W201 M111 Kompressor + Turbo

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
Vastaa Viestiin
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3931
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Re: W201 M111 Kompressor + Turbo

Viesti Kirjoittaja tomant »

Tässä kesän 2015 versio konehuoneesta vesicoolerilla, kompressorilla ja turboilla sekä bypass-venttiilillä niiden välissä. Bypass aukeaa noin 0,7 barin ahdolla ja samalla menee kompressori pois päältä. Rajakohta on hieman haussa vielä. Ilmansuodatin on viety eteen puskurin alle. Nyt pitäisi saada laite vielä kulkemaan.

Kuva

Kuva

Kuva

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3931
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Re: W201 M111 Kompressor + Turbo

Viesti Kirjoittaja tomant »

Vesivehmaan lentokentällä 13,267 / 167,48 jäi kaksi kymmenystä parhaasta, mutta kohtuullinen aika uudelle systeemille. Hieman epäjatkuvuuksia logeissa, joita pitää siloitella.

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Avatar
T-D
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 160
Liittynyt: Ma 24.09.2007 23:09
Paikkakunta: Rauma

Re: W201 M111 Kompressor + Turbo

Viesti Kirjoittaja T-D »

Tulipa tuossa oma auto kaverin ajamana käytettyä paikallisissa katukiihdytyksissä ja ei juuri ole tuo suoraan ajaminen ennen kiinnostanut mutta mielenkiinto heräs siinä mielessä että miten oot omaas saanut pitoa? Voimaa on itsellä hyvin eikä heräävyydestä jää kiinni mutta eihän se viivasta lähe mihinkään :thumbdown: sisusta täysin riisuttu ylimääräisestä ym. Camper tangot ja kunnon sliksit riittääkö hyvään pitoon?
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3931
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Re: W201 M111 Kompressor + Turbo

Viesti Kirjoittaja tomant »

T-D kirjoitti:Tulipa tuossa oma auto kaverin ajamana käytettyä paikallisissa katukiihdytyksissä ja ei juuri ole tuo suoraan ajaminen ennen kiinnostanut mutta mielenkiinto heräs siinä mielessä että miten oot omaas saanut pitoa? Voimaa on itsellä hyvin eikä heräävyydestä jää kiinni mutta eihän se viivasta lähe mihinkään :thumbdown: sisusta täysin riisuttu ylimääräisestä ym. Camper tangot ja kunnon sliksit riittääkö hyvään pitoon?
Autossani ei ole säädettäää camberia, vaan jäykänpuoleiset takajouset, jolla pitävät perän ylhäällä ja takapyörät pystyasennossa. Renkaina käytän Mickey Thompsonin ET Street Radialeja 225/50 R15, paineet hieman alle barin. Nämä pitävät toistaiseksi tarpeeksi hyvin. Lisäksi käytän rasvaprässi-ASD-lukkoa. Paras 60-jalkainen on luokkaa 1,94 ja paras vartti 13,077. Painoa on vielä liikaa lähtöviivalla, arviolta 1320 kg täydellä sisustuksella. Nyt pitää saada tehoa lisää. Jossain vaiheessa pitää ehkä siirtyä oikeisiin slickseihin.

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Avatar
T-D
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 160
Liittynyt: Ma 24.09.2007 23:09
Paikkakunta: Rauma

Re: W201 M111 Kompressor + Turbo

Viesti Kirjoittaja T-D »

Ok. Asd on itelläkin rasvalla lukossa. Pitää hommata kunnon renkaat ja säätää iskarit löysemmälle ni joskos alkais pitoa löytymään.
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3931
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Nokka-akselien ihmettelyä?

Viesti Kirjoittaja tomant »

Olen selvitellyt komprerssorikoneiden, kaksilitrainen 111.944 ja 2,3-litrainen 111.975, eroja. Kuvassa M111.944 sylinterinkansi , jossa näkyy ykkossylinterin kohdalla, että pakonokat eivät ole samanlaisia. Oikeanpuoleinen on profiililtaan pulleampi avaamispuolella, jolloin se aukeaa aiemmin. Sulkemispuolet näyttävät samanlaiselta. Onkohan tällä haettu pyörteilyä tms.? Onko muissa neliventtiilikoneissa näkynyt vastaavanlaista?

Kuva

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Avatar
jukkis.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1593
Liittynyt: La 14.01.2006 17:38
Paikkakunta: Pyhäjoki/Kalajoki

Re: W201 M111 Kompressor + Turbo

Viesti Kirjoittaja jukkis. »

Onko nuo vai näyttääkö vaan että nokat ovat vähän eri kohdissa? Ite oon vastaavaan törmännyt aprilia rsv 1000:n nokissa.
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3931
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Re: W201 M111 Kompressor + Turbo

Viesti Kirjoittaja tomant »

Nokat ovat hieman erimuotoiset. Toinen pakonokka on terävämpi ja toinen pyöreämpi. Tuo pyöreämpi aukeaa hieman aiemmin. Paluupuoli näyttää samanlaiselta mutta avautumispuoli on erilainen.

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3931
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Nokka-akseleiden mittailua

Viesti Kirjoittaja tomant »

Uudemman kannen (111.944) imunokkien mitatut nostot ovat ovat noin 9,3 ja 9,3 mm ja pakonokkien noin 9,4 ja 8,4 mm.

Arvioidut aukiolot 1 mm nostolla ovat (Mersu ilmoittaa arvot vain 2 mm nostolla):
Vanhempi imu 198*, vanhempi pako 203*
Uuudempi imu 207*, uudempi pako 213*

Jos imu- ja pakonokka ovat keskenään vaihtokelpoiset, kokeilen mahdollisesti sellaista setuppia, jossa on uudemman mallin imunokka ja pakonokkana vanhemman mallin imunokka. Nämä sopisivat mielestäni paremmin turbon kanssa, kun nykyiset nokat on suunniteltu kompressorille. Tämä muutos vaatii myös säädettävät ketjupyörät nokille. Nokat ajoitan siten, että nosto YKK on aluksi luokkaa 0,5 mm ja lisään sitä vähitellen, jos tuntuu auttavan.

Kuva

tomant
Viimeksi muokannut tomant, Pe 09.10.2015 11:48. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3931
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Nokka-akseleiden vertailua

Viesti Kirjoittaja tomant »

Nokkien mittaukset osoittavat, että imu. ja pakonokkia ei voi vaihtaa keskenään, imunokassa on perusympyrä noin 41,1 mm ja pakonokassa se on noin 37,1 mm.

Vanhemmassa pakonokassa ovat nokat keskenään samanlaisia ja niiden nosto on noin 9,2 mm, joten se tuntuu paremmalta kuin uudempi. Vanhemman imunokan nosto on likimain sama kuin uudemmassa, eroa korkeintaan 0,1 mm uudemman eduksi. Uudemmassa imunokassa on yhdeksän astetta enemmän aukioloa kuin vanhassa, joten en tiedä, kannattaako lähteä vaihtamaan. Huomaako yhdeksän asteen muutoksen imunokan aukiolossa missään, esim. kiertääkö paremmin?

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Re: W201 M111 Kompressor + Turbo

Viesti Kirjoittaja pera8x »

onko se 9 astetta nokasta katsottuna, vai kampuralta? kampuralta noi kait virallisesti kuuluu ilmottaa.

jos kampuralta 9 astetta, niin eihän se paljoa ole. mutta kyllä se vähäkin vaikuttaa. vähän riippuu kumpaan suuntaan se on enemmän auki. sulkeutuuko myöhemmin, vai aukeaako aikasemmin. joka tapauksessa, niin pääpiirteittäin enemmän asteita on ylävireisempi kone. mutta, kun tuo on auton vakio(?) nokka, niin oletettavasti se on aika alavireinen, tai sitten keskialueella "hyvin" vetävä. luultavasti se nokka on suunniteltu toimimaan imusarjankin kanssa yhteen, jolloinka saadaan sopivan hyvä vääntö ja polttoainetaloudellisuus. tai mitenkä se näiden ahdettujen kanssa menee tuo imusarjan toiminta, toimiiko se resonointi efekti samalla tavalla kun on painetta imusarjassa? en tiedä.
W201 250DT 20V
w201 190E
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3931
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Re: W201 M111 Kompressor + Turbo

Viesti Kirjoittaja tomant »

Juu, kampuralla on tuo 9 astetta. En muista mihin suuntaan ajoitus muuttuisi, mutta tavoitteena on kuitenkin tehdä säädettävät ketjupyörät. Jenkit olivat jossain kirjoituksessa sitä mieltä, että 10 astetta lisää aukioloa antaa noin 500 kierrosta lisää kierroslukualueen yläpäähän. Ei varmaan yleispätevä totuus, mutta voisi olla oikean suuntainen.

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Nico202
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 144
Liittynyt: To 12.09.2013 19:46
Paikkakunta: satakunta

Re: W201 M111 Kompressor + Turbo

Viesti Kirjoittaja Nico202 »

Pakonokkaa siirtää myöhemmälle, mutta se pakoventtiili ei ole lähinnä mäntää YKK vaan siinä vähän ennen ylöstulomatkalla. Otettava huomioon ettei kolise.
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3931
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Re: W201 M111 Kompressor + Turbo

Viesti Kirjoittaja tomant »

Nico202 kirjoitti:Pakonokkaa siirtää myöhemmälle, mutta se pakoventtiili ei ole lähinnä mäntää YKK vaan siinä vähän ennen ylöstulomatkalla. Otettava huomioon ettei kolise.
Juu ja saattaa vaatia lisäksi imunokan aikaistamisen Täytyy ensiksi mitata nykyisten nokkien nostot YKK:n kohdalla ja funtsailla sitten lisää.

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3931
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Re: W201 M111 Kompressor + Turbo

Viesti Kirjoittaja tomant »

Nokkien mitattu aukiolo YKK:ssa:
Vanhempi pakonokka noin 0,60 mm
Vanhempi imunokka (kiinteä ajoitus) noin 0,05 mm - vaihdetaan pois
Uudempi imunokka (säätyvä ajoitus) noin 0,28 mm - tämä tulee, mutta kiinteällä ajoituksella
Näitä säätämällä toivon, että saisi yläkierroksille hieman lisää puhtia ilman, että tulee liiaksi takaisinvirtausta pakopuolelta. Testattuja arvoja ei tunnu löytyvän, joten täytynee testata itse.

Näyttää sopivan tuo uudempi nokka tuohon vanhempaan kanteen. Löytyi täältä Foorumilta paremman malliset ketjupyörät, kiitos nimim, teras. PO-Metalilla tehtiin ketjupyöriin säätövaraa +-20 kampiakselin astetta (+- 1 hampaan verran). Nyt pitää vielä virittää jakopään kantta, jotta nokkien ajoituksen muutos onnistuu laskematta vesiä pois.

Kuva

Kuva

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3931
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Nokka-akselin virittelyä

Viesti Kirjoittaja tomant »

Säädettävässä imunokassa on kaksi 4 mm öljyreikää, joista säädin saa öljynpaineen. Nämä reiät pitää tukkia, kun säädin otetaan pois, muuten öljyt karkaavat niistä. Reikiin vedin 5 mm kierteet ja sitten lukitteella M5-ruuvit, jotka katkaisin laipan pintaan. Nokka-akselin asentoanturin sormi pitää vielä siirtää vanhasta ketjupyörästä tuohon säädettävään versioon.

Kuva

Kuva

Kuva

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3931
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Jakopään kannen muutos

Viesti Kirjoittaja tomant »

Jakopään kantta piti myös virittää, jotta nokkien ajoitusta voi muuttaa vähän helpommin (mm. laskematta vesiä pois). Edelleen pitää luultavasti venttiilikoppa irrottaa, jotta jakopään kannen yläosa lähtee pois. Öljyn pysyminen jakopäässä täytyy myös varmistaa jollakin konstilla, asia on vielä suunnittelupöydällä ,-)

Kuva

Kuva

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3931
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Kannen jäähdytyksen pohdintaa

Viesti Kirjoittaja tomant »

Olen yrittänyt selvittää sylinterilohkon ja -kannen jäähdytystä ja sen parantamista käyttäen apuna vanhan koneen raatoa. Vesi virtaa lohkosta kanteen pääosin lohkon takaosan ja pakopuolen kanavista.

Kuva

Kannentiivisteestä näkyy, kuinka pakopuolen reiät pienenevät, kun tullaan nelossylinteriltä ykkössylinterille päin.

Kuva

Kannen takapäässä on vesikanavissa kaksi vesitulppaa, joiden paikalle voi laittaa nipat vedensyöttöä varten. Kaiken veden voi syöttää kanteen tai pienen osan vedestä edelleen lohkoon. Sähköinen vesipumppu voi jatkossa hoitaa vedensyötön yksinään, jolloin alkuperäisen vesipumpun voi ohittaa tai poistaa. Vedenkierron voisi laittaa myös poikittaissuuntaan kannen sivuilla olevien vesitulppien kautta, mutta se vaatisi mm. lisäputkiston ja muutoksia pakosarjan laippaan.

Kuva

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: W201 M111 Kompressor + Turbo

Viesti Kirjoittaja atlas »

Jos jäähdytyksen parantamista mietit niin kansi pahvin kuristus reikiä isommaksi....miettii vaan ettei etupäässä kierrä nopeammin ja takapää jää sitten kuumemmaksi.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3931
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Re: W201 M111 Kompressor + Turbo

Viesti Kirjoittaja tomant »

Kansipahvissa on isommat reiät takana kuin edessä. Pakopuolella on 10 ja 11 mm reiät ja imupuolella suurin on 7 mm. Pakopuolen reiät pienenee koneen etupäähän päin. Molemmilla sivuilla on lisäksi pienempiä 3 ja 4 mm reikiä pitkin kantta. Tehokkaampaa kuitenkin lienee, jos osan vedestä veisi suoraan kannen takaosaan. Ongelmana tällä hetkellä on se, että kannen ja rintapellin välissä on vain 5 cm rako ja vesiproppu pitäisi saada vaihdettua putkenpätkään ilman koneen pois nostamista. En kuitenkaan luovuta vielä ,-)

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3931
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Re: W201 M111 Kompressor + Turbo

Viesti Kirjoittaja tomant »

Käykö Hylomar (silikoni, sama kuin tasauspyörästön kannen tiivisteaine) noiden pakkasproppujen ja putkilähtöjen tiivistämiseen vai onko siihen olemassa joku muu hyvä tiivisteaine/liima?

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Re: W201 M111 Kompressor + Turbo

Viesti Kirjoittaja pera8x »

itte laittaisin "kierretiivistettä". se on vastaavaa, kun kierrelukite, tai laakerilukite, mutta ei tartu niin kovasti kiinni ja tiivistää paremmin. ainakin piiltemasta saa halpaa sellasta ja varmaan locktiteltä saa ihan merkkituotteenakin, jos sellasta haluaa. mulla on kokemusta tosta pilteman tavarasta ja se ainakin tuntuis toimivan ihan hyvin vähän joka paikkaa, missä tarttee tiivistää kierteitä, tai tollasia tulppia.
W201 250DT 20V
w201 190E
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3931
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Re: W201 M111 Kompressor + Turbo

Viesti Kirjoittaja tomant »

pera8x kirjoitti:itte laittaisin "kierretiivistettä". se on vastaavaa, kun kierrelukite, tai laakerilukite, mutta ei tartu niin kovasti kiinni ja tiivistää paremmin. ainakin piiltemasta saa halpaa sellasta ja varmaan locktiteltä saa ihan merkkituotteenakin, jos sellasta haluaa. mulla on kokemusta tosta pilteman tavarasta ja se ainakin tuntuis toimivan ihan hyvin vähän joka paikkaa, missä tarttee tiivistää kierteitä, tai tollasia tulppia.
Kiitos vinkistä, täytyy tututstua aineeseen. Biltemasta löytyy näköjään aineita nimellä kierrelukite, kierretiiviste ja LVI-tiiviste. Näistä pitäisi arpoa paras tähän tarpeeseen ,-)

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3931
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Kannen jäähdytyksen virittelyä

Viesti Kirjoittaja tomant »

Vanhan kannen vesiputki on tarkoitus laittaa vesipropun paikalle.

Kuva

Kuva

Sitä varten pitää rintapeltiin tehdä reikä työskentelyä varten

Kuva

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Re: W201 M111 Kompressor + Turbo

Viesti Kirjoittaja pera8x »

tuo on se, mitä itte olen käyttänyt. http://www.biltema.fi/fi/Autonhoito/Tii ... 000031437/" onclick="window.open(this.href);return false;

ihan vaan esimerkkinä, niin rakensin itse kormpressorin irto osista. siinä tuli takaiskuventtiiliä ja mittaria, painekytkintä, T-haaraa, mutkaa ja mitä kaikkea muuta kierteillä toisiinsa kiinni. tolla piilteman tavaralla tiivistin pelkästään ja avaimella sitten melko löysästi kiinni. vartin odottelu ja kokeilemaan, niin ei vuotoja. tuo toimii kierrelukitteenakin, jos ei tartte kovaa lukitusta. selkeesti hennommin lukittee, mitä locktiten sininen. ja aukee ilman lämmitystä. monikäyttöstä tavaraa.
W201 250DT 20V
w201 190E
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3931
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Re: W201 M111 Kompressor + Turbo

Viesti Kirjoittaja tomant »

OK. Löysin nurkista tuollaista LVI-tiivistettä, jota ajattelin käyttää. Taitaa olla kuvauksen perusteella samantapaista ainetta kuin tuo kierretiiviste.

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Pansu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1388
Liittynyt: La 27.03.2010 20:39

Re: W201 M111 Kompressor + Turbo

Viesti Kirjoittaja Pansu »

http://www.loctite.fi/Loctite-4087.htm? ... 2627026945" onclick="window.open(this.href);return false;

Loctiten hydrauliikka liimoja olen itse käyttänyt niin bensa kuin öljyliitoksissa ja aina on toimineen. Eiköhän tuo Bilteman kama aja varmaan saman asian. Hylomaaria en laittais.
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3931
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Re: W201 M111 Kompressor + Turbo

Viesti Kirjoittaja tomant »

Juu, taitaa tuo Hylomar olla omiaan paksumpiin tiivistyksiin, kuten juuri perän takakanteen. Tuo LVI-tiiviste on sellaista keltaista mäihää, jonkun verran paksumpaa kuin Loctiten kierrelukite. Vanhassa vesipropussa oli jotain ainetta tiivisteena ja propun reunan syvyys on noin neljä mm. Uusi putki on tarkoitus painaa noin 12 mm syvälle, jos vain onnistuu.

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: W201 M111 Kompressor + Turbo

Viesti Kirjoittaja atlas »

Kerran pistin keltaisella lvi tiivisteliimalla vesipumpun paikalleen ei ollut mitään muuta ja uusia tiivisteitäkään pumpun mukana...hyvin piti.
Ja lvi käytössähän on isompia paineita niin siellä puhtaan käsin kierrittää liimaamisen jälkeen pohjaan ja odottaa niin on muuten tiivis liitos.
sitten toi hydrauliikan tiiviste liima...se vasta on pitävää kun hydrauliikan paineet pysyy takana kovettumisen jälkeen...ja varmasti käy kierrelukitukseen...tosi vaikea avata ja lähtee ihan valkeana kalkkina kokomatkalta kun jauhautuu irroittaessa..jotkut lukkoliimat lähtee paloin eli näkee ettei ole tarttunut pintoihin.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3931
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Kiihdytyspäivä Lappeenrannassa kesällä 2016

Viesti Kirjoittaja tomant »

Eikö väki todellakaan ole kiinnostunut auton kiihtyvyyden mittaamisesta, vasta 15 vastausta on tullut kyselyyn? Käykää katsomassa http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 4&t=171617" onclick="window.open(this.href);return false;

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Vastaa Viestiin