w204 om651 180cdi -> 250cdi??

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
Vastaa Viestiin
Avatar
johani
Mersumies
Mersumies
Viestit: 895
Liittynyt: Pe 23.09.2011 00:15
Paikkakunta: Klaukkala

w204 om651 180cdi -> 250cdi??

Viesti Kirjoittaja johani »

Sama raakamoottori ilmeisesti kaikissa OM651, kun samaa kankea myydään kaikintehoisiin. Nyt mielekäs yksilö w204 löytynyt joka vaan 180cdi moottorilla, ja hyllyssä ois 3 vuotta lojunut 250cdi tuplaturbopaketti joka piti laittaa w202 220cdi:hin, jonka kori mätänee alta.

kysyms kuuluu onko kukaan tehnyt/ nähnyt tehtävän kaksoissahdin muutosta.

tietääkö OM651.911, om651.913 jne eroista. suuttimet ?

ja onko ECU:issa eroa, vai pelkkä johtosarja; kun tuplaturbosessa on 3kpl ohjaussolenoideja: turbojen väliselle ilmakanavalle ja luonnollisesti 2 ahtimen hukkaportille. (yhdet kuvat puretuista 180cdi sekä 250cdi ecuista kaivoin vierekkäin ja numerot täsmää kaikilta muilta paitsi sarjanumeron osalta)

https://www.ebay.com/itm/265078823696?e ... R7D4jL_7YA

Mercedes-Benz C-Klasse 2011/01-2014/01 W204 C 180 CDI 2143 ccm, 88 KW, 120 PS
Mercedes-Benz C-Klasse 2011/01-2014/01 W204 C 200 CDI 2143 ccm, 100 KW, 136 PS
Mercedes-Benz C-Klasse 2008/12-2014/01 W204 C 220 CDI 2143 ccm, 125 KW, 170 PS
Mercedes-Benz C-Klasse 2008/10-2014/01 W204 C 220 CDI 2143 ccm, 120 KW, 163 PS
Mercedes-Benz C-Klasse 2013/02-2014/01 W204 C 220 CDI 4matic 2143 ccm, 125 KW, 170 PS
Mercedes-Benz C-Klasse 2008/08-2014/01 W204 C 250 CDI 2143 ccm, 150 KW, 204 PS

Heitetääs kuvituskuva vielä
Kuva
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3898
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: w204 om651 180cdi -> 250cdi??

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

Samaa kattilaa ne on, mut 250 on isommat suuttimet, ei nyt radikaalisti mut on kuitenkin.
Kaikissa ei ole solenoidi ohjattu ahtimien jako, osassa ilmeisesti uudemmissa se on vaan virtauksella ohjautuva se kompuroiden väli.
E220-250 ei ole alipaine ohjausta kompuroiden välillä. Ainoastaan hukkaportti ja ahtimien vaihto läpälle solenoidi.
Softan joudut ottamaan 220-250 mallista ja solenoidien ohjauksen tekemään samalla tavalla. Sillähän se sit pelaa.
Avatar
johani
Mersumies
Mersumies
Viestit: 895
Liittynyt: Pe 23.09.2011 00:15
Paikkakunta: Klaukkala

Re: w204 om651 180cdi -> 250cdi??

Viesti Kirjoittaja johani »

Tämä läppä oli jokatapauksessa tarkotus muokata jo w202:seen virtauksella toimivaksi, piti kaivaa minkämoinen on tehtaan ratkaisu.

https://www.youtube.com/watch?v=kqXRKovXZhg

ilmeisesti tossa ongelmaa että ääntää, vaikka ei toiminnallisesti olekkaan rikki
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3898
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: w204 om651 180cdi -> 250cdi??

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

No en ole huomannut mitään ääntä 250tkm ajettuna, että ei se ihan heti ainakaan sitä meteliä ala tekemään.
Ahdinta muokatessa ei tullut mitään ihmeellistä vastaan venttiilissä eikä oikeastaan muutenkaan koko turbo paketissa.
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13176
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: w204 om651 180cdi -> 250cdi??

Viesti Kirjoittaja DBFI »

Onko noissa molemmissa moottoreissa esim. mäntien jäähdytys öljysuihkuilla tms. pienempää eroa vaikka sama lohko onkin? Vai kestääkö ilmankin?
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3898
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: w204 om651 180cdi -> 250cdi??

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

Sen mitä olen itse tutkinut niin kaikissa on mäntien jäähdytys suuttimet. En suutin ja turbo eroja kummempia ole löytänyt. Ja joissakin se öljyn säätöventtiili.
Avatar
johani
Mersumies
Mersumies
Viestit: 895
Liittynyt: Pe 23.09.2011 00:15
Paikkakunta: Klaukkala

Re: w204 om651 180cdi -> 250cdi??

Viesti Kirjoittaja johani »

Onkos muuten suositella mitää kohtuuhintasta ja toimivaa työkalua ecun karttojen muokkaukseen?

On muuten kivasti vääntävä ja taloudellinen moottori tää om651 😅 ja käy rumasti 335tkm ajettu om651 🙈 paljo nätimmin kävi 577tkm ajettu om611. voipi olla ketjussa venymää jo hyvästi ja suuttimet vaatii huoltoa, pitää mielenrauhan vuoksi jokatapauksessa jakopääsetti vaihtaa ku ei 130€ enempää febi setti maksa, ja ilmeisesti ainaki ketjun saa yläkautta vaihdettua. Laahaimet ja kiristin vähä vielä auki minkälaista työtä vaatii.
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3898
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: w204 om651 180cdi -> 250cdi??

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

Ecun karttojen muokkaukseen Winols, lukuun ja kirjoitukseen Kess, klooniin ja täydelliseen backuppiin Ktag.

Rallatus voi tulla alipainepumpusta, hihnapyöristä, laturista.
Ei välttämättä ketju.
Avatar
johani
Mersumies
Mersumies
Viestit: 895
Liittynyt: Pe 23.09.2011 00:15
Paikkakunta: Klaukkala

Re: w204 om651 180cdi -> 250cdi??

Viesti Kirjoittaja johani »

https://www.youtube.com/watch?v=GRAWtJLo3HI samankaltanen

otimpa pätkän videota ja latasin tubeen
https://www.youtube.com/shorts/6rDziIIaapk

hammaspyörien pikku välyksistä tulee varmasti osa äänistä, kun niitä läjä jakoketjun alapuolella

Heitän RVS litkut jokatapauksessa kaikkialle ja katotaas muuttuuko ääni yhtään.
Vastaa Viestiin