Eritehoiset akut 24V

Raskaan (+3500 kg ja työkoneet) MB-kaluston oma osio.
Avatar
LopenUupunut
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 8347
Liittynyt: Ti 12.01.2010 22:40

Eritehoiset akut 24V

Viesti Kirjoittaja LopenUupunut »

Sähköstä mitään ymmärtämättömänä pitää kysellä.

Pitäisi huomenna ajella pieni lenkki ja toinen akku (100Ah) ei ota virtaa kunnolla, ajattelin korvata huonomman traktorin akulla (90Ah).

Kysymys kuuluu, voiko kytkeä 100Ah ja 90Ah akut 24V kytkentään...sarjaan siis ???.

.
Opel, "weird lieben autos"....
teppo21
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 275
Liittynyt: Ma 02.02.2009 12:04

Re: Eritehoiset akut 24V

Viesti Kirjoittaja teppo21 »

Voit, mutta pitemmän päälle nyykähtää toinen. Tai jopa molemmat.
Avatar
Tukala
Mersumies
Mersumies
Viestit: 600
Liittynyt: Pe 20.04.2012 16:34
Paikkakunta: Satakunnassa, meri "lähellä" + Varsinais-Suomi Eteläpohjanmaata lähempänä :-)

Re: Eritehoiset akut 24V

Viesti Kirjoittaja Tukala »

LopenUupunut kirjoitti:Sähköstä mitään ymmärtämättömänä pitää kysellä.

Pitäisi huomenna ajella pieni lenkki ja toinen akku (100Ah) ei ota virtaa kunnolla, ajattelin korvata huonomman traktorin akulla (90Ah).

Kysymys kuuluu, voiko kytkeä 100Ah ja 90Ah akut 24V kytkentään...sarjaan siis ???.

.
Kyllä voit, vaikka 140Ah ja 60Ah:n kytkeä sarjaan. Tuossa tapauksessasi todennäköisimmin käy niin että jompi kumpi akuista "polvistuu" ja sen perään toinen.

Sanoisin että n.90% valohoidokeistani ovat 24V:n vehkeitä ja olen uteliaisuuttani pitänyt kirjaa akun vaihdoista, aina kun sellainen kohdalle sattuu.

Kirjanpitoa siksi, että kiinnostaa kumpi akuista kuolee ensimmäisenä ja miksi.

Alkuun näytti että useimmiten ensimmäisenä antautuva akku olisi maadoitus (-miinus) puoleinen, mutta tämä osoittautui kuitenkin vääräksi oletukseksi. Ainakin parinkymmenen akkuparin vaihdonn jälkeen.

Toinen akuista vain nyypähtää ennemmin, jostain syystä, kenties jo ihan alkujaan heikompi varauskyky, tms.
Kun toinen akku alkaa polvistua, se taasen rasittaa ja kuormittaa toista enemmän, makes sense ...

Eli edelleen olen yhtä epätietoinen kuin kirjanpidon alkamisaikoihin :lol: :crazy:
Monet tosin edelleen luulevat säästävänsä näissä tapauksissa ja pattereista vaihdetaan vain toinen.. Senhän sitten jo tietää ettei yleensä kovin kauaa mene kunnes jälleen ollaan virtaongelmien kanssa hallin ovea koputtelemassa :)

Tuolloin sitten laitetaan molemmat uudet akut. JA säästöä syntyi, kun kahden sijaan sai hankkia kolme kpl:tta. :eh:
Nol5 sataa - ysiysiysi 13O
----------------------
Avatar
G280E
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 549
Liittynyt: Ti 23.12.2003 11:36
Paikkakunta: oulu

Re: Eritehoiset akut 24V

Viesti Kirjoittaja G280E »

24v järjestemässä täytyis akkujen paikkoja vaihtaa keskenään niin kesto ikä vähintäänkin tuplaantuu.luokkaa kerran vuodessa.tähän mulla ei ole nippelitietoutta,mut käytännön kokemusta kyllä.aikoinaan mul noita tojon maasturei ollu ja käytännössä täysin kuolleet virtaa vastaanottamattomat akut alko pelaan ihan ku olis uudet vaihtanu.
täs uupuneen esimerkkitapaukses ah ero on olematon.ei juurikaan varmasti ole ongelmia liittää niitä yhdeksi.
ja kyl tukalan on siinä oikeassa ettei vanhan akun kaveriksi kannata yhtä uutta laittaa.jos uusii,ni molemmat sitten.
W163 400 cdi
mkojo
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 8
Liittynyt: Pe 21.03.2014 18:59
Paikkakunta: KAUSTINEN

Re: Eritehoiset akut 24V

Viesti Kirjoittaja mkojo »

Noissa 24V järjestelmissä ainakin 80-90 luvuilla oli monilla tapana kytkeä radio akkujen puolivälistä mikä sitten aina tappio miinus poulen akun, johtuen hieman isommasta kuormasta. Säästettiin jännitteen alentimessa. Olen nähnyt mm paloautoissakin sellaista, ja ne ovat aina laturissa. Joillakin oli peräkärryn pistokkeen syöttö releellä 12V. Toki akkujen toleranssikin vaikuttaa. Pitäisi olla mittari jolla testaa ostaessa.
Vastaa Viestiin