124 300TDT:lle ahdin +250hp tehoille (Nyt penkitetty)

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
Petehri
Yhteistyökumppani
Yhteistyökumppani
Viestit: 1733
Liittynyt: Ke 08.10.2003 15:26
Paikkakunta: Loimaa

Re: 124 300TDT:lle ahdin +250hp:n tehoille

Viesti Kirjoittaja Petehri »

Turbo-eemeli kirjoitti:Laittaisin kyl 10" portillisen, vaik tehotavoite olis 400 :twisted:
Se olisi varmasti hyvä tuollaiseen 3.0 moottoriin. Minkälainen saatavuus on 10" pesälle? Holsetin valikoimasta ei taida valmiina löytyä HX35 sellaisella portillisella pesällä?

Edit. Löytyyhän sieltä sittenkin HX35WPro malli 10 pakopesällä. Siipikoot näyttää olevan hiukan suuremmat 54/60 ja perus HX35W 52/58.
Turbo-eemeli
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 378
Liittynyt: La 05.03.2005 19:17
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: 124 300TDT:lle ahdin +250hp:n tehoille

Viesti Kirjoittaja Turbo-eemeli »

Petehri kirjoitti:
Turbo-eemeli kirjoitti:Laittaisin kyl 10" portillisen, vaik tehotavoite olis 400 :twisted:
Se olisi varmasti hyvä tuollaiseen 3.0 moottoriin. Minkälainen saatavuus on 10" pesälle? Holsetin valikoimasta ei taida valmiina löytyä HX35 sellaisella portillisella pesällä?

Edit. Löytyyhän sieltä sittenkin HX35WPro malli 10 pakopesällä. Siipikoot näyttää olevan hiukan suuremmat 54/60 ja perus HX35W 52/58.
Ajattelin kyllä 58/60 Tulis sitä ilmaakin "ilmatteeks" Tosta on sitten hyvä lähtee PARANTAAN vähän "viisaammaks" myöhemmin :mrgreen:

PS. OM606 ahtoja 3,2 > pakopaine 2,7 pienissä kuorissa ilman :!: :P savuja käyttöautoon hyvä PESÄN koko noin 6" Ja, ai niin vakio pakosarjalla. Tosin siin on useampaa turbomerkkiä "sekoitettu" . . . VÄHÄN sorvattu ym. :P G-mese > "ferrarin tappaja"
Hullu jätkä tykkää pyörivästä. www.lds-turbo.fi
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5330
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: 124 300TDT:lle ahdin +250hp:n tehoille

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Tämmöne tuliterä GT2860RS ostettu ja varmaan ihan pieleen meni ja ihan oma tietoinen moka :lol: :lol: :lol: :lol:

No eipä monen diesel -mersun pakosarjassa tällaista ole koitettu. Mullahan on hyvä vertailukohta tuo talviunilla oleva 300DT sedan jossa saman generaation mynäpumppu ja täsmälleen sama tehotavoite ahtimen suhteen jonka FinnTurbo joskus teki. Ainut tekninen ero on Siekkisen vahvistama loota tossa sedanissa. Tässä 4-maticissa loota vaihtaa empimättä eikä luistele ainakaan nykytehoilla. Saapi nähdä mitä seuraa
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5330
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: 124 300TDT:lle ahdin +250hp:n tehoille

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Penkissä on sitte käyty ja kyllä tehotavoite tuli täytetyksi ja hiukan ylitettyäkin.

Ahdot huipputehoilla 1.2bar ja 290hp meni rikki joten jäi varojakin ihan mukavasti. Yhteenvetona voi todeta että hyvin ellei jopa loistavasti toimii bensa-autoihin tarkoitettu ahdin ja ilmeisesti solmu ei tiedä että onkin dieselin kyljessä kiinni :lol:

Ahdinhan herää mielestäni käskettäessä erittäin hyvin ja on toimintavalmiina noin 500r/m ennen vs saman kokoluokan liukulaakeriahdin.

Mukava paketti sitä tuli. Nyt sitte aski kuitenkin vaatii vahvistusta. Sen jälkeen voi lisätä voimapuolta tuollakin ahtimella.

Kulutuspuoli on aivan uskomattoman pieni kun ajelee säästellen mutta nyt kun oli ajettu normaalisti ja osin silleen että oli käsketty ja koiteltukin + penkkiajot noin puoli tuntia niin silti vain 8.7

Pakosarja, putkisto ja imupuoli on siis balansissa.

Pientä säätöä on vielä tiedossa :wink:
Avatar
Tompa124
Mersumies
Mersumies
Viestit: 595
Liittynyt: Pe 26.12.2008 01:33
Paikkakunta: kauhajoki

Re: 124 300TDT:lle ahdin +250hp tehoille (Nyt penkitetty)

Viesti Kirjoittaja Tompa124 »

Mitä oli pakopaikeet?
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: 124 300TDT:lle ahdin +250hp tehoille (Nyt penkitetty)

Viesti Kirjoittaja veskola »

Tässäkin taas kerran nähdään, ettei liian suuria ahtoja tarvita kun pakopuoli toimii oikein. Pakopaineet eivät taida olla kovin isot kun ilma virtaa 1.2 barilla noin hyvin lävitse.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5330
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: 124 300TDT:lle ahdin +250hp tehoille (Nyt penkitetty)

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Ei tullu laitettua mittarille liityntää joten ei tiedetä pakopaineita. Mikään kummoinen homma liityntä ei ole tehdä vieläkin jos niin päättää tehdä mutta uskoisin kuitenkin pakopaineitten olevan inhimillisellä tasolla? Tuolla ahtimella yli 1.5bar ei ahtoja nosteta vaikka aski sen vielä lähitulevaisuudessa salliikin. Pakopaineet tuolla kohtaa lienee jo selvästi jyrkkenevällä nousukäyrällä ja tuon jälkeen varmaankin nousee sit todella jyrkästi? Tarkoittaa sitä ettei ahtojen ja syötönmäärän nostolla enää saavuteta suurta tehon nousua? Siinä kohtaa pitäis laittaa isompaa ahdinta.

Tämähän ei ole superi lähimainkaan vaan ihan normilaite hieman pirteämmällä setapilla eikä tarkoitus ole koskaan superia edes tehdä joten jos ahdin vaan kestää saa se olla tuossa pidempäänkin.

Mielenkiintoinen efekti kävi meinaan kun pelti oli ylhäällä ja sammutin auton tyhjäkäynniltä niin kun nousin penkiltä ja menin säätelemään vivustoa ihmettelin ylimääräistä mutta hiljaista ääntä joka hetken perästä loppui. No het perään sammuttamisen jälkeen havahduin uudelleen samaan ääneen. Sit kuuntelemaan et mistä kuuluu ni selvisi että ahtimen siipipyörähän se siellä pyörii :) Yllättävän kauan pyörii vaikka tyhjäkäynniltä sammuttaa.
Avatar
JP74
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 2778
Liittynyt: To 17.06.2004 06:59
Paikkakunta: Palokka

Re: 124 300TDT:lle ahdin +250hp tehoille (Nyt penkitetty)

Viesti Kirjoittaja JP74 »

Hyvä, että joku kokeilee näitä vähän erilaisia ahtimia. Voisi toimia hyvin om 604:ssakin. Kilpuriin on tarkoitus vaihtaa vähän sopivampi ahdin nykyisin Kiinan 3/4 tilalle. Luulisi tulevan 250 heppaa helposti nelipyttysestäkin.
Heleke
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 65
Liittynyt: Ti 12.07.2011 07:06

Re: 124 300TDT:lle ahdin +250hp tehoille (Nyt penkitetty)

Viesti Kirjoittaja Heleke »

Lainaan vähän topicia.. Mitäs mieltä arvon raati on kun tuli ostettua tuollainen gt3271, kun sattui osuun kohdalle.. (http://turbobygarrett.com/turbobygarret ... ger#GT3271" onclick="window.open(this.href);return false;) muuten linkinmukainen mutta pakopesän ar75.. Onko tuo nyt toimiva ahdin OM605+mynän viistetyn seiskan kaveriks?? Aikaisemmissa lukemistani jutuissa on saanut kehuja nuo kolmekakkoset.. Heräileekö tuollainen vielä mukavasti??
Avatar
W124_E300DT
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 133
Liittynyt: La 23.11.2013 20:05

Re: 124 300TDT:lle ahdin +250hp:n tehoille

Viesti Kirjoittaja W124_E300DT »

Jari Ke kirjoitti:Tämmöne tuliterä GT2860RS ostettu ja varmaan ihan pieleen meni ja ihan oma tietoinen moka :lol: :lol: :lol: :lol:

No eipä monen diesel -mersun pakosarjassa tällaista ole koitettu. Mullahan on hyvä vertailukohta tuo talviunilla oleva 300DT sedan jossa saman generaation mynäpumppu ja täsmälleen sama tehotavoite ahtimen suhteen jonka FinnTurbo joskus teki. Ainut tekninen ero on Siekkisen vahvistama loota tossa sedanissa. Tässä 4-maticissa loota vaihtaa empimättä eikä luistele ainakaan nykytehoilla. Saapi nähdä mitä seuraa
Jari Ke kirjoitti:Penkissä on sitte käyty ja kyllä tehotavoite tuli täytetyksi ja hiukan ylitettyäkin.

Ahdot huipputehoilla 1.2bar ja 290hp meni rikki joten jäi varojakin ihan mukavasti. Yhteenvetona voi todeta että hyvin ellei jopa loistavasti toimii bensa-autoihin tarkoitettu ahdin ja ilmeisesti solmu ei tiedä että onkin dieselin kyljessä kiinni :lol:

Ahdinhan herää mielestäni käskettäessä erittäin hyvin ja on toimintavalmiina noin 500r/m ennen vs saman kokoluokan liukulaakeriahdin.

Mukava paketti sitä tuli. Nyt sitte aski kuitenkin vaatii vahvistusta. Sen jälkeen voi lisätä voimapuolta tuollakin ahtimella.

Kulutuspuoli on aivan uskomattoman pieni kun ajelee säästellen mutta nyt kun oli ajettu normaalisti ja osin silleen että oli käsketty ja koiteltukin + penkkiajot noin puoli tuntia niin silti vain 8.7

Pakosarja, putkisto ja imupuoli on siis balansissa.

Pientä säätöä on vielä tiedossa :wink:
Kuulostaa oikein hyvältä setupilta :wink:

Joihinkin Nissan Skyline GT-R:ien RB26DETT:ien vakioahtimien (tuplana) tilalle on swapattu noita GT2860-sarjan ahtimia (tuplana) yleisesti :)

Hyvä tietää että se toimii myös dieselissä... Kuulalaakeriahdin lienee tosiaan heräämisen kannalta parempi vaihtoehto.
Mikä on "uskomattoman pieni" kulutus? Jotain 6:lla alkavaa? :)

Saisikohan tuon kokoonpanon kestämään normaalia ajoa >100 tkm? Olisi mielenkiintoista kuulla, miten tuon ahtimen kanssa pärjää pitemmän päälle :)

EDIT: Ai niin tuo oli OM606... Mitenhän tuo GT2860RS menisi OM603 alkuperäiseen turboon?

Toisaalta... Hetken aikaa kyseistä topikkia lukeneenä alkoi houkututtaa OM606 swappi vastaavilla palikoilla :) Kun ei tuo oma ole 4matic, niin swappikin varmaan olisi helpompi... Toki sovituksia pitäisi esim. vakkarin ja ilmastoinnin sekä ASD:n suhteen tehdä eikä se varmasti helppo bolt-on homma ole.
W124 E300DT Sportline -94
ex. W124 200D -88
Vastaa Viestiin