W201 M111 Kompressor + Turbo

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
Vastaa Viestiin
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3933
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tomant »

Sergey kirjoitti:
tomant projektisivuillaan kirjoitti:Paineletkun kiinnitys on myös ongelmallinen. Tänään huomasin, että paineputki ei kestä 0.5 barin painetta, vaan kompressorin pää alkaa vuotaa.
Eikös tämä ratkeaisi kunnon klemmareilla? Itsellä on yksi täysin sileä kaulus vain 12mm leveä ja siinä en saanut kuin sellaisella kaksipuolisella kuusiokolokiristyksellä ja kitkasprayllä pysymään, yksipuoleisella kiristyksellä olevalla klemmarilla ei pysynyt myöskään. On pysynyt sen jälkeen kuin tauti. Sitten kun sen laitoin tuollaisen, niin alkoi muualta vuotamaan kunnes jokaiseen paikkaan tuli laitettua.

Kuva

Jos ymmärsin tekstin oikein... :roll:
Ongelma ratkesi jo supistuskappaleella, jolla kompressorin ulostulo ja paineputki passataan yhteen. Klemmarit eivät ole tuottaneet ongelmia näillä paineilla (max tällä hetkellä 0,8 bar)

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3933
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tomant »

sunbeam kirjoitti:...miksi et käytä sytytyksen myöhästyksessä saabin jakajan alipaine/ylipaine kelloa...
Tässä on Boschin EZL-sytytys, jonka jakajassa ei ole mekaanista alipaine- eikä keskipakosäätöä, vaan säätö tapahtuu sytytyksen ohjausyksikössä.
sunbeam kirjoitti:...riittääkö toi oma ruisku mille paineille ?
Tällä hetkellä max ahto noin 0,8 bar ja ruisku ei aiheuta ongelmia seoksille. Nakutusongelmat johtuvat nähdäkseni liiallisesta sytytysennakosta ahtopaineella. Ennakon muuttelu vaikuttaa selvästi nakutusherkkyyteen.

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Avatar
laineracing
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2687
Liittynyt: Su 08.02.2004 16:13
Paikkakunta: hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja laineracing »

sama homma alko täälläkin,tulee tuohon "ilmais" meseen ahdin talvea varten.. tarkotus oli ajella omaks huviks hiukan jäärataa sekä muutenvaan liipissä :D vois ehkä kirjottaa tähän topicciin omat säätöhommat ellei topicin alottanutta häiritse?
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3933
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tomant »

laineracing kirjoitti:sama homma alko täälläkin,tulee tuohon "ilmais" meseen ahdin talvea varten.. tarkotus oli ajella omaks huviks hiukan jäärataa sekä muutenvaan liipissä :D vois ehkä kirjottaa tähän topicciin omat säätöhommat ellei topicin alottanutta häiritse?
Hienoa, että bensaturboja tulee lisää! Kaikki tiedot ja vinkit bensaturbon säädöistä ovat tervetulleita.

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Avatar
laineracing
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2687
Liittynyt: Su 08.02.2004 16:13
Paikkakunta: hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja laineracing »

http://s141.photobucket.com/albums/r49/ ... nt=002.jpg
elikkä tästä alotettiiin,touhusin illalla pakosarjan,heitin sen yöks takkaan vähän hekuun ni saa tänään vetästä jyrsillä tasopinnan oikoseks... ens vkloppuna ois tarkotus lätkiä osia paikalleen... öljynpaluun teen ehkä lohkoon kun ei jaksas ottaa öljypohjaaa milläään irti :lol:
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3933
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tomant »

laineracing kirjoitti:http://s141.photobucket.com/albums/r49/ ... nt=002.jpg
elikkä tästä alotettiiin,touhusin illalla pakosarjan,heitin sen yöks takkaan vähän hekuun ni saa tänään vetästä jyrsillä tasopinnan oikoseks... ens vkloppuna ois tarkotus lätkiä osia paikalleen... öljynpaluun teen ehkä lohkoon kun ei jaksas ottaa öljypohjaaa milläään irti :lol:
Tukevalta näyttää pakosarja, luulisi kestävän. Mikä turbo siihen tulee?

Teimme myös paluun lohkoon kuvassa olevan etummaisen kolon kohdalle irrottamatta öljypohjaa. Siihen reikä ja jenka ja nippa 16 mm letkulle. Reijän ja kierteet pääsee tekemään, kun irrottaa oikean etupyörän.

Kuva

tomant
Viimeksi muokannut tomant, Pe 16.11.2007 12:49. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Avatar
laineracing
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2687
Liittynyt: Su 08.02.2004 16:13
Paikkakunta: hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja laineracing »

mitenkäs bensakoneessa toi lohkon kohta,diiseliä just kattelin ni oli runkolaakerien pukit tolla kohtaa...eli lohko ei tasanen sisäpuolelta... turbo on joku mitsubishi,mikä on t5 volvon vakio hyrrä... olikohan joku td04-15=?
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3933
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tomant »

laineracing kirjoitti:mitenkäs bensakoneessa toi lohkon kohta,diiseliä just kattelin ni oli runkolaakerien pukit tolla kohtaa...eli lohko ei tasanen sisäpuolelta... turbo on joku mitsubishi,mikä on t5 volvon vakio hyrrä... olikohan joku td04-15=?
Lohkossa oli jäykisteitä, mutta ei laakeripukkeja tuossa kohtaa. Öljypropun reijästä kurkistettiin ensin, tosin vaatii melkein kieron katseen, että näkee sieltä ;-)

TD04-15 voi olla sopiva luukutukseen, minulle jokapäiväiseen ajoon se on turhan järeä. Kevyeen ajoon olisi 09 tai 13 ehkä parempi. Osoitteessa http://www.not2fast.com/turbo/maps/ löytyy kompressorikarttoja myös Mitsun turboille.

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Avatar
laineracing
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2687
Liittynyt: Su 08.02.2004 16:13
Paikkakunta: hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja laineracing »

mutta turbon valintaan peruste nro 1 oli nyt se että se oli ilmainen. tää onkin budjetti vehje,hitto kun on vaan noita isompia ahtimia ittellä... no kahtotaan jos löytyy jostain pienempi myöhemmin ni ropaan sen sitten sinne...
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3933
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tomant »

Tuo TD04-15 voi toimia aivan mainiosti, jos kone hengittää muuten hyvin. Minun on tukkoinen yli 5000 kierroksella, joten pienempi kompressori riittää toistaiseksi.

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Avatar
laineracing
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2687
Liittynyt: Su 08.02.2004 16:13
Paikkakunta: hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja laineracing »

http://s141.photobucket.com/albums/r49/ ... =003-1.jpg
miten toi mitsubishi voi olla "iso" kun se on noin pienen näkönen :shock: 8) :lol:
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3933
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tomant »

Ei se sinänsä olekaan iso, mutta ainakin kaksilitraiselle voisi käydä pienempikin, muista ominaisuuksista riippuen, http://www.not2fast.com/turbo/maps/td04-15g.gif

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
vilpel
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 130
Liittynyt: Pe 12.11.2004 18:09

Viesti Kirjoittaja vilpel »

Mulla oli 2 litasessa toi mitsun td04-15 ahdin, toimi aivan sairaan hyvin ja pitäs riitellä johki 260 hv asti. rupes ahtaan jo heti 1500 asti. Se oli saabin 9-5 2.3 turbosta.
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3933
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tomant »

vilpel kirjoitti:Mulla oli 2 litasessa toi mitsun td04-15 ahdin, toimi aivan sairaan hyvin ja pitäs riitellä johki 260 hv asti. rupes ahtaan jo heti 1500 asti. Se oli saabin 9-5 2.3 turbosta.
Minkälainen ruiskusysteemi koneessa oli? Minkälainen välijäähdytin?

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3933
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tomant »

Sytytys edelleen työn alla. Alkuperäinen imuilman lämpötila-anturi on palautettu järjestelmään paineletkuun ennen painekoteloa kuvan mukaisesti. Testiajossa -3 asteen lämpötilassa oli imuilman lämpötila tyhjäkäynnillä ajon jälkeen noin +35 astetta eli lämpötilan nousu oli noin 38 astetta. Perussytkyllä 17 astetta eykk pysyy nakutus kurissa, kun imuilman lämpötila nousee 40 asteeseen (ennakko -5 astetta). Tällöin on maksimiennakko 12 astetta, mikä tuntuu sopivalta 0,5...0,7 ahtopaineelle.

Pienen perusennakon vuoksi kone on käynyt laiskaksi ja juo liikaa kun ajelee maantienopeuksilla ilman ahtopainetta. Seuraavaksi olen miettinyt ohjelmoitavan sytkyn hankkimista. Vaihtoehtoina ovat Jaycarin rakennussarjat KC 5442, KC 5443 ja KC 5386. Nämä on esitelty tarkemmin Silicon Chip- nettilehdessä (maksullinen, ikävä kyllä). Toinen vaihtoehto on Megasquirt, jossa pelkkä sytky.

Kuva

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Avatar
laineracing
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2687
Liittynyt: Su 08.02.2004 16:13
Paikkakunta: hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja laineracing »

noni tänään valmistu yks turbo mese orkkis ruiskulla sekä sytkällä... sytkän osat on tehtynä millä saa myöhästettyä aika paljonkin. mutta nytten tuntuu ihan turhalta koska auto pelaa hienosti aivan vakio sytkällä,siihen en koskenutkaan! ahdot käy noin 1bar ja tasottuu 0.8bar. hiukan kone nakuttaa pitemmässä vedossa motarilla mutta ei pahasti. yks vetari meni poikki ja kohtuu kuntoset talvirenkaat paskaks ja nyt illemmalla rupes jo kytkin luistaan :lol: perjantaina illalla purin autoa,lauantaina kasailua sekä tänään. samalla tuli valot ja vilkut maalattua tummaks ym ym....kuvia kohta.
Avatar
laineracing
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2687
Liittynyt: Su 08.02.2004 16:13
Paikkakunta: hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja laineracing »

kuvat löytyy http://s141.photobucket.com/albums/r49/laineracing/
putket ei tosiaankaan jääny jeesusteipillä kiinni,oli vain sovituksessa :lol:
huomenna otan lisää kuvia,tänään ei kerenny.oli kiva ajella poikittain :roll:
Avatar
sunbeam
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 486
Liittynyt: Su 31.10.2004 18:21
Paikkakunta: hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja sunbeam »

Hyvältä näyttää,laitoit siihen näköjään lukkoperän :wink:
MB290td turbo
MB300sd
MB240
MB190 turbo
MB220 SEb
Sunbeam imp evo yamaha R1
Mitsu lancer evo3
Ex .MB 190 ecoline
Avatar
laineracing
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2687
Liittynyt: Su 08.02.2004 16:13
Paikkakunta: hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja laineracing »

wintermod tuli tehtyä juu :wink: hienosti vehkeet rokkaaa 8)
Avatar
laineracing
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2687
Liittynyt: Su 08.02.2004 16:13
Paikkakunta: hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja laineracing »

nonni,tänään meni eka lattasulake sitten... tänään on projekteista välipäivä ja huomenna töitten jälkeen otan kannen pois ja uutta tivaria peliin... osat tilattu jo. :roll:
teppor
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 20
Liittynyt: Su 10.10.2004 13:23
Paikkakunta: Ruukki

turbotusta

Viesti Kirjoittaja teppor »

tarviko tehä mitään muutoksia sytkä ja soppapuolelle tuon turbotuksen jälkeen, olen ite turbottamassa 300e mersua
Avatar
laineracing
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2687
Liittynyt: Su 08.02.2004 16:13
Paikkakunta: hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja laineracing »

ainoo muutos mulla oli että otin alipaineletkun irti jakajasta... kun saa taas vehkeet nippuuun ni vois kokeilla sitä jakajaa jolla saa myöhästettyä sytkää.
Avatar
laineracing
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2687
Liittynyt: Su 08.02.2004 16:13
Paikkakunta: hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja laineracing »

tänään tuli töitten jälkeen ropattua kansi pois ja kasattuakin aikas pitkälle...huomenna nippuuun ja rallaileen... ei kerkiä noi kansihommat unphtua kun ennen ku aloin tota purkaan ni purin M111 kannen pois :lol:
Avatar
laineracing
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2687
Liittynyt: Su 08.02.2004 16:13
Paikkakunta: hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja laineracing »

vehkeet taas läjässä ja meni vinossa...
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12276
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

paljos meinasit tällä kertaa ahtaa?
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Avatar
laineracing
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2687
Liittynyt: Su 08.02.2004 16:13
Paikkakunta: hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja laineracing »

saman verran,nyt on uuus tiiviste... vanha oli jo niiin mädäntyny että ei kestäny...
Avatar
laineracing
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2687
Liittynyt: Su 08.02.2004 16:13
Paikkakunta: hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja laineracing »

ja jos ei nyt jatkossa kestä ni sit pienennän muutaman kymmenyksen :(
Avatar
laineracing
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2687
Liittynyt: Su 08.02.2004 16:13
Paikkakunta: hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja laineracing »

http://s141.photobucket.com/albums/r49/laineracing/
muutama uus kuva lisätty. vois seuraavaks laitella noi isommat jarrut eteen ja käydä muutoskatsastamassa....ainii ja paremmat penkit ja ratin tarviii kyllä :lol:
Avatar
sunbeam
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 486
Liittynyt: Su 31.10.2004 18:21
Paikkakunta: hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja sunbeam »

Hyvin toi Laineen mersu kyllä meni kun tänään koitin sitä ,pito oli kylläkin hukassa,no onhan ulkona aika liposa keli mutta silti :wink:

Kyllä siinä perstuntumalla melkein 200hv on

Meni illalla taas sulake !
MB290td turbo
MB300sd
MB240
MB190 turbo
MB220 SEb
Sunbeam imp evo yamaha R1
Mitsu lancer evo3
Ex .MB 190 ecoline
Avatar
laineracing
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2687
Liittynyt: Su 08.02.2004 16:13
Paikkakunta: hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja laineracing »

no helkkari kun motari oli niiin pitkäään sula ni pääs vähän otttaaan vetoja :cry: noh laitanpa joku ilta taas vehkeet läjään :roll: uskon että ei se vakio pahvi kestä kiloa,mutta jos 0.8 kestäs...
Vastaa Viestiin