W140 - Ensikokemus Ronttosaurukseen
W140 - Ensikokemus Ronttosaurukseen
Tämän nimimerkki Tucin raportin innoittamana ajattelin kertoa "ekasta kerrastani" W140:n kanssa.
Ystävä hyvä osti juhannuksen alla pitkän Ässäkuumeen johdosta auton tyyppiä W140, tarkemmin 1994 S 320:n. Ensisilmäyksellä autossa pisti silmään sen mainio väri, vaaleansininen, olisiko jopa sama kuin W124:ssä, 355 Diamantblau? Kuitenkin hyvä väri noinkin massiiviseen autoon. Maalipinta oli kaikin puolin kunnossa, vain pari paikkamaalattua käytön jälkeä näkyvissä. Ruostetta ei missään, kyseessä oli saksantuonti mittarilukemalla 132 tkm.
Lisävarustelista on kattavan vakiovarustelun lisäksi pitkä: metalliväri, sininen pähkinäpuu-/nahkaverhoilu, ortopediset sähköpenkit edessä, sähköisesti säädettävät ohjauspyörä + peilit (myös peilitiltti), kattoluukku, aktiivihiilisuodatin, sulkemisapulaite ym. Kaikki varusteet toimivat.
Takapuoli tunnistaa nahkaverhoillun istuimen napakkuuden autoon istuuduttaessa. Uskottava se on: kaikista istumistani Mersun penkeistä nahkaverhoilluissa on huomattavasti napakampi "ote" kuin kangasverhoilluissa. Niin 1983 W123:ssa, 1981 W126:ssa kuin tässä W140:ssakin. Ei tietoakaan jousien lässähtäneisyydestä. Ajoasento löytyy helposti sähkösäädöistä huolimatta, käsi tosin hamuaa säätövipua istuimen edestä. Kojetaulussa kaikki on paikallaan, design on sikäli harvinaislaatuinen, että samantyylinen kojelauta on ollut käytössä ainoastaan R129:ssä, tosin pienillä eroilla. Perinteikkyys ilmenee mm. mittaritaulun avonaisuudessa alaspäin kuten W123:ssa . 2. sarjan ilmastointiautomaatin käyttöpaneeli keskikonsolissa näyttää äkkiseltään Tu-144:n kojelaudalta, mutta säätöpyörä yhdistettynä digitaalinäyttöön on varsin näppärä käyttää. Soitto- ja navigointipuolesta huolehti uudempi Becker Mexico Traffic Pro. Tehdasasenteinen kaiutinjärjestelmä kuulosti varsin moitteettomalta.
Takaistuin vaikutti suht käyttämättömälle ja hyvin muotoillulle, pitkäjalkaiset tosin saattaisivat kaivata istuinosaan lisää pituutta. Polvitilaa on riittävästi tynkämallissakin, tosin letkajenkkaviikkoja ei takatiloissa vietetä. Mukava yksityiskohta oli valaistut meikkipeilit ja lukuvalot myös takamatkustajille.
Käynnistettäessä auto huomio kiinnittyy varsin hillittyyn käyntiääneen, se muistuttaa lähes sähkömoottoria; miltä sitten M120 kuulostaakaan!? 4-vaihteinen automaatti vaihtaa pakille lähes samalla viivellä kuin W123:n 722.122. Kyseessä ei liene vielä ns. sähkölaatikko? Seuraavana havaitaankin mielestäni auton ainoa miinuskohta: erittäin tehostettu ohjaus. Pienessäkään liikkeessä auton pyörien kääntelystä ei tunnu olevan minkäänlaista vastusta, ja maantienopeuksissa ohjaus on lähes tunnoton. Jotenkin tuntui ilkeältä, mutta ei siitä ylitsepääsemätöntä haittaa koeajolenkillä ollut, lieneekö johtunut koeajajan korviin asti ulottuneesta hymystä lenkin aikana .
Lenkillä havaittiin myös se, että rengasäänet olivat suurin yksittäinen melun lähde. Tosin täyskaasukiihdytyksissä M104 kiekaisi erottuvasti, mutta ei häiritsevästi. Pontta löytyi ohituksiin mielestäni aivan riittävästi. Automaatista vielä sen verran, että kehitys vaihtamismukavuudessa on mennyt oikeaan suuntaan verrattaessa koeajoauton ja v. 2003 C 180 K:n 5-pykäläistä laatikkoa. Vaunu täytti kantatien kaistan melko tarkkaan, ensikertalaisen on hyvä kiinnittää huomiota myös ajolinjoihin, on se sen verran leveä auto. Kuskin paikalla havaittiin pieni puute normaalivartaloisella miehellä: soppaluuta on mahdoton saada mukavaan asentoon ikkunanpielelle auton leveydestä johtuen! Samoin jäin kaipaamaan korkeammalle asetettua keskikyynärnojaa á la W124, sellaista tuskin on saanut kaksiosaisen (muuten kerrassaan mainion) korkean säilytyskotelon tilalle?
Parinkymmenen koeajokilometrin perusteella jäi kaikinpuolin mukavat fiilikset tuosta mahtivaunusta. Onko sitten kaikissa (vuosi)malleissa noin tunnoton ohjaus? Auto olisi lähes täydellinen, jos siinä olisi hieman enemmän tunnokkuutta ohjaustuntumassa.
... hitot siitä, mukavalta se W140 näyttäisi kotipihassa tunnottomallakin ohjauksella!
Ystävä hyvä osti juhannuksen alla pitkän Ässäkuumeen johdosta auton tyyppiä W140, tarkemmin 1994 S 320:n. Ensisilmäyksellä autossa pisti silmään sen mainio väri, vaaleansininen, olisiko jopa sama kuin W124:ssä, 355 Diamantblau? Kuitenkin hyvä väri noinkin massiiviseen autoon. Maalipinta oli kaikin puolin kunnossa, vain pari paikkamaalattua käytön jälkeä näkyvissä. Ruostetta ei missään, kyseessä oli saksantuonti mittarilukemalla 132 tkm.
Lisävarustelista on kattavan vakiovarustelun lisäksi pitkä: metalliväri, sininen pähkinäpuu-/nahkaverhoilu, ortopediset sähköpenkit edessä, sähköisesti säädettävät ohjauspyörä + peilit (myös peilitiltti), kattoluukku, aktiivihiilisuodatin, sulkemisapulaite ym. Kaikki varusteet toimivat.
Takapuoli tunnistaa nahkaverhoillun istuimen napakkuuden autoon istuuduttaessa. Uskottava se on: kaikista istumistani Mersun penkeistä nahkaverhoilluissa on huomattavasti napakampi "ote" kuin kangasverhoilluissa. Niin 1983 W123:ssa, 1981 W126:ssa kuin tässä W140:ssakin. Ei tietoakaan jousien lässähtäneisyydestä. Ajoasento löytyy helposti sähkösäädöistä huolimatta, käsi tosin hamuaa säätövipua istuimen edestä. Kojetaulussa kaikki on paikallaan, design on sikäli harvinaislaatuinen, että samantyylinen kojelauta on ollut käytössä ainoastaan R129:ssä, tosin pienillä eroilla. Perinteikkyys ilmenee mm. mittaritaulun avonaisuudessa alaspäin kuten W123:ssa . 2. sarjan ilmastointiautomaatin käyttöpaneeli keskikonsolissa näyttää äkkiseltään Tu-144:n kojelaudalta, mutta säätöpyörä yhdistettynä digitaalinäyttöön on varsin näppärä käyttää. Soitto- ja navigointipuolesta huolehti uudempi Becker Mexico Traffic Pro. Tehdasasenteinen kaiutinjärjestelmä kuulosti varsin moitteettomalta.
Takaistuin vaikutti suht käyttämättömälle ja hyvin muotoillulle, pitkäjalkaiset tosin saattaisivat kaivata istuinosaan lisää pituutta. Polvitilaa on riittävästi tynkämallissakin, tosin letkajenkkaviikkoja ei takatiloissa vietetä. Mukava yksityiskohta oli valaistut meikkipeilit ja lukuvalot myös takamatkustajille.
Käynnistettäessä auto huomio kiinnittyy varsin hillittyyn käyntiääneen, se muistuttaa lähes sähkömoottoria; miltä sitten M120 kuulostaakaan!? 4-vaihteinen automaatti vaihtaa pakille lähes samalla viivellä kuin W123:n 722.122. Kyseessä ei liene vielä ns. sähkölaatikko? Seuraavana havaitaankin mielestäni auton ainoa miinuskohta: erittäin tehostettu ohjaus. Pienessäkään liikkeessä auton pyörien kääntelystä ei tunnu olevan minkäänlaista vastusta, ja maantienopeuksissa ohjaus on lähes tunnoton. Jotenkin tuntui ilkeältä, mutta ei siitä ylitsepääsemätöntä haittaa koeajolenkillä ollut, lieneekö johtunut koeajajan korviin asti ulottuneesta hymystä lenkin aikana .
Lenkillä havaittiin myös se, että rengasäänet olivat suurin yksittäinen melun lähde. Tosin täyskaasukiihdytyksissä M104 kiekaisi erottuvasti, mutta ei häiritsevästi. Pontta löytyi ohituksiin mielestäni aivan riittävästi. Automaatista vielä sen verran, että kehitys vaihtamismukavuudessa on mennyt oikeaan suuntaan verrattaessa koeajoauton ja v. 2003 C 180 K:n 5-pykäläistä laatikkoa. Vaunu täytti kantatien kaistan melko tarkkaan, ensikertalaisen on hyvä kiinnittää huomiota myös ajolinjoihin, on se sen verran leveä auto. Kuskin paikalla havaittiin pieni puute normaalivartaloisella miehellä: soppaluuta on mahdoton saada mukavaan asentoon ikkunanpielelle auton leveydestä johtuen! Samoin jäin kaipaamaan korkeammalle asetettua keskikyynärnojaa á la W124, sellaista tuskin on saanut kaksiosaisen (muuten kerrassaan mainion) korkean säilytyskotelon tilalle?
Parinkymmenen koeajokilometrin perusteella jäi kaikinpuolin mukavat fiilikset tuosta mahtivaunusta. Onko sitten kaikissa (vuosi)malleissa noin tunnoton ohjaus? Auto olisi lähes täydellinen, jos siinä olisi hieman enemmän tunnokkuutta ohjaustuntumassa.
... hitot siitä, mukavalta se W140 näyttäisi kotipihassa tunnottomallakin ohjauksella!
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Oma ja ainut W140 kokemus on jo niinkin kaukaa, kun vuodelta 1991 elokuu. Joten en oikein enää tahdo muistaa, että kuinka tunnottomalta se sompa nyt tuntui. Se auto oli ensimmäinen ko. korisarjan edustaja, joka tuli silloiseen Autoputkolaan esittelyautoksi.
Ainut jonka oikeastaan muistan siitä koeajolenkistä, oli se havainto, että minua ei erottanut siitä autosta mikään muu kuin silloisen 700000 mk:n hintalappu... Ko. auto on vieläkin täällä Kuopiossa ja seisoskelee usein Kirkkokadun varressa Maaherrankadun ja Snellmaninkadun välissä.
Ainut jonka oikeastaan muistan siitä koeajolenkistä, oli se havainto, että minua ei erottanut siitä autosta mikään muu kuin silloisen 700000 mk:n hintalappu... Ko. auto on vieläkin täällä Kuopiossa ja seisoskelee usein Kirkkokadun varressa Maaherrankadun ja Snellmaninkadun välissä.
Tärkeintä ei ole vauhdin määrä, vaan miltä se tuntuu.
Oikein mukavaa ja kattavaa luettavaa taas kerran koeajoraporteissa
Kyllä itsekin on pakko päästä myös W140:aa testaamaan, josko vaikka viikon päästä Saksassa tulisi siihen mahdollisuus? ...jos budjetti riittäisi, niin moisella varmaan loppujen lopuksi kotiin ajaisin.
Kyllä pitäisi jonkinnäköistä isompaa miittingiä keksiä (johon meikäläinenkin pääsisi osallistumaan), josko vaikka omituisempiakin vehkeitä pääsisi koeajamaan.
Kiitokset raportista, ja yhdyn kyllä täysin viimeiseen lausahdukseesi!
Kyllä itsekin on pakko päästä myös W140:aa testaamaan, josko vaikka viikon päästä Saksassa tulisi siihen mahdollisuus? ...jos budjetti riittäisi, niin moisella varmaan loppujen lopuksi kotiin ajaisin.
Kyllä pitäisi jonkinnäköistä isompaa miittingiä keksiä (johon meikäläinenkin pääsisi osallistumaan), josko vaikka omituisempiakin vehkeitä pääsisi koeajamaan.
Kiitokset raportista, ja yhdyn kyllä täysin viimeiseen lausahdukseesi!
Re: W140 - Ensikokemus Ronttosaurukseen
äSsässä on vakiona nopeuden mukaan muuttuva ohjaustehostus. Kaupungissa ohjaus on tunnoton ja kevyt, maantiellä tehostus vähenee ja tunnossakin löytyy.Timo L. kirjoitti:... hitot siitä, mukavalta se W140 näyttäisi kotipihassa tunnottomallakin ohjauksella!
S320L -97
Re: W140 - Ensikokemus Ronttosaurukseen
Onko noin kaikissa malleissa ja vuosimalleissa? Jos se ohjaus maantiellä muuttui, niin ei se paljoa muuttunut . Sitä paitsi, kaikkien kiertokuula-Mersujen ohjaushan on tehostukseltaan nopeuden mukaan säätyvä .markku kirjoitti:äSsässä on vakiona nopeuden mukaan muuttuva ohjaustehostus. Kaupungissa ohjaus on tunnoton ja kevyt, maantiellä tehostus vähenee ja tunnossakin löytyy.Timo L. kirjoitti:... hitot siitä, mukavalta se W140 näyttäisi kotipihassa tunnottomallakin ohjauksella!
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Jep, mukava lukea muiden ajokokemuksia W140 sestä. Itse olen nyt ajellut omallani kolmisen kuukautta viikonloppuajoja ja vieläkin odotus on kova päästä möhkön rattiin aina pitkän työviikon jälkeen, on kieltämättä messevä ajeltava maantiellä.
Itse olen kiinnittänyt huomiota juuri noihin samoihin asioihin eli hieman kevyeeseen ohjaukseen ja "liian leveään" kuskin paikkaan eli nojailu kyynervarrella oveen on todellakin epäluonteva asento tässä tapauksessa. Ohjausta olen kylläkin pitänyt enempi kevyenä kuin tunnottomana ja maantienopeuksissa mielestäni ihan tanakkaa menoa. Viime sunnuntaina tuli silpaistua melki 700 km lähes yhdeltä istumalta maantietä, eikä ajo kyllä rasittanut yhtään. Tankkauskin oli positiivinen yllätys reissun jälkeen - tankillisen(ajoa liki 850 km) keskikulutus oli aika tasan 9, 0 L/100km - ei paha, huomioiden 2 tonnin paino!.
Itse olen kiinnittänyt huomiota juuri noihin samoihin asioihin eli hieman kevyeeseen ohjaukseen ja "liian leveään" kuskin paikkaan eli nojailu kyynervarrella oveen on todellakin epäluonteva asento tässä tapauksessa. Ohjausta olen kylläkin pitänyt enempi kevyenä kuin tunnottomana ja maantienopeuksissa mielestäni ihan tanakkaa menoa. Viime sunnuntaina tuli silpaistua melki 700 km lähes yhdeltä istumalta maantietä, eikä ajo kyllä rasittanut yhtään. Tankkauskin oli positiivinen yllätys reissun jälkeen - tankillisen(ajoa liki 850 km) keskikulutus oli aika tasan 9, 0 L/100km - ei paha, huomioiden 2 tonnin paino!.
Raaka Arska
S320L-96, herkutteluun
W124 E220 -94, työjuhta
Ex. W123 230E -83, menetetty helmi
S320L-96, herkutteluun
W124 E220 -94, työjuhta
Ex. W123 230E -83, menetetty helmi
Kyllä harmittaa kasvavassa määrin etten vaan sukeltanut tyhjyyteen ja hankkinut suoraan W140:stä joka oli koko ajan haaveena.
Samaan hintaan olisi saanut tän väyrysen kanssa, mutta ei uskaltanut hankkia ylläpitokulujen ja bensalaskun pelossa. Jos 9 litralla pääsee, ei tää väyrynen kuluta kuin litran tai puoli vähemmän matkassa.
Eilen kalajoki-karhula välillä meni melko tasan 8l/100 kun ei ollut montaa rekkaa ohitettavana (ja ajoi karttaa alamäkeen )
Samaan hintaan olisi saanut tän väyrysen kanssa, mutta ei uskaltanut hankkia ylläpitokulujen ja bensalaskun pelossa. Jos 9 litralla pääsee, ei tää väyrynen kuluta kuin litran tai puoli vähemmän matkassa.
Eilen kalajoki-karhula välillä meni melko tasan 8l/100 kun ei ollut montaa rekkaa ohitettavana (ja ajoi karttaa alamäkeen )
Re: W140 - Ensikokemus Ronttosaurukseen
Niin kutsuttu 'parametrinen' tehostus on ollut lisävaruste. Tunnokkuus on aika paljon renkaista kiinni. Continentaaleilla tulee skarpimpi olo kuin jollain halvemmilla.markku kirjoitti:äSsässä on vakiona nopeuden mukaan muuttuva ohjaustehostus. Kaupungissa ohjaus on tunnoton ja kevyt, maantiellä tehostus vähenee ja tunnossakin löytyy.Timo L. kirjoitti:... hitot siitä, mukavalta se W140 näyttäisi kotipihassa tunnottomallakin ohjauksella!
Tapani Rauha
trh202@gmail.com
trh202@gmail.com
Re: W140 - Ensikokemus Ronttosaurukseen
Mielestäni parametrinen ohjaus on vakiona ja näin kertoo myös englanin Wikipedia. Omassa S280 -95:ssa on parametriohjaus vaikka ei merkintää varustekoodeissa. Ja tosiaan toimiessaan hiljaisessa ajossa tosi kevyt, mutta nopeuden kasvaessa tuntoa tulee.trauha kirjoitti:Niin kutsuttu 'parametrinen' tehostus on ollut lisävaruste. Tunnokkuus on aika paljon renkaista kiinni. Continentaaleilla tulee skarpimpi olo kuin jollain halvemmilla.markku kirjoitti:äSsässä on vakiona nopeuden mukaan muuttuva ohjaustehostus. Kaupungissa ohjaus on tunnoton ja kevyt, maantiellä tehostus vähenee ja tunnossakin löytyy.Timo L. kirjoitti:... hitot siitä, mukavalta se W140 näyttäisi kotipihassa tunnottomallakin ohjauksella!
W114 250CE -70
W221 S350 Lang -06
W212 E350cdi -10
H-D Road King -98
+ ex Mersuja 30+
W221 S350 Lang -06
W212 E350cdi -10
H-D Road King -98
+ ex Mersuja 30+