Turbon tasapainoituskoneen rakentelua.

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3874
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: Turbon tasapainoituskoneen rakentelua.

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

Välillä turbojen kimppuun taas, toveri kiikutti modatun T3 ahtimen pöydälle kun vuotaa öljyä. Piti olla simppeli homma, no ei ollut.
Kuva
Kuva
Erään nimekkään suomi pajan tekele, kompuraa tasapainotettu lapoja hiomalla. Arvatkaa mistä kohtaa lappu on taittunut. Ja viereisessä hiusmurtuma, johtuen liian pienestä turbiini kotelosta, ahdin sakannut varmasti aika mukavasti.
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3874
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: Turbon tasapainoituskoneen rakentelua.

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

Ja sitten omaan harraste ropposeen kompuran koneistelua, 42mm kompuran tilalle 48.5mm billetti rupelli. Tein aika tiukan kotelosta, saa nähdä häpsiikö kiinni. Mutta mitä vähemmän välystä sitä parempi hyötysuhde ja vähemmän lämmitetään ilmaa.
Kuva
Kuva
Kuva
Kotelo sorvattu itse manuaali koneesta tehdyllä cnc sorvilla. Kohtuullisen nätisti saa tehtyä vaikka aikaa vievää hommaa. Sen ymmärtää miksi tehdyt ahtimet maksaa kun tekee muutaman itse.
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3874
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: Turbon tasapainoituskoneen rakentelua.

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

Tuli testattua ehjää om651 ahtimen akselia ja taidan tyytyä tosiaan tohon 0.05g/mm heittoon omissa.
Suoraan ajosta ehjä ahdin ilman mitään jälkiä.
Kuva
Kuva
Toleranssi on tiukempi itellä kuin mitä vaaditaan mutta taidan vähän tiputtaa sitä omaa vaatimusta.
Ainakin mun penkissä lukemat on tuollaisia ehjälle laatu ahtimelle.
Merkkasin akselin osat ennen purkua ja samoihin merkkeihin takas.
Vastaa Viestiin