Haluaa lisää tehoa 300TD:hen!!

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
Meisseli300td
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 8
Liittynyt: Ke 07.03.2007 21:31

Haluaa lisää tehoa 300TD:hen!!

Viesti Kirjoittaja Meisseli300td »

Tarkoitus olis lisätä vain hieman tehoa ja säilyttää vakio turbo, välijäähdyttimen vois laittaa. jonkinlainen turboruuvi on ahtimeen asennettu. Voiko dieselpumpulle tehdä mitään merkittävää syötön lisäystä ilman sen irrottamista (jollain tavalla säätämällä)? Jos parisen sataa hepoakin sais irti, ni hyvä ois..
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Orkkisturbolla turvallinen tehoraja on vakiotehot, 200 on aivan turhaa unelmointia jos meinaat ajella koneella enemmän kuin muutaman tuhannen. Turbon vaihto on eka steppi tuon koneen virittämisessä, valittettavasti.

300 TD muuten meinaa kolmelitraista vaparidieselfarkkua. DT on sedanmallinen turbo ja TDT on taas turbollinen farkku.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Mitään turboruuvia siinä ei tarvitsisi olla, vakiopaine on aivan riittävä. Maksimitehoa ei kovasti kannata koittaa nostaa kuten edellä todettu, toki alavääntöä voi hieman nostaa lisäämällä syöttöä. Ahtopaineen nosto nostaa aina samalla, jopa moninkerraisesti, pakopainetta (=paine pakosarjassa, ennen ahdinta) tilanteessa, jossa ahdin on liian pieni käytettyyn tehoon nähden. Fysiikan lakien mukaan suurempi paine = suurempi lämpötila. Jatkuva ajelu suurella paineella -> liian kuuma, osat hajoavat.

Syöttöä lisätessäsi väkisinkin huipputeho pyrkii nousemaan, se tarkoittaa, ettei sen jälkeen kannata ajella minuuttitolkulla kaasupohjassa autobahnalla Saksassa. Kun syötetään enemmän polttoainetta ahtimen pakopaineet nousevat ja koneen lämpörasitus nousee jyrkästi. Tuota rasitusta pystyt vähentämään sillä välijäähdyttimellä, ei tarvita niin suurta ahtopainetta saman happimäärän saavuttamiseksi - savutus vähenee.

Kyllä se pientä ruuvailua kestää, mutta ei niin kovasti. Taisi sen Maurinkin TDT aikoinaan olla ensin säädetty kovemmalle syötölle vakioahtimella vuonna miekka ja kivi, vai ?

Tämän turbopalstan ilmoituksessa on juttua pumpun säätämisestä. Siellä kutoskoneessa on samanlainen pumppu ja säätöruuvit. Kannattaa varmaankin katsella samantien hieman suurempaa korvausahdinta, joka sopii siihen vakiopakosarjaan. Uusi ahdin on aina uusi ahdin.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Meisseli300td
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 8
Liittynyt: Ke 07.03.2007 21:31

Viesti Kirjoittaja Meisseli300td »

Eli pykälää isompi turbo hankittava. pelaako vakio pakoputkisto vai kannattaako sekin vaihtaa turbon suurentuessa? Jos isomman turbon vaihtaa riittääkö syöttö pumpussa?
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

veskola kirjoitti:Taisi sen Maurinkin TDT aikoinaan olla ensin säädetty kovemmalle syötölle vakioahtimella vuonna miekka ja kivi, vai ?
Juu, kyllähän se pumppu aikanaan säädettiin vähän vakiota tuottoisampaan asentoon, ja kansihan siinä meni.

Sitten opittiin muutamat tosiasiat :D

Eipä tuo vakioputkisto ole kovin virtaava, mutta jos sieltä katin tappaa (jos sellainen on) niin kaiketi se parinsadan tehoilla vielä toimii. Itse kyllä vaihtaisin sen 2.5" - malliin läpivirtaavilla vaimentimilla.

Pumpussa riittää ruoka n.180 hv, voi se 200:kin rikkoutua jos kaikki on kohdallaan ja kierroksia hiukan nostettu. Onhan tuossa kaverilla yksi josta on penkitetty aika optimistisen oloisia lukemia vakiopumpulla.
Avatar
kilander
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1045
Liittynyt: Ma 21.02.2005 13:18
Paikkakunta: itäsuomi

Viesti Kirjoittaja kilander »

Kävin tuossa kevään kunniaksi koeajolla,pakopaineet tarkkailun alla.
Siis:
w201 2,5
Mynäpumppu 7mm.
Cooleri,sopivan kokoinen.
KKK26 ahdistin.
putki 2,5"turbolta loppuun,yhellä vaimentimella.
ahdot 0,9
Nopeus/kierroslukumittarit "tapissa" pakopaineet n.1,6-1,8 bar.

Eli minkä kokoisella ahtimella pakopaineet ei saksan nopeuksilla karkaisi ahtojen edelle?
CLS 320 cdi-07
ex-CLS 350 cdi-11
ex-GLK 250 cdi-12
ex-CLK 220 cdi-06 Avantgarde
ex-E270 cdi-00 Avantgarde
ex-CLK 200 Kompressor-00 Avantgarde
ex-CLK 320 cdi-06 Avantgarde
ex-190 2.5d-92 Avantgarde
ex-E 270 cdi-00
ex-300 diesel 4matic
Petri K
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 1111
Liittynyt: Ti 03.02.2004 13:59

Viesti Kirjoittaja Petri K »

Aika paljon turbossa kiinni turbiinikotelon koosta eli pienelläkin ahtimella voi pakopaineet pysyä alhaalla jos pakopesä riittävän suuri. Toinen juttu on sitten ettei liian pieni kompura anna tarpeeksi ilmaa vaan kone savuttaa jos syöttöä on liikaa kompuran tuottoon verrattuna.

Mulla oli ekassa versiossa (2.5) T0B Garret tai jotain sinnepäin ja kompuran siipi 54mm tulopuolelta, jättöä en muista, turbiini 65mm ja pakopesän # 1.34 eli todella suuri mutta kone hengitti tuolla hyvin ja pakopaineet oli reilusti alle ahtopaineiden.
"Jokainen tekee virheitä mutta minä tiedän niistä eniten"
-tiisel-
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 51
Liittynyt: Ma 23.04.2007 00:19
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja -tiisel- »

Mauri H. kirjoitti:
veskola kirjoitti:Taisi sen Maurinkin TDT aikoinaan olla ensin säädetty kovemmalle syötölle vakioahtimella vuonna miekka ja kivi, vai ?
Juu, kyllähän se pumppu aikanaan säädettiin vähän vakiota tuottoisampaan asentoon, ja kansihan siinä meni.

Sitten opittiin muutamat tosiasiat :D

Eipä tuo vakioputkisto ole kovin virtaava, mutta jos sieltä katin tappaa (jos sellainen on) niin kaiketi se parinsadan tehoilla vielä toimii. Itse kyllä vaihtaisin sen 2.5" - malliin läpivirtaavilla vaimentimilla.

Pumpussa riittää ruoka n.180 hv, voi se 200:kin rikkoutua jos kaikki on kohdallaan ja kierroksia hiukan nostettu. Onhan tuossa kaverilla yksi josta on penkitetty aika optimistisen oloisia lukemia vakiopumpulla.
2,5 litrasten laattikko ei kuuleman mukaan kestä yli 180hp virittämisen..? Itsellä 300DT meinaatko ettei kannata vakio ahtimella virittää? Aattelin että vaihatan elementit pumppuun.. kuulin että pitää ainaki kunnon cooleri olla. Pelkällä sääjättämisellä tietysti saa myös menoa myllyyn.. :roll:
Kyllähä mersu..

W124 3,0DT -92
W123 2,5D -87
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Ei missään tapauksessa kannata vakioahtimella ja 7 mm elementeillä konetta rikkoa, sen kun saa rikki jo normielementeillä...siis jos otettaan se kaikki teho ja myös käytetään sitä. Tämä vain kommenttina kun jollakin on kuitenkin kestänyt, se on luonnollisesti kaasujalasta kiinni. Minulla vain on ollut tapana ottaa pumpusta kaikki irti mitä se antaa, ja rikkihän ne osat siitä sitten menee, jos ovat vakioita.

722.4 laatikko ei oikein tahdo kestää, ehkä 722.3 vahvistamattomana kestää tuon...riippuen nyt taas millainen vääntömomentti siellä on (ei niinkään teho). Ei se maailma siihen kaadu, jos siitä laatikosta yhdet kitkapinnat polttaa, sitten ne voi vahvistaa myöhemmin, jos intoa vielä piisaa.

Sinunkin kannattaa miettiä, että riittääkö se 180 HP sitten kuitenkaan, kun elementtipumpussa on potentiaalia mennä yli 300 HP:n.
Lisää tietoa: www.skg.fi
-tiisel-
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 51
Liittynyt: Ma 23.04.2007 00:19
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja -tiisel- »

veskola kirjoitti:Ei missään tapauksessa kannata vakioahtimella ja 7 mm elementeillä konetta rikkoa, sen kun saa rikki jo normielementeillä...siis jos otettaan se kaikki teho ja myös käytetään sitä. Tämä vain kommenttina kun jollakin on kuitenkin kestänyt, se on luonnollisesti kaasujalasta kiinni. Minulla vain on ollut tapana ottaa pumpusta kaikki irti mitä se antaa, ja rikkihän ne osat siitä sitten menee, jos ovat vakioita.

722.4 laatikko ei oikein tahdo kestää, ehkä 722.3 vahvistamattomana kestää tuon...riippuen nyt taas millainen vääntömomentti siellä on (ei niinkään teho). Ei se maailma siihen kaadu, jos siitä laatikosta yhdet kitkapinnat polttaa, sitten ne voi vahvistaa myöhemmin, jos intoa vielä piisaa.

Sinunkin kannattaa miettiä, että riittääkö se 180 HP sitten kuitenkaan, kun elementtipumpussa on potentiaalia mennä yli 300 HP:n.
Kyllä tosiaan 3.0 litrasta kärsii enemmän piristää ku vain 180hv:lla.. tiedän tapauksia kun on ollut mb 2,5 litrane 190 20v millä lie storba ahtimella, :roll: laatikko pasahtanut. Oli sitten laittanut 300 mersusta laatikon, oli ruvennut kestään.. :? onko 3,0 litrasen pumpussa tosiki löysää vaikka yli 300 hp:n?
vai kannattaako jos ei halua mihinkään poikasmaiseen hajottamis virittämis hommiin sortua, käyttää pelkästään ruuvaamassa?
Viimeksi muokannut -tiisel-, Ke 25.04.2007 13:20. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Kyllähä mersu..

W124 3,0DT -92
W123 2,5D -87
Avatar
stanger
Mersumies
Mersumies
Viestit: 763
Liittynyt: La 20.11.2004 19:07
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja stanger »

2.5l 24v..... :?: :!: häh...
ex: Mercedes w210 e320 m112 -98
ex: Mercedes w115 220d -74
ex:Mercedes w124 300e -86 "USA"
-tiisel-
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 51
Liittynyt: Ma 23.04.2007 00:19
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja -tiisel- »

2,5 20venttiili siinähä onki vitos kone.. :roll:
Kyllähä mersu..

W124 3,0DT -92
W123 2,5D -87
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

-turbomersu- kirjoitti: onko 3,0 litrasen pumpussa tosiki löysää vaikka yli 300 hp:n?
"Elementtipumpulla" tarkoitan yleensä Mynä-Dieselin tekemään pumppua jossa 7 mm elementit. Sellaista elementin vaihtoa kun olit suunnittelemassa, niin tuskinpa maltat pitää tehot 180 HP:n luokassa :lol:

On ne kuulemma "pikkusen" yli 300 HP ottaneet Mynän pumpusta ulos tehoja :lol: :shock: :roll:
Lisää tietoa: www.skg.fi
-tiisel-
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 51
Liittynyt: Ma 23.04.2007 00:19
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja -tiisel- »

veskola kirjoitti:
-turbomersu- kirjoitti: onko 3,0 litrasen pumpussa tosiki löysää vaikka yli 300 hp:n?
"Elementtipumpulla" tarkoitan yleensä Mynä-Dieselin tekemään pumppua jossa 7 mm elementit. Sellaista elementin vaihtoa kun olit suunnittelemassa, niin tuskinpa maltat pitää tehot 180 HP:n luokassa :lol:

On ne kuulemma "pikkusen" yli 300 HP ottaneet Mynän pumpusta ulos tehoja :lol: :shock: :roll:
300DT mersut on kaikki automaatteja, kun ei manuaali loota kestä...? :shock: Minkälaista elementin vaihtoa minä sitte suunnittelin? :o 2,5 kin ottaa hevosia irti nii hörsisti.. palijoko sitte 3,0 turbo dieseliin tulis tehoja pumpun isomilla elementeillä? :roll:
Viimeksi muokannut -tiisel-, Ti 24.04.2007 11:22. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kyllähä mersu..

W124 3,0DT -92
W123 2,5D -87
Avatar
Allu D.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 503
Liittynyt: La 10.07.2004 16:00
Paikkakunta: Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja Allu D. »

palijoko sitte 3,0 turboon tulis tehoja pumpun isomilla elementeillä? :roll:
Semmonen +20% 8)
Köyhällä ei ole varaa ajaa huonolla!
"some people do, some people talk."
-tiisel-
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 51
Liittynyt: Ma 23.04.2007 00:19
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja -tiisel- »

Allu D. kirjoitti:
palijoko sitte 3,0 turboon tulis tehoja pumpun isomilla elementeillä? :roll:
Semmonen +20% 8)
Minkälaine mersu se sulla on? :shock:
Kyllähä mersu..

W124 3,0DT -92
W123 2,5D -87
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

-turbomersu- kirjoitti:Minkälaista elementin vaihtoa minä sitte suunnittelin? :o

jaa'a mitäs sää tässä höpisit:
-turbomersu- kirjoitti:Aattelin että vaihatan elementit pumppuun.. kuulin että pitää ainaki kunnon cooleri olla. Pelkällä sääjättämisellä tietysti saa myös menoa myllyyn.. :roll:
Lisää tietoa: www.skg.fi
-tiisel-
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 51
Liittynyt: Ma 23.04.2007 00:19
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja -tiisel- »

jaa'a mitäs sää tässä höpisit:

kuinka isot elementit sinne sitte pystyy vaihtamaan? :? kyllähän tuossa kisa radalla kick downilla repäs penkkiin.. :shock:
Kyllähä mersu..

W124 3,0DT -92
W123 2,5D -87
Avatar
jukkis.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1598
Liittynyt: La 14.01.2006 17:38
Paikkakunta: Pyhäjoki/Kalajoki

Viesti Kirjoittaja jukkis. »

-turbomersu- kirjoitti: kyllähän tuossa kisa radalla kick downilla repäs penkkiin.. :shock:
nii mille kukin on tottunu.
-tiisel-
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 51
Liittynyt: Ma 23.04.2007 00:19
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja -tiisel- »

Kyllähän se vääntää erinlailla mihin on tottunu. :D
Kyllähä mersu..

W124 3,0DT -92
W123 2,5D -87
Larspetter
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 23
Liittynyt: Ma 02.09.2013 23:21

Re: Haluaa lisää tehoa 300TD:hen!!

Viesti Kirjoittaja Larspetter »

Mistäs sais parhaiten ihan apua, jos haluis alkaa virittelemään.. Ja minkälaiseen budjettii ois hyvä varautua, sanotaan jos halutaan n. 500-600nm vääntöä...?
Avatar
Stiffmeister
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 143
Liittynyt: Su 21.03.2010 14:27

Re: Haluaa lisää tehoa 300TD:hen!!

Viesti Kirjoittaja Stiffmeister »

Larspetter kirjoitti:Mistäs sais parhaiten ihan apua, jos haluis alkaa virittelemään.. Ja minkälaiseen budjettii ois hyvä varautua, sanotaan jos halutaan n. 500-600nm vääntöä...?

laittelin sulle yv.
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5224
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: Haluaa lisää tehoa 300TD:hen!!

Viesti Kirjoittaja S202 »

Mitä niillä väännöillä tekee, teholla se auto liikkuu :roll:
S124 300TE
S211 E500
Larspetter
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 23
Liittynyt: Ma 02.09.2013 23:21

Re: Haluaa lisää tehoa 300TD:hen!!

Viesti Kirjoittaja Larspetter »

Ok eli otetaan uusiksi. Eli jos halutaan n. 300-400hv ulos niin kuinka rankalla kädellä joudutaan uusimaan ja miten muutoskatsastus onnistuu?
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: Haluaa lisää tehoa 300TD:hen!!

Viesti Kirjoittaja veskola »

Onko sinulla 300 TD vai 300 DT ? Katsastaminen riippuu ihan vuosimallista, toivottavasti on 91 tai vanhempi.

Näitä budjettivääntöjä on tämäkin foorumi pullollaan, jotkut käyttävät 20 000€ ja toisilla kuulemma tehoa tulee ihan tonnin budjetilla. Ostaako uusia osia, eli pumpun suoraan pumppupenkkiajon jäljiltä vai ostaako "7mm" pumpun jostakin navetan ylisiltä ja kotona ihmettelee, että mites tässä nyt on vain 5,5 mm elementit.

-> pumppu, ahdin, pakosarja, ilmansuodatin, ahtoputket, automaatin vahvistaminen, välijäähdytin, parit jäähdyttimet, alusta ja uudet jarrupalat :D
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3932
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Re: Haluaa lisää tehoa 300TD:hen!!

Viesti Kirjoittaja tomant »

veskola kirjoitti:...-> pumppu, ahdin, pakosarja, ilmansuodatin, ahtoputket, automaatin vahvistaminen, välijäähdytin, parit jäähdyttimet, alusta ja uudet jarrupalat :D
Eikös tuo Wunderbaum ole lisäksi hyperdieselissä pakollinen lisävaruste ,-)

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Larspetter
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 23
Liittynyt: Ma 02.09.2013 23:21

Re: Haluaa lisää tehoa 300TD:hen!!

Viesti Kirjoittaja Larspetter »

Itsellä siis joku 98 vuosimallia oleva Väyrynen rivi 6 etunakammiokoneella ja kyllä tuossa turbokin on. Sanokaa te viisaammat.
Avatar
Siekkinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3171
Liittynyt: Ma 14.11.2011 00:39
Paikkakunta: Kuopio

Re: Haluaa lisää tehoa 300TD:hen!!

Viesti Kirjoittaja Siekkinen »

S202 kirjoitti:Mitä niillä väännöillä tekee, teholla se auto liikkuu :roll:
Teho tulee väännöllä ja kierroksilla :D
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: Haluaa lisää tehoa 300TD:hen!!

Viesti Kirjoittaja veskola »

Larspetter kirjoitti:Sanokaa te viisaammat.
En ole viisaampi, mutta ei oikein kannata alkaa tekemään noille tehoille. Haulla löytyy kyllä Väyrysen viritystopiikkeja. Mynän poijaat taisi ottaa väykystä yli 500 hp tehoja...helposti :crazy:

Niin ja ei nyt perkules aleta taas tuota maailman väsyneintä vääntö vs. teho lässytystä.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Mesemies89
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1606
Liittynyt: Pe 02.03.2012 19:09
Paikkakunta: Turku

Re: Haluaa lisää tehoa 300TD:hen!!

Viesti Kirjoittaja Mesemies89 »

Länsinaapurissa kasattu Arolan tekemän pumpun pohjalle 553 hv/789 Nm.
Tarkempia tietoja palikoista saa YV:llä jos jollakin on kiinnostusta. Tämä auto on siis tieliikennekäytössä ei kilpakäytössä.
Kilpakäytössä voi kerrointa 1.5 käyttää mainittuihin lukuihin.
Vastaa Viestiin