609 vinkkejä ja kokemuksia

Raskaan (+3500 kg ja työkoneet) MB-kaluston oma osio.
merikarhu
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 7
Liittynyt: Pe 23.07.2010 10:33

609 vinkkejä ja kokemuksia

Viesti Kirjoittaja merikarhu »

Morjens,

Ostin huutokaupasta seuraavan pelin.

* 609 lavalla
* vm. 1992
* Kone om 364, en tiedä onko noissa edes muita

1. Akuutti asia koskee starttausta. Eli hehkuvalo jää päälle startin jälkeen. Millainen systeemi näissä on, eli mistä kannattaa lähteä vikaa paikantamaan?
2. Kylmänä iskee vaihteet vähän nihkeesti paikoilleen ja lähdettäessä paikaltaan ravistaa/nylkyttää, viittaako kytkimeen? Kun ajoa on takana ja paikat lämpenee niin nämä ilmiöt poistuvat.
3.Toinen kysymys. Mitäs huoltoja kannattaisi teettää ja mistä löytyy edullinen tekijä, ei tarvi kuitteja, joku joka osaa ja on kiinnostunut, 100km sisällä pääkaupunkiseudulta, aikataulun kanssakaan ei olisi kiireitä.

Muutenkin kiinnostaa kuulla muiden kokemuksia. Ensimäiset pari sataa kilometriä ovat olleet yhtä nautintoa. Pirun hyvä ajaa, kulutus maltillinen ja yllättävän hyvin on jaksanut vetää vaikka lava on ollu ääriään myöten täynnä lautoja.

Kiitos vastauksista. Antti
callex
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 6
Liittynyt: Su 03.02.2013 17:46
Paikkakunta: Tammela
Viesti:

Re: 609 vinkkejä ja kokemuksia

Viesti Kirjoittaja callex »

Minulla on ollut mb-609 kasten -95 runsaan vuoden ja työkäytössä kaiken lisäksi.
Tuo hehkuvika viittaisi kaiketi johonkin relevikaan; ei kokemusta. Vaihteiston jäykkyys ja kytkimen ravistaminen ovat ominaisuuksia. Liikkeelle lähden aina ykkösellä ja välikaasulla kakkonen päälle, sitten jo rullaakin paremmin. Perushuollot ja tarkastukset teetätin Tallinnan vieressä Maardussa Silber-auton rs-korjaamolla. Suosittelen, edullinen työ ja huolellinen. Juttuakin on tuolla Mersu-blogissani http://mersuni.blogspot.fi/" onclick="window.open(this.href);return false; , erilaisista kokemuksista ja korjausoperaatioista. 25 000 km nyt ajeltuna ja tyytyväinen olen.
Avatar
Tukala
Mersumies
Mersumies
Viestit: 600
Liittynyt: Pe 20.04.2012 16:34
Paikkakunta: Satakunnassa, meri "lähellä" + Varsinais-Suomi Eteläpohjanmaata lähempänä :-)

Re: 609 vinkkejä ja kokemuksia

Viesti Kirjoittaja Tukala »

Olipas mukavaa luettavaa tuo blogi vaikken niistä juurikaan sen enemmon perusta.

Tuollainen 609 on ihan eri ulottuvuudesta kuin Sprinterin mikä tahansa malli. Tai noooh.. Kävin heittämässä lisää löylyä ja lämpöä työkaluvaihtokuumeeseeni....

Toisinsanoen: Vajaan 200km:n "koeajon" 2013 mallisella, lähes "täydellisyyttä" hipovalla huolto/korjauskalustelulla, pitkä&korkea, jatko-ohjaamo, neloveto & automaatti, jne...

Mukavahan sillä oli päästellä menemään, mutta laajempaa käsitystä ei tuossa ajassa vielä tee.
Omani on -01, & painoa kokoajan 3T:n tienoilla ja Katri-Helena opastaa kun ilmasto niin päättää. Sama on paripyöräisellä "koppiversiolla".
Nol5 sataa - ysiysiysi 13O
----------------------
Juhana N
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 54
Liittynyt: Ti 25.10.2005 21:12
Paikkakunta: Hollola

Re: 609 vinkkejä ja kokemuksia

Viesti Kirjoittaja Juhana N »

2. Laatikon öljyllä on tietysti vaikutusta...jos lämmetessä menee paremmin vaihteet vaikuttaa että öljyt olisivat kylmänä liian jäykät. Omassa ravistaa liikkeellelähdössä vaikka kytkin on tehty ihan hiljattain. Tai ei hiljattain muttei sillä paljoa ole sen jälkeen ajettu. Taitaa se kone enemmän ravistaa siinä kuin kytkin. Pitäis oppia nostamaan jalkaa ehkä hitaammin.

3. Ei ole valitettavasti tietoa mutta olisi kiva itekin tietää jos tulee jotain mitä ei tuossa pihalla saa värkättyä. Alkaa olemaan nämä kelit jo melko ankeita.

Edit. 1. Jaa että sulla on hehkukin siinä? Mulla meinaan ei ole ja siinä käsityksessä olen ollutkin ettei tässä 364:ssa olekaan. Ellei sitten jostain vuosimallista lähtien ole tullut. Oma kun on ´89.
Dobbeli•609D
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 2
Liittynyt: Ma 09.11.2015 22:25

Re: 609 vinkkejä ja kokemuksia

Viesti Kirjoittaja Dobbeli•609D »

Olisiko kellään heittää vinkkiä kuinka -91 609D rivipumppua vois pikkusen piristää, eli lähinnä kuinka tämä syöttöjen lisäys tehdään ja vaatiiko samalla muita toimen piteitä? Auto on jokapäiväisten raskaassa työajossa joten pikkunenkin piristys olisi paikallaan..
Toivottavasti joku jaksaisi kirjoitella neuvoja ja laittaa pari kuvaa hommasta. Kiitos jo etukäteen =)

Auto on 4.0l 4sylinterinen manuaali vm -91
Juhana N
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 54
Liittynyt: Ti 25.10.2005 21:12
Paikkakunta: Hollola

Re: 609 vinkkejä ja kokemuksia

Viesti Kirjoittaja Juhana N »

Laitetaas nyt aloittajan kysymykseen liittyen:

609, 709, 809, 711, 811 moottori OM364 / OM364A ei ole hehkuja, suoraruisku ja Start Pilot -laite.

612, 614 jne eli uudemmat, moottorit OM602 / OM904 on hehkut.
Vastaa Viestiin