Rekalla eurooppaan reissaajat

Raskaan (+3500 kg ja työkoneet) MB-kaluston oma osio.
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Rekalla eurooppaan reissaajat

Viesti Kirjoittaja atlas »

Täällä varmaan on kavereita jotka reissaavat eurooppaan rekalla niin kertokaas kivoja tarinoita.
Satama työläiset taas tietävät tehdä kauppaa ulkomaan rekkakuskien kanssa..mitähän kivaa sieltä aina löytyy?
Varmaan tosi vaikea tuoda itselleen paluu kuormilla mitään tavaraa tai autoa kun paskamaista pyörittelyä rekankanssa tai sitten on aina buukattu kuormat täyteen ees,taas.

Tämä kotimaan ajo on varmaan tympeää tohon keski euroopan ajoon nähden?
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
Trae
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 315
Liittynyt: Ke 14.12.2005 17:14
Paikkakunta: Vesilahti

Re: Rekalla eurooppaan reissaajat

Viesti Kirjoittaja Trae »

Reilu 10v tuli tehty ulkomaan hommia,tanskan väliä,itäblokin kautta kreikkaan,4,5v semptissä(italiaa,ranskaa,benelux) ja riittävän pitkään espanjan välillä suorana autona. Aikansa kutakin,mutta nykyään arvostaa vapaita viikonloppuja.
Kimmo Koo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 58
Liittynyt: Pe 13.10.2006 23:51
Paikkakunta: Koskella TL
Viesti:

Re: Rekalla eurooppaan reissaajat

Viesti Kirjoittaja Kimmo Koo »

Ei kotimaan ajo ole tympeetä. Paitsi liikennekultturin puolesta päivällä. yöllä ajaminen on mielekkäämpää ilman hidastelevia...(jätän sanomatta)
Kahden tähden ja Linttalla lähden.
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: Rekalla eurooppaan reissaajat

Viesti Kirjoittaja atlas »

Kesällä on jono rekan takana ja talvella rekan edessä :D

Pitäisi nostaa ympäri vuoden selainen 80km/h oleva perus rajoitus ton 80 sijaan niin ei silleen tulisi jonoa.
Muutenkin monet ka ajajat ei välitä nopeus rajoituksista...täysillä 80 alueella ja eipä paljon putoa 60-alueellakaan.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12276
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Rekalla eurooppaan reissaajat

Viesti Kirjoittaja Sergey »

btw, voisko rekkakuskeilta saaha kyydin tuonne kreikka/italia/espanja suunnalle? Suunnalla ei oo nii väliä.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Kimmo Koo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 58
Liittynyt: Pe 13.10.2006 23:51
Paikkakunta: Koskella TL
Viesti:

Re: Rekalla eurooppaan reissaajat

Viesti Kirjoittaja Kimmo Koo »

Kysy Iber Trans:lta koska lähtee seuraava Espanjaan. Ja kysellä kuskilta ottaako matkustajan mukaan.
Kahden tähden ja Linttalla lähden.
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12276
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Rekalla eurooppaan reissaajat

Viesti Kirjoittaja Sergey »

tuo oliki jo kysymys, jos sattuu foorumilla olemaan joku joka ajaa ni hep! tääl olisi kyydin tarvitsija :) Ranskaan astikki riittäis!
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: Rekalla eurooppaan reissaajat

Viesti Kirjoittaja atlas »

Löytyisikö googlella etsien firmoja jotka ajavat eurooppaan..kiteellä ainakin Kirmanen ajoi ..en tiedä ajaako enää.
Eli firman nimi ensin tietoon ja sinne soitto.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Kimmo Koo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 58
Liittynyt: Pe 13.10.2006 23:51
Paikkakunta: Koskella TL
Viesti:

Re: Rekalla eurooppaan reissaajat

Viesti Kirjoittaja Kimmo Koo »

IBER TRANS Oy !
ISMO RAJAMÄKI Oy
TRAKTRANS Oy
FLOWERTRANS Oy (en tiedä ajaako etelään asti)
SPEEDLINES Ltd

Nuo kun käyt läpi niin varmaan natsaa jonkun kohdalla.
Kahden tähden ja Linttalla lähden.
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Re: Rekalla eurooppaan reissaajat

Viesti Kirjoittaja pera8x »

aikasemmin, kun tein reissuhommia, niin "sain" usein olla se kurkki kuski. ei ollu liikaa C kortillisia siinä firmassa ja enemmän, tai vähemmän tuntu olevan normaalia, että aina jollain oli kortti kuivumassa. välillä itelläkinikin. suomesta-saksaan, norjaan, ruostiin, itävaltaan jne sinne suunnalle tullu jokunen kerta ajeltua. mikäs siinä. lähinnä huvittavinta tässä touhussa oli laivan/lautan saunat. siellä kyllä kuuli kaiken maailman rekkamies tarinaa. toisinaan ukot kehuskelit montako miljoonaa kilometriä ne on ajanu.

eipä noissa mitään kovin erikoista ole ollut. samanlaista se ajaminen on siellä, kun täällä suomessakin. saksan retkiltä tulikin mieleeni yks hauska juttu. ainakin sillon siellä vielä myytiin huoltoasemilla sellasta kivennäisvettä, kun "kilsa". siitä sitten keksittiin, että montako kilsaa voi vetää, ennenku tarvii pysähtyä kuselle? eihän niitä voinu vetää, kun 1-2. puolentoista litran pulloja.. niin ja `tais olla ekan kerran, kun saksassa oli, niin sain sain 500€ sakot, kun ei ollu sitä tiemaksu vekotinta hankittu. heti satamassa kyseltiin, että tarviskohan tollanen hankkia? pomo meinas, että ei sitä tarvi, säästetään.. no, menomatka meni ihan hyvin, mutta sitten joitain viikkoja työmaalla vietettyämme lähettiin ajaan takasin, niin jossain kohtaa sitten vaan joku virka-auto vilkutti, että pitää pysähtyä. eka tuli saksan kielellä jotain höpinää, sitten sanottiin suomeks, ettei ymmärretä saksaa. sitten tuli englanniks samat höpinät. sanottiin vaan, ettei osata enklantiakaan. sitten se kaivo sellasen vihkosen, missä oli joka kielellä selostettu meidän rike. eihän siinä sitten auttanu kun alkaa puhuun englantia. näytti läppäriltä oikein valokuvat joka kohdasta, missä oltiin ajeltu, missä olis pitäny olla se tiemaksuvekotin. no, ei muutakun visavinkuun ja matka pääsi jatkuun. 50€ säästöstä tulikin 500€ tappio.

kerran syksyllä norjasta työmaalta tullessa sattu sellanen kiva juttu, että keli oli ollu melko kesänen, mitä nyt pikkasen sateinen. sellanen normi syyskeli. sitten, kun oltiin lähdössä hotellilta ajeleen kotio päin, niin lämpötila laski jonnekkin nollan tienoille. siitä ehkä 100 kilsaa ajettua alko tulla lunta pikku hiljaa. ja reitti oli jonkun matkan päästä sellasta mäkistä ja vuoristoista. no ajateltiin, että kyllä me varmaan päästään, että ehkä se lumisade sitten lakkaa tms ja jatkettiin vaan matkaa. no eipä se lakannu, vaan paheni koko ajan. siinä sitten jonkun matkaa ajettua keli oli menny niin huonoks, että kesärekailla siellä loskasessa lumessa ja hirveissä ylä ja alamäissä ei kertakaikkiaan vaan enää päässy eteenpäin. iso ja pitkä mutkanen ylämäki oli se viimenen, mihin otettiin vauhtia. siihen se sitten lopulta vaan tyssäs ja renkaat löy suttua. siitä sitten jotenkin ihmeen kaupalla sain peruutettua sen auton sivutielle siinä illan hämärässä ja kauheessa lumipyryssä. sitten, kun hyppäsin autosta pois vähän katteleen maisemia ja miettiin, että mitähän tässä nyt pitäis tehdä, niin huomasin, että jotenkin säkällä olin onnistunu peruuttaan auton siihen tielle, enkä sinne 20m syvään rotkoon.. ei mitään kaiteita, eikä mitään. aika jyrkkä rotko siinä vaan ihan vieressä. no siinä sitten odoteltiin, että lumisade lakkaa ja, että jos aura auto sattuis tuleen. n.5 tunnin päästä aura-auto tulikin, mutta lumisade senkun jakso jatkaa vaan. no, äkkiä mäki alas ja lisää vauhtia ja sen aura-auton perään. lopun matkaa sitten menikin ihan hyvin siellä liukastellessa. ruottin puolella oli jo melkein normaali ajokeli.

siinäpä ne mieleenpainuvimmat jutut noista autoiluista. oikeilla rekkapenoilla varmaan paljon enemmän ja mielenkiintosempaa tarinaa. esim, jostain ryssänmaalta voisin kuvitella, että saa niitä kokemuksia..
W201 250DT 20V
w201 190E
Hardrock
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 68
Liittynyt: Ke 25.08.2010 19:34
Paikkakunta: Kymenlaakso

Re: Rekalla eurooppaan reissaajat

Viesti Kirjoittaja Hardrock »

Termos!
Onpaha tuata tullu jonniiverta reggaella reissattua, 26:ssa maassa on tullu käytyä, tuskin siitä enää monella lisääntyy kun on tienoot koluttu ja leipä irronnu jo reilu kymmenen vuotta kotimaassa.

Ekaks kuormaajahommia, apumiehenä jakarissa ja C-kortin saatua jakohommia kunnes ALKO pidemmät linjat houkuttaa. E-kortin ajo kävi sukkelasti, käynti kirjallisissa=läpi, varaus inssinajoon ja työmaan pihalta vapaa täysperä ja eiku Inssiä kyytimään. Kiros ainoan kerran kun ei ollu silloinen Kymen Motellin baari auki(remontissa) ja joutu takas konttorille pahaa kahvia juomaan, muuten meni kuulema ajelumme mallikkaasti.

Kotimaan ajoja reilu vuos kunnes ALKO lennonjohtaja kyselee jotta eikös se Neuvostoliitto kiinnostais poikaa kun firmalla sinne paljon liikennettä johon minä että kaikkea pitää kokeilla paitti omaa äitiä ja kansantanhuja... Aluksi viipurin irtoperiä ympäri Suomea, sitten Pietarin keikkoja ja tulihan tuolla Moskovassakin käytyä n.180 kertaa sekä siitä vielä ohi uralille ja mustallemerelle päin muutama harharetki. Sillon kun vallankaappausta yrittivät oliko -91 tuli kateltua Krasnajan rannassa kun valkostataloa polttivat, seuraavalla reissulla ei päässy enää edes Moskovan ulkokehälle vaan piti Aurinkokylästä lähteä mettäteitä kiertää Moskova yläkautta vetinkaukaa kun matka vei Moskovan tuollepuolen kohti uralia. Sieltä takas tullessa hieman etsin erään kaupungin läpiajoa kun ei mitään opasteita ollut niin kas kaksi SAFTRAnssin (sovtransauto) autoa tulee vastaan ja vilkuttelee valoa, kysynpä heiltä neuvoa ja olen pelastetut. Autot sivuun ja neuvonpitoon: äijät tulee epätoivoisena MINULTA kysymään etten sattuis tietää reittiä Aurinkokylään kun ovat jo hyvänaikaa eksyksissä pyörineet! Noh... sanoin tyypeille että mitäs jos kadunlaidassa seisoneelta miliisiltä kysyisitte kun paremmin kieltäkin taidatte niin löytyihän se reitti vähän eteenpäin mistä minä tutun tien hokattuani otin letkan hoitaakseni ja pääsimme Aurinkokylään lopulta. Siihen tankille pysähdyttyäni tulivat kollegat vodkapullon kanssa käestäpitäen kiittämään kun pelastin heidät sieltä, saattasivat ehkä muuten pyöriä siellä vieläkin... :)

Venäjältä olis jo yhen kirjanverran tarinoita, mm. suurin ylinopeus rekalla 114km/h viidenkympin alueella, sakko 90 ruplaa=markoissa 20mk. Aloin jo -92 ajelee mantereelle ja sieltä paluut oli aina venäjälle ja venäjän ajot sai jäädä kokonaan -94 kun samalla reissulla oli pisin ventta Moskovassa(puoltoisviikkoa), huumehörhöt kävi kimppuun keskellä päivää kioskin nurkalla ja piti niiden kanssa painia oikeudesta elää sekä vielä kotimatkalla viipurissa pamautti rattijuoppo alle ja repsikaltaan henki pois... muutaman kerran kävin viel tuonpuoleisessa, sitten tarjoutui tilaisuus jäädä CEMTiin jossa viihdyin -97 asti tuliaisena Chevy Camaro -80 aj. 38tkm, kuka mitään mersuja bemareita...

jatkuu
Ei se satu eikä siinä syvää ole...
Hardrock
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 68
Liittynyt: Ke 25.08.2010 19:34
Paikkakunta: Kymenlaakso

Re: Rekalla eurooppaan reissaajat

Viesti Kirjoittaja Hardrock »

CEMTi aika oli pääosin mukavaa, reissu viikossa tukikohtana Lyypekki. Oli mm. saksan jakokuormia, pari paikkaa päivässä niin kolme päivää meni että sai tyhjäks ja sitten jostain lastaamaan, kärri rantaan ja vkonlopun viettoon=pyykillä käynti, syömässä ja ehkävähä juomassakin kavereiden kanssa. Alkuun majoitus oli rekassa mutta kohtsiltään työnantaja vuokras meille kämpän niin oli ihmismäisempää olo kun ei tarvinnu kopissa kukkua joutoaikoja. Ajokkeina tuohonaikaan oli EuroCab Mersu ja Globe Volvo. Volvoa piti huiloottaa Italiasta tullessa Mont Blancin ylityksessä kun lämpömittarin neula halus häipyä asteikolta turhan herkästi. Mersua tuli ohjasteltua vuodessa 160 tkm, kerran tuuttas tikkari(vaihderobotin keppi) hutia pitkän rupeaman päälle etelä-ranskassa, sitten odotettiinkin hinuria 6h jonka vetämänä pajalle 30km mikä kesti tunnin=30km/h!! Vieläkin vilkkuu ne keltaset valot silmissä :crazy:

Portugalia ja Britteinsaaria lukuunottamatta mm. Unkaria myöten tuli tuona aikana pyörittyä. Esim. purku Unkariin ja lastaus Italiasta, purku Sveitsiin ja lastaus Hollannista, kerrankin purku Italiaan ja lastaus Espanjasta... kerran lastasin "paluun" Belgiasta viiteen jakopaikkaan Tanskaan ja sieltä taas alas enmuistaminne, mut hauska keikka oli.

Paljon, paljon on hauskoja(kin) tarinoita tuolta ajalta, moni on sanonu että kirjoita kirja minkä saatan joskus tehäkin kun aikaa moiselle projektille liikenee. Esim. tarina ÄNKYTTÄVÄSTÄ TANSKALAISESTA TULLIMIEHESTÄ kun kyseli kyydissä olleista pakastekaloista niiden NIMIÄ johon huonolla ruotsillani että minä mitään nimiä ole niiltä kysyny, ttu kakstuhatta kiloa kalaa, mää mee niilt kyselee Va heter du och va heter du... no änkyttäjä kun hermostuu(syystäkin, olin hmmm ajattelematon) nii sehän änkyttää vaan pahemmin, kyselee Mistä merestä ne on ongittu johon minä että NO JÄÄMERESTÄ JOS KERRAN JÄÄSSÄ OVAT heittää paperit luukusta ulos ja lähtee takahuoneistoon.... kun käännyn kysymään takana jonottavilta Ruotsalaisilta Mikässillenytuli huomaan heidän nauravan veet silmissä kuka mistäkin tukea ottaen. Ei vastannu vilkutukseeni vaan veti verhon kiinni kun huomasin kurkkivan sieltä autolle kävellessäni.

-98 - 2002 ajoin kauppajakelua kotimaassa(samaa hommaa missä nytkin olen ollu vuodesta 2009 alkaen mutta eri työnantaja) mutta 2002 talvella tarjoutui tilaisuus lähteä mantereelle auton asemapaikkana Italia eli pyörin ympäri Italiaa käyden Itävallan läpi Saksan puolella vaihtamassa kärriä ja sit taas takas Iittalaan. Ajokki oli Vespiä Scania kotikorjaamonaan Wörgl Itävallassa. Hienoja maisemia, lepposaa menoa, halpaa viiniä ja hyvää ruokaa, nam! Muistuu mieleen esim. pääsiäisen aika kun tuli vietettyä piiiitkä tiistain ja maanantain välinen yö. Juu, luit oikein, tiistaina loppu duuni jatkuakseen taas seuraavana maanantaina. Piti ajaa eka päivä senjälkeen toooosi varovasti.

2004-2005 kotimaata jonka jälkeen olin neljä vuotta satamassa konttidepoossa töissä mutku suhtanteet men mite men niin taas piti lähteä tienpäältä elantoa etsimään.

Saksassa jogurtin syömisestä ajaessa sain 20dem sakkoa joten söin hetikohta perään toisen puolittaakseni kulut.
Puolassa piti maksaa perääni ajanut autokoulu-auton keularemontti koska olin ulkomaalainen.
Espanjassa pitivät hulluna kun tammikuussa makasin auton vierellä rannalla kun oli vaan +24.
Unkarissa pitivät ökyrikkaana kun oli -94 kaks kännykkää, oma ja firman.
Sveitsissä en ehtiny purkupaikalle kun ajoin lujaa. Poliisin mielestä liian lujaa. Trukkikuski tuli kylällä vastaan ja morjesti, aamulla sit purettiin.
Tanskassa poliisi menetti mielenterveytensä törmättyäni minuun ja selityksiini miksi viikon kiekot puuttuvat toistamiseen parinvkon sisällä.

+554628 muuta hauskaa tarinaa.

" Io sono Finlandese e parlare solo poko Italiano, mio organi genitale essere troppo grande."
Ei se satu eikä siinä syvää ole...
Avatar
Petri.Kemppainen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 584
Liittynyt: Ke 08.09.2004 19:17
Paikkakunta: Uusimaa

Re: Rekalla eurooppaan reissaajat

Viesti Kirjoittaja Petri.Kemppainen »

Se Moskovan vallankaappaus oli 92-93 eli vähän muöhemmin kun arvelit .
Itse tein kanssa reissuhommia moskovassa 92-95 en tosin autokuskin hommia .
Hardrock
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 68
Liittynyt: Ke 25.08.2010 19:34
Paikkakunta: Kymenlaakso

Re: Rekalla eurooppaan reissaajat

Viesti Kirjoittaja Hardrock »

Syys-lokakuussa -93 se oli juu kun valkostataloa vähä grillasivat ja liikennevaloissa sattu tankki rinnalle vähä usiammin kun Moskovan liikenteessä yleensä.
Ei se satu eikä siinä syvää ole...
maarkuus
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 55
Liittynyt: To 21.10.2010 21:07

Re: Rekalla eurooppaan reissaajat

Viesti Kirjoittaja maarkuus »

Eurooppaan tekis mieli lähteä, rekkahommia oon tehny vasta 2 vuotta ja ikääkin on vasta 22 :D Vaan enpä ollu kerinny olla vuottakaan töissä, kun painelin jo Norjassa vuonon rinteitä Bred last -kyltit loistaen.. Kaikenlaista näissä hommissa näkee ja kokee. Eksoottisin paikka tähän mennessä taitaa olla Sillamäen satama Virossa lähellä venäjän rajaa. Tullivirkailijat ei suostuneet puhumaan kuin venäjää, joten minä siinä daa daa harasoo ja portit pääasiassa aukeili niinkun pitikin. Norja ja Ruotsi on turvallisen oloisia länsimaita joissa pärjää kyllä. Mitä nyt norjassa välillä joutuu ketjujen kanssa touhuumaan...
C220A Elegance
Vastaa Viestiin