ei mielellään sitä akselia, vain mutteri.
Itse juuri keväällä korjasin oman auton perää, tai lopuksi vain vaihdoin stefat siihen, minulla tuo kardaanin laipan mutteri ei ollut tiukassa ja siihen annettu momentti on pieni. En nyt muista ulkoa, mutta netistä löytyy täydellinen tehtaan manuaali.
Laipan mutterilla vedetään pinionin laakerien esijännitys, joka ei ole kovin iso eli, jos perällä on ajettu paljon niin laakerit on kuluneet sen verran, ettei esijännitystä enää ole. Esijännitystä pystyy asettamaan poistamalla tai vaihtamalla pinionin akselilla olevia shimmiprikkoja ohuempiin, mutta homma on kohtuu suuritöinen. Jollei ole tarkoitus tehdä muuta remonttia kuin stefojen vaihto niin laipan mutteri 10kgm momenttiin ja lukitus kiinni.
JPM kirjoitti:Onko ambulanssissa iso perä, kun näyttäisi olevan jäähdytysripoja takakannessa? Kannattaa koettaa vaikka porata poikki se mutteri yhdeltä kantilta niin aukeaa helpommin sitten. Jos lämmität niin ei mielellään sitä akselia, vain mutteri.
Itse juuri keväällä korjasin oman auton perää, tai lopuksi vain vaihdoin stefat siihen, minulla tuo kardaanin laipan mutteri ei ollut tiukassa ja siihen annettu momentti on pieni. En nyt muista ulkoa, mutta netistä löytyy täydellinen tehtaan manuaali.
Laipan mutterilla vedetään pinionin laakerien esijännitys, joka ei ole kovin iso eli, jos perällä on ajettu paljon niin laakerit on kuluneet sen verran, ettei esijännitystä enää ole. Esijännitystä pystyy asettamaan poistamalla tai vaihtamalla pinionin akselilla olevia shimmiprikkoja ohuempiin, mutta homma on kohtuu suuritöinen. Jollei ole tarkoitus tehdä muuta remonttia kuin stefojen vaihto niin laipan mutteri 10kgm momenttiin ja lukitus kiinni.
tango kirjoitti:
jari_w123 kirjoitti:Muistathan sitten merkata mutteri, akseli, napa vaikkapa pistepuikolla että saat mutterin samaan kireyteen takas. Muuten voi perä alkaa huutamaan jos jää liian löysälle tai menee liian tiukalle.
Milenkiinnosta. Onko tuolla oikeasti merkitystä? Passataaanko tuo osa perästä, tuon kireyden säädöllä? Ei kai?
Näin ne asiat unohtuu. Puhuttinhan tuosta koulussa aikoinaan, vaan kun ei ko. asioihin ole sen koomin tarvinnu puuttua. että semmosta.
Tähän päädyttiin, skf:än yleismallin ylivedettävät singutettiin paikalleen
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
x204 GLK 350cdi 4matic -13
c124 300ce-24v -91
ex x204 GLK 220cdi 4matic -13
ex c124 300ce-24v -91
ex s203 270cdi -04
ex w163 ML320 -99
ex w201 190e -91
ex w220 s320 -99
ex s210 270cdi -01
ex w210 320cdi -01
ex s124 300te -90
ex w202 c230K -96
ex w202 c220 -94
Huomasin tuossa juuri että apukuskin puolen vetoakselin päässä on tuollainen iso ja paksu prikka ja kuskin puolen vetarissa sitä ei ollut? Perän puolen päässä siis, joten kuuluuko tuo olla myös kuskin puolella vai onko se tippunut jonnekkin tallin lattialle
20150702_095448.jpg
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
x204 GLK 350cdi 4matic -13
c124 300ce-24v -91
ex x204 GLK 220cdi 4matic -13
ex c124 300ce-24v -91
ex s203 270cdi -04
ex w163 ML320 -99
ex w201 190e -91
ex w220 s320 -99
ex s210 270cdi -01
ex w210 320cdi -01
ex s124 300te -90
ex w202 c230K -96
ex w202 c220 -94
Noniin nyt olis vetareihin kumit vaihdettu, pitää etsiä tallista se prikka vielä toiseen vetariin niin pääsee kasaamaan perän ja vetoakselit seuraavaksi edessä sitten kardaanin kannatinlaakereiden uusiminen
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
x204 GLK 350cdi 4matic -13
c124 300ce-24v -91
ex x204 GLK 220cdi 4matic -13
ex c124 300ce-24v -91
ex s203 270cdi -04
ex w163 ML320 -99
ex w201 190e -91
ex w220 s320 -99
ex s210 270cdi -01
ex w210 320cdi -01
ex s124 300te -90
ex w202 c230K -96
ex w202 c220 -94
Kasasin perän ja vetarit samaan nippuun eilen ja tänään aamulla laitoin perään öljyt sisään kun oli takakannen tiivisteliima saanut vuorokauden kuivua, eikä näyttänyt öljy tulevan mistään läpi, mutta parin tunnin päästä katsoin uudelleen niin oli kardaanin laipan stefa aikas reilusti vuotanut.... joten mutterin lämmitys on luultavimmin pilannut stefan lopullisesti joten nyt se stefa on pakko vaihtaa ja mutteri edelleen jumissa monta eri hylsää mutterille tehty ja hylsät pettävät eikä mutteri liikahda, koitettu lämmittää ja lyödä auki järeillä työkaluilla, mitenhän sen nyt auki saisi
x204 GLK 350cdi 4matic -13
c124 300ce-24v -91
ex x204 GLK 220cdi 4matic -13
ex c124 300ce-24v -91
ex s203 270cdi -04
ex w163 ML320 -99
ex w201 190e -91
ex w220 s320 -99
ex s210 270cdi -01
ex w210 320cdi -01
ex s124 300te -90
ex w202 c230K -96
ex w202 c220 -94
Kolmas kerta toden sanoi ja kyllähän se mutteri viimein aukesi kolmannella hylsällä minkä isäntä teki nyt on perä kasassa uudella stefalla, vaihdoin 30mm tähtikantaisen mutterin tilalle ja varovasti kiristin sopivaan tiukkuuteen niin ettei klappia jäänyt ja laakeri pyörii hyvin
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
x204 GLK 350cdi 4matic -13
c124 300ce-24v -91
ex x204 GLK 220cdi 4matic -13
ex c124 300ce-24v -91
ex s203 270cdi -04
ex w163 ML320 -99
ex w201 190e -91
ex w220 s320 -99
ex s210 270cdi -01
ex w210 320cdi -01
ex s124 300te -90
ex w202 c230K -96
ex w202 c220 -94
Noniin nyt olisi kasattu taas vetarit ja perä, huomenna öljyt perän sisään ja katsoa tuleeko mistään läpi kardaanin kannattimetkin tilasin tänään
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
x204 GLK 350cdi 4matic -13
c124 300ce-24v -91
ex x204 GLK 220cdi 4matic -13
ex c124 300ce-24v -91
ex s203 270cdi -04
ex w163 ML320 -99
ex w201 190e -91
ex w220 s320 -99
ex s210 270cdi -01
ex w210 320cdi -01
ex s124 300te -90
ex w202 c230K -96
ex w202 c220 -94