Hylätty katsastuksesta, mutta mitkä osat pitäis vaihtaa

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
w201-91
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 20
Liittynyt: Su 10.05.2015 19:46

Hylätty katsastuksesta, mutta mitkä osat pitäis vaihtaa

Viesti Kirjoittaja w201-91 »

Eli hylätty tuli taas katsastuksesta yllättäen (w201), mutta en ole aivan varma mitkä osat minun täytyy vaihtaa. Suora lainaus vikalistasta:
Hylätty: akselistot, pyörät ja jousitus, taka-akselisto, alatukivarsi, nivel välyksellinen, oikealla takana ulompi.
Hylätty: ohjauslaitteet, ohjausnivelet ja - tangot, raidetangon pää, välyksellinen, vasemmalla edessä ulompi.
En viitsi mennä motonettiin vikalistan kanssa, kun antavat kuitenkin väärät osat.
Saako vaihdettua normaali työkaluilla?

Entä mites w201 käsijarrun kiristys? Vaihdoin viime vuonna käsijarrukengät, joten tarvii varmaan vain kiristää.
Mistä kiristys tapahtuu, miten?
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: Hylätty katsastuksesta, mutta mitkä osat pitäis vaihtaa

Viesti Kirjoittaja atlas »

Narina nivel alatukivarren ulommassa päässä takana...
Sitten raidetangonpää ulompi eteen.
Käkkäri kiritään niin että pyörä yös,yksi mutteri pois...siis jos pelti vanne..aluvanteella koko vanne pois...käsijarru vapautetaan ja pyörän mutterin reiästä pyöritetään kiristin rullaa meisselillä..jossakin klo2 piti olla se kiristin mutte löydät sen kyllä lampulla...ensin lukkoon asti kirit ja löysäät kunnes pyörä pyörii.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
illinois
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1523
Liittynyt: Ti 13.07.2004 15:38
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: Hylätty katsastuksesta, mutta mitkä osat pitäis vaihtaa

Viesti Kirjoittaja illinois »

Olihan tuossa katsurin lapussa melk yksiselitteisesti sanottu, ehkä tuo ensimmäinen on tulkinnanvarainen ja ilmeisesti et pyytänyt häntä näyttämään sitä kohtaa.
1. narinanivel,jos siis sitä katsuri tarkoitti. vanhan saa pois kikkailemalla tai hajottamalla ,mutta ilman sitä kunnollista asennustyökalua voit helposti hajottaa uuden asentaessasi takaisin.
Työkalun voi toki tehdäkin, mutta oikeaan tarkoituksella tehtyyn työkaluun verrattuna asennus hitaampaa.
korjaaMolle, molle ehdottaisin.

2. vastaus on tekstissäsi. Voit vaihtaa itse. Aurauskulmat vaan pitäisi säätää sen jälkeen.

3. helpoin näistä kolmesta.Vanne pois, taskulampulla pultin reiästä tsiikailet hammasrattaan paikan sieltä sisältä ja napsuttamalla testaat mistä kiristyy ja missä löystyy. Osapuille kolmannella naksauksella (kahvasta)pitäisi alkaa jo hiukan ottamaan kiinni. Tämä edellä kerrottu sillä edellytyksellä että käsijarru ei ole jo lähtötilanteessa aivan olematon tai jumittelee/ jää laahaamaan vaikka kahva vapautettu. Muussa tapauksessa hiukan enemmän hommia tiedossa. HAKU-toiminnolla löydät tältä foorumilta ketjuja joissa asiaa käsitelty seikkaperäisemmin.

Interwebbi on myös täynnä kuvia ja videoita tästä.
Viimeksi muokannut illinois, Ti 26.05.2015 22:11. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
W168 `R4
S210 `R4
S211 `V6
W124 `R5
W124 `V8 (T2758 )

You go full throttle - or you go home.
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17233
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: Hylätty katsastuksesta, mutta mitkä osat pitäis vaihtaa

Viesti Kirjoittaja dealer »

Raidepään vaihtoon suosittelen ostettavaksi koko raidetangon, säätäminen sitten helpompaa.
wiimax.fi
w201-91
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 20
Liittynyt: Su 10.05.2015 19:46

Re: Hylätty katsastuksesta, mutta mitkä osat pitäis vaihtaa

Viesti Kirjoittaja w201-91 »

illinois kirjoitti:Olihan tuossa katsurin lapussa melk yksiselitteisesti sanottu, ehkä tuo ensimmäinen on tulkinnanvarainen ja ilmeisesti et pyytänyt häntä näyttämään sitä kohtaa.
1. narinanivel,jos siis sitä katsuri tarkoitti. vanhan saa pois kikkailemalla tai hajottamalla ,mutta ilman sitä kunnollista asennustyökalua voit helposti hajottaa uuden asentaessasi takaisin.
Työkalun voi toki tehdäkin, mutta oikeaan tarkoituksella tehtyyn työkaluun verrattuna asennus hitaampaa.
korjaaMolle, molle ehdottaisin.

2. vastaus on tekstissäsi. Voit vaihtaa itse. Aurauskulmat vaan pitäisi säätää sen jälkeen.

3. helpoin näistä kolmesta.Vanne pois, taskulampulla pultin reiästä tsiikailet hammasrattaan paikan sieltä sisältä ja napsuttamalla testaat mistä kiristyy ja missä löystyy. Osapuille kolmannella naksauksella pitäisi alkaa jo hiukan ottamaan kiinni. Tämä edellä kerrottu sillä edellytyksellä että käsijarru ei ole jo lähtötilanteessa aivan olematon tai jumittelee/ jää laahaamaan vaikka kahva vapautettu. Muussa tapauksessa hiukan enemmän hommia tiedossa. HAKU-toiminnolla löydät tältä foorumilta ketjuja joissa asiaa käsitelty seikkaperäisemmin.

Interwebbi on myös täynnä kuvia ja videoita tästä.
Eli mikä tämä narinanivel on viralliselta nimeltään tai motonetissä löytyy nimellä? Katsastusmies näytti vain että takapyörässä on sivuttaista väljää, rautakangella pyörän urasta käänsi, niin liikkui vähän sivuttain. Eli onko kyseessä silloin narinanivelen vaihto?
Kiitos vastauksista!
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: Hylätty katsastuksesta, mutta mitkä osat pitäis vaihtaa

Viesti Kirjoittaja atlas »

http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 3&t=115387" onclick="window.open(this.href);return false;
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
w201-91
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 20
Liittynyt: Su 10.05.2015 19:46

Re: Hylätty katsastuksesta, mutta mitkä osat pitäis vaihtaa

Viesti Kirjoittaja w201-91 »

Eli takatukivarren ulompi hela täytyy vaihtaa?
Minulla ei ole kyllä mitään narinaa kuulunut, mutta kaipa se on kuitenkin väljä?
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: Hylätty katsastuksesta, mutta mitkä osat pitäis vaihtaa

Viesti Kirjoittaja atlas »

No narisee tai ei mutta yleisesti narisee..voi todeta sen niin että nostat alatukivarresta ylös...vaikka taitaa se koristakin nostettuna sen välyksen löytää...niin ylös pyörä ja kampeat raudalla pyörän alta sivuttain niin pitäisi tuntua.
korjaamolla jossa oikea avain vaihtoon niin nopein ja edullisin kun itse tapeltuna suojakumme sitten hajoaa.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
w201-91
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 20
Liittynyt: Su 10.05.2015 19:46

Re: Hylätty katsastuksesta, mutta mitkä osat pitäis vaihtaa

Viesti Kirjoittaja w201-91 »

Joo väljää kyllä on kun kangella kampesi.
Tuoko se on?
Kuva
Millainen se tuohon tarkoitettu työkalu sitten on?
teppo21
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 275
Liittynyt: Ma 02.02.2009 12:04

Re: Hylätty katsastuksesta, mutta mitkä osat pitäis vaihtaa

Viesti Kirjoittaja teppo21 »

Ei tuo, vaan tässä kuvassa tuon takana.
Eli alatukivarren, jota jousi painaa, ulompi pää.
Työkalu on sellainen, että painaa puslan ulkokoolista paikalleen, ruuvilla vetäen.
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17233
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: Hylätty katsastuksesta, mutta mitkä osat pitäis vaihtaa

Viesti Kirjoittaja dealer »

Korjaamolla narinahelan vaihto alle puoli tuntia.
wiimax.fi
Vastaa Viestiin