Yleinen: Ohjelmistopäivitykset telematiikkalevyiltä

Miten muutetaan auton asetuksia? Ohjelmallisesti lisättävät ja koodattavat lisävarusteet, tee-se-itse -ohjelmistopäivitysten ohjeet ym.
(Vikakoodien tulkitseminen, Star-ongelmat, Kiinan näytöt ym. ei alkuperäiset lisävarusteet eivät kuulu tänne.)
Vastaa Viestiin
Avatar
jysi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2788
Liittynyt: Pe 23.05.2003 17:49
Paikkakunta: Salo

Yleinen: Ohjelmistopäivitykset telematiikkalevyiltä

Viesti Kirjoittaja jysi »

Telematiikkajärjestelmien ohjelmistopäivitykset
Tavallisesti auton älyä sisältävien komponenttien ohjelmiston päivitys tapahtuu (iästä riippuen) CFF- tai SMR-F tiedoston avulla. Tiedosto sisältää ohjelmointiohjeet (“prosessikuvauksen”). Yleensä ohjelmistot ovat pieniä ja ne on pakattu samaan tiedostoon. Telematiikkalaitteissa ohjelmistot ovat isompia ja 2010-luvun puoliväliin saakka radiossa oli aina DVD-tai CD-asema, joten näissä CFF/SMR-F tiiedostot sisältävät vain ohjelmointiohjeet ja security-tarkistukset. Itse ohjelmisto on toimitettu erillisillä telematiikkalevyillä joilta tieto siirtyy suoraan järjestelmään huomattavasti nopeammin kun CAN-väylää pitkin. Niiltä löytyy keskusyksikön (radio/navigaattori) lisäksi myös TV-, DAB- ja satelliittivirittimien sekä aktiivikaiutinjärjestelmien vahvistimen ohjelmistot.

Mistä tiedän mikä ohjelmisto laitteeseeni kuuluu ja onko minulla uusin ohjelmistoversio?
Keskusyksikön ohjelma on yleensä jaettu 3-4 osaan ja niinpä radion tyyppiikilvestäkin löytyy paljon eri numeroita, esimerkiksi vaikkapa W211 E-sarjalaisen NTG 2.5 Comand:
Model no. BZ9880
ZB number: A211 870 51 94 // koko systeemin tunniste = varaosanumero
HW number: A211 870 10 94 // laitteiston tunniste
Software - Part numbers:
GW number A002 442 04 60 // audio gateway-ohjelmisto
AV number: A002 442 10 60 // AV-ohjelmisto (audiovisual? mikä lie) eli radio, CD/DVD-soitin, puhelimen käyttöliittymä…
NV number: A002 442 07 60 // NV=navigointiohjelmiston perusosuus ilman karttoja
BT number: A169 442 45 60 // Bluetooth-moduliin käynnistettäessä ladattava ohjelma
Alinna on vielä viivakoodi jossa lisävarustekoodi (sama kun kantakortissa), model no ja sarjanumero peräkkäin: *512AL9880…..*

Ohjelmiston modulaariseen rakenteeseen on monia syitä mutta käyttäjän kannalta tärkeintä on että modulit voivat päivittyä eri aikaan ja jotkin ovat käytössä vain tietyllä alueella (EU/US/Kiina/Japani), jotkut taas useammalla tai kaikilla alueilla.

Pikakeino (ei täysin luotettava) uusimman ohjelmistoversion tarkistamiseen on varaosanumero: ZB muuttuu aina kun jokin ohjelmistonumeroista muuttuu, joten nopein keino on tarkistaa mikä oli viimeisin varaosanumero joka oli tähän mallisarjaan saatavilla.

Tarkemmassa tiedonhaussa ja itse päivityksessä tärkein on kuitenkin HW number. Heillä joilla on jokin huolto-ohjelmisto, on asennuksesta riippuen jossakin alihakemistosta nippu CD-Info-tiedostoja, tiedoston nimen pääte on .CDI. Nimen alkuosa on levyn osanumero. Joiltakin näistä luultavasti löytyy tarvittavan ohjelmiston tiedot eli menemällä oikeaan hakemistoon ja kirjoittamalla kehotteeseen hakukomento saadaan vastaus:

Koodi: Valitse kaikki

findstr “2118701094” *.cdi
löytyy oikean levyn numero: 1718274559-001.CDI: ...ja sen perässä lista samaa ohjelmistopakettia käyttävien radioiden HW-numeroita. HW-tyyppien erona on korimallista johtuva ulkonäko tai kiinnitys, levyasema 1 levy tai vaihtaja, kielivarianttien erilaiset näppäimistömerkinnät jne. Sitten alla on rivi ###-merkkejä ja sen alla listaus levyllä olevista ohjelmapaketeista.
Seuraavaksi täytyy sitten löytää itse levy. Saksalaisesta online-varaosakaupasta näyttäisi olevan saatavilla hintaan 0,37€ + postikulut. Telematiikkalevyjen julkaisuperusteet ei ole tiedossani mutta käytännössä sama sisältö voi löytyä 3-4 eri numerolla julkaistusta levystä parin vuoden aikaerolla tai henkilöautoon (PKW) käypä sisältö löytyy myös pakettiauto (transporter)levyltä.

Telematiikkalevyn sisältö
Hakemiston juuressa on tiedosto CD_INFO.CDI (sama tiedosto kun edellämainittu 1718274559-001.CDI)
Sieltä löytyy lista kaikista levyn sisältämistä ohjelmapaketeista.
#-merkki alottaa kommenttirivin joten niillä ei ole merkitystä itse ohjelmointiprosessiin mutta sieltä löytyy julkaisupäivämäärä ym. tietoa

Koodi: Valitse kaikki

[CD-INFO];
CD-NAME 1718274559-0001;

# HU25,HU25_VAN
[1648700794-XXX][1648706889-XXX][1648708094-XXX][1649012400-XXX][1649014400-XXX][1649062800-XXX][1718209589-XXX][1718700794-XXX][1718707594-XXX][1719010800-XXX][1719011500-XXX][1719062000-XXX][2038700794-XXX][2038704994-XXX][2118701094-XXX][2118708194-XXX][2118708690-XXX][2119061300-XXX][2199010400-XXX][2199010800-XXX][2308700389-XXX][2308700394-XXX][2308703994-XXX][2309010400-XXX][2309010800-XXX][2309060900-XXX][2518700794-XXX][2518707894-XXX][2518709789-XXX][2519013300-XXX][2519014100-XXX][2519061700-XXX][4639010300-XXX][4639011500-XXX][4639063000-XXX];
############################################################
# SW_TELEMATIK_BLUETOOTH_E53_31
0019025100-001 \HU25\092200\A001902\5100_001\;
# SW_TELEMATIK_GATEWAY_HIGH_E53_31
0019025300-001 \HU25\092900\A001902\5300_001\;
# SW_TELEMATIK_NAVI_HIGH_ECE_E53_4
0019025600-001 \HU25\093000\A001902\5600_001\;
# SW_TELEMATIK_NAVI_HIGH_CHN_E53_31
0019025800-001 \HU25\092900\A001902\5800_001\;
# SW_TELEMATIK_AVC_HIGH_ECE_USA_E53_31
0019025900-001 \HU25\092900\A001902\5900_001\;
Ylinnä on levyn nimi, sitten järjestyksessä yhteensopivat laitteistotunnisteet ja niiden alla laitteistoon sopivat ohjelmistopaketit ja polku pakettiin levyllä.
[laitteisto_ID1]…[laitteisto_IDn];
ohjelmistopaketti1 paketin1_hakemistopolku;
ohjelmistopaketti2 paketin2_hakemistopolku;


Lisäksi on hakemistopuu jossa hakemiston nimet ovat pätkiä ohjelmistopaketin koko nimestä. Alihakemistosta löytyy sitten laitteesta riippuen erilainen sisältö: 1 tai useampi ohjelmistopaketti, ohjelmointiprosessin kuvaus ja kunkin paketin allekirjoitus.
Tässä tapauksessa on tarjolla samaan tarkoitukseen 2 eri pakettia NAVI_HIGH_ECE (Eurooppa) ja NAVI_HIGH_CHN (Kiina) joten päivittäjän on itse päätettävä haluaako EU- vai Kiina-navigointiohjelmiston. Bluetooth ja Gateway on käytössä ympäri maailmaa mutta AVC on sama ECE- ja USA-malleissa

Ohjelmointi testerin avulla
Testerin avulla tapahtumaan ohjelmointiin tarvitaan CFF-tiedosto kutakin ohjelmiston osaa varten. Ne ovat todennäköisesti samassa hakemistossa kun CDI-tiedostotkin, pakattuna johonkin CFF#*.zip-pakettiin.
Vediamo/DTS Monaco käyttäjien pitää purkaa tarvittavat paketit manuaalisesti. Loppu riippuu siitä mikä ohjelmisto on käytössä ja selviää ohjelmiston käyttöohjeesta.

Ohjelmointi ilman testeriä
On mahdollista tehdä myös ilman testeriä toimiva ohjelmointilevy. Edellytys on että laitteessa on Engineering Mode ja sieltä löytyy “SW Update”-valinta. Nyt kun CFF/SMR-F tiedostoa ei ole, täytyy ohjelmointiprosessin kuvaus olla itse levyllä CONFIG.CDI-nimisessä tiedostossa, esimerkkisisältö alla:

Koodi: Valitse kaikki

[CD-CONFIG];
CD-NAME 1718274559-0001;

[DOFLASH];
# Hardware from Harman/Becker
[2118701094-XXX] 0019025300-001;
[2118701094-XXX] 0019025900-001;
[2118701094-XXX] 0019025100-001;
[2118701094-XXX] 0019025600-001;
eli levyn nimi, sitten DOFLASH jälkeen HW-tunniste ja sen perässä kaikki siihen kuuuluvien ohjelmistopaketin tunniste, sen perusteella kaivellaan CD_INFO.CDI tiedostosta polku ja polun päästä tarvittavat tavarat. CD/DVD-levyn sijaan voi käyttää myös muistikorttia (riippuu laitteesta). NTG2.5 kortin formaatiksi suositellaan FAT32 ja nimeksi ALPINE_CD, en ole kokeillut muilla. Koska levy/muistikortti on räätälöity laitekohtaiseksi, voi säästää tilaa ja tiputtaa turhat hakemistot ja niissä olevat tiedostot pois. Vain 2 .CDI-tiedostoa ja tarpeelliset hakemistot sisältöineen riittää.

“Väärän” ohjelmiston pakko-ohjelmointi
Jos jostakin syystä haluat asentaa laitteeseen ohjelmiston jota tehdas ei ole siihen tarkoittanut, sekin onnistuu erikoislevyn tai -kortin avulla. Ongelma on tällöin se että esimerkiksi AVC-modulin hakemistossa olevassa .SCR-tiedostossa oleva allekirjoitus ko. HW-tunnisteelle puuttuu. Tiedostossa on lista rivejä tyyliin "HW-tunniste allekirjoitus"
Allekirjoitukset ovat kuitenkin samoja jos valmistaja on sama joten sisarmalliin voi tarkistuksen yrittää ohittaa muokkaamalla HW-tunniste omaksi tai lisäämällä tiedostoon uuden rivin jossa on tarvittava HW-tunniste ja toisesta HW:sta kopioitu avain.
Joskus allekirjoitukseen on käytetty 2 eri avainta ja on mahdotonta tietää kumpi tähän laitteeseen kuuluu. Silloin SW update käynnistyy mutta päivitys keskeytyy (päivitän joskus virhekoodin tähän kun löydän sen…). Siinä tapauksessa täytyy kopioida se toinen avain HW-tunnisteen perään ja yrittää uudelleen

Vastaa Viestiin