Sprinter 313 vm07 starttaa muttei käynnisty

Raskaan (+3500 kg ja työkoneet) MB-kaluston oma osio.
Avatar
ST-Electro
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 14
Liittynyt: Ke 31.12.2014 07:32
Paikkakunta: Nurmijärvi

Sprinter 313 vm07 starttaa muttei käynnisty

Viesti Kirjoittaja ST-Electro »

Okkei, elikä Sprinter 313 vuosimallia 2007 (2,2l koneella) rupesi eilen ihan yhtäkkiä kesken ajon temppuilemaan, eikä enää moottorin sammutuksen jälkeen käynnistynyt. OBD-mittari ei anna liittyviä vikakoodeja, perushuollot tehtynä autossa. Ainoa hälyttävä on OBD-laitteet antama anturitieto polttoaineraiteen paineesta: koko ajan noin 15Bar (kun pitäisi vissiin olla jossain 300 tienoilla jotta moottori voi edes käynnistyä?)

Eli ongelma varmaankin jokin mekaaninen liittyen korkeapainepumppuun, osaako joku sanoa ehdotuksia / miten korjata? -Olen kuullut että siellä voisi vuotaa joku o-rengas yms. (tai voihan siitä pumpusta olla akseli hajalla tyyliin :D) -Haluan/pystyn korjaamaan tämän kyllä kotipihassa, mutten oikein tiedä mistä lähteä liikkeelle tai miten näperrellä raidetta turvallisesti ilman että sormet leikkautuu irti paineistetulla dieselillä (siinä on kuitenkin vain joku kikka, jonka jälkeen se on turvallista).



Alla vielä pidempi kertomus ja ongelmakuvaus jos jotain kiinnostaa:

Liikennevaloihin pysähtyessäni tyhjäkäynti oli tosi epätasaista, meinasi sammahtaa n.3 sek välein (motarilla hetki sitten en huomannut ajossa/äänessä mitään erikoista). Seuraavassa risteyksessä 200m jälkeen sammuikin, mutta sain onneksi uudestaan käyntiin. Seuraavan 500m matkalla parkkipaikalle annoin kevyttä kaasua pysähdyksissä ollessa ettei sammu uudestaan.

Noh, parkkipaikalla auto seisoi sitten tunnin verran webasto päällä odottelemassa kun kävin asioilla, mutta kappas, ei lähtenytkään enää käyntiin palattuani! Startti vääntää ongelmitta, mutta kone ei anna mitään syttymisen merkkiä, ei ns. "örähdä". -Vaikutti siis siltä että olisi tankki kuivana, mutta lisättyäni 20l polttoainetta jerrystä, edelleen sama juttu. Avasin myös ilmausventtiilin (polttoaine suodattimen päällä, muovinen ruuvi) ja (ajattelemattomuuttani) käynnistin OBD-laitteella (CDP+ Delphin ohjelmalla) polttoainepumpun ja hyvinhän sieltä turkui löpöt läpi pihalle...

OBD-lukulaite ei kuitenkaan antanut mitään moottoriin liittyvää vikakoodia, ainoastaan EGR-venttiilin liittyvän virheen joka on näkynyt puolisen vuotta aiheuttamatta tällaisia ongelmia (njoo, joku voi tulkita moottoriin liittyväksi, muttei se kyllä käynnistykseen ole vaikuttanut, lähinnä savuttaa vain tyhjäkäynnillä silloin kun EGR-ventiili on jämähtänyt kiinni-asentoon tai vaihtoehtoisesti rajoittaa tehosta puolet pois harvoin kun ventiili ilmeisesti on jumittunut auki-asentoon).

Testasin tosiaan että polttoainepumppu toimii, löpösuodatin vaihdettu vuoden sisällä, jne. Irroitin myös raiteen päissä olevien paineanturin ja venttiilin johtoa, testaten eri yhdistelmillä aina välissä testaten käynnistää, mutta tuloksetta. OBD-laite luki ihan oikeat oletusarvot (olisiko ollut 400Bar painetta) kun paine anturi oli irti, joten ei ole anturikaan hajalla. Mistään ei myöskään vuotanut nesteitä (tarkistin ennen kuin lotrasin maahan sieltä ilmausventtiilin kautta :D).
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: Sprinter 313 vm07 starttaa muttei käynnisty

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

ST-Electro kirjoitti:Okkei, elikä Sprinter 313 vuosimallia 2007 (2,2l koneella) rupesi eilen ihan yhtäkkiä kesken ajon temppuilemaan, eikä enää moottorin sammutuksen jälkeen käynnistynyt. OBD-mittari ei anna liittyviä vikakoodeja, perushuollot tehtynä autossa. Ainoa hälyttävä on OBD-laitteet antama anturitieto polttoaineraiteen paineesta: koko ajan noin 15Bar (kun pitäisi vissiin olla jossain 300 tienoilla jotta moottori voi edes käynnistyä?)

Eli ongelma varmaankin jokin mekaaninen liittyen korkeapainepumppuun, osaako joku sanoa ehdotuksia / miten korjata? -Olen kuullut että siellä voisi vuotaa joku o-rengas yms. (tai voihan siitä pumpusta olla akseli hajalla tyyliin :D) -Haluan/pystyn korjaamaan tämän kyllä kotipihassa, mutten oikein tiedä mistä lähteä liikkeelle tai miten näperrellä raidetta turvallisesti ilman että sormet leikkautuu irti paineistetulla dieselillä (siinä on kuitenkin vain joku kikka, jonka jälkeen se on turvallista).



Alla vielä pidempi kertomus ja ongelmakuvaus jos jotain kiinnostaa:

Liikennevaloihin pysähtyessäni tyhjäkäynti oli tosi epätasaista, meinasi sammahtaa n.3 sek välein (motarilla hetki sitten en huomannut ajossa/äänessä mitään erikoista). Seuraavassa risteyksessä 200m jälkeen sammuikin, mutta sain onneksi uudestaan käyntiin. Seuraavan 500m matkalla parkkipaikalle annoin kevyttä kaasua pysähdyksissä ollessa ettei sammu uudestaan.

Noh, parkkipaikalla auto seisoi sitten tunnin verran webasto päällä odottelemassa kun kävin asioilla, mutta kappas, ei lähtenytkään enää käyntiin palattuani! Startti vääntää ongelmitta, mutta kone ei anna mitään syttymisen merkkiä, ei ns. "örähdä". -Vaikutti siis siltä että olisi tankki kuivana, mutta lisättyäni 20l polttoainetta jerrystä, edelleen sama juttu. Avasin myös ilmausventtiilin (polttoaine suodattimen päällä, muovinen ruuvi) ja (ajattelemattomuuttani) käynnistin OBD-laitteella (CDP+ Delphin ohjelmalla) polttoainepumpun ja hyvinhän sieltä turkui löpöt läpi pihalle...

OBD-lukulaite ei kuitenkaan antanut mitään moottoriin liittyvää vikakoodia, ainoastaan EGR-venttiilin liittyvän virheen joka on näkynyt puolisen vuotta aiheuttamatta tällaisia ongelmia (njoo, joku voi tulkita moottoriin liittyväksi, muttei se kyllä käynnistykseen ole vaikuttanut, lähinnä savuttaa vain tyhjäkäynnillä silloin kun EGR-ventiili on jämähtänyt kiinni-asentoon tai vaihtoehtoisesti rajoittaa tehosta puolet pois harvoin kun ventiili ilmeisesti on jumittunut auki-asentoon).

Testasin tosiaan että polttoainepumppu toimii, löpösuodatin vaihdettu vuoden sisällä, jne. Irroitin myös raiteen päissä olevien paineanturin ja venttiilin johtoa, testaten eri yhdistelmillä aina välissä testaten käynnistää, mutta tuloksetta. OBD-laite luki ihan oikeat oletusarvot (olisiko ollut 400Bar painetta) kun paine anturi oli irti, joten ei ole anturikaan hajalla. Mistään ei myöskään vuotanut nesteitä (tarkistin ennen kuin lotrasin maahan sieltä ilmausventtiilin kautta :D).
Järjestelmäss ei ole painetta hetken päästä samumisesta ja jos haluaa varmistella niin löysää suutin putkea
(eli paineesta ei ole vaaraa kun kone on hetken pyörimättä)

Alkuun
tarkistele paineen säädin, määrän säädin, kampiakselin ja nokkaakselin asennon tunistimet, suutimien paluupuolen vuoto
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
Avatar
ST-Electro
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 14
Liittynyt: Ke 31.12.2014 07:32
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Sprinter 313 vm07 starttaa muttei käynnisty

Viesti Kirjoittaja ST-Electro »

Kiitoksia neuvoista!

Mitenkäs, tutkiskelin ja testailin tuossa vähän lisää ja yksi asia mikä jäi mietityttämään... Pitäisikö korkeapainepumpulta tulla paljonkin polttoainetta läpi startatessa, koska kun otin sen irti raiteesta, sieltä tuli vain hyvin vähän dieseliä? Ja "vähän" tarkoittaa tosiaan sellaista kevyttä pulputusta, ei lähelläkään suihkuamista. Toki fyysisesti suuren paineen luomiseen ei tarvita välttämättä suurta virtausta, mutta tiedä sitten autossa - voisiko tuo pumppu, tai jokin sen sisäinen osa olla hajalla jos tuolta pitäisi kuitenkin tulla enemmän tavaraa läpi?

Siis voiko kampi- tai nokka-aikselin asennon tunnistin vaikuttaa itse käynnistymiseen + eikö siitä pitäisi tulla virhekoodi koneelle? Itseasiassa muutaman kerran kun on aikoinaan startannut konetta vähäisellä akulla, kone onkin antanut virheilmoituksen nokka-akselin asennon virheellisyydestä, tosin ei ole vaikuttanut käynnistymiseen tai käyntiin.
Avatar
ST-Electro
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 14
Liittynyt: Ke 31.12.2014 07:32
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Sprinter 313 vm07 starttaa muttei käynnisty

Viesti Kirjoittaja ST-Electro »

Eipä tullut lisäapuja, joten tein itse minkä tein... Ja nyt alkoi toimia!

Oletin että korkeapainepumppu oli hajonnut, joten otin sen irti ja purin atomeiksi (kuva liitteenä). Sisällä ei näkynyt mitään mekaanista vauriota tai edes kulumista, joten puhdistin kaikki osat ja löin takaisin kasaan. Asensin pumpun takaisin ja kasasin sen verran konetta että voin katsoa tuleeko pumpun läpi mitään ja kappas: Kun autoon laittaa virrat päälle niin jo silloin pumpusta ruiskuaa kivalla suihkulla dieseliä (eli ei tarvinnut edes startata)! En tiedä olisiko pumpussa siis ollut vaan roska väärässä paikkaa...

Kasasin koneen loppuun ja koitin startata; 3sek pyörittämisen jälkeen hörähtää käyntiin ilman mitään ongelmaa! Resetin koneesta virhekoodit jotka tuli antureiden irroittelusta yms. ja annoin lämmetä 10min ja testailin OBD:n kautta arvoja myös korkeammilla kierroksilla. Raiteen paine näyttää sellaiset 250Bar tyhjäkäynnillä ja noin 4000rpm kierroksilla sellaiset ~800Bar. Kone käy siististi (ainoastaan jäähdyttimen tuuletin humisee vähän epätasaisesti, voisi ehkä öljytä sen "luistolaakerin" tai mikä lie siinä tuulettimen juuressa -> tämä ilmeisesti tasaa tuulettimen pyörimisnopeuden kun kierrosluku muuttuu nopeasti), mutten ole vielä testannut tien päällä.

Jos jollain kokemusta vastaavasta, niin nyt saa avautua, en millään tahtoisi maksaa enää ylimääräistä 500€ kotiin hinauttamisesta jos tuo ei kestäkkään pitkää (voisi ottaa kyllä jo hinausvakuutuksen...) :D
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Avatar
ST-Electro
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 14
Liittynyt: Ke 31.12.2014 07:32
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Sprinter 313 vm07 starttaa muttei käynnisty

Viesti Kirjoittaja ST-Electro »

Päivityksenä:

Näin vajaan vuoden jälkeen auto toiminut vieläkin 5/5 - omituinen vika tosiaan kun ajattelee näin jälkeenpäin, eipä selvinnyt mikä tuon aiheutti, mutta eipä tuolla kait väliä.

ps. (otin sen hinausvakuutuksen niin eipä tietenkään ole tarvinnut sitten hinauttaa mistään muustakaan syystä johtuen... noh, on sen arvoista.)
Vastaa Viestiin